جیپ

برنامه آینده برند جیپ

سرجیو مارچیونه (Sergio Marchionne)، مدیرعامل فیات-کرایسلر، چه یک شریک مناسب برای ادغام‌شدن پیدا کند یا خیر، یک چیز در آینده این خودروساز مشخص است؛ اینکه برند «جیپ» به پیشرفت خود ادامه خواهد داد. اهمیت «جیپ» در گذشته، مصداق‌هایی برای خود دارد. ازجمله در سال ۲۰۰۹ وقتی کرایسلر به‌طرف ورشکستگی حرکت کرد، اگر این برند را احیا نکرده بود، احتمالاً یک رقیب خارجی آن را می‌خرید. اگر به سال ۱۹۸۷ نیز برگردیم، کرایسلر AMC را برای رسیدن به «جیپ» خریداری کرد. خودِ AMC نیز در سال ۱۹۷۰ «جیپ» را از «کایزر»، خودروساز بزرگ پس از جنگ‌ جهانی دوم خریده بود.

jeep wrangler Rendering
jeep wrangler Rendering
مایکل منلی (Michael Manley) مدیرعامل و رئیس جیپ، نگرانی چندانی در مورد اثرات تلاش‌های ادغام «مارچیونه» بر این برند ندارد. این موضوع را از مصاحبه اخیر وی در پیش‌نمایش مدل‌های ۲۰۱۶ در میشیگان امریکا می‌توان فهمید:

من فکر می‌کنم که پرسش‌ها درزمینهٔ ادغام را باید به شخص مدیرعامل واگذار کنیم.

وی خبرهای برند خود را با تأیید موضوع یک جیپ گرند چروکی جدید برای مدل ۲۰۱۸ آغاز می‌کند؛ چیزی که سال گذشته در برنامه ۵ ساله ارائه شده از طرف «مارچیونه» برای سال ۲۰۱۸ یا ۲۰۱۹ درنظر گرفته شده بود. مارچیونه در هر دو برنامه ۵ سال خود که اولی در سال ۲۰۰۹ ارائه شده بود، نشان داده که بهترین سناریو را برای خودروساز تصور کرده و برخی از مدل‌ها ممکن است با اندکی تأخیر روانه بازار شوند. ولی در حال حاضر، فیات-‌کرایسلر به دنبال بررسی این موضوع است که آیا مدل کنونی که از سال ۲۰۱۱ وارد بازار شده، این‌قدر توانایی دارد که با ۸ یا ۹ سال تغییرات و آپدیت‌های جزئی و یک فیس‌لیفت در سال آینده، در صحنه رقابت با خودروهای هم‌کلاس خود باقی بماند یا خیر. «منلی» در این زمینه اضافه می‌کند:

اگر به سراسر خط تولید فیات-‌کرایسلر نگاهی بیندازید و رشد برند جیپ را از سال ۲۰۰۹ ملاحظه کنید، احتمالاً همه بر این موضوع واقف هستند که این برند نقش قابل‌ملاحظه‌ای در موقعیت کل گروه خودروسازی دارد. این برند بسیار منحصربه‌فرد است و فارغ از اینکه چه اتفاقی در آینده برای فیات-کرایسلر اتفاق خواهد افتاد، زندگی برند «جیپ» همچنان ادامه خواهد یافت.

Jeep Cherokee 2014
Jeep Cherokee 2014
آخرین برنامه زنده‌ماندن این برند، شامل جایگزینی مدل‌های کمپس و پتریوت با یک مدل با عنوان CY16 است و همچنین یک مدل جدید سه‌ردیفه «گرند واگونیر» نیز اضافه می‌شود که قرار است از لحاظ قیمت و جایگاه با خودروهایی مانند لندروور رنج‌روور رقابت کند. البته این یک استراتژی مدل صرف نیست و مدل ۲۰۱۷ جایگزین کمپس و پتریوت، از همان پلتفرم جدید مورد استفاده در رنگید بهره خواهد بود؛ مدلی که خودش از نظر پلتفرم موتور عرضی با فیات ۵۰۰X و ۵۰۰L مشترک است. بنابراین، در انتهای دهه کنونی میلادی هنوز دو جیپ شاسی‌بلند کامپکت زیبا (رنگید و مدل جایگزین کمپس و پتریوت) در کنار یک مدل جدید جیپ واگونیر بهره‌مند خواهیم بود.

jeep grand wagoneer Rendering
jeep grand wagoneer Rendering
جیپ مطابق برنامه پنج ساله، درنظر دارد تا مدل گرند واگونیر را در میانه‌های سال ۲۰۱۸ میلادی معرفی کند. برای رقابت با خودرویی مانند رنج‌روور، این مدل می‌بایست دارای شرایطی منحصربه‌فرد بوده و همین‌طور هیچ سطوح تریم پایینی برای آن ارائه نشده باشد. «منلی» در این زمینه توضیح می‌دهد:

وقتی به این سطح قدم می‌گذارید، حجم تولید جهانی نسبتاً کوچک است. به این ترتیب، دامنه مدل کوچک‌تری نیز خواهید داشت. ولی در همین حال، فرصت سفارشی‌سازی زیادی برای شما وجود خواهد داشت.

این فرصت می‌تواند برای مدل جدید دوج دورانگو نیز، احتمالاً در ابتدای دهه بعدی میلادی فراهم شود. برای دورانگو در برنامه ۵ ساله فیات‌-‌کرایسلر تنها یک بازنگری جزئی در سال ۲۰۱۷ درنظر گرفته شده است. مدل سه‌ردیفه دورانگو از پلتفرم موتور طولی مبتنی بر مرسدس‌بنز استفاده می‌کند که با مدل دو ردیفه گرند چروکی مشترک است. این در حالی است که در سال گذشته دوج تعداد ۶۴۳۹۸ دستگاه دورانگو در امریکا به‌فروش رسانده و آمار فروش جیپ گرند چروکی به اندازه ۱۸۳ هزار و ۷۸۶ دستگاه است.

2015 jeep grand cherokee srt
۲۰۱۵ jeep grand cherokee srt
در حالی که دیگر برندهای گروه فیات‌-‌کرایسلر از سوددهی و درآمد کم رنج می‌برند، جیپ به‌عنوان نقطه روشنی در این گروه خودروسازی باقی مانده که یک یا دو سال تأخیر در ارائه نسخه جدید درآمدزاترین مدلش، لطمه چندانی به آن وارد نمی‌کند. اوایل سال جاری میلادی، هر کدام از سه مدل چروکی، گرند چروکی و رنگلر توانستند در هر ماه بیش از ۱۰ هزار دستگاه در بازار امریکا بفروشند. به‌عنوان نمونه، جیپ در ماه می ۲۰۱۵ بیش از ۲۱ هزار دستگاه رنگلر را در بازار امریکا به فروش رساند.

2015 jeep wrangler unlimited
۲۰۱۵ jeep wrangler unlimited
مطابق گفته «منلی»، فروش جهانی جیپ در سال جاری میلادی به اندازه ۲۰ درصد رشد داشته است و انتظار آمار ۱/۲ میلیونی از آن در سطح جهان می‌رود. یک کارخانه جدید در برزیل قرار است که امسال تولید مدل رنگید را آغاز کند و یک کارخانه چینی نیز همین کار را در سال ۲۰۱۶ انجام خواهد داد. جیپ انتظار دارد تا فروش جهانی خود را در سال ۲۰۱۸ به رقم ۱/۹ میلیون دستگاه برساند.

2015 Jeep Renegade Latitude
۲۰۱۵ Jeep Renegade Latitude
نسخه جدید جیپ رنگلر به‌عنوان مدل ۲۰۱۸ ارائه خواهد شد. «مارچیونه» اخیراً گفته است که در این مدل از یک استراتژی مواد ترکیبی به جای ساختار آلومینیومی که قبلاً اشاره شده، استفاده خواهد شد. در هر حال، این مدل جدید رنگلر پس از زمان طولانی ۱۱ سال که از ارائه مدل قبلی در سال ۲۰۰۷ می‌گذرد، معرفی می‌شود. مدلی که در سال ۲۰۱۱ یک فیس‌لیفت جزئی و یک ارتقای پیشرانه در سال ۲۰۱۲ دریافت کرده است.

2015 jeep wrangler unlimited
۲۰۱۵ jeep wrangler unlimited
اگر جیپ بتواند آمار فروش را تا ارائه مدل جدید رنگلر ۲۰۱۸ در همین بازه حفظ کند، افت فروش گرند چروکی قدیمی چندان اهمیتی نخواهد داشت. رنگلر به اندازه یک گرند چروکی گران نیست و شروع قیمتش از ۲۳۹۹۰ دلار برای مدل ۲ در و ۲۷۷۹۰ دلار برای مدل چهار در آنلیمیتد است. این در حالی است که برای داشتن یک گرند چروکی لاردو مبلغی برابر ۳۰ هزار و ۹۹۰ دلار باید پرداخت.

2015 Jeep Wrangler rubicon hard rock
۲۰۱۵ Jeep Wrangler rubicon hard rock
البته برخی مدل‌های رنگلر نیز دست‌کمی از گرند چروکی ندارند. یک جیپ رنگلر ATP قیمتی در حدود ۳۰ هزار دلار دارد. در همین حال، نسخه ATP از رنگلر آنلیمیتد که ۷۰ درصد آمار فروش را نیز به خود اختصاص می‌دهد، قیمتش برابر ۳۵ هزار دلار است؛ یعنی تقریباً همان قیمت مدل معادل خود گرند چروکی. فیات‌-کرایسلر در سال گذشته میلادی در مجموع تعداد ۱۷۵۳۲۸ دستگاه رنگلر و رنگلر آنلیمیتد را در بازار امریکا به فروش رسانده است. این که چه اتفاقی برای درخواست ادغام «مارچیونه» می‌افتد یا اینکه هزینه نهایی تبدیل آلفا رومئو به یک رقیب جدی برای ب‌ام‌و چقدر خواهد بود، شاید اهمیت چندانی نداشته باشد؛ چراکه جیپ همچنان استوار و پابرجا باقی می‌ماند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (255 ديدگاه)

    خدا کند با براشته شدن تحریم ها پای ماشین های آمریکایی به ایران باز شود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. RETOLEX

      ۱۶ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      رنگید: 200میلیون تومان
      رنگیلر:280میلیون تومان
      چروکی:350میلیون تومان
      گرندچروکی:400میلیون تومان

      میدونی چرا ؟
      چون امریکایی هست
      میدونی چرا ؟
      چون اینجا ایران هست
      .
      .
      .
      .
      .
      .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. RETOLEX

        ۱۶ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (1409 ديدگاه)

        البته اینا قیمت نمونه پایه هست

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. saeed.shariati

        ۱۶ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (477 ديدگاه)

        ممکنه ایران از نظر خودرو اصلا جلو نباشه اما اینو یادمون باشه همچی رو نندازیم گردن خودمون چون نامردی از طرف اونا هم هس شما خودتونم میدونید اکثر خودرو های امریکایی زمان شاه تو ایران مونتاژ میشدن اما بعد از شروع جنگ تحمیلی بخاطر حمایت از صدام و فلج کردن ارتش خودرویی ما ایرانو ترک کردن بخاطر همینه که عراقی ها همش از جیپ های بادوام وپر قدرت امریکایی استفاده میکردن اما ما از تویوتا
        پس حواسمون باشه که اونا مارو تو بد ترین شرایط ترک کردن
        منم مث شماها دل خوشی از مسئولین ندارم و معتقدم بعد از اون همکاری گسترده بین تویوتا و ایران زمان جنگ کاش پای این برند به کارخونه های مونتاژ ما باز میشد که مسئولین محترم طبق معمول سیاست گند زنی به صنغت خودرو سازی رو اینجاهم به نمایش گذاشتن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. RETOLEX

          ۱۶ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (1409 ديدگاه)

          مشکل تویوتا چی بود !؟!؟!؟!,!!؟؟؟؟؟!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. sky watcher

          ۱۶ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (111 ديدگاه)

          ما تنها قومی هستیم که انتظار داشتیم و داریم و خواهیم داشت که یکی ازعالم غیب بیاد و کمکمون کنه … پیشرفتمون بده … نذاره سختی بکشیم …
          خدا خودش گفته سر نوشت هر قومی رو خودش مشخص میکنه
          از قرار معلوم که آبی هم از خودمون گرم نمیشه …

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. نوید جهرمی

          ۱۷ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (3686 ديدگاه)

          اونا بعد از تسخیر سفارتشون بود که تحریما علیه ایران رو ب کار گرفتن
          اون زمان ک هنوز جنگ شروع نشده بود.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. Archi KHAN

          ۱۷ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (2165 ديدگاه)

          دوست عزیز مگه اونننا تعهدی داشتن که ما را تو بد ترین شرایط ترک نکنن ؟؟!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. رضا

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    خیلی از گرندچروکی خوشم میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. دکتر داریوش

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (86 ديدگاه)

    این جیپ بیاد ایران چه میکنه!! تو ایران طرفدارای خودشو داره
    با این قیمت ها که این امریکاییها کلا” اس یو وی هاشونو عرضه میکنن بازار ایران و قبضه میکنن…جیپ،شورولت،دوج،….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. RETOLEX

      ۱۶ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      فقط کافیه به یه ایرانی بگی این ماشین امریکایی هست اونوقت زندگیشو میفروشه میره میخرش
      توی منطقه ازاد خیلی امریکایی زیاده

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ALiHidden

        ۱۶ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (332 ديدگاه)

        آره مخصوصا کامارو و موستانگ خیلی زیاده!

        ی چی تو مایه های پرایده ک تو ایران ریخته!

        (من منطقه آزادای قشم و کیش رو میگم بقیه رو خبر ندارم!)

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. RETOLEX

          ۱۶ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (1409 ديدگاه)

          منم همونجا رو میگم

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. شلبى

          ۱۶ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (685 ديدگاه)

          تو منطقه ازاد ارس هم شاید هشتاد نود درصد خودروهاى فروخته شده امریکایى هستن و زیادى ماشین هاى امریکایى رو شما تو شهر تبریز واضح میبینین،جیپ هم در منطقه ازاد ارس فروش خیلى زیادى داره

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. AHMADREZA

          ۱۶ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (1022 ديدگاه)

          اهوازم همین طوره

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. saeed.shariati

        ۱۶ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (477 ديدگاه)

        جنابRETOLEX شما چرا از دست من عصبانی میشی؟
        من تو متنم گفتم که مسئولین مقصرن ما با تویو تا قرارداد نبستیم
        البته مشکل ما ایرانیا همینه هم خیلی سطحی قضاوت میکنیم هم خودمون رو خیلی دست کم و بی عرضه فرض میکنیم درسته ظلمی که الان مشئولین خودرو سازی به ما میکنن خیلیه اما نباید از ظلم خارجی ها هم غافل شیم چون اونا دلشون برا من و تو نسوخته .تو فک میکنی اینکه الان تمام واحد های صنعتی دارن ماشین چینی میزنن همش تقصیر خودرو سازامونه؟اره یه بخشیش هس اما اینو اگه نمیدونی بدون که غیر از خودرو ساز های چینی هیچکدوم از خودرو ساز های دنیا حاضر به همکاری با ما نیستن نمونه اش همین اشکودا و ایران خررو که داشتن به توافق میرسیدن اما یهو از فولکس واگن اعلام شد:ارباب ما امریکا خان گفته شما تحریمید و حق ندارید با ما رابطه داشته باشین
        البته این وسط من اصلا از خر ساز های وطنی طرفداری نمیکنم بلکه میگم باید به جای مونتاژ ماشین های چینی امثال نادر فقیه زاده و کورش منصوری و فردیس رضوانی و… رو بیارن تو ایران و به صنعت خودمون سر و سامان بدن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. RETOLEX

          ۱۶ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (1409 ديدگاه)

          من دارم میگم مشکل تویوتا چی بود شما مشکلات اقتصادی رو توضیح میدی!
          اینو بهتون بگم اون کمپانی های خارجی به چه دلیل باید به فکر ما باشن خود ما باید کاری کنیم .
          اون چینی ها دنبال فروش هستن اومدن ایران . زیر صد میلیون به غیر از چیننی چیزی هست ؟
          تحریم ها هم اگه خدا بخواد یه روزی برداشته میشن و اون روز هست که میبینیم اشکودا میاد ایران یا نه !

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. ALiHidden

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (332 ديدگاه)

    انصافا جیپ ماشین های خوبی میزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. american and japan

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (96 ديدگاه)

    ○||||||○

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. american and japan

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (96 ديدگاه)

    به نام جیپ که ناجی جان من پس از خداست.○||||||○
    Let’s go places
    جیپ و دیگر برند های آمریکایی پاشون به ایران باز بشه نه کره ای میمونه نه چینی نه ایرانی نه حتی ژاپنی و شاید آلمانی.مردم ما واقعا خاطرات خوشی از ماشین های آمریکایی دارند و با هیچی عوضش نمیکنند.مخصوصا همین جیپ.امیدوارم روزی برسه که ما توی ایران شاهد ماشین های آمریکایی و به خصوص جیپ باشیم.هر خانواده یه جیپ.هر جیپ یه تعطیلات به یاد موندنی.این برند رو بین دو دیفرانسیل ها باید ستایش کرد.برندی که دو دیفرانسیل رو خلق کرد با جناب ویلیز در جنگ جهانی دوم.من خودم کیش رنت میکنم هر 6 ماه یه بار که میرم عالیه حرف نداره.خودمم یه صحرا کروک دارم که بسمه.ولی ای کاش وارد میشد.لاقل همون چینیش هم وارد بشه ما سپاس گذاریم به خدا ترکیدیم.مسءولین خواهشا با آمریکا توافق کنید به خدا خسته شدیم.فقط یه طرفه نباشه.و در آخر only in a jeep
    ○||||||○

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو

      ۱۶ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (810 ديدگاه)

      داداش اون قسمت کامنت شما خیلی باحال بود که فرمودید:
      “هر خانواده یک جیپ،هر جیپ یه خاطرات به یاد موندنی”
      مثل تبلیغات شبکه های ایرانی!!!! :D
      ولی قبول دارم.خودروی خاصی است که واقعاً حس و حال یه شاسی بلند رو داره به معنای واقعی کلمه.
      اتفاقاً شاسی بلند مورد علاقه ی بنده گرند چروکی هست.
      خیلی زیباست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. saeed.shariati

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (477 ديدگاه)

    اخه برادر من RETOLEX جان مشکلات اقتصادی نبض خودرو سازی مارو به دست گرفته اونوقت میگی نگم؟
    بعدشم من دارم حال رو بحث میکنم نه اینده من دارم میگم اشکودا حاضر به همکاری با ما نیس شما میگی ایشالا بعد تحریما
    جه ربطی داره اخه؟فک کنم حرفای همو خوب متوجه نمیشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Reza :: nur Deutschland :: nur der Mercedes

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    زمانی یک خجسته دلی میخواست به من ثابت کنه سود گروه فیات کرایسلر از فولکس واگن بیشتره !!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. فریا

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (684 ديدگاه)

    اگــه یه روز بدون محدودیت اختیار انتخاب بهم بدن اول میرم سراغ گرندچروکی SRT . اسمشو کـ میــشنوم کل ماشینای دنیا از جلو چشم میفــتن .
    olllllllo
    Wrangler : You can go fast , I can go everywhere
    Grand SRT : I can go everywhere fast ! :D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. یوسف

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (740 ديدگاه)

    به نظر من تولید مدل wagoneer استراتژی اشتباهیه. جیپ یه برند بسیار محبوب در سطح جهانه اما هرگز یه برند لوکس نیست . کمتر ثروتمندی در هنگام خرید یه شاسی بلند لوکس حاضره این مدلو به رنجروور، کادیلاک، لینکلن و … ترجیح بده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا