هایما S5 Young، شاسی‌بلند مخصوص جوانان چینی!

خودرویی که در تصاویر مشاهده می‌کنید هایما S5 Young است و همان‌گونه که از نام خودرو برمی‌آید هایما درصدد است تا با آن خریداران جوان را جذب کند. این خودرو در ابتدا با نام S3 شناخته می‌شد اما در واپسین روزهای توسعه نام آن به S5 Young تغییر یافت. عجیب آنکه شاسی‌بلند دیگری نیز با نام هایما S5 وجود دارد!

haima-s5-young-1
خب پس حالا هایما دو شاسی‌بلند S5 و S5 Young را تولید می‌کند. این دو خودرو تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در حقیقت S5 در کلاسی بزرگ‌تر از S5 Young قرار داشته و به همین دلیل است که قبلاً S3 خوانده می‌شد.

haima-s5-young-1aa
S5 بهایی بین 79800 تا 116800 یوان داشته و نیروبخش آن پیشرانه‌ی 1.6 لیتری 122 اسب بخاری متصل به گیربکس 6 سرعته ی دستی بوده و البته پیشرانه‌ی 1.5 لیتری توربو با قدرت 163 اسب بخار و گیربکس CVT نیز در دسترس است.

طول/عرض/ارتفاع S5 برابر با 4358/1823/1630 میلی‌متر بوده و فاصله‌ی بین محورهای آن نیز 2630 میلی‌متر است.

haima-s5-young-1a
اما S5 Young بهایی بین 70000 تا 90000 هزار یوان داشته و تنها با پیشرانه‌ی 1.6 لیتری 122 اسب بخاری در دسترس است. خریداران جوان خواهان سرعت بالا و بنابراین پیشرانه‌ای توربو هستند. افراد پیر مثل ما با همان پیشرانه‌ی 1.6 لیتری خوش هستند! اما اوضاع بدتر از این است چراکه گیربکس 6 سرعته ی دستی در این خودرو بکار نرفته و بجای آن نسخه‌ی 5 سرعته ی دستی روی خودرو نصب شده است.

ابعاد این خودرو نیز 4195/1765/1625 میلی‌متر بوده و فاصله‌ی بین محورها به 2560 میلی‌متر می‌رسد.

haima-s5-young-2
طراحی خودرو بد از کار درنیامده است. با نگاهی به ستون D می‌توان نشان کوچک هایما را به همراه نواری مشکی دید که باعث جدایی سقف و ستون کناری شده است.

به نظر می‌رسد چراغ‌های خودرو کمی بیش از حد بزرگ هستند. دستگیره‌های درب‌ها به رنگ بدنه بوده و نواری مشکی رویشان دیده می‌شود. باید دید این خودرو در آینده چه عملکردی خواهد داشت.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

24 دیدگاه

  1. محمد
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    موترش نسبت به بقیه ی 1.6 لیتری ها قوی تره ساندرو که با همین حجم 106 اسبیه!

    پاسخ
  2. محمد
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    اسمش رو باید میزاشتن s3 young ولی در کل بد نیست

    پاسخ
  3. amin
    سوابق: (414 دیدگاه) ,

    خوشمان نیامد!!
    به نظرم هایما جزو کمپانیهای ضعیفتر چینه.
    طراحی جانبیش خوبه ولی نمای جلو و عقب زیاد جالب نیست،ولی به نظر موتور خوبی داره .کلا خودروهای چینی موتورهای خوب و قابل اعتمادی دارند.این مطلب رو یک مهندس چینی بهم گفت

    پاسخ
    1. Parker
      سوابق: (6432 دیدگاه) ,

      .
      البته از نظر موتور خوب و قابل اعتماد در حد خودروهای داخلی بیشتر نیستند.

      نیاز به حرف مهندس چینی هم نیست.
      خودمون به اندازه ی کافی تجربه داریم. خیلی معتبر تر و بهتر از حرف ایشون.

      در آسیا اول خودروهای ژاپنی. بعد کره ای و بعد هم چینی .

      پاسخ
      1. Parker
        سوابق: (6432 دیدگاه) ,

        .
        اون موتور هایی که عملکرد قانع کننده دارند هم بلااستثنا متعلق به شرکت های ژاپنی هستند.
        موتور ها اکثرا ساخت میتسوبیشی موتورز و بعد نیسان.

        در مورد گیربکس هم همین مطلب صادقه. گیربکس اکثرا از تویوتا ، میتسوبیشی و صنایع فوجی (سوبارو).

        پاسخ
        1. amin
          سوابق: (414 دیدگاه) ,

          الان من یه ایکس٣٣ مدل ٩٠ دارم که نزدیک ١٠٠ هزارتا کار کرد داره و تا به حال هم رنگ تعمیرگاه رو ندیده،هرکس دوست داشته باشه میتونه ماشین رو ببینه و بررسی کنه صحت این حرف رو.
          ولی آیا خودروهای داخلی هم همینگونه هستند؟

        2. Parker
          سوابق: (6432 دیدگاه) ,

          بله.
          هم ماشین چینی هم ماشین داخلی هر دو مثل تخم مرغ شانسی !! و لپ لپ ! هستند.

          100/000 کیلومتر زیادی برای یک ماشین نیست. اونم برای 5 سال.
          مخصوصا اگر شخص محتاطی باشی و هوای ماشین رو داشته باشی.
          70 درصد کارکرد ماشین به رفتار راننده بستگی داره.

          تعمیرگاه هم که حتما رفته. البته بابت تعویض لنت ترمز و … .
          چون بهترین لنت ژاپن رو هم بعد 90/000 معمولا عوض میکنند.

          تندر 91 با کارکرد 198/000 تا متعلق به همسایه ی ما در پارکینگ هست. تا الان فقط قطعات مصرفی عوض کرده . روی زمین هنوز یک قطره روغن و رطوبت ندیدم.
          خود من پراید هاچ بک دارم. مدل 84. تا الان بالای 230/000 کار کرده بعد از 12 سال فقط قطعات مصرفی عوض کردم.
          البته من خیلی مراقبم. چون حوصله ی تعمیرگاه و … ندارم.

          نمیخوام از ماشین داخلی دفاع کنم. کیفیتشون خیلی افت کرده. ایمنی و امکانات هم که نمرشون -0- هست !
          اما ماشین چینی ، کسایی که تو بازار هستند میدونن کیفیت مساعدی نداره.
          اکثرا در حد داخلی ها بیشتر نیستن.
          .
          فقط MG و Geely ، بفهمی نفهمی در حد هیوندای کیفیت دارند. البته افت قیمت همین 2 ماشین هم بسیار بیشتر از محصولات هیوندای هست.
          بقیه ی ماشین های چینی که مشتری اول و آخرش خریدار اوله. مگر اینکه با ضرر بفروشه.
          .
          .
          خوشحال شدم.
          ان شالله از ماشینتون راضی باشید و به سلامتی سوار شید.

        3. amin
          سوابق: (414 دیدگاه) ,

          بله دوست عزیز،حرف شما کاملا متین و صحیحه.
          تعمیرگاه هم برای این مواردی که فرمودید رفته و لنت جلوش رو هم به تازگی عوض کردم و دقیقا ٩٢٠٠٠ تا کارکرد ولی لنت عقب رو روی ۶٠٠٠٠ کیلومتر عوض کردم.من فقط در قیاس با خودروهای داخلی عرض کردم کیفیت بهتری داره چون ام وی ام دست خانمم هست و خودم یک ۴٠۵ مدل ٨٩ دارم که وقتایی که تهران هستم ازش استفاده میکنم ولی واقعا کیفیت پایینتری نسبت به ایکس٣٣ داره ولی کاملا مشخصه که در مقابل خودروهای خارجی هیچ حرفی برای گفتن نداره ولی به قیمت ٣۵ تومن انصافا میارزه،البته دارم پول جمع میکنم که انشالله جفتشون رو بفروشم یه لنسر بگیرم،اگه گرون نشه البته!!!!!

        4. Parker
          سوابق: (6432 دیدگاه) ,

          میخری ان شا الله.

  4. AK_007
    سوابق: (244 دیدگاه) ,

    آقا شاهین
    آدم باس دلش جوون باشه!

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3250 دیدگاه) ,

      مخلصم داداش
      نه ما که جوونیم 🙂

      پاسخ
  5. Parker
    سوابق: (6432 دیدگاه) ,

    از نظر ظاهر ای بدک نیست. ولی چنگی به دل نمیزنه.

    موتورش هم که برای پیرزن های خوبه که تازه رانندگی یاد گرفتن. فکر میکنن پدال گاز رو باید تا انتها فشار بدی.اصلا اندازه دستشون نیست.

    پاسخ
  6. Mehdi
    سوابق: (144 دیدگاه) ,

    تو عکس دوم، نمای جلوش یه جورایی آدمو یاد اینفینیتی میندازه

    پاسخ
  7. shahin
    سوابق: (180 دیدگاه) ,

    جلو پنجره و چراغاش کاپی ضعیفی از یه محصول شاهکار ژاپنی به اسم مزدا cx3 هست.چقد این چینیا حال بهم زنن.امیدوارم ترامپ اقتصادشونو با هرچی ماشین بنجل توش هست کله پا بکنه

    پاسخ
  8. آرمین
    سوابق: (43 دیدگاه) ,

    ماشینای چینی داخلشون بشدت بی کیفیت و مسخره هست ولی طراحی بیرونیش تقریبا از ایرانیا به روز تره و موتوراشونم به روزتره

    پاسخ
  9. شاهین
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    من اولین سری برلیانس 230 رو تحویل گرفتم خودروی چینی تولید سایپا که البته خط تولیدش بعد از سال به پارس خودرو منتقل شد قبل اون اکثر خودروهای ایرانی رو داشتم پژو ها و پراید و سمند و سورن و ریو ….
    یک واقعیت در بین مردم سنتی ما هست که نسبت به هر برند چینی دید منفی دارند اما حقیقت اینه خودروهای طراحی و ساخت 2012 به بعد از جمله برلیانس ها به مراتب خودروهای کم مصرف تر و با کیفیت بهتر و استهلاک موتوری خیلی بهتری نسبت به خودروهای قدیمی و تولیدی فعلی ایران دارند.
    اگر به شخصه بخوام امتیاز بدم
    خودروهای امریکایی 99
    ژاپنی 98
    المانی 95
    کره ای 70
    چینی 65
    فرانسه 60
    ایرانی 30 میدم دقیقا ایرانی ها نصف کیفیت چینی ها جدید بازار رو دارند.
    دوستانی که خودروی چینی دارند و تجربه دارند میتونن درک کنن نظر منو

    پاسخ
    1. ahmad
      سوابق: (231 دیدگاه) ,

      نه بابا!
      تعارف نکن!
      یه کاره بیا بگو برلیانس و لیف عان کیفیتشون از محصولات محبوب اروپایی رنو و پژو بهتره!
      اصلا این دی اس باید بیاد جلوی سوپرلوکس های اشرافی جیلی لنگ بندازه!
      خخخخخخخخ

      ایتالیا هم که محصولاتش در حد چین نیست!

      اصلا مگه میشه که بخوایم محصولات آشغال و فیک کپی و بنجل فرانسه و ایتالیا رو با چین بزرگ مقایسه کنیم!
      واقعا که درست میگی!
      زنده باد چین و برلی عانس!!!

      پاسخ
      1. شاهین
        سوابق: (5 دیدگاه) ,

        دوست عزیز بنده نگفتم مثلا برلیانس 230 با قیمت 44 تومنی از رنو تالیسمان 185 تومنی یا کلیوس 140 تومنی بهتره قیاس میکنی باید هم رده باشند
        وقتی من حرف میزنم شما متوجه نمیشی و مقصر من نیستم گفتم مثلا برلیانس منظورم خودروهای بازار بوده
        پژو 206 و 405 و پارس همشون ایرانیزه شده هستن که خیلی از قطعاتش رو چین درجه چندم زده یا سمند های ایرانی و سورن و دنا پر هزینه هستن که کیفیتش همه میدونن پس قاطی نکن مسایل رو با قیمت برلیانس اگه تالیسمان میدن حق با شما برو بخر با این قیمت خودروهای داخلی اشغالی بیش نیستن و خودمم داشتم که نظر میدم
        حالا شما دو حالت داره یا پراید و پژو های 30 سال پیش سواری میگی اینا اشغالن یا حتما اپتیما و تالیسمان و کپچر سواری که اینارو قبول نداری.
        بهرحال تا امسال شماها نباشن هنوز 206 و 405 پر فروش ترین خودروی ایران نمیشن بعد پراید .
        البته اگه در مورد چین که تاحالا نرفتی کافیه یبار بری پکن ببینی اونا کجای دنیا هستن . خودروهای برقی چینی که رقیب تسلا هستن نمونه ساده تکنولوژی چین هست. اقای لامبورگینی و پژو فرانسه سوار

        پاسخ
        1. ahmad
          سوابق: (231 دیدگاه) ,

          عزیزم
          بنده برای خودم و شخصیتم ارزش قائل هستم و سوار هر آشغالی نمیشم!
          بنده چندین سال بوده که ماشین نداشتم و راضی نشدم پول بی زبونم رو به آشغال های چینیونیزه ایران خودرو یا چینی های وارداتی بدم

          الان هم ماشین خیلی لوکسی سوار نیستم ولی حداقلش اینه که ماشینم ساخت صنایع آشغال سازی شیان جین و برادران نیست (خخخخ) و یک برند معتبر داره که مو لای درز کیفیتش نمیره! (اسمشم نمیگم ریا نشه 🙂 )
          ضمنا ما همچنین بی خبر هم نیستیم! میدونم که توی همین چینی که شما واسش نوشابه باز میکنی، کسی سوار تولیدات خودشون نمیشه و محصولات برند های قمر در عقرب چینی سهم بسیار کوچکی از بازارشون رو به عهده دارن ( تا دلت بخواد توی خیابوناشون ماشین اروپایی و ژاپنی ریخته – برعکس ما که توی خیابونامون صد تا برند گمنام چینی دارن جولان میدن!)

          خلاصه که آقای چینی سوار
          توی رده بندی خودروییت دقت کن
          پس فردا لابد میخوای بیای بگی چین نمرش 100 و ژاپن نمرش 0
          و تویوتا باید بیاد پیش جک در پس بده! خخخخخ

  10. حمیدرضا
    سوابق: (482 دیدگاه) ,

    یه کلمه جوان بهش اضافه کردن عین ما که به یه مدل پیکان میگفتیم جوانان ولی انصافا قدرت موتورش خیلی خوبه ظاهرشم هی بدک نیست ولی یکم زیادی تو تصویر کشیده بود درکل ماشین جالبی به نظر میاد

    پاسخ
  11. Ali
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    باسلام
    دوستان من زیاد از ماشین سردر نمیارم الانم همینطوری برای دلخوشی پیگیر این ماشینای شاستی بلنده زیر۱۰۰میلیون بودم اینو دیدم وارد بحثتون نمیشم ولی امیدوارم قبول کنید که تو این کشوری که حتی نمیتونه یه ماشین کاملا ملی درست کنه حتی یه موتور درستوحسابی هم نمیتونه درست کنه توقع نداشته باشین که مردم بیا ماشینای نیمه ایرانی بگیرن به شخصه من اگ بخوام ماشین بگیرم تو هرقیمتی میرم ماشینای چینی صفر یا دست دو میگیرم چرا؟
    چون الان پرشیا سال حدود ۴۴ میلیون هست که تقریبا با لیفان و ام وی ام برابری میکنه ولی شما بگو پرشیا آپشناش بیشتره یا این ماشینای چینی؟ پس مردم حق دارن برن پاشینای چینی بگیرن
    حالا از این بحث خارج بشین دوستان تو حدود قیمت هفتاد میلیون شاستی بلند چی خوبه فامیلمون میخواد بخره راهنماییش کنم ممنون میشم بگید البته براش امکانات رفاهی ماشین هم مهمه ممنون

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.