تویوتا

بازنشستگی دائم تویوتا FJ کروزر

تویوتا در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۳ از یک SUV کانسپت با نام FJ کروزر که در ظاهر یادآور لندکروزرهای سری FJ40 بود پرده‌برداری کرد. به دلیل واکنش مثبت و استقبال مناسب از این کانسپت، تویوتا تصمیم به تولید انبوه آن گرفت و با رونمایی از نسخهٔ تولیدی آن در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۵، تولید FJ کروزر قطعی شده و در سال ۲۰۰۶ به بازار آمد؛ اما پس از ورود به بازار از این SUV استقبال چندانی به عمل نیامد و به دلیل آمار فروش پایین، فروش آن از سال ۲۰۱۴ در ایالات‌متحده متوقف شد. بااین‌حال تولید FJ کروزر همچنان در سایت‌های ژاپن و استرالیا ادامه داشت و در این کشورها عرضه می‌شد؛ اما دیروز تویوتا رسماً اعلام کرد که تولید این خودرو فقط تا ماه آگوست (مرداد) امسال ادامه خواهد داشت و پس‌ازآن FJ کروزر برای همیشه با خط تولید خداحافظی خواهد کرد. بدین ترتیب تولید این SUV که به کشور ما هم وارد شد و طرفداران خاص خود را پیدا کرد پس از حدود ۱۰ سال بدون معرفی جایگزین متوقف خواهد شد.

Toyota FJ Heritage
Toyota FJ Heritage
FJ کروزر از زمان عرضه در سال ۲۰۰۶ تاکنون فقط با یک موتور ۴ لیتری V6 که در طول این ۱۰ سال مورد به‌روزرسانی قرارگرفته به بازار عرضه‌شده است. این موتور در نسخهٔ فعلی ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که این نیرو از طریق یک گیربکس ۵ سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. البته این خودرو با گیربکس دستی ۶ سرعته هم عرضه می‌شود و همچنین نسخهٔ ارزان‌تر دیفرانسیل عقب ۲WD آن نیز قابل خریداری است.

Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
Toyota FJ Cruiser
FJ کروزر که فرم درهای عجیبی دارد بر روی نسخهٔ کوتاه شدهٔ پلت فرم مدل لنکروزر پرادو ساخته‌شده و در مدل اتوماتیک ۴WD وزنی معادل ۲۱۲۳ کیلوگرم دارد. FJ کروزر یک SUV و آفرودر واقعی بود که با ظاهر منحصربه‌فرد و شکل خاص باز شدن درهای عقبی، ماشین جالبی بشمار می‌رفت. بااین‌حال ازآنجاکه فروش آن هیچ‌گاه به میزان مورد انتظار نرسید، تویوتا به تولید آن خاتمه خواهد دارد. هامر H3 و جیپ رانگلر از رقبای مستقیم FJ کروزر محسوب می‌شدند. FJ کروزر ۲۰۱۶ دو دیفرانسیل با گیربکس اتوماتیک هم‌اکنون در بازار استرالیا ۴۶.۹۹۰ دلار استرالیا (۳۴.۶۱۸ دلار آمریکا) قیمت دارد.

منبع: motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. فقط بریتانیا

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1046 ديدگاه)

    هر وقت می بینمش یاد هامر می افتم ولی هامر یه چیز دیگس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      بچه ها من چندتا کلیپ دیدم راجب طناب کشی میان اف جی و پاترول قدیمی ماکسیما و حتی کاپرا
      همشون اف جی رو کشیدند :;(
      جریان چیه ؟؟؟
      تو گوگل هم سرچ کنید میاره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. moein

        ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (856 ديدگاه)

        والا دلیل مهندسی شو نمی دونم
        ولی من با هاش آفرود زدم مشخصاتش رو ورق دهان پر کنه ولی در عمل چیزی نداره
        تو ارتفاع وقتی پشت رول می شینی یه حس بی تعادلی بهت القا می کنه که برای یه آفرودر اصلا حس خوبی نیست
        اتفاقا این بی تعادل بودنش کارد دستم داد تو سر بالایی هکمتانه همدان چپ شد و روبه سقف اومد پایین الان گذاشتیمش فروش تا ببینیم چی میشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. ROHAM

        ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (728 ديدگاه)

        خیلی ساده ست…
        بحث قدرت ماشین نیست ، بحث اینرسی ماشینه
        یعنی هرچقدر ماشین سبک تر باشه اینرسیش کمتره.
        ( اینرسی به بیان ساده: تمایل جسم به حفظ حالت حرکتی خود)
        هر قدر اینرسی کمتر باشه توانایی ماشین در انجام مانور بیشترمیشه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. یاس ی ( احمد علی )

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    حیف شد، ماشین باحالیه ، هم قیافه خاصی داره و هم آفرودش خوبه، ایکاش چند سال دیگه تولید میشد.
    هرچند ما توانایی خریدش را نداریم ونخواهیم داشت، ولی از دیدنش لذت میبردیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سعيد رنجكش جهرمي

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (31 ديدگاه)

    امیدوارم یه جایگزین لایق داشته باشه طبیعی هست که یک ماشین کاملا افرودی فروشی به مراتب کمتر از بقیه suv ها داره ولی در کل ماشین خوبی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    انصافا ماشین خیلی باحالی بود، هر کی داشت کلی باهاش حال کرد. ظاهر، قدرت و توانایی، همه چی میزون بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احسان(احسان سابق)

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    یک ماشین کاملا افرودی هست و بر خلاف چیزی که دوستان میگن اصلا زیبا نیست ومثل هامر یک مکعب گرون قیمت و سنگین وزن و پرمصرفه.اما فکر کنم واسه کوهنوردی و بیابان گردی ماشین فوق العاده ای باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. بهنام طیبی

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    34618 دلار میشه 117701200 تومن
    قدرت 270 اسب بخار هم خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. یاس ی ( احمد علی )

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    چون مکعبه زیبا نیست ؟
    از نظر من اتفاقا خیلی خاص و زیباست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ایمان

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (93 ديدگاه)

    هیچ وقت حریف جیپ رانگلر نشد!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. mohsen

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    افرودی مثل سلطان نداشت بر عکس قیافش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Archi KHAN

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    حَیف …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. mehran72

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (232 ديدگاه)

    فکر کنم نصف فروشش تو ایران بوده
    چند وقت پیش هفتا از اینو تو رنگ های مختلف در زمان تقریبی دو ساعت تو بابلسر دیدم.

    تو خود ژاپن عمرا اینقدر اف جی ببینی!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. آرمان

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (85 ديدگاه)

    احساسی دوسش دارم ، منطقی نمیخرمش

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا