تویوتاهفته نامه

نگاهی گذرا به تویوتا کرولا 2017

Applebee بهترین چیزبرگرهای دنیا را درست نمی‌کند اما قطعاً تعداد زیادی از آن‌ها را می‌فروشد. گاهی اوقات شما فقط غذایی ساده و مورد اعتماد می‌خواهید. تویوتا کرولا نیز بهترین خودروی کامپکت جهان نیست اما محبوبیت فوق‌العاده‌ی آن (پنجمین خودروی پرفروش آمریکا) به مواردی چون قیمت مناسب، استفاده‌ی آسان و قابل‌اعتماد بودن مربوط می‌شود. کرولا ۲۰۱۷ که تازه‌تر شده تجهیزات استاندارد بیشتر و کابینی بهتر دارد و می‌رود که به قابلیت اعتماد خود بیفزاید.

2017-toyota-corolla-review03

2017-toyota-corolla-review04
نقاط قوت

  • این کرولا XLE تکنولوژی‌های قابل اعتنایی دارد. کرولا خودرویی با بهای زیر ۲۴ هزار دلار بوده و از تجهیزاتی چون دستیار حفظ خودرو بین خطوط، چراغ نوربالای خودکار، کروز کنترل تطبیقی، استارت/قفل دکمه‌ای و چراغ‌های جلوی LED بهره می‌برد. حتی فکر کردن به این تجهیزات ۵ سال پیش امری نشدنی به نظر می‌رسید. وجود این تجهیزات در خودرویی با بهای اندک نیز فوق‌العاده است. بهتر از آن بسته‌ی ایمنی فعال تویوتاست که صرف‌نظر از تریم خودرو در همه‌ی مدل‌های کرولا ۲۰۱۷ وجود دارد.
  • راندن و استفاده از کرولا بسیار آسان است. نشان‌دهنده‌ها و کنترلرها عملکرد ابتدایی داشته و خواندن آن‌ها آسان است. ساعت دیجیتالی موجود در کنسول نیز از همین اسلوب تبعیت می‌کند. کرولا برای افرادی که به دنبال سادگی بوده و از پیچیدگی بیزارند خودرویی ایده آل به شمار می‌رود.
  • علیرغم این حقیقت که قوای محرکه کرولا در کلاس خود یکی از قدیمی‌ترین‌ها است، مصرف سوخت خودرو خیلی بد نیست. مصرف شهری/بزرگراهی ۸.۴/۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر کرولا اگرچه به‌خوبی رقبایی چون سیویک و مزدا ۳ نیست اما چندان بد هم به شمار نمی‌رود.

2017-toyota-corolla-review05

نقاط ضعف

  • هرچند هیچ‌کسی از یک خودروی کامپکت انتظار ندارد که سواری‌ای همچون پورشه کیمن داشته باشد اما کرولا نسبت به رقبا سواری لذت بخشی ندارد. شتاب گیری کرولا همانند نوجوانی است که صبح می‌خواهد از تخت خود بلند شود. ترمزها و هندلینگ آن نیز دقت و صحت چندانی ندارد؛ و البته سیستم تعلیق آن نیز ناهمواری را به بدنه منتقل کرده و در سر پیچ‌ها بدنه تکان‌های زیادی دارد. در بحث رضایت از رانندگی این خودرو مغلوب شورلت کروز، هوندا سیویک و مزدا ۳ می‌شود.
  • تنها به خودرو نگاه کنید. چه در داخل و چه در ظاهر کرولا خودرویی خسته‌کننده است. حتی رنگ خاکستری متالیک خودروی حاضر در تست نیز کمکی به این موضوع نمی‌کند. البته نمی‌گوییم که همه‌ی خودروها باید به زیبایی استون مارتین باشند اما برای خطوط مستقیم و تختی که هیچ احساسی ندارند افسوس می‌خوریم. همه‌ی رقبای کرولا ریسک‌هایی را در طراحی پذیرفته‌اند. تویوتا همانند بچه‌ای است که از او می‌خواهید یک خودروی ۴ درب نقاشی کند.
  • تویوتا هنوز هم در سیستم‌های اطلاعات سرگرمی خود اپل کارپلی و اندروید اتو را ارائه نمی‌کند. برای کسی که خودروی خود را چندین سال نگهداری می‌کند این معنی را می‌دهد که کرولای شما در بحث تکنولوژی عقب خواهد بود.

2017-toyota-corolla-review12

2017-toyota-corolla-review14

2017-toyota-corolla-review19

رقبا

  • شورولت کروز، فورد فوکوس، هوندا سیویک، هیوندای الانترا، کیا فورته/سراتو، مزدا ۳، میتسوبیشی لنسر، نیسان سنترا، سوبارو ایمپرزا، فولکس‌واگن جتا
مشخصات تویوتا کرولا ۲۰۱۷
پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری
قدرت/گشتاور: ۱۳۲ اسب بخار/۱۷۳ نیوتون متر
گیربکس: CVT اتوماتیک
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۸.۴/۶.۵/۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر
وزن خالص: ۱۳۰۲ کیلوگرم
قیمت پایه/تست شده: ۱۸۵۰۰/۲۳۴۵۱ دلار

منبع: motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. امپراتور لامبورگینی

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    هرچند هیچ‌کسی از یک خودروی کامپکت انتظار ندارد که سواری‌ای همچون پورشه کیمن داشته باشد اما کرولا نسبت به رقبا سواری لذت بخشی ندارد. شتاب گیری کرولا همانند نوجوانی است که صبح می‌خواهد از تخت خود بلند شود. ترمزها و هندلینگ آن نیز دقت و صحت چندانی ندارد؛ و البته سیستم تعلیق آن نیز ناهمواری را به بدنه منتقل کرده و در سر پیچ‌ها بدنه تکان‌های زیادی دارد. در بحث رضایت از رانندگی این خودرو مغلوب شورلت کروز، هوندا سیویک و مزدا 3 می‌شود.
    تنها به خودرو نگاه کنید. چه در داخل و چه در ظاهر کرولا خودرویی خسته‌کننده است. حتی رنگ خاکستری متالیک خودروی حاضر در تست نیز کمکی به این موضوع نمی‌کند. البته نمی‌گوییم که همه‌ی خودروها باید به زیبایی استون مارتین باشند اما برای خطوط مستقیم و تختی که هیچ احساسی ندارند افسوس می‌خوریم. همه‌ی رقبای کرولا ریسک‌هایی را در طراحی پذیرفته‌اند. تویوتا همانند بچه‌ای است که از او می‌خواهید یک خودروی 4 درب نقاشی کند.
    تویوتا هنوز هم در سیستم‌های اطلاعات سرگرمی خود اپل کارپلی و اندروید اتو را ارائه نمی‌کند. برای کسی که خودروی خود را چندین سال نگهداری می‌کند این معنی را می‌دهد که کرولای شما در بحث تکنولوژی عقب خواهد بود.
    .
    .
    .
    مشکل همیشگی کرولا…
    خرفت بودن، عدم جذابیت بصری ،.
    .
    برای کسایی که یک “ماشین” میخوان عالیه
    اما کسی که میخواد یک وسیله ی لذت و سرگرمی هم داشته باشه ، نه !

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. M

      ۱۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (227 ديدگاه)

      هوندا سیویک پیش این کرولا مثه سوپراسپورته !

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. armin

      ۱۶ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (421 ديدگاه)

      لنسر با اینکه طراحیش مال ۱۰ سال پیشه خیلی باحالتر از اینه ، لنسرو به این ترجیح میدم ، چه برسه سیویک و مزدا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. (ali (CHEVY NOVA

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (6801 ديدگاه)

    کاری به کیفیت و سواریش ندارم
    اما طراحیش جالب نیست از نظر من
    بخصوص قسمت عقبش تو عکس شماره 2 و فرم چراغهاش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amin

      ۱۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (25 ديدگاه)

      این مدل و طراحی برای بازار آمریکا و سلیقه آمریکایی هست…و کاملا قابل پیش بینی هست که با سلیقه شما همخوانی نداشته باشه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. (ali (CHEVY NOVA

        ۱۵ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (6801 ديدگاه)

        جناب امین
        اصلا ربطی به اینکه برا بازار امریکا هست یا نیست نداره برا هر کجا که میخواد باشه مهم اینکه هرکسی این ماشین رو تو هر کشوری ببینه به این نتیجه برسه که خوشگل هست
        شما رقیب های این ماشین رو ببینید که به مراتب بهتر هستند حداقل از لحاظ ظاهری
        شورولت کروز، فورد فوکوس، هوندا سیویک، هیوندای الانترا، کیا فورته/سراتو، مزدا 3، میتسوبیشی لنسر، نیسان سنترا، سوبارو ایمپرزا، فولکس‌واگن جتا

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حامد

          ۱۸ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (1 ديدگاه)

          ولی با همهء این تفاسیر خودرویی که درباره اش بحث میکنیم پر فروش ترین تو کلاس خودش در آمریکاست.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. نوید

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (23 ديدگاه)

    نمیدونم چرا ما ایرانیا همش دنبال ظاهریم.تویوتا با 20 هزار دلار که نمیتونه پورشه بسازه.کرولا رو تولید میکنه که میشه ازش یک میلیون کیلومتر سواری کم هزینه گرفت.تو.ایران با دلار 3900 تومن که قیمت لوازم یدکیه ماشینای خارجی بی اندازه گرونه و هزینه تعمیرات بالاس،گزینه بسیار خوبیه.از تعمیر کارای تویوتا بپرسید تا بهتون بگن که چجور ماشینیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. (ali (CHEVY NOVA

      ۱۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (6801 ديدگاه)

      من که گفتم کاری به فنیش ندارم
      تو خرید ماشین هم ظاهر خیلی مهمه یعنی برا خیلیها مهمه ظاهر ماشین
      حالا شما اگه رو ظاهر حساس نیستید دیگه دلیلی نداره بقیه هم نباشند
      شرکتهای بزرگ خودروسازی میلیونها دلار هزینه میکنند و به طراحان و شرکتهای طراحی پول میدند که براشون ماشینی زیبا طراحی کنند بعدش شما میگش ما ایرانیها فقط دنبال ظاهریم؟؟؟؟؟؟ این چه حرفی هست که شما میزنید اخه؟؟؟؟؟
      شما رقیب های این ماشین رو نگاه کنید که با همون 20 هزار دلار به مراتب خوشگل تر هستند
      ((شورولت کروز، فورد فوکوس، هوندا سیویک، هیوندای الانترا، کیا فورته/سراتو، مزدا 3، میتسوبیشی لنسر، نیسان سنترا، سوبارو ایمپرزا، فولکس‌واگن جتا))

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Bavaria

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (581 ديدگاه)

    به فاصله محور جلو تا دماغه خودرو دقت کنید،احمقانست،یک کیلومتر فاصله داره!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Mohamad

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (812 ديدگاه)

    شرکتها برخی نقاط ضعف را به عمد رو محصولاتشون میزارن که مدل های بعدی و مدل های بهتر هم به فروش برن. این مساله فقط واسه شرکتهای خودروسازی صادق نیستا، همه ی شرکتها این سیاست را دارن و هیچوقت یه محصول کامل و یه تکنولوژی را زودتر از موعد به بازار نمیفرستن.
    این سیاست هم بیشتر واسه محصولاتی که هرساله مدل جدیدشو عرضه میکنند به کار گرفته میشه.
    بعضیا پیش خودشون فکر میکنن سایتهای تخصصی خیلی هنر کردن از فلان ماشین عیب و ضعف پیدا میکنن و شرکت سازنده نتونسته یا بلد نبوده این مشکل را حل کنه!.. فکرشم خنده داره
    در مجموع کرولا یه خودروی فوق العاده با کیفیته و ثابت شده ست. بازاریابی و فروش خاص خودش را هم میطلبه. تویوتا بین مشتریان کرولا و کمری مرزی ایجاد کرده و یجورایی برند سازی شدن و این فوق العاده ست…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۱۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      اینو جدیدا همه جا میشنویم و الکی قبول میکنیم
      اگه واقعا اینطور باشه چرا یه شرکت عاقل پیدا نمیشه که محصول کامل بده به بازار تا بهترین محصول باشع و نبض بازارو بگیرع دستش؟
      اصل محدود کننده تو تولید محصول بی نقص . افزایش تصاعدی هزینه ساخت تحقیق و توسعست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. سامان اذری

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    نسخه اروپاییش از این خیلی زیباتره ولی
    تو این کلاس انتخاب من سیویک هست
    موتور 1.5 لیتری 180 اسبی با شتاب صفر تا صد حدودا 7 الی 7.5 ثانیه
    از نظر زیبایی هندلینگ مصرف سوخت و ایمنی هم که فوق العاده هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amirhosein_msm

      ۱۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (34 ديدگاه)

      من در منطقه آزاد هستم که پر از مزدا 3 هست . به نظر من مزدا 3 خوش قیافه تر از اینا هست و کیفیت رانندگیشون به پای مزدا نمی رسه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. محمد

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (85 ديدگاه)

    از طراحی تویوتا خوشم نمیاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ایرانی

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    چرا کرلاها و کمری های تاکسی کیش اینقدر زیروبندشون بده؟!!!

    اصلا به ظاهر ماشین نمیاد…..!!!

    ولی نسبتا داغونن..!!!
    تالاق.. تالاق…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amin

      ۱۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (1126 ديدگاه)

      چون کیلومتراشون خیلی خیلی بالاست.همشون بالای ٧٠٠-٨٠٠ هزارتا کارکرد دارن.البته تیپ پایه اتومات هم هستند.هوا هم که تو کیش فوق العاده شرجیه خصوصا تابستون.اگر دقت کرده باشید اکثر کرولاها تو کیش کمک عقب سمت راستشون صدا میده و قیژ قیژ میکنه ولی جالب اینه که با ٧٠٠ هزارتا کارکرد کمکها هنوز فابریک هستند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. amin

        ۱۶ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (1126 ديدگاه)

        من تو کیش کمری دیدم ٨٠٠ هزارتا کار کرده بود موتور گیربکسش هنوز باز نشده بود.اونم تو اون هوای فوق شرجی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. علی کیوج

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (173 ديدگاه)

    معمولا تویوتا بهترین طراحی هاشو واسه بازار امریکا میکنه ولی تو این یه مورد طراحیش از مدل اروپاییش ضعیفتره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. شهین

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (26 ديدگاه)

    اون ساعت بدقواره اونجا چکار میکنه ادم یاد پراید می افته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. فرشاد سجادیان

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    طراحی خارجیش عقب‌گرد کرده. . .
    کرولا ماشین خوب‌ و‌ با دوامیه اما دیگه مثل قبل بهترین نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. پدرام

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (36 ديدگاه)

    لازم به ذکره که کرولای جدید با سه ظاهر رونمایی شده و این مدل ارزان ترین مدل هست
    این هم لینک تصاویر کامل
    http://www.caricos.com/cars/t/toyota/2017_toyota_corolla/

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. bkh

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (233 ديدگاه)

    این تویوتا ادم نمیشه اخرش .جلو ماشین مثل دماغ مورچه خواره.یکی نیست بگه حالا که لکسوست قشنگه باید تویوتات بی ریخت باشه.اخه این چه استدلالیه اا .جز تویوتا اوالون همه تویوتاها قناسی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. وحید

      ۱۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (325 ديدگاه)

      واقعا هم بهترین طراحی رو اوالون داره که وقتی اولین بار تو پدال عکسش رو دیدم تنها عکسی که ذخیره کردم همین بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. AK_007

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (562 ديدگاه)

    صد در صد طراحی مدل اروپاییش بهتره
    با جلوپنجره کرومیش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مهیار

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (18 ديدگاه)

    اگر این ماشین جزو خودروهای پر فروشه که هست دلیلش ارزون بودن این ماشین برای اوناست ولی همین خودروی پر فروش رو به امریکایی بده 150 میلیون اگه خرید البته به دلار 150 میشه 38.500 عمرا اگه بخرن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. سید مهران میرابوالقاسمی

    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (64 ديدگاه)

    اصلا این ماشین بویی از طراحی نبرده در عوضش هرچی به مزدا نگاه می کنی بازم کمه از لس که جیگره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. احمد

    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (128 ديدگاه)

    کاری به قدرت موتوراستهلاک مصرف سوختش ندارم طراحی کلی بیرون و داخل طراحی شبیه به النتراست با مقداری تفاوت نمونه جلو پنجرش جلوپنجره برعکس النتراست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. فیصل

    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (350 ديدگاه)

    با همین ظاهری که همه ازش ایراد میگیرن تا الان بیش از 40 ملیون نسخه فروخته. نتیجه گیری:
    1) بجز مردم ایران تمام دنیا اهمیت ناچیزی به ظاهر خودرو برای خرید یک خودروی ارزان قیمت خانوادگی می دهندو آمار واردات لوازم آرایشی که در رتبه اول دنیا هستیم هم بهمین خاطره افراط در ظاهر گرایی هست.
    2) به احترامش بخاطر فروش بیش از 40 ملیون نسخه کلاه از سر بر میدارم.
    3) سیویک و مزدا 3 هم هر وقت هم قیمت شدند و به حد اعتبار کرولا رسیدند که بدون تست خریدار اونا رو بخره اونوقت میشن بهترین تو این کلاس. لذت رانندگی در کرولا شرف داره به النترا و سراتو کره ای که زیباست اما اینقدر خشکه که باهاش دونه های اسفالت رو جاده رو میشه بشمری از عبور از دست اندازها هم نمیگم دیگه. 2 سال دیگه جلوبندی کره ایها رو با کرولا مقایسه کنید خواهید دید.
    4) برای خرید ماشینی زیبا و با کیفیت و لذت از همه جنبه ها به فکر پرداخت رقمی بیش از 2 برابر کرولا باید بود. همه فاکتورهای مدنظر دوستان در 18000 دلار جای نمیگیره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عليرضا

      ۱۸ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (5 ديدگاه)

      ضمن تایید حرف شما اضافه کنم فقط یه کرولا سوار میدونه این ماشین چقدر بى آزار و نجیبه. سپر جلوىمزدا یک میلیون و دویست ، سپر کرولا اصلیش نصف قیمت اونه. طرحش ٢۵٠ هم هست. هوندا سیویک که اصلن قطعاتش گیرنمیاد ضمنن مزدا حفره امنیتى داره و راحت سرقت میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. نوید

    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (23 ديدگاه)

    احسنت به شما آقای فیصل.نظرات بقیه رو که عیب و ایراد میگیرن میخونم متوجه میشم که چرا مملکت ما پیشرفت نمیکنه.این ماشین سالی یک میلیون دستگاه تو دنیا فروخته میشه و همه اونایی که میخرن حالیشون نیست غیر ما ایرانیا ظاهر پسند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. احمد باقری

    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    اتفاقا طراحی خوبی داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. منصوری

    ۱۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من واقعا عاشق کرولا هستم الان دو ماهه پولم رو اماده کردم این مدل اتاق جدید ۲۱۰۷ کرولا رو بگیرم کسی پلاک شده نداره ، و مشکل پلاک کردن داره ، انشاالله که این مشکل حل بشه خود ایرتویا هم فروش نداره ، نمیدونم به چی گیر دادان پلاک نمیشه ، دوستان کسی خبر داشت اینجا خبر رسانی کنه ممنون میشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. وحید

    ۱۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (15 ديدگاه)

    این دیگه از سادگی زیاد ب نچسبی رسیده از تیبا 2 بی احساس تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. الی

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    کرولا هیچ مشکل پلاکی نداره
    اینا همه سیاست هست که یه خودرو دیرتر بیاد تو بازار یکی زودتر
    تاقیمت ها رو اونجوری که میخوان ببرن بالا
    همونطوری که تو خودروهای کیا و هیوندای ،توسان و از هیوندا مجوز دادن سراتو رو از کیا بعد شایعات که النترا هیوندا و اسپورتیج کیا وارد نمیشه.
    همه هم دیدن که النترا اومد و پلاک هم شد ولی قیمت سراتو و النترا چقدر تغییر کرد؟؟؟ چقدر رفت بالا؟؟؟
    اسپورتیج نیومد و توسان تا مرز ۲۰۰ تومان اوج گرفت
    حالا داستان کرولا هم از نظر من همینه
    تا پریوس ها فروش نره ایرتویا میگه کرولا نمیاد و پلاک نمیشه و اینا
    کمری روهم همین کارو کردن که ماشین ۱۸۰ تومانی شد ۲۲۰ تومان

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا