جگوارهفته نامه

رونمایی از جاگوار I-Pace مفهومی

نمایشگاه لس‌آنجلس امسال میزبان نخستین فرزند تمام برقی جاگوار است: I-Pace مفهومی، که نشانه بارز حرکت این خودروساز به سمت استفاده از قوای فنی الکتریکی به حساب می‌آید.

Jaguar I-Pace Crossover Concept
Jaguar I-Pace Crossover Concept
یان کالوم (Ian Callum) مدیر طراحی گربه سلطنتی درباره آن می‌گوید: همچنان بر این باوریم که “جاگوار” بودن تک‌تک محصولاتمان باید کاملاً مشهود باشد، درنتیجه چهره خانوادگی خودروهایمان را در این مدل مفهومی نیز حفظ کردیم تا همگان به‌راحتی بشناسندش. مدیر پروژه، ایان هوبان (Ian Hoban) نیز این‌گونه توصیفش می‌کند: این، سرآغاز یک مسیر تازه است. منطق حکم می‌کند که با طمأنینه قدم برداریم و با آرامش و دقت به سمت توسعه بیشتر حرکت کنیم.

Jaguar I-Pace Crossover Concept

Jaguar I-Pace Crossover Concept
نمای بیرونی را می‌توان شالوده‌ای از مدل‌های کنونی کمپانی، به‌خصوص F-Pace و F-Type دانست. عدم استفاده از بلوک درون‌سوز امکان بهره‌گیری از سبک طراحی روبه‌جلو (نقطه مقابل خودروهای غیر برقی که مجبور به اختصاص محفظه‌ای برای پیشرانه خود هستند) موسوم به Cab Forward را برای طراحان فراهم کرده و آنچه که به‌عنوان نتیجه نهایی می‌بینیم، علی‌رغم زبان طراحی مشابه، کمی متفاوت می‌نماید. طول هردو اُورهَنگ (Overhang) کوتاه بوده و دماغه شیب رو به پایین دارد. شیشه پرشیب عقب، چراغ‌های بزرگ و خطوط برجسته ظاهر خودرو را اغراق ‌آلود نشان می‌دهند. نکته جالب، رینگ‌های غول‌پیکر ۲۳ اینچی است که در لاستیک‌های ۳۵/۲۶۵ پوشیده شده‌اند.

Jaguar I-Pace Crossover Concept

Jaguar I-Pace Crossover Concept
اتاق بسیار فراخ و جادار است. کنسول جلو و فرمان طرح به‌روزتری دارند. سقف پانوراما حس نشستن در هوای آزاد را در سرنشین ایجاد می‌کند. فضای پا با سایر اعضای این کلاس برابر بوده و محفظه بار بزرگی پشت صندلی‌ها تعبیه شده است. این‌طور که به نظر می‌رسد، جوان‌ترین گربه وحشی گزینه‌ای بسیار کارآمد و کاربردی خواهد بود.

Jaguar I-Pace Crossover Concept

Jaguar I-Pace Crossover Concept

Jaguar I-Pace Crossover Concept
همان‌طور که اشاره کردم، در I-Pace خبری از پیشرانه بنزینی یا گازوئیلی نیست و قوای محرکه از طریق باتری‌ها تأمین می‌شود. موتورهای برقی تعبیه‌شده در محور جلو و عقب (هر محور یک عدد) با تکیه بر باتری لیتیوم-یون ۹۰ کیلووات ساعتی که داخل کمپانی توسعه یافته، مجموعاً ۴۰۰ اسب بخار انرژی و ۷۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کرده و به‌صورت دائمی تحویل هر چهار چرخ می‌دهند. گفته می‌شود بیشینه مسافت قابل ‌پیمایش با این مجموعه ۵۰۰ کیلومتر (۳۱۰ مایل) خواهد بود. بد نیست یادآوری کنم که تسلا با مدل ۳ و شورولت با بولت دقیقاً همین هدف را دنبال می‌نمایند.

از نقاط قوت این کراس‌اوور جوان می‌توان ضریب درگ ۰.۲۹، خنک‌کننده و گرم‌کننده مخصوص سلول‌های باتری و تقسیم وزن ۵۰-۵۰ را نام برد. همچنین طبق ادعای جاگوار، سواری، هندلینگ و راحتی آن به لطف مرکز ثقل پایین (باتری ارتفاع کمی از سطح زمین دارد)، مهندسی آلومینیومی D7a مورداستفاده در F-Pace و تعلیق چند اتصالی عقب و بازوهای جناغی دوبل در جلو، مثال‌زدنی خواهد بود. از جانب دیگر، وزن خشک ۲۱۰۰ کیلوگرمی که بخش اعظم آن ناشی از سنگینی موتورهای برقی (هرکدام ۹۰ کیلوگرم) و دیگر اجزای بخش فنی است، یک عیب بزرگ به حساب می‌آید.

این خودروساز برنامه دارد مدل تولیدی I-Pace را اواخر سال آینده در یکی از نمایشگاه‌ها در معرض دید عموم قرار داده و اوایل سال ۲۰۱۸ وارد بازارهای فروش (ازجمله تمام پنجاه ایالت کشور آمریکا) کند.

منبع: evo automobilemag carscoops

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. امير علي

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (399 ديدگاه)

    چقدر خوبه این جگوار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Madjid

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    جلوش دقیقا الگوبرداری از BMW هست.
    مخصوصا طرح چراغ های جلو

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجید

      ۲۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (681 ديدگاه)

      ارادت ویژه رفیق!
      قبول دارم چراغهای جلوش شبیه چراغ های سری 5 نسل جدیده ولی به نسبت کل طراحی اصلا این جوری نیست قوس گلگیر و کاپوت و جلو پنجره ش خیلی متفاوته.اما فکرشو بکن اگه یه همچین مدلی تولید بشه چی میشه!!!!!!!!!!!!مخصوصا برد 500 کیلومتری!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Madjid

        ۲۶ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        سلام رفیق ارادت
        من فقط جلو و چراغ ها رو عرض کردم
        منظورم هم X2 کانسپت بود نه سری 5.
        وگرنه از نظر باقی موارد باید بگم طراحیش اصیل و شکیل هست و من تحسینش میکنم.

        اما چراغ های جلو به وضوح تقلید از سبک موفق BMW هست
        لینک عکسش رو جدا میذارم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. بنتلی

      ۲۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (1626 ديدگاه)

      داداش آخه کجاش شبیه بی ام و هس؟!…کسی ب جگوار بگه متقلد وااقعا خنده داره!…جگوار همیشه طراحی های زیبا و منحصر ب فردی داره و این یه چیزی نیس ک من بگم …چراغ جلوش هم شبیه بقیه مدلای جگواره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Monster_ALM

        ۲۶ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (1116 ديدگاه)

        بتلی جان ایشون همیشه دوست داره یه چیزی گفته باشه…به عکسی که گذاشته توجه کن مثل این میمونه میز بذاری کنار صندلی بگی چون جفتشون پایه دارن پس یکی از اون یکی کپی کرده…کاش حداقل یه چیزی بارش بود.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. (new great britain(king mclaren

      ۲۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (2761 ديدگاه)

      مجید من سه بار دقیق نگاه کردم.
      باور کن هیچ شباهتی ندیدم. تنها چیزی هم که شباهت نداره همین چراغ های جلوشه.
      یعنی مجید تلاشت رو برای کوچیک جلوه دادن پیشرفت های خیره کننده خودروسازی انگلیس ستایش میکنم.?????
      واقعا این طرح جگوار شاهکاره.فقط تنها عیبش وزنشه همین.
      واقعا محو زیباییش شدم.
      جگوار رو ستایش میکنم به خاطر اینکه بی ادعا ترین خودروسازه اهل جنجال و هیاهو و تبلیغات بیخودی و شایعه نیست.
      قرار باشه چیزی رو بسازن میگن.نه عینه بعضی خودورسازها که شایعه درست میکنن آخرش هم میگن ما قرار نیست همچین خودرویی بسازیم.??

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. KING 918 (سلطان اشتوتگارت)

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    چه استایل زیبایی چه چراغی عجب کابینی ……
    چراغ عقب اف تایپ واقعا به این میاد اسم قشنگی هم داره …..
    عالی عالی ////

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Mardi

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    ازهر نظر(طراحی وفنی) معرکه است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. 4x

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (101 ديدگاه)

    چه قدر هماهنگ طراحی شده ایول جگوار روحم رو شاد کردی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Monster_ALM

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1116 ديدگاه)

    فوق العاده ست…طراحی ناب انگلیسی تبریک به طرفدارای جگوار

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ferrari

      ۲۶ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      بسیار زیباست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. ASA

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    خیلی زیباست
    واقعا زیبا
    اون خم روی گلگیر منو داغون کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. GiUmTeL

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    اون چیزی که من در قالب یه SUV انتظارشو داشتم
    به نظر بنده فضای کابین داخلی و نمای بیرونی به شکل فضایی خیلی خودرو رو زیبا میکنه
    من که خیلی از این قدم جگوار خوشم اومد
    دمت گرم جگوار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. بنتلی

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1626 ديدگاه)

    کالوم گفته طراحی این کانسپتو فقط خودش انجام داده
    کاپوتش از کاپوت cx75 الگو گرفته…واااقعا خیلی طراحی زیبایی داره…خود جگوار گفته مدل تولیدیش شباهت زیادی با کانسپتش داره.درست مثه اتفاقی ک برا اف پیس افتاد…ای کاش بتونن وزنشو کمترکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. نت

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (363 ديدگاه)

    چه خوشکله این جگوار مخصوصا پشت ماشین و شیشه عقب ماشین .وای خدای من رینگ 23 اینچش حتی از رینگهای کراس اور اینفینیتی هم بزرگتره.داشبوردش خیلی زیبا و ساده است مخصوصا ال سی دی روی داشبورد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. علیرضا

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (752 ديدگاه)

    جگوار یه روزی خودروهای کسل کننده و زشت و قدیمی تولید میکرد اما الان به جایی رسیده که تو بعضی از تستهای سایتای معروف رانندگیش از بی ام و هم اسپرت تر ذکر شده طراحیشم که فوق العادست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. نت

    ۲۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (363 ديدگاه)

    ولی این کراس اور جگوار کوچیکه .باید یه کم بزرگتر طراحی میکرد مثلا اندازه هیوندای سانتافه اسپرت که بشه بهش بگی کراس اور.ارتفاعش هم باید از سطح زمین بیشتر میکرد تا بزرگتر به چشم بیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احمد باقری

    ۲۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مثل همیشه، عالی.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا