بی ام و

بررسی و آزمایش رانندگی با BMW 730d xDrive

برخلاف مرسدس بنز S کلاس، ب‌ام‌و سری ۷ با در نظر گرفتن نیازهای راننده توسعه یافته است؛ بنابراین آیا می‌توان گفت که نسل جدید سری ۷ بهترین سری ۷ تولید شده است؟
زمانی که قرار است یک پرچم‌دار از سوی یک تولیدکننده ارائه شود، تلاش می‌شود محصولی تولید شود که بهترین نمونه در بین تولیدات باشد. بر این اساس، طبیعی است که این محصول از بهترین فنّاوری موجود بهره ببرد. بهره‌گیری از بهترین تکنولوژی نه فقط برای حمله به رقبا، بلکه برای حفظ پرچم‌دار محصولات در زمان‌های بحرانی ضروری است.

2016 BMW 730d xDrive
۲۰۱۶ BMW 730d xDrive
میراث گذشته
به نظر می‌رسد امروزه هر کمپانی که محصولی را تولید می‌کند یک پرچم‌دار دارد. کارت‌های گرافیک، گوشی‌های هوشمند، رایانه‌ها و تبلت‌ها و تقریباً هر بخش از صنعت را که بنگریم با تعدادی پرچم‌دار روبرو می‌شویم. در دنیای اتومبیل نیز چنین است و برای BMW، اتومبیلی که از سال ۱۹۷۷ فرمانروای محصولات بوده، سری ۷ است.

e23-bmw-7-series-01
مدل E23 اولین مدلی بود که سری ۷ نامیده شد. معرفی سری ۷ نه‌تنها به معنی اضافه کردن یک لیموزین که دارای بهترین تکنولوژی روز آلمانی‌ها است بود، بلکه در روش تجارتشان نیز تغییر ایجاد کرد. اکنون پس از نزدیک به ۴۰ سال، سری ۷ به‌نوعی الهام‌بخش تبدیل شده است. هر ۷ سال که نسل جدید آن روانه بازار می‌شود، جدیدترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های صنعت (نه فقط برند BMW) را ارائه می‌کند. فنّاوری‌ای که بعداً در مدل‌های ارزان‌تر بکار گرفته خواهد شد. همین شیوه تا به امروز ادامه پیدا کرده و با توجه به شرایط کنونی باید با سرعت بیشتری ادامه یابد. امروزه روندی که در آن تکنولوژی‌های جدید رونمایی می‌شوند، بسیار سریع‌تر از سرعت استفاده از آن‌هاست و بیشتر تولیدکنندگان برای تجارتشان دوره تولید ۷ ساله را برای محصولات خود انتخاب می‌کنند.

2016 BMW 730d xDrive
۲۰۱۶ BMW 730d xDrive
با نگاهی به عکس‌های پرچم‌دار جدید ب‌ام‌و در اینترنت ممکن است تصور کنید که طراحی آن در مقایسه با فیس‌لیفت نسل قبلش چندان تغییر نکرده است؛ اما قضاوت کردن در مورد ظاهر یک اتومبیل آن هم از روی عکس‌های اینترنتی کاری نادرست است.

طراحی تکاملی
برای داشتن ایده‌ای بهتر در مورد اینکه ظاهر سری ۷ G11 (نسل فعلی) چگونه است باید آن را در محیط بیرون و با چشمان خود و در دنیای واقعی ببینید (نکته‌ای که به نظر نگارنده در مورد همه خودروها صادق است). این همان زمانی است که شما شروع به توجه کردن به‌جزئیات ریزی می‌کنید که کمک می‌کنند سری ۷ بیشتر دیده شود. جزئیاتی مانند فراوان بودن خطوط هویتی و موج‌های موجود در تمام نقاط بدنه. از هر زاویه‌ای که به آن بنگرید، سری ۷ جدید نسبت به نسل پیشین، پویاتر و شیک‌تر به چشم می‌آید، شاهکاری که دست‌یابی به آن چندان هم آسان نبوده است.

در نمای جلو، چراغ‌ها به جلوپنجره کلیوی بزرگی که فعال است و می‌تواند وابسته به نیازِ اتومبیل در برابر ورود هوا باز و بسته شود، چسبیده‌اند. فعال بودن جلوپنجره به سری ۷ کمک می‌کند که تا حد ممکن کارآمد باشد و این عمل واقعاً هم در مصرف سوخت تأثیر دارد.

lights
در نمای عقب چراغ‌ها باریک‌تر و زیباتر شده‌اند و دارای نوارهای LED هستند که در شب جلوه زیبایی دارند. سپر عقب طرح جدیدی دارد و قرارگیری کروم در جای‌جای آن قابل‌توجه است. سری ۷ از دور بسیار براق و زیباست و ابعاد آن در حدود سری ۵ به نظر می‌رسد اما وقتی به آن نزدیک می‌شوید متوجه اشتباه بزرگ خود خواهید شد.

2016-BMW-730d-xDrive-test-drive-review-22
بهترین کابین موجود در بازار (بدون شک)
با وارد شدن به داخل سری ۷ متوجه خواهید شد که این نسل به‌اندازه چندین سال نوری از نسل پیشین جلوتر است! استفاده از پلاستیک به‌طور چشم‌گیری کاهش یافته و به‌جز نیمهٔ پایینی پنل درها در جای دیگری پلاستیک نیافتیم. همه کلیدها و دکمه‌های داخل کابین از آلومینیم و یا شیشه ساخته شده و با سرامیک احاطه شده‌اند، گزینه‌ای که در موقع لمس کردن حس فوق‌العاده‌ای به شما می‌دهد. حتی دستگیره درب داشبورد از آلومینیم ساخته شده است. سایر قسمت‌ها با چرم و آلکانترا (وابسته به انتخاب شما) پوشانده شده‌اند. نمونه مورد آزمایش ما دارای چرم سفیدِ عاجیِ ناپا بود که حس لمس هر چیزی را شگفت‌انگیز کرده بود. بعلاوه اینکه بالشتک‌های پشت‌سری از نوازش‌های مادرانه هم نرم‌تر بودند.

2016 BMW 730d xDrive
۲۰۱۶ BMW 730d xDrive
2016 BMW 730d xDrive
۲۰۱۶ BMW 730d xDrive
از چرم که بگذریم، صندلی‌ها هم در جلو و هم در عقب به‌شدت راحت هستند. برای مدیرانی از این اتومبیل بیشتر به‌منظور سفرهای کاری استفاده خواهند کرد، بی‌شک بهترین صندلی، صندلی سمت راست عقب است (و برای مدل‌های فرمان راست، صندلی سمت چپ عقب). این همان جایی است که بسیاری از مدیران در آن استراحت می‌کنند و باواریایی‌ها معیارهای زیادی برای اطمینان از اینکه بیشترین راحتی ممکن فراهم شود را در نظر گرفته‌اند. در مدل‌های با فاصله محوری زیاد (Long wheelbase) این امکان فراهم شده که با حرکت دادن صندلی جلو توسط سرنشین عقب، او این امکان را داشته باشد که پاهایش را دراز کند و در سفرهای طولانی حالتی نیمه خوابیده روی صندلی داشته باشد. متأسفانه نمونه مورد آزمایش ما از نوع L نبود؛ اما در ایالات‌متحده همه مدل‌ها از نوع LWB خواهند بود.

برای اطمینان از اینکه در ردیف عقب همه چیز در دسترس شما قرار دارد، یک تبلت در استراحتگاه دست بین صندلی‌های عقب قرار داده شده که این امکان را به شما می‌دهد که تقریباً همه چیز اتومبیل را کنترل کنید. شما می‌توانید هر صندلی را تنظیم کنید (به‌جز صندلی راننده)، می‌توانید سیستم تهویه، آفتاب‌گیرها، ماساژورها و سیستم ناوبری را تنظیم کنید، مقصد را وارد کنید و کنترل سیستم صوتی و نورپردازی و … را در اختیار داشته باشید. همه این‌ها با استفاده از یک تبلت سامسونگ که برای استفاده در داخل ب‌ام‌و منطبق سازی شده قابل انجام هستند. همچنین از این تبلت می‌توان مثل یک تبلت معمولی نیز استفاده کرد.

2016 BMW 730d xDrive
۲۰۱۶ BMW 730d xDrive
با اینکه این تکنولوژی‌ها هیجان‌انگیز و عالی هستند اما اگر بخواهیم صادق باشیم، شما می‌توانید آن‌ها را در اتومبیل‌های دیگر این سگمنت نیز داشته باشید. قطعاً S کلاس از یک تبلت مشابه آنچه در سری ۷ وجود دارد استفاده نمی‌کند اما در S کلاس هم شما می‌توانید از یک سیستم مشابه که در نزدیکی شما قرار گرفته برای کنترل ادوات استفاده کنید. پس این‌ها تفاوت‌های اصلی بین سری ۷ و رقیب اصلی‌اش نیستند.

دینامیک رانندگی، متمایزکننده سری ۷
مهندسان برای ساخت سری ۷ کار دشواری را بر عهده داشتند. آن‌ها برای این کار می‌بایست سری ۷ را با وجود اینکه قرار بود تکنولوژی بیشتری نسبت نسل پیشین داشته باشد، سبُک‌تر می‌کردند. برای رسیدن به این هدف بلندپروازانه، آن‌ها هستهٔ کربنی را اختراع کردند، راهی جدید برای ساخت شاسی اتومبیل که در آن از پلیمر تقویت شده با فیبر کربن (CFRP) در کنار سایر مواد سبک‌وزن استفاده می‌شود؛ اما تنها جایگزین کردن فولاد با کامپوزیت‌های پلیمری تقویت شده با فیبر کربن کافی نیست. کنار هم قرار دادن مواد مختلف با بهره‌گیری از یک راه هوشمندانه امکان‌پذیر شده است. به همین خاطر است که ب‌ام‌و همیشه از عبارت «ساختار سبک‌وزن هوشمند» استفاده می‌کند. به‌کارگیری این عبارت صرفاً جنبه تبلیغاتی ندارد و واقعی است.

2016 BMW 730d xDrive
۲۰۱۶ BMW 730d xDrive
از سوی دیگر، همان‌طور که می‌دانید، توزیع وزن باید به‌درستی انجام شود و کاهش وزن در مکان‌های مناسب انجام پذیرد. برای مثال کاهش دادن وزن در بخش زیرین اتومبیل و سنگین نگه‌داشتن بخش‌های بالایی مانند سقف باعث از بین رفتن تعادل خواهد شد. به همین دلیل است که CFRP برای مقاوم کردن سقف و سایر نقاط کلیدی استفاده شده است تا مرکز وزن خودرو تا جایی که ممکن است به زمین نزدیک باشد. ذکر این نکته نیز الزامی است که تأثیر همهٔ این کارهای دشوار در همان لحظه اول شروعِ رانندگی آشکار می‌شود. همه ما در هنگام انجام تست از اینکه یک اتومبیل ۵ متری به این سادگی در محیط شهری قابل راندن و مانور دادن است شوکه شدیم. راندن آن سخت‌تر از راندن یک سری ۱ نیست و این اتومبیل حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در این مورد از نقش سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب و تعلیق پنوماتیک (بادی) استاندارد نمی‌توان غافل شد، اما ما مطمئن بودیم که حتی بدون آن‌ها نیز، سری ۷ برای راندن عالی است. در تمام مدت طولانی که پشت فرمان سری ۷ مشغول رانندگی بودیم همه چیز سبُک احساس می‌شد. فرمان هم در هر دو حالت ECO Pro و Comfort بسیار سبک بود.

2016 BMW 730d xDrive
۲۰۱۶ BMW 730d xDrive
وجود سطح بالایی از فناوری کمک بسیاری به شما می‌کند، به‌ویژه در هنگام پارک کردن و شما در این زمان جز ستایش مهندسان به خاطر آنچه به آن دست یافته‌اند کار دیگری نمی‌توانید انجام دهید. در حالی که دوربین دید عقب خودرو به‌عنوان یکی از تکنولوژی‌های ضروری برای پارک کردن مورد توجه است، باواریایی‌ها پا را از این هم فراتر گذاشته‌اند و تکنولوژی‌ای بهتر از این با نام “Surround View 3D” را ارائه کرده‌اند. همچنین در کنار سیستم تشخیص ژست‌های حرکتی، یک تکنولوژی پیشرفته دیگر (که به‌عنوان آپشن عرضه می‌شود اما تنها ۲۰۰ یورو قیمت دارد) نیز ارائه شده که یک تصویر از خودرو و محیط اطراف آن را روی نمایشگر iDrive نشان می‌دهد که به راننده کمک می‌کند که درک دقیق و واضحی از موقعیت خودرو و محیط اطرافش داشته باشد.
اگر همه این‌ها برای شما کافی نیست، یک آپشن پارک خودکار از راه دور هم قابل سفارش است که به شما اجازه می‌دهد سری ۷ خود را تنها با استفاده از کلیدِ نمایشگر دار (که این هم آپشن است و تنها ۲۵۰ دلار قیمت دارد) پارک کنید، در حالی خودتان داخل اتومبیل نیستید. متأسفانه این آپشن در امریکا ارائه نمی‌شود و درنتیجه ما نمی‌توانیم در مورد نحوه کار آن اظهارنظر کنیم.

پس از اینکه مطمئن شدیم پارک کردن این لیموزین ۵ متری کار دشواری نیست، تصمیم گرفتیم سایر تکنولوژی‌های به کار رفته در آن را آزمایش کنیم. همان‌طور که گفته شد، راندن ۷۳۰d xDrive بسیار آسان است و حالت comfort Plus این اطمینان را به ما می‌داد که هیچ یک از ناهمواری‌های سطح جاده قابل احساس نخواهند بود؛ اما با این حال با توجه به تجربه قبلی‌مان در استفاده از سیستم تعلیق بادی که در همکلاسان سری ۷ استفاده شده است کمی نسبت به آن بی‌میل بودیم. بله، منظور از همکلاس سری ۷ مرسدس بنز S کلاس است. خوشبختانه شانس راندن پرچم‌دار مرسدس بنز را داشته‌ام. در آن تست بعضی از سرنشینان عقب پس از حدود ۲ ساعت سواری دچار حالت تهوع شده بودند. متأسفانه سیستم تعلیق بادی مرسدس باعث ایجاد سردرد و حس دریازدگی در آن‌ها شده بود و این موضوعی است که در مورد سیستم‌های تعلیق بادی بی‌سابقه نیست؛ بنابراین، قبل از انجام آزمون نمی‌دانستم BMW چه راه‌حلی را برای این موضوع در نظر گرفته است. پس از انجام آزمون مشخص شد که سیستم باواریایی بهتر کار می‌کند و من شاهد لبخند مسافرانم بدون احساس بیماری در طول سفر بودم.

2016 BMW 730d xDrive
۲۰۱۶ BMW 730d xDrive
حالا وقت آن است که ببینم سری ۷ در حالت اسپرت چگونه رفتار می‌کند. زیر درپوش کاپوت ۷۳۰d موتور جدید B57 که یک موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر است قرار گرفته که برای جایگزینی موتور N57 که روی مدل‌های ۳۰d ب‌ام‌و استفاده می‌شود طراحی شده است و راستش را بخواهید یک بار دیگر آنچه که مهندسان ساخته بودند ما را شوکه کرد. موتور قبلی به خاطر نرمی زیاد و در اختیار گذاشتن قدرت به صورت خطی مورد ستایش بود اما این موتور جدید همه چیز را در سطح بالاتری ارائه می‌کند. در همان شروع حرکت متوجه سکوت بسیار بالای فضای داخل کابین شدیم و تصور کردیم که این سکوت ناشی از وجود عایق‌های ضخیم برای کاهش صدای ورودی موتور است اما پس از مدت کوتاهی، حس کنجکاوی باعث شد توقف کنیم و نگاه دقیق‌تری به موتور بیندازیم. بی‌صدا بودن موتور حتی در بیرون کابین هم قابل توجه بود. B57 با وجود دیزلی بودن بسیار بی‌صدا است و این فقط قسمتی از آن چیزی است که ۷۳۰d را به یک اتومبیل عالی تبدیل می‌کند. قدرت موتور برای مدل ۲۰۱۶ از ۲۵۸ به ۲۶۵ اسب بخار و گشتاور آن از ۵۶۰ به ۶۲۰ نیوتن‌متر افزایش یافته‌اند. افزایشی کوچک، اما کاملاً قابل توجه. با کاهش وزن ۱۳۰ کیلوگرمی اتومبیل نسبت به نسل قبل این لیموزین دیزلی می‌تواند تنها در مدت ۵.۸ ثانیه از حالت توقف کامل به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. (رولزرویس فانتوم کوپه با یک موتور ۶.۷ لیتری V12 نیز همین زمان را ثبت می‌کند.)
تنها شتاب‌گیری دیوانه‌وار در خط مستقیم نقطه قوت این خودرو نیست، ۷۳۰d در عبور از پیچ‌ها هم به‌خوبی شتاب‌گیری مستقیم عمل می‌کند. حالت Sport تمام سیستم‌های مربوطه را در حالت کاملاً تهاجمی تنظیم می‌کند و شما حس می‌کنید در حال راندن یک سری ۳ در جاده‌های پر پیچ‌وخم کوهستانی هستید و نه یک سری ۷. پیچش بدنه به حداقل رسیده و فرمان بسیار دقیق عمل می‌کند. سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب (integral active steering) که برای اولین بار به‌طور هم‌زمان در کنار سامانه xDrive بکار گرفته شده، عملکرد شگفت‌آوری دارد و باعث می‌شود که این خودروی ۱۸۲۵ کیلوگرمی با سرعت باورنکردنی از پیچ‌ها عبور کند.

2016 BMW 730d xDrive
۲۰۱۶ BMW 730d xDrive
قطعاً این اتومبیل در بیشتر مواقع در حالت‌های Comfort و Comfort Plus مورد استفاده قرار خواهد گرفت. چراکه مدیران و مشتریان این اتومبیل الزاماً طرفداران سرسخت پیست مسابقه نیستند؛ اما در هر حال اگر بخواهید با این اتومبیل رانندگی کنید، آلمانی‌ها نشستن لبخند روی صورتتان را ضمانت می‌کنند، حتی اگر ارزان‌ترین مدل یعنی ۷۳۰d زیر پای شما باشد.

2016 BMW 730d xDrive
۲۰۱۶ BMW 730d xDrive
برای کسانی که بعد از خرید قصد دارند خودشان این اتومبیل را برانند، بهترین حالت رانندگی حالت Adaptive (انطباقی) است. این حال روشی جدید برای انتخاب حالت‌های رانندگی قدیمی و کلاسیک (Sport، Comfort، Comfort Plus) است که بنا بر ادعای BMW با توجه به شرایط و روش رانندگی حالت مناسب را انتخاب می‌کند. با آزمایش آن در طول دویست مایل (حدود ۳۲۰ کیلومتر) متوجه شدیم که این حالت اساساً همان حالت Comfort است که در صورت نیاز شما سریعاً به حالت Sport تغییر می‌کند تا کار را برای شما تا حد ممکن ساده کند. البته موضوع به این سادگی‌ها هم نیست و به قول معروف فوت و فن‌های زیادی در کار نهفته است. اگر شما در حالت Adaptive در حال رانندگی در اتوبان با سرعت حدود ۷۰ مایل در ساعت (حدود ۱۱۲ کیلومتر در ساعت) باشید، پس از گذشت حدود دو دقیقه، اتومبیل شروع به خاموش کردن همه تجهیزات جانبی غیرضروری می‌کند تا مصرف سوخت را کاهش دهد. درواقع شما به‌نوعی در حالت ECO Pro رانندگی می‌کنید بدون اینکه هیچ‌گونه تأثیری در راحتی مسافرانتان داشته باشد؛ اما به‌محض اینکه تصمیم بگیرید برای انجام رانندگی پرسرعت، سرعت را افزایش دهید، خودرو بلافاصله کمک‌فنرها را سفت می‌کند و واکنش پدال گاز را نسبت به نیاز شما تنظیم می‌کند. اگر بخواهیم کاملاً صادق باشیم باید بگوییم که در ابتدا تصور کردیم حالت Adaptive تنها جنبه تبلیغاتی دارد و ترفندی برای فروش بیشتر است اما در حین انجام آزمون مشخص شد که واقعاً کارآمد است و احتمالاً بیشتر صاحبان سری ۷ از آن استفاده خواهند کرد. اگر در نوع رانندگی شما تغییر زیادی بین حالت‌های مختلف وجود نداشته باشد و رانندگی یکنواختی داشته باشید، مصرف سوخت بسیار پایینی را ثبت خواهید کرد به‌طوری که بهره‌وری این اتومبیل در طول آزمون ما را شوکه کرد. وقتی اتومبیل را تحویل گرفتیم میزان مسافت قابل پیماش تخمین زده شده توسط کامپیوتر حدود ۱۰۰۰ کیلومتر بود (بیش از ۶۰۰ مایل). این میزان مسافت قابل پیمایش برای ما بیشتر شبیه به یک شوخی بود و آن را جدی نگرفتیم؛ اما بعداً متوجه شدیم که این عدد به طرز باورنکردنی دقیق است. میزان مصرف سوخت در شهر برابر با ۱۰ لیتر و در خارج شهر برابر ۵.۸ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر بود و در مدتی که ما مشغول انجام آزمون بودیم مقداری برابر با ۸.۲ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر را ثبت کرد و این در حالی بود که به هیچ عنوان از حالت ECO Pro استفاده نکردیم. با توجه به ابعاد اتومبیل و موتور آن، نمی‌توانستیم انتظار زیادی از کارایی آن داشته باشیم اما ۷۳۰d واقعاً ما را تحت تأثیر قرار داد.

2016 BMW 730d xDrive
۲۰۱۶ BMW 730d xDrive
تکنولوژی
با فرا رسیدن شب، چهرهٔ دیگری از این اتومبیل پیش چشم ما ظاهر شد. لامپ‌های جدید با رنگ‌های متنوعی در کابین وجود داشتند. ما ترکیب سفید/یاسی را انتخاب کردیم که واقعاً همه چیز را شیک‌تر و زیباتر نشان می‌داد. در همین لحظه شروع به آزمایش یکی دیگر از تکنولوژی‌های برتر صنعت کردیم. بعد از حدود یک سال از معرفی i8 به‌عنوان اولین خودروی دارای چراغ‌های لیزری، آلمانی‌ها برای سری ۷ یک قدم جلوتر رفته‌اند و آن را به چراغ‌های لیزری تطبیق‌پذیر مجهز کرده‌اند که می‌توانند بدون ایجاد خیرگی برای چشم سایر رانندگان، سطح جاده را تا بیش از ۶۰۰ متر روشن کنند. چیزی که این سیستم را حتی از LED هم بهتر می‌کند (LED حتی با وجود تطبیق‌پذیر بودن می‌تواند تنها مسافتی بیش از ۳۰۰ متر را روشن کند) رنگ و دمای نور است که می‌توانند شب را کاملاً به رنگ روز درآورد. تنها چراغ‌های داخل کابین و چراغ‌های جلویی نیستند که سری ۷ را در شب متمایز می‌کنند، فرش نورانی خوش‌آمد گویی که با نام Welcome Light Carpet معرفی شده است و ناحیه کنار اتومبیل را روشن می‌کند، جلوه بسیار زیبایی دارد و به شما کمک می‌کند تا در هنگام سوار و پیاده شدن پیش پای خود را بهتر ببینید.

سیستم iDrive جدید با نمایشگرهایی که باکیفیت‌تر از قبل هستند در تاریکی بهتر به چشم می‌آید و در فضای بین دورشمار موتور و نمایشگر سرعت، اکنون اطلاعات جدیدی قابل مشاهده است. اینجاست که شما متوجه وجود سیستم‌های زیادی که در حال کار کردن هستند می‌شوید. نمایشگر سربالا هم‌اکنون بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر شده است. سیستم دیگری که ممکن است توجه شما را به خود جلب کند، اولین سامانه کمکی حرکت بین خطوط BMW است که حتی می‌تواند کنترل فرمان را نیز به عهده بگیرد. با استفاده از دوربین‌هایی که در آیینه‌های جانبی تعبیه شده‌اند، اتومبیل خطوط جاده را می‌بیند و متوجه می‌شود که چه زمانی در بین خطوط قرار دارید. از اینجا به بعد، اگر مایل هستید، می‌توانید سامانه‌ای که شما را بین خطوط نگه می‌دارد را فعال کنید. این سامانه کنترل فرمان را به عهده می‌گیرد. برخلاف سایر تکنولوژی‌های موجود در این اتومبیل، این سیستم تنها سیستمی است که در مصون نگه‌داشتن شما از خطر مردد عمل می‌کند (البته این گونه سامانه‌های کمکی فقط در صورتی عمل می‌کنند که حداقل یک دست راننده روی فرمان باشد). در هر حال با در نظر نگرفتن این عیب کوچک، باید گفت که هر جزء از سیستم iDrive جدید بسیار درست و هماهنگ کار می‌کند که این موضوع شامل سیستم تشخیص ژست‌های حرکتی نیز می‌شود. این سیستم بسیار مورد بحث قرار گرفته است و برخی افراد اعتقاد دارند که چنین سیستمی نمی‌تواند مانع حواس‌پرتی راننده در هنگام رانندگی شود؛ اما برخلاف تصور آن‌ها، حقیقت این است که این سیستم کمک‌کننده است. سیستم تشخیص ژست‌های حرکتی از یک سنسور سه بُعدی مشابه آنچه در Xbox Kinect وجود دارد استفاده می‌کند. این سنسور دو نوع حرکت از پیش تعریف شده را شناسایی می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که کارهایی مانند پاسخ دادن یا رد کردن تماس‌های دریافتی، کم و زیاد کردن صدا و یا تغییر موج رادیو یا قطعه موسیقی را انجام دهید. یک حرکت هم می‌تواند توسط شما برای انجام کاری خاص (که از منوی تنظیمات انتخاب می‌کنید) تعریف شود. البته برای منطبق کردن حرکات دست خود با پیش‌فرض سیستم و به‌اصطلاح به دست آوردن لِمِ آن نیاز به کمی زمان دارید. ما در کمتر از یک ساعت روش صحیح انجام حرکات را آموختیم و هر بار به‌درستی به ما پاسخ داد. ممکن است به نظر برسد که سنسور در تشخیص حرکات دست شما کند عمل می‌کند اما راه حل در این نکته نهفته است که شما باید دست خود را به آرامی حرکت دهید. در کمال تعجب متوجه خواهید شد که کار کردن با آن ساده است و شما می‌توانید دست خود را روی اهرم تعویض دنده قرار دهید و سنسور حرکات و دستورات شما را دریافت خواهد کرد. این سیستم در محدوده بین فرمان، اهرم تعویض دنده و داشبورد قابلیت دریافت دستورات را دارد و سرنشین کنار راننده هم می‌تواند از آن استفاده کند.

2016 BMW 730d xDrive
۲۰۱۶ BMW 730d xDrive
2016 BMW 730d xDrive
۲۰۱۶ BMW 730d xDrive
2016 BMW 730d xDrive
۲۰۱۶ BMW 730d xDrive
همچنین سیستم iDrive اکنون مجهز به یک نمایشگر لمسی شده و شما می‌توانید علاوه بر کنترلر قبلیِ آن، از طریق صفحه نمایش لمسی بزرگ روی داشبورد نیز با آن ارتباط برقرار کنید. چنین صفحه نمایشی قطعاً می‌تواند برند BMW را در کنار برندهای دیگری که اخیراً از نمایشگرهای لمسی استفاده کرده‌اند قرار دهد اما این مورد برای استفاده چندان راحت نیست و باعث حواس‌پرتی می‌شود. علاوه بر این، کنترلر iDrive به‌خوبی کار کرده و در دسترس است؛ بنابراین نیازی نیست که دستورات را به صورت لمسی وارد کنیم. همچنین حرکات و رفت‌وآمد منوها با گرافیک بهتری نسبت به قبل انجام می‌شود که به شما در درک بهتر اطلاعات کمک می‌کند. اکثر قریب به‌اتفاق صفحات نمایش داده شده و دکمه‌های اطراف کنترلر iDrive نیز اصلاح شده‌اند. بیشتر تغییرات در جهت ساده‌سازی و ادغام و آسان‌تر کردنِ استفاده از تجهیزات انجام شده است.

2016 BMW 730d xDrive
۲۰۱۶ BMW 730d xDrive
مرسدس S کلاس یک حریف شایسته دارد
در نهایت آیا همه این نوآوری و پیشرفت سری ۷ را تبدیل یک رقیب مناسب برای مرسدس بنز S کلاس می‌کنند؟ احتمال اینکه مشتریان این دو مدل را بجای هم خریداری کنند تقریباً کم است، چراکه هرکدام طرفداران خود را دارند. حقیقت این است که احتمالاً بیشتر مشتریان به دلیل علاقه به برند BMW و آنچه که سری ۷ بیشتر از S کلاس دارد، به سراغ آن خواهند رفت. در بین رقبا، سری ۷ با دارا بودن لشکری از تکنولوژی متمایز است. چراغ‌های لیزری تطبیق‌پذیر، تشخیص ژست‌های حرکتی و پارک از راه دور تنها چند مثال از آن‌ها هستند؛ اما همه این‌ها تا زمانی که پشت فرمان ننشسته‌اید، بی‌اهمیت‌اند. اینجا جایی است که سری ۷ متمایزکننده‌ترین مزیت خود را نشان می‌دهد.
برخلاف S کلاس، ب‌ام‌و با در نظر داشتن راننده خودروی‌اش را ساخته است و این خودرو با اختلاف زیادی سریع‌تر و برای رانندگی لذت‌بخش‌تر از رقیب اصلی خود است. در طول زمانی که با آن گذراندیم متوجه شدیم که این اتومبیل با وجود ۷۳۰d بودن (که مدل اولیه در طیف موتورهای انتخابی است) حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

2016 BMW 730d xDrive
۲۰۱۶ BMW 730d xDrive
بعد از راندن این خودروی ۲۶۵ اسب بخاری باید از خود بپرسیم مهندسان برای ساختن اتومبیلی با ۱۸۲۵ کیلوگرم وزن و ۵ متر طول چه جادویی به‌کاربرده‌اند که شبیه به یک خودروی سایز متوسط در حدود سری ۳ رفتار می‌کند. باواریایی‌ها شایسته ستایش ما هستند.

لازم به ذکر است که عکس‌های موجود در متن، الزاماً عکس‌های گرفته شده توسط تیم آزمایش‌کننده نیستند و برخی از آن‌ها با عکس‌های مناسب‌تر جایگزین شده‌اند.

منبع: BMWBlog
درباره نویسنده:
حسین رحمانی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی مواد-گرایش سرامیک، علاقه‌مند به دنیای اتومبیل

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. بهنام

    ۱۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    نویسنده طوری مقایسه میکنه که انگار s class به گرد پای سری ۷ هم نمیرسه
    این متن بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت البته بررسی فوق العاده کاملی بود
    انتخاب من در این قیمت s500

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. mohsen

      ۱۱ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      دقیقا کجاش این کارو کرد؟ مثلا گفت این s رو له میکنه یا گفت s کلاس 20 سال از این عقبه؟

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. محمد

      ۱۱ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (1678 ديدگاه)

      واقعا سری ٧ لایق این تحسین ها هست دوست عزیز
      اگه خواستی یک سری فیلم از سیستم پارک خودکار و قابلیت ها کلیدش و حسگر های مانیتورش برات میفرستم ، مطمئنم نظرت عوض میشه منم اصلا اولاش از سری ٧ جدید خوشم نمیومد
      ولی خب دیگه بنز یه چیز دیگست

      موافقم 3
      مخالفم 0
    3. majid

      ۲۴ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز …
      باور کن که نمیرسه ..
      ولی یه جاهایی میشه سلیقه ای

      موافقم 0
      مخالفم 2
  2. arman

    ۱۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    واقعا ستودنی است…..

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. REZA

      ۱۱ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (225 ديدگاه)

      هر وقت رئیس جمهور شدم حتما یدونه 750 میخرم

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. mohammad_boss429

        ۱۱ دی ۱۳۹۴
        سوابق: (87 ديدگاه)

        کاندید شو خودم بهت رای میدم داداش

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. REZA

          ۱۱ دی ۱۳۹۴
          سوابق: (225 ديدگاه)

          قربانت-اگه کل بچه های پدال تو ایران بهم رای بدن صد درصد رئیس جمهور میشم

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. امير علي

    ۱۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (399 ديدگاه)

    ماشین خوبیه یعنی عالیه ولی من اول پانامرا دوم اس کلاس سوم اینو میپسندم

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. رضا

      ۱۱ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (1698 ديدگاه)

      پانامرا اصلا قیافه قشنگی نداره.مزراتی کواتروپورته رو بهش ترجیح میدم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mohsen

        ۱۱ دی ۱۳۹۴
        سوابق: (1063 ديدگاه)

        مازراتی عملکردی مقابل پانامرا نداره فقط قیافشه واسه همونم تو ایران میخرن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. محمد

          ۱۱ دی ۱۳۹۴
          سوابق: (1678 ديدگاه)

          داداش تاحالا مازراتی سوار شدی؟؟
          بی لطفی نکن دیگه
          همه ی ما میدونیم سواری پورشه رو هیچ ماشینی نداره
          ولی خداییش آدم وقتی میشینه پشت مازراتی دیگه دلش نمیخواد پیاده شه
          هر گلی یه بویی داره
          شخصا دلم میخواد یه کاین توربو و یه مازراتی گرن کابریو داشتم ، از ٩١١ هم بدم نمیاد… خخخخخخ تو خواب هم نمیتونم یکیشونو داشته باشم

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. محمد

    ۱۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (219 ديدگاه)

    شاید 720 هیبریدی بتونه بیاد ایران.واقعا که محشر کردن تو این مدل.جناب رحمانی یکی از بهترین برسی هایی که در مورد خودرو خوندم این برسی بود.ممنون از ترجمتون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. 4x

    ۱۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (101 ديدگاه)

    مجذوب نورپردازی فوق العاده داخل کابین شدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Archi KHAN

    ۱۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    عالی عالی عالی
    دمت گرم بی ام و ، دمت گرم آلمان …

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. Archi KHAN

    ۱۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    عاغا
    با خوندن این مقاله یه سئوال برای من پیش اومد ، ایران خررو اصلا پرچمی داره که بخواد پرچم دار داشته باشه ؟!!
    همچنین با تشکر از حسین رحمانی عزیز
    اگه امکان داره از این مقایسه بین محصولات سری جدید و قدیم بیشتر بزارید تا بعضی افراد بیشتر توجیه بشن !!!؟ خصوصا پورشه 911 قدیم و جدیددد :-) :-) :-)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Muhamat Reza

      ۱۱ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (13 ديدگاه)

      وانت اریسان :|
      پرچم دار سایپا هم ک معرف حضور همه هست.
      پراید وانت:'(

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. m5

    ۱۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (294 ديدگاه)

    BMW MY Life !

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. دکتر داریوش

    ۱۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (86 ديدگاه)

    با تشکر از گرد اورنده مقاله، که شایستگی های سری ۷ رو نشون میداد ولی بیش از حد متعصبانه و اغراق امیز بود
    بنز به کنار، آ و دی، جگوار، مازراتی،کدیلاک،….. اینا همه مدعی هستن! هر کدوم هم کارکتر خاص خودشونو دارن که به دور از تعصب برند خیلی خریداراشون بخاطر همون کارکتر میخرنش
    مثلا هیچ وقت مازراتی نمیاد یه کواتروپورت رو با این خصلتها تولید کنه! یا همون مهندسای مرسدس که میلیون ها کیلومترخودروی جدید و ازمایش میکنن تمام کارکترای خاصش رو به خاطر همون ویژگیهای مورد پسند بنز سوارها حفظ میکنن! حالا نگارنده خیلی با ب ام و حال میکنه به کنار! ولی نه یجوری بنویسه که انگار از اون دنیا اومده و اصلن بشینی توش دیگه انگار بقیه ماشینها فرغونن!! به عقیده خود بنده که سری های قبلی رو در حد چند بار روندن امتحان کردم ،تو نسل قبلی که فقط همون حس یه المانی با کیفیت و قلدر رو القا میکرد نه یه خودروی خیلی خاص که لوکس سوارها از نشستن و روندنش به وجد بیان!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  10. حسين

    ۱۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود. ممنون از همه دوستان. خوشحالم که این مطلب مورد پسند شما واقع شد. ذکر چند نکته رو لازم میدونم:
    در اولین بررسی و تست یک اتومبیل معمولا متنها با کمی اغراق نوشته میشوند اما نه اینکه همه چیز رو بیش از حد بزرگ کنن. همونطور که میدونید، ایراد گرفتن از خودروهایی در این سطح بسیار سخته و تا زمانی که مستقیما با رقباشون مقایسه نشن نمیشه متوجه ضعف و برتری های اونها شد. نویسنده از همه چیز این اتومبیل خوشش اومده و ازش تعریف کرده چون رقیب این ماشین رو در اون روز تست نکرده! البته همونطور که خودش گفته، قبلا تجربه آزمایش Sکلاس رو داشته. ولی بازم میگم مقایسه رو در رو (توسط نشریات معتبر) میتونه تا حد بیشتری مشخص کننده برتری ها و ضعفها باشه.

    اما یه مورد دیگه اینکه با وجود تمام چیزهایی که سری 7 بیشتر از sکلاس داره، اما باز هم در بخش آخر متن میبینیم که گفته شده Sکلاس رقیب شایسته ای دارد. یعنی باز هم s رو ملاک و معیار این سگمنت معرفی کرده و سری 7 رو بهترین رقیب اون دونسته (در واقع توهینی به S کلاس نشده).

    نا گفته نماند که ب ام و برای این نسل سری 7 خیلی سعی کرده فاصلشو با S کم کنه. فاصله ای که در نسلهای پیشین کم و بیش وجود داشت. البته به قول دوستمون هر کدوم از خودروهای این سگمنت چیزای خاصی دارن که برای مشتریان و طرفدارانشون باارزشه. دینامیک رانندگی سری 7 هم از جمله ویژگیهای دوست داشتنی و متمایز کننده ی اونه.
    تولید یک ماشین بسیار لوکس و با کیفیت و راحت با دینامیک رانندگی بالا هدفیه که به دنبالش بودن.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. احمد باقری

    ۱۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    کابین مرسدس، خیلی قشنگتر و شیک تر هست، یه ابهت دیگه ای داره، این هم کابینش خیلی خوبه، ولی انصافا به پای مرسدس نمیرسه.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. محمد

      ۱۱ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (1678 ديدگاه)

      در تک بودن S کلاس شکی نیست
      ولی این ماشین هیچی از S کم نداره
      واقعا انتخاب بینشون سخته

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. mohsen

        ۱۱ دی ۱۳۹۴
        سوابق: (1063 ديدگاه)

        مازراتی گرن توریزمو MC سوار شدم توش ضایع بود فرمانش حس فرمان پراید رو میداد دگمه هاش حس دگمه 1100 رو میداد و فقط خوشگلی و صدای موتورش خوب بود ولی کواتروپورته توش بهتر هست ولی بازم مثل پانامرا نیس

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Erfan

          ۱۲ دی ۱۳۹۴
          سوابق: (45 ديدگاه)

          MC یک ماشین اسپرت هست….
          شما ماشین اسپرت میخای یا لوکس؟؟؟
          لوکس میپسندی برو سمت کواتروپورته
          اسپرت میخای برو سمت MC

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. mohsen

          ۱۲ دی ۱۳۹۴
          سوابق: (1063 ديدگاه)

          من فکر میکرم MC وانت سوپر دیوتی هست! فقط خواستم کل ماشین های تاپ مازراتی جمع کنم بگم که نه اسپرتش جلو پورشه عددی هست نه لوکسش

          موافقم 0
          مخالفم 0
  12. (*مهرداد*)

    ۱۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (353 ديدگاه)

    خدااا،،،چقدر این اتومبیل فاخر و تمام عیار هست …فقط تحسین .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. رضا

    ۱۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    تشکر از قلم دوست عزیز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. mohsen

    ۱۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    من که به کیفیت رانندگی اهمیت میدم که این محشره انگار یه ماشین پرفورمنس رو با یه ماشین لوکس جمع کردن تو یه ماشین.
    راستی ماشین امریکایی و کره ای رقیب این و s class هست؟جنسیس که با سری 5 مقایسه کردن بعضیا از فردام شروع کنن سنتنیاله چیه اینو مقایسه کنن یه قول یه نفر واقعا نشستم تو سنتنیال گفتم بنز چی داره این نداره!!
    ممنون جناب رحمانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Zonda R

    ۱۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    @.F
    فقط میشه گفت ساخت یه همچین خودرویی فقط از المان ها ساختست ولا تجسس
    سلیقه و نوع استفاده مهمترین پارامتر برای انتخاب هستش
    مگه میشه از این ماشین یا s class یا audi a8
    یا ….اشکالم گرفت
    فقط باید نگاه کرد و لذت برد
    ممنون از حسین عزیز
    بسیار عالی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. محمد

    ۱۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1678 ديدگاه)

    قاتل لکسوس Ls
    تنها ایرادی که میتونم ازش بگیرم کند بودن تاچ کلیدشه ، واقعا ماشین فوق العاده ایه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. صادق

    ۱۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    خیلی خیلی خسته نباشی حسین جان
    بسیار عالی و کامل
    راستش توی این کلاس تا سوار خودرو ها نشی نمیتونی تصمیم کاملا درستی بگیری (برای همه ی کلاسها همینجوره ولی برای این کلاس اوضاع شدیدتره)
    راستش تا حالا که نه این و نه اس کلا، هیچ کدوما سوار نشدم، ولی اگه بخوام از روی علاقه انتخاب کنم، قطعا سری 7 رو انتخاب میکنم
    بازم ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۱۲ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (1678 ديدگاه)

      رفاقت کجا رفته؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. صادق

        ۱۲ دی ۱۳۹۴
        سوابق: (2124 ديدگاه)

        سلاااااااام، چاکر داش محمد
        والا خیلی وقت پیش یه دوبار زیر کامنتات احوالت رو پرسیدم، ولی اون زمون میومدی یه کامنت میذاشتی و فرار میکردی ;)

        اما بدون که همیشه ارادت داشتم و دارم.
        خوبی محمد؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. محمد

          ۱۲ دی ۱۳۹۴
          سوابق: (4 ديدگاه)

          عالیییییی
          چاکرم خوبی؟بقیه خوبن
          چه خبر من نبودم پرچم ژاپن رو کی نگه داشت
          الآن دیگه بیشتر ماشینای آلمانیو دوست دارم کمال همنشین در من اثر کرده

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. صادق

          ۱۲ دی ۱۳۹۴
          سوابق: (2124 ديدگاه)

          خب خدا را شکر
          منم بد نیستم، بقیه هم خوبن
          والا منم تو این مدت خیلی کم میومدم، نفهمیدم این وسط پرچم ژاپن افتاد دست کی؟!! ;)
          بعدشم، اگه تو آلمان پسند نشی، کی باید بشه، یه همچین همنشین خوبی اثر نمیکرد جای تعجب داشت ;)

          موافقم 0
          مخالفم 0
  18. dh

    ۱۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    شما اینطوری نظر میدین اصلا میتونین یکی از اینا بخرین؟؟؟؟؟؟ D:

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. رضا س

    ۱۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (28 ديدگاه)

    با تشکر از نگارنده عالی بود لذت بردم ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. احسان(احسان)

    ۱۱ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    چراغ جلوی ماشین خیلی جذابش کرده و کنترل جدید این ماشین محشره.موتور عجیبی داره.مصرف سوختش از 206 هم کمتره و 5.8 ثانیه با موتور دیزلی به 100 میرسه.زیادی خوب بنظر میرسه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. ali ayat

    ۱۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    عجب خودرویی و عجب قلمی که درباره این خودرو توضیح داد خب واقعا عالی بود و اگه همین سایت دوباره با اس کلاس شروع به تست کنه مطمئن باشید یه جوابی داره اونم اینکه هنوز اس کلاس اس کلاسه و چیزی از ارزشاش کم نشده خب یکمی چیزهارو که باید مقایسه میشد اصلا هیچ نگاهی به رقیبش نشد مثلا نرمی که مهترین قسمت این سگمنت لوکس است یا کیفیت ساخت از هر لحاظ حتی موتور که دوتا از مهم ترین فاکتور ها میباشند و بنز در این دو قسمت با دلیل و تست هایی که در اونور آب انجام شده برتر هست ولی بی ام و تنها شرکتی بود که تونست برای اس کلاس یه خط و نشون جدی بکشه باقی فقط یه جک تکراری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. Shahrokh

    ۱۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    با سلام و احترام.
    جناب آقای مهندس رحمانی
    از مطالب قرار داده شده توسط شما در مورد سری 7 دیزلی BMW ، کمال سپاس و تشکر را دارم..
    امیدوارم که همواره در این زمینه موفق باشید.
    من هم بخاطر علاقه به صنعت اتومبیل و خصوصا صنعت اتومبیل بسیار پیشرفته آلمان،
    اخبار دنیای اتومبیل را دنبال میکنم.در اینجا از همگی دوستانی که در این زمینه مطالب مفید علمی را در وب سایت قرار می دهند سپاسگذارم.
    موفقیت روزافزون همه شما دوستان گرامی آرزوی ماست.
    شاهرخ صراحی طلب ، کارشناس کامپیوتر
    1394/10/12

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. حسین

    ۱۲ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود.
    تشکر میکنم از همه دوستان عزیز و بزرگوار که منو مورد لطف خودشون قرار دادن، خوشحالم که این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گرفت.
    همینطور تشکر ویژه میکنم از سردبیر محترم سایت که همیشه لطفشون شامل حال بنده بوده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. MeHDi

    ۱۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    ینی فقط ریموتش میارزه به کل سایپا و ایرانخودرو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. omid

    ۱۷ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (166 ديدگاه)

    یعنی وسطای متن که رسید دیگه داشت حالم بد میشد از این همه تکنولوژی، واقعا ترکونده بی ام و ! دست نادر فقیه زاده هم درد نکنه. انتخاب مطلب و ترجمه هم خیلی خوب بود. ممنون از آقای رحمانی.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا