گریت وال C30

موج چینی همه جا را فرا گرفته و بازارهای خودرو نیز از این یورش در امان نمانده اند. گرچه هنوز بیشتر تولیدات خودروسازان چینی، کپی نامفهومی از خودروهای مشهور دنیاست، اما کم کم این محصولات نیز در حال جدا کردن این انگ از خود بوده و به سمت استقلال در طراحی پیش می روند. خودروسازان چینی زیادی وجود دارند که طیف وسیعی از محصولات با کیفیت نازل تا خوب را تولید می کنند و البته امیدواریم اگر محصولی از این خودروسازان وارد کشور ما می شود، از نوع با کیفیت خوب آن باشد.

gwm voleex c30 2012

gwm voleex c30 2012

شرکت گریت وال یکی از بزرگترین شرکتهای چینی تولید کننده خودرو است که از سال 1976 به  ساخت خودرو مشغول است. این شرکت در سال 2010 بزرگترین تولید کننده خودروهای شاسی بلند SUV در چین بود. اما با وجود تخصص بیشتر در تولیدات SUV سایر کلاسهای خودرو نیز در سبد تولیدات این شرکت قرار دارند. از جمله  ولیکس C30 که یک سدان کوچک فامیلی است. این خودرو با موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری مجهز به تکنولوژی VVT که زمانبندی هوشمند سوپاپ است، و توان 105 اسب بخار و گشتاور 138 نیوتن متر را تولید می کند، به بازار ارائه می شود.

gwm voleex c30 interior

gwm voleex c30 interior

سیستم گیربکس آن بین دستی یا اتوماتیک CVT قابل انتخاب می باشد. ترمزها در هر چهار چرخ دیسکی و مجهز به سیستم ضد قفل و ضد لغزش  می باشد. مصرف سوخت C30 بطور متوسط 6.5 لیتر برای نمونه های دنده دستی و 6.8 لیتر برای انواع اتومات اعلام گردیده است. میزان آلایندگی آن نیز مطابق استانداردهای یورو 4 می باشد.

Great Wall Voleex C30 2012

Great Wall Voleex C30

این خودرو با طول 445 سانتی متر و عرض 170 و ارتفاع 148 و فاصله بین دو محور 261 می تواند بعنوان یک سدان خانوادگی مورد استفاده قرار گیرد. گنجایش صندوق بار 510 لیتر است که فضای مناسبی می باشد. وزن خودرو نیز 1125 کیلوگرم برای نمونه های منوآل و 1145 کیلو برای انواع اتومات می باشد.

Great Wall Voleex C30 2012

Great Wall Voleex C30

تجهیزات استاندارد برای مدل پایه شامل لامپهای هالوژن، پنجره های الکتریکی، 4 اسپیکر، دو ایربگ جلو، ABS+EBD، سیستم ضد سرقت موتور، و ریموت و تجهیزاتی از این قبیل می باشد. در مدل لوکس علاوه بر گیربکس اتومات، تغییری در تجهیزات به چشم نمی آید. اما مدل Elite که بالاترین مدل C30 می باشد، به تجهیزاتی نظیر صندلیهای چرمی و اسپیکر های 6 تایی و گرم کن صندلیها و  رادار مجهز است. سیستم GPS هم برای نقشه خوانی و راهیابی ماهواره ای جزو تجهیزات آپشن و قابل انتخاب می باشد.

Great Wall Voleex C30 seat

Great Wall Voleex C30

قرار است کرمان خودرو از اردیبهشت 1391 این مدل را جایگزین هیوندای ورنا نماید. قیمت این خودرو  در مدل پایه و با گیربکس دستی حدود 10 هزار دلار و در مدل لوکس با گیربکس اتوماتیک 12 هزار دلار و در گرانترین مدل با تمام امکانات آپشن 13 هزار و 200 دلار است.  بنابراین با احتساب عوارض 60 درصدی واردات CKD و سود مثلا 40 درصدی مونتاژ کننده داخلی، قیمت این خودرو در بازار داخلی حدود 24 تا 28 میلیون تومان برآورد می شود.

voleex c30 dashboard

voleex c30 dashboard

7,032 نظر

  1. محمد ع - تهران
    سوابق: (838 دیدگاه) ,

    آشنایی با ECU :

    واژه ECU مخفف Electronic Control Unit یا واحد کنترل الکترونیک می باشد و نقش هدایت و کنترل یک خودروی انژکتوری را بر عهده دارد .همانطور که می دانید خودروهای انژکتوری بدلیل عملکرد بهتر و توانایی پاس کردن استانداردهای آلودگی، تقریبا در تمام دنیا جایگزین خودروهای کاربراتوری شده اند و مغز این سیستم ECU می باشد.

    واژه ECU مخفف Electronic Control Unit یا واحد کنترل الکترونیک می باشد و نقش هدایت و کنترل یک خودروی انژکتوری را بر عهده دارد .همانطور که می دانید خودروهای انژکتوری بدلیل عملکرد بهتر و توانایی پاس کردن استانداردهای آلودگی، تقریبا در تمام دنیا جایگزین خودروهای کاربراتوری شده اند و مغز این سیستم ECU می باشد.

    ای سی یو با توجه به سنسورهایی که به موتور متصل است وضعیت و شرایط خودرو را تحلیل کرده و پاسخهای لازم را به خروجیها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زنها و … اعمال می کند. سنسورها کیت های مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بیشتر باشد ای سی یو بهتر می تواند شرایط موتور را درک کند.

    سنسورهای مهم خودروهای انژکتوری عبارتند از: سنسور دور یا RPM، سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP، سنسور موقعیت دریچه گاز یا TPS، سنسور دمای آب یا CTS، سنسور دمای هوا IAT، سنسور اکسیژن یا لامبدا، سنسور ضربه.

    به طور کلی واحدهای کنترل الکترونیکی توانایی انجام سه کارکرد زیر را دارند:

    نظارت (Monitoring) بر کارکرد های خودرو و آگاه کردن راننده از آن ، مانند نظارت بر مصرف سوخت و آگاه کردن راننده از مصرف لحظه ای یا میانگین سوخت ، یا نظارت بر موقعیت درها و آگاه کردن راننده از باز بودن آنها.

    تنظیم (Regulating) کارکردهای خودرو به وسیله بهینه کردن همواره ی آنها ، مانند تنظیم مصرف سوخت موتور توسط واحد کنترل الکترونیکی سیستم انژکتوری.

    کنترل (Controlling) کارکردهای خودرو از طریق محاسبه کمیات خروجی بر پایه داده های ورودی ، (مانند کنترل ترمز به وسیله سیستم ضد قفل ترمز) در بیشتر واحد های کنترل الکترونیکی سه کارکرد نظارت ، تنظیم و کنترل همزمان وجود دارند.

    در داخل ECU دو نوع حافظه موجود است: حافظه موقت و حافظه دائم.

    حافظه موقت: این نوع حافظه با قطع برق باطری از بین می‌رود اما مجددآ قابل استحصال است. به روش برگرداندن حافظه، روش تجدید حافظه و یا Initialize می‌گویند.

    حافظه موقت شناسایی استپر موتور، دنده‌ها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظه‌ای برای تنظیمات لحظه‌ای را به عهده دارد و محلی برای نگهداشت معایب موقت و دائم سیستم انژکتور است. اگر هر یک از سه کار زیر را انجام دهید حافظه موقت موجود در ECU پاک شده و خودرو تا مدتی به دلیل از دست دادن برخی از پارامترهای لحظه‌ای موتور بد کار می‌کند: جدا کردن کابل باطری بیش از 15 دقیقه، جدا کردن سوکت های ECU بیش از 15 دقیقه، جدا کردن سوکت رله دوبل در خودروهای غیر مالتی‌پلکس و سوکت‌های BSM در خوردوهای مالتی ‌پلکس بیش از 15 دقیقه.

    در چنین حالتی باید خودرو دوباره تجدید حافظه شود. در این حالت خودرو سکته‌های بی‌دلیل و نا به ‌هنگام نموده و در هنگام تعویض دنده و به خصوص در هنگام معکوس کشیدن راننده احساس می‌کند که خودرو لحظه‌ای دچار مکث می‌شود. البته این در خودرو های نو زیاد محسوس نیست ولی در هر صورت تجدید حافظه ECU کاملآ مفید خواهد بود.

    روش تجدید حافظه ECU :

    اصولآ با توجه به این‌که در کارخانه‌های مختلف روش‌ها و متدهای مختلفی برای تولید وجود دارد و نیز نظر به استفاده خودرو در کشورها و مناطق مختلف با شرایط متفاوت، در ECU نوعی قابلیت سازگاری و یکسان‌سازی وجود دارد که این توانایی بر مبنای چهار عنصر پایه‌گذاری می‌شود: سنسور اکسیژن، سنسور موقعیت دریچه گاز، سنسور ضربه (ناک) و سنسور استپر موتور.

    برای تجدید حافظه موقت ECU شرکت پژو اینگونه پیشنهاد کرده است که سوئیچ را به مدت حداقل 10 ثانیه ببندید. سوئیچ را به مدت حداقل 10 ثانیه باز کنید. خودرو را روشن کنید و به مدت حداقل 10 ثانیه گاز ندهید. دنده ها را یک به یک معرفی کنید.

    حافظه دائم :

    این نوع حافظه مانند سیستم‌ عامل و Setup کامپیوترهای PC است و با قطع برق از بین نمی‌رود؛ اما در صورت خراب شدن دیگر قابل برگشت نبوده و می‌توان گفت ای سی یو سوخته است. حافظه دائم شامل جدول بزرگی به نام Look Up Table است که در این جدول به مانند جدول ضرب ردیف‌ها و ستون‌ها و خانه‌هایی وجود دارد. با این تفاوت که تعداد ردیف‌ها و ستون‌های این جدول برابر تعداد سنسورهای موجود در سیستم موتور می‌باشد.

    مواردی که برای حفاظت از ECU نباید انجام دهید :

    1 – جدا کردن کابل باطری هنگامی که خودرو روشن است :

    همان‌طور که می‌دانید ولتاژ تولیدی دینام حدود 14 ولت است اما باید دانست که این ولتاژ، ولتاژ متوسط تولیدی دینام است. پیک تولید ولتاژ دینام بر حسب دور موتور و بار گرفته شده از دینام، متغیر بوده و گاهی اوقات به 16 ولت نیز می‌رسد. در حالت عادی که کابل‌های باطری متصل است این نوسان به خاطر خاصیت خازنی باطری تعدیل می‌شود اما اگر کابل باطری در هنگام روشن بودن خودرو باز شود، این نوسانات می‌تواند بر روی قسمت‌های حساس خودرو (کلیه کنترل یونیت‌های الکترونیکی) تاثیر نامطلوب داشته باشد. حداکثر قدرت تحمل نوسان ولتاژی این قطعه به طور استاندارد 16 ولت است. اگر هنگامی که خودرو روشن است کابل باطری را جدا کنیم به طور حتم ریسک سوختن ECU وجود دارد! طبیعی است که با توجه به قیمت زیاد آن، این کار عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

    2- امتحان جرقه از روی وایر شمع با اتصال آن به بدنه :

    وقتی سر شمع‌ها را می‌کشید و برای امتحان برق ارسالی به سر شمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه ایجاد می‌کنید، ممکن است که مقدار جریان نابهنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه کویل ایجاد کنید. برق ثانویه کویل با برق سیم پیچ اولیه آن دارای تاثیر متقابل هستند. سیم پیچ اولیه کویل نیز برق خود را مستقیمآ از ECU می‌گیرد. این کار ممکن است موجب ایجاد نوسانات برق در شبکه برق خودرو و اسیب رسیدن به قسمت‌های حساس به‌ خصوص ECU شود. در صورت تمایل به چک کردن برق سر شمع‌ها از یک شمع فیلرگیری شده یدک استفاده کنید تا میزان جریان دهی ثانویه کویل تحت کنترل باشد.

    3 – آب زدن به ECU :

    اگر پشت جعبه این قطعه را باز کنید خواهید دید که برای جلوگیری از نفوذ آب؛ قسمت فیبر مدار چاپی و حتی پین‌های داخلی با ماده‌ای موم مانند پوشیده شده اما در هر صورت پین‌های نری خارجی سوکت ECU بدون محافظ هستند و خیس شدن آنها موجب اتصال کوتاه خارجی شده و ممکن است به احتمال بالا به ECU آسیب برسد.

    4 – دست زدن به پین های ECU :

    یکی از مواردی که اغلب با آن ناآشنا بوده و یا مورد غفلت قرار می‌گیرد دست زدن به پین‌های ECU است که به دلیل ریسک الکتریسیته ساکن بدن می‌تواند موجب آسیب زدن‌های جدی به آن شود. الکتریسیته بدن گاهی اوقات تا هزارها ولت می‌تواند بالا برود

    پاسخ
  2. محمد ع - تهران
    سوابق: (838 دیدگاه) ,

    پنچرگیری لاستیک خودرو :

    پنچر شدن، خروج هوای داخل لاستیک‏های خودرو است که ممکن است در اثر وارد شدن میخ یا یک شی تیز داخل تایر، اتفاق بیفتد. لاستیک‌هایی که بافت فولادی دارند مقاومت بیشتری دارند. بیشتر وقت‌ها پنچر شدن موجب کاهش فشار هوای داخل تایرها شده و آنها را از رینگ جدا می‌کند. میانگین عمر لاستیک‌ها معمولا ۹۶ هزار کیلومتر است ولی در برخی شرایط مانند ترمزهای شدید، رانندگی در هوای گرم، رانندگی با سرعت‌های زیاد، باشتاب زیاد شروع به حرکت کردن و رانندگی در راه‌هایی با شرایط بد کمتر می‌شود.

    پنچر شدن لاستیک خودرو اتفاق خوشایندی نیست اما وقتی پیش می‌آید لازم است بدانیم چطور آن را برطرف کنیم. برای اطلاعات بیشتر در این باره با ما همراه شوید.

    پنچر شدن، خروج هوای داخل لاستیک‏های خودرو است که ممکن است در اثر وارد شدن میخ یا یک شی تیز داخل تایر، اتفاق بیفتد. لاستیک‌هایی که بافت فولادی دارند مقاومت بیشتری دارند. بیشتر وقت‌ها پنچر شدن موجب کاهش فشار هوای داخل تایرها شده و آنها را از رینگ جدا می‌کند. میانگین عمر لاستیک‌ها معمولا ۹۶ هزار کیلومتر است ولی در برخی شرایط مانند ترمزهای شدید، رانندگی در هوای گرم، رانندگی با سرعت‌های زیاد، باشتاب زیاد شروع به حرکت کردن و رانندگی در راه‌هایی با شرایط بد کمتر می‌شود.

    این نکته را در نظر داشته باشید که جفت تایر های جلو وعقب از نظر سطح آج لاستیک باید شبیه هم باشند اگه یکی از لاستیکهای جلو نو باشه واون یکی کهنه باشه ماشین ممکنه یه طرف بکشه ولاستیک نو رو هم زود فرسوده میکنه پس موقع تعویض لاستیکها دقت کنید که جفت لاستیک جلو وجفت لاستیک عقب شبیه هم باشند

    هرگز زمان تعویض تایر را تا موقعی که کاملا ساییده و سطح آنها صاف شده یا رویه آنها ترک خورده باشد به تعویق نیندازید. به‌طور منظم با کنترل فشار هوای داخل لاستیک‌ها، بالانس کردن لاستیک‌ها و میزان کردن فرمان می‌توان عمر لاستیک‌ها را افزایش داده و از پنچر شدن آنها جلوگیری کرد.

    طرز تعویض لاستیک خودرو :

    اگر خودرو دنده اتوماتیک است، دنده را در حالت پارک قرار دهید و اگر سیستم دنده دستی است، آن را در وضعیت دنده عقب قرار دهید. فلاشرهای عقب را روشن کرده و ترمزدستی را بکشید. مطمئن شوید که همه سرنشینان از خودرو پیاده شده‌اند. سپس پشت خودرو، مثلث خطر یا یک شیء منعکس‌کننده نور قرار دهید؛ به طوری که حداقل از ۴۵ متری دیده شود.

    برای آنکه مطمئن شوید که ماشین سر نمی‏خورد و از روی جک خارج نمی‌شود یک تکه آجر، سنگ، چوب یا چوب چرخ به عنوان مانع جلو یا عقب تایر ماشین به صورت مورب قرار دهید. گذاشتن مانع برای جلوگیری از حرکت در سطوح شیب‌دار است. در سطح صاف هم بهتر است اگر چرخ عقب نیاز به تعویض دارد زیر چرخ جلو و اگر چرخ جلو نیاز به تعویض دارد زیر چرخ عقب مانع گذاشته شود.

    جک را در محل مناسب که در راهنمای خودرو مشخص شده، زیر ماشین قرار دهید. به آرامی جک بزنید تا ماشین بلند شود. مطمئن شوید که جک به خوبی با ماشین درگیر شده است. جک زدن را تا جایی ادامه دهید که ماشین به اندازه کافی از زمین بلند شود و بتوان پیچ‌های لاستیک را که در تماس با زمین است باز کرد.

    اگر رینگ دارای قالپاق است برای دسترسی به پیچ‌ها آن را بردارید. همه پیچ‌ها را شل کنید اما به طور کامل درنیاورید. اگر پیچ‌ها مدت زیادی است که باز نشده‌اند ممکن است باز کردن آنها مشکل باشد. اگر روغن ترمز همراه دارید کمی از آن را روی پیچ‌ها بریزید و چند دقیقه صبر کنید. پیچ‌ها را به صورت متقاطع و دایره‌ای باز کنید.

    جک زدن را ادامه دهید تا چرخ به‌طور کامل از روی زمین بلند شود. مهره‌ها را از روی پیچ‌ها باز کنید. لاستیک را به‌طور کامل از محل خود در آورید و در محل امنی قرار دهید که در صورت در رفتن جک آسیبی به ماشین نرسد. سوراخ‌های رینگ زاپاس را در امتداد پیچ‌ها قرار داده و با کمی فشار و به آرامی لاستیک را جا بزنید. پس از جا زدن لاستیک‌ها مهره‌ها را ابتدا با دست ببندید و به صورت یکی در میان و ضربدری با استفاده از آچار سفت کنید.

    برای سفت کردن مهره‌ها، اهرم جک را در جهت مخالف پیچانده و خودرو را پایین بیاورید. مطمئن شوید که خودرو به طور کامل روی زمین قرار گرفته است. لاستیک پنچر را در پوشش زاپاس قرار دهید. پس از اتمام کار اشیایی را که برای اطمینان در جلو یا عقب خودرو قرار داده‌ بودید، بردارید.

    پاسخ
  3. بابک
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    سلام .دوستان 1.مقدار گپ دهانه شمع برای ولیکس چند میلیمتره؟یعنی بهترین تنظیم چیه؟
    2کلاچ را چطور باید رگلاژ کرد مثل کلاچ سیمی نیست درسته؟3 برای گریس زنی به قفل در بهترین قسمت کجاست اون میله فلزی یا خود قفل4.پدال گاز چطور تنظیم میشه تا اون تاخیر گاز دادن کمتر بشه.

    پاسخ
    1. حامد.س.61
      سوابق: (47 دیدگاه) ,

      تاخیر از پدال گاز نیست در واقع سیستم VVT هست که با مکث عمل میکنه و کاهش مصرف رو در بر داره

      پاسخ
  4. علی
    سوابق: (17 دیدگاه) ,

    سلام
    علی اقا اینکه چطوری 20 لیتر رو حساب کردی جای سوال داره اما نمایشگر بنزین میزان کیلومتر بر لیتر موجود در با ک را نشان میدهد ) km/litr ( وقتی به حالت — رسید بنزین بزنید سپس مقدار بنزین تقسیم بر عدد نمایشگر km/litr ضربدر 100 مقدار مصرف در 100 کیلومتر را نشان میدهد . ( البته در وضعیت — حدود 3 لیتر بنزین در باک وجود داره )

    پاسخ
  5. علیرضا
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    سلام به همه دوستان در پدال بخصوص ولیکس سواران
    جناب علی اقای عزیز عرض ادب و احترام همیشه اون شمارنده معکوس مسافتی که شما با توجه به میزان بنزین میتونید طی کنید بصورت میانگین رو نشون میده بعنوان مثال من وقتی باک رو پر میکنم عدد 592رو نشون میده در صورتی که من مسافتی بین 650تا 670رو میتونم بهاش طی کنم و وقتی به حالت —رو نشون میده حدود 3تا 4لیتر بنزین تو باک میباشد مجدد از دقت نظر جنابعالی کمال تشکر را دارم ارزوی بهروزی

    پاسخ
  6. علی
    سوابق: (38 دیدگاه) ,

    سلام دوستان
    یکی به من بگه وقتی کولرش روشنه چجوری ببرمش روی HI آخه همیشه روی LO مونده

    پاسخ
    1. حامد.س.61
      سوابق: (47 دیدگاه) ,

      سلام روی hi واسه چی کولر فقط در حالت اوتوماتیک low داره و هرچی چرخونه دما رو به راس بچرخونی دما بالا میره و از 26 که رد کنی میره روی بخاری دیگه… اصلاً چیزی به عنوان hi نه این داره نه هیچ ماشین دیگه خوب low میشه حداقل دما یعنی بیشترین حالت کولر گرفتن دیگه که زیر 17 درجه هست و کمپرسور کلا درگیر میمونه تا یخ کنی :)

      پاسخ
  7. علیرضا
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    سلام به همه ولیکس سواران ایران زمین
    سلام.احمد هستم.از اعضای انجمن ولیکس سواران جوان ایران.یه مدت پیش از اعضا در مورد سطح تحصیلاتشون پرسیدم.58 نفر جامعه آماری من بودن.نتایج برای خودم بسیار جالب بود.از این تعداد 3 نفر دیپلم؛33نفر لیسانس؛18 نفر فوق لیسانس و3نفر دکتراداشتن.به عبارتی تمامی این جامعه آماری دارای تحصیلات عالیه هستن.این یه وجهه فوق العاده ای برای ولیکس محسوب میشه که دارندگان این خودرو همه از قشرتحصیل کرده هستند.و طبیعتا این قشر هرگز بدون مطالعه و تحقیق دست به خرید این خودرو نزدن.
    این امار توسط جناب وصال از اعضا گروه ولیکس سوار جمع اوری شده

    پاسخ
  8. بابک
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    سلام .چرا کسی نیست جواب سوالات ما رو بده؟
    1.در سرویس اولیه چه کارایی انجام میشه ایا رایگانه یا خیر؟
    2.مدل دنده ای ولیکس تسمه تایم داره یا زنجیر ؟
    3.گپ دهانه شمع چند میلیمتره؟
    ممنون

    پاسخ
    1. حامد.س.61
      سوابق: (47 دیدگاه) ,

      بابک عزیز ببخشید کمتر وقت میکنم سر بزنم به پدال
      در 2000 فقط آچارکشی هست و چیز دیگه ای نداره فقط حتما در سیستم خدمات پرستو ثبت بشه.
      موتور زنجیر تایم هست در استارت اولیه صدای تنظیمش رو دقت کنی میشنوی.
      گپ دهانه شمه رو نمیدونم ببخشید

      پاسخ

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تورهای لحظه آخری