تویوتادنده عقب

دنده عقب؛ انتشار برنامه‌های تویوتا برای نسخه هایبرید کَمری

۱۱ سال پیش، به تاریخ دقیق ۱۷ مِی ۲۰۰۵، خودروسازی تویوتا رسماً برنامه‌ی خود را برای تولید نسخه جدیدی از مدل پرفروش کَمری با قوای محرکه بنزینی-برقی منتشر کرد. همین نسخه در آینده نه‌چندان دور به‌عنوان اولین خودروی هایبرید تویوتا که در آمریکا تولید می‌شد، در تأسیسات کمپانی واقع در منطقه جورج‌تاون (Georgetown) ایالت کِنتاکی (Kentucky) آمریکا روی خط تولید رفت.

2010 Toyota Hybrid Camry
۲۰۱۰ Toyota Hybrid Camry
2010 Toyota Hybrid Camry
۲۰۱۰ Toyota Hybrid Camry
2010 Toyota Hybrid Camry
۲۰۱۰ Toyota Hybrid Camry
2010 Toyota Hybrid Camry
۲۰۱۰ Toyota Hybrid Camry
کَمری (که نامش ترجمه‌ی تلفظی کلمه ژاپنی “Crown” است) اولین بار سال ۱۹۸۰ در بازار ژاپن معرفی شد و سال بعد به بازار آمریکا راه یافت. موفقیت‌های این مدل و رقیب هم‌وطنش هوندا آکورد از همان ابتدا تا اوایل سال‌های ۱۹۹۰، تویوتا و هوندا را قادر ساخت تا کنترل حیطه‌ی سدان‌های اندازه متوسط بازار آمریکا را به‌دست بگیرند. این خودروساز همزمان توانست با تدابیری نظیر افزایش ابعاد و جایگزینی طراحی جعبه‌ای اولیه با طرحی ملایم‌تر و قوس‌دارتر بیشتر و بیشتر پاسخ‌گوی سلیقه آمریکایی‌ها باشد. همانطور که میشِلین مِینارد (Micheline Maynard) در کتاب خود بنام “پایان دیترویت” می‌نویسد، کَمری و آکورد هرکدام با فروش ۴۰۰ هزار دستگاه در سال جایگاه خود را به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروی بازار آمریکا تا سال ۲۰۰۳ حفظ کرده بودند؛ گرچه موفقیت‌های فورد تاروس در سال‌های آغازین ۱۹۹۰ را هم اصلاً نمی‌توان نادیده گرفت.

2010 Toyota Hybrid Camry
۲۰۱۰ Toyota Hybrid Camry
در ۱۹۹۷، نسخه هایبرید پریوس که نخستین خودروی بنزینی-برقی تولید انبوه دنیا بود در ژاپن وارد بازار شد. ۴ سال بعد نیز در ۲۰۰۱ میلادی عرضه جهانی‌اش آغاز شد. این فناوری مجموع قدرت تولیدی قوای محرکه را افزایش داد و بهبودهای قابل‌توجهی را در بازدهی مصرف بنزین به ارمغان آورد. هوندا هم خط تولید هایبرید خودش را سال ۱۹۹۹ با مدل اینسایت (Insight) آغاز کرد و در ۲۰۰۲ نسخه هایبرید سیویک را بدان افزود. تا آن زمان، افزایش شدید قیمت سوخت از طرفی و نارضایتی عمومی نسبت به شاسی‌بلندهایی که اشتهای شدیدی به بلعیدن بنزین داشتند از طرف دیگر، باعث گرانی ناگهانی خودروهای هایبرید شده بود. کار به‌جایی رسیده بود که هالیوودی‌های مشهوری چون لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo DiCaprio) و کامِرون دایاز (Cameron Diaz) که برای محیط‌زیست اهمیت قائل بودند با تویوتا پریوس هایبرید خود در لس‌آنجلس خودنمایی می‌کردند! اینگونه شد که تویوتا و هوندا تا سال ۲۰۰۳ توانستند سالیانه ۵۰ هزار خودروی هایبرید در بازار آمریکا بفروشند. ۲ سال بعد هم تویوتا برنامه‌های خود برای توسعه نسخه هایبرید کَمری را رسماً منتشر کرد. در همان سال خانواده برقی-بنزینی این خودروساز ۴ مدل را دربر می‌گرفت: پریوس، لِکسِس RX 400h، یک شاسی‌بلند اندازه متوسط (که آپریل ۲۰۰۵ وارد بازار شد) و قدبلند دیگری بنام هایلندر (Highlander) که فروشش ژوئنِ همان سال آغازشده بود.

2010_toyota_camry_hybrid_india_thailand-4

2010_toyota_camry_hybrid_india_thailand-9

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. Nima

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    چقدر این قسمت از سایت عالیه که تازه گذاشتین،از نویسنده واقعا ممنونم.(بخش دنده عقب)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Nissan

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (544 ديدگاه)

    asaجان شما خودتو ناراحت نکن.فقط آمریکا خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. بهنام طیبی

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    ایول به تویوتا.ولی امیدوارم چیز خوبی دربیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    حق با دوستان هست، این بخش از سایت، واقعا عالیه و سیر تکاملی رو نشون میده.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا