تجربه و آزمایشجنرال موتورز

اولین تجربۀ رانندگی با جی‌ام‌سی آکادیا دنالی 2017

جی‌ام‌سی آکادیا به‌عنوان کراس اووری فول سایز در سال ۲۰۰۷ به بازار آمد. این خودرو که بر روی پلت فرم مشترکی با شورلت تراورز، بیوک انکلاو و ساترن اوتلوک ساخته‌شده بود و رقبایی چون فورد اکسپلورر و دوج دورانگو را مقابل خود می‌دید، در سال ۲۰۱۳ مورد فیس لیفت قرار گرفت تا همچنان توانایی رقابت با آن‌ها را داشته باشد؛ اما سرانجام جی‌ام‌سی نسل دوم آکادیا را در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۶ رونمایی کرد درحالی‌که طول آن حدود ۲۰ سانتیمتر کوتاه‌تر شده و به یک کلاس پایین‌تر یعنی کلاس کراس اوورهای متوسط منتقل‌شده بود. علت این امر از سوی جی‌ام‌سی رقابت در کلاس رو به رشد کراس اوورهای متوسط که فورد اج و دوج جرنی در آن حضور پررنگی دارند اعلام شد. بااین‌حال طبق اعلام جنرال موتورز، تولید نسل قبلی آکادیا برای حفظ بازار تا زمان معرفی یک کراس اوور فول سایز به‌عنوان جایگزین آن در کنار نسل جدید ادامه خواهد داشت. با این توضیحات به سراغ بررسی و تجربهٔ رانندگی با نسل دوم جمس آکادیا مدل ۲۰۱۷ می‌رویم.

GMC Acadia Denali 2017
GMC Acadia Denali 2017

همان‌طور که اشاره شد، جی‌ام‌سی نسل جدید آکادیا را به‌طور کامل از نو طراحی کرده و بر روی پلت فرم جدیدی ساخته است (مشترک با کادیلاک XT5) که ایمن‌تر، سبک‌تر و کارآمدتر از گذشته است. آکادیا در نسل جدید برخلاف رویهٔ معمول خودروسازان که در آن نسل جدید محصولات بزرگ‌تر از قبل طراحی می‌شوند، کوچک‌تر از گذشته شده است. بااین‌حال آکادیا هنوز هم کاربردی و راحت است. ظاهر آکادیا به‌گونه‌ای طراحی‌شده که جمس بودن خود را کاملاً نشان می‌دهد. البته نام آکادیا مترادف ابهت، بزرگی و مردانگی است و هرچند نسل جدید کوچک‌تر از قبل شده اما همچنان این صفات را حفظ کرده است. صرف‌نظر از تیپ و سطح تجهیزات، آکادیا ۲۰۱۷ کراس اووری همه‌کاره است. البته نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع لوکسِ دنالی است که با جلوپنجرهٔ کرومی و رینگ‌های آلومینیومی ۲۰ اینچی از مدل‌های معمولی متمایز می‌شود.

GMC Acadia Denali 2013
GMC Acadia Denali 2013

نسل دوم آکادیا حدود ۳۰۰ کیلوگرم سبک‌تر از گذشته شده است اما فقط ۹۰ کیلوگرم از این کاهش وزن به دلیل کوچک‌تر شدن ابعاد آن است و عمده علت کاهش وزن نسل جدید استفاده از مواد سبک‌تر مانند فولاد با مقاومت بالا در ساختار آن است. نتیجهٔ این عمل این است که آکادیا درحالی‌که همچنان یک کراس اوور بزرگ به نظر می‌رسد اما چابک‌تر از گذشته شده و اشتهای کمتری نسبت به بلعیدن بنزین دارد. بعلاوه این مزیت موجب شده که جی‌ام‌سی در نسخهٔ پایهٔ نسل جدید آکادیا از یک پیشرانهٔ ۴ سیلندر استفاده کند؛ اما برای اینکه همچنان آکادیا را یک کراس اوور مردانه بدانیم باید موتور ۳.۶ لیتری V6 با ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۷ نیوتن متر گشتاور را انتخاب کنیم (همین موتور در نسل قبلی ۲۸۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد).

GMC Acadia Denali 2017
GMC Acadia Denali 2017

این موتور مجهز به سیستم غیرفعال سازی سیلندرها (درزمانی که به همهٔ قدرت موتور نیازی نیست) جهت کاهش مصرف سوخت شده است که موجب شده مصرف سوخت آن به ۱۳ لیتر در هر صد کیلومتر در شهر و ۹.۴ لیتر در جاده کاهش یابد (مصرف سوخت نسل قبلی به ترتیب ۱۴.۷ و ۱۰.۲ لیتر در صد کیلومتر در شهر و جاده بود)؛ اما نقطه‌ضعف آکادیای جدید، ظرفیت بکسل کردن آن است چراکه فقط توانایی کشیدن ۱۸۰۰ کیلوگرم را دارد درحالی‌که نسل قبلی قادر به بکسل کردن ۲۳۵۰ کیلوگرم بود. آکادیای مورد تست ما از نوع دنالی V6 چهارچرخ محرک است اما همان‌طور که گفته شد یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی نیز برای آن قابل سفارش است. این موتور ۱۹۴ اسب بخار قدرت و ۲۵۷ نیوتن متر گشتاور دارد که در مدل دیفرانسیل جلو مصرف سوختی معادل ۱۱.۲ در هر صد کیلومتر در شهر و ۹.۴ لیتر در جاده دارد. این موتور به سیستم Start/Stop نیز مجهز است.

GMC Acadia Denali 2017
GMC Acadia Denali 2017

قدرت هردوی این موتورها توسط یک گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود که البته کمی در تعویض دنده‌ها خصوصاً در موتور ۶ سیلندر مشکل دارد؛ موتور ۴ سیلندر فقط در هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها عملکرد خوبی دارد بنابراین درصورتی‌که بیشتر درون شهر رانندگی می‌کنید بدون شک باید به سراغ موتور V6 بروید. البته اگر قصد خرید نسخهٔ پایه را داشته باشد فقط می‌توانید موتور ۴ سیلندر را انتخاب کنید. در هنگام رانندگی با آکادیا درحالی‌که ابعادی کوچک‌تر از قبل دارد اما همچنان بزرگ و غول‌پیکر احساس می‌شود. هرچند فرمان آن گاهی اوقات بازخورد مناسبی از مسیر منتقل نمی‌کند اما در کل عملکرد خوبی داشته و موجب افزایش اعتمادبه‌نفس راننده می‌شود. حتی اگر به‌عنوان مسافر سوار بر آکادیا شوید ثبات و پایداری آن را حس می‌کنید.

GMC Acadia Denali 2017
GMC Acadia Denali 2017

دید روبه‌جلوی خودرو و همین‌طور دید جانبی آن کمی محدود است که موجب می‌شود هنگام نزدیک شدن به ترافیک سرعت خود را بیشتر از حد معمول کاهش دهیم. به همین دلیل حرکت کردن با آن در نزدیکی خودروها و اشیاء کمی دشوار است. مشکل دیگری که در آکادیا ۲۰۱۷ با آن مواجه شدیم، تمایل آن به خروج از خط در هنگام رانندگی بود اما خوشبختانه سیستم حفظ حرکت میان خطوط برای آن قابل سفارش است که با کنترل خطوط روی جاده به حفظ حرکت خودرو میان خطوط کمک شایانی می‌کند (این سیستم در مدل دنالی به‌صورت استاندارد وجود دارد).

2017-GMC-Acadia-front-three-quarter-in-motion-01
اگرچه کوچک‌تر شدن ابعاد آکادیا ۲۰۱۷ نسبت به قبل موجب افزایش چابکی و کاهش مصرف سوخت آن شده است اما این بدان معناست که در مدل جدید نمی‌توانید هم‌اندازهٔ نسل قبلی بار حمل کنید چراکه در نسل جدید درصورتی‌که ردیف دوم و سوم صندلی‌ها جمع شوند فضای بار ۲۲۳۷ لیتر، در صورت جمع بودن صندلی‌های ردیف سوم ۱۱۸۰ لیتر و با باز بودن هر سه ردیف صندلی‌ها ۳۶۲ لیتر حجم دارد درحالی‌که این اعداد در نسل قبلی به ترتیب ۳۲۸۷، ۱۹۸۵ و ۶۸۲ لیتر است. به‌طورکلی نسل دوم آکادیا با طولی معادل ۴.۹۱ متر و فاصلهٔ محوری ۲.۸۵ متر، ۱۸.۲ سانتیمتر در طول، ۱۱.۲ سانتیمتر در ارتفاع و ۸.۹ سانتیمتر در عرض کوچک‌تر از نسل قبلی شده است.

هرچند نسل دوم جی‌ام‌سی آکادیا به دلیل کاهش ابعاد به یک کلاس پایین‌تر نقل‌مکان کرده است اما هنوز هم می‌تواند با کراس اوورهای فول سایز مقایسه شود. مثلاً درحالی‌که آکادیا ۱۱.۹ سانتیمتر کوتاه‌تر از فورد اکسپلورر است اما فاصلهٔ محوری یکسانی با آن داشته و فضای مسافر و بار بیشتری نسبت به اکسپلورر ارائه می‌دهد و یا باوجودی که فقط کمی کوتاه‌تر از هوندا پایلوت است اما فاصلهٔ محوری بیشتری داشته و فضای سرنشینانی برابر با پایلوت دارد. البته پایلوت برخلاف آکادیا ظرفیت حمل ۸ نفر و فضای بار بیشتری دارد؛ اما آکادیا از هر دو رقیب مذکور حدود ۳ سانتیمتر عرض کمتری دارد. در بحث قدرت موتور نیز اوضاع به نفع آکادیا است چراکه ۴۰ اسب بخار از پایلوت و ۳۰ اسب بخار از اکسپلورر قدرت بیشتری دارد. در رابطه با مصرف سوخت نیز هر سه رقیب تقریباً یکسان عمل می‌کنند اما آکادیا به میزان ۷.۵ لیتر ظرفیت سوخت بیشتری دارد که این یعنی نیاز به توقف کمتر برای سوخت‌گیری.

باوجود ابعاد کوچک‌تر آکادیا نسبت به نسل اول اما فضای سرنشینان در ردیف اول و دوم صندلی‌ها عملاً تفاوتی با نسل قبل ندارد و در داخل کابین با صندلی‌های بزرگ و فضای زیاد سر و پاها مواجه می‌شویم. بعلاوه در ساخت کابین از مواد باکیفیت و بادوام استفاده‌شده که آن را برای کارهای سخت و رانندگی در جاده‌های خشن مناسب کرده است. در کل طراحی داخلی آکادیا ۲۰۱۷ کاملاً راحت و عالی صورت گرفته و هرچند مقدار زیادی پلاستیک در ساخت آن بکار رفته است اما همچنان احساس می‌کنید در خودرویی لوکس قرارگرفته‌اید (خصوصاً در مدل دنالی).

GMC Acadia Denali 2017
GMC Acadia Denali 2017

آکادیا دنالی مجهز به گرم‌کن صندلی‌های ردیف اول و دوم، روکش چرم صندلی‌ها، سیستم صوتی با ۸ بلندگو، اینترنت ۴G LTE، صفحه‌نمایش لمسی ۸ اینچی و سیستم ناوبری است درحالی‌که با سفارش پکیج تکنولوژی با قیمت ۱۳۴۰ دلار، کروز کنترل تطبیقی، سیستم ترمز خودکار و سیستم آماده‌سازی پیش از برخورد نیز به خودرو اضافه می‌شود. این خودرو مجهز به سامانهٔ ارتباطی-سرگرمی OnStar جنرال موتورز است که از کار پلی اپل و اندروید اتو گوگل پشتیبانی می‌کند و می‌توانید گوشی‌های هوشمند خود را به سیستم سرگرمی ماشین متصل کنید. با نصب اپلیکیشن MyGMC بر روی تلفن همراه خود نیز می‌توانید قفل درها را بازکنید، وضعیت خودرو را بررسی کنید و کارهای بسیار دیگری با آن انجام دهید.

به‌طورکلی جی‌ام‌سی آکادیا ۲۰۱۷ خصوصاً در نسخهٔ دنالی خودروی رضایت بخشی است. بااینکه شاید برخی از کاهش فضای بار آن گله‌مند باشند اما باید گفت کوچک شدن ابعاد این خودرو موجب شده به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای برای استفادهٔ روزمره کاربردی‌تر شود درحالی‌که هنوز هم به‌اندازهٔ کافی فضا دارد که بتوان با آن به یک سفر خانوادگی رفت. بعلاوه با تجهیز به امکانات رفاهی کاملاً مناسب و استفادهٔ زیاد از تکنولوژی، تقریباً همه را راضی نگه می‌دارد. بااین‌حال اگر به فضای بیشتری نیاز دارید می‌توانید به سراغ مدل غول‌پیکر یوکان بروید.

2017-GMC-Acadia-front-end-off-road-02
مشخصات فنی جی‌ام‌سی آکادیا دنالی AWD ۲۰۱۷

پیشرانه ۳.۶ لیتری V6
قدرت ۳۱۰ اسب بخار
گشتاور ۳۶۷ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت (ترکیبی) ۱۱.۷ لیتر
وزن ۱۸۸۲ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۵ / ۷ نفر
حجم کلی بار ۲۲۳۷ لیتر
قیمت پایه ۲۹,۹۹۵ دلار
قیمت نمونۀ مورد آزمایش ۵۲,۱۸۵ دلار
منبع: motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. suburban

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    امریکایی… ارزان*بزرگ*پرقدرت

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      مهم ترین صفتشون ب نظرم ابهتشونه. اینم اضاف کن. با ابهت.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. نیما ناصری

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (336 ديدگاه)

    مدل پایه فقط از 30 هزار دلار :(

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. peyman.german

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (81 ديدگاه)

    مگه آپشن هاش چی هستن که قیمت پایه 30 تاست،
    اما با آپشن هاش میشه 52 تا؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. mehdi

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (61 ديدگاه)

    جلوش کمی بی شباهت به سورنتو 2016 و از عقب به تویوتا RAV 4 نیست……کلا اینسبکش طراحیش فاصله گرفته از سبک امریکایی….،

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. علیرضا سی بی

      ۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (90 ديدگاه)

      با سلام
      بله پشتش مخصوصا خیلی شبیه راو4 هستش ولی ابهت خیلی خیلی بیشتری داره از اون دو تا….لامصب داد میزنه آمریکاییه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. بهنام طیبی

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    مشخصات فنی خوبی داره.قدرتش خوبه و مصرف سوخت مناسبی داره و دارای قیمت خوب

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. یاسین

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    خوبه چنانکه جناب دستگردی تو مطلبشون ذکر کردن از لحاظ ابعاد،وزن،مصرف،قدرت و استحکام و بدنه نسبت به نسل قبل بهتر شده!ولی یه پرسش؟یعنی این کاهش وزن سبب شده که از پس تریلر نسل قبل برنیاد،در حالی که قدرت افزایش پیدا کرده!یا دلیلش تغییرات موجود در فولاد بوده؟مگه فرمول کشش بار تو SUV چطور محاسبه میشه؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. شاسی

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (104 ديدگاه)

    چرا طراحی پایین سپر جلو رو شبیه به لندکروز ۲۰۱۶ ساختن؟ خیلی عجیبه که بنز gla هم عکسشو دیدم این قسمت فلزی پایین سپر جلو و همچنین فلزی روی درب صندوق عقب رو کپی کردن از همدیگه..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Sina

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (811 ديدگاه)

    نمیدونم چرا انتظار بیشتری از این ماشین داشتم…
    بعد کاش بیشتر درمورد قابلیتهای رانندگیش چ آفرودش چ نرمیش صحبت میکرد کل صحبتش شد در مورد سایزش
    و نکته دیگه اینکه نمیدونم چرا ماشین سازها هرچی میریم جلو تر ارتفاع ماشینو کمتر میکنن هرچی مطلب خوندم نوشته و ارتفاع ماشین نسبت به قبل فلان میلیمتر کم تر شده است
    و اینکه تویوتا هایلندر 2017 با موتور به صرفته تر و قیافه شیکتر و امکانات بهتر نسبت به قبل هم تو راهه تا ببینیم اون چجوریه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    نسبت به قیمتش، ماشین خیلی خوبیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ali

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (6811 ديدگاه)

    ماشین خوبی هست از هر نظر و بهترین مزیت انکه اول جی ام سی هست
    دوم قیمت خوب با امکانات و موتور خوبش هست که ارایه میده ابهتش هم که
    دیگه هیچ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احسان(احسان سابق)

    ۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    مدل جدید قیمتش کمتر شده! چقدر جالبه این بازار امریکا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Archi KHAN

    ۲ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    کاملا با دوستان موافقم ، نسل قبلی امریکایی تر بود …
    و پر اُبهت تر
    طراحی نسل جدید رفته به سوی طرح های آسیای شرقی !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. moein

    ۲ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    هلاک اون قیمتتم سالار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. وحید

    ۲۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (44 ديدگاه)

    ماشین فقط آمریکایی.عمر یه آدمو پوشش میده.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا