سه رفیق رقیب؛ رویارویی مرسدس E کلاس و ب‌ام‌و سری 5 و آئودی A6

اگر دنبال سدان اجرایی بزرگی می‌گردید، احتمال اینکه از بین مرسدس E کلاس، ب‌ام‌و سری 5 و آئودی A6 یکی را برگزینید بالاست. هر سه خودرو سدان های با کیفیت و لوکس آلمانی هستند اما در برابر همدیگر چگونه عمل می‌کنند؟ بیایید مدل های 2016 این خودروها را مقایسه کنیم.

mercedes-e-class-vs-bmw-5-series-vs-audi-a6-2016
هزینه‌ها
در بحث قیمت، ب‌ام‌و 2016 در مدل‌های سطح پایین ارزان‌تر بوده و بهای آغازی 31115 پوندی آن ارزان‌تر از بهای 32995 دلاری آئودی است. مرسدس به‌طور قابل‌توجهی گران‌تر بوده و قیمت 35935 پوندی دارد اما باید گفت که گیربکس اتوماتیک و پیشرانه‌ی دیزلی قدرتمندتر به‌طور استاندارد در آن وجود دارند.

2016 BMW 5-Series
اگر مدلی با تجهیزات مشابه از سری 5 یا A6 انتخاب کنید به ترتیب شاهد قیمت‌های 34165 و 33825 پوندی خواهید بود. هر سه خودرو مصرف سوخت ادعایی حدود 4.7 لیتری دارند که حکایت هزینه‌های پایین سوخت دارد. هزینه‌های مالیات جاده‌ای نیز شبیه هم و کم می‌باشد.

Audi A6 01
استایل و ظاهر
در بخش ظاهری مرسدس بنز شروعی قوی دارد. به چشم افراد نا وارد این خودرو به آسانی می‌تواند با برادر لوکس‌تر یعنی S کلاس اشتباه گرفته شود. با انتخاب مدل اسپورت تر AMG، خودروی موردبحث به‌طور باورنکردنی‌ای شیک و مد روز جلوه خواهد کرد.

2016 Mercedes E Class
همانند E کلاس، A6 نیز شبیه برادر لوکس‌تر خود یعنی A8 است اما در مقایسه با مرسدس جلوه گری کمتری دارد. شکل دلپذیر و جلوپنجره‌ی شش‌ضلعی خودرو شکی باقی نمی‌گذارند که با یک آئودی طرفیم اما در مقایسه با رقبا این خودرو کمی بی‌نام‌ونشان است. مدل‌های S جزئیات اسپورت بیشتری دارند اما باز هم کمکی به برجسته شدن خودرو نمی‌کنند. امیدواریم که نسل آینده‌ای A6 ظاهر جالب‌تری داشته باشد.

Audi A6 3.0 BiTDI quattro Black Edition
ب‌ام‌و با بدنه و جلوپنجره‌ی نمادین کلیوی شکل بهتر از آئودی عمل کرده و جلوه‌ی بصری بالاتری دارد. طراحی سالخورده‌تر سری 5 به خصوص در برابر E کلاس جدیدتر بیشتر به چشم می‌آید اما هنوز هم گذر زمان گرد پیری را خیلی بر چهره‌ی آن ننشانده است. سری 5 جدید خیلی از ما دور نیست و انتظار می‌رود که بازطراحی چشمگیری را به خود ببیند.

2016 BMW 5-Series

کابین
درحالی‌که طراحی بیرونی ب‌ام‌و سالخورده است اما کابین خیلی کهن‌سال به نظر نمی‌رسد. کیفیت ساخت کابین همان‌گونه که از این باوارایی اصیل انتظار می‌رود بالا بوده اما طراحی خودرو حسی خسته‌کننده داشته و به مدل‌های ارزان‌تر خیلی شبیه است. نقطه قوت این کابین سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive است که بی‌شک در بین همه‌ی خودروسازان بهترین است.

2014 BMW 5-Series facelift lineup interior
حس به وجود آمده در کابین A6 بالاتر از سری 5 است. طراحی کابین آئودی شیک‌تر بوده اما کیفیت هر دو در یک سطح است. کنترل‌های سیستم تهویه می‌توانست ساده‌تر باشد اما سیستم اطلاعات سرگرمی MMI تقریباً به خوبی ب‌ام‌و است. به علاوه کاکپیت مجازی سفارشی جایگزین صفحه کیلومتر مرسوم شده و با نمایش کامل نقشه‌های گوگل ناوبری بسیار آسان صورت می‌پذیرد.

2016 Audi A6
در بحث کابین مرسدس بالاتر از همه قرار می‌گیرد. همانند نمای بیرونی، این خودرو آینه‌ی تمام نمای S کلاس بوده و وقتی به دومین صفحه‌نمایش مجهز شود احساس مدرن‌ترین خودرو در بین رقبا را به وجود می‌آورد. سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو استفاده‌ی آسانی ندارد و بخشی از پلاستیک احاطه کننده‌ی اطراف ورودی‌های هوا حس ارزانی را القا می‌کنند اما در مجموع کابین E کلاس نمره‌ی بالایی دریافت می‌کند.

Mercedes-Benz E-Class Estate (BR 213), 2016

کاربردی بودن
مرسدس در این بخش نیز خوش می‌درخشد. صندوق‌عقب 540 لیتری آن در بین رقبا بزرگ‌ترین است. داخل کابین نیز فضای زیادی برای سرنشینان وجود دارد. به لطف اتصالات ایزوفیکس موجود نصب صندلی‌های کودک نیز به آسانی صورت می‌پذیرد.


فضاسازی ب‌ام‌و کاملاً وسیع نیست. صندوق 520 لیتری آن شکلی غیر استادانه داشته و قرار دادن اشیا داخل آن کاری پرزحمت است. صندلی‌های عقب برای جای دادن دو نفر راحت هستند اما تونل گیربکس بالا آمده به این معنی است که سه سرنشین اوضاع چندان راحتی نخواهند داشت. همچنین ناامیدکننده است که صندلی‌های تاشونده بصورت آپشن بوده و یافتن محل اتصالات ایزوفیکس نیز سخت است.

2014 BMW 5-Series facelift interior 02
آئودی با صندوق بار 530 لیتری در رده‌ی دوم قرار می‌گیرد اما به لطف دهانه‌ی بزرگ صندوق در واقع مفیدترین خودرو در این بخش است. صندلی‌های عقب این خودرو کمی کوچک‌تر از دو رقیب دیگر است اما هنوز هم فضای زیادی برای دو سرنشین بالغ وجود دارد.

سواری
پیشرانه‌ی 2 لیتری دیزلی آئودی نرم و قدرتمند بوده و برای اکثر خریداران قدرت بیش‌ازحد کافی خواهد داشت. مدل‌های سطح پایه گیربکس 6 سرعته ی دستی دارند اما پیشنهاد می‌کنیم که آن را به نسخه‌ی اتوماتیک نرم‌تر ارتقا دهید و اگر در مناطق سردسیری زندگی می‌کنید، سفارش سیستم کواترو نیز توصیه می‌گردد. چسبندگی آئودی بالا است اما راننده را کمتر هیجان‌زده می‌کند.

Audi A6 3.0 BiTDI quattro Black Edition
اگر خودرویی اسپورت تر می‌خواهید به نظر می‌رسد که ب‌ام‌و انتخاب بهتری بوده و سفارش دامپرهای تطبیق‌پذیر توصیه می‌شود زیرا بدون آن‌ها سواری خودرو خوب نیست. با سیستم تعلیق خوب خودرو، سری 5 حس چابکی را القا می‌کند. پیشرانه‌ی 2 لیتری دیزل آن به نرم و سرعت آئودی نیست اما هنوز هم به حد کافی صرفه‌جو و قدرتمند است. پیشرانه‌های قدرتمندتر به‌صورت استاندارد از گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کنند اما گیربکس دستی متأسفانه سنگین عمل می‌کند.

2014 BMW 5-Series facelift
به نظر می‌رسد که مرسدس بهترین بالانس را در این کلاس ایجاد کرده است. E کلاس تنها خودرویی است که آپشن سیستم تعلیق بادی را داشته و سواری آن راحتی و رضایت بالایی را ایجاد می‌کند که رقبای دیگر قادر به دست‌یابی به آن نیستند. پیشرانه‌ی 2 لیتری دیزل جدید به همراه گیربکس اتوماتیک استاندارد بسیار آرام و روان است. مرسدس به اندازه‌ی سری 5 اسپورت نیست اما بر راحتی مطلق تأکید داشته است.

mercedes-e-class-05

قضاوت نهایی
هیچ‌کدام از این خودروها مالکان خود را ناامید نخواهند کرد اما در مقایسه‌ی مستقیم مرسدس در رتبه‌ی اول قرار می‌گیرد. ب‌ام‌و بدون هیچ سؤالی درگیر کننده‌ترین سواری را ارائه می‌دهد اما به خاطر کابین سالخورده و مدل سطح پایین با تجهیزات کمتر عقب می‌افتد. طبیعی است که نسل جدیدتر آن امتیازات بسیار بهتری کسب می‌نماید. آئودی یک همه‌کاره‌ی عالی است و کاربردی‌ترین محفظه‌ی بار را دارد اما نسبت به مرسدس کمتر جلوه گری می‌کند.

eclass5seriesa6leadscreenshot
E کلاس به درستی احساسی فراتر از دو رقیب دیگر خود دارد. کابین خودرو حتی در مقایسه با رقبای قدرتمند خود نیز درجه‌یک بوده و راحتی فوق‌العاده‌ای دارد. مرسدس همچنین جادار، کاربردی و آرام است و در این مقایسه تاج پادشاهی را بر سر می‌گذارد.

[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

38 دیدگاه

  1. MB
    سوابق: (32 دیدگاه) ,

    اول مرسدس
    دوم بیمر
    به ائودی هم اصلا فکر نمیکنم
    قیافش احساس برانگیز نیست😐

    پاسخ
    1. امپراتور لامبورگینی
      سوابق: (7044 دیدگاه) ,

      دوست عزیز شما اصلا شناختی از آئودی داری ؟؟؟

      البته حق داری ، آئودی در ایران عرضه نمیشه و مثل مرسدس بنز و ب ام و ، در ایران نمایندگی نداره.

      آئودی شرکت بزرگ و بسیار رو به پیشرفتی هست
      در چین که با اقتدار ، فروش بسیار بیشتری از بنز و ب ا م و داره.
      در اروپا و امریکا هم با فاصله ی اندکی ، بعد از این 2 شرکت قرار داره

      من اگر یک مدل از این 3 برند یعنی بنز و ب ام و و آئودی انتخاب کنم ، انتخاب های اول تا سومم محصولات آئودی هستن. Audi RS7 sportsback ، Audi S8 Plus ، Audi R8 V10 Plus ، بعدش میرم سراغ محصولات بنز و ب ام و

      پاسخ
      1. MB
        سوابق: (32 دیدگاه) ,

        نظر من در مورد ظاهر ائودی این بود
        تو اکثر تستها و مقایسه ها هم به این دو شرکت میبازه
        یه ائودی تی تی ٢٠٠٧ کوچه پشت خونمون هست
        وقتی با مدل مثلا clk مرسدس همون سال مقایسه میکنم
        نه استایلش جالبه نه صدا موتور شاخی داره
        نظر من اول مرسدسه بعد بیمر

        پاسخ
        1. arash66
          سوابق: (324 دیدگاه) ,

          clk از TT سر ترِ، نزنید این حرفارو، طراحی تی تی خیلی خاص تر هست و هر کسی هم که با شما موافق هست مطمئن باشید که سلیقش خوب نیست !

      2. MB
        سوابق: (32 دیدگاه) ,

        ائودی هم تو ایران عرضه میشه اما محدود و قافیه رو به هموطناش باخته

        پاسخ
        1. امپراتور لامبورگینی
          سوابق: (7044 دیدگاه) ,

          آئودی در ایران عرضه نمیشه.
          شرکتی مثل ستاره ی ایران یا پرشیا خودرو، آرین موتور ، ایرتویا ، این ها نمایندگی هایی هستن که بیشتر از یک وارد کننده هستن. یعنی یک مقدار خدمات پس از فروش هم ارائه میکنند و حالت نمایندگی غیر رسمی دارن .

          اما کسانی که ادعای نمایندگی ائودی دارن ، صرفا وارد کننده هستن. هیچ خدمات پس از فروش و هیچ مکانیک متخصصی ندارن.
          حتی آئودی هم وجود نمایندگی در ایران رو تکذیب کرد.

          .
          .
          نظر شما در مورد TT و CLK برای خودتون درسته.
          من از TT خیلی بیشتر از محصولات بنز خوشم میاد.
          .
          بین

        2. امپراتور لامبورگینی
          سوابق: (7044 دیدگاه) ,

          دوست گرامی
          آئودی در ایران هیچ نمایندگی نداره.
          یک فراری 458 هم در ایران پلاک شده، مزراتی ، آلفا ،ولوو، جگوار هم در ایران پلاک شدن.
          این یعنی این شرکت ها نمایندگی دارن ؟؟

          این ها فقط وارد کنندن که با کارت بازرگانی خودرو به صورت محدود یا انبوه وارد میکنن.

          ولی بنز و BMW نمایندگی های “”به نسبت”” معتبری در ایران دارن.
          فکر کنم بهتره این بحث رو ادامه ندم.

          چیزای زیادی درباره ی فروش کم آئودی در ایران دارم که بگم ، اما حیف حال و حوصله ندارم.

        3. تصویر پروفایل Hamid...Audi
          Hamid...Audi
          سوابق: (296 دیدگاه) ,

          شما بی زحمت یه سر به سایت معتبر آمریکایی Caranddriver بزنید و رنکینگ ماشینای لوکس تو هر سگمنت رو ببینید.
          اونجا میبینید که در اکثر مقایسه ها بنز و ب ام و هستند که میبازند.این هم طاحی جذابی ندارند نظر شخصی شماست ممکنه یه نفر دیگه همین احساس رو راجب بنز یا ب ام و داشته باشه.
          به زودی خبر های بیشتری از آئودی خواهید شنید.

      3. مجید
        سوابق: (553 دیدگاه) ,

        سلام رفیق!!!!!!!!!
        ارادت ویژه و تبریک ویژه تر بابت امروز!
        ولی با کمال احترام باهات مخالفم!!!!!!!!!!!
        هر سه تا برند عالین ولی من انتخاب من BMW iهستش!
        ,ولی در مرحله بعد بنز و Audiبا هم.
        امیدوارم به طرفدارای بقیه برندها بر نخوره!!!!!!
        امیدوارم مثل من امروز شاد باشید!!!!!!!!!!!!!!!
        و هر کس به ماشین مورد علاقه اش برسه

        پاسخ
        1. امپراتور لامبورگینی
          سوابق: (7044 دیدگاه) ,

          علیک سلام رفیق قدیمی !

          امیدوارم ، هر روز همینطور شاد باشی.

          ❤❤❤

      4. رضا
        سوابق: (136 دیدگاه) ,

        والا تو اروپا ما به مراتب آیودی رو بیشتر از بی ام و به چشم میبینیم و خیلی واضحه که تو اروپا بیشتر از بی ام و خواهان داره

        پاسخ
  2. kurdishlambo
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    تو مرسدس باید خوابید و استراحت کرد و واقعا عالیه . با بیمر رانندگی رو حس می کنی ولی جفتشون از اولون می خورن 😉

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل KING 918
    KING 918
    سوابق: (217 دیدگاه) ,

    من که ائودی بیشتر جذبم کرد هم کابین زیبا هم رخ دیوانه وار هم استایل روانی کننده …..
    شکی نداشتم که کابین بی ام و کار دستش میده نمیدونم چی تو این کابین دیده که اصلا به فکر عوض کردنش نیست خب طبیعی هرکی داخل ائودی و بنز بشینه دیگه دوست نداره به کابین بی ام و نگاه کنه مخصوصا اون صفحه کیلومترش …
    بنز واقعا کابین باشکوهی داره و رخ بی ام و واقعا زیباست اما باید قبول کرد ائودی به روز تر و جوان پسند تره تو عکس اخر نگاه کنید بنز بی ام و یکم تکراری میزنه قیاف شون ولی ائودی مثل یه شبح میمونه ……

    پاسخ
    1. امپراتور لامبورگینی
      سوابق: (7044 دیدگاه) ,

      حق داری . کاملا باهات موافقم.

      این مرده که مجری این برنامه هست، خیلی جالب اجرا میکنه. خوشم میاد از استایلش.
      به نظرم ، در مجری گری موتور اسپرت ، آینده ی روشنی داره.

      پاسخ
        1. امپراتور لامبورگینی
          سوابق: (7044 دیدگاه) ,

          پس با کی هستم.؟؟!
          میخواستم 2 تا کامنت نذارم.
          قسمت اول از تو تشکر کردم، قسمت دوم هم یه جیز دیگه گفتم !😊😊😊

        2. تصویر پروفایل KING 918
          KING 918
          سوابق: (217 دیدگاه) ,

          خخخخ
          فکر کردم من در مورد مجریه چیزی گفتم و تو موافقی ….. 🙂

  4. حسین
    سوابق: (1265 دیدگاه) ,

    درود.
    این مقایسه یکمی قدیمی نبود؟ احتمالا مدت زیادی تو نوبت مونده

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1698 دیدگاه) ,

    نکته ای که برام جالبه اینه که اونجا مالیات ماشین رو بر اساس آلایندگی و مصرف ماشین تعریف میکنن. نه که بگن اینا ماشین لوکسه پس باید مالیات بیشتری ازشون بگیرن.

    پاسخ
  6. مهدی اکرمی
    سوابق: (20 دیدگاه) ,

    خب چه کاریه، وقتی نسل جدید سری پنج معرفی شده چرا مقایسه قدیمی این نسل رو گذاشتید، صبر میکردید که مقایسه با نسل جدید صورت بگیره

    پاسخ
  7. امپراتور لامبورگینی
    سوابق: (7044 دیدگاه) ,

    آئودی یک همه‌کاره‌ی عالی است و کاربردی‌ترین محفظه‌ی بار را دارد اما نسبت به مرسدس کمتر جلوه گری می‌کند !!!

    جلوه گری ؟؟ آئودی به خاطر جلوه گری نکردن ماشین بدیه ؟؟
    اولا که زیبایی با جلوه گری خیلی فرق داره. آئودی بسیار زیباست
    ثانیا ، خیلی ها دوست ندارن جلب توجه کنن. مگر کمبود توجه داریم ؟؟

    پاسخ
  8. erfan
    سوابق: (49 دیدگاه) ,

    مدل پایه بنز هر چند قیمت بالاتری نسبت به 2تا ژرمن دیگه داشت ولی تو مدل پایه نسبت به 2تای دیگه امکانات بیشتری در اختیار میزاره…
    و کلام اخر درود بر صنعت خودرو سازی المان…

    the best or nothing…
    Truth in Engineering…
    sheer driving pleasure…

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل Mercede kaviani
    Mercede kaviani
    سوابق: (69 دیدگاه) ,

    با درود به دوست عزیز شاهین احمد زاده
    وسپاس از مطلب بسیار خوب شما
    هر سه اتوموبیل قیمت واقعا مناسبی داردنند وانتخاب بین انها دشپار است
    ولی من مرسدس را با قاب رادیاتور کلاسیک انتخاب می کنم البته سلیقه شخصی من این است
    با سپاس
    دوستدار شما
    مرسده کاویانی

    پاسخ
  10. عطا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    این مقایسه اشتباه
    دارید نسل قدیم سری 5 رو با نسل جدید E کلاس مقایسه می کنید
    ب ام و (((((( یه حس ناب)))))

    پاسخ
  11. احمد باقری
    سوابق: (4715 دیدگاه) ,

    مسلما هچ وقت مطلق نمیشه گفت(برعکس متعصبین به برند پورشه)، چون بعضی مدلهای بی ام و و بعضی مدلهای مرسدس، واقعا زیبا هستند، از نظر من، طراحی audi r8 خیلی زیباست، ولی در بقیه مدلهای آئودی، زیبایی و طراحی خاصی نمیبینم، البته منظورم این نیست که طراحیهاش خوب نیستند. بین این سه مدل( و نه بقیه مدلهای این سه خودروساز)، مرسدس، یک سر و گردن از نظر طراحی بالاتر و بهتر کار کرده.

    پاسخ
  12. احمد باقری
    سوابق: (4715 دیدگاه) ,

    واقعا جای بحث نداره، کاملا مشخصه که به جز مدل r8، طراحی های آئودی، اون احساس زیبا و پر ابهت رو منتقل نمی کنند. انگار ریتم خاصی ندارن و آئودی باید برای طراحی محصولاتش یه فکر اساسی بکنه.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل KING 918
      KING 918
      سوابق: (217 دیدگاه) ,

      عجب …..
      فکر کردم ماشین خشن دوست د اری الان این ائودی خیلی خشنه ها یکم خوب بش نگاه کن …..

      پاسخ
    2. امپراتور لامبورگینی
      سوابق: (7044 دیدگاه) ,

      باشششش
      بهش میگم یه فکری بکنه.
      اگر بگم احمد باقری گفته، حتما جدی میگیره !!

      پاسخ
    3. arash66
      سوابق: (324 دیدگاه) ,

      آقای باقری خواهش میکنم انقدر پست نزن و این اطلاعات غلط و اشتباهت رو پخش نکن !
      هر موقع مدل های ائودی رو از نزدیک دیدی بعد بیا اینجا هی پست هات رو ببر بالا !
      اگرم دیدی کلا بیخیال پست زدن در مورد آئودی شو …

      پاسخ
  13. تصویر پروفایل Alireza.GT86
    Alireza.GT86
    سوابق: (180 دیدگاه) ,

    مثل همیشه هرسه عالی بودند ، البته به نظر من بی ام و سری ۵ جدید هم نمیتونست اول این رقابت بشه ، مرسدس فوق العاده ست همونطور که ازش انتظار میره ، و البته بی ان و و آئودی هم بسیار عالی عمل کرده اند و در این کار استاد هستند .
    به نظر من ظاهر آئودی از همگی بهتره برای اولین بار ، و a6 بسیار زیبا شده ، بسیار زیبا و شیک !!

    پاسخ
  14. تصویر پروفایل Alireza.GT86
    Alireza.GT86
    سوابق: (180 دیدگاه) ,

    مثل همیشه هرسه عالی بودند ، البته به نظر من بی ام و سری ۵ جدید هم نمیتونست اول این رقابت بشه ، مرسدس فوق العاده ست همونطور که ازش انتظار میره ، و البته بی ام و و آئودی هم بسیار عالی عمل کرده اند و در این کار استاد هستند .
    به نظر من ظاهر آئودی از همگی بهتره برای اولین بار ، و a6 بسیار زیباست!!

    پاسخ
  15. AMIN
    سوابق: (97 دیدگاه) ,

    مرسدس مثل یه مار روی زمین میخزه.. همیشه با صلابت

    پاسخ
  16. رضا آر سی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستان عزیز
    ابتدا باید دید که توقع ما از یک خودرو چیه!
    بعد میتونیم مقیاسی که داریم با سطح توقع خودمون و راندمان خودرو بالانس کنیم.
    هندلینگ و شتاب :بیمر
    زیبایی و راحتی و لوکس گرایی :مرسدس
    کیفیت جذابیت و سادگی :ایودی

    پاسخ
  17. سعید
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    مرسدس بنز مثل همیشه
    پرچمش بالاست اگر شما میگید که آئودی نمایندگی نداره اصلا کیفت ماشین به بودن یا نبودن نمایندگی نیست وخیلی هام فکر میکنن سرعت بیشتر ماشین بهتر ولی مهم لوکس بودن و کارایی بالاست و فکر میکنم آقای احمد زاده قضاوت درستی کردن

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.