نگاهی اجمالی به ام‌وی‌ام 550، در تکاپوی رقابت

جدیدترین آماری که از میزان تولید و عرضه خودرو در سال 1393 شمسی انتشار یافته نکات جالبی را بازگو می‌کند. در این لیست شاهدیم که دو خودروساز به‌ظاهر خصوصی کشورمان – مدیران خودرو و کرمان موتور- توانسته‌اند شمارگان تولید خود را در قیاس با سال 1392، بیش از دو برابر افزایش داده و بیشترین رقم رشد را هم در این بازه از آن خود سازند. در این میان، شرکت مدیران خودرو (سازنده خودروهای چری یا ام‌وی‌ام) با رشد 139 درصدی، مقام نخست را در میان تمامی سازندگان داخلی کسب نمود و پس از آن نیز کرمان موتور (سازنده خودروهای لیفان و جک) با رشد 134 درصدی جای گرفت.
نکته جالب اینجاست که در بین تمامی برندهای چینی موجود در کشورمان، بیشترین حساسیت و دیدگاه منفی هم نسبت به محصولات ام‌وی‌ام وجود دارد اما در عرصه عمل، شاهد رویکرد متفاوت و یا حتی متضادی از سوی خریداران هستیم! برخی این موضوع را ناشی از شیوه فروش اقساطی این شرکت می‌دانند و بعضی‌ها هم به جاذبه‌های بیشتر این برند در مقابل رقبایش اشاره دارند. مسئله هر چه باشد، واقعیت آن است که علیرغم همه مخالفت‌ها و گلایه‌هایی که وجود دارد، خودروهای ام‌وی‌ام به‌آرامی و نرمی هر چه تمام‌تر در حال ورود به لایه‌های گوناگون بازار هستند. بگذریم!

Chery E5 MVM 550
Chery E5 MVM 550

فروش ام‌وی‌ام 550 یا همان چری E5، در آگوست سال 2013 میلادی در بازار چین آغاز شد. این خودرو جانشین چری A5 و یا همان ام‌وی‌ام 530 بوده و به لحاظ فنی و تکنیکی نیز بر مبنای همین خودرو تکوین یافته است. خودروی ام‌وی‌ام 530 نیز در سال 2006 میلادی به بازار معرفی شد و علاوه بر چین، در کشورهایی همچون ایران، روسیه و مصر هم تولید شده است.
چندی پیش از خودروی ام‌وی‌ام 550 یا همان چری E5 در داخل کشورمان رونمایی شد و در حال حاضر هم از نمونه اتوماتیک (CVT) این خودرو در نمایندگی‌های آن ثبت‌نام به عمل می‌آید لذا به همین بهانه مطلبی را از سایت اماراتی «AUTOMIDDLEEAST» گزینش نمودیم که امیدواریم مورد توجهتان واقع گردد.

Chery E5 MVM 550
Chery E5 MVM 550

خلاصه بررسی MVM 550

کل امتیاز این خودرو: 4 از 5
پیشینه سری E چری به سال 2012 میلادی باز می‌گردد، کماکان مدل E5 یک خودروی تازه‌وارد در بازار محسوب می‌شود که رقبایی همچون جک J5 و نیز خودروی کره ای کیا سراتو را هدف‌گذاری نموده است. با بهایی که به‌وضوح به نفع مشتری ارزیابی می‌شود، چری E5 مدل 2014 در مسیری صحیح از موفقیت گام نهاده است (لااقل در حال حاضر).

Chery E5 MVM 550
Chery E5 MVM 550

نمای ظاهری
بسته به اینکه از کدام منظر به این خودرو بنگرید نخستین برداشت و ارزیابی‌تان از آن متفاوت خواهد بود. در نمای روبرو، شاهد خطوطی هستیم که به‌آرامی از سطح کاپوت پایین آمده و با جلوپنجره کرومی این خودرو ادغام شده و نیز چراغ‌های جلوی آن را در برگرفته است، وجود همین مسئله توانسته به آراستگی ظاهری این بخش از خودرو مدد رساند. گرچه با قدم زدن در پیرامون این خودرو، تا حدی این حس شما را فرامی‌گیرد که ایده‌های طراحش همین‌جا خاتمه یافته و فرم کلی اتاق آن نیز با صدای بلند فریاد می‌کشد که با یک جعبه – اقتصادی (ECONO- BOX) مواجهید.

Chery E5 MVM 550
Chery E5 MVM 550

Chery E5 MVM 550
Chery E5 MVM 550

کابین
داخل این خودرو به نحو شگفت‌آوری خوب و مناسب طراحی شده است، کابین چری E5 همانند یک خانه تمیز و مرتب بوده و از داشبوردی دورنگ و منظم بهره می‌برد و علاوه بر آن، فضاهای زیادی هم برای قرارگیری بار و اشیاء در آن وجود دارد. همچنین، میزان مناسبی از پلاستیک در جای‌جای کابین آن به‌کار رفته که به نحو کاملاً هوشمندانه ای نیز از نگاه تیز سرنشینان پنهان نگاه داشته شده است. فاصله 2600 میلی‌متری بین دو محور آن، فضای کافی و مناسبی را برای سر و پاهای سرنشینان جلو و عقب این خودرو فراهم می‌آورد.

Chery E5 - MVM550 interior
Chery E5 – MVM550 interior

مهندسی
این مدل که در طیف خودروهایی با بهای زیر 50,000 درهم طبقه‌بندی می‌گردد، به نحو اعجاب‌آوری، خوب تجهیز شده است. چری E5 از فهرست درخور توجهی از تجهیزات، همچون همانند شیشه‌های برقی، سانروف، صفحه نمایشگر لمسی، سیستم صوتی با 4 بلندگو به همراه پورت USB بهره می‌برد. آری، تمامی آنچه را که خوانده‌اید واقعیت دارد.


آنچه که در این خودرو ارائه می‌شود
در زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه 1.8 لیتری مستقر است که توان خروجی آن 130 اسب بخار در 5,750 دور در دقیقه و گشتاور آن نیز برابر با 170 نیوتن متر در 4,500 دور در دقیقه می‌باشد. این پیشرانه به همراه یک گیربکس CVT از این توانایی برخوردار است که شتابی معادل 10.8 ثانیه و سرعتی (قابل قبول) برابر با 185 کیلومتر را به این خودروی 4580 میلی‌متری چینی ارزانی دارد.

Chery E5 - MVM550 Engine
Chery E5 – MVM550 Engine

جمع‌بندی نهایی

برای آن دسته از اشخاصی که نگران جاذبه‌های مرتبط با آرم و نشان یک خودرو هستند، چری E5 نمی‌تواند شوق برانگیز باشد و حتی می‌تواند موجب انصرافشان شده و آنها را به این سمت سوق دهد که برندهای دیگری را جهت خرید، مدنظر قرار دهند ولی برای آن طیف از افرادی که واقعاً در پی یک خودروی شهری هستند که گهگاهی هم آنها را از مکان A به مکان B حمل نماید، چری E5 می‌تواند ارائه گر ویژگی‌های درخشانی در برابر بهای پرداختی‌اش باشد، مثلاً این خودرو یک گارانتی 5 ساله را در این بازه قیمتی عرضه می‌کند که وجود همین امر به‌تنهایی می‌تواند دیگر همتایان چینی این خودرو را شرم‌زده سازد.

Chery E5 - MVM550
Chery E5 – MVM550

نکته مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
با هزینه ای که به‌طور معمول برای خرید یک خودروی دست دوم صرف می‌کنید، چری این امکان را به شما می‌دهد که مالک یک خودروی نو گردید.
نکته منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
بیشتر مردم کماکان شاهد این مسئله‌اند که وسایل نقلیه چینی ویژگی‌های سطح پایینی را از خود بروز می‌دهند.

مشخصات فنی MVM 550

پیشرانه 1.8 لیتری:
حجم موتور: 1845 سی‌سی
توان: 130 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه
گشتاور: 170 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 10.8 ثانیه
حداکثر سرعت: 185 کیلومتر بر ساعت
پیشرانه 2 لیتری (نمونه ارائه شده در ایران):
حجم موتور: 1971 سی‌سی
توان: 139 اسب بخار در 5750 دور در دقیق
گشتاور: 182 نیوتن متر در 4300 دور در دقیقه
حداکثر سرعت: 185 کیلومتر بر ساعت
سیستم تعلیق جلو: مستقل، مک فرسون استرات
سیستم تعلیق عقب: مستقل، مولتی لینک (چند عضوی)
سیستم ترمز: دیسکی (جلو و عقب)
نوع گیربکس: 5 سرعته دستی – CVT
استاندارد آلایندگی: یورو 4


ابعاد
طول/ عرض/ ارتفاع: 4580/1760/1483 میلی‌متر
فاصله بین دو محور جلو و عقب: 2600 میلی‌متر
وزن خالص: نمونه 1.8 لیتری با گیربکس CVT: 1336 کیلوگرم – نمونه 2 لیتری با جعبه‌دنده دستی: 1366 کیلوگرم – نمونه 2 لیتری با گیربکس CVT: 1401 کیلوگرم
سایز تایرهای جلو و عقب: 195/55 R 15 (نمونه ارائه شده در ایران)
حجم باک: 50 لیتر


ایمنی
2 عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS + ترمزهای دیسکی برای هر چهارچرخ
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
کمربندهای ایمنی سه نقطه ای


برخی از تجهیزات رفاهی در این خودرو
سانروف برقی
سنسور دنده عقب
سیستم فرمان برقی
آینه‌های برقی جانبی به همراه گرم‌کن
سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + پورت USB + AUX
4 عدد بلندگو، استریو
صندلی‌ها با روکش چرمی
نشانگر لحظه ای مصرف سوخت
زیرپایی استاندارد
پاور ویندوز
سیستم ضد سرقت IMMOBLIZER
رینگ‌های آلومینیمی
لامپ‌های مه شکن جلو
برخی از تیپ‌های این خودرو که در بازار چین عرضه می‌شوند از تجهیزاتی همچون دوربین دید عقب و سامانه GPS برخوردارند.


قیمت
قیمت در ایران: 57 میلیون تومان (مدل با گیربکس CVT – ثبت‌نام در نمایندگی)- 49.3 میلیون تومان (دنده دستی- ثبت‌نام در نمایندگی)
قیمت در امارات: 43,900 الی 46,900 درهم (پیشرانه 1.8 لیتری، گیربکس CVT)


[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

883 دیدگاه

  1. آرش
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من پس از ۱۴۰۰ km رانندگی با mvm550 مورد و مشکل خاصی در آن نمی بینم . تنها مشکل در جاده های اشغالی شهر هاست که به جای سرعت گیر تپه کار می گذارن و چاله ها را پر نمی کنن . تمام خودرو ساز ها باید یک فکری به حال این مشکل بکنن و کمک ها رو مخصوص ایران بسازن.مصرف سوخت بالا در داخل شهر هم به دلیل ترافیک غیر عادی و عجیب داخل شهر ها می باشد. مسیر ۱۰ دقیقه را وقتی ۴۰ دقیقه در ترافیک بمانی مقصر ماشین نیست. وگرنه ازدنده ۳ به بالا مصرف سوخت در حد ۶ الی ۷ لیتر و حتی کمتر است.( حرکت با سرعت ثابت) که خیلی عالی است .خوش باشین

    پاسخ
    1. نادر
      سوابق: (9 دیدگاه) ,

      من این ماشین رو حدود ۶ ماهه دارم مدل ۹۵ اتوماتیک لاکچری؛ کمکهای من خوبه صدا نمیده؛ کشش و قدرت موتور خوبه …تو جاده تهران -مشهد عالی جواب داد ؛ اصلا خسته نشدم؛هم خودم وهم خانواده راضی بودیم از سفر با این ماشین جدید و قدرتمند…برای رانندگی خانمها اتوماتیکش عالیه
      درکلّ من از انتخابم راضیم و ماشینهایی رو که میگیرم حداقل ۵ سال ،سوار میشم
      برادرم هم ایکس ۳۳ داره موتورش با این ماشین یکیه اونم راضیه

      پاسخ
    2. بهروز
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      مصرف سوخت من بعد از ۲ هزار کیلومتر و تمام شدن آب بندی در جاده تهران اهواز در هر صد کیلومتر هفت و نیم لیتر
      mvm 550 cvt اتوماتیک مدل آذرماه ۹۵
      این مصرف عالیه
      خیلی راضیم اولش که گرفتم ترسیدم ولی روز به روز مصرفش کمتر شد…

      پاسخ
  2. شهاب
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ایرادی که من در این خودرو میبینم اینه که وقتی از روی سرعت گیرهای بلند در معبر شهری
    عبور میکنه،البته وقتی صندلی عقب تکمیل باشه ، قسمت اگزوز میانی به مانع برخورد میکنه که این امر رو در ماشین های لوکس دیگر شرکت ها ائم از تویوتا هم دیدم،یک ماهه که خریدم،نسبتا راضی هستم،قدرت خوبی داره و سواری دلنشینی به سرنشینهاش میده

    پاسخ
  3. حسام
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستان مدل دنده ی دستی با اتومات لاکچری از لحاظ ظاهری و آپشنی چه فرقی داره؟
    من الان یه مدل ثبت نام کردم که صفحه نمایش نداره و ضبط داره جداگانه میخوام نصب کنم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. نادر
      سوابق: (9 دیدگاه) ,

      سلام در مدل لاکچری مانیتوری داره که دوربین دنده عقب ۳تا روی سپر عقب داره دوربین خوبی هم هست و دیگه نیاز نیست برای دنده عقب به پشت سر نگاه کنید؛ جی پی اس خوب و کاربردی دارد که حتی دوربینهای سرعت سنج بزرگراهها رو هم اعلام میکند؛قابلیت پخش فیلم را توسط فلش و گوشی دارد؛ از طریق بلوتوث به گوشی موبایل وصل میشود و آهنگها و تماسهای گوشی را مدیریت میکند و مانیتور ماشین میشود گوشی شما حتی از طریق مانیتور میتوانید تماس صوتی برقرار کنید

      پاسخ
      1. Arman
        سوابق: (2 دیدگاه) ,

        سلام ببخشید چطوری بلوتوثشو پیدا کنم هرکاری کردم نشد تو سایت ها هم که گشتم میگن از تو منو باید فعال بشه ولی این دکمه منو نداره لطفا راهنمایی کنید

        پاسخ
    2. علی
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      تفاوت لاکچری با معمولی نداشتن دوربین دنده عقب و مانیتور خوب وکاربردیه

      پاسخ
  4. کوردی
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    اگر یه مقداری ظاهرش زیباتر بود عالی میشد،
    زیرا کلا این خودروها از خودروهای داخلی ساز مانند ایرانخودرو و سایپا خوبتر و بهترند…

    پاسخ
  5. Arman
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    دوستان کسی میدونه جا سیم Aux این خودرو کجاست همه جاشو گشتم پیدا نکردم اگر کسی میدونه راهنمایی کنه لطفا

    پاسخ
  6. شهیاد شهریاری
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام. دوستان من میخوام ماشین بگیرم. ال نود داشتم فروختم. حالا بین چری ۵۰ یاهمون ام وی ام ۵۵۰ مردد هستم. اگر دوستان میتونن منو راهنمایی کنن. من زیاد تخصص توی ماشین…یا ام وی ام ۵۳۰… بسیار ممنونم…

    پاسخ
  7. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    ببخشید پر رویی میکنم اینجا مثلا راجب ام وی ام 550یا ماکسیما و دنا یه بار مثل ادم بگین خوبه یا بده اقا 17رو دارم راجبش تحقیق میکنم همه میگن خوبه و عالیه هیچ مشکلی نداره

    پاسخ
  8. پژمان احمدنیا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام حدود دوساله. ام وی ام دنده ای 550 دارم .
    ایرادهای عمده این ماشین :
    1کمک های. فوق العاده بی کیفیت
    2 کاتالیست این خوردرو خیلی زود به صدا در می اید که دوبار تعویض شده
    3 خرابی قفل دربها
    محاسن باید با خودروهای هم طراز مقایسه بشود مثل دنا و جک. در مجموع با مبلغی که پرداخت کردم راضی نیستم . در ضمن صدای موتور کلا تو اتاق شنیده می شود

    پاسخ
  9. مجتبی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام خودروی بسیار افتضاحیه نخرید که پولتان را به هدر داده اید….

    پاسخ
  10. علی مسجودی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دوستان از شما خواهش می کنم که mvm550 نخرید من یک دستگاه از این نوع گرفتم واقعا پس یک ماه کلافه شدم چون اصلا شرکت پاسخگو نیست من که موندم چکار کنم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.