خودروهای چینی

نگاهی کوتاه به چانگان CS75 مدل 2016

مدیرعامل پیشین شرکت سایپا سه هفته پیش از برکناری خود، در مصاحبه با یکی از نشریات چاپی این‌چنین درباره خودروسازان چینی نظر داده بود:

ده سال پیش می‌گفتند خودروهای چینی بی‌کیفیت هستند اما به‌تدریج کیفیت آن‌ها بهتر شد. ۹۰ درصد بازار خودروسازان چینی در چین بود به‌گونه‌ای که از ۲۰ میلیون خودروی تولیدی در این کشور یک میلیون دستگاه صادر می‌شد و روند بهبود کیفی کند بود. با این حال در دو سه سال اخیر که بازار داخل چین اشباع شده، روی کیفیت سرمایه‌گذاری کردند.
چینی‌ها الکی شعار نمی‌دهند برخلاف ما. اول به تولید انبوه می‌رسند بعد خودکفایی و بعد به کیفیت می‌پردازند. وقتی بازار را اشباع کردند با سرمایه به‌دست‌آمده کیفیت را ارتقاء می‌دهند. البته کره از ابتدای کار هدفش صادرات بود. بنابراین از همان سال‌های اول به صادرات پرداخت. محصولات کره‌ای لوگوی خودشان را دارند زیرا سیاستشان صادرات بوده است.

آنچه که در سطور فوق، آن‌هم از زبان یکی از بلندپایه‌ترین متصدیان خودرویی کشور ذکر شد از هجوم فزاینده چینی‌ها به اقصی نقاط دنیا حکایت می‌کند. شکی نیست که چینی‌ها تمامی بازارهای عالم را نشانه گرفته و در پی فتحشان هستند، اما آینده نشان خواهد داد که تا چه اندازه در این امر توفیق خواهند یافت. مردمان این دیار به‌خوبی می‌دانند که شکستشان در بازارهای صادراتی حذف دردناک آن‌ها را در عرصه داخلی به دنبال دارد. پس مسئله خودروسازی برای چینی‌ها در حکم مرگ و زندگی است و آن‌ها مصمم هستند به هر قیمتی که شده در این وادی پیروز شوند.

Changan CS75
Changan CS75
ازجمله جدیدترین ساخته‌های سازندگان چینی که اخیراً روانه بازارهای دنیا شده، چانگان CS 75 نام دارد. پیش‌تر، قرار بر این بود که خودروی مذکور در ایران عرضه و یا تولید شود اما هنوز تولید آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

Changan CS75
Changan CS75
مدل CS75 از جدیدترین محصولات شرکت چانگان به شمار می‌آید و در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ میلادی، در بازار چین معرفی شد. طراحی این خودرو توسط طراحان ایتالیایی صورت پذیرفته و بیشتر مطابق سلایق بازارهای اروپایی تکوین و توسعه یافته است. در حال حاضر، این خودرو با دو پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو و نیز ۲ لیتری بنزینی عرضه می‌شود که به ترتیب از توانی معادل ۱۷۵ و ۱۵۸ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۰۰ و ۲۳۰ نیوتن‌متر برخوردارند.

Changan CS75
Changan CS75
چندی پیش سایت «DRIVEARABIA» نسخه‌ای از این خودرو را مورد ارزیابی مختصری قرار داد که برگردانش را در ذیل تقدیم شما عزیزان می‌کنم.

Changan CS75
مسلماً هیچ‌کس در امارات متحده عربی خودروهای چینی را جدی نمی‌گیرد، درست مثل یک دهه پیش که کسی به خودروهای کره‌ای اهمیت نمی‌داد. اما ملاحظه کنید که دومی از آن زمان تاکنون چگونه عمل نموده است، چینی‌ها هم در زمان طولانی‌تری به این سمت خواهند رفت. ما هم به‌نوبه خود آغاز به شناسایی نخستین نشانه‌ها از این روند نمودیم، نشانه‌هایی که حکایت از آن دارد که آن‌ها به‌زودی به بازیگرانی در کلاس جهانی مبدل می‌شوند و چانگان CS 75 هم مشاهدات ما را تقویت می‌کند.

changan_cs75_14
طراحی معقولانه، طرحی که به هیچ یک از کپی‌های جنجالی که اخیراً صورت پذیرفته شبیه نیست، عملی که به‌عنوان رسمی متداول در دیگر برندهای چینی بدل مشاهده می‌شود. بی‌شک، برخی از المان‌های موجود در این طرح از جایی دیگر الهام گرفته شده‌اند، ولی روی هم رفته، این طرح خیلی خاص است و موجب رنجش کسی را هم فراهم نیاورده و از هیچ اصل (قانونی) نیز تخطی نکرده است.

Changan CS75
در داخل کابین، پلاستیک سختی که در داشبورد این خودرو به کار رفته ما را به یاد نسل پیشین کراس‌اوورهای ساخت هیوندای/کیا می‌اندازد، با این تفاوت که داشبورد (چانگان CS75) از طرح مدرن‌تری برخوردار است. با این حال، یک استراحتگاه دست در آن تعبیه شده و ازلحاظ تکنولوژی هم هیچ کمبودی در آن وجود ندارد. سیستم‌هایی در آن دیده می‌شوند، ازجمله کنترلرهای لمسی و یک سیستم استریو خوب و از این قبیل تجهیزات.

Changan CS75

Changan CS75
فضای موجود در کابین این خودرو در حد عالی است و میزان این فضا بیش از مدل پنج نفره لندروور دیسکاوری است و فضای صندوق عقب نیز بزرگتر است. هیچ گزینه‌ای هم برای ردیف سوم صندلی‌ها وجود ندارد که البته برای چنین کراس‌اوور کوچکی مسئله بی‌ربطی هست.

Changan CS75

Changan CS75
صرف‌نظر از مشاهده یکی دو مورد از موارد کیفی نازل و پست، کیفیت این خودرو هم‌تراز با خودروهای آمریکایی است. در بیشتر مواقع، سطح کیفیت سواری و احساس استحکامی که در این خودرو وجود دارد ما را شگفت‌زده نمود و ضمن اینکه، هدایت آن هم به‌خوبی یک خودروی کره‌ای صورت می‌پذیرفت. مطالب بیشتر هم در زمان تست کامل این خودرو درج خواهد شد.

مشخصات فنی چانگان CS75 (نسخه سفارش امارات)

حجم موتور: ۱۷۹۶ سی‌سی

توان: ۱۷۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه

گشتاور: ۲۳۰ نیوتن‌متر در ۱۷۰۰ الی ۵۰۰۰ دور در دقیقه

حداکثر سرعت: ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت

شتاب صفر تا صد: ۹ الی ۱۰ ثانیه

مصرف ترکیبی سوخت: ۸.۸ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت

سیستم فنربندی جلو: مک‌فرسون استرات

سیستم فنربندی عقب: مستقل، چند اتصالی (MULTI LINK)

نوع گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک

changan_cs75
ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: ۴۶۵۰/۱۸۵۰/۱۷۰۵ میلی‌متر

فاصله بین دو محور: ۲۷۰۰ میلی‌متر

گنجایش محل بار: ۵۹۰ لیتر

حجم مخزن باک بنزین: ۵۸ لیتر

وزن: ۱۶۶۵ کیلوگرم

فاصله کف خودرو از سطح زمین: ۱۹۰ میلی‌متر

اندازه تایرهای جلو: ۲۲۵/۶۵ R 17

ایمنی (تیپ ELITE در بازار امارات)

۵ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین

۶ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای)

سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)

سیستم کمکی ترمز (BA)

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

سیستم کنترل پایداری (DSC)

سیستم کنترل لغزش (TRACTION CONTROL)

سیستم کمکی حرکت از روی تپه‌ها (HILL ASSIST CONTROL)

سیستم هشداردهنده نقاط کور (BLIND SPOT WARNING)

سیستم ISOFIX برای صندلی کودک

و…

تجهیزات رفاهی (تیپ ELITE یا فول در بازار امارات)

سیستم ورود بدون کلید هوشمند با دکمه استارت

کروز کنترل

تهویه مطبوع تمام اتوماتیک

سانروف برقی

پوشش چرمی فرمان

فرمان الکتریکی حساس به سرعت

دوربین دید عقب

سیستم نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)

صندلی‌های چرمی

صفحه نمایشگر لمسی به سایز ۷ اینچ

کروز کنترل لامپ‌های چراغ‌های جلو از جنس HID

سنسورهای پارک

روشنایی اتوماتیک چراغ‌های جلو

کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB + AUX

سیستم صوتی با ۸ عدد بلندگو

شیشه‌های ضد اشعه ماوراءبنفش

شیشه عقب بخار زدا

رینگ‌های آلومینیمی

و…

قیمت

در امارات: ۷۴,۹۹۵ درهم (تیپ FASHION) و ۸۴,۹۹۵ درهم (تیپ ELITE)

در چین: ۱۲۸,۸۰۰ الی ۱۴۳,۸۰۰ یوآن (نسخه ۱.۸ لیتری توربو)

منابع:

YALLAHMOTOR.COM

CHINAAUTOWEB.COM

و…

نوشته: سام کاویانی


[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۴۸ دیدگاه‌ها

  1. كريم ح خطيبي

    ۲۶ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    ماشین خوبی به نظر میرسه قیمت چنده ؟ به نظر طراحی سانروف این ماشین نسبت به اندازه سقفش کوچک است سقف این ماشین می تونه سانروف با قابلیت تنظیم و دارای سیستم ایمنی محافظت از آسیب ، درای سانروف ۴ حالته ، دارای سیستم محافظت و آیرودینامیک هنگام باز شدن سانروف ، دارای سقف پانوراما باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امید

      ۲۸ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (4 ديدگاه)

      بازم هموطنان همیشه در صحنه اینبار از ارتفاع و … ایراد میگیرند این طراحی با صلیغه روز ایتالیا اینهمه مخ داریم تو مملکت اونوقت نمیدونم چرا فقط چند قرن عقبیم از صنعت خودرو سازی عزیزان خواهشن نظر کارشناسی ندید و اگه راهی پیدا کردید در جهت پیشرفت خودرو سازی با سایپا و ایران خودرو در میان بگذارید که اینهمه استعداد خاک نخوره و شکوفا بشود. به امید روزی که صنعت خودروسازی کشور مان حرفی برای گفتن داشته باشه . یا حق

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. احسان

        ۹ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (1 ديدگاه)

        جناب امید سلیقه رو اشتباه نوشتی برادر

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. روح اله معصومی

        ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اعدام مدیران خودرو سازی تنها راه اصلاح و پیشرفت این صنعت هست

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. بهنام

    ۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (983 ديدگاه)

    صرف‌نظر از مشاهده یکی دو مورد از موارد کیفی نازل و پست، کیفیت این خودرو هم‌تراز با خودروهای آمریکایی است

    این یه جور بی احترامی به خودروهای امریکای حساب میشه
    اینجا واقعا ضد امریکایی حرف زده
    من سوار شوی اسپارک شدم ، یکی از ارزون ترین خودروهای شوی ! کیفیتش به نظر من از تیگو 5 که الان صد ملیون قیمت داره خیلی بهتره ! اصن این حرفی که زد واسه من معنی نداره ، هیچ جوره تو کتم نمیره

    موافقم 0
    مخالفم 2
  3. ناشناس

    ۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.مهندس شما سلیقه را درست بنویس بعد کامنت بزار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علی

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    چی شد پس ؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا