خودروهای چینی

کارمانیا، پای BYD را به ایران باز کرد

گروه صنعتی کرمان خودرو بزرگ‌ترین خودروساز بخش خصوصی است که کار خود را با مونتاژ محصولات دوو آغاز کرد و پس از مدتی زیرمجموعه‌هایی را جهت مونتاژ خودروهای هیوندای و فولکس‌واگن تأسیس کرد. اما از بخت بد، دوو توسط جنرال‌موتورز آمریکا خریداری شد و مجبور به توقف فعالیت‌هایش در ایران شد. از طرف دیگر با تشدید تحریم‌های ظالمانه غرب، سایر برندها نیز یک‌به‌یک بازار کشور را ترک کردند و دست شرکای ایرانی‌شان را در پوست گردو گذاشتند. کرمان خودرو در شرایط جدید برای ادامه حیاتش رو به برندهای چینی آورد و در این راه به گونه‌ای عمل کرد که بخش اعظم خودروهای چینی بازار ما در حال حاضر محصول این شرکت هستند و به این ترتیب کرمان خودرو دوباره توانست به‌عنوان بازیگری مطرح در عرضه خودروسازان بخش خصوصی نقش‌آفرینی کند.

BYD S6
در راستای همین روند، اخیراً کرمان خودرو با ایجاد زیرمجموعه‌ای جدید قصد دارد که پای برند چینی BYD را نیز به بازار کشور باز کند. این زیرمجموعه جدید “کارمانیا” نام دارد و اخیراً فعالیت‌هایی از آن درزمینهٔ‌های مختلف دیده شده است. کارمانیا نام باستانی منطقه کرمان است و در سال ۱۳۸۶ آغاز به فعالیت کرد. اما تاکنون که خبر تولید محصولات بی‌وای‌دی از آن شنیده شد، فعالیتی جدی درزمینهٔ خودروسازی نداشته است.

BYD Tang hybrid SUV
برند بی‌وای‌دی یکی از برندهای پیشروی جهانی درزمینهٔ ساخت خودروهای برقی و هیبریدی است. اتوبوس‌های برقی و خورشیدی BYD در سرتاسر جهان از چین تا آلمان و هلند و انگلستان و آمریکا به مسافرین درون‌شهری خدمت‌رسانی می‌کنند و تاکسی‌های برقی BYD سالانه باعث صرفه‌جویی میلیون‌ها دلار در سراسر جهان می‌شوند. BYD همواره سعی دارد که تصویری جدید از خودروسازی چین را به نمایش بگذارد و در این راستا از پنجه انداختن در پنجه غول‌های بزرگ جهانی نیز ابایی ندارد. به نظر می‌رسد که کارمانیا قصد راه‌اندازی خطوط تولید سه مدل با پلتفرم مشترک از محصولات بی‌وای‌دی را دارد. از این سه محصول تاکنون تولید یک مدل از آن‌ها که BYD S6 است قطعی شده و دو مدل دیگر یعنی چین (Qin) و تانگ (Tang) احتمالاً در آینده به این مجموعه اضافه خواهند شد.

BYD S6
BYD S6
بی‌وای‌دی S6 کراس اووری است که در کلاس کراس اوورهای جمع‌وجور قرار می‌گیرد. در طراحی این خودرو شباهت‌های زیادی به نسل دوم لکسس RX دیده می‌شود اما این شباهت‌ها آن‌قدر زیاد نیستند که بتوان بی‌وای‌دی را رسماً به کپی کاری متهم کرد. این خودرو در سال ۲۰۱۰ وارد بازار چین شد و به دلیل عملکرد خوب فنی و تجهیزات الکتریکی و ایمنی بالا توانست در دسامبر سال ۲۰۱۱ به‌عنوان پرفروش‌ترین SUV در بازار چین معرفی شود. همچنین در همان سال موفق به کسب جایزه سریع‌ترین رشد فروش در بین SUV ها و همچنین برنده عنوان خودروی SUV سال در چین شد.

BYD S6
BYD S6
بی‌وای‌دی S6 از یک موتور چهار سیلندر خطی به حجم ۲۴۰۰ سی‌سی ساخت BYD بهره می‌برد که توانایی تولید ۱۶۵ اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و ۲۳۴ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد. این خودرو از یک جعبه‌دنده اتوماتیک دو کلاچه استفاده می‌کند و سیستم تعلیق آن در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مک فرسون با اتصال سه تایی مستقل است.

BYD S6 2015
BYD S6 2015
BYD S6 2015
BYD S6 2015
BYD S6 Interior
BYD S6 Interior
آر نظر ایمنی این خودرو موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP شده است و این مسئله جایی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم S6 اولین SUV ساخت چین است که موفق به کسب این امتیاز شده است. این خودرو به ۶ عدد کیسه هوا مجهز است و ۶ عدد سنسور پارک و دوربین دید ۳۶۰ درجه خودرو وظیفه هدایت راننده را بر عهده دارند. علاوه بر این‌ها ترمزهای S6 ساخت بوش آلمان است و در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی می‌باشد.

تجهیزات S6 توسط واردکننده به شرح زیر اعلام شده است:
چراغ خوشامدگویی بر روی آینه‌های جانبی Welcome Light
چراغ روز Day Light
روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو
رینگ اسپرت آلومینیومی
سانروف
گرم‌کن آینه‌های جانبی
آینه‌های جانبی تاشونده برقی
سیستم مولتی‌مدیا مجهز به ۹ بلندگو
مانیتور ۷ اینچ لمسی
مسیریاب با نقشه ایران
قابلیت پخش DVD
آینه دید عقب با قابلیت کم کردن اتوماتیک تابش نور
نمایشگر چندمنظوره TFT
کنترل سیستم پخش، بلوتوث و کروز کنترل بر روی غربیلک فرمان
فرمان و صندلی چرمی
سیستم ایرکاندیشن دو کاناله

دومین خودروی بی‌وای‌دی که احتمالاً در آینده نه‌چندان دور به ایران خواهد آمد، بی‌وای‌دی Qin است. Qin که در اصل “چین” تلفظ می‌گردد، نام اولین سلسله امپراطوری کشور چین است. این خودرو یک سدان کامپکت هیبریدی است که در سال ۲۰۱۳ وارد بازار شد. مشخصات فنی و رفاهی بالای چین، در کنار قیمت مناسب باعث شد که این خودرو در مدت کوتاهی عنوان پرفروش‌ترین خودروی برقی کشور چین را کسب کند و این عنوان همچنان در اختیار این خودرو می‌باشد. این خودرو در سال ۲۰۱۴ در مقام هفتمین خودروی پرفروش پلاگین الکتریکی قرار گرفت. چین نسخه پلاگین هیبریدی BYD Su Rui است و جایگزین مدل F3DM شده است که این خودرو اولین خودروی پلاگین هیبرید جهان بوده است که به‌صورت انبوه تولید شد.

BYD Qin
BYD Qin
BYD Qin
BYD Qin
BYD QIN Interior
BYD QIN Interior
چین از یک موتور درون‌سوز ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم بهره می‌برد که توانایی تولید ۱۵۱ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور با دو موتور الکتریکی ۱۵۰ اسب بخاری و ۲۵۰ نیوتن متری همراه شده است که در مجموعه توانایی تولید ۲۹۱ اسب بخار و ۴۷۹ نیوتن متر گشتاور را دارد. این مجموعه با یک جعبه‌دنده دوکلاچه همراه شده است که شتاب صفر تا صد این خودرو را به ۵.۹ ثانیه و مصرف سوخت آن را به ۱.۶ لیتر بر صد کیلومتر رسانده است. گستره الکتریکی چین نیز ۷۰ کیلومتر است.

مجموعه این اعداد به همراه قیمت ۳۱ هزار دلاری چین، اعدادی بسیار قابل توجه هستند و به BYD این اعتمادبه‌نفس را می‌دهند که آن در رقابتی‌ترین بازار دنیا، یعنی ایالات‌متحده آمریکا نیز عرضه کند. این خودرو در برنامه‌های کارمانیا برای تولید در ایران نیز قرار دارد.

آخرین خودروی بی‌وای‌دی که قصد معرفی آن را داریم، مدل تانگ است که نام بزرگ‌ترین و قدرتمندترین سلسه امپراطوری چین را بر خود دارد. اگر نگاهی به مشخصات و قابلیت‌های تانگ بیندازیم احتمالاً موافق خواهیم بود که این خودرو شایستگی چنین نامی را دارد.

BYD Tang
BYD Tang
تانگ در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه پکن رونمایی شد و در آن زمان توانست لقب سریع‌ترین SUV هیبریدی جهان را کسب کند. دلیل کسب این عنوان، استفاده هم‌زمان از موتورهای قدرتمند و پیشرفته بنزینی و برقی بوده است.

BYD Tang
BYD Tang
تانگ بر پایه مدل S6 ساخته شده است و بنابراین همانند آن خودرو، شباهت‌هایی به لکسس RX دارد. در جلوی این خودرو هم جلوپنجره معروف کیا دیده می‌شود. اما همه این‌ها دلیل بر این نمی‌شود که نتوان تانگ را خودرویی جذاب و مدرن توصیف کرد.

BYD Tang
BYD Tang
این خودرو از یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم استفاده می‌کند که توانایی تولید ۲۰۲ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. موتورهای الکتریکی تانگ مشابه مدل چین هستند و هرکدام توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن متر را دارند. خروجی این مجموعه برابر ۴۹۸ اسب بخار و ۸۲۰ نیوتن متر در مدل ابتدایی تانگ می‌باشد. در نتیجه شتاب صفر تا صد این خودرو به ۴.۹ ثانیه در مدل ابتدایی می‌رسد. انتقال قدرت در تانگ توسط یک جعبه‌دنده ۶ دنده اتوماتیک به طور تمام وقت به هر چهار چرخ منتقل می‌گردد. بازه حرکتی تمام الکتریکی این خودرو ۸۰ کیلومتر است و مصرف آن در سیکل ترکیبی تنها ۲ لیتر بر صد کیلومتر می‌باشد.

سیستم تعلیق تانگ در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مستقل چند اتصالی می‌باشد و ترمزهای آن در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی می‌باشند. این خودرو همچنین از نسل دوم سیستم دوگانه BYD بهره می‌برد که به راننده اجازه انتخاب بین حالت‌های تمام الکتریک و هیبرید را می‌دهد. قیمت تانگ در بازار چین بدون در نظر گرفتن یارانه‌های دولتی برای خودروهای برقی، حدود ۴۸ هزار دلار است.

سخن پایانی:
هجوم بی‌امان برندهای رنگارنگ چینی به بازار کشور چیز جدیدی نیست و موجبات نگرانی بسیاری را نیز فراهم کرده است. خودروسازان دلیل همکاری‌های روزافزون خود با چینی‌ها را عواملی چون تحریم و مسائل مالی عنوان می‌کنند و تا حدودی نیز در این زمینه حق دارند. اما اگر قرار به حضور چینی‌ها در بازار ماست، چرا بهترین‌ها و مدرن‌ترین‌ها و باکیفیت‌ترین‌هایشان را انتخاب نکنیم؟


شاید بتوان در بین برندهای ریز و درشت چینی، بی‌وای‌دی را برندی دانست که شایسته این عناوین است. البته محصولات بی‌وای‌دی اصلاً محصولات ارزان‌قیمتی نیستند. چراکه کیفیت و تکنولوژی در هر جایی از جهان هزینه دارد و احتمالاً در صورتی که این خودروها با مشخصات فنی و رفاهی کامل در ایران تولید شوند، قیمتی در بازه خودروهای کره‌ای یا حتی ژاپنی خواهند داشت. لازم به توضیح است که BYD چین در بازارهای جهانی قیمتی برابر تویوتا پریوس دارد و با پولی که برای خرید یک BYD تانگ مورد نیاز است، می‌توان کامل‌ترین نسخه BWM X3 را خریداری کرد. این چالشی است که برند بی‌وای‌دی در بازار کشورهای توسعه یافته با آن روبرو خواهد بود و باید ببینیم که آیا تکنولوژی پیشرفته و مشخصات فنی کم‌نظیر محصولات بی‌وای‌دی خواهد توانست آن را به برندی جهانی مبدل سازد یا خیر؟


اما در داخل کشور ما و با توجه به دید منفی که نسبت به خودروهای چینی وجود دارد، نیاز است که در قیمت‌گذاری این محصولات با دقت و حساسیت بالایی عمل شود و همچنین کیفیت تولید، فروش و خدمات پس از فروش به گونه‌ای باشد که بتواند رضایت کامل مصرف‌کنندگان را فراهم سازد. در غیر این صورت احتمال این‌که این برند علی‌رغم همه شایستگی‌هایش، در بازار با شکست روبرو گردد، وجود خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۶۵ دیدگاه‌ها

  1. امین

    ۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (134 ديدگاه)

    نظرات بعضی ها درباره خودرو چینی خیلی مضحک هستش. صد در صد حتی یک بار هم سوار بر خودرو های چینی نشدن. من هم نشدم. دروغ چرا؟ وقتی سوار یک خودرو شدید و امتحانش کردید درباره اون نظر بدید.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مهیار

      ۸ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (39 ديدگاه)

      من سوار این ماشین شدم صفحه کیلومتر فوق العاده زیبا و جالبی داشت امکاناتش هم خوب بود ولی کیفیت پلاستیکی که تو داشبورد بکار رفته بود متناسب با قیمتش نبود کیفیت رنگ خوبی هم نداشت و مشکل دیگه ای هم که این ماشین داره اینه که این ماشین سال2010 وارد بازار شده کارمانیا تازه میخواد بعد6 سال شروع به مونتاژش کنه به نظرم یخورده طراحیش قدیمی شده دیگه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. پژمان

    ۸ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (39 ديدگاه)

    چه طراحی جالبی داره با همه ماشین های چینی فرق داره مثل ام جی میمونه
    تو ایران از هر 10نفر 7 نفر نمیدونن که امجی چینیه یا بسترن
    اما این طراحیش خیلی خاصه اصلا کپی نیست من که خیلی دوسش دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. پژمان

    ۸ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (39 ديدگاه)

    ولی من شخصا BMW یا حتی Toyota را ول نمیکنم اینو بخرم !
    چون 1 میلیارد هم پول ماشین چینی بدی مردم میگن چینیه دیگه
    من حتی هیوندای هم به این ترجیح میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Abbas

    ۸ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (93 ديدگاه)

    با مونتاژ تو ایران اینقدر از امکانات آپشن ها و کیفیت این ماشین میزنن تا بشن یه لگن اصیل

    چینی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. sasan

    ۱۰ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (48 ديدگاه)

    به به تبریک میگم به ملت همیشه در صحنه ی تصادف چه سعادتی وقعا خودروی بید هم وارد شد.
    فقط موندم با چه روحیه ایی عکس فراری و بنز بی ام و رو دیواراتاقمون بود زمان بچگی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. علی فرشیدنیا

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خندم میگیره از این نظرات.اگه ماشین byd Qin زیره قیمت 150 میلیون بیاد.ماشینایه کره ای و ژاپنی باید فرار کنند.ماشین با امکانات فوق الاده موتوره 291 اسبی با 440 گشتاور با شتاب 5.9 و مصرف 1.6 در 100 کیلومتر.خواهشن دوستان برن بررسی این ماشینو بخونند بعد بیان حرف بزنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. sasan

    ۱۶ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (48 ديدگاه)

    اره.راست میگی .اما اون جماعتی معمولا میرن سمت چینی که اصلا نمیدون ماشین یعنی چی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سامان

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چین پیشرفت جهشی در صنعت خودرو داشته این محصول از لحاظ کیفیت قابل رقابت با تمامی برندهای معتبر جهان هست و چون قیمت آن مناسبه بنابراین بهترین انتخاب ممکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. کسری

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هموطنم هیچ یک از وسایل تولیدات چینی از مواد و متریال مرغوب ساخته نمیشود این یک اصل است چراکه سیاست تولید در چین کاهش هزینه به هر قیمتی است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محمد

    ۱۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    در این که تو ایران باید دهن بین بود و حواسمون به حرف مردم باشه بحثی ندارم ( ماشین چینی خریدی؟! )ولی دقت کردید چین روز به روز در صنایع گوناگون چه پیشرفت قابل توجهی داره میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. علی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام خود رویی که هنوز بازار نیامده چطور بعضی عجولانه قضاوت میکنن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. علی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام به نسبت امکانات و برند آن byd جای خود را حتما در بازار باز میکنه و قیمت آن جهشی میشه حالا میبینید!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مهدی

    ۱۹ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام طول می کشه تا این ماشین ها جای خودشون توی ایران باز کنند و جلب اعتماد کنند ولی آیند برای خودروهای چینی هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. علیرضا

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    تمامی گوشی های اپل چینیه پس باید بگیم بی کیفیت هستن حتی ماشینهای کره ای و ژاپنی قطعات و بعضا خود ماشین هم در چین تولید میشه پس بی کیفیت هستند فعلا همه وسایل چینی شدن کم کم به ماشین چینی هم عادت میکنید!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا