بی ام ومرسدس بنزهفته نامه

سقفِ باز؛ مرسدس بنز C کلاس کابریولت در برابر ب‌ام‌و سری 4 کانورتیبل

در روی کاغذ، مرسدس C کلاس کابریولت به‌صورت یک خودروی روباز روزمره‌ی عالی خودنمایی می‌کند. این خودروی ۴ سرنشینه دلپذیر اشتراکات زیادی با برادر سدان خود دارد و استفاده‌ی روزانه از آن بدون دردسر و آسان است.

اما مرسدس برخی رقبای جدی را در پیش روی خود می‌بیند که ب‌ام‌و سری ۴ کانورتیبل یکی از آن‌هاست. ب‌ام‌و از سقف بازشوی سخت استفاده کرده که در مرسدس شاهد چنین چیزی نیستیم. با ما همراه باشید تا ببینیم که کدام خودرو سزاوار اول شدن است.

Mercedes C-Class Cabriolet vs BMW 4 Series Convertible
Mercedes C-Class Cabriolet vs BMW 4 Series Convertible
استایل و طراحی ظاهری

جدای از تغییرات واضح در سقف، هر دو خودرو تقریباً نمایی مشابه با برادران کوپه‌ی خود دارند. مرسدس بنز از سقف فابریک مرسوم خود استفاده کرده و تلاش داشته تا در حد امکان به نسخه‌ی C کلاس کوپه شبیه باشد. رنگ سقف به‌صورت استاندارد مشکی بوده اما خریداران می‌توانند رنگ‌های قهوه‌ای تیره، آبی تیره و قرمز تیره را نیز انتخاب کنند. سقف خودرو در مدت ۲۰ ثانیه به‌صورت الکتریکی باز و بسته می‌شود و این عمل را می‌توان تا سرعت ۴۸ کیلومتر در ساعت انجام داد.

از طرف دیگر ب‌ام‌و روشی متفاوت را در پیش گرفته است. سری ۴ از سقف فلزی تا شدنی بهره برده است. شاید وزن زیاد و لطافت کمتر این سقف به چشم بیاید اما در موقع بسته بودن از لحاظ مسائل امنیتی به‌طور واضحی بهتر است. ما مقایسه‌ی پهلوبه‌پهلو انجام ندادیم اما فکر نمی‌کنیم که سقف فلزی ب‌ام‌و برتری چندانی بر سقف ایزوله شده‌ی مرسدس داشته باشد. سقف ب‌ام‌و نیز در مدت زمان ۲۰ ثانیه باز و بسته می‌شود اما این کار را تنها تا سرعت ۱۸ کیلومتر در ساعت می‌توان انجام داد.

Mercedes C-Class Cabriolet vs BMW 4 Series Convertible
کابین خودرو

همانند دیگر مدل‌های C کلاس، کابین این خودرو نیز به چشم بسیار آشناست. ۳ ورودی هوای کروی شکل در زیر صفحه اطلاعات سرگرمی تبلت شکل در کنسول مرکزی قرار گرفته‌اند و کیفیت بالایی دارند. فضای کافی برای ۴ نفر وجود دارد و فضای سر در بخش عقبی نسبت به برادر کوپه ۱۲ میلی‌متر بیشتر است.

Mercedes C-Class Cabriolet vs BMW 4 Series Convertible
داشبورد سری ۴ به اندازه‌ی رقیب خود الهام‌بخش نیست اما از پشت فرمان اسپورت تر حس می‌شود. مسئله‌ی اصلی این است که به نظر می‌رسد اکثر سوئیچ‌ها مستقیماً از دیگر مدل‌های ب‌ام‌و قرض گرفته شده‌اند درحالی‌که مرسدس احساس سفارشی بودن بیشتری دارد. سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive ب‌ام‌و بسیار عالی‌تر از سیستم سنگین مرسدس است. همانند C کلاس، در سری ۴ نیز همه‌ی اجزا به‌خوبی باهم چفت شده‌اند.

Mercedes C-Class Cabriolet vs BMW 4 Series Convertible
با بسته بودن سقف، ب‌ام‌و فضای بار بیشتری دارد و با ۳۷۰ لیتری که ارائه می‌دهد از صندوق ۳۶۰ لیتری مرسدس جلو می‌افتد اما طراحی فلزی سقف به این معنی است که در هنگام باز بودن سقف فضای صندوق به ۲۲۰ لیتر کاهش می‌یابد.

BMW 4 Series Convertible
در مقابل، مرسدس ۷۵ لیتر از فضای خود را از دست می‌دهد درحالی‌که صندلی‌های عقب تاشو اجازه می‌دهند تا اشیای بیشتری حمل شود.

BMW 4 Series Convertible
سواری خودرو

به لطف اضافه شدن مکانیسم‌های خم کردن سقف و شاسی سرزنده به منظور جبران سفتی خودروها، وزن هر دو رقیب بیشتر از نسخه‌های کوپه است. این مسئله تجربه‌ی رانندگی کندتری را ایجاد می‌کند هرچند که خریداران کمی تفاوت‌ها را حس خواهند کرد.

Mercedes C-Class Cabriolet vs BMW 4 Series Convertible
در بحث راحتی، سیستم تعلیق بادی سفارشی مرسدس این خودرو را پیش می‌اندازد. رانندگان همچنین قادر هستند تا به منظور هماهنگی کامل با شرایط جاده، سطح متفاوتی از حالت‌های رانندگی را برای تغییر شرایط سیستم تعلیق انتخاب کنند. به نظر می‌رسد که حالت راحتی کامل بهترین توازن را بین کنترل خودرو و راحتی ایجاد می‌کند.

Mercedes C-Class Cabriolet
حتی با سقف باز، آسایش مرسدس احساس‌برانگیز است. ضریب درگ پایین کمک می‌کند تا صدا و وزش باد کاهش یابد و به لطف سیستم Aircap مرسدس، موهای سرنشینان پریشان نمی‌شود. دریچه‌های هوایی که در بالای چارچوب شیشه‌ی جلو قرارگرفته‌اند هوا را از کابین منحرف کرده و به حفظ شرایط داخل کابین کمک می‌کنند. دریچه‌های گرم شونده که در پشت‌سری‌ها قرار دارند و Airscarf نامیده می‌شوند نیز به C کلاس اجازه می‌دهند تا در روزهای سرد نیز لذت سواری هیجان‌انگیزی را به سرنشینان اعطا کند. خبر خوش اینکه این دو سیستم به‌صورت استاندارد در همه‌ی مدل‌ها وجود دارند.

BMW 4 Series Convertible
انتقاد وارده به سری ۴ این است که با سقف باز، سرنشینان کمی در معرض باد قرار می‌گیرند. خوشبختانه، به لطف پوسته‌ی آهنی سقف، آسایش داخل کابین در هنگام بسته بودن سقف عالی است.

BMW 4 Series Convertible
عموماً ب‌ام‌و توازنی خوب بین سواری و هندلینگ را ارائه می‌دهد اما شگفت آنکه برخلاف شهرت ب‌ام‌و، بنز در این کار بهتر عمل می‌کند. اکثر مشکلات حول سیستم فرمانی که به خوبی C کلاس عمل نمی‌کند، می‌چرخد.

Mercedes C-Class Cabriolet
پیشرانه‌ها

C کلاس کابریولت از انواع پیشرانه‌های ۴ و ۶ سیلندر بنزینی و دیزلی بهره می‌برد. اولین مدل پیشنهادی C180 با پیشرانه‌ی بنزینی ۱.۶ لیتری توربو است که ۱۵۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. ۳ پیشرانه‌ی بنزینی ۲ لیتری نیز با توان‌های ۱۸۱ و ۲۴۱ اسب بخاری نیز در دسترس هستند. تنها گزینه‌ی ۶ سیلندر به مدل سطح بالای C 43 AMG مربوط است که ۳۶۲ اسب بخار نیرو را به هر چهارچرخ منتقل می‌کند.

Mercedes C-Class Cabriolet vs BMW 4 Series Convertible
۲ پیشرانه‌ی ۲.۱ لیتری دیزل نیز در دسترس هستند که قدرت ۱۶۸ و ۲۰۱ اسب بخاری دارند. این دو پیشرانه در هر صد کیلومتر به ترتیب ۳.۷ و ۳.۸ لیتر سوخت مصرف می‌کنند. پیشرانه‌های بنزینی C کلاس کابریولت صدای گرفته‌ای دارند که واقعاً با شخصیت این خودرو همخوانی ندارد. همه‌ی مدل‌های C کلاس با گیربکس ۷ یا ۹ سرعته اتوماتیک در دسترس هستند.

BMW 4 Series Convertible
سری ۴ همین مقدار از طیف پیشرانه‌ها را ارائه نمی‌کند اما وجود ۳ پیشرانه‌ی بنزینی و ۳ پیشرانه‌ی دیزلی به این معنی است که انتخاب‌های زیادی وجود دارد.

مدل ۴۲۰d که دارای پیشرانه‌ی ۲ لیتری دیزل ۱۹۰ اسبی است کم‌مصرف‌تر از همه بوده و در تست‌های رسمی مصرف سوخت ۳.۶ لیتری را نشان داده است. پیشرانه‌های بنزینی نیز بسیار نرم و لطیف هستند اما اضافه‌وزن ۲۹۵ کیلویی این خودرو نسبت به برادر کوپه کمی از پرفورمنس کاسته است. همانند مرسدس بنز، بسته به مدل انتخابی، انتخاب سیستم چهارچرخ محرک می‌تواند بین ۱۵۰۰ تا ۱۵۳۵ پوند به قیمت خودرو اضافه کند.

Mercedes C-Class Cabriolet
اما مقایسه‌ی بین پرقدرت‌ترین نسخه‌ها باقی مانده است. پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی توئین توربوی ب‌ام‌و ۵۸ اسب بخار و ۳۰ نیوتون متر گشتاور بیشتر از مدل AMG دارد و به عنوان نتیجه می‌تواند در مدت ۴.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد که ۰.۴ ثانیه سریع‌تر از مرسدس است.

ارزش در برابر پول پرداختی

مدل سطح پایه‌ی C200 بهای ۳۶۲۰۰ پوندی دارد که از بهای ۳۵۰۲۵ پوندی سری ۴ اندکی بیشتر است. البته این بهای بالاتر با وجود دو سیستم Aircap و Airscarf جبران می‌شود.

Mercedes C-Class Cabriolet vs BMW 4 Series Convertible
هر دو خودرو به‌صورت استاندارد از سیستم ناوبری ماهواره‌ای سود می‌برند درحالی‌که چراغ‌های LED به‌صورت استاندارد در مرسدس وجود دارند اما در ب‌ام‌و باید بهای ۱۶۰۰ پوندی برای آن بپردازید.

قضاوت نهایی

در روی کاغذ به نظر می‌رسد که مرسدس C کلاس کابریولت نبردی دشوار را به سری ۴ کانورتیبل تحمیل کرده است. این خودرو با سقف باز یا بسته شیک‌تر بوده و از پشت فرمان نیز آسان‌تر دیده می‌شود.

[دانلود ویدئو] بهتر از همه، سقف فابریک چندلایه‌ای است که قبلاً آسایش و راحتی خود را در سایر مدل‌های مرسدس ثابت کرده و وجود سیستم Aircap نیز به این معنی است که راحتی بیشتری نسبت به سری ۴ خواهید داشت.

[دانلود ویدئو] ب‌ام‌و نیز خودروی کسانی است که حد نهایی سرعت را با M4 می‌خواهند و البته نسخه‌های دیزلی نیز نرم‌تر و کم‌مصرف هستند اما به‌هرحال به نظر می‌رسد که مرسدس برای اکثر خریداران انتخاب بهتری باشد.

[polldaddy poll=9471003]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. مجید

    ۲۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    بنز باز جدیدا داره خیلی خوب کار میکنه. از اون افتی که بین سال های 2008-2011 داشت دیگه هیچ خبری نیست.
    این سیستم ایرکپ عجب چیز باحالیه. بهترین فکرو کردن. مشکلی که واقعا در ماشینای روباز اذیت میکنه همینه.
    از نظر قدرت و پرفورمنس طبیعیه که بنز دوست نداره به اندازه ی بی ام و اسپرت باشه. به نظر من شتاب 5 ثانیه کافی که نیست زیادم هست.

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Parvaz

      ۲۵ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (395 ديدگاه)

      فقط یه بی ام باز میفهمه سری چهار چه جواهری هستش… کسایی که زیاد چهره جدی سری ۵ و استخوانی بودن طراحی بیرونی سری ۳ زیاد به دلشون نمیشینه عاشق سری ۴ میشن

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. محمد جواد

    ۲۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    بنز شلوغ تر از بی ام و است با این وجود زیبا تر هم شده و به لطف دوسیستم مذکور بصورت استاندارد بنز بهتر از بی ام و نیز شده است.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. احمدرضا خواجه زاده

    ۲۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (116 ديدگاه)

    فکر کنم اون سیستم گرمکن گردن هم ب ام و داره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. دانیال

    ۲۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    بی ام و 428 کروک 2016 با قیمت 380 تو ایران= قیمت امروز پوند 4000 تومن یعنی بدون تعرفه و هزار بند و تبصره باید 140 میلیون میبوووووووود .اینا دیگه از کجاش دارن مالیات میگیرن؟؟ مگه آقایون هم درصد میگیرن از واردات؟ خدایا مگه دیوار ا ینجا در نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. walid

    ۲۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (102 ديدگاه)

    کلا بنز یه چیز دیگست…

    موافقم 1
    مخالفم 1
  6. امین

    ۲۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (821 ديدگاه)

    ” مسئله‌ی اصلی این است که به نظر می‌رسد اکثر سوئیچ‌ها مستقیماً از دیگر مدل‌های ب‌ام‌و قرض گرفته شده‌اند درحالی‌که مرسدس احساس سفارشی بودن بیشتری دارد”
    منظور از احساس سفارشی بودن چیه؟
    اسکیل E کلاسو کوچیک کردن گذاشتن توش
    فرم کلی داشبرد و سیستم تهویه و سیستم صوتیشون هم که تو همه مدل های اخیر یکیه.
    ضمنا گرمکن پشت گردنو سری ۴ هم داره
    مقایسه بیطرفی نبود!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حبیب

      ۲۵ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (169 ديدگاه)

      مقایسه بی طرفی نبود فقط اومد بگه بنز برتره همین

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. احمدرضا خواجه زاده

        ۲۶ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (116 ديدگاه)

        جالبیش اینه که با اینکه سقف ب ام و فلزیه اما بازم سرعتش در حد بنزه یعنی یا بنز بد کار کرده یا ب ام و خیلی خوبه

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. مجید.فقط لامبورگینی.

          ۲۶ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          کلا بی ام و عالیه. هر کی هم بگه بنز بهتره الکی میگه. از اول اینو بگو دیگه.

          موافقم 0
          مخالفم 1
  7. Reza ///AMG

    ۲۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    برای خریداران خودروی کانورتیبل در کشور ما فلزی یا پارچه ای بودن سقف فاکتور بسیار مهمی هست ولی ظاهرا این مورد در کشورهای اروپایی و امریکایی به اندازه اینجا اهمیت نداره!
    شاید ما چون حس امنیت کمتری داریم دلمون میخواد سقف فلزی و محکمی بالا سرمون باشه ولی اونا نه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سهیل

    ۲۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (220 ديدگاه)

    همین که ب ام و سری 4کانورتیبل وارد ایران میشه و بنز وارد نمیشه خوش یه مزیت محسوب میشه?????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مسعود

    ۲۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (221 ديدگاه)

    با اینکه از نظر اکثر ما طرفداران مرسدس بنز، چندین وقته که برند محبوبمون عملکرد خارق العاده ای نداشته و اون حد مورد انتظارمون از پیشرفت رو ارائه نداده (طراحی شبیه هم و بسنده کردن به تفاوت سایز و …)، ولی جالبه که با این حال باز توو مقایسه هایی که حداقل این چند وقته از پدال خوندیم و دیدیم، بنز قاپ رقباشو دزدیده و برتر بوده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجید.فقط لامبورگینی.

      ۲۵ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      حرفی که میزنی معلومه در حد والپیپر دسکتاپ عاشق بنز هستی. چرا خبر های مربوط به بنز رو دنبال نمیکنی؟ از افت کیفیتی که به نحو احسن برطرف شده خبر داری؟ از چندین اختراعی که بنز جدیدا به ثبت رسونده چیزی میدونی؟ از تعداد مدل هایی که افزایش پیدا کرده شنیدی؟
      اتفاقا بنز از همه لحاظ الان نسبت به سال 2000-2010 در اوج هست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مسعود

        ۲۶ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (221 ديدگاه)

        درسته که هرچقدم بدونم و عشق بنز باشم، استخوان شکسته های زیادی هم توو این وادی هستند. منم اتفاقا اول از همه خبرهای مربوط به بنز رو میخونم و دنبال میکنم، ولی خب یجورایی وظیفه مرسدس بنز هست که بهترین کیفیت رو ارائه بده. ما از بنز انتظار افت کیفیت نداریم و اصن قابل قبول نیس!
        ثبت اختراع و نوآوری هم باز تقریبا وظیفه مرسدس بنز محسوب میشه. به واسطه همیناس که از اول پیشرو بوده و همچنان هم هست. مردونه سینه شو داده جلو و واسه شکافتن مرزهای علم از هیچ چیز فروگذار نیس. باید تولید علم و نوآوری داشته باشه، باید پیشرو باشه که حرفی واسه گفتن داشته باشه و نفس کش طلب کنه!
        تعداد مدل های افزوده شده هم موافق و مخالفین خودشو داره. هنوز جای بحث داره. باید زمان بگذره تا بفهمیم این تصمیمات درست بوده یا نه. مثه حذف میباخ مستقل و ارائه وانت میمونه. هنوز نمیشه گفت اینا درست هستند یا نه.

        ما انتظارمون از بنز همیشه در اوج و صدر بودنه. خود مرسدس کاری کرده که طرفدارش هیچوقت شرمنده و خجالت زده برند محبوبشون نباشن و طرفدار بنز بودن به آدم غرور بده.چیزی که خود مرسدس به ما فهمونده و دیکته کرده همینه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. فرید

    ۲۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (49 ديدگاه)

    با تمام احترام برای مرسدس و مرسدس فنای محترم ،ولی تو این مقایسه من شخصا از بی ام و بیشتر خوشم اومد…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. علی

    ۲۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    پرچم آلمان بالا بالاهاس.
    حالا میخواد بنز باشه میخواد بی ام و باشه یا پورشه یا آئودی.
    بالا دست آلمان مادر نزاییده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. احمد باقری

    ۲۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مرسدس بنز و دیگر هیچ.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. نویدی

    ۲۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (409 ديدگاه)

    BMW زیباتر،جادارتر،قوی تر،سریعتر ،کم مصرف تر و ارزان تر…نتیجه مشخصه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سهند

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (9 ديدگاه)

      جادار تره برا وقتی که سقف خودرو بسته باشه ! و تازه گفته شد که داخل ب ام و در حالت کروک موجب اذیتی سرنشینان خواهد شد اما وقتی که سقف بسته است خوبه ! خب اینکه همش باید سقفش بسته باشه !!! خب پس دیگه چرا کروک ساختن !!هههههه …….. در ضمن کاملا مشخصه که بنز با ابهت تر و زیبا تره .. گرون ترم هست چون برندش دهن پر کن تره … واقعا راحت تر و نرم تر هم هست .. طراحی داخلیش که محشره .. طراحی کولر ب ام و مث آردی میمونه !! …. ب ام و اصلا طراحی نداره که .. چهار تا دم دستگاه جمع کرده وسط ماشین …..یه نمه سرعت بیشتر و کمتر هم چیزی نیست .. با چهار دهم ثانیه پلک هم نمیتونی بزنی … مگه پیست مسابقه است اصلا …. اگه بحث سرعت باشه که مرسدس جی تی بهترین عملکرد و پروفورمنس سال رو داشت ….. بنز یه خودروی با ابهت .. با صلابت و دارای اصالت .. نرم و راحت .. امکانات و زیباست …. قدرتمند و پر سرعت …. و همیشه چیزی بیشتر از ماشین بوده …. واقعا بنز یچیز دیگس ..اصلا اون سه ارم سه پره ی بنز ب ام و رو آب میکنه ….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. Xman

    ۲۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نمیدونم چرا ولی من یه حس خوبی نسبت به کابین مرسدس دارم .به نظر من کابین مرسدس با نمای بیرون BMW خوب میشه . البته من سقف سفت رو ترجیح میدم چون با این کار هم یه کوپه و هم یه کانورتیبل از اون ماشین دارید.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  15. احسان

    ۲۶ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (314 ديدگاه)

    از نظر طراحی و ابوهت تو این مقایسه بنز لوکس تر و گرانتر بنظر میاد طراحی شیک و باکلاسی داره واقعا

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا