جنرال موتورز

نسل جدید هولدن کومودور، همزاد استرالیایی اوپل اینسیگنیا

هولدن زیرمجموعهٔ استرالیایی جنرال موتورز است که سال‌ها است محصولات برندهای مختلف این غول خودروسازی را در استرالیا عرضه می‌کند؛ اما هولدن یک سدان منحصربه‌فرد هم بنام کومودور را هم در سبد محصولات خود دارد که بسیار باسابقه و مشهور بوده و تولید آن از سال ۱۹۷۸ در استرالیا آغاز شده است. تولید کومودور طی سال‌ها همچنان در استرالیا ادامه داشت و در چهار نسل و چندین سری مختلف به بازار عرضه می‌شد. البته کومودور هرچند در استرالیا و توسط هولدن تولید می‌شد اما همواره در تمامی نسل‌هایش از مهندسی جنرال موتورز برخوردار بوده و اشتراکاتی با دیگر محصولات این گروه خودروسازی داشته است.

holden-commodore-2018-ng-1

اما چند وقت پیش بنا به دلایل مختلفی چون افزایش هزینه‌های تولید در استرالیا و کاهش و فروش و سود کومودور، جنرال موتورز تصمیم به توقف تولید آن در سال ۲۰۱۷ پس از ۳۹ سال گرفته است. بدین ترتیب اعلام شده بود که جنرال موتورز قصد دارد نسل جدید اوپل/واکسهال اینسیگنیا را به‌صورت وارداتی به‌عنوان نسل جدید هولدن کومودور در استرالیا عرضه کند؛ بنابراین حالا که نسل جدید اینسیگنیا توسط اوپل معرفی شده است، نسخهٔ تغییر برند داده شد آن‌هم با نام هولدن کومودور ۲۰۱۸ برای بازار استرالیا معرفی گردیده است.

holden-commodore-2018-ng-3

همان‌طور که اشاره شد، نسل جدید هولدن کومودور برای اولین بار در تاریخ خود، در استرالیا ساخته نخواهد شد و اساساً یک نسخهٔ ری‌بج شده (تغییر برند داده‌شده) از یکی از محصولات بین‌المللی جنرال موتورز یعنی اوپل/واکسهال اینسیگنیا خواهد بود که به‌صورت وارداتی در استرالیا تحت برند هولدن عرضه می‌گردد. علاوه بر این، بازهم برای اولین بار در تاریخ کومودور، این خودرو از به سدانی دیفرانسیل جلو تبدیل شده است. همواره هریک از نسل‌ها و سری‌های مختلف کومودور یک شناسهٔ منحصر به خود را داشته‌اند و حالا نسل جدید این خودرو هم با کد NG شناخته می‌شود.

holden-commodore-2018-ng-2

بااین‌حال علیرغم تمامی این موارد که به‌نوعی موجب از بین رفتن اصالت هولدن کومودور شده است، وعده داده شده که این نسل فناوری‌های جدید و پیشرانه‌های هیجان‌انگیزی را به ارمغان خواهد آورد. در نسل جدید کومودور پیشرانه‌های ۲ لیتری چهار سیلندر دیزل و بنزینی جایگزین نمونهٔ شش سیلندر کنونی در نسخهٔ پایهٔ خودرو خواهد شد. قدرت این موتورها هنوز اعلام نشده است اما میدانیم برای هردوی آن‌ها به‌طور انحصاری یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده که نیرو را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

holden-commodore-2

اما ادامهٔ روند کوچک‌سازی موتورها در کومودور جدید همچنان ادامه خواهد داشت به‌گونه‌ای که کسانی که به دنبال قدرت بیشتر هستند در بالاترین تیپ نیز مجبور به انتخاب یک پیشرانهٔ جدید ۳.۶ لیتری V6 با ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور هستند که نیروی آن به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند؛ بنابراین در نسل جدید کومودور برخلاف گذشته خبری از پیشرانه‌های قدرتمند و حجیم V8 نخواهد بود. بااین‌حال هرچند علاقه‌مندان ممکن است از نبود موتور V8 در لیست سفارشات کومودور NG ناراحت باشند اما به لطف استفاده از پلت‌فرم جهانی E2 جنرال موتورز، کومودور جدید بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم سبک‌تر از نسل کنونی خواهد بود.

holden-commodore-4

 

اما غیرازاین پیشرانهٔ انحصاری ۳.۶ لیتری که صرفاً برای بازار استرالیا در نظر گرفته شده و همین‌طور تنظیم خاص شاسی خودرو برای بازار استرالیا، نسل جدید هولدن کومودور کاملاً با اوپل و واکسهال اینسیگنیا که در بازار اروپا و انگلستان عرضه می‌شوند یکسان است. همچنین نسل جدید کومودور برخلاف گذشته فرمی لیفت‌بک داشته با طول ۴.۹ متر، ۷.۴ سانتیمتر کوتاه‌تر از نسل فعلی کومودور با کد VF II است درحالی‌که فاصلهٔ محوری آن نیز با ۲.۸۳ متر حتی بیشتر و معادل ۸.۶ سانتیمتر کوتاه‌تر شده است؛ بنابراین جای تعجب نیست که کومودور جدید با عرض ۱.۸۶ متر نیز، ۳.۶ سانتیمتر باریک‌تر از کومودور VF II باشد.

ng-commodore-interior-publi

از دیگر ویژگی‌های کلیدی نسل پنجم هولدن کومودور می‌توان به چراغ‌های جلوی LED ماتریس، صندلی‌های عقب تاشو، صندلی‌های جلو مجهز به گرم‌کن و ماساژور، ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط، سیستم حفظ حرکت میان خطوط، هشدار نقاط کور، دوربین ۳۶۰ درجه، هشدار برخورد از جلو و کروز کنترل تطبیقی اشاره کرد. علاوه بر این‌ها، کمک‌فنرهای هیدرولیکی خودرو که به‌طور مداوم با شرایط جاده سازگار می‌شوند نیز وعدهٔ راحتی سواری بسیار عالی را داده‌اند.

2018_holden_commodore_ng_2

در نسل‌های قبلی هولدن کومودور و همین‌طور نسل کنونی، نسخهٔ وانت هم ساخته می‌شدند که در استرالیا بسیار محبوب بودند. وانت‌هایی با پیشرانه‌های بسیار قدرتمند V8 که اسپرت‌ترین وانت‌های دنیا بشمار می‌رفتند؛ اما به‌احتمال‌زیاد در نسل جدید کومودور هرگز از نسخهٔ وانت خبری نخواهد بود و باید برای همیشه با کومودور وانت خداحافظی کنیم؛ بنابراین با توجه به‌ تمامی این موارد می‌توان گفت در نسل جدید، از هولدن کومودور فقط یک نام باقیمانده است و هرچند بسیار پیشرفته‌تر از قبل شده است اما هیچ‌کدام از ویژگی‌های اصیل و سنتی قبل را ندارد. پیشرانهٔ توربودیزل چهار سیلندر جدید این خودرو در تضادی کامل با موتورهای V8 بنزینی تنفس طبیعی نسل فعلی است و بدتر از آن تبدیل خودرو از دیفرانسیل عقب به دیفرانسیل جلو است.

نسل کنونی هولدن کومودور با کد VF II
نسل کنونی هولدن کومودور با کد VF II

تولید نسل کنونی هولدن کومودور یا VF II همچنان تا پایان امسال ادامه خواهد داشت و پس‌ازآن کارخانهٔ تولیدی هولدن در استرالیا برای همیشه تعطیل خواهد شد. کومودور جدید نیز فعلاً به‌صورت مجازی و دیجیتالی معرفی شده است و رونمایی رسمی آن در ماه اکتبر در ملبورن صورت خواهد گرفت و سال آینده با مدل ۲۰۱۸ در استرالیا عرضه خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. (ali (CHEVY NOVA

    ۲۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (6801 ديدگاه)

    بسیار زیباست این ماشین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. فرشاد سجادیان

    ۲۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    شک ندارم که این ماشین جزو نامزدهای دریافت جایزه بهترین طراحی سال قرار میگیره، واقعا شیک، زیبا و متناسبه.البته من برند اوپل رو ترجیح میدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AK_007

      ۲۱ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (562 ديدگاه)

      بیوک

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امپراتور لامبورگینی

        ۲۱ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        اوپل

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. بیژن

      ۲۱ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (255 ديدگاه)

      باشما موافقم آقا فرشاد. بسیار طرح روح نوازی داره.منو بیشتر یاد جاگوار میندازه.البته نسل قبلی اون ،( همانطور که تو مقاله اومده) اینسیگنیاست وبا برند اپل توو ایران عرضه میشه و بسیار زیباست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. AMG///

    ۲۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (218 ديدگاه)

    لا مصب عجب رخی داره .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. تمدن عرب

    ۲۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (120 ديدگاه)

    جای تاسف داره شرکت بیوک خودروهاش رو با نام و برند و لوگوی دیگه در کشورهای مختلف بفروش میرسونه
    متاسف برای طرز فکر مسولین بیوک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Mehdi TuRbO

    ۲۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1950 ديدگاه)

    اینک هم سبک طراحی داخلیش مثه بیوک هم داخلیش بیشتر طرح های بیوک طراحی داخلیشون اینجوری مانبتور کشده و کنسول این شکلی دقیقن ۶ین این خودتون تو سایت کار اند درایو قسمت بیوک سداناشو نگاه کنید ؟؟ چرا باید جای طرح های جدید با سبکهای مختلف خودروهایی اینقد شبیه بهم داشته باشیم،اون چین بود اپل چرا اخه !!!! بابا کره ام ک گیر میدید اینقد شبیه نمیزنه به مولا،من طرفدار مارک خاصی نیسم اما مخالف طرح های یکسانم،از چینم ک لندرور کپ زده حالم بهم میخوره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. پرهام

    ۲۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (200 ديدگاه)

    جنتلمنه این ماشین!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا