نگاهی اجمالی به ام‌وی‌ام 550، در تکاپوی رقابت

جدیدترین آماری که از میزان تولید و عرضه خودرو در سال 1393 شمسی انتشار یافته نکات جالبی را بازگو می‌کند. در این لیست شاهدیم که دو خودروساز به‌ظاهر خصوصی کشورمان – مدیران خودرو و کرمان موتور- توانسته‌اند شمارگان تولید خود را در قیاس با سال 1392، بیش از دو برابر افزایش داده و بیشترین رقم رشد را هم در این بازه از آن خود سازند. در این میان، شرکت مدیران خودرو (سازنده خودروهای چری یا ام‌وی‌ام) با رشد 139 درصدی، مقام نخست را در میان تمامی سازندگان داخلی کسب نمود و پس از آن نیز کرمان موتور (سازنده خودروهای لیفان و جک) با رشد 134 درصدی جای گرفت.
نکته جالب اینجاست که در بین تمامی برندهای چینی موجود در کشورمان، بیشترین حساسیت و دیدگاه منفی هم نسبت به محصولات ام‌وی‌ام وجود دارد اما در عرصه عمل، شاهد رویکرد متفاوت و یا حتی متضادی از سوی خریداران هستیم! برخی این موضوع را ناشی از شیوه فروش اقساطی این شرکت می‌دانند و بعضی‌ها هم به جاذبه‌های بیشتر این برند در مقابل رقبایش اشاره دارند. مسئله هر چه باشد، واقعیت آن است که علیرغم همه مخالفت‌ها و گلایه‌هایی که وجود دارد، خودروهای ام‌وی‌ام به‌آرامی و نرمی هر چه تمام‌تر در حال ورود به لایه‌های گوناگون بازار هستند. بگذریم!

Chery E5 MVM 550
Chery E5 MVM 550

فروش ام‌وی‌ام 550 یا همان چری E5، در آگوست سال 2013 میلادی در بازار چین آغاز شد. این خودرو جانشین چری A5 و یا همان ام‌وی‌ام 530 بوده و به لحاظ فنی و تکنیکی نیز بر مبنای همین خودرو تکوین یافته است. خودروی ام‌وی‌ام 530 نیز در سال 2006 میلادی به بازار معرفی شد و علاوه بر چین، در کشورهایی همچون ایران، روسیه و مصر هم تولید شده است.
چندی پیش از خودروی ام‌وی‌ام 550 یا همان چری E5 در داخل کشورمان رونمایی شد و در حال حاضر هم از نمونه اتوماتیک (CVT) این خودرو در نمایندگی‌های آن ثبت‌نام به عمل می‌آید لذا به همین بهانه مطلبی را از سایت اماراتی «AUTOMIDDLEEAST» گزینش نمودیم که امیدواریم مورد توجهتان واقع گردد.

Chery E5 MVM 550
Chery E5 MVM 550

خلاصه بررسی MVM 550

کل امتیاز این خودرو: 4 از 5
پیشینه سری E چری به سال 2012 میلادی باز می‌گردد، کماکان مدل E5 یک خودروی تازه‌وارد در بازار محسوب می‌شود که رقبایی همچون جک J5 و نیز خودروی کره ای کیا سراتو را هدف‌گذاری نموده است. با بهایی که به‌وضوح به نفع مشتری ارزیابی می‌شود، چری E5 مدل 2014 در مسیری صحیح از موفقیت گام نهاده است (لااقل در حال حاضر).

Chery E5 MVM 550
Chery E5 MVM 550

نمای ظاهری
بسته به اینکه از کدام منظر به این خودرو بنگرید نخستین برداشت و ارزیابی‌تان از آن متفاوت خواهد بود. در نمای روبرو، شاهد خطوطی هستیم که به‌آرامی از سطح کاپوت پایین آمده و با جلوپنجره کرومی این خودرو ادغام شده و نیز چراغ‌های جلوی آن را در برگرفته است، وجود همین مسئله توانسته به آراستگی ظاهری این بخش از خودرو مدد رساند. گرچه با قدم زدن در پیرامون این خودرو، تا حدی این حس شما را فرامی‌گیرد که ایده‌های طراحش همین‌جا خاتمه یافته و فرم کلی اتاق آن نیز با صدای بلند فریاد می‌کشد که با یک جعبه – اقتصادی (ECONO- BOX) مواجهید.

Chery E5 MVM 550
Chery E5 MVM 550

Chery E5 MVM 550
Chery E5 MVM 550

کابین
داخل این خودرو به نحو شگفت‌آوری خوب و مناسب طراحی شده است، کابین چری E5 همانند یک خانه تمیز و مرتب بوده و از داشبوردی دورنگ و منظم بهره می‌برد و علاوه بر آن، فضاهای زیادی هم برای قرارگیری بار و اشیاء در آن وجود دارد. همچنین، میزان مناسبی از پلاستیک در جای‌جای کابین آن به‌کار رفته که به نحو کاملاً هوشمندانه ای نیز از نگاه تیز سرنشینان پنهان نگاه داشته شده است. فاصله 2600 میلی‌متری بین دو محور آن، فضای کافی و مناسبی را برای سر و پاهای سرنشینان جلو و عقب این خودرو فراهم می‌آورد.

Chery E5 - MVM550 interior
Chery E5 – MVM550 interior

مهندسی
این مدل که در طیف خودروهایی با بهای زیر 50,000 درهم طبقه‌بندی می‌گردد، به نحو اعجاب‌آوری، خوب تجهیز شده است. چری E5 از فهرست درخور توجهی از تجهیزات، همچون همانند شیشه‌های برقی، سانروف، صفحه نمایشگر لمسی، سیستم صوتی با 4 بلندگو به همراه پورت USB بهره می‌برد. آری، تمامی آنچه را که خوانده‌اید واقعیت دارد.


آنچه که در این خودرو ارائه می‌شود
در زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه 1.8 لیتری مستقر است که توان خروجی آن 130 اسب بخار در 5,750 دور در دقیقه و گشتاور آن نیز برابر با 170 نیوتن متر در 4,500 دور در دقیقه می‌باشد. این پیشرانه به همراه یک گیربکس CVT از این توانایی برخوردار است که شتابی معادل 10.8 ثانیه و سرعتی (قابل قبول) برابر با 185 کیلومتر را به این خودروی 4580 میلی‌متری چینی ارزانی دارد.

Chery E5 - MVM550 Engine
Chery E5 – MVM550 Engine

جمع‌بندی نهایی

برای آن دسته از اشخاصی که نگران جاذبه‌های مرتبط با آرم و نشان یک خودرو هستند، چری E5 نمی‌تواند شوق برانگیز باشد و حتی می‌تواند موجب انصرافشان شده و آنها را به این سمت سوق دهد که برندهای دیگری را جهت خرید، مدنظر قرار دهند ولی برای آن طیف از افرادی که واقعاً در پی یک خودروی شهری هستند که گهگاهی هم آنها را از مکان A به مکان B حمل نماید، چری E5 می‌تواند ارائه گر ویژگی‌های درخشانی در برابر بهای پرداختی‌اش باشد، مثلاً این خودرو یک گارانتی 5 ساله را در این بازه قیمتی عرضه می‌کند که وجود همین امر به‌تنهایی می‌تواند دیگر همتایان چینی این خودرو را شرم‌زده سازد.

Chery E5 - MVM550
Chery E5 – MVM550

نکته مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
با هزینه ای که به‌طور معمول برای خرید یک خودروی دست دوم صرف می‌کنید، چری این امکان را به شما می‌دهد که مالک یک خودروی نو گردید.
نکته منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
بیشتر مردم کماکان شاهد این مسئله‌اند که وسایل نقلیه چینی ویژگی‌های سطح پایینی را از خود بروز می‌دهند.

مشخصات فنی MVM 550

پیشرانه 1.8 لیتری:
حجم موتور: 1845 سی‌سی
توان: 130 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه
گشتاور: 170 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 10.8 ثانیه
حداکثر سرعت: 185 کیلومتر بر ساعت
پیشرانه 2 لیتری (نمونه ارائه شده در ایران):
حجم موتور: 1971 سی‌سی
توان: 139 اسب بخار در 5750 دور در دقیق
گشتاور: 182 نیوتن متر در 4300 دور در دقیقه
حداکثر سرعت: 185 کیلومتر بر ساعت
سیستم تعلیق جلو: مستقل، مک فرسون استرات
سیستم تعلیق عقب: مستقل، مولتی لینک (چند عضوی)
سیستم ترمز: دیسکی (جلو و عقب)
نوع گیربکس: 5 سرعته دستی – CVT
استاندارد آلایندگی: یورو 4


ابعاد
طول/ عرض/ ارتفاع: 4580/1760/1483 میلی‌متر
فاصله بین دو محور جلو و عقب: 2600 میلی‌متر
وزن خالص: نمونه 1.8 لیتری با گیربکس CVT: 1336 کیلوگرم – نمونه 2 لیتری با جعبه‌دنده دستی: 1366 کیلوگرم – نمونه 2 لیتری با گیربکس CVT: 1401 کیلوگرم
سایز تایرهای جلو و عقب: 195/55 R 15 (نمونه ارائه شده در ایران)
حجم باک: 50 لیتر


ایمنی
2 عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS + ترمزهای دیسکی برای هر چهارچرخ
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
کمربندهای ایمنی سه نقطه ای


برخی از تجهیزات رفاهی در این خودرو
سانروف برقی
سنسور دنده عقب
سیستم فرمان برقی
آینه‌های برقی جانبی به همراه گرم‌کن
سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + پورت USB + AUX
4 عدد بلندگو، استریو
صندلی‌ها با روکش چرمی
نشانگر لحظه ای مصرف سوخت
زیرپایی استاندارد
پاور ویندوز
سیستم ضد سرقت IMMOBLIZER
رینگ‌های آلومینیمی
لامپ‌های مه شکن جلو
برخی از تیپ‌های این خودرو که در بازار چین عرضه می‌شوند از تجهیزاتی همچون دوربین دید عقب و سامانه GPS برخوردارند.


قیمت
قیمت در ایران: 57 میلیون تومان (مدل با گیربکس CVT – ثبت‌نام در نمایندگی)- 49.3 میلیون تومان (دنده دستی- ثبت‌نام در نمایندگی)
قیمت در امارات: 43,900 الی 46,900 درهم (پیشرانه 1.8 لیتری، گیربکس CVT)


[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

838 دیدگاه

  1. علی ،ش
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    دوستان بعد از گارانتی اول یا همون پنج هزار کیلومتر کمک ها رو عوض کنید که کمک جلو کمک تویوتا کمری و کمک عقب ماکسیما کارکرده یعنی نو نباشه تا کیفیت رو حس کنید مجموع این دو با هزینه واجرت حدود هشتصد هزار میشه

    پاسخ
    1. سلیم
      سوابق: (4 دیدگاه) ,

      این ماشین عالیه من مدل ۹۵ اتومات گرفتم واقعا راضیم

      پاسخ
  2. سحر
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    سلام، کسی بدون دیاگ زدن تونسته چراغ سرویس ( یا همون آچار) رو خاموش کنه؟
    من قبل 5000 بردم سرویس و به 5000 که رسید چراغ سرویس روشن شده. دستورالعمل هایی که برای خاموش کردنش نوشته رو مو به مو اجرا کردم اما نشد.
    اگه کسی تونسته خودش خاموش کنه راهنمایی کنه لطفا، مرسی

    پاسخ
    1. علیرضا
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      دو کلید روی کیلومتر را همزمان نگه دار و ۵ بار سوییچ باز و بسه کن کامل بعد خاموش میشه

      پاسخ
  3. امین
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام در مورد چراغ سرویس باید اول دکمه سمت چپ روی صفحه کیلومتر رو نگه دارید در این حالت سوئیچ رو باز کنید بعد 5 ثانیه رها کنید بعد از 2 ثانیه دکمه چپ و راست رو باهم فشار دهید من امتحان کردم خاموش شد

    پاسخ
  4. امین
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام در مورد چراغ سرویس باید اول دکمه سمت چپ روی صفحه کیلومتر رو نگه دارید در این حالت سوئیچ رو باز کنید بعد 5 ثانیه رها کنید بعد از 2 ثانیه دکمه چپ و راست رو باهم فشار دهید من امتحان کردم خاموش شد .ضمنا اگه کسی از علت صداهای غیر معمول مثل صدای جیره از عقب هنگام خوردن در دست انداز تیز و زبر یا صدای هان هان گیربکس وقتی دور موتور حدود2500 اطلاع داره راهنمایی کنه

    پاسخ
  5. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من چندروز پیش یه اتوماتشو خریدم چراق ای بی اسش روشن میشه و دیگه دنده زیاد نمیکنه .چندروز نمایندگی بوده دوباره روشن میشهفقط باید با دیاگ خاموشش کرد امادوباره روشن میشه.کسی این مشکلو اگهداشته و حلش کردهراهحلشو بگه.ممنون

    پاسخ
  6. وحيد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من هنوز نخریدم خواهش میکنم اگرمیشه راهنمهییم کنید جک جی 5بخرم یا ام وی ام550

    پاسخ
  7. محمد باقر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان من‌یه اتومات مدل ۹۴ دارم چراغ روی دکمه کولر و شیشه برقی و تنظیم ایینه روشن نمیشه تو دست انداز و چاله خیلی میکوبه طوری که احساس میکنم کمکش کنده شده .ایا تعویض لاستیک به نرمیش کمکی میکنه؟

    پاسخ
    1. مهدی
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      سلام من ی ساله این ماشین رو دارم اولش که خریدم چهارحلقه لاستیک کره ای انداختم حدودا 30درصد نرمتر شد ولی هنوز تو دست انداز صدا میده

      پاسخ
  8. مسعود
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام من خریدم الان بیش از ۴۰ هزارتا باهاش رانندگی کردم . ماشین خوبیه و مطمئن ولی مصرف سوختش داخل شهر کمی زیاده ولی بیرون شهر ایده آله تنها عیب فنی هم بنظر من طی این مدت کمک های این ماشینه که میکوبه . و صندلی راننده که خشکه و تو رانندگی طولانی کمی اذیت میکنه قابل تحمله صندلیش ولی کمکها نه واقعا رو اعصابه که نمایندگی هم زیر بار تعویض نمیره .

    پاسخ
  9. علی
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    سلام
    از دوستانی که این ماشین رو دارند خواهش میکنم بنده رو از این دو دلی در بیارن میخوام یکی از این ماشینها بگیرم ولی شواهد نشون میده ماشین خوبی نیست به دلایل زیر:
    1- قیمت بازار از قیمت کارخانه پایین تر است
    2- یک ستاره کیفی گرفته
    3- تو بنگاه کسی خریدار کار کرده اش نیست
    اگه کسی باشه در این موارد بنده رو راهنمایی کنه ممنون میشم

    پاسخ
  10. علی عباسی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    من یکی مدل 94سی وی تی خریدم با توجه به شغلم که پیمانکار هستم حدودا تا الان 100هزار کیلومتر باهاش رفتم. بزرگترین ضعف این ماشین در گیربکس که بعداز 60هزار شروع به صدا دادن میکنه و گیربکس صفر قیمت آزاد هجده میلیون تومن. اونایی که میخوان بخرند به این قضیه توجه کنن و تحقیق کنن

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      سلام علی آقا
      شما یا مدل ماشین رو اشتباه می کنید یا کیلومترش اینقدر نیست وه اله در دو سال 100 هزار کیلومتر با تانک هم رانندگی بکنید صداش درمیاد لابد به خاطر شغلتون هم که پیمانکار هستید جاهای صعب العبور هم زیاد رفتید که با این اوصاف میشه گفت ماشین خوبیه و خوب دوام آورده
      اگه ماشین ایرانی بود الان خودرو فرسوده هم تحویلش نمی گرفت

      پاسخ
    2. سلیم
      سوابق: (4 دیدگاه) ,

      این ماشین کلیه تستهای موتور و گیربکسش رو به سلامت طی کرده موتور و گیربکس اتوماتش با تیگو ۵ و ایکس۳۳ نیو یکیه…

      پاسخ
  11. حامد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من یک ماهه در مورد ماشین چینی تحقیق کردم
    واقعا برا خودم متاسفم که باید این ماشینا رو سوار بشیم
    همشون فقط حدود دو سال کار میدن
    من که از خیرش گذشتم

    پاسخ
  12. حمید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    از نظر فنی ماشین بسیار خوبیه و به نظر من به همه تولیدات ایرانخودرو سره اما متاسفانه ماشینهای چنی افت قیمت شدیدی توی بازار داره. مثلا همین جمعه پارکینگ چیتگر بودم مدل 94 فولشو با 14000 کارکرد، دوربین،GPS، لاستیک کره ای و بدون رنگ گذاشته بودن 47 تومن یعنی نسبت به قیمت نقدی الان 16 میلیون افت؟!!!! حالا اگه اقساطی بخرین که این مبلغ بیشتر هم میشه.

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      به نظر بنده افت قیمت این ماشینها به دلیل اینه که درحال حاضر خود نمایندگی ها خودرو های صفر رو دارن با شرایط خوبی میدن دیگه طرف اگه قصد خرید این ماشین رو داشته باشه میتونه با همین پول یه ماشین نو از کمپانمی تحویل بگبره حالا مابقی ش رو در طول یک سال میده
      البته تبلغات منفی خودرو سازهای داخلی هم بی تاثیر نیست شما تصور بکنید این ماشین با این کیفیت قیمت بازارش از قیمت کارخونه کمتره درحالی که برلسیانس پارس خودرو که به نظر بنده بسیار پایین تر از این خودرو است قیمت بازارش بیشتره دلیلش اینه که پارس خودرو نبض بازار مصرف کننده های ساده ایرانی دستشه و میدونه چجوری بازیشون بده

      پاسخ
  13. آرش
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    من 95/11/06 مدل mvm 550 lux دنده ای با امکانات کامل gps , … را تحویل گرفتم . در مقایسه با ماشین قبلی خودم که مربوط به یکی از تولید کنندگان داخلی بود و از همان زمان تحویل و گارانتی ، من را اذیت کرده بود ، این ماشین خیلی خوب است . فرمان آن خیلی نرم و ماشین کم صدا است ، کمک ها کوبش ندارند ، مصرف سوخت در دوران آب بندی ، تقریبا به ازای 100 km ( تست فقط در داخل شهر) 10 الی 11 لیتر است. بخاری وکولر قوی دارد. فضا برای سرنشینان عقب خیلی خوب است . عملکرد ترمز ها نرمال است . اگر بخواهیم ایراد بگیریم ، تمامی خودرو ها از نظر من ایرادات ریز و درشت دارند . اگر ایرادات به صورت موردی گزارش شده باشد مهم نیست و لی اگر اکثر قطعات و در پروسه تولید یک شرکت ایراد گزارش شود و آن شرکت ها نسبت به رفع مشکلات بی تفاوت باشند به سمت محصولات آن شرکت ها نباید رفت . انصافا این ماشین خوبی است و خودم پس از تحقیق فراوان از دوستانی که این ماشین را داشتند ، خرید کردم .

    پاسخ
  14. حمید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من هنوز هم فکر میکنم تو ماشین های با این رنج قیمت و پایینتر ال نود ماشین مناسب تریه هرچند بعضی از تزیینات لوکس اون رو نداره اما وقتی ماشین میخرید باید به گارانتی و وارانتی اون توجه کنید ضمن اینکه موقع فروش هم دیر میره هم ارزون

    پاسخ
  15. افشین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    من ۵۵۰ دارم ۳۵۰۰۰ کیلومتر راه رفتم
    این ماشین ۲ تا خوبی داره ترمزش خوبه و اتوماته. ولی ایراد زیاد داره . اگر این دوتا خویی رو سمند داشت سمند روترجیح میدم.
    نداشتن آمپر آب که معضلیه الآن هم از دیروز یک علامت جدید زرد رنگ روشن شده یک چرخ دنده که وسطش علامت خطر داره.
    خدمات نمایندگی قزوین که افتضاحه یا قطعه نداره یا میگه کار ما نیست ببر تهران.
    اونی رو هم که انجام میده قیمت خون پدرشو میگیره. میگه قیمت رو سیستم میزنه.
    ۱۲ تا فیوز خریدم یدکی تو ماشین باشه ۳۰ هزار تومن گرفت!!!!!!!
    برای گارانتی ۲۰۰۰۰ سرویس و تعویض روغن رفتم ۲۸۰ هزار تومن گرفت. من لند کروز رو زیر ۲۰۰ تومن میدادم.
    شارژر فندکی زدم همزمان ظبط روشن بود هر دو از کار افتاد. بردم نمایندگی میگه به هیچ وجه از دوتاشون همزمان استفاده نکن. باطری سازش اومد زیر فرمان رو کلا باز کرد فیوز عوض کرد. ۲۰ هزار تومن گرفت.
    فاکتور همشون رو هم دارم.
    راستی شتابش خوبه ولی انقدر صدای موتور تو اتاق میاد که آدم به غلط کردن میوفته که گاز داده.
    اگه پول نقد داشتم هیچ وقت نمیخریدمش. ولی قسطی خریدم شرایط فروشش خوب بود.

    پاسخ
  16. آرش
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    از زمانی که با mvm 550 رانندگی کردم ، رانندگی با ماشینهای دیگه ، خیلی سخت شده برام . همه چیز ماشینهای دیگه برام خیلی سفت هستند مثل فرمان و کلاچ و …. . اصلا قابل مقایسه با خیلی از ماشین ها یی که دوستان نام می برن نیست.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.