تجربه و آزمایشلیفان

مسافرت با لیفان 620

پس از نگارش مقاله “تجربه ۴۳۰۰۰ کیلومتر رانندگی با لیفان ۶۲۰ تلنت” که در آن این خودرو را از نظر فنی بررسی کرده بودم، تصمیم گرفتم این بار درباره عملکرد این خودرو در جاده و مسافرت بنویسم. چراکه مسافرت و جاده می‌تواند محک مناسبی برای آزمایش خودرو باشد و از طرف دیگر ما ایرانیان علاقه زیادی به مسافرت با خودروی شخصی داریم و نحوه عملکرد خودرو در مسافرت برای اکثر ایرانیان مهم است. هدف از نگارش این مطلب هم این است که دید ملموس‌تری از خودرو برای خوانندگان و افراد علاقه‌مند به این خودرو فراهم شود.

شروع سفر با لیفان 620
خودروی من در حال حاضر نزدیک به ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد که بخش اعظم آن در شهر بوده است. اما چند باری هم آن را در جاده تست کرده‌ام که در مجموع حدود ۵۰۰۰ هزار کیلومتر از این عدد را شامل می‌شود. به منظور این که عملکرد خودرو در شرایط مختلف مورد بررسی قرار گیرد دو مسافرت را در جاده‌های کاملاً متفاوت و با شرایط آب و هوایی متفاوت انتخاب کرده و برای شما شرح خواهم داد. همچنین سعی خواهم کرد که به جهت اینکه این متن صرفاً حالت بیان خاطره نداشته باشد، برخی نکات فنی و تجربی را در لابه‌لای متن قرار دهم. به امید این که مورد توجه و پسند عزیزان و علاقه‌مندان قرار گیرد.

مسافرت اول: مشهد به تهران
مسافرت اولی که برای شما شرح می‌دهم مسافرتی از مشهد به تهران بود که در تابستان ۹۳ انجام گردید. کارکرد خودرو در آن زمان در حدود ۳۵ هزار کیلومتر بود و دقیقاً دو سال از تحویل خودرو می‌گذشت. من به دلیل گرمای هوا و آفتاب معمولاً رانندگی در تابستان را به شب موکول می‌کنم و این سفر نیز از این قاعده مستثنی نبود. در ساعت ۵ بعدازظهر از مشهد شروع به حرکت کردم. تعداد سرنشینان ۵ نفر (به همراه راننده) بود.

صندوق عقب جادار لیفان 620
اولین نکته‌ای که در هنگام سفر با این خودرو به نظر می‌آید صندوق عقب بسیار جادار آن است. ظرفیت صندوق عقب این خودرو ۶۰۰ لیتر است که در این کلاس و حتی کلاس‌های بالاتر هم عددی بسیار بزرگ محسوب می‌شود. به‌گونه‌ای که با وجود قرار دادن یک چمدان به ازای هر نفر، یک سبد بزرگ، چند بسته و پلاستیک، وسایل مربوط به سفر، غذا و … باز هم صندوق عقب به اندازه کافی برای خرید چند عدد خربزه در میانه راه جا داشت! این مسئله می‌تواند برای ما خانواده‌های ایرانی که هنگام مسافرت بار زیادی را با خود به همراه می‌بریم نکته مثبت و مفیدی باشد. اگر نیاز به فضای بیشتری دارید می‌توانید به خواباندن صندلی‌های عقب، فضایی رؤیایی برای قرار دادن وسایل ایجاد کنید.

کابین لیفان 620
برخلاف صندوق عقب، کابین خودرو جزو کابین‌های بزرگ و جادار قرار نمی‌گیرد و بیشتر برای افرادی با قد متوسط طراحی شده است. در نتیجه اگر ۵ نفر سرنشین بلند قد و بزرگ هیکل بخواهند مسافتی طولانی را با خودرو طی کنند قطعاً باعث خستگی و ناراحتی آن‌ها خواهند بود. نکته بعدی نرم بودن فنرهای خودروست. به‌گونه‌ای که با قرار دادن مقداری بار در صندوق و یا نشستن ۲-۳ نفر در ماشین، فنرها می‌خوابد و از ارتفاع خودرو کاسته می‌شود. جالب اینجاست که این نرم بودن تأثیر خیلی زیادی در دفع ناهمواری‌ها و ضربه‌های وارد به خودرو ندارد! پس دلیل استفاده از این فنرهای نرم چیست؟ شاید بهتر باشد جواب این سؤال را از مهندسان لیفان بپرسید!

کولر لیفان 620
با روشن شدن خودرو با توجه به اینکه معتقدم بهتر است به‌جای پایین دادن پنجره خودرو، از کولر استفاده شود، کولر خودرو را روشن کرده و تا لحظه رسیدن به مقصد آن را خاموش نکردم. درواقع در طول این مسیر تقریباً هزار کیلومتری (به‌جز چند توقع کوتاه برای بنزین زدن و …) کولر خودرو بلاوقفه روشن بود. یک نکته خوب دیگر در مورد این خودرو همین است که به لطف موتور ۱۳۱ اسب بخاری، روشن بودن کولر و یا وجود سرنشین و بار در حد معقول و منطقی تأثیر چندانی بر کشش و قدرت ماشین ندارد. این موتور در اصل برای استفاده در لیفان X60 و ۷۲۰ طراحی شده که از ۶۲۰ بزرگ‌تر و سنگین‌تر هستند. در نتیجه به‌راحتی می‌تواند از پس اضافه‌بار و یا کولر بربیاید.

لیفان 620
درواقع می‌توان گفت که شتاب و کشش این خودرو جزو بهترین‌ها در رنج قیمت خودش و حتی رنج قیمتی بالاتر از خودش است. به دلیل اینکه موتور ۱۸۰۰ سی‌سی تنها در ایران بر روی این خودرو نصب می‌شود، اعداد رسمی برای میزان شتاب آن وجود ندارد. اما طبق تست‌های مالکان این خودرو توانایی رسیدن به سرعت صد کیلومتر از حالت سکون در طی حدوداً ۱۱ ثانیه را دارد که با توجه به قیمت، کلاس و رقیبان عدد قابل قبولی است.

لیفان 620
پس از شروع حرکت و زیاد شدن سرعت نکته‌ای که توجه راننده را جلب می‌کند این است که در سرعت‌های بالا صدای سوت باد از آینه سمت راننده به گوش می‌رسد و با بالاتر رفتن سرعت خودرو، این صدای سوت نیز بیشتر می‌شود. اما این صدا چندان آزاردهنده و غیر قابل تحمل نیست. در مورد صدای موتور می‌توان گفت که موتور این خودرو در حالت کار در جا بسیار بی‌صداست و حتی ممکن است اگر کسی برای اولین بار پشت فرمان یک لیفان بنشیند، در لحظه اول متوجه روشن بودن موتور نشود. این صدا تا دور موتور ۲۵۰۰ در برابر صداهای دیگر کم و قابل اغماض است. اما از دور موتور ۲۵۰۰ به بالا، صدا به شدت اوج می‌گیرد و حتی می‌توان موتور آن را در بازه دور موتور ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ جزو پر سر و صداترین موتورها دانست که حتی با وجود عایق‌کاری خوب موتور، صدای آن به‌وضوح در داخل خودرو به گوش می‌رسد.

لیفان 620
هرچند که صدای موتور لیفان اسپرت و جذاب است، اما تکرار طولانی‌مدت این صدا در جاده‌های طولانی می‌تواند باعث خستگی راننده شود. درواقع برای افراد قانون‌مند که با سرعت‌های زیر ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی می‌کنند به دلیل کمتر بودن دور موتور از محدوده پر سروصدا، صدای موتور چندان آزاردهنده نخواهد بود. اما اگر مثل من با سرعت‌های بسیار بالاتر از حد مجاز رانندگی می‌کنید، صدای موتور را به‌وضوح خواهید شنید.

لیفان 620
در مسافرت‌های بسیار طولانی مانند این مسافرت، خستگی و بی‌حوصلگی سرنشینان بسیار زیاد خواهد بود. یکی از چیزهایی که می‌تواند به‌طور مناسبی جلوی خستگی و بی‌حوصلگی سرنشینان در سفرهای طولانی جاده‌ای را بگیرد، سیستم صوتی و تصویری خودروست و البته لیفان حرف‌های زیادی برای گفتن در این زمینه دارد. لیفان ۶۲۰ به‌طور استاندارد دارای یک سیستم صوتی و تصویری مجهز به مانیتور با صفحه لمسی، دوربین عقب، اتصال بلوتوث برای مکالمه و پخش آهنگ، رهیاب GPS، پخش DVD و فلش مموری و … می‌باشد. همچنین این سیستم از ۶ بلندگو بهره می‌برد که می‌تواند رضایت مصرف‌کنندگان معمولی را تأمین کند. همچنین درصورتی‌که برای آن گیرنده دیجیتال نصب کنید می‌تواند کانال‌های تلویزیون را با کیفیت خوبی پخش کند. در نتیجه برای سرنشینان بسیار سرگرم‌کننده خواهد بود.

لیفان 620
همان‌طور که در بالا گفته شد سیستم صوتی این خودرو مجهز به رهیاب GPS می‌باشد. نرم‌افزار پیش‌فرض این سیستم نید است ظاهر مناسب و امکانات خوبی دارد. از جمله این امکانات نمایش دوربین‌های پلیس و هشدار به هنگام نزدیک شدن به این دوربین‌هاست. در نتیجه من با فعال کردن این سیستم می‌توانستم با خیال راحت با سرعتی بالاتر از سرعت مجاز مسیر (۱۱۰ کیلومتر بر ساعت) رانندگی کنم و فقط به هنگام نزدیک شدن به دوربین‌ها و یا ایستگاه‌های پلیس سرعت خود را به حد مجاز می‌رساندم. البته لازم به ذکر است که در حال حاضر با فعال شدن سیستم دوربین‌های سرعت متوسط پلیس چنین روش‌هایی برای فرار از جریمه دیگر جوابگو نیست و بهتر است به منظور افزایش ایمنی و سلامتی خود و همراهان و همچنین جلوگیری از جریمه شدن توسط پلیس، سرعت مجاز در جاده‌ها رعایت گردد.
صندلی‌های این خودرو دارای روکش چرم هستند و به صورت دستی تنظیم می‌شوند. این صندلی‌ها از نظر دربرگیرندگی بسیار معمولی هستند. همچنین به دلیل فضای نه‌چندان بزرگ کابین، ممکن است افرادی که قد بسیار بلندی دارند از ساعت‌های طولانی نشستن بر روی صندلی‌های این خودرو احساس خستگی کنند.

لیفان 620
فضای داخلی خودرو جذاب است و طراحی داخلی در عین سادگی و پرهیز از شلوغی، به‌خوبی انجام شده و باعث خستگی و تکراری شدن کابین نمی‌شود. جنس رویه داشبورد از پلاستیک نرم طوسی رنگ است. جنس پایین داشبورد از پلاستیک خشک به رنگ کرم تشکیل شده و فضای مابین این دو را نواری با طرح چوب پر کرده است که در مجموع طراحی چشم‌نوازی دارد.
پس از چندین ساعت رانندگی به همراه چند توقف کوچک، برای پر کردن باک بنزین و صرف شام در شهر دامغان توقف کردیم. باک این خودرو گنجایش ۵۸ لیتر بنزین را دارد و معمولاً برای طی کردن صد کیلومتر در شهر ۸.۵ لیتر، در جاده ۶.۵ لیتر و در سیکل ترکیبی ۷.۸ لیتر بنزین نیاز دارد. البته در این سفر با توجه به سرعت بسیار بالا، روشن بودن دائمی کولر و بار و سرنشین بسیار زیاد، مصرف خودرو به حدود ۷.۱ لیتر به ازای هر صد کیلومتر رسید. لازم به ذکر است که این خودرو مجهز به کامپیوتر سفری برای محاسبه میزان مصرف سوخت و … نیست و این محاسبات به صورت دستی انجام شده است. البته در برنامه رهیاب خودرو کامپیوتر سفری وجود دارد که می‌تواند سرعت متوسط، بیشینه سرعت، زمان رانندگی و … را محاسبه کند.

لیفان 620
بد نیست اشاره کنم که بهترین سوخت برای لیفان به‌مانند سایر خودروهایی که ضریب تراکم بالایی دارند، بنزین سوپر است. البته این به این معنی نیست که نمی‌توان باک آن را با بنزین معمولی پر کرد. اما عملکرد خودرو با بنزین سوپر با کیفیت، به‌وضوح بهتر خواهد بود. متأسفانه در حال حاضر بنزین‌های سوپر موجود در کشور از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و استفاده از بنزین بی‌کیفیت در لیفان می‌تواند باعث ریپ زدن خودرو شود. در نتیجه درصورتی‌که امکان دسترسی به بنزین سوپر خوب و با کیفیت وجود نداشته باشد، راهی جز استفاده از بنزین معمولی باقی نمی‌ماند.
پس از صرف شام و استراحتی کوتاه در دامغان، در حدود ساعت ۱۰:۳۰ شب به جاده بازگشته و به مسیر خود ادامه دادیم.
پس از مدتی رانندگی در شب متوجه چیزی شدم که قبلاً در هنگام رانندگی در جاده با خودروهای دیگر متوجه آن نشده بودم. چیزی که پس از مدتی رانندگی در شب با لیفان متوجه آن شدم این بود که بدون اینکه من به خودروهای روبرویی چراغ بدهم و یا اینکه قصد سبقت از آن‌ها را داشته باشم، رانندگان روبرویی خودبه‌خود از مسیر من کنار می‌رفتند و مسیر را برای من باز می‌کردند. حتی گهگاه راهنما زده و به نشانه اعتراض به من چراغ می‌دادند. پس از مدتی من علت این رفتار رانندگان دیگر را متوجه شدم. علت این بود که به دلیل نرمی فنرهای خودرو و همچنین سنگین بودن صندوق عقب، عقب خودرو پایین رفته بود و باعث شده بود که نور طبیعی خودرو سمت بالا متمایل شود. در نتیجه رانندگان روبرویی تصور می‌کردند که من قصد نور بالا دادن به آن‌ها را دارم. متأسفانه این خودرو با داشتن لیست بلندی از آپشن ها، برخلاف برخی از خودروهای ارزان‌تر از خود از، امکان تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ها از داخل بی‌بهره است. در نتیجه تنظیم ارتفاع چراغ‌ها باید به صورت دستی و با چرخاندن پیچ تنظیم ارتفاع چراغ‌ها از پشت چراغ انجام شود. در نتیجه به منظور عدم ایجاد مزاحمت برای سایر رانندگان، تصمیم گرفتم که نور اصلی خودرو را خاموش کرده و فقط با استفاده از نور چراغ‌های مه شکن به مسیر ادامه دهم.
با نزدیک شدن به تهران، باک خودرو را مجدداً در آخرین پمپ‌بنزین مسیر پر کردم تا چند روزی از صف‌های شلوغ پمپ‌بنزین‌های تهران راحت باشم و در نهایت در ساعت ۲ بامداد به تهران رسیدم. مسافت طی شده در این سفر چیزی در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر و زمان طی مسیر (با احتساب چندین توقف) حدوداً ۹ ساعت بود. خودرو حدوداً ۷۰ لیتر بنزین در این سفر مصرف کرد و در مجموع از نظر راحتی و قدرت عملکردی قابل قبول داشت.

مسیر مسافرت مشهد تهران
مسافرت دوم: تهران-شمشک-دیزین-کندوان-یوش-بلده- مرزن‌آباد- کلاردشت-تهران
این مسافرت که با فاصله زمانی اندکی از مسافرت قبلی انجام شد از نظر مسیر، زمان حرکت، نوع جاده و میزان بار کاملاً با مسافرت قبلی متفاوت بود. در این مسافرت به دلیل مدت کوتاه سفر، بار بسیار کمی در صندوق وجود داشت اما مشابه سفر قبلی ۵ نفر سرنشین (با احتساب راننده) در خودرو حضور داشتند. به دلیل پرهیز از ترافیک و گرمای هوا (که در آن روزها به‌راحتی به بالای ۴۰ درجه می‌رسید) تصمیم گرفتیم که این مسافرت را در صبح زود انجام دهیم. در نتیجه ساعت ۶ صبح اولین پنجشنبه شهریور ۹۳ مهیای سفر شدیم و به راه افتادیم. طبق برنامه قرار بود که یک خودروی دیگر در میدان لشگرک و خودروی دیگری که از کرج می‌آمد، در ابتدای جاده دیزین به ما ملحق شوند.
پس اولین توقف ما در لشگرک بود که پس از مدتی نسبتاً طولانی برای رسیدن هم‌سفران (که خواب مانده بودند!) در حدود ساعت ۸ صبح به راه افتادیم. به دلیل تأخیر در برنامه، کمی سرعت را چاشنی کار کردیم و تا فشم که به دلیل نیاز هم‌سفران به بنزین توقف کردیم، با سرعت راندیم. من به دلیل اینکه فقط چند روز قبل از آن باک را پر کرده بودم (که در قسمت قبل به آن اشاره شد) نیازی به بنزین زدن ندیدم و در نتیجه به سمت شمشک مسیر را ادامه دادیم. سربالایی‌های مسیر شمشک و بعد از آن شمشک به دیزین فرصتی مناسب برای تست کشش خودرو بود. لذا سعی می‌کردم که توان خودرو را به چالش کشیده و آن را در شرایط سخت تست کنم.

لیفان 620
با فشار دادن پدال گاز لیفان، ۱۳۱ اسب بخار گوش به فرمان راننده هستند و آماده هستند تا به‌خوبی از پس سخت‌ترین دستورات بربیایند. شتابگیری سریع، و کشش در سربالایی‌ها بسیار عالیست. قدرت موتور به راننده اجازه می‌دهد که تحت هر شرایطی برای سبقت گرفتن و افزایش شتاب حتی در سربالایی‌های تند اقدام کند. این توان بالای موتور به راننده اجازه می‌دهد که حتی در دنده‌های سبک در چنین جاده‌هایی شتابگیری کند و این مسئله نیاز به دنده معکوس را به شدت کاهش می‌دهد. صدای موتور که در قسمت قبل به‌عنوان یک ضعف از آن یاد کرده بودم، در اینجا با حالت اسپرت و غرش مانند خود، راننده را به فشردن بیش از پیش گاز تشویق می‌کند. این صدای موتور در مدت کوتاه و در چنین جاده‌هایی بسیار جذاب و گوش‌نواز به نظر می‌رسد و به هیجان و لذت رانندگی می‌افزاید.
البته لازم به ذکر است که به منظور ایمنی بیشتر و جلوگیری از آسیب دیدن موتور، دور موتور لیفان به‌طور الکتریکی در محدوده ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و بیشینه سرعت لیفان در سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت قفل شده‌اند و در نتیجه با رسیدن به چنین دورهایی موتور کات آف می‌کند و اجازه گاز دادن بیشتر را از راننده می‌گیرد. حداکثر توان ۱۳۱ اسب بخاری این خودرو نیز در همان دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. هرچند که این خبر خوبی برای علاقه‌مندان به سرعت‌های خیلی بالا نیست، اما شاید تصمیمی منطقی از طرف سازنده برای حفظ ایمنی و سلامتی خودرو و سرنشینان باشد.

لیفان 620
مسئله‌ای که شاید نقطه ضعف لیفان در جاده‌های کوهستانی و پر پیچ‌وخم باشد، هندلینگ نه‌چندان بالای آن است. درواقع این خودرو با داشتن سیستم تعلیق عقب یکپارچه، ارتفاع زیاد از سطح زمین، وزن کم، فنربندی بسیار نرم و فرمان بسیار نرم که در سرعت‌های بالا سفت نمی‌شود، هر آنچه که برای داشتن هندلینگی پایین لازم است را در اختیار دارد! البته عملکرد سیستم تعلیق در جلوگیری از انحراف خودرو در پیچ‌ها مناسب است. اما وجود مسائلی مانند حرکات عرضی بدنه و ایجاد احساس نا امنی در سرعت‌های خیلی بالا، باعث می‌شود که نتوانیم نمره خیلی خوبی به هندلینگ آن بدهیم. البته در کمال تعجب در این رنج قیمت خودروهای بسیار پرفروشی حضور دارند که هندلینگ آن‌ها حتی از لیفان هم ضعیف‌تر است! در نتیجه هندلینگ لیفان را می‌توان در این رنج قیمت متوسط توصیف کرد.
پس از حصول رضایت از قدرت‌نمایی لیفان در سربالایی‌های مسیر شمشک به دیزین، نوبت به تست ترمزها در سراشیبی به سمت دیزین بود. به‌طور کلی ترمز لیفان در ترمزهای شدید و ناگهانی عملکرد خوبی دارد و سیستم ABS هم به موقع و به شکل مؤثری ایفای نقش می‌کند.

لیفان 620
با طی شدن این مسیر پر پیچ‌وخم، در ابتدای جاده دیزین توقف کردیم تا سایر همراهان نیز به ما بپیوندند. سپس به‌اتفاق صبحانه را در کنار رودخانه صرف کرده و راهی جاده شدیم. با رسیدن به کندوان یکی دیگر از آپشن های این خودرو یعنی اتولایت (روشن شدن خودکار چراغ‌ها با توجه به نور محیط) خودنمایی کرد. این آپشن در جاده‌های کوهستانی که تعداد زیادی تونل در آن‌ها وجود دارد بسیار مفید است. چراکه با رسیدن به تونل‌ها به‌طور خودکار چراغ خودرو را روشن کرده و با پایان تونل آنرا خاموش می‌کند. در نتیجه دیگر امکان ندارد که به دلیل فراموشی راننده با چراغ خاموش وارد تونل شده و یا اینکه پس از خارج شدن از تونل چراغ خودرو روشن بماند.
توقف بعدی ما در ابتدای جاده یوش بود. جایی که به پیشنهاد یکی از همراهان که قبلاً این جاده را دیده بود، قرار شد که برای دیدن زیبایی‌های مسیر تا روستای یوش (زادگاه نیما یوشیج) برویم و سپس به جاده اصلی برگردیم و به مسیر خود ادامه دهیم. این جاده، جاده‌ای پر پیچ‌وخم و کوهستانی است که از امکانات ایمنی مانند گاردریل بی‌بهره است اما با مناظر طبیعی چشم‌نواز و بکر خود می‌تواند تجربه جالبی از سفر را در خاطر مسافران باقی بگذارد.

لیفان 620
در این مرحله با توجه به خلوت‌تر شدن مسیر امکان حرکت در سرعت‌های بالاتر نیز فراهم شد. در نتیجه با بالا دادن پنجره‌ها و روشن کردن کولر خودرو، سرعت ماشین را افزایش داده و کوه‌ها و تپه‌ها را با سرعت زیاد طی کردیم. در این بین باز هم قدرت موتور لیفان خود را نمایان می‌کرد. به‌طوری که اکثر این مسیر با دنده ۵ و بدون نیاز به دنده معکوس طی می‌شد و فقط در سراشیبی‌ها به منظور کنترل سرعت خودرو و کم شدن نیاز به ترمز از دنده معکوس استفاده می‌کردم. در این بین یکی از همراهان به من هشدار داد که استفاده از دنده معکوس به‌جای ترمز گرفتن می‌تواند عمر تسمه تایم خودرو را کاهش دهد و بهتر است تسمه تایم خودرو را زودتر از موعد عوض کنم. پاسخ من به این هشدار یک لبخند و بیان این نکته بود که لیفان به‌جای تسمه تایم از زنجیر تایم بهره می‌برد. در نتیجه مشکلات تعویض تسمه تایم و پارگی و مخارج آن را ندارد. البته استفاده از زنجیر یکی از علل عمده صدای زیاد موتور مخصوصاً در دورهای بالاست.

لیفان 620
پس از حدوداً یک ساعت به یوش رسیدیم و توقفی در آن مکان زیبا و چشم‌نواز داشتیم. در حین توقف بحثی برای ادامه مسیر بین همراهان درگرفت. اکثر همراهان موافق با بازگشت طبق قرار قبلی بودند. اما شخصی که پیشنهاد آمدن به این مسیر را داده بود و این جاده را قبلاً دیده بود، پیشنهاد داد که همین مسیر را ادامه داده و از بلده به سمت رویان برویم و از آن جاده به سمت مرزن‌آباد حرکت کنیم. وی مدعی شد که از بلده تا رویان راهی نیست و قبلاً در عرض ۱۰ دقیقه این مسیر را طی کرده است! اما این سخن چندان عجیب می‌نمود که برای روشن شدن حقیقت دست به دامان GPS لیفان شدیم تا فاصله باقی‌مانده را محاسبه کند. طبق محاسبه GPS مسیر باقی‌مانده ما تا رویان نزدیک به ۹۰ کیلومتر بود که در چنین جاده‌هایی حداقل دو ساعت طول خواهد کشید! بحث اصرار ما و انکار ایشان به‌جایی نرسید تا در نهایت برای اثبات درستی حرف خود و همچنین دیدن این جاده زیبا و جاذبه‌های طبیعی و انسانی آن از جمله جنگل آب پری و امامزاده بیژن با ادامه این مسیر موافقت کردیم.

لیفان 620
پس با علم به این که راهی طولانی در پیش داریم، به سرعت راهی شدیم و با گذر از بلده وارد جاده رویان شدیم. جاده‌ای که از بلده به سمت رویان می‌رود ارتفاع بسیار بالایی دارد و در بالاترین قسمت تا ۳۲۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا ارتفاع می‌گیرد و سپس به سمت رویان و دریای مازندران سرازیر می‌شود. پس از طی مسافت زیادی و با توجه به این که معلوم شد سخن همراه ما چندان منطبق با حقیقت نبوده، دوباره توقف کردیم تا به بررسی اوضاع بپردازیم. در این توقف آن شخص عنوان کرد که می‌توان نرسیده به رویان، از جاده‌ای که به سمت غرب می‌رود به سمت کجور رفت و از آنجا به مرزن‌آباد رسید. مزیت این مسیر نسبت به رفتن به رویان و بعد از آن چالوس و نهایتاً مرزن‌آباد این بود که طول مسیر کمتر می‌شد. اما این مسیر دوباره وارد جنگل و کوهستان می‌شد و ارتفاع می‌گرفت که سرعت حرکت را پایین می‌آورد. در نهایت این مسیر انتخاب گردید و به راه خود ادامه دادیم.

لیفان 620
پس از طی مسافتی GPS که در حال حاضر مطمئن‌ترین راهنمای ما بود اعلام کرد که باید به داخل جاده‌ای که در سمت چپ ما بود برویم. با گام نهادن به آن جاده وارد مسیری طولانی از جنگل‌های سبز و زیبا و بعد از آن دشت‌های مرتفع فراخ شدیم. با توجه به این که ساعت از ۲ بعدازظهر هم گذشته بود و ساعت‌ها مشغول حرکت در جاده‌های پیچ در پیچ بودیم، کم‌کم کودکان شروع به بی‌حوصلگی و بی‌تابی می‌کردند. به نظرم رسید که با باز کردن سانروف خودرو می‌توان مدتی آن‌ها را سرگرم کرد و نتیجه هم فراتر از انتظار بود! درواقع رقابتی برای بیرون بردن سر از دریچه سانروف و استفاده از هوای جنگل که به سرعت به صورت می‌خورد درگرفت و توانست مدت زیادی باعث سرگرمی و شادی همراهان باشد.

لیفان 620
کجور آخرین توقفگاه ما در این مسیر بود و پس از چند دقیقه توقف در آنجا، درحالی‌که کم‌کم خستگی و گرسنگی در حال غلبه بر ما بود، با تمام سرعت به سمت مرزن‌آباد حرکت نمودیم. با گذر از مجاورت کندلوس و طی مسافتی، بالاخره وارد جاده چالوس شدیم. در اینجا به دلیل کم شدن ارتفاع یکی از نقاط ضعف مهم لیفان در حال نمایان شدن بود. ساعت حدوداً ۴ بعدازظهر بود و در یکی از گرم‌ترین روزهای سال قرار داشتیم. در نتیجه نیاز اساسی به کولر خودرو احساس می‌شد. اما سرمایش و پرتاب باد کولر لیفان اصلاً راضی‌کننده نبود. به‌گونه‌ای که سرنشینان عقب ترجیح می‌دادند در هوای حدوداً ۴۰ درجه و نسبتاً مرطوب آن منطقه، پنجره خودرو را باز کنند و از هوای بیرون استفاده کنند! من در مقاله قبلی کولر لیفان را با کولر پراید مقایسه کرده بودم. اما این مسئله با اعتراض برخی مالکان لیفان همراه شده بود. حقیقت این است که ممکن است اندکی کولر آن از کولر پراید بهتر باشد، اما این اصلاً برای خودرویی با قیمت و ویژگی‌های لیفان راضی‌کننده نیست. به‌طور کلی نمی‌شود در هوای بیش از ۳۵ درجه سانتی گراد بر روی کولر لیفان حساب چندانی باز کرد!

لیفان 620
با رسیدن به مرزن‌آباد و ارتفاع گرفتن به سمت کلاردشت طبیعتاً هوا تا حدودی بهتر شد و به هر ترتیب به کلاردشت رسیدیم. در بدو ورود به کلاردشت من با توجه به اینکه احتمال می‌دادم که در مسیر برگشت به بنزین نیاز پیدا کنیم و با در نظر گرفتن شلوغی پمپ‌بنزین‌ها در مسیر برگشت، در پمپ‌بنزین کلاردشت باک خودرو را پر کردم (که با توجه به این که همراهان ما در مسیر برگشت نزدیک به یک ساعت در پمپ‌بنزین معطل شده بودند کار بسیار عاقلانه‌ای بود). در نهایت با توقف در میدان کلاردشت مایحتاج لازم برای اقامت کوتاهمان را فراهم کردیم و بالاخره در حدود ساعت ۵ بعدازظهر به ویلا رسیدیم.
صبح روز بعد، پس از استراحت شبانه و تجدیدقوا، تصمیم گرفتیم که به جنگل مازیچال برویم. جنگل مازیچال که در یکی از ارتفاعات مجاور کلاردشت واقع است، مکانی بکر و بسیار زیباست. درختان تنومند و سر به فلک کشیده جنگل، در کنار چشم‌اندازهای بی‌نظیر، آن را تفرجگاه خوبی برای علاقه‌مندان به طبیعت بدل کرده است. مسیر رسیدن به این جنگل پس از ۲-۳ کیلومتر آسفالت تبدیل به جاده خاکی پردست‌اندازی می‌شود که رسیدن به آخر این مسیر برای خودروهای معمولی اندکی دشوار است. هرچند که لیفان با توجه به ارتفاع زیاد از سطح زمین مشکل خاصی برای پیمودن این مسیر نداشت، اما به دلیل ارتفاع کم خودروی همراهان، فقط توانستیم چند کیلومتر از مسیر را طی کنیم و در نهایت در گوشه‌ای از جنگل توقف کرده و مشغول لذت بردن از نعمت‌های خدادادی شدیم.
پس از برگشت از جنگل، فقط به اندازه صرف نهار و استراحتی کوتاه وقت داشتیم. چراکه نگران شلوغی جاده چالوس در عصر جمعه بودیم. در نتیجه وسایل را جمع کرده و از ویلا خارج شدیم و به سمت مرزن‌آباد حرکت کردیم. همان‌طور که قبلاً هم گفتم همراهان ما مدتی طولانی در صف پمپ‌بنزین کلاردشت معطل شدند. سپس با رسیدن به مرزن‌آباد با ترافیک سنگینی روبه‌رو شدیم که باعث شد حدوداً یک ساعت در خود مرزن‌آباد وقت ما گرفته شود. پس از خلاص شدن از ترافیک سنگین مرزن‌آباد، ترافیک نیمه سنگین تا سیاه‌بیشه وجود داشت. پس از آن و با یک‌طرفه شدن مسیر، فرصتی پیش آمد تا دوباره لیفان قابلیت‌های خود را در مسیرهای سربالایی ثابت کند. در اینجا باز هم می‌توان گفت که کشش این خودرو در سربالایی‌ها حتی با وجود روشن بودن کولر و داشتن ۵ سرنشین، قطعاً یکی از بهترین‌ها در این کلاس و در این رنج قیمت و حتی رنج قیمت‌های بالاتر است. در نهایت پس از یک توقف در کندوان که به منظور خداحافظی از سایر همراهان انجام شد، مسیر خود را به سمت تهران در پیش گرفتیم و در نهایت در حدود ساعت ۱ بامداد به تهران رسیدیم. بدین گونه این سفر نیز به پایان رسید.

مسیر مسافرت تهران-شمشک-دیزین-کندوان-یوش-بلده- مرزن‌آباد- کلاردشت
در پایان لازم می‌دانم مطالب عنوان شده را جمع‌بندی کرده و چند نتیجه که از رانندگی نزدیک به ۵۰ هزار کیلومتر با این خودرو دارم را عنوان کنم.
لیفان ۶۲۰ خودرویی است که نسبت به قیمت خود موتوری بسیار قدرتمند، امکاناتی بالا، ظاهری زیبا و به‌روز و فضای بار بسیار زیادی در اختیار دارد. در طرف مقابل، هندلینگ نه‌چندان بالا، کولر ضعیف، کیفیت رنگ پائین و صدای موتور بلند در دورهای بالا ایرادات اصلی این خودرو می‌باشند. طبق تجربه‌ای که از ارتباط نزدیک با بیش از ۲۰۰ نفر از مالکان لیفان دارم می‌توانم بگویم که این خودرو به‌مانند بسیاری خودروهایی که در این رنج قیمت در کشور ما مونتاژ می‌شوند ممکن است به‌طور شانسی ایرادات مونتاژی داشته باشد که مالک باید در سرویس اولیه و سایر سرویس‌ها اقدام به رفع آن‌ها بکند. البته به‌طور کلی این ایرادات هیچ‌گاه آن‌قدر بزرگ نیستند که مشکلی اساسی برای مالک فراهم آورند. بلکه بیشتر مربوط به قطعات تزئینی و نه‌چندان مهم می‌باشند. به نظر من این خودرو می‌تواند هم برای جوانان و هم برای خانواده‌ها چه برای استفاده شهری و چه جاده‌ای، خودروی مناسبی باشد. به‌خصوص اگر کسی از محصولات تکراری و قدیمی خودروسازان وطنی به تنگ آمده باشد و بخواهد تجربه خودرویی متفاوت و با ظاهر و امکاناتی جدید را داشته باشد، من این خودرو را به وی توصیه می‌کنم. اما اگر می‌خواهید خودرویی داشته باشید که هیچ‌گاه پای شما را به نمایندگی باز نکند و علاقه چندانی به آپشن های جدید و ظاهر آن ندارید، شاید این خودرو بهترین انتخاب برای شما نباشد.

لیفان 620

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۹۲ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود فراوان خدمت علیرضای عزیز و دوستان گرامی
    علیرضا جان من مقاله ی قبلی شما رو راجع این خودرو خوندم و همچنین این مقاله. نخست جدا از هر بحثی خسته نباشید و سپاس بابت تحریر سخن و بیان شیوای شما براستی شما میتونید با این شیوایی سخن و بدون اغماض در سایتهای مختلف و در تحریریه های مجلات مشغول فعالیت بشید.
    یکی از دوستان در یکی از سایتها به نکته ی خوبی اشاره کرده بود اونم این بود که پیش از این از 405 استفاده میکرد و تعصب زیادی نسبت به این ماشین داشت تا جایی که بحثی پیش میومد به نقل از خودش رگ گردنش ورم میکرد ولی بعد از سالها رفت به سمت ماشین دیگری از خانواده گلف و حرفی که زد این بود که گفت من به جایی رسیدم که درباره ی هیچ ماشینی دیگه تعصب نداشته باشم. خیلی از دوستان من در اینجا که نظرات رو میخوندم شاید این شبهه براشون ایجاد شده که جنابعالی منفعتی داره براتون یا تعصبی هستین من به شخصه که از کلام شما متوجه شدم یعنی در واقع کلام شما کلام تعصبانه نبوده و قشنگ انگار خود شخص داره لمس میکنه که این خودرو چی ب چیه واقعا شما خیلی کمک کردین در دو نگارش که بدون تعصب بدی و خوبی ماشین رو بیان کنید و دوستان مستحضر باشن شخصی که اگر از نظر مالی در وضع مناسبی باشد طبیعتا به سمت ماشین مفرح تری خواهد رفت ولی با توجه به اینکه اکثر ما ایرانیا مشکلاتی با محصولات داخلی داشته ایم بیراه نگفته ایم بهرحال این هم وسیله نقلیه ایست ساخت دست بشر و بی عیب نمیتواند باشد به قول یکی از آشنایان بنده میگه ماشین سالم هم کم کمش سالی دو سه میلیون حق بیمش سرویساش هستش پس این ماشین هم مثل تمام خودروها که خراب میشوند احتمال خرابی میره فکر کنم خیلیها هدف از خرید این ماشین با این قیمت این باشه که تنوع ایجاد کنند چون زندگی ما شده از پراید به سمند پژو و بین این محصولات هی پاسکاری داده میشیم ما پراید داشتیم الان 405 و 206 اتومات هم داریم ولی میخوایم تنوع ایجاد کنیم بهرحال اکثر نظرات شاید تعصبانه نسبت به یک برند باشه ولی از یاد نبریم از تمام اینها که بگذریم هدف اینه وسیله ایی باشه اندکی راحتی و سلامت فنی داشته باشه تا ناچیز زمانی که با ما هستن بتونن ما ها رو به مسیرهامون برسونن بعد قرار نیست تا ابد با ما باشن
    در خاتمه بسیار سپاس گذارم از علیرضای گرامی و دوستانی که می کوشند تا تبادل اطلاعات مفید در زمینه ی خودرو های مختلف را به همگان بدون چشم داشت و تعصبی ترویج دهند.

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۱۱ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (593 ديدگاه)

      دوست عزیز بابت لطف و محبتی که نسبت به بنده دارید از شما بینهایت سپاسگزارم. با شما کاملا موافقم. امیدوارم روزی برسه که همه ما بتونیم بدون تعصب در مورد همه موضوعات صحبت کنیم.

      موافقم 6
      مخالفم 0
    2. ghezel

      ۲۹ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کسی h330 جدید سایپا را تجربه رانندگی داشته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      مرسی

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. hassan

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوست گرامی سپاس از اطلاعات مفید جنابعالی. به تازگی لیفان620.1.8 باکارکرد43000خریدم.باتوجه به عدم آگاهی از این خودرو واینکه دفترچه آن را هم دراختیار ندارم از اطلاعات جنابعالی کمال استفاده را بردم .یک سوال پس از حرکت ماشین چراغ( svs) روشن می ماند به یک تعمرگاه مراجعه کردم پس از عمل دیاک که انجام دادن .سوال کردم ( درخصوص روشن ماندن چراغ مذکور فرمودن چیز مهمی نیست ومربوط است به آبشنی که اینخود رو ندارد. اطف کرده راهنمای فرمایید سپاسگزارم مظافا این که در شهر ما ( بروجرد) لیفان نمایندگی ندارد.

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (593 ديدگاه)

      با سلام به شما. میشه لطفا بگین که دقیقا توی چه مواقعی چراغ روشن میشه؟
      به نظر من اگه عمکرد ماشین مشکل خاصی نداره، شتابش تغییری نکرده و صدای خاصی از ماشین شنیده نمیشه، می تونین با رعایت احتیاط اون چراغ رو نادیده بگیرین. البته اگر فرصت کنید و به نزدیک ترین نمایندگی مراجعه کنید قطعا خیالتون خیلی راحت تر میشه.

      موافقم 4
      مخالفم 0
  3. حسین

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوست خوب به نظر بنده بی طرفانه نوشتید اما نه کاملا بی طرفانه به هر حال شما هم این ماشین رو خریدید و پول و سلیقتون رو خرجش کردید نمیتونید کفه ی معایب و خیلی سنگین کنید اما یک حقیقت مسلمه شما نمیتونید یک لیفان صد وپنجاه یا دویست هزار کیلومتر کارکرده رو پیدا کنید یه ماشین در گذر زمان امتحان نهاییشو پس میده مثل همین پژو و پراید خودمون یکی از معایب ارزیابی شما کلی گویی تون هست کشش نسبتا خوب!! ظاهر چشم نواز!! و این قبیل عبارات دوست خوبم منم مثل خیلی های دیگه از هموطنامون قادر نیستم بالای پنجاه میلیون تومن بدم برای ماشین اصلا حقیقتش بیست تومن وام گرفتم و بیست تومن هم پارسم رو که بفروشم کلا چهل تومن دارم که برای مابقیش باید به خودم فشار بیارم قطعات این خودرو ها کمه باید در نهایت دید یه ماشین چینی بعد از پنج سال کارکرد چه شکلیه و چقدر قطعاتش در دسترسه فقط اینو میدونم که ماشین خوب و با کیفیت داشتن با هزینه ها و قیمت معقول مثل همه جای دنیا حق همه ی مردمه که به طور ناجوانمردانه ای از ما دریغ شده

    موافقم 3
    مخالفم 0
  4. MOHAMMAD

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (232 ديدگاه)

    ماشین ایرانی مثل چاله است . ماشین چینی همانند چاه است . حالا ببینید در آمدن از کدام راحت تر است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 2
    مخالفم 10
  5. فرهاد

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    به عنوان یک مالک لیفان با کلیه فرمایشات شما هم نظرم به جز آنکه نرمی کمکهای این خودرو در راحتی ایده آل این خودرو نقش موثری دارد. ضمنا من با این ماشین شخصا به رکورد سرعت ۱۸۲ کیلومتر رسیدم

    موافقم 3
    مخالفم 0
  6. ابراهیم زارع

    ۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آقا من از دو مقاله زیباتون لذت بردم.
    من یک سال هست که این ماشین رو خریدم البته مدل 91 بود با کیلومتر 13000. الان هم به 33000 کیلومتر رسیده تمام نکاتی رو که شما گفتین من کاملا تجربه کردم چون دو تا مسافرت طولانی باهاش رفتم.
    دو نکته رو خدمت دوستانی که میگن ماشین چینی خوب نیست عرض کنم.
    اولا اینکه کدوم یکی از ماشین های داخلی نزدیک به این قیمت این آپشنها و کارایی رو داره؟
    دوما اینکه از سال 91 به این طرف قطعات ماشین های داخلی از کجا میان؟؟؟ طبیعتا چین.
    مطمئن باشین که خود ماشینهای چینی چون دست دلال داخلشون نرفته کیفیت بهتری از ماشین های داخلی که تمام قطعاتشون با واسطه و دلال برای دو شرکت خودرو سازی تهیه میشه دارن.
    یه سوال هم دارم این که آیا برای این ماشین گیربکس اتوماتیک گیر میاد و اگه گیر میاد کار درستی هست که گیربکسش رو عوض کنم؟

    موافقم 3
    مخالفم 1
  7. نخود آش

    ۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (294 ديدگاه)

    یه بار پشت لیفان 620 نشستم. با اینکه کلا خیلی نسبت به ماشینای چینی حس بدی دارم (صرفا از چینی بودنش خوشم نمیاد) ولی کیفیت کابینش از پارس elx من بهتره وهمینطور کم صداتره. ولی بیش از حد نرم بودن پدالها (حتی نرمتر از ال 90) و نرمی بیش از حد کمک فنر ها و پایین بودن صندلی راننده حتی در بالاترین حالت باعث شد که کلا حس شل و ول بودن ماشین بهم دست داد. شاید اینهایی که گفتم برای خیلی ها مزیت به حساب بیاد و این فقط نظر منه.
    انشا الله موفق باشید
    پناه بر خدا

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. یوسف

    ۱۰ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من دو هفته میشه لیفان 620 گرفتم.
    قبلا سمند EF7 داشتم(خوش بختانه خوب در اومده بود و مشکل نداشت) .405 و پرشیا و206 و…. هم زیاد سوار شدم.
    به نظرم با توجه به پولی که دادم ماشین فوق العادهای هست.امکانات رفاهی خیلی خوبه.
    البته لاستیک هاشو همون اول عوض کردم و کوموهو انداختم با باد هیدروژن .سواری ماشین فوق العاده شده.یه سری عیب و ایراد جزئی داره که قطعا تو سرویس اولیه برطرف میشه.(مثل بد بسته شدن یکی از درها و ….) کشش و شتاب گیری ماشین واقعا عالیه . تو اتوبان هر کاری بخوای میتونی باهاش کنی و هیچ کدوم از ماشین های ایران خودرو و سایپا به گردش هم نمی رسن.
    فقط تنها ایرادی که داره افراد بالای 180 سرشون به سقف گیر میکنه.البته من که 180 هستم خیلی مشکلی ندارم.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  9. یوسف

    ۱۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام
    کسی راجع به این سیستم تهویه اتوماتیک 620 اطلاعاتی داره؟
    مطالبی تو دفترچه هست که من رو ماشین نمی بینم!!!!مثل تنظیم دما و…..
    و همینطور “تنظیم کارکردهای اختیاری”!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا رحیقی

      ۲۷ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (593 ديدگاه)

      اونها آپشن هایی هستند که توی ایران ارائه نمیشن. اما لیفان های موجود در روسیه و آذربایجان این آپشن ها رو دارند.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  10. یوسف

    ۲۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام
    مصرف متوسط لیفان 620-1800CC تو تابستون (یک ماه اخیر) که کولر دائم روشن هست حدود 10 لیتر در 100 کیلومتر عادی هست؟؟؟؟؟؟؟
    دوستانی که 1800CC دارن لطفا نظر بدن .چون چند روز دیگه می خوام برای سرویس اولیه ببرم.اگه مشکی هست لطفا بگید.

    موافقم 0
    مخالفم 2
  11. سيد

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام.دوستان من بین لیفان 620 و دنا موندم و نمیدونم کدوم رو بگیرم.در ضمن از اپشن ها و ظاهر،620 بیشتر خوشم میاد فقط از این که فردا ایراد های الکی پیدا کنهمیترسم.اونایی که لیفان دارن بگن بخرم یا نه.؟!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. mehrzad

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    عزیز ممنون از برسی کردنت
    منم از دست خودرو های ایرانی روانی شدم
    یه 206 تیپ 5 مدل 93 دارم موتور تی یو 5 خیلی خیلی صداش هم زیاده که بنزین رو میبلعه یا شایدم من احساس میکنم
    و یه پارس ال ایکس مدل 90 بسیار سرپا هست و صدای موتورش بسیار بسیار کمه اونم موتور تی یو5 هست و بسیار مصرفش کمه.
    یه بار از شیراز به سمت تهران که رفتم البته سرعتم بین 90 تا 120 متغییر بود و با کولرو شیراز 60لیتر بنزین زدم تا تهران 40 تا 42-3 لیتر بیشتر مصرف نکردم تنها چیزیش که منو آزار میده صدای داخل کابینش هست که چند نفر گفتن مال واشر در هاست حتی پارافین مایع هم زدم فایده ای نداشته ولی وقتی بارون میاد صداش بر طرف میشه کلا راضیم میخوام لیفان 820 بگیرم البته امید وارم اون این مشکلاتی که 620 داره نداشته باشه.
    و یبار دیگه هم از شیراز به سمت مشهد با خانواده 4 نفر بودیم حرکت کردیم ولی خیلی وسایل با خودمون برده بودیم جوری که داخل کابین هم پر شده بود و موقع رفتی از جاده کرمان رفتیم که کاملا پشیمون شدیم همش کویر و جاده ی فوق العاده افتضاح
    روغن توتال 7000 تایی ریختم با کیفیت 10w40 و من 7069 تا باش کار کرده بودم موقعی ک میخواستم برم مشهد من یه جایی خونده بودم با این کیفیت روغن میشه 10000 تا هم کار کرد و من عوض نکردم تا اینکه رسیدیم مشهد البته بین راهی خیلی از جاها برای تفریح رفتیم کلا وقتی مشهد بودیم کارکرد روغن شده بود 10033 بعد ماشین خیلی از جون افتاده بود جوری بود وقتی تو دنده یک راه میوفتادی ماشین میلرزید بعد موقع برگشت روغن عوض کردم از همون نوع اومدم مشهد بعد دفترچه ماشین رو همین جوری یه نگاهی کردم دیدم که چه اشتباهی کرده بودم روغنی که میشد باش 10000 تا کار کرد کیفیتش 20w50 بود و خدا رو صد هزار مرتبه شکر میکنم که اتفاقی براش نیوفتاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. امیر

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اینطور که از راهنمایی های دوستان و نقد و بررسی عالیشون معلومه ماشین خوبی هست انشاالله ارزون تر بشه ک قشر ضعیف تر هم بتونن تجربش کن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. هامون

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چه با افتخار هم درباره سرعت بالاتر از مجاز مینویسه! تازه مثلا تحصیل کرده هم هست…
    جون خودت و محمتر از اون دیگران را به خطر انداختن دیگه افتخار نداره.

    موافقم 3
    مخالفم 2
  15. یوسف

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام
    یه هفته قبل به رغم مخالفت خیلی ها، یکی از اقوام یه پارس LX TU5 ‘گرفت
    وقتی امروز رفتم دیدم که چه آشغالی گرفته، دلم برای اون همه پولی که داده بود سوخت
    رو دری ها افتضاح، بیشتر شبیه مقوای رنگی بود، داشبورد که اصلا نگو، جنس آفتابه ازش بهتره ، پلاستک کامل،دو ساعت تمام با رگلاژ در ها ور رفتیم آخرش نشد که نشد ،یا بد بسته میشه یا یه سانت از بغل ها بیرون میزنه که راحت بسته بشه.لاستیک چینی بی نام و نشون، بدتر ازهمه باتری اسیدی (آبکی) که معلوم نیست تو کدوم زیر پله چین زدن،سیستم صوتی که باید فوق لیسانس داشته باشی تا سر در بیاری چه جوری کار میکنه و…..
    واقعا متاسفم
    ………………………………………………………………………………….

    موافقم 1
    مخالفم 3
  16. رضا

    ۳ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام
    ممنون از تکست جامع و مفیدتون.
    من ساکن جنوب استان فارس و مناطق گرمسیری هستم.علاقه زیادی به خرید لیفان 1800 دارم ولی بخاطر فرمایش حضرتعالی راجع به کولر،بین لیفان و پارس lx مردد شدم ولی بخاطر آپشن های لیفان نمیتونم ازش دل بکنم.ممنون میشم راهنماییم کنید.
    اگه امکانش هست بنده رو در گروه واتس آپ لیفان 620 عضو بفرمایید.09383092900

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. sina

    ۷ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (17 ديدگاه)

    r0shan shodane svs?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. رضا

    ۱۴ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    روشن ماندن چراغ SVS مربوط به مکمل بنرینه. اگه از مکمل استفاده کنین خاموش میشه. ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. sajjad

    ۱۸ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام به دوستان
    لیفان 620 مخصوصا 1800 موتور خوبی داره ولی مشکل بیشتر لیفان ها هم 1800 ،1600 از لحاظ رنگ بدنه می باشد رنگ خودرو خود به خود میریزه وبرای هوای جنوب کولر این خودرو اصلا جواب نمی دهد من که ساکن شیرازم تو ترافیک ظهر تابستان برای نفرات عقب خودرو کولر معنایی نداره وفقط میتونه نفرات جلو از هوای خنک کولر استفاده کنند از لحاظ استارت وکم صدایی تو سرعت های پایین خوبه اما سرعت بالا اعصاب خورد کنه صندلی های عقب کاملا چسبیده به صندلی جلو که برای نفرات عقب خودرو هیچ گونه راحتی نداره وتو مسافرت های طولانی اگر که یکم قد بلند یا تپل باشند که نگو….
    این ها کمترین تجربه داشتن لیفانه تازه فروششم که خودتون استادید لازم به ذکر من نمایندگی بیمه دارم واز لحاظ خسارت تو این مورد شاید جزء محدود خودرو باشه که خسارات جانیش کمه از لطف شما دوستان ممنون اگه مشاوره بیمه ای خواستیید در خدمتم 09380220725

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. شهرام

      ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز معمولا کولر ماشینها با توجه به اینکه گازی است در هوای شرجی جواب میده و در هوایی مثل شیراز که رطوبت پایین هستش مشکل رسیدن به بالاترین کیفیت کارکرد دارند

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سیامک

      ۲ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      د,وستان گرامی
      بعنوان کسی که مدت 3 سال است لیفان دارم و ساکن شیراز بوده ولی در تایستان به بنادر رفت و آمد دارم،خواستم عرض کنم که دودی کردن شیشه ها می تواند تا حدود زیادی به خنک شدن فضای داخل ماشین کمک نماید.مشکل اصلی به نظر بنده نداشتن دریچه عقب و پرتاب کمتر نسبت به خودرو های داخلی است،وگرنه دمای آن مناسب است.

      بهر حال مشکل اصلی خودروهای چینی تعداد کمتر و از رده خارج شدن پس از چند سال است که در دراز مدت مشکل تامین قطعات یدکی(با توجه به تغییرات غیر قابل پیش بینی در سیاست های خودرویی کشور) می تواند تاثیر گدار باشد

      موافقم 0
      مخالفم 1
  20. saeed

    ۳ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام به دوستان
    چند روزه که دارم در مورد لیفان 620 تحقیق می کنم برای خرید.از مطالی که دوستان گذاشتن خیلی استفاده کردم.با توجه به مطالب و نظرات تو این رنج قیمت ماشین خوبی به نظر میاد.اما امروز یکی از دوستانم میگفت که لیفان 620 خیلی زود خودشو میندازه .مثالی که زد این بود که وقتی 2 سال کار میکنه انگار که 10 ساله داره راه میره. این قضیه درسته?
    سوال بعدی اینکه اتاقش به سروصدا نمیفته?
    و سوال آخر: بین لیفان 620 و دنا کدوم بهتره?

    موافقم 0
    مخالفم 3
  21. Mahmoud

    ۳ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من با توجه به تحقیقاتی که کردم ونظر مساعد اکثریت نسبت به این ماشین قصد خرید لیفان 1800دارم راستش امروز یه مدل تمیز گیرآووروم با6000 کارکردوبدون رنگ ولی تنها نکتش اینه که ماشین تولید92 ولی سندش 94 میخوام بدونم مشکلی ایجاد نمیشه فردا که بخوام بفروشمش این ماشینو به عنوان 92 ازم میخرن یا94 ممنون میشم راهنماییم کنین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. صادق

    ۱۵ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آقای رحیقی… شما در همین نظرات جایی اومده بودین و از اینکه با 250 نفر لیفان سوار در ارتباط هستین صحبت کرده بودین و مدعی بودین که این خودرو ها مشکلات موتوری ندارن. آقای رحیقی تورو قرآن این حرفها رو نزن که پس از دوسال که لیفان خریدم در دلسوز بودنت دارم شک میکنم. عزیز دلم من خودم آذر ماه امسال ماشینم اندازه 4 میلیون تومن تعمیرات موتوری داشت! هیچجا هم تعمیراتش رو قبول نمیکردن و مجبور شدم ببرمش نمایندگی! سه هفته اونجا خوابید. یه 620 1800 داشتم. باورت نمیشه؟ شما که اینجا مقاله میذاری پس میتونی با مسوولین سایت پدال هماهنگ کنی تا تک تک صفحات فاکتور های نمایندگی رو براتون بذارم که مهر کرمان موتور هم پاش هستش و معتبره و همه میتونن ببینن. الان که دارم با شما حرف میزنم هفته ای 3 تا لیفان تعمیرات موتوری میاد توی نمایندگی و موتور هاشون باز میشه (خود مکانیکشون بهم گفت). به جون بچه ام قسم که تمامی فاکتور ها رو دارم و هرکسی هم که بخواد میتونم بهش ارائه بدم یا همینجا توی همین سایت آپلود بشه و همه ببینن. کرمان موتور منو بیچاره کرده.سال اولی که داشتمش حدود 700 هزار تومن فقط مجموعه اگزوزش عوض شد که هزینشو گارانتی داد.حتی امسال بعد از اینکه از تعمیرات موتوری بیرون امد پمپ هیدرولیکش ایراد پیدا کرد و دومیلیون پولش رو ازم خواستن چون ماشین دیگه گارانتی نبود. حتی میتونم براتون مقاله بذارم با مستندات تا ببینید چه کلاهی دارن سر ملت میذارن. آقای رحیقی من در کمال احترامی که برای شما قائلم ازتون خواهش میکنم اینقدر از این خودرو و کرمان موتور حمایت کورکورانه نکنید. با خوندن همین مقالات بود که من تشویق به خرید این ماشین شدم و یخشی از سرمایه های زندگیمون که کم کم جمعشون کرده بودیم به باد رفت. بازم تکرار میکنم من مستندات تعمیرات موتور ماشینم که فقط 29 هزار تا کار کرده بود رو دارم و میتونم به همگی ارائه کنم. (فاکتور های ممهور به مهر کرمان موتور)، ایمیلمم توی ابتدای نظرم درج کردم و مسئولین پدال میتونن ببینن، میتونین باهام تماس بگیرین تا مستندات تعمیراتم رو بهتون ارائه کنم.
    شما هم اون 250 نفر رو که میبینی، امثال ماها رو هم ببین. خداشاهده اگه این نظرم رو پدال چاپ نکنه، واقعا توی صحت مطالبش شک میکنم.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  23. وحید

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    فیلتر پشت درب داشبورد را بردارید تا پرتاب باد و خنک کنندگی کولر بهتر بشه
    آیا کسی از عزیزان، کمکهای لیفان620 را کوتاه کرده. نتیجه ی کار چی بوده
    ممنون

    موافقم 3
    مخالفم 0
  24. خسته از تولیدات بی کیفیت وطنی!

    ۲۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام
    دوستان من سالها تجربه خودروهای وطنی رو تا همین چند ماه پیش داشتم، اعم از 405 و پرشیا و سمند LX و سمند سورن و 206 صندوقدار V8 و….
    بالاخره هر خودرویی فراخور نوع ساختارش حتما دارای مزایا و معایب ذاتی است و حتی خودروهای گرانقیمت نیز از این قاعده مستثنی نیستند…
    از کنار امکانات بینظیر لیفان 620 تلنت (در این بازه قیمتی) اعم از سانروف دو حالته و سیستم صوتی عالی بهمراه نویگیشنهای کارآمد و پوشش تمام چرم مقبول و اتو لایت و سواری نرم و فرمانپذیری خوب خودرو و همچنین شتاب و قدرت عالی موتور و ….. نمیشه به سادگی عبور کرد و بزرگنمایی چند ایراد که به نحوی از انحا تمامی خودروها از مشکل مستثنی نیستند ، معقول نیست!
    بنده قریب به 12 سال تجربه ماشینهای فوق الذکر رو داشتم و تنها مورد قابل قبولش 206 صندوقدار V8 آریان مدل 86 بود (اونم چون اصل فرانسه بود ، نه مثل تولیدات بعد از سال 90 عزیزان ایرانخودرو!!)، یقینا بقیه مشکلاتشون کمتر از لیفان 620 تلنت نبود……
    آخریش هم سمند سورن ELX مدل 92 بود که بعد از یکسال (با تحمل مشکلاتش)، دو ماه طول کشید تا بفروشم!!
    تو این چند ماه که لیفان 620 تلنت رو گرفتم اصلا حاضر نیستم دوباره خودروهای عزیزان وطنی بالاخص تولیدات واقعا بی کیفیت و آشغال بعد از سال 90 به بهانه تحریمات رو دوباره تجربه کنم……
    عزیزان دقت داشته باشید که شرکت لیفان فقط کمتر از 15 ساله که رو به خودروسازی آورده و الان لیفان 820 در حد اوپتیما تولید میکنه و ایرانخودرو بعد از 60 سال تو کف عوض کردن چراغ و سپرها (و البته اخیرا داشبورد!!) مونده……
    بنده وکیل مدافع آشغالهای چینی هم نیستم ، چراکه تو وطن عزیزمون خودرو زیر صد میلیون تومن یه گاری بیش نیست، ولی متاسفم که من و امثال بنده با انحصار و تحمیل و خسته از محصولات آشغال وطنی، دلزده شده و مجبوریم محصولات رقیب جدید ولی مصمم!! رو که تقریبا در شرایط مساوی ، بهتر هست رو ترجیح بدیم…..

    موافقم 3
    مخالفم 0
  25. سامان2

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام
    من هم لیفان دارم البته 1600 . قبلش GLX داشتم.لازم است بدانید پژو GLX بالاترین امتیاز خودرو سال اروپا را یدک می کشد (به سایت مربوطه رجوع کنید Best Year European Car) و به این معنی نیست که امروز دیگر ارزش ندارد زیرا تغییرات عمده در بخش موتور صورت میگیرد و پژو موتور خود را حتی د رایران بارها به روز کرده و بدنه آن است که علی رغم آیرودینامیک بودن از مد می افتد. ماشین من 143400 کیلومتر کا رکرده است. من نظر علیرضا را قبول دارم. و فقط به چند نکته اشاره می کنم:
    1- صفحه کلاچی که کارخانه حداقل تاسالهای 92 ارئه میداد طول عمر کوتاهی تا حدود 30000 تا داشتند که اگر مثل من خوب باش کنار می اومدی تا 70000 می رفت. البته امروز تقریبا تمام خودرو های این رنج در همین مدت کارکرد دارند، پس عیب این خودرو نیست
    2- کیفیت تزئینات داخلی مثل سایر خودرو های هم رده خودش است با این تفاوت که از داشبورد جنس فوم نرم و غیر پلاستیک ساخته شده ، چیزی که شما در 206 و ال 90 و سمند و پژو و حتی تعداد زیادی از شاسی بلندهای کره ای و ژاپنی هم نمی بینید. پس اغراق نکنیم . یک ایراد مخصوص این خوردو دستگیره های درب بود که در سری اول لعابش کنده می شد و بعدا رفع شد.کیفیت صوتی و مولتی مدیای بسیار عالی نباید از چشم دور بماند.چیز غیر عادی دیگری دیده نمی شود که مثلا ماشینهای دیگر در آن سرآمد باشد.
    3- پس از آن من فقط برای سرویس های دوره ای رفته ام و دیگر هیچ.
    4- مسیر من هر روز از کرج تا ایران خودرو در جاده مخصوص است (85 کیلومتر) . به معنی حدود 20 کیلومتر دست اندازهای دائمی جاده بعلاوه یک ساعت ترافیک سنگین.بقیه را در جاده ها بوده ام.
    5- جزو بهترین ماشینها برای مناطق گرمسیر استو هرکز جوش نمی آورد مگر اشکالی داشته باشد. فن های قوی و رادیاتور بزرگ این امکان را داده اند.
    6- ایرادی که به شتاب اولیه داده میشود مربوط به عدم توانایی خودرو نیست بلکه جزو برنامه ECU برای کاهش مصرف است و در استاندارد چین نباید خودرو با شتاب بالا حرکت کند(بالا رفتن مصرف و آلودگی هوا) . اگر کسی علاقه داشته باشد کافی است آنرا دستکاری کند. این مسئله در شروع به حرکت و دور گرفتن درشیبها کمی لخت عمل می کند که باید آن را با بالا بردن دور موتور (بالای 3500) حل کرد. در دور بالای 3000 خوردو از تمام موتور های 1500 و 1600 پر قدرتتر عمل می کند.شما بسادگی در حتی در شیبهای ملایم تا نیمه تند اکثر خودرو های تا 1800 و شاسی بلندهای تا 2500 را جا می گذارید.در سرعت که یکه تاز است.
    7- ایرادی که بر کولر خودرو وارد می شود این نیست که سرد نمی شود بلکه زمان تایمر قطع کمپرسور کوتاه بوده و لذا دمای اتاق در شرایط دور پایین موتور به حد مطلوب نمی رسد. این اتفاق مخصوص این خودرو نیست ولی اتاق بزرگ خودرو باعث شده که این موضوع جلوه بیشتری داشته باشد. آنچه مهم است حتی موتور 1600 من در گردنه ها بامسافر پر و بار کامل صندوق بدون ذره ای گرم کردن کار می کند. اغلب خودرو های با موتور تا 1800 و شاسی های تا2500 در این موضوع با مشکل مواجهند.
    8- حالا شما در میان تیراژ بسیار پایین خودرو های کره ای و ژاپنی ندیده اید که یکی از آنها خراب شود و اجبارا با ید با یدک کش حمل شوند، از موتور، گیربکس و روشن نشدن بگیرید تا ضعف هایی در کار نکردن تجهیزات . موضوع اصلی این است که همه با شمشیر از رو آمده بودند سراغ چینی ها ولی حالا که سایپا برلیانس را آورد همه چینی ها دارند خوب می شوند. نه دوستان اینها همه تبلیغات منفی داخلی بود برای اینکه خودرو های داخلی خریداری شوند اما می بینید که چینی ها بمراتب هدفمند تر و آگاهانه تر در سطح دنیا حرکت میکنند. ما آدمهای خوبی برای قضاوت کردن نیستیم و پیش ذهنیت های نادرست زیادی داریم.
    9- لیفان یکی از بهترین خوردو هایی است که با دستکاری ECU و تعلیق می تواند به برترین خودروی مسابقات تبدیل شود، علاوه بر اینکه قیافه اسپورت بسیار زیبایی خواهد داشت و قیمت بسیار مناسب.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  26. محمد جواد

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوست گرامی و با تشکر از بیان شیوا و مفیدتون،من شنیدم صفحه کلاچ این ماشین باید بعد از 60000 کیلومتر عوض بشه آیا این ادعا صحت داره؟کسی اطلاعاتی داره لطفا به اشتراک بذاره
    ممنونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. سعید

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام دوستان من ۶۲۰ ،۱۸۹۹ دارن خو گاز نمیخوره وعلامت مدال گاز نیده به نظرتون تعنیر میشه یا عوضش کنم،کولرشم هیلی بردبادش کنه چکار کنم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. جمال

    ۸ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من ۵ ساله لیفان ۶۲۰ دارم راضی هستم سیستم کولر کمپرسور و رادیاتور عوض کردم پژویی خوروندم خوب شده کیفیت سپر و جلوپنجره ضعیفه اما موتوری خوبه نسبتا اما به نسبت پژو پارس من بیشتر راضیم از لیفان
    ۰۹۱۷۶۵۵۸۹۷۱ بندر هستم

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا