»» تویوتا FJ کــروزر

جی‌فاکتور: نمای بیرونی اف جی کروزر و مخصوصا جلوپنجره آن برای شما یاد آور ترکیبی از حجمهای بدنه هامر، لندکروزر دهه 90 و البته چراغ و جلوپنجره لندکروزرهای دهه 60 که در کشورمان بدلیل حضورشان در8 سال دفاع مقدس آنرا با نام لندکروزر جبهه‌ای میشناسیم است.

Toyota FJ Cruiser

این خودرو علی رقم اینکه بخشهای زیادی از قطعات پلت فرم و بدنه اش از تویوتا 4runner با آن سواری خشک گرفته شده اما برعکس برادر ژاپنی اش، سواری بسیار نرمی داشته و در جاده و مناطق سنگ لاخی اصلا آزرا دهنده نیست، البته ضرباتی که به فرمان منتقل می‌کند زیاد بوده و سبب ایجاد لرزش می گردد که همین مسئله شما را مجاب می کند دائما در طول رانندگی و البته اگر هم درمناطق کوهستانی باشید با دودستتان فرمان را محکم بگیرید، البته سواری آن و کشش موتورش آنقدر به شما اعتماد به نفس می دهد که می‌توانید هرکجا که خواسته رفته و هرکاری بکنید!

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

 

 

 

 

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

 

 

 

 

اگرچه نحوه حرکات خودرو درحین راندن در برخی مواقع مواج و در دماغه با کمی دایو مواجه می شود و این مسئله سبب می گردد تا چنانچه بیش از از فشار جانبی 70 صدم جی در سر پیچها اگر به آن وارد شود با از دست رفتن تعادل روبرو خواهد شد که البته به نسبت نسل اول این خودرو به مراتب بهتر شده است.

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

ولی به این مسئله باید دید کم جلو و اطراف بدلیل ضخامت زیاد ستونهای چپ و راست را اضافه نمود. دقیقا فضای داخلی اطاق آن با تمامی آرامشی که دارد بدلیل سقف کوتاه و حجم جعبه ای و استفاده از قطعات عضلانی شکل ضمخت مثل دستگیره لوله شکل درها، فرمان گوشتی، کنسول کاملا مربع مستطیلی شما را یاد هامر H3 می اندازد با این تفاوت که کم بودن دید در اطراف بدلیل ارتفاع و طول کم پنجره های چپ و راست درهر دو ردیف تا حدود زیادی جسارت مانور کردن را در تجربه های اول و دوم رانندگی که با این خودرو خواهید داشت از شما می گیرد و به قولی ملکه ذهن شدن زوایا برایتان نیاز به ممارست فراوان دارد که حتی نداشتن نمایشگر بزرگ در کنسول میانی و تنها کفایت کردن سازنده به نمایش تصویر عقب خودرو دربخش چپ و کوچک آینه وسط ( با توجه به اینکه دید شیشه عقب هم کافی نیست) در هنگام دنده عقب رفتن کار راننده را با دشواری مواجه می کند و در کل این مسئله سبب شده تا پارک کردن آن درفضای های کم با دشواری صورت پذیرد.

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

 

 

 

 

 

 

 

 

این کمبود دید حتی درهنگان تعویض خطوط نیزسبب می شود کمی محتاط عمل کنید ولی خوب آینه های بسیار خوب که بواقع پوشش دهنده محیط بسیار وسیعی هم در اطراف خودرو هستند جور این حجم پوف کرده را می کشد.

همچنین بدلیل موتور V6 اما 4 لیتری 260 اسبی قدرت مانوربالایی دارید و مثل یک قوچ سرحال وقتی آنرا درحال 4L یعنی قفل نیرو در هر 4چرخ قرار داد براحتی شیب 40 درجه را اف‌جی بالا می رود ولی در تست یک شیب 50 درجه ناکام ماندیم و چرخها شروع به هرزگردی کرد که البته نباید هم از اف‌جی توقع صعود در چنین شرایطی راداشت، زیرا آنوقت هامر H2 و لندکروزر عملا پس از سال‌ها مهندسی فنی که رویشان صورت پذیرفته باید صحنه را ترک کنند!

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

 

اما عکس العمل خودرو در دماغه درصعود به سربالایی و البته مسیرهای مستقیم درحین حرکت اولیه جالب بوده و با توجه به وزن حدودی 1.9 تن همانند قایقهای موتوری با فشردن پدال گاز دماغه از زمین بلند شده و گشتاور 368 نیوتن متری‌اش را به رخ میکشد که در زمانی حدود 8.5 ثانیه ( 7.3 ثانیه بصورت استاندارد) عقربه روی 100 ، در 25.5 ثانیه روی 160 کیلومتر و ثبت 400 متر روی 16 ثانیه با سرعت 135 کیلومتر حاصل میشود.

البته سیستم تعلیق آن به خوبی که در آفرود عمل می کند در شهر اینگونه نبوده و دست اندازهای کوچک را درخود بروز میدهد. صدای موتور نیز مثل سایر محصولات تویوتا آنچنان به گوش نرسیده و با این حجم تداعی کننده نوای لندکروزر است اما درسرعت بالا صدای باد جایگزین صدای موتور در داخل کابین میشود که میتوان یکی از دلایل آنرا اطاق جعبه‌ای و البته زوایه 90 درجه ستونها و شیشه جلو با اطاق دانست که در سرعت‌های بالا بدلیل کمتر سود گرفتن از خاصیتهای آیرودینامیک در حال مواجهه با باد است.

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

درداخل اطاق و ردیف جلو هم با وجود صندلیهای نرم و اسپورت که به خوبی بدن را درخود میگیرند تسلط خوبی روی فرمان بشدت نرم آن خواهید داشت که البته رانندگی با چنین خودرویی که همانطور که گفته شده دید جلو و اطراف واقعا بدی داشته و داشبورد آن هم بلند است برای افراد کوتاه قد مثل نشستن داخل کارتن بلند یخچال 12 فوت است!

ردیف عقب نیز برای 3 سرنشین با قد ماکزییم 185 سانتی متر مناسب بوده و جای پا ( زانو) تا صندلی جلو دقیقا مماس است ولی اگر راننده تصمیم بگیرد کمی راحت بنشیند برای سرنشین عقبی بهترین حالت چهار زانو نشستن است!

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

 

 

 

 

 

 

 

 

البته یکی از مسائلی که می تواند جزو نکات منفی باشد این بوده که باز کردن درب عقب و وارد شدن سرنشین عقبی به داخل اطاق متضمن باز کردن درب جلو و البته باز کردن کمربند ایمنی بود و با هر بار سوار و پیاده شده سرنشیننان عقبی در هر دو طرف باید این کار انجام شود.

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

 

 

 

 

 

 

 

فضای بار عقب هم آنچنان بزرگ و مخصوص یک سفر جانانه نیست، پس یعنی تعریفی که ازاین خودرو می توان داشت این بوده که شما تنها با حدود 25 هزار دلار می‌توانید تجربه یک آفرود سواری بی نظیر را داشته باشد و در بعد اقتصادی یعنی با کمترین بودجه بیشترین استفاده را بکنید اما درکل حس سواری آن کاملا متفاوت و یک تجربه جدید بوده همه چیز این خودرو ازطراحی و فضا و سواری و…متفاوت، غیرمعمول و البته جذاب است که دقیقا وجه تمایزآن با لندکروزر با توجه به نزدیک بودن رنج قیمتی می توان لندکروزر را جادارتر، نرم‌تر، مناسب یک خانواده و البته قابل استفاده در شهر و کوهستان با آپشنهای و امکانات بیشتری دانست که خوب اف‌جی برخلاف این موارد عمل کرده و یک اس یو وی مناسب آفرود برای سپری کردن یک روز پرهیجان و جذاب با گروهی از دوستان درخارج از شهر بوده که گفته می‌شود احتمال آنکه تویوتا تا سال 2013 به تولید آن خاتمه دهد وجود دارد ولی اف‌جی کروزر نشانگر آن بوده که تویوتا براحتی میتواند با جرات و اعتماد به نفس تمام وارد پروسه تولید یک خودروی تازه شود که می تواند در آفرود باز هم بدرخشد.

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

Toyota FJ Cruiser

کاتالوگ تویوتا اف جی کروزر (نمایندگی ایرتویا)

………………………………………………………………………………………….

# متن فوق چکیده‌ای است از مقاله «قوچ ژاپنی» ؛ به نویسندگی «مسیح فرزانه» ؛ چاپ شده در سیصد و چهل و هفتمین شماره مجله ماشین. متن کامل این مقاله را می‌توانید از اینجا مشاهده نمایید.

# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعف‌هایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.

۲۹
خرداد
۱۳۹۱

Toyota FJ Cruiser
جی فاکتور

جی‌فاکتور از سال 1383 وارد حوزه صنعت خودرو شد و حدودا دو سال بعد نیز به یاری گروه تخصصی خود و استفاده از آخرین متدهای علمی در زمینه تست فنی خودروها، آزمایش فنی خودروهای داخلی، وارداتی و چندی از سرشناس‌ترین برندهای جهانی در سایر کشورها را آغاز نمود. این گروه علاوه بر همکاری با مجله ماشین، با برندهای خاص تیونینگی در جهان نیز روابط کاری نزدیکی دارد.

۸۷ دیدگاه

  1. این ماشین به نظرم بهترین ماشین در جهان کى گفته زشت لطفا زود قضاوت نکنید.

  2. من که تا عمر دارم کار هم بکنم دستم به این ماشین نمیرسه ، اما خیلی با این ماشین حال میکنم ، تو خیابون که میبینم همش خودمو تصور میکنم که پشت فرمونش نشستم . خدایا یعنی میشه …..

  3. من که عاشقم خیلی دوسش دارم ای کاش منم میتونستم داشته باشمش اما فقط عکسشو دارم اسباب بازیشم تا حالا ندیم بخرم………… من که تا آخر عمرم روزی سه شفتم کار کنم نمیتونم داشته باشم اما ما که تو خیابون میبینیم لذت میبریم

  4. به نظرتون اف جی کروزر بهتره یا ix55 ؟؟؟ لطفا راهنمایی کنید

    • عزیز. ۵۵یک خودروی آنرود باتوان مانور بالاست. امکانات بالا ولوکس تر است.
      اما تویوتا اف جی با قیافه ی آفرود و نرّه قوچی اش یه سلیقه ی دیگه میخواد.
      ولی به نظر من تویوتا رو نمیشه با هیوندای مقایسه کرد.
      تا اف جی آینه ی بغلش بشکنه ۵۵ لگن میشه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن بصورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیر اخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط و تبلیغاتی پذیرفته نمی شوند. برای تفییر آواتار خود می توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.


تورهای لحظه آخری