تویوتاشورلت

بررسی مصرف دو خودروی هایبریدی: شورولت ولت و تویوتا پریوس

طلوع یا غروب؟ غروب سوخت‌های فسیلی یا طلوع انرژی‌های جایگزین، در بحث سوخت‌های فسیلی باید گفت که علاوه بر تجدیدناپذیر بودن آن‌ها، آلودگی زیادی تولید کرده، به‌نحوی‌که چند نسل بعد از ما نیز باید co2 خروجی یک خودرو در زمان حال را استنشاق کند.

Sam Boyle
Sam Boyle
به گفته یک کارشناس که در سمیناری در این زمینه چند سال قبل حاضر شده بود آمار و نمودارهای ارائه شده و آنچه می‌بینیم این است که زمانی خواهد رسید تولید و همچنین مصرف نفت به بالاترین حد خود رسیده و نوسان قیمت‌های ناشی از آن نیز به بالاترین میزان برسد و دران لحظه است که بگوییم نابود شده‌ایم.

قیمت نفت در طول سالیان دراز در نوسان زیادی بوده. زمانی بوده که نفت به ۱۴۴ دلار رسیده است. پیدایش یا نبود آن، بروز حوادث طبیعی و جنگ و بازیگران بزرگی مثل عربستان سعودی همواره در نوسان قیمت نفت نقش داشته‌اند. این کشور در عرصه رقابت و تعیین گذاری قیمت نفتی همواره چهره بی‌تفاوتی را حفظ کرده، تا جایی که کاهش کنونی قیمت نفت به بروز ورشکستگی حتی در این کشور خواهد انجامید.
حال اینکه تا چه میزانی شیوخ ثروتمند و بی‌تفاوت طاقت خواهند آورد مهم نیست. پریوس و ولت کم‌مصرف و هایبریدی دقیقاً خودروهایی هستند که در آینده نزدیک سوار بر آن‌ها خواهیم شد.

Chevrolet Volt vs 2016 Toyota Prius
Chevrolet Volt vs 2016 Toyota Prius
بااین‌حال، ازنظر یک کارشناس علمی، در این زمینه پیشرانه خودرو این حرف‌ها را نمی‌فهمد. وظیفه او در شرکتی که کار می‌کند اندازه‌گیری میزان مصرف خودرو است. طی این برنامه تیم او، ۳۲۸ خودرو مختلف در برنامه MPG یعنی پیمایش مایل به ازای هر گالن را مورد آزمایش قرار می‌دهند. ۱۵ هزار گالن تقریباً ۴ لیتری سوختی، آنالیز سوختی به ارزش ۱۵۰ هزار دلار و ۱۰۰ مایل مسافت پیش رو و تنظیمات اقلیمی و ترافیک از ابزار کار بودند. در این میان حرف و حدیث‌های زیادی در مورد عملکرد واقعی خودروها وجود داشت. آزمایش انجام گرفت و محاسبات و آمار طبقه‌بندی شدند. در اروپا برخی کمپانی‌ها نظیر رنو نیز آمادگی خود را در آزمایش‌هایی مشابه نشان داده و اطمینان از انتشار نتایج را داده و از آن‌سو تیم پیش رو به آزمایش پرداختند.
حال در عمل آزمایش این دو خودرو را می‌بینیم.

Chevrolet Volt vs 2016 Toyota Prius
Chevrolet Volt vs 2016 Toyota Prius
آزمایش مصرف سوخت
سقوط قیمت نفت افراد را بیشتر متمایل به خرید خودروهای هایبرید کرده، چنانکه نسبت به مدت مشابه سال پیش ۱۱ درصد افزایش را تجربه کرده است و مسئله‌ای مانند ترس از بازپرداخت حق بیمه ۴۰۰۰ دلاری آن‌ها دیگر جایی ندارند. هر چه هست، دیگر دیدگاه‌ها نسبت به این‌چنین خودروهایی مانند سابق نیست و باید قبول کرد زمانی در آینده سوار بر چنین خودروهایی خواهیم شد.

Chevrolet Volt vs 2016 Toyota Prius
Chevrolet Volt vs 2016 Toyota Prius
به گفته این کارشناس که از محصول جدید کیا یعنی نی‌رو بازدید کرده و اسلایدی را در مرکز تحقیقات سلول سوختی این کمپانی دیده بود بر اساس آمارها تا سال ۲۰۲۰، آمریکا بهبود ۴۹ درصدی اقتصاد سوختی، اروپا کاهش ۲۷ درصدی تولید co2، چین کاهش ۲۴ درصدی مصرف سوخت را تجربه کرده و قوانین سخت‌گیرانه‌ای هم وضع خواهند شد. بله، در این مقوله، دست نامرئی دنیای خودروها قصد ورود به قوانین دولت‌ها را دارد و این امر قرار است از طریق هایبریدها، خودروهای الکتریکی، شارژی و سلول سوختی به انجام برسد.

2016 Toyota Prius badge
۲۰۱۶ Toyota Prius badge
علیرغم تمام حرف و حدیث‌ها، پیشرانه‌های این دو خودرو یکی از بهترین نمونه‌ها در کلاس خود و آینده هستند. حال باید دید که کدام مصرف بهینه‌تری داشته و چه عملکردی دارند؟
در وصف هیجان خودرویی مانند پریوس به خاطره‌ای از کارشناس تست کننده اکتفا می‌کنیم.

امروز صبح قبل این‌که بخوام مسیر پلس وردس در جنوب غربی لس‌آنجلس رو برم، در شیب یه بزرگراه به مورد عجیبی برخوردم. یک دوج چلنجر SRT8 بود که پشت سرم حرکت می‌کرد. چلنجرو رد کردم و در آینم اونو گم کردم. اما به‌یک‌باره اونو تو اتوبان کنار خودم دیدم. رانندش شیشه رو داد پایین و علیرغم تصور من مبنی بر این‌که شاید حرف نامربوطی بزنه، انگشت تأییدی بالا آورد. فک می‌کنم تو نگاه اول، چهره جدید پریوس رو نشناخته بود!!

آنچه در زیربندی خودرو می‌بینیم شاسی ماحصل انقلاب طراحی نوین تویوتاست که حس متفاوتی به آدم می‌دهد. دیگر از آن حس خسته‌کننده خبری نیست و شما با یک ماشین اسپرت طرف هستید که نتیجه تعلیق عقب چنداتصالی مناسب، مرکز ثقل پایین‌تر و وزن کمتر در قیاس با شورولت ولت است و ولت باید با گشتاور بالاتر خود جبران کند. سیستم ترمز هر دو خودرو بسیار خوب عمل کرده و در شورولت ولت با توجه به وزن بالاتر، احساس یک شوک را به آدم منتقل می‌کند.

2016 Toyota Prius
۲۰۱۶ Toyota Prius
شورولت ولت در سواری حس یک سدان بزرگ جای گرفته در یک سدان با فاصله محوری کم را به انسان منتقل می‌کند. از آن‌سو، پریوس با وجود آن‌همه فناوری که انگار از دنیای دیگری آمده‌اند هنوز هم مشخصاً یک تویوتاست. به گفته کارشناس تست کننده، احساس آدم در قبال پریوس یک دوست داشتن معمولی و نه ستایش کردن است. حسی خالی و خشک!

2016 Chevrolet Volt
۲۰۱۶ Chevrolet Volt
البته خالی را نمی‌توان وصف کابین ولت دانست. باتری ولت که به طرز عجیب و ناامنی بسته‌بندی شده به قول کارشناس تست کننده مانند این است که بخواهی گوریلی ۳۰۰ کیلویی را به‌زور داخل قفسی ۱۵۰ کیلویی بچپانی!! ردیف صندلی عقب را شاید بتوان بیشتر مناسب کودک دانست.

2016 Chevrolet Volt
۲۰۱۶ Chevrolet Volt
حال بازهم همان سؤال، کدام بهتر مصرف می‌کند؟
در این میان از چند دیدگاه باید به قضیه نگریست. در عمل، اعداد و ارقام پریوس، تست‌های آزمایشگاهی سازمان محیط‌زیست را پشت سر گذاشت و بهتر از انتظار عمل کرد. برخلاف انتظار ۴۳۵ لیتر در صد کیلومتر، پریوس ۴.۱۶ لیتر در سیکل شهری و ۴.۴ در سیکل بزرگراه و میزان ترکیبی ۴.۲۷ لیتر در صد کیلومتر داشته که برتری ۷ درصدی در بزرگراه و ۶ درصدی کلی نسبت به برآوردهای سازان محیط‌زیست آمریکا EPA داشته است.

Toyota Prius
Toyota Prius
از دیدگاهی مأیوسانه نیز، ولت برخلاف انتظار عمل کرد. شکی در این نیست که یک سر و گردن بالاتر از نسل اول خود بود و ما را به تحسین واداشت، اما مصرف شهری آن در حالت شارژ معمول مقدار پایین ۶.۲۷ لیتر در مقایسه با نرخ ۵.۴۷ اعلامی توسط EPA بود. گرچه مصرف بزرگراهی ۵.۵۵ از نرخ ۵.۶ اعلامی EPA بهتر بود، نرخ ترکیبی نیز میزان ۵.۹۴ در قیاس با ۵.۵ لیتر EPA بود. حتی با شارژ برقی نیز ۴.۷ لیتر در برابر پیش‌بینی ۴.۴۴ لیتری EPA داشته که میزان راضی‌کننده‌ای نیست.

2016 Chevrolet Volt
۲۰۱۶ Chevrolet Volt
پریوس مشخصات عملکردی کاملاً متفاوتی داشته و در قیاس با شورولت ولت سرعت بسیار پایین مصرف سوختش باعث می‌شود حساسیت بیشتری در استفاده از برق شهری داشته باشد. در بحث ترافیکی هم از جریمه طرح ترافیکی صفر برخوردار است. رانندگی در آن خشن و مهیج نیست. باید شک داشت که باتری کوچکش بتواند شتابی درخور توجه به ارمغان آورد.

Toyota Prius
Toyota Prius
برای اینکه به یک چشم‌انداز تصویری بزرگ‌تر دست یابیم طی مصاحبه‌ای با جان ژرمن کارشناس خبره تکنولوژی هایبریدی از اعضای شورای بین‌المللی حمل‌ونقل پاک که در تیم تحقیقاتی جریان رسوایی فولکس‌واگن نیز حضور داشت و همچنین با توجه به گزارش آکادمی علوم در سال ۲۰۱۳ به این حقیقت دست یافتیم که پیشرفت‌های این دست خودروها کاملاً با عنایت به نسل قبلی آن‌ها انجام گرفته و این طور که انتظار می‌رود بعد از سال ۲۰۲۰ شاهد حضور این خودروها در صحنه اصلی رقابت خواهیم بود و در حقیقت می‌توان گفت تا سال ۲۰۴۰ روند انتقال به خودروهای دارای مشخصه انرژی‌های نو و پاک انجام خواهد شد. بااین‌حال به دلیل سیستم قدرتی گران‌تر، هزینه‌های جانبی همچون حق بیمه و شارژ و چیزهایی از این دست از خودروهای معمول گران‌تر خواهد بود. تا سال ۲۰۵۰ نیز انتظار می‌رود حتی کامیون‌هایی با ۲.۳۵ لیتر در بزرگراه و میانگین ۳.۳۶ لیتر داشته باشیم. اما ناگفته نماند طول عمر پیشرانه خودرویی مانند ولت به لحاظ بهره‌گیری از تکنولوژی الکتریکی جای بحث دارد!

Toyota Prius
Toyota Prius
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
اگر از بحث جاداری داخل ماشین بگذریم و اگر امکاناتی مانند شارژر برای خودروی ولت داشته باشیم حس انتقالی گشتاور برقی ولت نسبت به پریوس آینده‌نگر جذاب‌تر است.

Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
ولت و پریوس در بحث پیمایش حداکثر روزانه به عدد ۱۸۵ کیلومتر رسیده و چون ولت مدت بیشتری را در حالت برقی باقی می‌ماند co2 کمتری تولید می‌کند.

شورولت ولت ۲۰۱۶ تویوتا پریوس ۲۰۱۶
پیشرانه و شاسی
قرارگیری موتور و دیفرانسیل Front-engine, FWD Front-engine, FWD
نوع موتور Atkinson-cycle I-4, alum block/head, plus AC electric motors Atkinson-cycle I-4, alum block/head, plus AC electric motors
سوپاپ DOHC, 4 valves/cyl DOHC, 4 valves/cyl
حجم موتور ۹۰.۹ cu in/1,490cc ۱۰۹.۷ cu in/1,797cc
ضریب کمپرس ۱۲.۵:۱ ۱۳.۰:۱
نوع باری-ظرفیت Lithium-ion/18.4 kW-hrs Lithium-ion/0.75 kW-hr
قدرت (SAE NET) ۱۴۹ (elec)/101 (gas)/149 (comb) hp ۹۵ (gas)/71 (elec)/121 (comb) hp
گشتاور (SAE NET) ۲۹۴ (elec)/103 (gas)/294 (comb) lb-ft ۱۰۵ (gas)/120 (elec) lb-ft
دور قرمز ۵,۶۰۰ rpm Not indicated
نسبت وزن به قدرت ۲۳.۷ lb/hp ۲۵.۵ lb/hp
گیربکس Cont. variable auto Cont. variable auto
تعلیق جلو-عقب Struts, coil springs, anti-roll bar; torsion beam, coil springs Struts, coil springs, anti-roll bar; multilink, coil springs, anti-roll bar
نسبت فرمان ۱۵.۷:۱ ۱۳.۶:۱
چرخ‌ها ۷.۰ x 17-in, cast aluminum ۷.۰ x 17-in, cast aluminum
تایرها ۲۱۵/۵۰R17 91H M+S Michelin Energy Saver A/S ۲۱۵/۴۵R17 87V M+S Yokohama BluEarth S34
WHEELBASE ۱۰۶.۱ in ۱۰۶.۳ in
TRACK, F/R ۶۰.۶/۶۱.۸ in ۵۹.۴/۵۹.۸ in
LENGTH x WIDTH x HEIGHT ۱۸۰.۴ x 71.2 x 56.4 in ۱۷۸.۷ x 69.3 x 58.1 in
TURNING CIRCLE ۳۶.۴ ft ۳۵.۴ ft
CURB WEIGHT ۳,۵۳۲ lb ۳,۰۸۷ lb
WEIGHT DIST, F/R ۶۰/۴۰% ۶۱/۳۹%
SEATING CAPACITY ۵ ۵
HEADROOM, F/R ۳۷.۸/۳۵.۸ in ۳۹.۴/۳۷.۴ in
LEGROOM, F/R ۴۲.۱/۳۴.۷ in ۴۳.۲/۳۳.۴ in
SHOULDER ROOM, F/R ۵۶.۵/۵۳.۲ in ۵۵.۰/۵۳.۰ in
CARGO VOLUME BEHIND F/R ۱۰.۶ cu ft ۲۷.۴ cu ft
نتایج تست
شتاب (سرعت به مایل بر ساعت)
۰-۳۰ ۲.۳ ثانیه ۳.۱ ثانیه
۰-۴۰ ۳.۶ ۴.۹
۰-۵۰ ۵.۳ ۷.۱
۰-۶۰ ۷.۵ ۹.۷
۰-۷۰ ۱۰.۳ ۱۳.۴
۰-۸۰ ۱۴.۲ ۱۸.۸
PASSING, 45-65 MPH ۴.۴ ۵.۴
QUARTER MILE ۱۵.۹ sec @ 83.9 mph ۱۷.۴ sec @ 77.6 mph
BRAKING, 60-0 MPH ۱۱۹ ft ۱۱۵ ft
LATERAL ACCELERATION ۰.۸۶ g (avg) ۰.۸۲ g (avg)
MT FIGURE EIGHT ۲۶.۹ sec @ 0.63 g (avg) ۲۷.۸ sec @ 0.61 g (avg)
CONSUMER INFO
BASE PRICE $۳۳,۹۹۵ $۲۵,۰۳۵
PRICE AS TESTED $۴۰,۴۷۰ $۳۰,۸۳۵
STABILITY/TRACTION CONTROL Yes/yes Yes/yes
AIRBAGS Dual front, f/r side, f/r curtain, front knee Dual front, front side, f/r curtain, driver knee, passenger thigh
BASIC WARRANTY ۳ yrs/36,000 miles ۳ yrs/36,000 miles
POWERTRAIN WARRANTY ۵ yrs/60,000 miles ۵ yrs/60,000 miles
ROADSIDE ASSISTANCE ۵ yrs/60,000 miles ۳ yrs/unlimited miles
FUEL CAPACITY ۸.۹ gal ۱۱.۳ gal
EPA CITY/HWY/COMB ECON ۱۱۳/۹۹/۱۰۶ mpg-e*; 43/42/42** mpg ۵۴/۵۰/۵۲ mpg
ENERGY CONS, CITY/HWY ۲۹/۳۴*; ۷۸/۸۰** kW-hrs/100 miles ۶۲/۶۷ kW-hrs/100 miles
CO2 EMISSIONS, COMB ۰.۴۶ lb/mile** ۰.۳۷ lb/mile
REAL MPG, CITY/HWY/COMB ۳۷.۵/۴۲.۴/۳۹.۶ mpg** ۵۶.۵/۵۳.۴/۵۵.۱ mpg
RECOMMENDED FUEL Unleaded regular, 110/220-volt electricity Unleaded regular
*Charge-depleting mode
**Charge-sustaining mode

 

منبع: motortrend

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

آرین

مترجم و نویسنده اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. king 918

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    شورلت بهتر بود به نظرم عملکر خوبی هم نسبت به تویوتا داشت ……..
    شورلت ولت تو بازی درایور سانفرانسیسکو عالی شبیه سازی کرده بودن اونجا که خیلی باش حال کردم ایشالا به زودی هم سوار شیم حالشو ببریم ……

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سرباز وطن

      ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (33 ديدگاه)

      با سلام خدمت دوستان…صرفا جهت اطلاع عرض می کنم که خودرو های اسپرت الکتریکی هم صدا دارند….صدای خیلی زیبا…برای مشاهده ی ویدیو به آدرس زیر مراجعه کنید:
      http://www.aparat.com/v/284sE

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Zonda R

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    @.F
    با تشکر از جناب ارین و سپاس از سرعت عمل شما در گذاشتن مطالب روز
    با قیمت 78 سنت برای هر گالن بنزین در امریکا در حال حاضر خودروهای بنزینی در اولویت خید قرار میگیرن ولی تا کی ادامه خواهد داشت این افت قیمت بنزین کسی نمیدونه پس هیبریدی ها انتخاب دوم هستند
    یه سوال یا بهتر بگم دوست دارم نظر دوستان رو بدونم
    ایا شما حاضر به خرید خودروی هیبریدی در ایران هستید
    گزینه های اصلی هم فعلا کمریxle و اکورد با قیمت 150 تا 212 در نظ ر میگیریم
    سپاسگزارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Iman mclaren p1

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (180 ديدگاه)

    بچه ها کسی میدونه از کونیخزگ وان و رگرا چند تا و در چه رنگ هایی تولید شده تاحالا؟؟؟
    اگه کسی اطلاعاتی داره میشه بمن بده؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Just American

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (544 ديدگاه)

    معلومه که شورلت.برا چی باید باید پولمو برا تویوتایی که دیگه کیفیت نداره دور بریزم
    Just American

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. moein

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    دقت کردین کنار گلگیر تو عکس پنجم از بالا چی نوشته (مام می نویسیم CNGو1.7 و …) واقعا مسخرس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمد باقری

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    هر دو تا خوبن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ShoMpeT

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (271 ديدگاه)

    چرا هیچ خبری از فراخوانی هوندا روی سایت قرار نمیدید؟ بیشتر از ۲ میلیون خودرو هوندا به دلیل مشکل ایر بگ recall شدند، حالا اگر VW بود الان تمام سایت مربوط به این خبر میشد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (810 ديدگاه)

    تویوتا ترمز بهتری داره وزنش کمتره با این وجود شتاب ولت بهتره و شتاب جانبی ولت نوید هندلینگ بهتری رو میده ضمن اینکه شخصاً با دیدن طراحی داخلی ولت بسیار لذت بردم. از کابین تویوتا زیباتره.
    هر کدوم مزایای قابل توجهی دارن ولی اگر بخوایم از جمیع جهات بررسی کنیم شورولت بهتر عمل کرده.
    در پایان از جناب آرین تشکر میکنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. shahab

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (647 ديدگاه)

    مصرف سوخت پریوس ک خیلی بهتره اما حیف قیافه نداره
    آخه این داشبورد چیه؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا