بی ام وجگوار

جگوار XE در برابر ب‌ام‌و سری 3

این یک گزارش واقعی از جدال دو ابرخودروست. اشتباه نکنید، صبر کنید تا معنای ابرخودرو را برایتان مشخص کنیم. اینجا نه خبری از پیشرانه‌های شانزده سیلندر هست و نه از چرم و چوب بی‌اندازه و گران، منتهی از دو خودرویی گزارش می‌نویسیم که به اعتبار برند و سابقه نیکشان در تولید سدان‌های لوکس و اسپرت و فروش خوبشان در بازار به دو اسطوره بزرگ یونان باستان، آشیل و هرکول می‌مانند که هریک سودای برتری بر دیگری دارد. البته ب‌ام‌و ماجرای متفاوتی دارد و در فروش و سابقه مقامی بس بلند دارد. سری سه، هر جا که دعوت شود حریفان را به چالش می‌کشد. به‌ویژه اگر این ب‌ام‌و از نوع M3 باشد. در این حالت فرقی نمی‌کند این حریف یانکی سرسختی از دیترویت باشد یا یک جنتلمن انگلیسی یا هم‌وطنی خوش‌چهره. ب‌ام‌و سودای دومی ندارد و جز مقام نخست در همه رقابت‌ها به چیز دیگری فکر نمی‌کند.

BMW 335i M Sport vs. jaguar XE S
BMW 335i M Sport vs. jaguar XE S
البته این بازی یک‌طرفه نیست و حریف هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و هرچه زمان جلوتر می‌رود جگوار بیشتر به گذشته‌اش برمی‌گردد! یک کابین زیبا، بدنه‌ای دل‌نشین و موتوری قدرتمند، همه گرد هم آمده‌اند تا سدان متوسط و لوکس جگوار را که به‌تازگی سر از تخم درآورده بسازند. جگوار قلب هدف را نشانه گرفته و ب‌ام‌و بازهم خواهان برتری است. در این مقایسه محدوده ۵۰ هزار دلار را در نظر گرفتیم. جگوار با مدل XE S و ب‌ام‌و با مدل ۳۳۵i M اسپرت به رقابت پا گذاشته‌اند. حاصل رقابت غیرقابل‌باور است. این رقابت تازه شروع شده است. با ما همراه باشید.

BMW 335i M Sport vs. jaguar XE S
BMW 335i M Sport vs. jaguar XE S
وقتی صحبت از سدان های لوکس می‌شود ناخودآگاه سرها به سمت مرسدس S-Class می‌چرخد و اگر بیشتر کنجکاو باشیم لیستی از خودروهای خوب این رده روبروی شما ردیف می‌شود. لیستی که حاوی آئودی A8، ب‌ام‌و سری ۷، لکسس LS و جگوار XJ است و همه عشاق اتومبیل، این مدل‌ها را دوست دارند. این اتفاق در مورد تراکهای بزرگ یا همان وانت‌های غول‌پیکر آمریکایی یا ژاپنی هم افتاده و تا اسمی از این رده پرفروش می‌آید سرها به سمت فورد F 150 می‌گردد، خودرویی که ۱۷ سال پرفروش‌ترین تراک جهان است. اینها کلیشه های بازارند، استانداردهای این صنعت، مدل‌هایی که در هر نسل انبوهی از مزایا و تکنولوژی‌ها را به خریداران عرضه کرده‌اند و چیزی ورای قیمتشان بوده‌اند، محصولاتی اصیل و خواستنی. حال اگر صحبتی در مورد سدان‌های متوسط لوکس به میان آید سرها به کدام سو می‌چرخد؟ بله درست است. BMW سری سه، زیبای آلمانی که در عین روحیه اسپرت از چاشنی لوکس بودن هم بی‌بهره نیست و لذت نابی از رانندگی و مسافرت را به شما هدیه می‌کند.

BMW 335i M Sport vs. jaguar XE S
BMW 335i M Sport vs. jaguar XE S
BMW در این رده حاکم بلامنازع است. آن‌هم در حضور بزرگانی چون مرسدس C-Class، ولوو S60، آئودی A4، لکسس IS، اینفینیتی Q50 و کادیلاک ATS. از زمانی که جگوار خواست تا برای بزرگان بازار شاخ و شانه بکشد، مدت طویلی گذشته. جگوار یک دهه پیش خواست تا با شاسی مرکوری، موتور فورد و طراحی یان کالوم مدل type X را به رقیبی قدر برای مقابله با سری ۳ ب‌ام‌و تبدیل کند، اما حاصل کار یک شکست کامل بود. البته تجربه جدید جگوار در مدل XE S هرگز به بدی type X نیست و نکات فوق‌العاده‌ای برای تحسین جگوار وجود دارد.

نخستین بار وقتی این خودرو را در پرتغال آزمایش کردم نوشتم که با راندن آن احساس خوبی به من دست داد. به خریداران این مدل توصیه کردم به XE افتخار کنند. مدل S این سری با ۳۴۰ اسب بخار قدرت از موتوری توانمند برای لذت و هیجان رانندگی سود می‌برد. با مزایایی که این مدل دارد می‌توان به جرئت گفت خودروی جذابی است و تعادل بالایی دارد.

جگوار با ساخت این خودرو ثابت کرده روند رو به رشدی دارد. در طراحی‌اش تجدیدنظر کرده و علاوه بر چهره زیبا، شیوه خطوط هوفمایستر را که نخستین بار در ب‌ام‌و باب شد در XE به کار برده است. البته شیطنت جگوار در شبیه‌سازی سری ۳ نیز نکته ای است که تنها در نظر اهالی فن جلوه می‌کند. این شیطنت باعث شده تا XE در عین سادگی فرم، از ب‌ام‌و زیباتر به نظر برسد. البته این شیطنت تنها در فرم کلی طراحی است و اگر چرخی با دو خودرو بزنید و دوسه ساعتی با این دو اسب اصیل رانندگی کنید می‌فهمید که دو خودرو چقدر باهم متفاوت‌اند. تکه‌های کرومی گوشه کنار جگوار کمک نموده تا رخوت کلی طراحی در این کلاس از جگوار دور شود و شما احساس کنید سوار بر خودرویی گران‌قیمت هستید.

BMW 335i M Sport vs. jaguar XE S
BMW 335i M Sport vs. jaguar XE S
BMW 335i M Sport vs. jaguar XE S
BMW 335i M Sport vs. jaguar XE S
از آنجا که خطوط ب‌ام‌و سالهاست بر پیکره سری سه ماندگار شده، این خودرو اندکی از کناره‌ها قدیمی یا آمیخته با رخوت به نظر می‌رسد. در داخل اوضاع متفاوت است و هرچه جگوار سعی کرده تا خودش باشد اما این ب‌ام‌و است که نظر شما را به خود جلب می‌کند. پنجره‌های بزرگ‌تر ب‌ام‌و و طراحی بی‌نقص آن به شما کمک می‌کند تا دل‌بسته سری سه شوید. سیستم سرگرمی و ناویگیشن جگوار هم در برابر iDrive که بهترین سیستم هوشمند این صنعت است، حرفی برای گفتن ندارد و گاه مایه خنده است.

 jaguar XE S
jaguar XE S Interior
BMW 335i M Sport
BMW 335i M Sport Interior
در کل درباره طراحی داخلی این دو خودرو باید گفت: تلاش جگوار برای دستیابی به طرحی منسجم و ماندگار شایسته تحسین است. چرم فرانسوی و مواد بکار رفته در کابین جگوار عالی هستند. صندلی‌های جگوار نرم‌ترند و راننده را بهتر در بر می‌گیرند. البته ب‌ام‌و از پلاستیک استفاده زیادی نموده اما کابین سری سه را کاربردی و با ارگونومی بالا طراحی کرده است.

طرح جگوار در عین زیبایی و کیفیت بهتر نسبت به ب‌ام‌و نیازمند اصلاحات است به‌ویژه که سیستم ناوبری و سرگرمی آن باید تقویت شود و با نمونه‌های بهتری عرضه گردد. تزیینات آلومینیومی جاگوار فوق‌العاده‌اند به‌ویژه پدال‌های آن که طراحی زیبایی دارند. البته ب‌ام‌و هم مزایای بالایی دارد و به نسبت جگوار از تایرهای بهتر و فرمان پذیری دقیق‌تری سود می‌برد.

ب‌ام‌و با در مدل ۳۳۵i با یک موتور ۶ سیلندر ۳ لیتری دو توربو عرضه می‌شود که ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. در مقابل جگوار از موتوری شش سیلندر سوپرشارژرداری بهره می‌گیرد که ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. هنگام راندن جگوار اگرچه احساس می‌شود قدرت فراوانی پشت تایرهای خودرو نهفته اما این ب‌ام‌و است که قدرت را برای پیروزی به‌کار می‌گیرد. راستش را بخواهید ما نتوانستیم این دو خودرو را در پیست امتحان کنیم اما به‌طور کلی در جایی که جگوار تنها با اعداد و ارقام بازی می‌کند، ب‌ام‌و اعدادش کاملاً واقعی است و همه سیصد اسب را برای مبارزه با خود دارد. شتاب صفر تا صد ب‌ام‌و ۴.۷ ثانیه است درحالی‌که جگوار این تست را در کمی بیش از ۴.۹ ثانیه رفت. خبرهایی از جگوار به گوش می‌رسد که از قصد این شرکت برای اصلاحات اساسی در جگوار XE S می‌دهد و قرار است این نمونه اصلاح شده تا زمستان به بازار عرضه گردد.

درنهایت اینکه در جاده‌ها جاگوار فرمان زیرکی دارد که به راننده اطلاعاتی دسته اول از مسیر می‌دهد. فرمان جگوار از ب‌ام‌و سبک‌تر و برای سفر لذت‌بخش‌تر است. این خودرو محیط دل‌چسبی برای شما در طول مسیر مهیا می‌کند و آماده است تا با شما به خوش‌گذرانی و تفریح بپردازد. جاگوار اما تجربه حضور در پیست را ندارد. ما نمی‌دانیم عملکرد مسابقه‌ای این مدل اسپرت به چه طریق است اما شکی نیست که فعلاً جگوار حریفی قدر برای ب‌ام‌و نیست. ورای بحث فنی و مسابقه‌ای اما جگوار خودروی بهتری است، حتی می‌توان آن را جذاب‌تر دانست و این یک مفهوم بزرگ دارد: زمان به هیچ‌کس رحم نمی‌کند.

BMW 335i M Sport vs. jaguar XE S
BMW 335i M Sport vs. jaguar XE S
متأسفانه جگوار هنوز فرصت نکرده تا در رقابتی سخت خود را با ب‌ام‌و ۳۳۵i مبارزه کند اما قطعاً تا زمستان که نمونه اصلاح شده آن وارد بازار می‌شود باید نفس‌ها را در سینه حبس کرد. به نظر شما این انگلیسی خوش‌پوش از پس سری ۳ مغرور بر خواهد آمد؟ ما می‌گوییم باید منتظر ماند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۶۷ دیدگاه‌ها

  1. Erfan

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (246 ديدگاه)

    اولین طرفدار دو اتیشه ماشین های انگلیسی هستم که میگم BMW برتره تو این تست. باشد که رستگار شوید و همه چیز رو تو کیفیت بالاتر جگوار ندیده و به قدرت BMW ایمان آورید????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. بنتلی

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    سیمرغ واقعا متأسفم برات یعنی فورد با تاتا برابره؟!این چیزی ک گفتم خیلی رایجه برا کاهش هزینه،ولی تاتا توانایی همچین کاری نداره،…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. بنتلی

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    عرفان عزیز من دیگه نمیدونم چطور بگم،خواهشا نظراتمو ی بار دیگه بخون،من میگم جگوار اول راهه تو این کلاس،واین پیشرفت قابل تحسینه،ولی کسی ب این موضوع توجه نمیکنه!؟نمیدونم چرا؟!من هیچ وقت نگفتم جگوار عملکرد بهتری داره!!گفتم اختلاف بینشون کمه،نمیدونم چرا دوستان با نظراتم مشکل دارن؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Xman

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (546 ديدگاه)

    جگوارو دوس دارم . اینکه بگی از M3 بهتره یا نه یه امر کاملا سلیقه ایه M3ماشین خوب و خوشگلیه وجگوار هم ازش کم نمیاره انتخاب یکی از این دو خیلی سخته!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Soroosh.english.Aston Martin v12

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (117 ديدگاه)

    برای من که جگوار ندیدم تو ایران و عاااااااااشق ماشین های انگلیسی هستم بی شک جگوار بر می دارم به قول دوستمون هر دو عالی اما برای تنوع هم که بشه جگوار من رو بیشتر وس وسه می کنه که باهاش رانندگی کنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. پارسا

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    یه مقایسه بین سری سه و کلاس سی بگذارید
    باتشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Mercedes-Benz

    ۲۲ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (30 ديدگاه)

    هر دو عالین. حیف که این جگوار ها انگشت شمار میان ایران…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. اول انگلیس بعد المان

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    قبول دارم که خودرو المانی از امریکایی بهتره اما از انگلیسی بهتر نیست چون تقریبا هشتادوپنج درصد خودرو های المانی زیر 100هزار دلار قیمت دارند باوجود فلوکس واگن واوپل واسمارت ولی تقریبا شصت وپنج درصد خودروهای انگلیسی بالای صد هزار دلار قیمت دارن چون باکیفیت ترن -محکم ترن-باامکانات ترن-قوی ترن-فضای پای بیشتری دارن-خاص ترن-کمیاب ترن-باهندلینگ ترن-حالا وقتی سخن از هندلینگ وامکانات می شه فورا به فکر بنز اس63می افتید ومی گید از رولز رویس باهندلینگ تره وبا امکانات تره باشه ماقول داریم ورولزرویس گوست باکیفیت ومحکمی وفضای پاوخاص بودن بیشتر با بنز اس63برابره ولی اگر این اس63بارولزرویس گوست رفت کنار دیگه شما در برابر دیگر رولزرویس ها وبنتلی ها واستون مارتین ها چی دارید شاید بگید اس600که اونم با بنتلی فلایینگ اسپور میره ودیگر هیچی ندارید حالا این یکی دو تا امکاناتشون بیشتره نباید بگیم خودروالمانی باامکانات تره چون انگلیس ده ها خودرو دیگر در حد بنتلی فلایینگ اسپور داره کس نمی تونه بگه بی ام و ام3از استون مارتین دی بی 9 باامکانات تره یا همه اون چیزایی رو که گفتم سرتره وبقیه خودرو هاشونم همین طور.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. پدرام

      ۱۱ مهر ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اول میخوام از شما دوست عزیز بابت این جوک جالبی که گفتید تشکر کنمـ. اما یکم طولانی بود واسه یک جوک..
      اما حقیقتی در مورد جگوار ..
      جگوار بنده خدا قبلا یه مدل ساخت واسه رقابت اما به بار آورد فضاحت..
      پیشه خودش نشست فکر کرد که دلیل موفقیت بی ام و چیه که من نتونستم ؟! جوابی به ذهنش نرسید .. پس تصمیم گرفت همون چیزی رو بسازه که بی ام و ساخت ! یعنی دقیقن ی ماشین شبیهه به ام۳ ..
      اما روحیه مکار و موزی انگلیسی موجب شد که همه جا با غرور و کمال پررویی جار بزنه که این ماشین تمام کمال کار خودشون بوده و ادعای رقابت با ام ۳ رو هم بکنه و بگه محصولی اصل ساخته که از ام۳ هم بهتره !!
      خداییش خیلی رو میخاد..
      آدم یاد کارای سامسونگ میوفته تو زمینه موبایل..

      موافقم 1
      مخالفم 1
  9. اول انگلیس بعد المان

    ۱۳ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اقا پدرام چرا می زنی تو جاده خاکی اصلا جوک و اطیفه ای وجود نداره حقیقته واضحه بعد شاعرم که هستی بعدم اینکه گفتی انگلیس به دروغ می گه جاگوارتمام وکمال مال خودشه یعنی الان فکر می کنی که هند داره جاگوار ورنجروور رو برای انگلیس می زنه صنعت هند به کنار اما چین که از هند هم پیشرفته تره خودرو هاشو داریم می بینیم این عجق وجق ها که تو خیابون لنگان لنگان دارن راه می رن ازچین هم پیشرفته تر روسیست که خودرو های اونو که حتما دیدی درحد وقیافه تندر نودن از روسیه هم پیشرفته تر کره جنوبیه که خودرو های ایشونم ازش نگم بهتره چون خیلی از بدیش که نشنیدیم از کره جنوبی پیشرفته تر فرانسست که خودرو های اونم به زور در حد خودرو های کره جنوبیه از فرانسم پیشرفته تر جاپنه که خودرو های اونم تا حالا بجز دو سه تاشون صفر تا صد زیر پنج ثانیه رو تجربه نکردن و بجز اون دوسه تا قیمتشون از صد هزار دلارم تجاوز نکرده یعنی هنوز راه دارن از جاپنم پیشرفته تر امریکاست خودرو های اونم دارای کیفیت پایین -فرمان پذیری ضعیف-امکانات کم-هندلینگ ضعیف-ناخوانی سی سی با حجم موتور هستش حالا من نمیدونم چه طور امریکا با این همه صنعت این وضعه خودروهاشه چه طور هند که صنعتش یکم از ایران بالا تره خودرویی مثل جگوار xjlمی زنه که با بنز s500رقابت می کنه وجگوارxfrرو می زنه که با ائودی rs7 وبی ام و m6 گرن کوپه وغیره رقابت داره وخیلی جگوار های دیگه ورنجروورsvrرو می زنه که باپورشه کاین توربو اس و بنز ml63رقابت میکنه و رنجروور lwb که با بنزgl63 رقابت داره وخیلی رنجروور های دیگه واقعا چه صنعتی داشته ونمی خواسته نشون بده

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. Ali

      ۱۱ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (2 ديدگاه)

      کملا درسته ، چون اگ بخوایم به مالکیت نگاه کنیم ولوو هم ماله چینه پس ماشینه بدیه؟
      یا مثلا یک زمان بیشتر کارخونه بنز ماله ایران بود ربطی نداره ک

      موافقم 0
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا