بی ام و

6 تفاوت کلیدی بین ب‌ام‌و M2 و M240i

ب‌ام‌و M240i جدید به‌طور نه‌چندان خوشایندی در روی کاغذ نزدیک به برادر بزرگ یعنی M2 احساس می‌شود اما همان‌طوری که در ادامه توضیح می‌دهیم اعداد مربوط به این دو خودرو همه‌ی موارد را درباره‌ی کوپه‌های جمع‌وجور اسپورت ب‌ام‌و بیان نمی‌کنند.
از زمانی که ب‌ام‌و سری ۲ فیس لیفت شده و مدل M235i جای خود را به M240i داده ما بارها این سؤال را از خود پرسیده‌ایم که چرا ب‌ام‌و مدل M2 را تحت فشار می‌گذارد؟

bmw-m2-and-m240i-05
M240i در حقیقت گشتاور بیشتری دارد (۵۰۰ نیوتون متر در برابر ۴۶۵ نیوتون متر، هرچند با عملکرد اووربوست M2 می‌تواند مدت کوتاهی به همان گشتاور M240i برسد) و البته اختلاف قدرت پیشرانه‌ها به ۳۶ اسب بخار کاهش یافته است. در حقیقت مقایسه‌ای ویدئویی نشان می‌دهد که M240i در برخی شرایط معین سریع‌تر است مخصوصاً اینکه M2 به دلیل سیستم تعلیق خاص خود حدود ۱۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر است.

اما همان‌گونه که بارها و بارها گفته‌ایم اعداد سرد و بی‌روح هرگز در دنیای خودروها بازگوکننده‌ی همه‌ی داستان نیستند؛ بنابراین به منظور فهمیدن اینکه ۹ هزار پوند اضافی شما در مدل M2 کجا می‌رود ما آنالیزی دقیق درباره‌ی این دو برادر داشته‌ایم.

  1. پیشرانه

bmw-m2-and-m240i-01
اگر درباره‌ی M235i قبلی صحبت بکنیم مسئله آسان‌تر خواهد بود زیرا این خودرو و M2 از همان پیشرانه‌ی ۶ سیلندر توربوی N55 استفاده می‌کنند. خب البته M2 از پیستون‌ها و میل‌لنگ فورج کاری شده و خنک شوندگی اضافی روغن بهره می‌برد.

خاتمه تولید مدل ۳۵i ب‌ام‌و همچنین به معنی خاتمه‌ی استفاده از پیشرانه N55 بوده است. مدل‌های ۴۰i جدیدتر (M240i، ۳۴۰i، ۴۴۰i و…) از پیشرانه کاملاً جدید B58 استفاده می‌کنند. این واحد بخشی از سری پیشرانه مدولار جدید ب‌ام‌و است که در دو حالت چهار و شش سیلندر و با حجم نیم لیتر برای هر سیلندر در دسترس است.

در نگاه اول تنظیمات این پیشرانه با مدل N55 مشابه به نظر می‌آیند اما B58 در حقیقت ۱ سی‌سی بزرگ‌تر است؛ اما قدرت و گشتاور این پیشرانه بیشتر از مدل قبلی است.

  1. گیربکس

bmw-m2-and-m240i-02
هر دو خودرو به‌صورت استاندارد از گیربکس ۶ سرعته دستی استفاده می‌کند و درحالی‌که M2 اتصال بهتری دارد اما دو گیربکس احساس مشابهی دارند؛ و البته همین‌جا باید گفت هیچ گیربکسی به نرمی و روانی گیربکس شش سرعته پورشه ۷۱۸ نیست.

هرچند تفاوت بزرگ دو مدل ب‌ام‌و در گیربکس‌های اتوماتیک است: مدل M240i از گیربکس ۸ سرعته ساخت ZF استفاده می‌کند درحالی‌که گیربکس بکار رفته در M2 از نوع ۷ سرعته دوکلاچه ساخت M بوده که از برادران M3/M4 قرض گرفته شده است.

  1. سیستم تعلیق

bmw-m2-and-m240i-03
اگر دو خودرو را برانید خواهید فهمید که مهم‌ترین نکته همین‌جاست. ساب فریم های جلو و عقب M2 از برادر بزرگتر M4 گرفته شده و بخش‌های جلو/عقب آن در مقایسه با M240i به ترتیب ۶۳ و ۶۹ میلی‌متر پهن‌تر هستند. فنرهای M2 باعث شده تا خودرو کم ارتفاع‌تر باشد. ساب فریم عقبی مستقیماً به بدنه متصل شده و پایداری و سفتی خودرو را افزایش داده است.

مورد عجیب اینکه مدل M240i را می‌توان با دامپرهای تطبیق‌پذیر سفارش داد، چیزی که در M2 در دسترس نیست.

  1. دیفرانسیل

bmw-m2-and-m240i
اینجا نیز تفاوتی بزرگ وجود دارد. M2 از دیفرانسیلی استفاده می‌کند که به‌صورت الکترونیکی کنترل شده و سیستم لغزش محدود نیز دارد. دیفرانسیل این خودرو قادر است همه‌ی قدرت تولیدی را به چرخ‌های عقب بفرستد. این سیستم هوشمند نیز هست و بسته به سیستم فرمان، موقعیت پدال گاز و فشار ترمز عملکرد متفاوتی دارد.

اما دیفرانسیلی که در M240i بکار رفته رضایت کمتری به نسبت برادر قدرتمندتر دارد. شما یک دیفرانسیل باز دریافت می‌کنید، همین. این دیفرانسیل نوعی از مشکلی است که قدرت را به بخش عقب منتقل می‌کند.

  1. ترمزها

bmw-m2-and-m240i-06
هر دو خودرو از کالیپرهای چهار پیستونه در جلو و کالیپرهای دو پیستونه در عقب استفاده کرده‌اند اما دیسک‌های M2 کمی بزرگ‌تر است. دیسک‌های M2 سوراخ‌های بیشتری داشته و کاسه چرخ نیز از آلومینیوم ساخته شده است.

  1. بدنه

bmw-m2-and-m240i-04
به دلیل سیستم تعلیق اندکی پهن‌تر در M2، این خودرو قوس چرخ‌های پهن‌تری دارد و این نوعی تفاوت بصری است. همچنین M2 از رینگ‌های بزرگ‌تری استفاده می‌کند (۱۹ اینچ در برابر ۱۸ اینچ).

M2 همچنین به منظور بهبود خنک شدن پیشرانه سپر جلوی متفاوتی دارد همچنین رکاب‌های جانبی، دیفیوزر عقب و اسپویلر کوچک روی صندوق به منظور کاهش بلند شدن خودرو در سرعت‌های بالا نسبت به سری ۲ عادی بکار گرفته شده‌اند.

  • سواری آن‌ها چگونه است؟

2016-bmw-m240i-coupe
خب مواردی که ذکر شد به مباحث فنی مربوط می‌شد اما احساس این دو خودرو چگونه است؟

ما درست چند روز پس از تست آئودی R8 اسپایدر سوار M240i شدیم. اگرچه که از خودرویی ۱۰ سیلندر به فرزند ب‌ام‌و رسیده بودیم اما باید گفت M240i احساس سریع بودن فوق‌العاده‌ای دارد.

گشتاور زیادی در دورهای میانی وجود دارد و شما هرگز به بالا بردن زیاد دور پیشرانه نیازی ندارید. صدای پیشرانه نسبت به واحد N55 قبلی کمی متفاوت بوده اما هنوز هم صدای مخصوص یک پیشرانه ۶ سیلندر خطی نیست.

M240i یک سلاح توانا و جذاب در راه‌های پرپیچ‌وخم و باریک است؛ اما باید گفت فقدان دیفرانسیل لغزش محدود به این معنی است که از دست دادن چسبندگی بخش عقبی باعث نمی‌شود که احساس چندان راحتی داشته باشید. ترمزها نیز می‌توانند قوی‌تر باشند.

2017-bmw-m2-103-876x535
با بازگشت به M2 سریعاً فهمیدیم که همه‌ی جزئیات متفاوت ذکر شده در بالا باعث شده‌اند با خودرویی کاملاً متفاوت روبرو باشیم. در این خودرو نوعی از اعتمادبه‌نفس را شاهدیم که M240i از ایجاد آن عاجز است. M2 بیشتر علاقه‌مند پیچ‌ها بوده و تکان‌های کمتری در بدنه دارد. به لطف دیفرانسیل لغزش محدود مناسب، این خودرو چسبنده‌تر بوده و کنترل بیشتری دارد. دیفرانسیل باز M240i واقعاً پاشنه آشیل این خودرو بوده و آپشن دیفرانسیل لغزش محدود ۲۵۰۰ پوندی واقعاً ارزش در نظر گرفتن را دارد.

عملکرد خودروها گول زننده بوده چراکه M240i به خاطر گشتاور بیشتر خود واقعاً احساس سریعی دارد؛ اما استفاده از پیشرانه قدیمی‌تر N55 مدل M2 لذت‌بخش‌تر است. این پیشرانه پاسخ‌گوتر بوده و سریعاً دور می‌گیرد. شما در M240i به ندرت شاهد تعویض دنده در دور بالای ۶ هزار خواهید بود درحالی‌که M2 علاقه‌ی بیشتری به بالا رفتن دور پیشرانه نشان می‌دهد.

bmw-m2-webdrive-428
با قیمت آغازی ۳۵۰۹۰ پوندی ب‌ام‌و M240i بی هیچ سؤالی یک معامله‌ی ارزان است. این خودرو عملکردی مشابه با M2 و حتی خودروهای اسپورت گران‌بهاتر مثل پورشه ۷۱۸ کیمن S دارد.

به نظر ما نمی‌توان M240i را خیلی خودروی اسپورت خطاب کرد. شاید عبارت “کوپه‌ی سریع” بهترین توصیف درباره‌ی این خودرو باشد؛ اما M2 چه؟ بله این یک خودروی اسپورت است.

2017-bmw-m2-104-876x535
فاصله‌ی بین عملکرد این دو خودرو بسیار کم شده و به نقطه‌ای رسیده که تفاوت‌های کمی را بین دو محصول ب‌ام‌و شاهدیم. هرچند با وجود چنین تشابهاتی M2 ممتاز از M240i است. این خودرو احساس کاملاً متفاوتی داشته و ظاهر بهتر و هیجان بالاتری دارد. همچنین داشتن یک خودروی کامل M احساس بهتری نسبت به مدلی با پکیج M دارد و این مورد را نمی‌توان نادیده گرفت.

منبع: carthrottle

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. مجید.بهترین یا هیچ.

    ۱۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    ((( اما B58 در حقیقت 1 سی‌سی بزرگ‌تر است )))

    عاشق این دقت و ظرافتم !!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Parvaz

      ۱۵ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (395 ديدگاه)

      دوسش میدارم ❤❤

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. sina

    ۱۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2635 ديدگاه)

    بی ام و یعنی سدان پرفورمنس و سدان پرفورمنس یعنی M3 کبیر….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حسین

    ۱۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    خلاصه اینه که اگه تو مسیر روزانتون زیاد پیچ و خم هست ، M2 بهتره و اگر نه M240 بگیرید!
    همچنین با سفارش دیفرانسیل لغزش محدود برتری M2 را در M240 (که ارزانتر از M2هست) قرار دادید
    و
    با کاهش وزن M2 (توسط تیونر ها ) ، برتری M240 نسبت به M2 تقریبا از بین میرود!(فقط M2 گرونتره ، تیونینگ هم بشه،مثلا اگزوز سبک تر و چنتا قطعه بدنه بشه فیبر کربن ،خیلی گرونتر از M240 میشه!)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حسين

    ۱۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود.
    موتور M240 به خاطر جدیدتر بودن نیرو رو توی دور بالا بهتر ارائه میده و برای همین M240 در سرعتهای بالا، شتابگیری بهتری داره. از طرف دیگه به خاطر تعلیق نرمتر، ماشین روزمره تریه و همینطور در سرعت بالا پایداری بیشتری داره. از طرف دیگه M2 موتور سرزنده تر و خشن تری داره و هندلینگش هم بیشتره و کلا لذت و هیجان بیشتری ارائه میده. یک ماشین خالص و بدون آلایش و آپشن و این چیزاس. به اصطلاح بهشون میگن Driver’s Car. مثل پورشه 911R

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱۵ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (2810 ديدگاه)

      البته تو متن گفته M240 کمتر نیاز میشه دورموتور رو بالا ببرید!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Alireza.GT86

      ۱۶ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (236 ديدگاه)

      و مثل تویوتا GT86 !!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. javadm4

    ۱۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (53 ديدگاه)

    m2 +
    m240i-

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. كوروش

    ۱۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    هنر مهندسی یعنی :
    با یک پلت فرم با یک برند و با یک دید طراحی
    دو و یا چند مدلی بسازید که هر کدام ((((((هر کدام))))) حس خاصی از رانندگی رو ارائه می کنند و این بسیار ارزشمند هستش
    مشکل جدی که در اکثر خودرو های اسیایی دیده می شود اینه که تقریبا اکثرشون حس سواری یکسان و پایدار به اصلاح عام پرمردی رو دارند (نیسان و مزدا اصلا اینطور نیستند) مثلا شما سوار کرولا شوید و بعد سوار اریون شما حس خواهید کرد سوار یک کرولا خیلی سریع و با اپشن شدید وگرنه حتی دامپر ها یک جور عمل می کنند این ویژگی بنظر من برای خیلی ها عالی و برای امثال من بد است همین یکی از دلایل علاقه من به خودرو های المانی است
    روح دارند حس دارند تجربه سواری لذت بخش دارند بخصوص در مسیر های پر پیچ و خم که هندلینگ ماشین خودش رو نشون میده یکی از بهترین خاطرات من تجربه سواری با 535 در جاده خیس سواد کوه با یک راننده فوق العاده بود که فهمیدم هندلینگ بالا یعنی چی
    امید وارم همه دوستان به علایق خودرویی شون دست پیدا کنند

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا