ارزان و با ارزش؛ بررسی داچیا داستر فیس‌لیفت 2017

همراه با سایر مدل‌های فیست لیفت شده‌ی داچیا، شاسی‌بلند داستر شرکت نیز برای سال 2017 با یک به‌روزرسانی مواجه شده است. تغییرات صورت گرفته در این خودرو نسبت به دیگر محصولات بسیار محدودتر هستند. کلیدی‌ترین تغییر صورت گرفته اضافه شدن گیربکس اتوماتیک جدید به مدل‌های مختلف داستر است.

new-dacia-duster-2017-04
دلیل اصلی داچیا برای اضافه کردن گیربکس اتوماتیک مشاهده‌ی گسترش روزافزون شاسی بلندهای اتوماتیک در اروپا است. البته داچیا هر گیربکس اتوماتیکی را بکار نبرده چراکه این گیربکس نسخه‌ی رضایت‌بخش 6 سرعته ی دوکلاچه ی EDC رنو است.

new-dacia-duster-2017-02
گیربکس جدید تعویض دنده‌های نرم و سریعی دارد و به خوبی خود را با راه‌های کوهستانی محل انجام تست هماهنگ می‌کند. ترکیب این گیربکس با پیشرانه‌ی دیزلی 108 اسب بخاری نیز به خوبی انجام شده و درحالی‌که قوای محرکه کمی پر سروصدا است اما در کل ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

new-dacia-duster-2017-01
متأسفانه این گیربکس اتوماتیک با سیستم چهار چرخ محرک عرضه نشده بنابراین تنها آن را می‌توان با نسخه‌ی دیفرانسیل جلو خریداری نمود. این موضوع جای شرمساری برای کسانی دارد که نیازمند داستری سرسخت برای عبور از مناطق ناهموار هستند؛ اما به عنوان یک خودروی خانوادگی ارزان‌قیمت، این گیربکس EDC انتخاب ارزشمندی است. این نسخه تنها در مدل‌های فول تر Laureate و Prestige قابل سفارش است.

new-dacia-duster-2017-09
اما بد نیست به سانگ یانگ تیوولی اتوماتیک نیز اشاره‌ای داشته باشیم. اگرچه که این خودرو اندکی قدرت بیشتر و رفاه بیشتری دارد اما گیربکس کند و ناهنجاری داشته و به نظر می‌رسد داستر در این مورد آن را شکست دهد. داستر در بحث کاربردی بودن نیز از تیوولی پیش می‌افتد چراکه محفظه بار 475 لیتری آن با خواباندن صندلی‌ها به 1636 لیتر افزایش یافته که این صندوق حجیم‌تر از صندوق 423 (1115) لیتری تیوولی است.

new-dacia-duster-2017-03
مثل همیشه داستر با توجه به فضایی که در اختیارتان می‌گذارد ارزش در برابر مبلغ پرداختی فوق‌العاده‌ای دارد. فضای زیادی در محفظه بار وجود دارد اما این جادار بودن در فضای سرنشینان عقب خیلی احساس نمی‌شود. ارتفاع سواری بالا و مواد بکار رفته سخت و خشن احساس همه‌جارو بودن و همه‌کاره بودن را ایجاد می‌کنند.

new-dacia-duster-2017-11
پلاستیک‌های سخت کابین به افزایش این حس کمک می‌کند هرچند لمس آن‌ها احساس خوبی ندارد. البته با توجه به قیمت و دیگر مشخصات نمی‌توان از طراحی خودرو و کابین ایراد چندانی گرفت اما داچیا این روزها بیشتر و بیشتر قدیمی‌تر می‌شود. در مدل حاضر در تست که از نوع پرستیژ بود صفحه لمسی 7 اینچی به همراه سیستم ناوبری ماهواره‌ای به‌صورت استاندارد وجود دارد و اگرچه که این سیستم عملکردی بوده و استفاده‌ی آسانی دارد اما محل قرارگیری صفحه‌نمایش کمی بیش‌ازحد پایین است.

new-dacia-duster-2017-08

new-dacia-duster-2017-10
صندلی‌ها راحت بوده و سواری خودرو نیز خوب است. ما تنها مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک را در جاده‌های نرم کرواسی تست کردیم. در عبور از پیچ‌ها شاهد تکان‌های بدنه هستیم و فرمان خودرو نیز مبهم و سبک است اما با کمی اغماض می‌توان گفت داستر همانند لندروور دیفندر قدیم هنوز هم با توجه به سنت‌ها و اصول قدیمی عمل می‌کند.

new-dacia-duster-2017-05
احتمالاً ما هنوز هم مدل مجهز به گیربکس دستی را انتخاب خواهیم کرد چراکه کمی اقتصادی‌تر بوده و بهای کمتری دارد. هرچند اگر مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک جذابیت بیشتری نسبت به هزینه‌ها داشته باشد انتخاب مناسبی به شمار می‌رود. در کل داستر هنوز هم یک شاسی‌بلند باارزش است.


گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ی جدید داستر یک انتخاب ارزشمند است چراکه تعویض‌های نرم و سریعی دارد. شاسی‌بلند داچیا هنوز هم مدلی ارزشمند نسبت به بهای پرداختی بوده چراکه فضای زیاد کابین و تجربه‌ی سواری خوب در راه‌های ناهموار را به همراه قیمتی پایین ارائه می‌کند. اگر انتظار رضایت خیلی زیادی از این خودرو نداشته باشید و از برخی کاستی‌های طراحی آن بگذرید داستر را یک شاسی‌بلند احساس‌برانگیز خواهید یافت.

مشخصات داچیا داستر Prestige 110 4×2 Auto

قیمت: 15995 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 1.5 لیتری توربودیزل
قدرت/گشتاور: 108 اسب بخار/260 نیوتون متر
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 11.9 ثانیه
حداکثر سرعت: 169 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 4.5 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

26 دیدگاه

    1. کمیل
      سوابق: (95 دیدگاه) ,

      رفیق دل خجسته‌ای داری! همین الان 120 تومن مایه‌اشه!

      پاسخ
    2. Archi KHAN
      سوابق: (1687 دیدگاه) ,

      ASA دوست عزیز
      قیمت اش 16 هزار پونده ، اگه با تعرفه صفر درصدی هم وارد بشه با پوند حدود 5000 تومن امروز میشه 80 میلیون !
      ……

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل ASA
        ASA
        سوابق: (288 دیدگاه) ,

        متاسفانه قیمت پوند رو نمیدونستم
        و الان دارم فحش میدم

        پاسخ
    3. Mehdi
      سوابق: (140 دیدگاه) ,

      یه سوال بسیار مهم.تو همین سایت پدال مگه بار ها و بار ها گفته نشد قراره نسل جدید داستر سال 2017 بیاد؟؟ حتی تصاویری از نسخه ی احتمالی هم پخش شد.که گفته میشد داستر جدید با شاسی نیسان قشقایی ساخته خواهد شد.پس چی شد؟؟ ایک که یه فیس لیفت سادس؟

      پاسخ
  1. کمیل
    سوابق: (95 دیدگاه) ,

    با حضور نیسان جووک فکر کردن به این ماشین زمخت اصلا جایز نیست!

    پاسخ
    1. matador
      سوابق: (5098 دیدگاه) ,

      جوک برای سلیقه های خاص طراحی شده.
      من خوشم میاد ازش ، اما خیلی ها رو دیدم که اصلا علاقه ای به جوک ندارن ، برعکس ، داستر نظرشون رو جلب میکنه

      پاسخ
      1. دانیال
        سوابق: (40 دیدگاه) ,

        آخه داستر کجاش قشنگه؟؟؟ اصن نمی تونم هضم ش کنم. یعنی هیچ جوره نمیشه.

        پاسخ
    2. کیا
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      دوست عزیز، دو ماشین کاملا متفاوت از هر نظر رو شما کنار هم قرار دادی! کسی که به نیسان جوک فکر میکنه، نیاز متفاوتی نسبت به کسی که داستر انتخاب میکنه داره! کراس‌اور در برابر مینی SUV !

      پاسخ
    3. سیدامین فاخر
      سوابق: (59 دیدگاه) ,

      من نیسان جوک رو قبلا تو کیش دیدم قیافش شبیه یه حاچ بک میمونه و اصلا شبیه اس یو وی نیس
      ولی داستر یه اسیو وی حقیقیه

      پاسخ
  2. Aria
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    چطور یه طراح میتونه جلوی ماشین رو تا این حد بیروح و زشت طراحی کنه؟ این چه وضع چراغ و جلوپنجرست؟ بدتر از این اصلا میشه؟

    پاسخ
    1. hamid_hk
      سوابق: (53 دیدگاه) ,

      حالا جلوش به جهنم. داخل کابین و بخصوص داشبوردش انگار توسط یه بچه 10 ساله طراحی شده

      پاسخ
      1. Aria
        سوابق: (42 دیدگاه) ,

        واقعا از مینیمال گرایی بی اندازه توی این ماشینا متنفرم. تو بگو هزار اسب بخار باشه ماشینش ‌ . وقتی توی طراحیش طرف به خودش هیچ زحمتی نداده ،متنفرم. حاظرم ماشین صفر تا صدش بیست ثانیه باشه ولی از دیدنش لذت ببرم. و هنر توش بکار رفته باشه.

        پاسخ
        1. شاهین
          سوابق: (3196 دیدگاه) ,

          سلام
          دوستان یه جوری درباره ی طراحی و امکانات و… این خودرو صحبت می کنن انگار با یه شاسی بلند لوکس طرفیم! داستر و پسرعموهای رنگارنگش جزو ارزون ترین خودروهای قابل دسترسی در اروپا هستن. چه انتظاری از این خودرو باید داشت؟ اتفاقا در حد خودش ماشین معقول و خوش چهره ای هستش.
          هر خودرویی رو باید تو محدوده ی رقابتی و قیمتی خودش سنجید.
          ارادت

        2. matador
          سوابق: (5098 دیدگاه) ,

          کاملا موفقم
          داستر تو ایران ماشین گرونی هست.
          وگرنه کلا ، ماشینی برای قشر متوسط جامعه ی اروپا طراحی شده
          تو ایران ، اگر بخوای نسبی حساب کنی قیمتش باید 50 میلیون میبود.
          با قیمت 50 میلیون ، امکانات و قیافه ی خیلی خوبی داره.

        3. دانیال
          سوابق: (40 دیدگاه) ,

          یعنی به یک اروپایی بگی داستر که تو اروپا ماشین قشر فقیر اندازه قیمت مرسدس s شما(نسبت قیمت مرسدس به درامدشون) تو ایران قیمت داره حتما فک میکنن عقل از سرمون‌پریده داریم براشون خالی می بنیدم

  3. سیاوش
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    اگه داستر رو بخوایم جزو شاسی بلند در نظر بگیریم کاملا بی انصافیه بیشتر در کلاس کراس اور میتونه جای بگیره ,ولی در کل نسبت به قیمتش تو ایران ارزش خرید نداره انگار یه ال نود قد بلندتر سوار شدی و حتی از لحاظ هندلینگ هم ال نود بهتره چراغای جلوشم برای سال 2014 شاید قابل قبول بوده باشه ولی الان دیگه نه نمای جلو و چراغای داستر به پختگی و تکامل نرسیده و هنوز جا برای بهتر شدن داره در کل این وضعیتی که سر قیمت خوروها در ایران اومده تقصیر مردمه که پول بی زبونشون رو دادن به شرکت های خودرویی و باعث درجا زدن صنعت خودرو و بی انگیزگی مدیران و مسئولان برای افزایش کیفیت و ایمنی خودروها شد و اگر ایران بجای صنعت خودرو به صنایعی که در اون تبحر بیشتری داشت وارد میشد خیلی بیشتر میتونست موفق بشه اصلا هیچ دلیلی نداره که هر کشوری صنعت خودرو داشته باشه در کل چند تا کشور هستن که به زور میخوان خودرو ساز بشن مثل ایران ،روسیه،هند،مالزی،برزیل

    پاسخ
  4. كاپيتاليسم
    سوابق: (153 دیدگاه) ,

    داستر ماشین بدی نیست امکاناتی نداره ولی کیفیتش مورد قبول هست
    اما این ماشین با این قیمت نمیارزه ، برای افرود ویتارا انتخاب عاقلانه تری هست بنظر من
    ببینید کشور های همسایه که ما تحقیرشون میکنیم! با این پول چی سوار میشند

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4666 دیدگاه) ,

    هر کاریش هم بکنن، یه ماشین قدیمی محسوب می شه.

    پاسخ
  6. matador
    سوابق: (5098 دیدگاه) ,

    داستر خیلی ماشین خوبیه.
    قیافش هم نسبت به هم قیمت هاش خیلی سرآمده.
    گیربکس EDC رنو هم عالی عمل میکنه.
    فقط قیمتش اینجا خـــیــــلـــــی بالاست

    پاسخ
  7. یه پسر
    سوابق: (1130 دیدگاه) ,

    تیتر ؛
    بی ریخت و با ارزش 🙂 بهتر از ارزان و با ارزش بود
    هه

    پاسخ
  8. تصویر پروفایل riofarina
    riofarina
    سوابق: (82 دیدگاه) ,

    جوجه اردک زشت 🙂
    امیدوارم مثل جوجه اردک زشت یروزی زیبا بشه.

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (80 دیدگاه) ,

      جوجه لک لک بهتره به نظرم
      ناسلامتی کراس اوره دیگه

      پاسخ
  9. sunmartin
    سوابق: (1519 دیدگاه) ,

    چرا در ساخت این خودروی ارزان قیمت و بی کیفیت حداقل از طراحان آلمانی استفاده نشده که با حلق خودرویی زیبا بروی پلت فرم مشترک با ال ن ت لااقل خودرویی بسازند که حداقل های طراحی داشته باشند بهر حال بلحاظ آفرود داستر بنده در ترکیه تست کردم این خودرو قابلیت متوسطی در گل و لای و جاده های صهب العبور دارد و این امتیاز بزرگی برای داستر است

    پاسخ
  10. رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اگه میخواهد تو ایران موفق بشه حداقل باید سانروف داشته باشه و قیمتش حداکثر 100م باشه . بنظر من طراحی داخلش از بیرونش بدتره. مخصوصا دسته دنده.

    پاسخ
  11. محسن
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    100 بار با خودم گفتم برم بخرم عیبی نداره ماشین دو دیفرانسیل و قویه ولی بخدا همین که دوباره اومدم تصویرشو نگاه کنم عینه چی پشیمون شدم اخه این چه طراحیه انگار ورداشتی یه پوست پیرمرد خسته و داغونو که لگنش داره در میره ارو کشیدن رو تن یه جوان دهاتی و روستایی…بخدا بهترین تعبیرش همین بود که به من الهام شد

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.