خودروهای چینی

جدیدترین کپی‌کاری چینی‌ها، این بار کانسپت فولکس‌واگن Cross Coupe

شرکت چینی زوتی که مدل Z300 آن توسط سایپا در ایران عرضه می‌شود، کپی جدیدی را رونمایی کرده است. پس‌ازاینکه زوتی چندی پیش کپی خود از پورشه ماکان را بانام SR8 معرفی نمود، این بار سراغ کانسپت فولکس‌واگن Cross Coupe GTE رفته و رسماً جدیدترین کپی خود بانام Damai X7 را در چین رونمایی کرده است. این اولین باری است که یک خودروساز چینی از خودرویی کانسپت کپی‌برداری می‌کند بنابراین ازاین‌جهت باید زوتی تبریک گفت چراکه اقدامی نوآورانه محسوب می‌شود! اما یک سؤال از مقامات زوتی؛ قدم بعدی شما کپی از چه خودرویی است؟ شاید سوپراسپرت فولکس‌واگن Syncro W12.

البته این اقدام زوتی جهت کپیِ کانسپت فولکس‌واگن، بی‌سابقه نیست چراکه این شرکت متخصص کپی کردن محصولات گروه فولکس‌واگن است ازجمله SR7 کپی آئودی Q3، Damai X5 کپی نسل قبلی فولکس‌واگن تیگوآن، T600 کپی آئودی Q5 و مدل جدید SR8 کپی پورشه ماکان که به‌زودی تولید خواهد شد. Damai X7 دومین خودروی زوتی است که تحت نام Damai عرضه‌شده است. نامی که ممکن است در آیندهٔ نزدیک به یک برند زیرمجموعهٔ زوتی تبدیل گردد. اولین خودرویی که با این نام عرضه شد Damai X5 (کپی تیگوآن) است که تولید آن از سپتامبر سال گذشته آغازشده است. در جلوی محصولات Damai این نام به‌صورت انگلیسی نوشته‌شده درحالی‌که در پشت خودرو نام Zotye Damai دیده می‌شود.

برای زوتی Damai X7 سه موتور توربوشارژ ارائه‌شده است. یک واحد ۱.۵ لیتری با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور، یک نمونهٔ ۱.۸ لیتری با ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور و درنهایت یک موتور ۲ لیتری با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور. جهت انتقال نیرو نیز برای موتور ۱.۵ لیتری یک گیربکس ۵ سرعتهٔ دستی و برای دو موتور ۱.۸ و ۲ لیتری همان گیربکس ۵ سرعتهٔ دستی به همراه یک نمونهٔ ۶ سرعتهٔ DCT ارائه‌شده است. این پیشرانه‌ها ساختهٔ شرکت سرمایه‌گذاری مشترک Shenyang-Mitsubishi است که اساساً موتورهای تمامی محصولات خودروسازان کوچک چینی را تأمین می‌کند ازجمله محصولات Damai X5، SR7 و SR8 زوتی.

فضای داخلی Damai X7 نیز تقریباً به‌طور کامل از Cross Coupe GTE کپی‌برداری شده تا جایی که حتی فرمان آن ‌هم کاملاً مشابه کراس کوپه طراحی‌شده است. بااین‌حال حداقل چیزی که در Damai X7 مناسب به نظر می‌رسد ریل‌های روی سقف آن است؛ اما در قسمت عقب، برخلاف کراس کوپه، طراحان زوتی زحمت طراحی سر اگزوزها در داخل سپر را به خود نداده‌اند؛ بنابراین در این قسمت شبرنگ‌هایی کار گذاشته‌شده و سر اگزوز را به‌صورت مخفی زیر سپر عقب نصب‌کرده‌اند!

در زیر تصویر دیگر خودروهای کپی شده توسط زوتی از محصولات گروه فولکس‌واگن را مشاهده می‌کنید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (37 ديدگاه)

    چین از همین کپی کاری بخدا 5سال دیگه کره، 5سال دیگه آلمان و ژاپن و ایتالیا رو می گیره
    حالا ببین کی گفتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجید.فقط لامبورگینی.

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      گرفتن یعنی چی؟
      اگه منظورت کمیت و تعداد تولید هست باید بگم همین الان ایران خودرو بنتلی رو گرفته، سایپا مزدا رو گرفته، این ها به نظرت اهمیتی دارن ؟؟ به نظر من که تعداد فروش آنچنان اهمیتی نداره.
      چین با جمعیت و نیروی کار زیادش تولید بالایی داره اما فقط کمیت رو بالا میبره دقیقا مثل شوروی سابق. توجهی به اصالت و … نمیکنه. قیمت ها هم نسبتا پایینه.
      چینی ها خودشون از ماشیناشون دل خوشی ندارن. با یک جستجوی ساده در همین پدال “پر فروش ترین خودروهای بازار چین” به این حرفم میرسید.
      جالبه با همین کپی کاری مردم چین مشتری اصلی فولکس واگن در آسیا هستن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        درست که فروش بالا جنبه مثبتی داره برای اقتصاد اون کشور ولی همه چی کمیت نیست کیفیت هم خیلی موثر.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. رافال M

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (61 ديدگاه)

    ای بی وجدان
    حالا می فهمم چرا خودروسازان معتبر کانسپت های خودشون رو با طرح راه راه سیاه و سفید رونمایی می کنن و … چه شرکایی این عکس های کانسپت ها رو لو می دن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      کانسپت رو هیچ وقت راه راه وسیاه سفید نمیکنند
      وقتی میخوان یه نسخه نهایی ماشین رو به تولید انبوه برسونند برای تست تو خیابون و اکثرا پیست نوربرگ رینگ اونطوری استتار میکنند
      هیچ وقت یه ماشین کانسپت رو استتار نمیکنند

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Sina

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (362 ديدگاه)

    باور کنید طراحان ایران‌خودرو و سایپا بیشتر از این چینی ها زحمت میکشن، طراحی کردن ماشین زشتی مثل تیبا هم خودش کلی خلاقیت میخواد مخصوصا آون طرح جانبی گلگیر های تیبا!!! باور کنید پول مفتی که طراحان چینی میگرن، مهندسای ایران‌خودرو نمیگرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Modern

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    مطمئناً تا چند سال دیگه خودرو سازی چین وارد بازار جهان میشه و بجای کپی کردن محصولات سایر شرکت ها خودش دست به خلاقیت میزنه. البته همین الان هم یه سری تولیدات خوب دارن ولی راه زیادی رو باید طی کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      درباره اینده نمیشه بطور قطع بحث کرد چون خیلی چیزها تغییر میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Genius

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    ایکاش طراحان ویران خودرو و سایپا هم قبل از شروع به تولید محصولات مشمئز کننده ای مثل تیبا و رانا و زانتیا2 و….یک سر به دکه سر کوچه شان بزنند و تعدادی مجلات خودرویی تهیه و از روی عکسهای موجود در آنها یکی را به دلخواه انتخاب و سعی در کپ زدن از روی آن کنند اما نوآوری بخرج ندهند که دیگر تحمل مواجهه با موجودات عجیب الخلقه مخلوق دست آنها را نداریم!!!هر چند اگر نیک بنگریم حتی محصولات باصطلاح ملی آنها نظیر تیبا و سمند و رانا نیز با مساعدت استودیوهای خارجی تکمیل شده و این یعنی فی الواقع هنر دست طراحان ایرانی شاغل در مونتاژکاران حتی از این هم کمتر است!!کاش روزی برسد که بجای تمسخر کشورهای نوظهور در زمینه های اقتصادی و صنعتی مثل برزیل و چین و افریقای جنوبی و هند و… ما نیز تلاش کنیم پا جای پای آنها بگذاریم و بالاخره از این رخوت و کسالت تاریخی که گریبانگیرمان شده و ما را در پس همگان جای داده دل بکنیم برای ساختن ایرانی آبادتر!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهمان

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (54 ديدگاه)

      شما بهتره بجای اینکه از کپی کردن های مسخره این شرکت گمنام تعریف کنی یکبار دیگه به طراحی های خودرو های داخلی نگاه کنی
      شاید خودرو های داخلی مشکلات کیفی و ایمنی زیادی داشته باشن
      اما به نظر من طراحی خودرو های داخلی مثل رانا و سمند بسیار بهتر و کامل تر از این ها هست و شرکت های داخلی در تنها چیزی که تبهر دارند همین طراحی هست ( البته با هزینه های گزاف )

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. احمد باقری

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    به هر حال، پیشرفت های زیادی داشتن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. adel

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (171 ديدگاه)

    کپی کاری از پورشه و ائودی ……… چی فکر کردن با خودشون..!!!!
    فقط از لحاظ ظاهری کپی میکنن و حالا حالاها عمرا کیفیت ساختشون به پای کشورهای اروپایی برسه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محمدرضا

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (32 ديدگاه)

    حال بهم زن بخدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. امین

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (58 ديدگاه)

    رحم نکرده!!!داخلشم از روی کانسپت زدن!
    #خار کپی…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. sunmartin

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    کاملا مشخصه با یک خودروی فیک و بی اصالت و در اوج نیرنگ کاری طرف هستیم بهیچ عنوان هیچ کالای چینی ولو خودرو را پیشناد نمیکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. علی

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (70 ديدگاه)

    خب خسته شده این شرکته دیده کانسبته طول کشیده ساختش گفته خودم تولیدش کنم ? ولی خدایش اگه با چکشم بیافتی به جون ماشین فولکس واگنه انقدر زشت از اب در نمیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. uss zumwalt DDG-1000

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    پیشرفت راه یک شب نیست که بشه راحت درباره اش حرف زد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حمیدرضا

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    شرکت زوتی خیلی دیگه دست به کپی میزنه تقریبا تمام محصولاتش یه جو ر کپین مخصوصا خودروهای نسل اولی که از روی سوزوکی التو ساختن تو خود چین هم مدل تی 600 یه مدت رو بورس بود الان که طراحای چری و هاوال و جی ای سی دارن ماشینای خوب میزنن فروش این مدلشونم کم شده خود مردم چین هم به نظر از این کپی ها خوششون نمیاد و ترجیح میدن به جای کپی ارزون تر ماشین اصلی رو بخرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. پرهام

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (200 ديدگاه)

    سایپا به همین شرکت کوچیک محلی که اصلا فقط ایجاد شده برای کپی کاری وابستس . پس از ما خیلی جلو ترن چون یه کاری میکنن وبالاخره هم خودروساز واقعی میشن . ولی اینجا فرایند طراحی و تولید یه ماشین جدید که تازه فیس لیفت و با تکنولوژی قدیمیه ونه مدل مدرن و جدید سالیان سال زمان میبره با کلی حیف و میل و دزدی !! بعد اون کسی که با غرور میشینه پشت اون ماشین و به چینی میگه آشغال حالیش نیست که حتی فرمون اون ماشینی که سواره از رو ماشین چینیه آشغال قرض گرفته شده !! اینجا بحث بدو بدتره ماشین چینی بد و ماشین ایرانی هم بدتر و جالبه اونی که بدتره مسخره میکنه!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا