تسلا

بررسی تسلا مدل P90D S، سریع‌ترین سدان دنیا

ایلان ماسک (Elon Musk)، معمار محصولات تسلا، احتمالاً در حال تماشای مجموعه فیلم‌های «مل بروکس» بوده و عنوان سرعت خنده‌آور (Ludicrous Speed) را برای سریعترین حالت شتاب‌گیری در مدل S P90D مستقیماً از فیلم «توپ‌های فضایی» برداشت کرده است. به علاوه، هر کسی که بخواهد عملکرد این خودرو را در شروع به حرکت تجربه کند، بایستی از شجاعت و شهامت مناسبی برخوردار باشد. در همین حال، در یک اقدام قهرمانانه، این موشک الکتریکی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج شگفت‌انگیزی به‌دست آمده است.

2015 Tesla Model S P90D
۲۰۱۵ Tesla Model S P90D
اول از همه، باید گفت که این اولین خودروی تولیدی به صورت ۴ در است که توانسته مرز ۳ ثانیه را برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت درهم شکند و این کار را تنها در ۲/۸ ثانیه انجام دهد. این خودرو در شتاب ۳۰ تا ۵۰ مایل (۴۸ تا ۸۰ کیلومتر) بر ساعت، با زمان ۱/۵ ثانیه، به میزان دو دهم ثانیه رکورد کلی تسلا رودستر اسپورت را پشت‌سر گذاشته است. P90D مسیر یک‌چهارم مایل را در مدت ۱۱/۱ ثانیه و با سرعت نهایی ۱۹۴/۷ کیلومتر بر ساعت طی می‌کند؛ آن هم بدون هیچ‌گونه اثر از دود لاستیک یا سر و صدای اگزوز. این در حالی است که مدل S ‌P85D که قبلاً در حالت دیوانه‌وار (Insane) سریعترین مدل تسلا به شمار می‌رفت، به اندازه نیم ثانیه در شتاب صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت و هفت‌دهم ثانیه در مسیر یک‌چهارم مایل ضعیف‌تر عمل می‌کند.

2015 Tesla Model S P90D
۲۰۱۵ Tesla Model S P90D
برخی مهارت‌ها و مراقبت‌ها برای رسیدن به این نتایج لازم خواهند بود. به عنوان نمونه، از برخی آپشن‌ها مانند سانروف بزرگ، صندلی‌های رو به عقب و شارژر باتری ثانویه که وزن خودرو را اضافه می‌کنند، باید صرف‌نظر کرد. در همین حال، این مدل یک آپگرید ۳۸ هزار دلاری نسبت به مدل پایه مدل S‌ ‌۷۰ دیفرانسیل عقب است که موجب استفاده از قدرتمندترین موتورهای الکتریکی، سیستم دیفرانسیل چهار چرخ محرک و باتری‌های با ظرفیت بالای ۹۰ کیلووات‌ساعتی می‌شود. سپس با اضافه کردن آپشن ۱۰ هزار دلاری ­Ludicrous Speed می‌توان شرایط را برای یک شتاب فوق‌العاده و دور شدن در یک چشم‌ به هم زدن فراهم کرد. برای تجربه این سطح از عملکرد در تسلا، توصیه می‌شود که حتماً از سلامت قلب خود اطمینان داشته باشید.

2015 Tesla Model S P90D
۲۰۱۵ Tesla Model S P90D
البته حداکثر شتاب تنها زمانی در دسترس قرار می‌گیرد که میزان شارژ باتری در بالای ۹۵ درصد قرار داشته و حالت «حداکثر عملکرد باتری» در صفحه نمایش کنترل تنظیم شده باشد. در بررسی انجام‌گرفته در اینجا، متوسط دو شتاب‌گیری در جهات مخالف برای حذف اثر «شیب» و «باد» محاسبه شده است. به علت گرمای تولید شده در بسته باتری‌ها، کنترلرها، سیم‌کشی و موتورهای الکتریکی‌ها در هنگام عملکرد مدل S، چند دقیقه توقف بین دو حالت شتاب‌گیری موردنیاز خواهد بود؛ چیزی که در حالت عادی، مسئله چندان مهمی محسوب نمی‌شود.

2015 Tesla Model S P90D
۲۰۱۵ Tesla Model S P90D
فیزیک نیوتنی موجود در این تسلا، حتی از جالب‌ترین چیزها در پارک‌های تفریحی یا آموزشگاه‌های خلبانی بالاتر است. با فشردن پدال مناسب، گشتاور قابل‌توجهی در اختیار شما قرار می‌گیرد و در همین حال موجب جریان یافتن «دوپامین» در مرکز لذت مغزتان می‌شود.

2015 Tesla Model S P90D
۲۰۱۵ Tesla Model S P90D
در یک بررسی که برای خودروهای برتر در زمینه شتاب بالاتر از ۱.۰ g در اولین ثانیه شتاب‌گیری انجام شده، مشاهده شده که این تسلا در رده چهارم از این نظر قرار دارد.

۱) پورشه ۹۱۱ توربو  S با ۱.۲۵

۲) لامبورگینی اوراکان LP610-4 با ۱.۱۹

۳) پورشه ۹۱۸ اسپایدر  با ۱.۱۴

۴) تسلا مدل S‌ ‌P90D با ۱.۱۲

۵) آئودی R8‌ ‌V-10 پلاس با ۱.۰۸

ضمن اینکه باید به میزان ۰.۹۵ g برای بوگاتی ویرون ۱۶.۴ نیز اشاره کرد.

2015 Tesla Model S P90D
۲۰۱۵ Tesla Model S P90D
گشتاور قابل‌توجه ۹۶۷ نیوتن‌متری تسلا در اختیار یک خودروی چهار چرخ متحرک با وزن ۲۱۹۶ کیلوگرم قرار می‌گیرد. البته نباید چندان به شتابی که به این طریق فراهم می‌شود، چندان مغرور بود؛ چرا که اگر به عنوان مثال با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت در کنار یک داج چارجر SRT هل‌کت حرکت کنید، هیولای موپار در رسیدن به سرعت ۱۵۰ مایل یا ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت، می‌تواند بیش از ۶ ثانیه با تسلا فاصله بگیرد. در همین حال، می‌توان این بررسی را نیز انجام داد که کدام‌یک از مدل‌های P90D یا هل‌کت زودتر نیاز به سوخت‌گیری پیدا می‌کنند.

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو و عقب، دو دیفرانسیل، ۵ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.
  • قیمت مدل تست: ۱۳۴۲۰۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۱۱۹۲۰۰ دلار).
  • نوع موتور: دو موتور الکتریکی اسنکرون AC.
  • قدرت:
    • جلو: ۲۵۹ اسب‌بخار، عقب: ۵۰۳ اسب‌بخار.
    • ترکیب: ۵۳۲ اسب‌بخار.
  • گشتاور:
    • جلو: ۳۳۰/۸ نیوتن‌متر، عقب: ۶۳۵/۹ نیوتن‌متر.
    • ترکیب: ۹۶۶/۷ نیوتن‌متر.
  • گیربکس: ۱ سرعته مستقیم.

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۹۵۹ متر.
  • طول ماشین: ۴/۹۷۸ متر.
  • عرض: ۱/۹۶۳ متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۳۵ متر.
  • وزن کلی: ۲۱۹۶ کیلوگرم.
Tesla Model S P90D
Tesla Model S P90D
تخمین عملکرد:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۲/۸ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۷/۱ ثانیه.
  • صفر تا ۲۴۱/۴ کیلومتر بر ساعت: ۲۱/۸ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت از سرعت ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۳ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۱/۱ ثانیه با سرعت نهایی ۱۹۴/۷۳ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۲۴۹/۵ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۸/۴۶۳ متر.
  • چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: ۹۰g.

مصرف معادل سوخت ( MPGe):

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۲/۶۴ لیتر در شهر و ۲/۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف معادل سوخت در تست: ۳/۵۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.


[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. كاپيتاليسم

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (194 ديدگاه)

    ایلان ماسک استیو جابز دنیای خودروست! سیاست استخدامی شرکتش جذب مهندس های شرکت های الکترونیکی مثل اپل و ماکروسافت با حقوق و مزایای بیشتر هست به لطف این مهندسهای خلاق ماشینهای تسلا هر سری با توان و برد بیشتری تولید میشند تا جایی که قابلیت رقابت کنار خودروهای بنزینی رو پیدا کنند ، وقتی یک نفر با دانش درست در مکان و زمان درست قرار بگیره نتیجش این میشه

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. رامتین

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (3020 ديدگاه)

      موافقم باهات. ایلان واقعا مغزه. اما مهندسین پورشه هم فوق العاده اند. تفکر مهندسی مکانیک در اوجش در اختیار آلمان بوده. به نوعی ایجاد رشته مهندسی مکانیک در دانشگاهها با دانشگاه آخن آلمان بوده. با فاصله بسیار زیاد، آمریکا و آلمان در مهندسی برتر از کشورهای دیگرند.

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. مصطفی

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (36 ديدگاه)

    امیدوارم خودروهای الکتریکی با قیمت کمتر و بهره وری بیشتر هر چه زودتر فراگیر بشن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. Lord Cezar

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (300 ديدگاه)

    انقلاب خودروی های الکتریکی با تسلا
    قیمتش بالاس و یه قشر خاص حتی تو اونور آب میتونن بخرن .
    ولی من همچین پولی داشتم یه چارجر هلکت میخریدم که سریعترین سدان بنزینی هست و صدای اگزوزشم توجه همه رو جلب میکرد?

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. پدرام

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (216 ديدگاه)

      داداش گفتی چارجر هلکت دهنم اب افتاد لامصبو عاشقشم

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. lmbx

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (287 ديدگاه)

    علاوه بر عملکرد بالا چهره ی این ماشین بسیار دلربا و جذاب هست.شاید اگر به اقای جمشید ارین هم فرصت میدادن(مستندی که چند روز پیش در مورد مخترع ایرانی خودرو های الکتریکی پخش شد)ما هم میتونستیم ماشینی مثل تسلا تولید کنیم.
    اما از این حرفا گذشته و با این که منکر تکنولوژی بالا و اینده دار بودن این ماشین نمیشم ولی بنده کلا با ماشین الکتریکی حال نمیکنم!ماشین باید مثل فراری یا دوج وقتی پاتو میزاری رو گاز نعره بکشه!یه جورایی احساس میکنم ماشین الکتریکی روح نداره(اونایی که وقعا عشق ماشین هستند میفهمن من چی میگم)

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. اشکان

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (106 ديدگاه)

    آقا ما هنوز لذت ماشین بنزینی رو تجربه نکرده داره ز رده خارج میشه و ماشین الکتریکی میاد…..دیگه خیلی داره تند تند پیشرفت میکنه….

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ALIUnited

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (135 ديدگاه)

      تا اینا به ایران بیاد و جا بیوفته من چندتا ماشین بنزینی عوض می کنم

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. Carbonado Aventador

        ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (4461 ديدگاه)

        تا به ایران بیاد ماها بچه دار شدیم…

        موافقم 1
        مخالفم 0
  6. مهدی 911

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (459 ديدگاه)

    دم 911 توربو اس گرم که تو شتاب اولیه بی نظیره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. moein

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    این تسلام چند سال دیگه یه کامپیوتر می ده بهت می گه این ماشینه آخه اون وست کنسول چیه یه مقدار بهتر جاش میزدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. vahid

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (474 ديدگاه)

      اتفاقا بنظرم بهترین طراحیه اینده اتومبیل به سمت نمایشگر های بزرگ در داشبورد پیش میره

      موافقم 0
      مخالفم 1
  8. king 918

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    اره منم خیلی حال کردم 911 اوله با این که فکر میکردم 918 اول باشه ………
    تسلا فوق العادس فکرش رو هم نمیکردم اینقدر خوب ظاهر بشه اما من پانامرا رو از تسلا بهتر میدونم ………….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. vahid

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (474 ديدگاه)

    اقا مصرف معادل ینی اگه بنزینی بود انقد میسوزوند؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ehsan

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (46 ديدگاه)

      خیر مصرف معادل به این معنا است که هزینه برق لازم جهت شارژ این خودرو معادل یک خودرو بنزینی می باشد که مصرف آن 2.4 لیتر در یکصد کیلومتر می باشد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. احمد باقری

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    کار بسیار عالی هست، ولی کلا ماشینهای الکتریکی این مشکل رو دارن که شتاب اونا بستگی به میزان شارژ باطری داره و همیشه یکسان نیست که در ماشینهای بنزینی اینجوری نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Pooria

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اون دوست عزیزی که گفتن متناسب با قیمت شارژ هست اشتباه می کنند
    یعنی اینکه مثلا ٣ لیتر مصرف داره معادل سوختن ٣ لیتر بنزین برای تولید برق مصرفی ماشین هست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا