بی ام وخودروهای سنگین

اولین ۱۸چرخ تمام الکتریکی ب‌ام‌و

مثل اینکه باید کم‌کم با ابر سیاهی که پشت سر سلاطین جاده، ۱۸چرخ‌های غرّان، شکل می‌گرفت خداحافظی کنیم و منتظر باشیم که کامیون‌‌های ۱۸چرخ تمام الکتریکی تاج پادشاهی جاده را از کامیون‌های دیزلی به یغما ببرند.

BMW-Electric-Truck-Introduction
اگر تسلا در آمریکا توانست تا خودرو‌های سواری تمام برقی را به مرحله‌ی تولید انبوه برساند و آن‌ها را به یک “استاندارد” جدید تبدیل کند، این‌بار نوبت آلمان است که با تولید انبوه این غول ۴۰ تنی، قدرت مهندسی‌اش را به رخ تسلا‌ی آمریکایی بکشد! این خودرو که فعلا در مونیخ تردد دارد، هر روز ۸ بار به جابجایی قطعات خودرو‌ها بین کارخانه‌ی تولیدی BMW و انبار‌های SCHERM می‌پردازد.
البته قابل ذکر است که سازنده‌ی این خودرو Terberg  – یکی از مشهور‌ترین سازندگان ماشین‌های سنگین در آلمان- است و BMW طی عقد قراردادی با SCHERM (یکی از شرکای BMW) اقدام به استفاده از این بارکش در جاده‌های عمومی کرده است و مطمئنا این مورد باعث رشد تکنولوژی بکار رفته در این کامیون خواهد شد؛ به هر حال آزمایش و استفاده‌ی حقیقی از یک خودرو در جاده‌های عمومی بسیار کارآمدتر از استفاده در فضاهای محدود، مانند بنادری که قبلا این ماشین در آن‌ها استفاده می‌شده، می‌باشد.

BMW electric truck
یکی از مدیران BMW در طی یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن اشاره به استفاده‌ از برق قابل تجدید، اعلام داشت:

مطمئنا با کمک این پروژه اطلاعات بیشتری راجع به کاربرد و مشکلات این نوع خودروها پیدا خواهیم کرد و از این طریق می‌توان خودروهایی مانند Terberg YT202-EV (مدل کامیون مورد بحث) را برای استفاده در مناطق شهری نیز آماده کرد.

شارژ کامل این خودرو نهایتا بین ۳ الی ۴ ساعت به طول خواهد انجامید که هر بار شارژ کامل قادر به پوشش حداکثر ۱۰۰ کیلومتر است، مسافتی که برای گذراندن یک روز کامل کاری بدون نیاز به شارژ مجدد کافی به نظر می‌رسد.

BMW electric truck
موضوع خودرو‌های برقی چندی است که بسیار داغ شده و محققان و آنالیزگرها در این‌باره نظرات مختلفی را ارائه داده اند؛ این نظرات اغلب بر مناسب نبودن تکنولوژی فعلی برای مصرف‌کنندگان عادی، اتفاق دارند، چرا که مصرف سوخت فسیلی خودرو‌های سواری بسیار کمتر از آن است که تبدیل آن‌ها به خودروهای تمام برقی قابل توجیه و به صرفه باشد. اما این مورد در خودرو‌های سنگین کاملا برعکس است و تبدیل موتور‌های دیزلی به برقی نه تنها باعث کاهش تولید گاز دی‌ اکسید کربن به مقدار ۱۱/۸ لیتر خواهد شد، بلکه از تولید هرگونه ریزآلاینده‌ نیز جلوگیری خواهد کرد.

کامیون‌ها و خودرو‌های سنگین به اندازه‌ی کافی سوخت می‌سوزانند! پس تبدیل آن‌ها به خودرو‌های برقی کاملا به صرفه است!

بد نیست بدانیم که خودرو‌های سواری خانوادگی هر سال حدود ۳۰۰۰ لیتر سوخت مصرف می‌کنند و تبدیل همین خودرو‌ها به یک خودروی برقی، حداقل ۱۵/۰۰۰ دلار هزینه متحمل شرکت سازنده خواهد کرد و این در حالتی است که شاید استفاده از برق بجای سوخت فسیلی منجر به صرفه‌جویی تنها ۱/۵۰۰ دلار گردد! اما قضیه‌ی ماشین‌های سنگین کاملا متفاوت است و به عنوان مثال یک کامیون ۱۰ ساله در هر سال حدود ۵۳/۰۰۰ لیتر سوخت مصرف می‌کند که با تبدیل آن به یک خودروی برقی، حداقل ۳۵/۰۰۰ دلار در مصرف سوخت و ۲۰/۰۰۰ دلار در تعمیرات مربوطه صرفه‌جویی خواهد شد؛ خب مطمئنا BMW هم از این هزینه‌ها با خبر است و تصمیم به صرفه‌جویی گرفته است!

BMW electric truck
نظر شما چیست؟ آیا واقعا کامیون‌های الکتریکی موفق خواهند شد؟

منبع: Cnet

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر مقدم

نویسنده و ویراستار، دانشجوی مهندسی مکانیک و یک عشق تنیس!

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. RETOLEX

    ۲۰ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    کامیون برقی ، سلطان جاده ها

    از هرچی ماشین برقی هست بدم میاد

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. رهگذر

      ۲۰ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (353 ديدگاه)

      این طرز فکر اشتباه در این کشور زیاده! تنها نیستی!

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. mohsen

      ۲۰ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      اره یایا زیر کاپوت باید یه موتور V8 توئین توربو باشه

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. شاهین

    ۲۰ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (4500 ديدگاه)

    یقینا تکنولوژی منتظر افراد نمیمونه و همواره جلو میره و پیشرفت میکنه.
    برای خودروهای سنگین ایده ی خوبیه به شرطی که بشه برد اونارو افزایش داد.
    بخوایم یا نخوایم خودروهای الکتریکی و هیبریدی جزو زندگی ما هستن و شدن و خواهند شد…
    من قبلا هم گفتم،به نظرم خودروهای هیبریدی فعلا گزینه ی مناسب تری هستن تا خودروهای تمام الکتریکی.
    ارادت

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. محمد رضا

    ۲۰ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با سلام
    معذرت میخوام که پستم ربطی به تاپیک نداره اما چون توی یه تاپیکی ( تاخت و تاز ۱۸چرخ تمام الکتریکی در جاده‌های آلمان ) بحث شده بود گفتم جوابم رو اینجا بدم تا همه ی دوستان این نظر من رو ببینند .

    راستش من خودم خیلی موضوعات نظامی رو به صورت تخصصی دنبال میکنم و منابعم هم رسانه ها و …نیست بلکه دوستان و آشنایانی هستن که توی صنایع موشکی و … کار میکنن .
    در مورد صنایع موشکی یا هر چیز دیگه ای که سوال دارین بنده در خدمتم .بنده به جرأت میتونم بگم که الان ما توی صنایع موشکی جز چندتای برتر توی دنیا هستیم . شهید تهرانی مقدم جوان هایی تربیت کرد که به واقع مثال زدنی هستند برای مثال طراح موشک سجیل یه جوان ۲۰ بود .در مورد همین موشکی شهید تهرانی مقدم روی ماهواره بری ۴ مرحله ای قائم که کار میکردند که به خاطر تراست وکتورینگ تکنولوژی فوقالعاده پیشرفته ای داره . و ماهواره های بزرگ رو به مدار زمین آهنگ انتقال میده و نمونه نظامیش هم ساخته شده .
    اما در مورد سایر صنایع هم همینطور شاید فعلا شما ندونید اما توی زمینه هوانوردی و ساخت جنگنده فوقالعاده پیشرفت کردیم نمونش جنگنده قاهر هست که داره تست های پروازی و تسلیحاتی رو میگذرونه … البته منظورم اون ماکت قاهر که به واقع باعث آبروریزی بود نیست بلکه یک جنگنده فوقالعاده پیشرفته هست . و اینکه یه دوستی گفته بود که ساخت اینا برای کشورهای دیگه کار راحتی هست راستش نمیدونم چی بگم فقط میتونم بگم خیلی اطلاعاتشون توی این زمینه کم هست . ما حتی تو زمینه پهپادی هم طرح های بزرگی رو دست ساخت داریم فقط همینو بگم که ما توی زمینه کنترل پرواز و طراحی بال پرنده به روسیه کمک کردیم .و همین چند مدت قبل بالگرد تهاجمی نیمه سنگین جدیدی که در دست ساخت بود تقریبا کار ساختش تموم شده و انشالله به زودی رونمایی میشه .

    فقط میخواستم این رو بگم که واقعا توی زمینه نظامی بر خلاف تصویری که نشون داده میشه خیلی پیشرفت داشتیم . امیدوارم توی صنایع خودروسازی هم پیشرفت کنیم که خیلی توی صنعت نظامی هم کاربرد داره . خواهشا نظرم رو منتشر کنید .

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمد رضا

      ۲۱ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      با سلام
      راستش بنده خیلی دوست داشتم دوستان عزیزی که منفی میدن نظرشون رو هم بیان کنند تا بتونیم بهتر در این موارد بحث کنیم . اما برای دوستانی که شاید اطلاعات کافی در مورد توانایی های کشور به خصوص توی زمینه نظامی ندارند توصیه میکنم برن و در این موارد تحقیق کنند تا بدونند که واقعا چقدر توانایی کشورمون بالا هست : در مورد تکنولوژی پره های تک کریستال موتور های توربوفن و موتور های جت و مینی جت در مورد تکنولوژی بالای ملخ بالگرد که در هسا ساخته میشه و در مورد الیاف کربن ( کولار ) و الیاف پلی آرامید و همچنین تکنولوژی بالای تراست وکتورینگ در ماهواره بر های بزرگ مثل ماهواره بر قائم با طول ۴۲ متر و عرض ۳.۵ متر برای استیج اول با تراست ۱۰۰۰۰ کیلونیوتن و در مورد سیستم های کنترل و پرواز پهپاد های بال پرنده و در مورد تکنولوژی بسیار بالای موتور های کرایوژنیک که در اختیار معدود کشورهایی هست و در مورد رادار های هواپایه و موشک های هوا به هوا و در مورد موتور پیل سوختی و در مورد خیلی چیز های دیگه که واقعا اگه بخوام دونه به دونه اسم ببرم خیلی زیاد میشه .
      در مورد اون موتور پیل سوختی چند سال قبل یک پیل سوختی قدرتمند ۱ مگاواتی ساخته شد که دو تا از استاید دانشگاه … هم در ساخت اون نقش داشتند و مجموعه … تایی از اون برای ساخت زیر دریایی … استفاده میشه که البته هنوز رونمایی نشده .
      در مورد سیستم های پدافندی مثل صیاد ۲ نمونه داخلی پاتریوت با موشک های صیاد ۲ با برد ۱۲۰ کیلومتر و صیاد ۳ با برد ۲۰۰ کیلومتر یا حتی باور ۳۷۳ و باور … و …. که بعد اینکه روسیه زیر قولش زد به فرموده رهبر کار ساخت نمونه داخلی آغاز شد .
      در مورد ماهواره ها بهتره بدونید که ابتدا قرار بود با کمک ایتالیا یک میکرو ماهواره ساخته بشه که ایتالیا کار رو نیمه کاره رها کرد و بعدا که خودمون یک میکرو ماهواره ساختیم قرار بود روسیه اون رو پرتاب کنه که بعد پرتاب گفت کنترلش از دستمون خارج شده و همین باعث شد که خودمون به سمت ماهواره بر بریم و حتی به کره شمالی هم کمک هایی کردیم . الان داره روی ماهواره بری کار میشه که پایگاه فضایی امام خمینی ره با ارتفاع ۱۲۰ متر برای اون ساخته شده و قرار هست که فضانوردان ایرانی رو به فضا ببره .
      در مورد کمک کشور های دیگه هم زیاد حساب باز نکنید برای مثال همین چند سال پیش که قرار بود زیر دریایی طارق که از روسیه خریده بودیم رو اورهال کنیم روسیه گفت باید اون رو برای اورهال به روسیه بفرستید که بالاخره کار اورهال اون در داخل انجام شد و جالب اینکه چندتا ردیاب هم داخل زیردیایی بود یا سامانه دفاعی کوتاه برد بوک رو که از روسیه خریده بودیم کدهاش رو به اسراییل داده بود !
      یا همین چین که قرار بود موشک های c 802 رو تحت لیسانس تولید کنیم که چین وسط کار اون رو رها کرد و ما موندیم موشکی که سیکر نداره و لازم هست که بدونید موشکی بدون سیکر فرقی با راکت نداره و به همین دلیل کار ساخت نمونه داخلی اون شروع شد و ۵۶ شرکت داخلی با همکاری هم باید موشکی رو میساختند مشابه نمونه خارجی و ما هیچ اطلاعی از سیکر چینی و مدارش نداشتیم و به همین دلیل سیکری کاملا بومی طراحی و ساخته شد .
      و الان با ارتقا موشک نور موشک قادر با برد ۳۰۰ کیلومتر ساخته شده و نمونه جدید اون موشک مقتر با برد ۶۰۰ کیلومتر هتس که انشالله به زودی رونمایی میشه .
      در مورد دوستانی هم که به حرف های بنده اعتمادی ندارند بهتره بگم بالگرد جدید شبیه بالگرد A 129 هست و به زودی شاهد رونمایی اون خواهیم بود . جالبه بدونید کشوری مثل ترکیه با کمک ایتالیا تونست بالگرد T 129 رو بر اساس مانگوستا بسازه و یا با کمک کره جنوبی تانک آلتای و … رو بسازه در حالی که ما با توانایی داخلی و تلاش چند ساله تونستیم این بالگرد رو بسازیم و حتی چند بالگرد دیگه در زمینه نظامی و غیر نظامی هم در دست ساخت هستند ،

      دوستان بنده این حرف ها رو برای این زدم چون فکر میکنم شناخت زیادی از توانمندی های خودمون وجود نداره … انشالله که تونسته باشم کمکی کرده باشم .

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Reza :: nur Deutschland :: nur der Mercedes

        ۲۱ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (2283 ديدگاه)

        حرف های شما متینه
        اما به شخصه معتقدم بیشتر این دستاورد ها به دلیل توانمندی جوانان این مرز و بوم بوده نه مدیریت داخلی چرا که ما پیشرفت نظامی رو شاهد هستیم اما در زمینه خودرو از 30 سال قبل تا الان تغییری نداشته و هنوز در خیلی از زمینه ها به استعداد های ما بی توجهی میشه و نتیجه هم میشه یک عبارت دو کلمه ای به اسم : فرار مغز ها

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. P.G

      ۲۲ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (489 ديدگاه)

      دوست عزیز متأسفانه دیر متوجه کامنتتون شدم و شاید جواب بنده رو نخونین،اما به هر حال خالى از لطف نیست
      اولاً بنده کاملاً قبول دارم که باید در شرایطى که هیچ راهى براى خرید تسلیحات از خارج وجود نداره و به قول شما این کار امن نیست بهترین راه تکیه بر نیروى داخلیه اما متأسفانه ما در سال هاى گذشته در خیلى از موارد در مورد توان و دستاوردهاى نظامیمون غلو کردیم تا اینکه واقعیت رو گفته باشیم و من و شما میدونیم حرف هایى که بعضاً به عنوان دستاورد عظیم هراز چندگاهى به خورد ملت ما داده میشه خیلى هاش با واقعیت تفاوت داره که شاید دلیل این امر ترساندن دشمنان باشه
      شما خودتون خیلى صحیح به قاهر اشاره کردید که چه آبروریزى اون ماکت براى ما داشت و هنوز که هنوزه در خیلى از نشریات و سایت هاى معتبر نظامى دارن ما رو بابت اون قضیه مسخره میکنن و منى که اطلاعاتى هرچند ناچیز در مورد صنعت هوایى دارم وقتى یه دفه یه نفر فرمانده ى نظامى با چهارتا خبرنگار تو تلویزیون ظاهر میشن و با دایره تنبک میگن ما هواپیماى جنگنده نسل پنجم!!!!!!!! قاهر رو ساختیم من خنده ام میگیره،چون همچین حرفایى فقط براى عوام اله کاربرد داره و کسى که اندک اطلاعاتى داشته باشه میدونه که جنگنده پیشرفته طراحى کردن کار هر کسى نیست که یه دفه یه ساله بیاد همچین کارى بکنه،با الهامات نمیشه این کارو کرد و یا باید کمک تکنولوژیکى از کشورى دیگه دریافت کرد یا اینکه سال ها صرف آزمون و خطا و افزایش تجربه تو این عرصه کرد،چون هواپیماى نسل پنجم فقط ظاهر عجیب غریب نیست،بلکه اصل کار که خیلى سخته قابلیت رادارگریزى و نصب رادارها،سیستم کنترل آتش،سیستم هاى اختلال گر و ده ها سیستم دیگه است که نه تنها باید با تکنولوژى هواپیماهاى رقیب برابرى کنه بلکه باید از اونها برتر باشه و این کار سخت ماجرا است،چون کشورایى مثل ما غالباً مصرف کننده ى تکنولوژى هستیم تا تولید کننده ى اون!
      یا مثلاً همون پهپاد RQ170 که گفتن ایران ظرف یک سال عینش رو ساخته!و یک فیلم هم از پروازش تو تلویزیون پخش شد،بعد خیلى جالب بود که سایت هاى معتبر نظامى اومدن این فیلم ها رو به دقت بررسى کردن و معلوم شد که طول بال نمونه ى ایرانى در فیلم تنها بین ١ تا ٢ متره و وقتى اینو با نمونه ى اصلى که طول بالى به اندازه ى ٢٠ متر داره مقایسه میکنید همه چیز روشن میشه،همچنین آبروریزى بعدى که در فیلم بود آنتن دو مترى روى سقف پهپاد بود!!!که نشون داد این نمونه رادیو کنترلیه و احتمالاً از همون هلى کوپترى که نزدیکش بوده کنترل میشده در حالى که نمونه ى اصلى به صورت ماهواره اى مستقیماً از آمریکا هدایت میشه،و خنده دار اینجا بود که در همون سایت ها لینک فروشگاه هایى رو گذاشته بودن که نمونه ى رادیو کنترلى RQ170 شبیه اون چیزى که ما بهش افتخار میکردیم رو به قیمت فقط ۴٠٠ دلار به همه ى علاقه مندان میفروختن!تازه جالبش اینجا بود که یه سردارى تشریف آوردن تلویزیون با لبخند گفتن:تازه آمریکایى ها بلد نبودن و در بدنه ى RQ از فلز استفاده کردن،اما ما همه ى بدنه شو از کامپوزیت ساختیم!!!ولى نفرمودن که ما تکنولوژى ساخت آلیاژ بدنه ى این هواپیما رو نداشتیم و به خاطر اون مجبور شدیم همشو از کامپوزیت بسازیم
      البته من با شما هم عقیدم که ما در زمینه ى موشکى حداقل پیشرفت هاى خوبى داشتیم اما کارایى سیستم موشکیمون فقط در مقابله با یک دشمن قوى مشخص میشه که نسبت به سیستم هاى اختلال الکترونیکى پیشرفته و سیستم هاى رادارى و موشکى قوى اونها سیستم هاى ما چقدر کارایى دارن،اما در مورد توان هواییمون هم به طور کلى باید گفت بر خلاف یک روزگارى در گذشته در حال حاضر ما به هیچ عنوان یاراى مقابله با نیروى هوایى خیلى از کشورهاى منطقه رو هم نداریم،چه برسه به کشورهاى پیشرفته،با نیروى هوایى که شاکله ش مربوط به دهه ى شصت و هفتاد میلادیه و هواپیماهاش از نظر قطعه و دقت و آپدیت بودن سیستم هاى رادارى و کنترل آتش به شدت در مضیقه هستن عمدتاً قدرت مانور بالایى هم براى این دوره زمونه ندارن با هواپیماهاى روز دنیا نمیشه مقابله کرد
      پروژه هایى مثل ساعقه و آذرخش و … هم صرفاً کپى کارى محض و مهندسى معکوس از F-5 بودن و نود درصد طراحیشون مو به مو با این هواپیما میخونه و حتى از خیلى از قطعات F-5 موجود در انبارهاى نیروى هوایى براى ساختشون استفاده شده و مابقى قطعات هم عمدتاً ساخت روسیه هستن،بنابرین به هیچ عنوان نمیشه این جنگنده ها رو به روز و مدرن حساب کرد
      در مورد هلیکوپتر هم که صحبت کردید میشه بفرمایید الان دقیقاً رقیب ما براى هلیکوپترهایى مثل آپاچى یا اون مدل تاکتیکى کاموف که اسم مدلشو یادم نیست چیه؟!
      شما باید بهتر از من بدونید که مهندسى معکوسى که روى هلیکوپتر کبرا انجام شد نتیجه اش زمین تا آسمون از نظر کیفیت با کبراى اصلى فرق داشت،یا اون هلیکوپتر سبکى که بر اساس jet ranger ساخته شد و اسمش نمى دونم شاهد چند بود و انگار با میلگرد و نبشى ساخته بودنش همین الان مورد تمسخر سایت هاى تخصصى نظامیه و بهش لقب سنجاقک دادن!
      من هم مثل شما امیدوارم کشورمون روز به روز در زمینه ى نظامى قوى تر و خودکفاتر باشه اما این مهم با بزرگنمایى و هیاهو به دست نمیاد و ما به واقع باید سال ها کار کنیم و آزمون و خطا کنیم تا تبدیل بشیم به بک کشور ارائه دهنده ى تکنولوژى و پیشتاز در عرصه هاى مختلف و این امر با رجز خوانى و تبلیغات میسر نمیشه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. ali

      ۲۴ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (84 ديدگاه)

      خودت میگی پیشرفت داشتی(م)
      به ما چه خوش به حالتون کشور و منابعش واسه یه عده ی خاصه این سلاح ها هم برای حفظ منابع یه عده خاصه.
      مردم نون ندارن بخورن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. شلبى

    ۲۰ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (685 ديدگاه)

    دو سه تا جک در این مطلب بود که لازم میدونم بهش اشاره کنم،اول لهن این نوشته است که انگار یک کودک اون رو نوشته(مثلا اگه امریکا تسلا رو ساخت حالا نوبت المان تا تکنولوژیشو به رخ تسلا بکشه) و از این حرفا،بهتره مطالب بى طرف ترى رو در سایت قرار دهیم
    دوم بیان این مطلب که خودروهاى خانگى سوخت کم ترى مصرف میکنه و نتیجه گیرى که پس فعلا باید سراغ کامیون ها رفت!!!در عوض تعداد خودروهاى خانگى هم که در سطح شهر ها و جاده ها تردد میکنن اصلا قابل مقایسه با کامیون ها نیست و شاید چند صد برابر اونا باشه
    سوم مسافتیه که در متن نوشته شده که به یک جک بزرگ شبیه!!!هر کسى با اندک اشنایى با ماشیناى سنگین میدونه که مسافت 100کیلومتر براى اونا در روز چقدر کمه وشاید یک ماشین سنگین در طول روز تا سه برابر این مسافت رو طى کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر مقدم

      ۲۱ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (11 ديدگاه)

      سلام دوست عزیزم
      حقیقتا برای تک تک مطالبتون باید نکات زیر رو ذکر کنم:
      ۱- بنده خودم در امریکا متولد و بزرگ شده‌ام :) پس مطمئن باشید که طرفداری هم اگر باشه، طرفدار این کشور هستم. ما در پدال سعی داریم تا اخبار خشک سایر منابع رو با افزودن کمی «انسانیت» برای شما آماده کنیم تا در نهایت شما هم از خوندن اون‌ها چیزی جز ملال دستگیرتون نشه!
      ۲ و ۳: مطالب سایت با ذکر منبع منتشر می‌شوند و به راحتی می‌تونید منبع خبر رو از پایین هر پست پیدا کنید:
      http://www.cnet.com/news/bmw-puts-a-40-ton-electric-truck-on-the-road/
      خب بنظرم سایت Cnet رو به درستی بشناسید و مطمئن باشید اطلاعات چنین سایتی نمیگم از ما بیشتره، ولی مطمئنا با دلایل و شواهد بیشتری هست. در ضمن، اصول حرفه‌ای ترجمه حکم می‌کنه که ما یک متن رو بدون دست بردن در قسمت‌های اصلیش، تنها با در نظر گرفتن فرهنگ مقصد، ترجمه کنیم! به نظرم قانع شده باشید؟
      موفق باشید:)
      The truck, designed and built by Dutch truck manufacturer Terberg, will be charged exclusively using energy from renewable sources. It takes 3 to 4 hours to charge completely, and can travel up to 100 kilometres on a full charge, which will allow it to work for a full day on a single charge.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شلبى

        ۲۱ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (685 ديدگاه)

        سلام دوست عزیز جناب امیر مقدم
        اول اینکه من در کامنتم توهینى به شما نکردم و خداى نکرده قصد جسارت نداشتم و بیشتر به نویسنده ایراد داشتم نه مترجم چون همه میدونن که اکثر مطالب پدال ترجمه شدست،مثلا یک ایراد من اینه که در این متن اومده با بیان اینکه کامیون ها سوخت بیشترى مصرف میکنن نتیجه گرفته که باید سوارى ها رو رها کرد و رفت سراغ کامیون ها و اینجورى تلاش کرده تا کار رو بیشتر از اون چیزى که هست مهم جلوه بده
        دوم همونطور که شما خودت گفتى و در متن هم نوشته شده این کامیون فعلا یک کامیون درون کارخانه ایه و در مراحل ازمایش و با رنج بسیار کم که اصلا براى یک کامیون با استفاده روزانه مناسب نیست و با تمام این صحبت ها این تیتر عجیب و غریب چیه که براى مطلب انتخاب کردید(تاخت و تاز هیجده چرخ الکتریکى در جاده هاى المان!!!!) خب این تیترا همرو به اشتباه میندازه دیگه،یکى دیگه از اصول نویسندگى در سایت ها و مجلات اینه که تیتر و مطلب بهم بخورن مگرنه به قول شما باز هم نوشته ملال اور و خسته کننده میشه چون خواننده با کلى ذوق مطلبو باز میکنه و بعد میبینه متن اصلا اون نیست و میخوره تو ذوقش
        در اخر اینها کار ارزشمندى رو انجام دادن و نمیشه منکر شد ولى نباید کار هیچکس رو بزرگ نمایى کرد و اگر واقعا کار با ارزش باشه راه خودش رو پیدا میکنه مانند تسلا
        راستى من بچه نارمکم و الان سال هاست که در اون محل زندگى نمیکنیم ولى باورتون نمیشه من هیچ جا رو اندازه هفت حوض دوست ندارم
        ارادت

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. RETOLEX

    ۲۰ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    این ایده که ماشین های بنزینی و گازی سبب این حجم از آلودگی در سراسر دنیا شده اند ممکن است کاملا صحیح باشد اما اگر شما هم جزو آن دسته ای هستید که فکر می کنید ماشین های الکتریکی همه چیز را تغییر خواهند داد، بهتر است تجدید نظری در افکار خود داشته باشید.

    وقتی که سوژه صحبت ما اگزوزها باشد، ماشین های الکتریکی واقعا فوق العاده اند، نه گاز گلخانه ای تولید می کنند، نه آلودگی دارند و نه هیچ مشکل دیگری. اما بگذارید منظره ای دیگر را یادآورتان کنم: دودکش های بزرگ کارخانه ها.

    اگرچه ماشین های الکتریکی در طول روز آلودگی خاصی تولید نمی کنند اما هنگام شب، زمانی که الکتریسیته را درون آن ها تزریق می کنیم، عملا در حال تولید آلودگی هستیم. برای تولید این حجم عظیم الکتریسیته، لازم است کارخانه های تولید برق در طول روز فعالیت بیشتری داشته باشند و این مسئله در نهایت منجر به تولید گرما و آلودگی بیشتر می شود.

    مناطقی که آمادگی خاصی برای تولید الکتریسیته لازم را ندارند، باید از طرق دیگری برق مورد نیاز را تامین کرده و در نتیجه، هر منطقه با منطقه دیگر می تواند متفاوت باشد. گروهی از اقتصاددان های آمریکایی در این صدد برآمده اند تا به ما نشان دهند که چگونه، به چه دلیل و چرا در برخی مناطق تولید گازهای گلخانه ای بیشتر است و ماشین های الکتریکی چه نقشی در این مسئله دارند.

    بیشتر بخوانید : http://digiato.com/article/2015/07/03/%d9%85%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%a8%d8%b1%d8%ae%db%8c-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%b7%d9%82-%d8%a7%d8%b2-%d9%85%d8%a7%d8%b4/#ixzz3faatK5ci

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Reza :: nur Deutschland :: nur der Mercedes

      ۲۰ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      این حرف شما کاملا درسته که خودروهای الکتریکی با معیار های امروز تفاوتی در مصرف سوخت ایجاد نمیکنند
      اما فراموش نکنید که ما بری تولید برق راه های بیشتری پیش رو داریم که در تولید نیرو در خودرو نداریم
      میشه از انرژی باد برق تولید کرد اما میشه با یک توربین انرژی لازم خودرو رو تامین کرد؟
      میشه یک موتور هسته ای برای خودرو ها ساخت؟
      میشه سقف خودرو ها رو با سلول خورشیدی پوشوند؟؟
      در مورد احداث سد روی یک خودرو هم اصلا نظری ندارم……..
      روش های بالا یا واقعا غیر ممکن هستند یا با تکنولوژی روز انجام پذیر نیست (اینو میگم چون ممکنه در آینده خودروها مجهز به موتور اتمی بشن چون زمانی کسی فکرشم نمیکرد ابعاد بزرگ موتور دیزلیو بشه در یک سواری جا داد و یا حتی زیر دریایی اتمی ساخت!)
      فراگیر شدن خودروهای الکتریکی یک شبه اتفاق نمیوفته و زمان بره و طی این زمان خیلی تغییرات انجام میشه
      درست میگین چون خود خودروها نیاز به برق دارن و این برق از نیروگاه ها میاد پس تولید برق باید زیاد بشه اما همینکه خودرو ها از چرخه مصرف کننده های سوخت های فسیلی حذف بشن خودش حرکت بزرگیه و بعدا میشه درباره تغییر سبک تولید انرژی یا حتی سوخت مورد استفاده بحث کرد
      نیروگاه با ذغال سنگ و اورانیوم و مازوت هم میتونه کار کنه اما خودرو نه!!!
      خلاصه بگم دست ما در نیروگاه خیلی بازتره و انعطاف پذیری کار بیشتره تا خودرو ها.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Reza :: nur Deutschland :: nur der Mercedes

    ۲۰ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    اینهم جواب آلمان به آمریکا
    کلا تکتازی نداریم امروز…
    بخوای تخته از بری بقیه دخلتو میارن
    حالا این اول راهه و باید منتظر سرمایه گذاری غول های کامیون ساز اروپا یعنی Daimler Trucks و Volvo AB یعنی بزرگترین کامیون سازان جهان در این بخش باشیم
    اصل حرکت اونجا شروع میشه..این طور مسائل انقلابی احتیاج به پشتوانه اساسی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امیرمحمد

    ۲۰ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    تو عکس آخر قیافه سه نفر خیلی باحاله چه ذوقی دارن میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شایان

      ۲۰ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (1355 ديدگاه)

      ذوق نمیکنن دارن به ریش تسلای آمریکایی میخندن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Reza :: nur Deutschland :: nur der Mercedes

        ۲۰ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (2283 ديدگاه)

        شایان جان واقعیتش حرکتی که تسلا انجام داد در نوع خودش تحسین برانگیز بود
        خودروی الکتریکی قبلا اختراع شده بود و باتری و موتور الکتریکی هم ایضا…
        خلاصه بگم هیچ چیز جدیدی در یک خودروی تسلا وجود نداره
        اما این کل ماشین هست که جدیده
        رکورد هایی که تسلا خلق کرد در نوع خودش تحسین برانگیز بود و الان میشه تسلا رو با وضعیت دایملر و بنز 100 سال پیش قیاس کرد که اون موقع بی رقیب بودند و کسی یارای مقابله باهاشونو نداشت اما کم کم رقبا پیدا شدند و افتخاراتی رو برای خودشون رقم زدند و باعث شد دیگه نتونیم بگیم هیچکس تونایی مقابله با بنز و دایملر رو نداره و خلاصه دیگه اون روزگار گذشت و صنعت رشد پیدا کرد اونم به دست همه…اما کاری که دایملر و بنز کردند همیشه در یاد ها خواهد ماند و هیچوقت کسی منکرش نمیشه
        تسلا هم اکنون سلطان خودروهای الکتریکیه و کسی توان رقابت باهاشو نداره اما کم کم رقیب هاش سر و کلشون پیدا میشه (از جمله مورد بالا) .. رقبا پیشرفت میکنن و اختراعاتی به این صنعت هدیه میکنند که شاید ما الان درکشو نداشته باشیم اما دیگه اصل کار از دست تسلا خارج میشه و همه تبدیل به سردمدارانی در این حوزه میشن..امثال نیسان، تویوتا، فولکس واگن، دایملر، فورد و … هیچکدوم این بازار پر سود رو از دست نمیدن و همه تبدیل به ابر قدرت هایی میشن و شاید حتی شرکت های جدید هم ظهور کنه و شایدهم این تسلا نابود بشه (مثل خیلی از خودروسازها که نابود شدند) …اما چیزی که هیچوقت فراموش نمیشه هنر نمایی تسلا در دوره آغازین توسعه این خودروهاست که باعث میشه ما ارزش این عملشو از یاد نبریم و همیشه احترام بهش میزاریم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. P.G

    ۲۰ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (489 ديدگاه)

    من موندم نویسنده ى این مطلب درکى از حجم کار روزانه ى یه تریلر داشته که میگه مسافت صد کیلومتر براى کار یک روز تریلر کافى به نظر میاد؟!؟!؟!این طورى اگه یه راننده روزى بخواد صد کیلومتر با ماشینش کار کنه سر یه ماه میره زندان که!:)
    شما حساب کن یه راننده از بندر یه بار ماهى براى تهران به پستش بخوره،با این تفاسیر مطلب اگه بخواد به ازاى هر صد کیلومتر چهار ساعت ماشینشو بزنه به برق احتمالاً دو سه هفته اى طول میکشه تا به تهرانبرسه و وقتى برسه هم ماهىا رو باید بریزه جلو سگ هم اینکه خودش باید یه ماساژتراپى کامل بره!
    والا ما که تو این اعداد و ارقامى که شما نوشتید عمل انقلابى ندیدم،اگر کسى دید به ما هم بگه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Reza :: nur Deutschland :: nur der Mercedes

      ۲۰ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      جناب P.G عزیز اینکه اعداد اینجا درست یا غلط باشند مهم نیست
      به هر حال اگرم اشتباهی باشه از سوی نویسنده مطلبه…
      کار تسلا بزرگ بود و کاری هم که اینها اکنون دارند انجام میدند بزرگه
      تسلا مارو با تکنولوژی هاش شگفت زده کرد و ممکنه این کامیون هم کارهایی انجام بده که همه ما رو شگفت زده کنه
      آینده مشخص نیست اما چیزی که مشخصه اینه که تسلا طول کشید تا به جای کنونی برسه و سرمایه هم خرج کرد تحقیق کرد بررسی کرد دوباره پول خرج کرد دوباره مقاله نوشتند دوباره آزمایش کردند و این کار خسته کننده همینطوری تکرار شده تا تسلا این شده..البته اگه اشتباه نکنم مدل های تسلا برای کمپانی صرفه اقتصادی ندارند و خب طبیعیه چون جامعه انسانی فعلا آمادگیشو نداره
      حالا تسلا الان تقریبا در راهی به تکامل رسیده که اینا میخوان تازه شروع کنند پس خیلی انتظار زیاد نداریم هر چند دنیای امروز این کششو داره که ظرف یکسال همه معادلاتو عوض کنه….
      خلاصه بگم به اینا هم زمان بدید و دست کمشون نگیرید

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امیر مقدم

      ۲۱ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (11 ديدگاه)

      سلام
      لطف کنید و چند کامنت بالاتر رو چک کنید که جواب دوستمون رو در همین باره دادم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. امیر مقدم

      ۲۱ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (11 ديدگاه)

      عزیزم، دقت کنید که این کامیون هنوز در مراحل اولیه‌اش به سر می‌بره و ذکر هم شده که این اولین ۱۸ چرخ تمام الکتریکی هست! پس بهتر نیست که بجای چنین نظرات تند و گاه ناراحت کننده‌ای، از پیشرفت علم خرسند باشیم و در مقام خودمون از زحمات چنین کمپانی‌هایی قدردان؟
      این خودرو هنوز برای مسافت تهران تا بندر بهینه نشده و صرفا به جابجایی قطعات بین BMW و انبار‌های شریکش می‌پردازه؛ پس لطفا دقت بکنید که اعداد و ارقامی که ذکر شده مربوط به این مرحله‌ی آزمایش خودرو هست و من بدلیل اینکه به دانش و فهم کاربران پدال احترام گذاشتم، بجای اینکه در جای جای ترجمه ذکر کنم این آمار برای این مرحله هست، گمان کردم دوستان متوجه می‌شن که این یک بیانیه‌ی مطبوعاتی برای محصول جدید این شرکت نیست…
      ممنونم از نظرت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. رهگذر

    ۲۰ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (353 ديدگاه)

    صد درصد الکترونیکی!! تمیز و ساکت از وسط مونیخ میگذره!! (رفت و آمد تمیز در مونیخ چقدر با تهران همخونی داره)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ارمان

    ۲۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    استفاده از نیروی برق در خودروها غیر قابل انکاره و تا سالهای نه چندان دور خواه ناخواه در دسترس عده بیشتری خواهد بود ؛ دوستان نمیپسندن گویا اما فکر کنین خودرو چقدر نرم بیصدا تر میشه و چقدر از اپشنهای متنوعتری میتونه بهره بگیره
    ضمنا تسلا در این حوزه از پیشگامان و ثابت قدم ها حساب میشه هنوز باور دارم تسلا با چهره دل پسندش میتونست با یه موتور 3.7 لیتری هم فروش خوبی داشته باشه با این حال این چالش رو به جون خریده , کلان به نظر برای ما ماشین بازها اینده هر روز دلچسب تری میشه که گویی هیچوقت فرست مطالعه رو از دست نمیدیم و اما برای ما ایرانی های جهان چهارمی تلخ که خیلی از این ماشینها فقط و فقط عکس باقی میمونن و تجربه نشستن کنار راننده رو هم نداریم.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا