جگوار

جعبه‌دنده دستی برای F-Type شش سیلندر

برخی از رانندگان معتقدند این‌که گشتاور عظیم یک خودروی اسپرت وحشی را با یک جعبه‌دنده دستی کلاسیک زیر دستان خود حس کنید چیزی نیست که هرگز بتوان با جعبه‌دنده‌های اتوماتیک و بسیار مدرن امروزی بدان دست یافت، از طرفی عده‌ای نیز آن را قدیمی و خسته‌کننده می‌خوانند و راحتی تعویض با یک ضربه بر پدال‌های پشت فرمان را ترجیح می‌دهند! این موضوع حل‌شدنی نیست و به سلایق افراد برمی‌گردد اما سؤال اینجاست که آیا جعبه‌دنده‌های دستی هنوز هم جایی در محصولات امروزی خودروسازان بزرگ دارند؟؟
با این سؤال به سراغ جگوار F-Type مجهز به جعبه‌دنده دستی می‌رویم.

2015 Jaguar F-Type manual transmission
۲۰۱۵ Jaguar F-Type manual transmission
شاید کمی متعجب شوید اما با نگاهی به لیست ثبت سفارش این مدل خواهید دید با پرداخت ۱۸۰۰ دلار کمتر امکان سفارش آن (در نسخه V6) با یک جعبه‌دنده دستی ۶ سرعته ساخت ZF نیز وجود دارد.
شاید عده‌ای آن را کمی قدیمی بشمارند اما از نظر عده‌ای دیگر حتی تصور یک گربه وحشی که کاملاً تحت فرمان دستان شما باشد هیجان‌آور است! نشریه تاپ گیر نیز در اظهارنظری عجیب می‌گوید در کشوری که از پیشگامان ابداع و استفاده انواع اتوماتیک بسیار پیشرفته است بعید بود که حالا در لیست این خودروی اسپرت دونفره جعبه‌دنده دستی به عنوان یک آپشن ارائه شود!

2015 Jaguar F-Type manual transmission
۲۰۱۵ Jaguar F-Type manual transmission
کمپانی جاگوار با این امر طیف محصولات خود را گسترش می‌دهد، همچنین می‌تواند به‌طور جدی‌تر به رقابت با پـورشـه ۹۱۱ بپردازد و نشان دهد که F-Type تنها یک اسپرت فانتزی نبوده و خودرویی برای رانندگان واقعی است. با احتساب نسخه‌های روباز و WD4 در مجموع تعداد انواع F-Type به ۱۵ عدد رسیده است. شاید ابهاماتی درباره آینده و فروش این مدل در ذهن خودرو دوستان وجود داشته باشد اما انتظار می‌رود در بازار آمریکا حدود ۲۰% سفارش‌های نسخه V6 با جعبه‌دنده دستی ZF باشد، در بازارهای فروش دیگر نیز حدود نصف این عدد پیش‌بینی می‌رود.

2015 Jaguar F-Type manual transmission
۲۰۱۵ Jaguar F-Type manual transmission
با ورود به داخل خودرو دیگر خبری از پدال‌های تعویض پشت فرمان نیست و بجای آن سه پدال در زیر پای راننده قرار دارند و دسته‌دنده نیز در کنسول میانی جا خوش کرده است. دسته‌دنده و پدال‌ها بسیار خوب طراحی شده‌اند و مشکلی در استفاده از آن‌ها حس نمی‌شود. کلاچ نرم بوده و از سرعت عمل بسیار خوبی برخوردار است. مجموعه پدال‌ها نیز وزن زیادی ندارند و در هماهنگی با سایر اجزا قرار دارند. البته گاهی اوقات جا رفتن دنده‌ها به راحتی ۹۱۱ نیست و در کناره‌ها گیر کرده و خشک عمل می‌کند اما به هیچ‌وجه در حدی نیست که احساس کنید در حال کلنجار رفتن با دنده هستید.

2015 Jaguar F-Type manual transmission
۲۰۱۵ Jaguar F-Type manual transmission
متأسفانه F-type هنوز هم از نداشتن فرمان پذیریِ در حد انتظار رنج می‌برد و در نمونه دستی هم این موضوع به قوت خود باقی است، اما خب تقسیم وزن مناسب، چسبندگی خیلی خوب به سطح جاده، کیفیت ساخت بسیار قابل‌قبول و دیگر نقاط قوت آن را نیز نباید نادیده گرفت.

2015 Jaguar F-Type
۲۰۱۵ Jaguar F-Type
با نگاهی کلی به این نتیجه می‌رسید که هنوز می‌توان در چنین خودروهایی از انواع دستی باکیفیت بهره برد و از رانندگی پویاتر و به دور از انفعال آن (که در انواع اتوماتیک زیاد به چشم می‌خورد) لذت برد.
در کل نمی‌توان گفت کدام جعبه‌دنده بهتر است چون هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارد. اگر جزء افرادی هستید که تمایل دارید پشت فرمان به زیر آرنجی تکیه داده و آرام و راحت به رانندگی بپردازید نمونه ۸ سرعته اتوماتیک با واکنش‌های بسیار خوب و پدال‌های پشت فرمان که با سرعت بالا و در کسری از ثانیه تعویض‌ها را انجام می‌دهند برای شما گزینه مناسبی است، اما اگر در رانندگی به تحرک و برقراری ارتباط بیشتر با قدرت خودرو و دخالت بیشتر در هدایت آن علاقه دارید باید گزینه دستی را تیک بزنید.

2014 Jaguar F-Type Differentials
۲۰۱۴ Jaguar F-Type Differentials

مشخصات جـاگـوار F-Type V6 مجهز به جعبه‌دنده دستی

قیمت: ۶۰,۲۵۰ دلار (بازار انگلستان)
پیشرانه: ۲۹۹۵ سی‌سی سوپر شارژر دار
حداکثر توان خروجی: ۳۷۵ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور بر دقیقه
بیشینه گشتاور: ۴۵۹ نیوتون بر متر در ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دور بر دقیقه
شتاب ۰-۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۵.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت: ۸.۱ لیتر در یکصد کیلومتر
آلایندگی: ۲۳۴ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر

2015 Jaguar F-Type
۲۰۱۵ Jaguar F-Type

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. NA-NikandreosApotheon-NA

    ۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (126 ديدگاه)

    بهترین جگوار تاریخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NA-NikandreosApotheon-NA

      ۱ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (126 ديدگاه)

      البته این نسخه بسیار قدرتمند و سریع و جون پسنده.
      من دوسش دارم.کروکی م که دیگه هست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. "Amir"

        ۱ اسفند ۱۳۹۳
        سوابق: (728 ديدگاه)

        من با گیربکس اتوماتیک همراه با شیفتر موافق ترم…

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. جی تی ار

      ۱ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (459 ديدگاه)

      هرچی زمان میگذره علاقه ام نسبت به این خودرو بیشتر میشه طوریکه اولش ازش خوشم نمیومد ولی الآن مخصوصا کوپه اش را خیلی دوست دارم . خیلی ماشینباکلاسیه. ولی فکرکنم هنوزهم M4 را به این ترجیح دهم. به هرحال بی ام و است دیگه. توهرکلاسی مغزودل انسان را به سمت خودش می کشونه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Mostafa&S

      ۱ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (318 ديدگاه)

      درود
      f-type از نظر فنی به پورشه و فراری نمیرسه ولی خداییش خیلی خوشگله…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. ALIen

      ۱ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (87 ديدگاه)

      بهترین جگوار ساخته شده cx75 بود که خیلی هم بهش توجهی نشد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. NA-NikandreosApotheon-NA

    ۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (126 ديدگاه)

    نسخه های قبلی این خودروساز زیاد خوب نیستن.تکنولوژی پایینی نسبت به آلمانی ها دارن ولی این نه.
    رقیب سرسخت M4

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سرباز وظیفه احسان آرسنالی

    ۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    نمیگم پورشه یا بقیه برندها بد هستند یا خوب همه میدونن پورشه چقدر خوبه ولی خوب جگوار مارک برندش خیلی خیلی باارزش تر هستش حتی اگه از نظر کیفی پایین تر از پورشه باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Archi khan

    ۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    جگوار f-type : +++

    پورشه باکستر : —

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود .

    نمای عقب این خودرو واقعا تحسین برانگیزه . مخصوصا نمونه ی 4 لوله اگزوز.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. صادق

    ۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    درود

    این ماشین فوق العادس
    سری F-Type جایگزین مدلای افسانه ای E-type ان که خیلی هم ماشینای خوبی بودن و الان هم میشه گفت که فرزند، عابروی پدر رو حفظ کرده

    یه پروژه ای هم قرار بود تولید بشه (Project 7) که بر اساس همین F-type با بدنه ای 100 درصد از آلومینیوم، تا بتونه شتاب 3.8 رو به دست بیاره، اونوقت دیگه عالی میشه (نمیدونم، شایدهم دیگه پروژه رو انجام دادن)

    ارادت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. godfather

    ۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (196 ديدگاه)

    من برای بار اول که این و دیدم برام تداعی کننده bmw z8 بود خیلی از المانای اون استفاده کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احمد فقط سوپراسپرت اونم ایتالیایی

    ۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1170 ديدگاه)

    ظاهرش بسیار زیباست ولی خب فکر نکنم از لحاظ فنی بشه با 911 مقایسش کرد حداکثر با کیمن و بی ام و m4قیمتشم به اینا نزدیکتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Ashkan

    ۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    این ماشین فوق العادست
    مجذوب صداشم.
    با دنده اتوماتش انقدر خوب تعویض دنده داشت و حس خوبی می داد معلوم نیست دستیش چیه دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محمد @

    ۱ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (46 ديدگاه)

    داشبوردش جالبه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Jeremy

    ۶ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    آفرین به جگوار
    دنده دستی خوراک مردان عشق رانندگی است

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا