آلمان مهد تولید سوپرسدانهای قدرتمند است و همهٔ برندهای لوکس این کشور حداقل یک سدان پرفورمنس در سبد محصولات خود دارند؛ بنابراین میتوان گفت بازار این چهاردرهای فوقسریع تقریباً بهطور کامل در اختیار ژرمنها است اما در آن سوی آبها یعنی در ایالاتمتحده، یک مدعی قدرتمند وجود دارد که میتواند اصلیترین رقیب خارجی برای سوپرسدانهای آلمانی باشد. منظور ما دوج چارجر هلکت ردآی است که با ۷۹۷ اسب بخار قدرت، قویترین سدان حال حاضر دنیا محسوب میشد.
البته میدانیم که چارجر رقیب مستقیمی برای ژرمنها نیست زیرا از لحاظ قیمت بهمراتب ارزانتر است و از لحاظ تکنولوژی هم توانایی رقابت با سدانهای تادندانمسلح آلمانی را ندارد ولی بااینحال این ماسل کار چهاردر آمریکایی از لحاظ قدرت و پرفورمنس حرفهای زیادی برای گفتن دارد و حتی میتواند از این لحاظ ژرمنها را به چالش بکشد. به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم بین چارجر هلکت ردآی و بامو M5 کامپتیشن مقایسهای اجمالی داشته باشیم.
بیرون
همه میدانیم که چارجر خودرویی بسیار سالخورده بوده و نزدیک به یک دهه است که روی خط تولید قرار دارد. نکتهٔ جالب اینکه نسل کنونی چارجر در سال ۲۰۱۱ معرفی شده یعنی دقیقاً همان سالی که نسل قبلی بامو M5 معرفی شد و درحالیکه نسل کنونی M5 بهتازگی فیسلیفت میاندورهای خود را هم تجربه کرده، چارجر همچنان در حال تولید است! البته طی این سالها دوج همواره چارجر را مورد بهروزرسانی قرار داده و این سدان دوستداشتنی علیرغم سن بالا هنوز هم ظاهر جذابی دارد خصوصاً در نسخهٔ هلکت ردآی که با گلگیرهای پهن و کاپوت مشکیرنگ با دریچههای هوایی روی آن، بسیار خوفناک به نظر میرسد. از سوی دیگر، M5 کامپتیشن پس از فیسلیفت، ظاهری اطوکشیده و موقر پیدا کرده که مثل یک جنتلمنِ شیک به نظر میرسد.
داخل
هرچند چارجر در بیرون هنوز هم جذابیتهای خود را حفظ کرده اما کابین آن کاملاً رنگ و بوی کهنگی به خود گرفته و در برابر رقیب گرانقیمت آلمانی حرفی برای گفتن ندارد. البته طراحی داشبورد M5 هم تکراری و تا حدودی خستهکننده به نظر میرسد ولی بااینوجود بهمراتب از داشبورد قدیمی دوج بهتر است. در بخش تکنولوژی هم همین داستان جریان دارد و چارجر از ویژگیهایی مثل نمایشگر بزرگ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر دیجیتالی بیبهره است.
زیر کاپوت
ویژگی اصلی چارجر هلکت ردآی در زیر کاپوت آن پنهان شده است یعنی نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ که ۷۹۷ اسب بخار قدرت و ۹۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. البته بامو هم در اینجا هرگز دستوپابسته نیست و به سلاح خطرناک ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو با ۶۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است اما اعداد خروجی پیشرانهٔ دوج آنقدر چشمگیر هستند که موجب میشود اعداد M5 چندان به چشم نیاید. از سوی دیگر اما نیروی عظیم موتور چارجر صرفاً به چرخهای عقب منتقل میشود درحالیکه بامو به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است و به همین دلیل بهتر میتواند از نیروی موتور خود استفاده کند. انتقال نیرو در هردو ماشین هم از طریق گیربکسهای هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد.
پرفورمنس
همانطور که گفته شد، هرچند چارجر قدرت بیشتری دارد اما به دلیل انتقال کل نیرو به چرخهای عقب، نمیتواند بهخوبی از همهٔ اسبهای بخار خود استفاده کند و به همین دلیل در شتاب اولیه مغلوب رقیب آلمانی میشود زیرا M5 کامپتیشن علیرغم قدرت کمتر، ظرف تنها ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه چارجر هلکت ردآی برای انجام این کار به ۳.۵ ثانیه زمان نیاز دارد. البته ۳.۵ ثانیه هم برای سدانی با بیش از ۲ تن وزن هرگز شتاب بدی نیست. در بخش مسافت ۴۰۰ متر اما اوضاع متفاوت است زیرا بامو این مسافت را در ۱۰.۹ ثانیه طی میکند درحالیکه دوج برای چارجر هلکت ردآی عدد ۱۰.۶ ثانیه را اعلام کرده است. البته همانطور که گفته شد این عدد توسط دوج اعلام شده و ممکن است در آزمایشهای واقعی تا نیم ثانیه بیشتر شود ولی درمجموع اگر بین این دو سوپرسدان مسابقهٔ درگی برگزار شود، بهاحتمالزیاد نتیجه بسیار به هم نزدیک خواهد بود.
قیمت
برتری اصلی چارجر هلکت ردآی در قیمت است زیرا قیمت این قوچ وحشی آمریکایی از ۸۰ هزار دلار آغاز میشود که بیش از ۳۰ هزار دلار از M5 کامپتیشن ۱۱۲ هزار دلاری کمتر است؛ بنابراین بهعنوان نتیجهگیری باید گفت هرچند شاید چارجر هلکت ردآی در تکنولوژی و کیفیت نتواند رقیب M5 شود اما قطعاً برای کسانی که خواهان پرفورمنسی فوقالعاده و هیجان دود کردن لاستیک به همراه قیمت مناسب در یک سدان خانوادگی هستند، گزینهٔ بسیار جذابی خواهد بود. از سوی دیگر، M5 کامپتیشن هم بهعنوان یک سوپرسدان تمام و کمال، قطعاً جایگاه خاص خود را در بین علاقهمندان و خریداران دارد؛ بنابراین انتخاب پیروز این مقایسه را به شما واگذار میکنیم.
مشخصات فنی
دوج چارجر هلکت ردآی | بامو M5 کامپتیشن | |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۷۹۷ اسب بخار | ۶۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۹۶۰ نیوتن متر | ۷۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۵ ثانیه | ۳.۰ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۰.۶ ثانیه | ۱۰.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت | ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت |
توقف از ۱۱۰ کیلومتر | ۴۷.۲ متر | ۴۶.۳ متر |
مصرف سوخت | ۱۵.۷ لیتر ترکیبی | ۱۳.۸ لیتر ترکیبی |
طول | ۵,۱۰۵ میلیمتر | ۴,۹۶۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۸۹ میلیمتر | ۱,۹۰۲ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۶۳ میلیمتر | ۱,۴۶۸ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۰۴۸ میلیمتر | ۲,۹۸۲ میلیمتر |
وزن | ۲۱۱۱ کیلوگرم | ۱۹۳۳ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۴۸۰ لیتر | ۵۴۰ لیتر |
قیمت پایه | ۸۰ هزار دلار | ۱۱۲ هزار دلار |
" Swedish Arrogant Tiger "
۲۱ آذر ۱۳۹۹واقعا نظر سنجی پایانی خیلی سخت بود، دست کم برای من.
موتور حجیم و سوپرشارژر واقعا دوست داشتنیه سی هزار تا هم کمتره ولیکن مهندسی و پرستیژ آلمانی رو نمیشه با این چیز ها زد.
عزت
۲۱ آذر ۱۳۹۹به نظرم ماشینی آمریکایی رو میشه برای ایران استفاده کرد.تکنولوژی آلمانی رو میخواهم پیکار؟
مطمئن گاز بده و برو
MASIHA
۴ فروردین ۱۴۰۰اره واقعا سخته
جالبیش اینجاست
بقیه دوئل ها حداکثر ۵۰۰ رای داده شده اما اینجا؟!
2000!
عجیب نیس؟
AMG///
۲۱ آذر ۱۳۹۹واقعا نمیشه یکی شون رو ترجیح داد
انتخاب من
هر دو!
Mazda3
۲۱ آذر ۱۳۹۹از موتور وی 8 همی خوشم میاد چون صداش اول وارد قلب میشه به تپش میندازش بعدش به مغز میرسه و مغزت سوت میکشه( قاعدتا باید برعکس این باشه ).
موتور وی 8 همی هم که غوغا میکنه جایی که موتورای 6 سیلندر رو با نهایت تیون به 2 یا 3 هزار اسب میرسونن و بیشتر از این از هم میپاشن این 5000 اسب هم میشه تیونینگ کرد حتی تو درگستر ها هم استفاده میشه البته باتغییرات بیشتر که بالای 10000 اسب هم میتونن ازش توان بگیرن.
Mazda3
۲۱ آذر ۱۳۹۹بیمر که تو کلاس خودش یه ملاکه و بهترینِ مثل هموطنای دیگه خودش دوج هم همینطور
موتور بیمر هم در کنار دوج هرکدوم درنوع خودشون عالین
کلا نمیشه گفت کدومشون رو انتخاب کنیم هردو متناسب با ماموریت خودشون باحال تره.
Ãbţìň
۲۱ آذر ۱۳۹۹وای خدا !!!!!
دوج چارجر با ۷۲۵ رای دیگه واقعا انگار این رقابتو برد،درود و تبریک به عاشقان چارجر و دوج
اصلا هی از اول هم معلوم بود که چارجر برنده ست اما بعضیها خواستن با نفرت پراکنی،مقام بزرگ چارجر رو زیر سوال ببرن، الان دارم هر ۳۰ دقیقه این نظر سنجی رو چک میکنم اما…
خخخخ??? متاسفانه کار ب ام و بازا تمومه البته ب ام و هم ماشین خوبیه و شاید هم سرتر از دوج چارجر باشه اما لذت رانندگی واسه جوونای امروز از آپشن مهم تره..
در حال حاضر ب ام و ۳۵۸تا رای داره که حتا از نصف رای های چارجر هم کمتره…
خیلی جذاب میشد اگه این رقابت به هم نزدیکتر بود اما دوج انتقام هرچی کامنت بر علیه خودش رو گرفت????
آمریکا و آمریکایی یه چیز دیگست
Ãbţìň
۲۱ آذر ۱۳۹۹من از آقای دهقان خیلی خیلی متشکرم که بعد از چند سال دوباره با این نظر سنجی لذت رقابت رو به سایت برگردوند واقعاً دم شما گرم خیلی بزرگوارید..
خدای من الان شد ۷۳۶تا!!!!
انگار چارجر دست بر دار نیست!!!
ب ام و هنوز ۳تا نسبت به قبل بیشتر شده!!!
انگار خیلیا از ب ام و دلخورن
عشق کامارو
۲۱ آذر ۱۳۹۹به نظرم حیف شد که نظر سنجی به نفع دوج تموم شد چون واقعا از هر لحاظ ب ام و خیلی سرتر از دوج هستش اما بازم تبریک میگم به دوستداران دوج?
TRX
۲۱ آذر ۱۳۹۹سری ۵ از معدود ساخته های بی ام و هست که دوست داشتنی مونده و از اونور یه دووج قلدر و دوست داشتنی چقدر سخته این نظر سنجی
این انتخاب بین قلب اول و قلب دوم هست
نکن با ما اینجوری پدال تو این نظر سنجی بازنده ووجود نداره هر جفتشون دوست داشتنی هستند
Ãbţìň
۲۱ آذر ۱۳۹۹دیگه رسما خون جلوی چشای چارجر رو گرفته!!
توی نظر سنجی دیگه آشوب به پا شده، کم مونده تعداد نظرات از اسب بخار خودش هم بالاتر بره!!!
Ãbţìň
۲۱ آذر ۱۳۹۹آممم??….
چرا نظر سنجی تموم شد؟!روی ۱,۱۳۸آرا مونده دیگه بالاتر نرفت..
چرا؟!
خیلی جذابتر بود اگه هی ادامه پیدا میکرد..
ولی با ۶۸درصد آرا(۷۷۰تا)دوج چارجر قهرمان شد ایول???
سردبیر
۲۲ آذر ۱۳۹۹سلام. نظرسنجی تمام نشده ولی کسانی که رای دادن، امکان رای مجدد ندارن.
Sina
۲۲ آذر ۱۳۹۹عجیب بود.
اول دوج افتاد جلو
بعدش تقریبا مساوی شدن
۵۵ و ۴۵ همین حدودا بودن
فقط ظرف چند ساعت رای دوج به ۷۷۰ تا رسید!!
الان هم شده ۹۰۰ تا
متن هم کامل نبود میتونستید بیشتر توضح بدین ، هم درباره دوج چارجر و هم درباره M5 میتونستین بیشتر توضیح بدین
نمیدونم چرا این دو خودروی محبوب و دوست داشتنی با هم هنوز درگ یا مقایسه ای ندیدم ، البته که چارجر ردای جدیدا اومده ، منتظر مبارزهشون هستیم .
دوباره از این دوئل ها برگزار کنید ، البته مثل سری دوئل های قبل، سدان های دیگه مثل E63 و پانامرا و GT63 و M8 گرن کوپه .. رو هم بیارین.
M.A.S
۲۲ آذر ۱۳۹۹چارجر ردای هنوز وارد بازار نشده و برا همین هنوز درگی بینشون نیست
اما مطمئن باش اگه درگ توسط یه مجله انجام بشه ام پنج میگیره
ولی تایمای ردای تو کانال های معتبر و همچنین تایمای صاحباش
خیلی بهتر از ام پنج خواهد بود درست مثل هلکت
(البته که تو پیست بی ام دبلیو بهتره نیاز به فکر کردنم نیست)
Sina
۲۲ آذر ۱۳۹۹باید دید چی میشه.
M5 CS هم داره میاد
GT73 شاید بیاد
پانامرا هم نسخه جدیدش خیلی سریعه
بامو تونسته تو بعضی درگ های خیلی عالی عمل کنه و تو بعضی یکم ضعیف تر ، دوج هم همین شکلیه
باید یه درگ بینشون دید
Ãbţìň
۲۲ آذر ۱۳۹۹وای خدایا!!!!!!
دوج به ۱۰۰۰ تا هم رسید!!!
به نظرتون این نظر سنجی تا کی ادامه داره فراز و نشیبش؟
Ãbţìň
۲۲ آذر ۱۳۹۹منم موافقم،آقای دهقان لطف کنید از این مقایسه ها و نظر سنجی ها بیشتر بزارید که هم طرفدارای سایت بیشتر بشه و هم اخبار جذاب تر به نظر برسه
Ãbţìň
۲۲ آذر ۱۳۹۹خب دیگه فکر کنم نظر سنجی به آخرای خودش رسیده،از صبح تا الان دیگه تغییرات خاصی نداشته،اما در کل خیلی عالی بود و من شخصاً خیلی حال کردم،اوایل رقابت دوج اول جلو افتاد و بعد از مدتی تقریبا شونه به شونه هم شدن،ب ام و ۲۹۳تا بود (۴۲درصد)و دوج هم ۳۸۸تا(۵۸درصد)،بعد از اون یه جهش ناگهانی اتفاق افتاد و همینطور دوج هی بالا و بالاتر رفت،تا آخر وقت دیشب که نگاه کردم دوج حدود ۹۲۰رای داشت(۷۰درصد) صبح که دیدم اول به ۶۹درصد رسید و الان هم به ۶۸،اما از ۱۰۰۰تا رد شد،این چند ساعتی هست که بی تغییر مونده،البته نتیجه هم شد دوج❤️??
آریا ماشین
۲۲ آذر ۱۳۹۹رکورد کامنت پدال شکسته شد
۱۳۶ دیدگاه زیر این پست!!!
Ãbţìň
۲۲ آذر ۱۳۹۹والا من اخبار خیلی قدیمی رو نگاه نکردم اما این مطلب بیشتر از ۱۰۰تا کامنت داشت که خیلی جالب بود و بین مطالب اخیر سایت هم این حجم از کامنت خیلی بود،تازه هنوز هم رقابت توی نظر سنجی هنوز تمومی نداره و امروز بیشتر ب ام و بازا یه تکونی به تعداد آرا دادن چون صبح که دیدم حدود ۴۸۰تا رای داشت ب ام و اما الان شد ۴۹۹تا! انگار عشق ب ام و ها نمیتونن شکست m5 رو قبول کنن???
Siawest
۲۵ آذر ۱۳۹۹شما طراحی داشبورد داج دربرابر بیمر رو نگاه کنی قشنگ متوجه اختلاف قیمت میشی
Ãbţìň
۲۵ آذر ۱۳۹۹من خودم به شخصه ترجیح میدم خودرویی داشته باشم که سریع باشه،صدای اگزوز و موتورش خاص باشه و کلا بهت حال بده،ب ام و برای عشق آپشنها گزینه بهتریه
Ãbţìň
۱۰ دی ۱۳۹۹این نظر سنجی دیگه تموم نشد؟هی میره بالا و بالاتر بخدا ب ام و سوارا عصبانی میشن برامون نقشه ۵+۱ میکشن ببندینش تا دیگه آسوده خاطر شن???،دوج دیگه به طور کلی برد هی از همون اول هم معلوم بود کی میبره توی تمام اوقات هی دوج چارجر جلو بود پس دیگه بی خیال شین رفقا حداقل بزارین ب ام و سوارا یه دل خوشی ازمون داشته باشن??
سعيد
۶ فروردین ۱۴۰۰نظرسنجى توى کانال تلگرام “پدال” که BMW M5 با اختلاف راى بیشترى آورد، اما نظرسنجى اینجا تفاوت داشت!
https://t.me/pedalir/5808
car lover
۱۰ مرداد ۱۴۰۳پادشاه سدان ها دوج چارجره