سوپروانت! تجربهٔ رانندگی با واکسهال VXR8 Maloo مدل 2017

وانت‌ها بازار بسیار بزرگی در استرالیا دارند؛ اما دراین‌بین یکی از محبوب‌ترین وانت‌ها در استرالیا، هولدن کومودور Ute است که در اصل متعلق به شرکت مادر هولدن یعنی جنرال موتورز بوده و پیشینهٔ آن به دههٔ 50 میلادی بازمی‌گردد. این وانت هم‌اکنون در استرالیا با پیشرانه‌های مختلفی عرضه می‌شود اما شاید جذاب‌ترین آن‌ها، نمونهٔ 540 اسب بخاری باشد که در مدل‌های تقویت‌شدهٔ HSV ارائه می‌شود. این خودرو که می‌توان آن‌را یک‌سوپروانت نامید، در انگلستان هم تحت برند واکسهال و با نام VXR8 Maloo عرضه می‌شود.

vauxhall-maloo-r8-lsa-303132

در زیر کاپوت این وانت، یک پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 با 670 نیوتن متر گشتاور آرمیده که VXR8 را ظرف تنها 4.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت و نهایتاً به حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت می‌رساند. این اعداد موجب شده که واکسهال VXR8 Maloo سریع‌ترین وانت یا درواقع وسیلهٔ نقلیهٔ تجاری روی کرهٔ زمین لقب گیرد. همچنین درحالی‌که در اکثر وسایل نقلیهٔ تجاری شاهد صدای موتورهای دیزل هستیم، در این خودرو آوای زیبای نیروگاه V8 به گوش می‌رسد که بی‌شباهت با صدای یک مرسدس بنز AMG نیست.

vauxhall-maloo-r8-lsa-303134

نمونهٔ مورد آزمایش ما مجهز به یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی است اما امکان سفارش نمونهٔ اتوماتیک هم با پرداخت 1700 پوند برای آن وجود دارد. همچنین برخلاف بسیاری از وانت‌ها، VXR8 تنها به‌صورت دیفرانسیل عقب عرضه می‌شود. پاسخ دریچهٔ گاز ماشین بسیار سریع است اما این موجب هرزگردی و لغزش چرخ‌های عقب می‌شود چراکه از یک‌سو 540 اسب بخار قدرت خالص به آن‌ها منتقل می‌شود و از سوی دیگر هیچ وزنی روی محور عقب قرار نداشته و کاملاً سبک است؛ بنابراین در پیچ‌ها هم عقب خودرو تمایل زیادی به خروج از مسیر دارد اما کنترل کشش سعی در حفظ تعادل و پایداری خودرو دارد.

vauxhall-maloo-r8-lsa-303188

اما وجود گشتاوری عظیم در VXR8 بدین معنی است که نیازی نیست در مواقع غیرضروری اقدام به تعویض دنده کرد چراکه تقریباً همیشه و در هر دور موتوری راننده گشتاور کافی در اختیار دارد. همچنین این وانت، خودروی بسیار سرگرم‌کننده‌ای است اما وجود یک پیشرانهٔ بزرگ در زیر کاپوت به معنای مصرف سوخت بالا خواهد بود به‌گونه‌ای که واکسهال اعلام کرده VXR8 در هر صد کیلومتر 15.2 لیتر بنزین مصرف می‌کند که رقم زیادی است اما ما موفق به دستیابی به رقم 10.4 لیتر در هر صد کیلومتر شدیم. درهرحال بعید است که بتوان در این خودرو با یک باک سوخت پُر مسافتی بیش از 320 کیلومتر را پیمود.

vauxhall-maloo-r8-lsa-303170

علاوه بر این، ظرفیت بار 500 کیلوگرمی VXR8 نیز بدان معنا است که نمی‌توان با آن باری معادل ظرفیت یک میتسوبیشی L200 را حمل کرد درحالی‌که توانایی‌های آفرود آن‌هم نزدیک به صفر است. همچنین قسمت بار VXR8 برای کمک به حفظ آئرودینامیک توسط پوششی کاملاً پوشیده شده است اما همین پوشش به‌شدت دید عقب خودرو را محدود کرده است.

vauxhall-maloo-r8-lsa-303218

بسیاری از قسمت‌های داخلی و دکمه‌های VXR8 از سایر محصولات واکسهال قرض رفته شده است. به‌عنوان‌مثال تعدادی از ادوات و دکمه‌ها مشابه نمونه‌های بکار رفته در نسل قبلی اینسیگنیا هستند. همچنین صفحه‌نمایش مرکزی خودرو هم قدیمی و از مد افتاده است چراکه گرافیک آن تاریخ‌مصرف گذشته بوده و در مقایسه با محصولات جدید واکسهال کاملاً کهنه به نظر می‌رسد؛ و مورد دیگر این‌که VXR8 تنها خودرویی در بین محصولات واکسهال است که سرویس On Star برای آن ارائه نمی‌شود. بااین‌حال جنرال موتورز این وانت را از استرالیا به بریتانیا آورده و با نصب نشان واکسهال روی آن به فروش می‌رساند. همچنین برای VXR8 سه سال گرانتی در نظر گرفته شده است.

vauxhall-maloo-r8-lsa-303216

نتیجه

ما خوشحالیم که این وانت هنوز هم تولید می‌شود. خودرویی بسیار قدرتمند با یک نیروگاه 6.2 لیتری سوپرشارژ و گیربکس دستی که با شتای صفرتاصد 4.6 ثانیه حتی کاملاً توانایی رقابت با خودروهای اسپرت را هم دارد؛ اما مصرف سوخت بالایی دارد که این یعنی برای استفاده و نگهداری آن باید هزینه‌های گرافی صرف کرد. در کل واکسهال VXR8 Maloo هرچند به‌عنوان یک وانت شناخته می‌شود اما مناسب حمل بار نیست و بیشتر به درد رفتن به پیست می‌خورد چون این یک‌ سوپروانت است.

vauxhall-maloo-r8-lsa-303195

مشخصات فنی

Vauxhall VXR8 Maloo 2017
قیمت 54,520 پوند
پیشرانه 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت 540 اسب بخار
گشتاور 670 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد 4.6 ثانیه
حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت 15.2 لیتر

 

منبع: AutoExpress

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

14 دیدگاه

  1. elemento
    سوابق: (6257 دیدگاه) ,

    چه ماشین باحالیه…
    به این میگن یک ماشین دیوونه !
    کمتر از 1 درصد جمعیت زمین دیوونه هایی هستن که عاشق این جور ماشین هایی باشن.

    .

    از خودروسازان امریکایی بویژه GM و Chrysler تشکر میکنم که به فکر این جمعیت دیوونه هستن.
    چون اگر مدل هایی مثل Challenger ، Viper ، Charger ، Camaro ، Corvette ، Comodor نبودن، اون 1 درصد عشق ماشین واقعا دیوانه و معتاد !! میشدن.

    2 نکته ی منفی در رابطه با این ماشین در مقاله ذکر شده
    1- مصرف سوخت:
    به نظر من مصرف سوختش برای یک موتور 6 لیتری سوپرشارژ اصلا بالا نیست.
    کسی که این ماشین رو میخره خودش میدونه مصرفش چقدره.
    این ماشین برای تفریح و سرگرمی خریده میشه، کسی که مصرف سوخت براش مهم نیست، نه برای کسی که باهاش بره سر کار…
    بازم دم خودروسازان امریکایی گرم که مصرف سوخت این خودرو در آزمون 5 لیتر کمتر از مصرف سوخت اعلامی بود. مرسی صداقت با مشتری.
    2- دید عقب
    با یک دوربین ساده که الان روی همه ی ماشین ها نصبه، مشکل حل میشه.

    پاسخ
    1. ونوم
      سوابق: (535 دیدگاه) ,

      دقیقا مجید جون شاید نسبت به ماشین هیبرید 15 لیتر زیاد باشه ولی موتور شش لیتری با این قدرت این مصرف کاملا قابل قبوله یادمون نره پیکان با اون موتور ضعیف 65 اسبی ده تا یازده لیتر میسوزونه که این زیاده

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل Nima
      Nima
      سوابق: (966 دیدگاه) ,

      عین من😂😂
      فقط آمریکایى ها بلدن ماشین سرکش بسازن

      پاسخ
      1. madjid r8 v12 tdi le mans
        سوابق: (6257 دیدگاه) ,

        موافقم رفیق

        پاسخ
  2. تصویر پروفایل فرشاد سجادیان
    فرشاد سجادیان
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    این ماشین یکی از چند ماشینیه که آرزوی داشتنشون رو دارم، به معنای‌ واقعی کلمه, جذاب و متفاوته.

    پاسخ
  3. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (686 دیدگاه) ,

    از بغل که نگاهش میکنم با خودم میگم اگه یه مدل استیشن با فاصله محوری بلند ازش در میاوردن برام جذابتر بود.
    کلا وقتی اسم وانت اسپرت رو می شنوم یاد رپتور میوفتم و حتی شورلت الکامینو اس اس هم برام جذابیت رپتور رو نداره.

    پاسخ
  4. javadm4
    سوابق: (33 دیدگاه) ,

    نویسنده های پدال عزیز اگه امکانش هست یه پست درباره تاریخ چه شرکت واکسهال بزارید

    پاسخ
  5. حمیدرضا
    سوابق: (449 دیدگاه) ,

    این دیگه خیلی قویه انگار موتور یه کامیونو بزاری رو یه تراک ولی رانندگی باهاش کلی هیجان داره خصوصا که دائم باید مراقب باشی پشت ماشین نچرخه

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل فرشاد سجادیان
    فرشاد سجادیان
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    امیدوارم رونمایی غیر‌منتظره هایپرکار‌ مرسدس‌ و ماستنگ GT500 سوپراسنک هم سورپرایزهای ۲۰۱۷ باشن.

    پاسخ
  7. حسین
    سوابق: (108 دیدگاه) ,

    بی ارزش ترین انتخاب . سردرگمی داره . اگه ماشین اسپرته چرا وانته . اگه وانته چرا ۵۰۰ کیلو . اگه قویه چرا رو وانت .
    به نظر من فقط از هر ۱ ملیون نفر یکی حاظر به پرداخت پول برای این ماشین میشه

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (95 دیدگاه) ,

      اگه اینطور باشه که 8000 تا می فروشه D:
      زیادشم هست

      پاسخ
  8. تصویر پروفایل KING 918
    KING 918
    سوابق: (217 دیدگاه) ,

    حالا یه موتور ضعیف تر هم میذاشتن بد نمیشد ….

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Nima
      Nima
      سوابق: (966 دیدگاه) ,

      موتور ضعیفتر داره. 400 اسب بخارى و حتى کمتر.

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.