بررسی تویوتا راو4 هیبریدی 2WD
بررسی تویوتا راو4 هیبریدی 2WD

بررسی تویوتا راو4 هیبریدی 2WD

تقریباً جای شگفتی است که تویوتا خیلی دیرهنگام نسخه‌ی هیبریدی راو4 را معرفی نموده مخصوصاً اگر ببینیم که این برند تاریخچه‌ای دور و دراز در ساخت خودروهایی با قوای محرکه‌ی هیبریدی دارد. چندین سال پیش راو4 هیبرید بازار را در چنگ خود داشت. هم‌اکنون شاسی بلندهای هیبریدی هوشمندانه‌ای در بازار حضور دارند که مصرف سوخت احساس‌برانگیز و محدوده‌ی حرکتی مناسبی را ارائه می‌کنند.

toyota-rav4-hybrid-2wd-2016-05
ما اوایل امسال نسخه‌ی چهار چرخ محرک راو4 هیبرید را تست کردیم اما با توجه به تلاش تویوتا برای هر چه کم‌مصرف‌تر کردن این خودرو و برخی دلایل دیگر این شرکت نسخه‌ی تک دیفرانسیل این خودرو را ارائه کرده است. به نظر می‌رسد که این حرکتی مناسب است. حداقل تئوری همین است.

toyota-rav4-hybrid-2wd-2016-01
در اکثر شاسی بلندها حذف کردن دو چرخ محرک به صرفه‌جویی چشمگیر در مصرف سوخت منجر می‌شود. راو4 هیبرید متفاوت است زیرا تویوتا بجای میل‌لنگ معمولی در چرخ‌های عقب مدل دو دیفرانسیل از پیشرانه‌های الکتریکی در اکسل استفاده کرده است. این عمل بدین معنی است که راندمان خودرو تنها اندکی بهبود یافته است: مصرف سوخت از 5.1 به 4.9 لیتر در هر صد کیلومتر رسیده و آلایندگی خودرو نیز از 118 به 155 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر کاهش یافته است.

toyota-rav4-hybrid-2wd-2016-07
از نظر کارایی در راو4 هیبریدی تک دیفرانسیل پیشرانه‌ی 2.5 لیتری بنزینی به گیربکس CVT متصل شده و باتری‌ها نیز از تکنولوژی قدیمی نیکل-فلز استفاده می‌کنند. اجازه ندهید که شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 8.4 ثانیه‌ای این خودرو شما را گول بزند. در واقعیت، برخلاف پرفورمنس برجسته‌ی راو4 در شهر، این خودرو هیچ جایی به اندازه‌ی اعداد پیشنهادی سریع احساس نمی‌شود مخصوصاً وقتی با خودرو در بزرگراه حرکت می‌کنید.

toyota-rav4-hybrid-2wd-2016-02
تویوتا ادعا می‌کند که آخرین نسخه‌ی راو4 آرام‌تر از قبل است زیرا قوای محرکه و ایزوله‌ی صدای خودرو بهبود یافته است اما صدای پیشرانه و ناله‌های واحد الکتریکی در سرعت‌های پایین بیشتر از پریوس جدید است.

toyota-rav4-hybrid-2wd-2016-06
البته افراد کمی این گونه خودروها را برای رانندگی‌های سریع و هیجانی می‌خرند و فرمان مبهم، ترمزهای ناسازگار و وزن خالص نزدیک 1.8 تنی به سرعت هرگونه هیجانی را نفی می‌کنند. حداقل قوای محرکه به‌صورت نامحسوس بین دو واحد بنزینی و الکتریکی تغییر می‌کند و برای حدود 1.6 کیلومتر و تا سرعت 65 کیلومتر در ساعت می‌تواند تنها با حالت الکتریکی راو4 را به جلو براند.

toyota-rav4-hybrid-2wd-2016-08
در سیکل ترکیبی ما به مصرف سوخت حدود 7 لیتری دست پیدا کردیم که قابل‌قبول است اما بهتر از نمونه‌ای دیزلی نیست. سواری خودرو نیز ناامیدکننده بوده و در مقایسه با راو4 دیزلی معمولی لرزش‌های بیشتری به کابین راه می‌یابد.

toyota-rav4-hybrid-2wd-2016-03
البته نقاط قوتی نیز وجود دارند. راو4 هیبرید تک دیفرانسیل تنها با تریم سطح پایه‌ی بیزنس ادیشن در دسترس است که این خودرو را ارزان‌تر از مدل دو دیفرانسیل اکسل می‌سازد. جالب آنکه این خودرو با تجهیزات استانداردی چون سیستم ناوبری، چراغ‌های جلوی LED، درب پشتی برقی و ورود استارت بدون کلید عرضه می‌شود.

toyota-rav4-hybrid-2wd-2016-12
کمی از فضای صندوق به خاطر مجموعه‌ی باتری‌ها از دست رفته اما در باقی موارد کابین خودرو جادار است. ظرفیت یدک کشی خودرو نیز بسیار کاهش یافته است. نسخه‌ی هیبریدی چهار چرخ محرک می‌تواند حداکثر ظرفیت 1605 کیلوگرمی داشته باشد اما مدل تک دیفرانسیل تنها قادر به کشیدن 800 کیلوگرم بار است.


تویوتا راو4 هیبرید مناسب افرادی است که نسخه‌های دیزلی را نمی‌خواهند اما به دنبال شاسی‌بلندی با قوای محرکه‌ی ثابت شده و مطمئن هستند. البته در سایر جنبه‌ها تویوتا قافیه را باخته است. در بحث سواری و هندلینگ، پرفورمنس، طراحی و حتی مصرف سوخت، راو4 بنزینی-الکتریکی مدلی برجسته برای کمپانی‌ای که معمولاً خودروهای هیبریدی را خیلی جدی می‌گیرد نیست. جالب اینجاست که مدل‌های هیریدی راو4 تنها حدود 2 هزار دلار گران‌تر از نسخه‌های مشابه بنزینی خود هستند و درصورت واردات به ایران، با توجه به معافیت 40 درصدی عوارض، بهایی به مراتب کمتر از نمونه‌های بنزینی خواهند داشت.

مشخصات تویوتا راو4 هیبرید 2WD بیزنس ادیشن پلاس

قیمت پایه: 28,370 دلار
پیشرانه: 4 سیلندر 2.5 لیتری بنزینی به همراه پیشرانه الکتریکی
قدرت: 195 اسب بخار
گیربکس: CVT، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.4 ثانیه
حداکثر سرعت: 180 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 4.9 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

9 دیدگاه

  1. amin
    سوابق: (410 دیدگاه) ,

    الان باز یه سری از دوستان حمله میکنند که خودروی شاسی بلند تک دفرانسیل به درد نمیخوره و باید ۴چرخ باشه و……!!!!

    پاسخ
    1. امپراتور لامبورگینی
      سوابق: (6215 دیدگاه) ,

      خیلی هم خوبه

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1650 دیدگاه) ,

    نمیدونم زیادی بهش سخت گرفتن یا برداشت من اینجوری بود. انگار داشتم راجب یه ماشین هایبریدی چینی میخوندم نه تویوتا راو 4.
    قیمتش خیلی جالبه. بگیر 30000 دلار. با دلار 4000 تومنی میشه 120 میلیون. با سود و عوارض و … 30 درصدی میشه 156 میلیون. ولی اگر بیاد ایران حداقل میدن 250 میلیون.چون نباید بازار بنزینیش خراب بشه.همون حکایتی که برای کمری هایبرید(30هزار دلاره) و پریوس(26 هزار دلاره) اتفاق افتاد.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل نوید جهرمی
      نوید جهرمی
      سوابق: (1650 دیدگاه) ,

      لاقل کاش واردات شناسنامه ای آزاد میشد و هر کس میتونس خودروی خودشو وارد کنه تا اینقد پول تو جیب دلالای از خدا بی خبر نره. سر گردنه هم اینجور نمیشه مردم رو تلکه کرد که سیستم خودرویی مملکت ما مردم رو تلکه کردن و اینهمه خسارت مادی و جانی دادیم.

      پاسخ
    2. سپهر
      سوابق: (33 دیدگاه) ,

      با سلام، چند وقتی هست برام سواله که چرا وقتی تعرفه خودروی هیبریدی 4 درصده اما 90درصد اعمال میشه؟ شما در جریان هستین که آیا میشه خودمون یک دستگاه تویوتا هیبریدی مثلا پریوس وارد کنیم با تعرفه 4 درصد؟ دوسه سال پیش فکر میکنم وارد میکردن اشخاص حقیقی. کاش یک مقاله در این باره سایت پدال میذاشت

      پاسخ
  3. تصویر پروفایل <<<<<
    <<<<<
    سوابق: (274 دیدگاه) ,

    چرا نمای درب صندوقش اینقدر زشته؟
    بر خلاف نمای جانبی زیباش

    پاسخ
  4. مهدی
    سوابق: (36 دیدگاه) ,

    پس با این مشخصات فنی، مزدا CX-9 Sky-active خیلی بهتر از Rav-4 هست.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.