خودروهای سنگین

کامیون خودران بدون کابین کوماتسو

کاربرد وسایل نقلیه شبه‌خودران در عملیات معدن، رفته‌رفته ابعاد بیشتری پیدا می‌کند. دامپ‌تراک‌های غول‌پیکر که برای جابجایی مصالح در کارگاه‌های عظیم حفاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، چند سالی است که از قابلیت رانندگی خودکار برخوردار شده‌اند. البته همیشه یک راننده انسان، مراقب عملکرد این کامیون‌ها بوده است. امّا اکنون کمپانی «کوماتسو» از کمپرسی سنگین رونمایی کرده که در آن هیچ‌گونه اثری از کابین، غربیلک فرمان، شیشه جلو و یا چیز دیگری برای استقرار یک راننده انسان دیده نمی‌شود.

komatsu-autonomous-truck-2.png
بدون حضور راننده، هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که کدام سمت این کامیون، «جلو» و کدام سمت آن «عقب» محسوب می‌شود؛ موضوعی که می‌تواند منفعت زیادی برای شرکت‌های معدن و حفاری داشته باشد. در نظر بگیرید که معمولاً شرایط به این گونه است که راننده اپراتور یک کامیون باربر در جلوی آن می‌نشیند و قسمت بارگیر از عقب تخلیه می‌شود. در نتیجه، این کامیون مجبور است که در بیشتر مواقع دور بزند و این موضوع جابجایی مصالح در کارگاه را پیچیده می‌کند.

komatsu-autonomous-truck-1
امّا کامیون کوماتسو موسوم به «کوماتسو اینووِیتیو اتونومس هالِیج ویهِکل» بدون کابین، با سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک و با فرمان تمام‌چرخ، از این نوع مشکل فاصله گرفته و فارغ از اینکه به کدام طرف حرکت می‌کند، می‌تواند همان سرعت و قابلیت مانور را داشته باشد. به دلیل اینکه نیاز به پنجره جلو در این وسیله نقلیه وجود ندارد، هیچ طرفی از لزوماً «جلو» یا «عقب» محسوب نمی‌شود. البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که بارگیر کامیون تنها در یک جهت می‌چرخد؛ ولی این موضوع تنها در زمان تخلیه بار و جهت روبروی حرکت تراک در این حالت اهمیت خواهد داشت.

Komatsu's self-driving dump truck
سایر نوآوری‌های کوماتسو در این وسیله نقلیه کم نیستند؛ از جمله اینکه سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک از سیستم احیای انرژی ترمز‌ها برای شارژ دوباره سیستم پیشرانه هیبرید الکتریکی استفاده می‌کند. به گفته کوماتسو، این کامیون می‌توان باری به میزان بیش از ۲۲۵ تُن را با سرعت حداکثر ۶۴ کیلومتر بر ساعت جابجا‌ کند. قدرت در دسترس این وسیله برابر ۲۷۰۰ اسب‌بخار است.

البته نباید انتظار داشته باشید که این نوع کامیون‌ها را به این زودی‌ها در جاده‌های عمومی شهرها ببینید؛ چرا که این هیولاهای ماشینی در کارگاه‌‌ها زندگی خواهند کرد. امّا این تکنولوژی، جذابیت‌های خاص خودش را دارد؛ به‌خصوص وقتی معنای سنتی «جلو» و «عقب» یک وسیله نقلیه را تغییر می‌دهد. [دانلود ویدئو]

منبع: roadandtrack

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. madjid911 GT2

    ۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    خیلی جالب بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      قدرتش 2700 اسب بخار
      ولی عجب وزنی داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. reza

    ۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (37 ديدگاه)

    ایده ی جالب و کاربردیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ali

    ۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    چه بلا هایی بر زمین می آرن
    هر روز با سرعت و قدرت بیشتر از قبل

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. مجید

    ۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    1-0 به نفع کوماتسو باید دید کاترپیلار چی تو چنته داره؟؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      کاملا درست گفتی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. madjid911 GT2

    ۸ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    ماشین های ژاپنی خیلی خوبن.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۸ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      جنس و کالاهای ژاپنی هم خوبه
      لوازم خونگی های باکیفیتی تولید میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا