جنرال موتورز

بررسی جی‌ام‌سی سیه‌را 1500 دینالی با گیربکس 8 سرعته

توزیع گیربکس ۸ سرعته جنرال‌موتورز در سری جی‌ام‌سی سیه‌را ۱۵۰۰ تقریباً به پایان رسیده است. این نوع گیربکس که اولین بار در مدل ۲۰۱۵ برای سیه‌را معرفی شده، ابتدا تنها برای بزرگترین موتور موجود، یعنی موتور ۶/۲ لیتری V-8 با قدرت ۴۲۰ اسب‌بخار در دسترس قرار گرفته است. از آن زمان به بعد، گیربکس ۸ سرعته به صورت یک آپشن برای برخی مدل‌های سیه‌را با موتور ۵/۳ لیتری V-8 نیز ارائه شده و مسیری را مشابه شورولت سیلورادو، در خانواده سیه‌را طی کرده است.

2016 GMC Sierra 1500 Denali 4x4
۲۰۱۶ GMC Sierra 1500 Denali 4×4
از زمان به‌کارگیری گیربکس ۸ سرعته به عنوان تنها گزینه انتقال قدرت موتور ۶/۲ لیتری V-8، این موتور تغییر چندانی به خود ندیده است. این در حالی است که جی‌ام‌سی برای خودِ این تراک، یک ارتقای میان‌دوره‌ای در مدل ۲۰۱۶ درنظر گرفته است. آپدیت چراغ‌های جلو و جلوپنجره واضافه‌کردن قابلیت‌های اپل کارپلی و اندروید به نمایشگر لمسی سیستم اطلاعات و سرگرمی، از جمله تغییرات در مدل ۲۰۱۶ هستند. همچنین مدل ۲۰۱۶ از سیه‌را اولین مدلی است که در آن گیربکس ۸ سرعته، به غیر از موتور ۶/۲ لیتری با مدل‌های SLT و دینالی  و موتور ۵/۳ لیتری V-8 نیز در دسترس قرار می‌گیرد. در نتیجه، موتور پایه ۴/۳ لیتری V-6 تنها گزینه پیشرانه سیه‌را خواهد بود که در آن امکان استفاده از گیربکس ۸ سرعته جنرال‌موتور وجود نخواهد داشت.

2016 GMC Sierra 1500 Denali 4x4
۲۰۱۶ GMC Sierra 1500 Denali 4×4
سیستم انتقال قدرت با کد شناسایی ۸L90، همان سیستمی است که در کوروت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته با یک موقعیت متفاوت و به شکل سنتی، به صورت مستقیم در پشت موتور. این در حالی است که در کوروت، جهت‌گیری ۸L90 در عقب و به صورت ترانس‌ آکسل است. امّا ارتباط با مدل اسپورت جنرال‌موتورز به همین جا ختم نمی‌شود و همان‌طور که از قبل می‌دانیم، موتور قدرتمند ۶/۲ لیتری V-8، در واقع برگرفته از موتور V-8 در کوروت است؛ البته با یک سری تنظیم برای دسترسی به گشتاور برای بهبود شرایط یدک‌کشی و حمل بار.

2016 GMC Sierra 1500 Denali 4x4
۲۰۱۶ GMC Sierra 1500 Denali 4×4
موتور ۶/۲ لیتری با قدرت ۴۲۰ اسب‌بخار، بدون هیچ مشکلی سیه‌را به پیش می‌راند. در حالی که نمونه مجهز سیه‌را ۱۵۰۰ دینالی ۴×۴ مدل ۲۰۱۴ با موتور ۶/۲ لیتری و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک که در بیشتر موارد با این مشابه است، سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را در زمان ۵/۴ ثانیه ثبت می‌کند و در ۱۴/۱ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۹/۳ کیلومتر بر ساعت به انتهای مسیر یک‌چهارم مایل می‌رسد، این مدل ۲۰۱۶ که حدود ۴۵ کیلوگرم از آن سنگین‌تر است، این زمان‌ها را در ۵/۶ و ۱۴ ثانیه ثبت می‌کند. احتمالاً بخش زیادی از این تفاوت در عملکرد به استراتژی شیفت دنده متفاوت در گیربکس‌های ۶ و ۸ سرعته برمی‌گردد. البته وزن بالاتر مدل ۲۰۱۶ سیه‌را نیز در این زمینه بی‌تأثیر نیست. در هر حال، جی‌ام‌سی با پیشرانه ۶/۲ لیتری یک غول واقعاً سریع بوده و غرش موتور V-8 آن در حالت تخت‌گاز فوق‌العاده است.

2016 GMC Sierra 1500 Denali 4x4
۲۰۱۶ GMC Sierra 1500 Denali 4×4
در تست انجام‌شده برای این خودرو، بیشتر وقت در حرکت بین چراغ‌ قرمزها و سپس رانندگی نسبتاً تهاجمی صرف شده است. با این وجود، مصرف سوخت مشاهده شده برابر ۱۵/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده که این میزان به اندازه ۱/۱ لیتر کمتر از نسخه مجهز به گیربکس ۶ سرعته است. ضمن اینکه برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا از نسخه چهار چرخ متحرک سیه‌را با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک کمتر از قبل  بوده است. سیستم گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک، شیفت دنده‌ها را به‌خوبی مدیریت می‌کند و در مواقع نیاز، با سرعت مناسب به دنده پایین‌تر می‌رود، امّا در هنگام تست در سرعت نسبتاً ثابت ۶۴ کیلومتر بر ساعت، به نظر می‌رسید که کامپیوتر در مورد انتخاب بهترین دنده مردد است؛ چرا که این سیستم می‌بایست شرایط مناسب برای استفاده از ویژگی غیرفعال‌سازی سیلندر V-8 را نیز درنظر بگیرد. ولی در سرعت‌های بالاتر، این مسئله کمتر مشاهده می‌شود.

2016 GMC Sierra 1500 Denali 4x4
۲۰۱۶ GMC Sierra 1500 Denali 4×4
بسیاری از جنبه‌های دیگر سیه‌را به مانند قبل باقی مانده‌اند. از نقطه‌نظر رانندگی این موضوع به یک سیستم فرمان دقیق با دستیار الکترونیکی، یک پدال ترمز سفت و سخت و کیفیت سواری مناسب و کنترل‌شده تعبیر شود. البته مدل دینالی با توجه به چرخ‌های بزرگ ۲۰ اینچی‌اش، در حالی که حتی از دامپرهای انطباقی نیز استفاده می‌کند، ممکن است سواریِ چندان راحتی نداشته باشد؛ حالتی که می‌تواند با استفاده از چرخ‌های ۲۲ اینچی تشدید شود. طرح‌های چرم، آلومینیوم و چوب موجود در داخل کابین دینالی، فضای گرم و راضی‌کننده‌ای را فراهم آورده‌اند و در عین حال، تمام مدل‌های سیه‌را از کنترل‌های ساده، ابزارهای واضح و یک کابین زیبا بهره می‌برند. شاید تنها شکایت ما در مورد طراحی داخلی دینالی به موقعیت غربیلک فرمان آن مرتبط باشد؛ فرمان این تراک به شکلی عجیب و غریب، به طرف وسط کابین متمایل شده است و کاملاً در مقابل سینه راننده قرار نمی‌گیرد.

2016 GMC Sierra 1500 Denali 4x4
۲۰۱۶ GMC Sierra 1500 Denali 4×4
مدل دینالی تست‌شده از سیه‌را در اینجا، در ابتدا قیمتی معادل ۵۷ هزار و ۹۳۰ دلار داشته است که پس از اضافه شدن آپشن‌هایی مانند موتور ۶/۲ لیتری V-8 به ارزش ۲۴۹۵ دلار، سانروف به ارزش ۹۹۵ دلار، پکیج «هشدار افزوده برای راننده» به ارزش ۵۵۰ دلار (شامل هشدار برخورد از جلو، دستیار حفظ حرکت در بین خطوط، نوربالای اتوماتیک و لرزش «هشدار ایمنی» صندلی) و ۱۶۶۵ دلار هزینه رنگ‌آمیزی مخصوص، پله دسترسی بارگیر اتوماتیک و یک نترل ترمز تریلر، هزینه کلی آن به ۶۱۱۴۰ دلار رسیده است. با این حال، اگر کسی فقط به دنبال استفاده از ترکیب موتور ۶/۲ لیتری و گیربکس ۸ سرعته است، بهتر است به سراغ مدل سیه‌را ۱۵۰۰ SLT برود که در نتیجه می‌تواند نزدیک به اندازه ۷ هزار دلار در بودجه خود، صرفه‌جویی کند. در هر صورت، سیه‌را حتی اگر اساساً مشابه شورولت سیلورادو تلقی شود، باز هم یک تراک بزرگ قدرتمند است که می‌تواند از عهده هر کاری برآید.

2016 GMC Sierra 1500 Denali 4x4
۲۰۱۶ GMC Sierra 1500 Denali 4×4
مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل، ۵ سرنشین، ۴ در تراک.
  • قیمت مدل تست: ۶۱۱۴۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۵۷۹۳۰ دلار).
  • نوع موتور: pushrodبا ۱۶ سوپاپ V-8، بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
  • گنجایش: ۶۱۶۲ سی‌سی.
  • قدرت: ۴۲۰ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۶۲۳/۶ نیوتن‌متر در ۴۱۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.

2016 GMC Sierra 1500 Denali 4x4
ابعاد:

  • فاصله محوری: ۳/۶۴۵ متر.
  • طول ماشین: ۵/۸۲۴ متر.
  • عرض: ۲/۰۳۲ متر.
  • ارتفاع: ۱/۸۸ متر.
  • وزن کلی: ۲۶۲۰ کیلوگرم.
تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۶ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۳ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۴ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۹/۳۲ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۱۵۹/۳۲ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۴/۵۵۹ متر.
  • چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: تست نشده.
مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۵/۷ لیتر در شهر و ۱۱/۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۱۵/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. احسان

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (112 ديدگاه)

    ایران جهنم ماشین باز ها. واقعا فوقالعادس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ashkan

      ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (376 ديدگاه)

      ایران خودرو “دنا + لی” (وانت دنا ) تولید نکنه صلوات

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ارش

      ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (72 ديدگاه)

      هیچ ماشینی به اندازه پیکاب از جمله پیکاب تویوتا و فورد برام هیچان انگیز نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. احمد باقری

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    چه غولی شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. بهنام طیبی

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    مصرف سوخت بالایی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Carbonado Aventador

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (4461 ديدگاه)

      موتور 6.2 لیتری v8 و 420 اسب بخار , مصرف 15.5
      سمند
      موتور 1.8 لیتری 4 سیلندر و100 اسب , مصرف 10 لیتر
      با رسم شکل کم مصرف بودنو توضیح بده منم بفهمم به چه ماشینی میگن کم مصرف!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهنام طیبی

        ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        ایران خودرو مگه خودروساز که مثال میزنی دوست گرامی
        ایران خودرو ممتاژ کننده است ن تولید کننده

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. reza

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (112 ديدگاه)

      به جان خودم من سمند دارم بیشتر از این مصرف می کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهنام طیبی

        ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        پرشیا کم مصرف؟؟؟؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  4. pagani

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (479 ديدگاه)

    فورد اف
    و فورد رپتور رو به این ترجیح میدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (3685 ديدگاه)

      منم میخواستم همینو بگم.
      با وجودی که علاقه وافری به جی ام سی دارم اما فورد رپتور یه چیز دیگس :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. علیرضا

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    امروز یکی از اینا (مطمعنا 2016 نبود) تو اتوبان ازادگان دیدم گذرموقت. عجب غولی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. شاسی

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (104 ديدگاه)

    معمولا از سیرا و برادرش چوی سیلورادو به عنوان قدرتمند ترین تراک های یدک کش اسم میبرن، برام سواله که چرا در مورد یدک کشی مطلبی عنوان نشد!!
    گشتاور ۶۲۳ نیوتن متری این تراک غول برای جابجایی تریلر های سنگین بی نظیره..
    در ضمن به وزن سیرا توجه کنید با اینکه هیکل و جثه ی بزرگی داره ولی فقط ۲.۶ تن وزن داره که از پرادو ۲۰۱۶ کم وزن تره،البته حتما این دو خودرو توی سیستم شاسی باهم تفاوت دارن. ولی این وزن باز هم در یدک کشی و محدودیت آن در بزرگراه های امریکا و… تاثیر گذاره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Mahmood

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (197 ديدگاه)

    ابهتی که این خودرو و در کل خودروهای آمریکایی دارند واقعا فوق العادست که آدم با دیدنش در عکس لذت می بره چه برسه سوارش بشی صدای موتور اکثر آمریکایی هاهم که عالیه و به همه جلب توجه می کنه جون میده باهاش بری تو جاده اصلا خستت نمی کنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. دانیال

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من دارم
    متاسفانه از بدنه مقاومی برخوردار نیس نسبت به مدل های قدیمی ترش
    و دلیل سبک بودنشم همینه
    تنها مزیتش دیزلی بودنشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا