تجربهٔ رانندگی با سدان لوکس فرانسوی، رنو تالیسمان

شرکت فرانسوی رنو سال گذشته سدان کاملاً جدید تالیسمان را معرفی نمود. این خودرو که از طراحی زیبایی سود می‌برد، اولین محصولی است که با زبان طراحی جدید رنو طراحی‌شده است و پس‌ازآن نسل جدید مدل‌های مگان و کولئوس نیز در طراحی دنباله‌روی آن شدند. البته تالیسمان یک ویژگی دیگر هم دارد و آن اینکه جایگزین هر دو سدان لاگونا و لتیتود شده است. درحالی‌که لاگونا در سگمنت D و لتیتود در سگمنت E قرار دارد، تالیسمان بین آن‌ها قرار می‌گیرد؛ یعنی از لاگونا بزرگ‌تر و از لتیتود کوچک‌تر.

renault-talisman-1

رنو لتیتود در ایران هم عرضه شد که البته نتوانست به موفقیتی دست پیدا کند. سپس نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ آن نیز بانام سافران به بازار کشورمان راه یافت که بازهم با استقبال چندانی مواجه نشد. رنو نسخهٔ استیشن تالیسمان را هم معرفی کرده است درحالی‌که توسط زیرمجموعهٔ کره‌ای گروه رنو-نیسان یعنی سامسونگ، در کرهٔ جنوبی نیز بانام سامسونگ SM6 عرضه می‌گردد. حال در ادامه به بررسی این سدان خوش‌چهرهٔ فرانسوی می‌پردازیم.

renault-talisman-15

تالیسمان، فرانسوی دوست‌داشتنی

پیدا کردن و استفاده از یک نام جدید برای خودروسازان به‌هیچ‌عنوان آسان نیست چراکه این نام نباید در هیچ‌یک از زبان‌های دنیا توهین‌آمیز باشد (مانند پاجرو که در برخی زبان‌ها معنای بدی داشته و میتسوبیشی این خودرو را در آن کشورها بانام دیگری عرضه می‌کند) و توسط دیگر برندها مورداستفاده قرار نگرفته باشد؛ بنابراین باید دلیل مهمی وجود داشته باشد که رنو پس از 21 سال و تولید سه نسل، نام لاگونا را کنار گذاشته و خودرویی جدید بانام جدیدی را جایگزین آن کرده است. پس از رانندگی با این سدان متوسط فرانسوی در مسافت‌های زیادی در بزرگراه و شهر، مشخص شد که تالیسمان یک پله بالاتر از لاگونا قرار دارد.

renault-talisman-4

طراحی خارجی و داخلی

در کلاس تالیسمان رقبای کهنه‌کار و سرسختی چون فولکس‌واگن پاسات، فورد موندئو، هوندا آکورد و… وجود دارند و تالیسمان باید توانایی رقابت با آن‌ها را داشته باشد. این ماشینْ بزرگ و راحت بوده و احساس بسیار خوبی به راننده می‌دهد. اولین چیزی که در تالیسمان جلب‌توجه می‌کند طراحی زیبا و جدید آن است که زبان طراحی جدید رنو را نشان داده، کاملاً مدرن به نظر می‌رسد و به‌طور کامل با لاگونا متفاوت است.

کابین تالیسمان نیز باکیفیت بوده و طراحی زیبایی دارد که آن‌را به رهبران کلاس سدان‌های متوسط یعنی فولکس‌واگن پاسات و اشکودا ساپرب نزدیک کرده است. خودروهایی که ازنظر کیفیت کابین فوق‌العاده‌اند. تالیسمان ازلحاظ داخلی کیلومترها بالاتر از رقبای قدیمی‌تری چون تویوتا آونسیس و اوپل اینسیگنیا قرار دارد و شما وجود فضای بیشتری را نسبت به بسیاری از رقبای آن احساس می‌کنید.

renault-talisman-14

موقعیت صندلی رانندهٔ آن بسیار عالی است البته شاید به بی‌عیب و نقصی پاسات نباشد اما در مقایسه با لاگونا جای هیچ گله و شکایتی باقی نمی‌گذارد. راحتی و پشتیبانی تمامی صندلی‌ها خوب بوده و مقدار زیادی فضا برای قرار دادن اشیاء در آن تعبیه‌شده است به‌گونه‌ای که می‌توان در جیب درون درها بطری‌های نسبتاً بزرگی را قرار داد. از جاداری و کاربردی بودن که بگذریم به بحث امکانات و تجهیزات می‌رسیم. چیزی که قطعاً از آن لذت بردیم سیستم چندرسانه‌ای R Link 2 رنو بود که با رابط کاربری عالی و گرافیک مدرن خود به‌آسانی قابل‌استفاده بوده و از این لحاظ فقط در پس سیستم چندرسانه‌ای ولوو قرار می‌گیرد.

موتور و گیربکس

خودروی مورد آزمایش ما مجهز به پیشرانهٔ دیزل dCi 160 چهار سیلندر 1.6 لیتری توئین توربو با 160 اسب بخار قدرت و گیربکس 6 سرعتهٔ EDC دوکلاچه است که سریع‌ترین مدل پس از مدل مجهز به موتور بنزینی Tce 200 با 200 اسب بخار قدرت محسوب می‌شود. بهترین راه برای توصیف این خودرو این است که برخلاف تمامی خودروهای خانوادگی دیگر رنو عمل می‌کند.

رانندگی

بااینکه تالیسمان اسپرت‌ترین خودروی سگمنت خود نیست اما یک ماشین بزرگ و راحتِ چابک است که حرف‌های زیادی برای گفتن در برابر رقبای خود دارد. سیستم 4Control آن به‌خوبی وظیفهٔ خود را انجام می‌دهد و عملکرد فرمان بسیار دقیق و عالی است. هرکدام از حالات رانندگی آن‌را که انتخاب کنید، خصوصیات خودرو کاملاً عوض می‌شود و تطبیق‌پذیری بسیار خوبی در کلاس خود دارد.

هرچند نتوانستیم تالیسمان را در پیست مسابقه مورد آزمایش قرار دهیم و نهایت توانایی‌های آن‌را بسنجیم اما وقتی با آن در جاده‌های تنگ و پیچ‌درپیچ رانندگی کردیم فهمیدیم که قطعاً شاسی خودرو به‌خوبی تنظیم‌شده است. سیستم 4Control چرخ‌های عقب را در سرعت‌های بالا تا 1.9 درجه در همان جهت چرخ‌های جلو چرخش می‌دهد و درنتیجه در پیچ‌ها خودرو سریع‌تر شده و فرمان‌پذیری بهتری خواهد داشت. هنگام رانندگی در شهر نیز این سیستم چرخ‌های عقب را تا 3.5 درجه در جهت مخالف چرخ‌های جلو می‌چرخاند که موجب می‌شود مانور پذیری خودرو تا حد زیادی بهبود یابد.

گیربکس 6 سرعتهٔ دوکلاچهٔ تالیسمان تقریباً به‌خوبی گیربکس دوکلاچهٔ DSG فولکس‌واگن است که این دستاورد بزرگی برای رنو محسوب شده و کاملاً مناسب این موتور است. خودرو در 9.4 ثانیه از صفر به‌سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد که برای یک سدان خانوادگی مناسب است اما اگر عملکرد بهتر و شتاب بیشتری می‌خواهید می‌توانید موتور 200 اسب بخاری 1.6 لیتری بنزینی آن‌را انتخاب کنید. بااین‌حال من از موتور تالیسمان مورد آزمایش هم بسیار لذت بردم خصوصاً هنگامی‌که خودرو را در حالت اسپرت قراردادم. در این حالت پاسخگویی تالیسمان بیشتر و بهتر احساس می‌شود. ازلحاظ مصرف سوخت، کامپیوتر سفری خودرو مصرف متوسط 6.5 لیتر در صد کیلومتر را با سرعت میانگین 38 کیلومتر در ساعت نشان داد که با توجه به ادعای رنو حتی می‌توان به مصرفی کمتر از این هم دست پیدا کرد.

renault-talisman-19

نتیجه

آیا کلاس سدان‌های خانوادگی متوسط یک رهبر جدید پیداکرده است؟ در پاسخ این سؤال باید گفت باوجود تلاش رنو هنوز تالیسمان توانایی به زیر کشیدن پاسات، موندئو و ساپرب را ندارد؛ اما رنو تالیسمان ویژگی‌های مثبت فراوانی دارد که می‌تواند خریداران زیادی را به‌سوی خود جلب کند. تالیسمان گام بزرگی برای رنو محسوب می‌شود و خودروی ارزشمندی برای کسانی است که به دنبال یک ماشین خانوادگی مناسب هستند.

renault-talisman-3

در ایران

چند روز پیش تالیسمان از سوی نمایندگی رنو در ایران یعنی نگین خودرو در تهران رونمایی شد. قیمت این خودرو با توجه به آپشن‌ها و تجهیزات بین 160 تا 200 میلیون تومان اعلام‌شده است که آن‌را رودرروی رقبایی چون هیوندای سوناتا، کیا اپتیما، تویوتا کمری و هوندا آکورد قرار می‌دهد. حال باید دید آیا تالیسمان شکست لتیتود و سافران را جبران می‌کند یا بازهم مانند گذشته در بازار کره‌ای پسند ایران در مقابل کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها به شکست محکوم خواهد شد.

renault-talisman-20

 

مشخصات فنی

Renault Talisman 1.6 dCi 160 2016
قیمت 31,400 یورو
پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر

توئین توربو دیزل

قدرت 160 اسب بخار
گشتاور 380 نیوتن متر
شتاب صفرتا صد 9.4 ثانیه
مصرف سوخت 4.5 لیتر (ترکیبی)
فاصلهٔ بین دو محور 2.81 متر
طول/عرض/ارتفاع 4.85/1.87/1.46 متر

 

منبع: carscoops

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

117 دیدگاه

  1. حسين
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    به نظر من خودرویِ بسیار عالی هستش،من در نمایشگاه ایر تویا،بدنبال تویوتا بودم که یکدفه چشمم به Talisman افتاد،زیبایی و ابهت خیره کننده داشت،راستش واقعا مجذوب تالیسمن شدم در یک نگاه کلی…
    دو سه روزی تمام اطلاعات و مشخصات فنی ش رو بررسی کردم و بالاخره اذرماه ٩۵ ثبت نام کردم…
    تالسیمن هم Luxury هستش هم خیلی زیبا،طراحیِ منحصر به فرد 2016 داره،و با یک موتور ١۶٠٠ سی سی و کم حجم ولی با توان بالا تویین توربو،١٩٠ اسب بخار تولید می کنه…
    از امکانات فول ش هم که مانیتورِ ٨.٧ اینچی ش محشره و Head up displyer و رادار های جانبی ووو…
    من که از خریدم خیلی راضی م…
    در ضمن رنوووووووو،ی قدمت 120ساله داره و هویت داره،مثل اتوموبیل های کره ای بی هویت نیست که چند سالیِ اومدن و همش ازک بزک دارن…

    پاسخ
    1. امیر
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      سلام به دوست عزیزی که اطلاعات جالبی در مورد تالیسمان دادید …. ولی ای کاش در اخرکار در مورد خوردروهایی که در دنیا دارای جوایز متعددی هستند با کینه خواصی صحبت نمیکردید در این که تالیسمان خودروی خوبی است شکی نیست ولی چون شما تالیسمان سوارید دلیل بی اصالت بودن خودروهای کره ای نیست قربان …. در ضمن من خودم ماشین المانی سوار میشم و لی تالیسمان امسال برگ برنده شرکت رنو در کالاس سدان شهری است و قابل رقابت با دیگر شرکتها …ممنون

      پاسخ
  2. مسعود
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    من یکیشو دارم همه چی داره خوبه ولی خب خوب که دقت کنی بعضی جاها میبینی که تلاش کردن ارزون درش بیارن …تفاوت چندانی هم بین حالت های رانندگیش نیست واقعا جز صدای موتور من تفاوتی در حالت اسپرت و کامفورتش که دو سر یه طیفن ندیدم ولی در کل با توجه به پولی که دادم ۱۸۳تومن خرید خوبیه شتابش چشمگیره ولی هندلینگش معمولیه اپتیما داشتم نسبت به اون هندلینگش بهتره ولی نسبت به مزدا ۳ جدید اصلا هندلینگ نداره(البته این هنر مزداس نه عیب اون) جعبه دنده بسیار تیز نرم و دقیقی داره صندوق عقب بزرگ حسابی سیستم هد آپش چندان به کار نمیاد هر چند جذابه اتاقشم اونقد که میگن بی صدا نیست ولی خوبه سیستم سرگرمی و نمایشگرش حرف نداره و سنسوراش خوبن ولی آپشن هر چی که تو هر ماشینی بوده این یه جا داره نور پردازی داخلش سادگی اتاق رو تا حده زیادی بهبود داده مصرفشم مثل بقیه ماشین ها به طرز روندن بستگی داره من رو کروز روی ۱۱۰ کیلومتر میانگینم تو جاده بعد ۴۰ کیلومتر شد ۶۰۳ که از اعلام شرکت بیشتره صندلی ها خوبن هرچند صندلی شاگرد دو جهت کمتر داره نورشم خیلی فرقی بین نور بالا و پایین نیست ولی کافیه هر چند ادم دوس داره بیشتر میبود زیبایی خارجیش حرف نداره بسیار زیبا و با ابهت و خیره کننده ولی در کل به قیمتش میارزه

    پاسخ
  3. مسعود
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    اینکه کره ای ها ماشینشون بزک شده است و پر امکانات بد نیست لزوما چون بعضی ها دوام تویوتا رو لازم ندارن بلکه امکانات و زیبایی کره ای میخان …هرچند تالیسمان با احتیاط میتونم بگم هر دو خاصیت رو داره….الان بیشتر از یک ماهه که تالیسمان میرونم و نظر قبلیمو بهتره اصلاح کنم ….تفاوت در حالت های رانندگیش مشهود تر از اونیه که فکر میکردم قبلا واقعا فرمون در حالت اسپورت سفت تر و پاسخ خودرو به گاز بیشتر میشه اتاق ماشین کم صدا تر از اپتیما و کمری و سوناتاس صندلی ها راحتن و کابین جاداره مشکلی نیست سیستم سرگرمیش خیلی تاچ خوبی داره و اصلا ندیوم‌هنگ کنه یا کند باشه و میشه چنتا کار رو همزمان ازش کشید …نسخه ای که تو ایران تمام امکانات که تو سایت ها براش گفتن نداره مثلا مال من ترمز هوشمند یا رادار یا کروز هوشمند نداره در کل کروز کنترلش مسخره اس خیلی بالا پایین تر از اون سرعتی که ست کردی میره صندلی های عقب فقط دسترسی به یه
    شارژر فندکی دارن و یه دریچه تهویه و سیستم تهویه دو گانه است نه سه گانه …برنامه جی پی اسش مفت نمیارزه اگر بشه باید برنامه بهتری رو ریخت رو سیستم …کیفیت
    صدا پخش ها عالیه ..دستی الکتریک سیستم‌ استارت استاپ ورود کی لس گرم کن سرد کن جلو دو حالته گرم کن عقب تک حالته اینارو با چنتا چیزه دیگه که یادم نیست داره …ترمزها خوبن خیلی محکم عمل میکنن شتابش واقعا خوبه ولی یادتون باشه که قدرت ماشین یه خورده در دورهای بالاتر به ناگاه در دسترس قرار میگیره توی وردوی پارکینگ ها و جاهایی که سربالایی میرید یا جا کم‌دارید ماشین کنترلش کمی سخته کم گاز بدی عقب میره شدید گاز بدی ممکنه بزنی به موانع جلو

    پاسخ
    1. هژیر
      سوابق: (6 دیدگاه) ,

      آقا مسعود من برا تحویل ۹۰ روزه ثبت نام کردم لطف می کنی اگه الان بعد چند ماه در موردش بازم بنویسی. ممنون

      پاسخ
  4. امیرحسین
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    ما یه مدت خیلی طولانی دنبال کمری۲۰۱۶بودیم و کاااملا تحقیقات لازمو روش انجام دادیم.ماشین خیلی خوبیه،اما وقتی با تلیسمان آشنا شدیم کاملا نظرمون برگشت از روی کمری.نه اینکه کمری بد باشه،نه ولی تالیسمان با آپشنایه فوق العاده تر،و زیبایی منحصر به فرد تر ترکونده.در ضمن کمری قیمتش خیلی زیاده و (به نظره من نمی صرفه آدم اینقدر پول بده واسه کمری) نظره همتونم محترمه و روب چشم ماست ولی بهتون بگم تلیسمان خیلی فوق العادست و بسیار بسیار بسیار توی ایران جا میوفته

    پاسخ
  5. حمید
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    کمپانی رنو نیسان اتومبیل های بسیار خوبی تولید میکنه.گیربکس خودروهای رنو از تکنولوژی نیسان استفاده میکنه.ولی با این قیمت ها خیلی از ما باید از پراید که خیلی ها از اون بعنوان شاهکار تمامی قرون یاد مکنن سوار بشیم.

    پاسخ
  6. علی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    ما ایرانیها خیلی آدم های عجیبی هستیم!!
    بیش از بیست ساله که داریم پراید سوار میشیم و …
    بعد یکدفعه میایم میگیم ماشین های کره ای مفتشون گرونه و اصالت و هویت ندارن.
    یه سوال؟
    مگه ما تاریخ چند هزارساله نداریم؟
    آمریکا تاریخ استقلال و اصلا پیدایش جامعه بشری چند سالست؟
    حالا تکنولوژی و کیفیت محصولات آمریکا بالاتره یا ایران؟ اصلا چرا ایران؟ بگو آلمان, بگو انگلیس و فرانسه!! تکنولوژی آمریکا از همشون تو غالب صنایع بالاتره. حالا هی بگو اصالت و هویت. شرکت آمریکایی و نوپای تسلا که تولید کننده خودرو برقی هست همین الان کیفیت محصولاتش از غالب تولید کننده های کهنه کار دنیا یک سر و گردن بالاتره. حالا شما هی بگو هویت و اصالت.
    مدتیه میخوام ماشین بخرم هرجا میرم می بینم غالب کاربرا عین این بچه کوچیکایی که تو کوچه پس کوچه با عکس ماشین بازی می کنن, مثل دوران بچگیشون در مورد ماشینا نظر میدن.
    اصلام نمیدونی باید چکار کنی با این اظهار نظر های بچگانه

    پاسخ
  7. محمد رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستان اگر میشه منو راهنمایی کنین ممنون میشم من بین رنو تلیسمان و هوندا اکورد موندم، البته با 180 تا 190 نمیشه آکورد صفر سوار شد اما میشه کارکرده در حد نو رو گیر آورد نظرتون چیه؟ آکورد ژاپنی یا تلیسمان فرانسوی؟! ممنون

    پاسخ
    1. هژیر
      سوابق: (6 دیدگاه) ,

      تلیسمان شک‌ نکن. ظاهر بهتر. شتاب بیشتر. گیربکس و موتور به روز و استهلاک هم که گفتن نداره. مگه اینکه با روح ماشین فرانسوی مشکل داشته باشی و ژاپنی بپسندی که این دیگه سلیقه ست

      پاسخ
  8. هژیر
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    سلام من بین کمری۲۰۱۶وسوناتا مونده بودم،اما وقتی باتالیسمان آشناشدم،فهمیدم واقعا یه چیزه دیگست و در جا ثبت نامش کردم.اونایی که ثبت نام کردن،شک نکنن که بسیار ماشین خوبیه من خودم انواع ماشینارو داشتم اما تالیسمان به نظرم خیلی متفاوته .تکنولوژی گیربکس موتور  و هندلینگش واقعا از اپتیما سر تره اونم یه سر و گردن. طراحیش که فک نکنم نیاز به گفتن داشته باشه چون تاحالا هیچ سایت و کارشناسی از ظاهرش ایراد نگرفته واقعا وقتی دیدمش اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که خلاقانه ست جدیده زیبا و جسورانه. داخلش از متریال با کیفیت استفاده شده . اینکه هداپ داره جالبه واقعا. در ضمن بهتون قول میدم تالیسمان روز به روز به قیمتش افزوده میشه.اونایی که میخوان ثبت نام کنن معطل نکنن،بهتون قول میدم ،قیمتش چندماه دیگه بسیار افزایش پیدا میکنه. یه بحثی هم‌در مورد ژاپنی بودنش.‌حتما می دونید که رنو و نیسان سالهاست ادغام‌شدن. این ماشین حاصل کار مشترک رنو و نیسان هستش . فک می کنم کیفیت نیسان دیگه جای بحثی نداشته باشه.

    پاسخ
  9. سعید
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    دوستان من تازه خریدم و از کسانیکه این ماشین رو دارند سوالم اینه که یکبار باک بنزین رو پر کردم و در حال حاضر که داخل شهر رانندگی کردم مصرفش 12 لیتر هست که برخلاف عدد اعلام شده هست ایا رفته رفته مصرف کم می شه یا ماشین من مشکل دارد؟

    پاسخ
  10. علی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام. اقا مسعود که ماشین رو داری میخوام از تجربت استفاده کنم. اون موردی که برای بالا رفتن ماشین تو سربالایی گفتی رو لطفا تو حالت های مختلف رانندگی و حالت های مختلف دنده تست میکنی نتیجش رو بگی؟ همونطور که میدونید اگر تو حالت های مختلف رانندگی واقعا اون پرش ماشین تو سر بالایی وجود داشته باشه باید بگیم تالیسمان گیربکس خیلیییییی ضعیفی داره. چون دقیقا یکی از موارد تست گیربکس اتومات رها کردن خودرو توی سربالاییه و خودرو نباید عقب برگرده. مثلا تو ماشین های بنز و بی ام و که بهترین گیربکس ها رو دارن اصلا این مشکل وجود نداره. هرچقدر هم شیب باشه ماشین خودش کنترل میکنه عقب نره.

    پاسخ
    1. امیرحسین
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      نه عزیزم اینکه ماشین برنگرده ۱ سیسم دیگه ای هست که تو ایران بهش میگن شیب سنج و ربطی به گیربکس نداره

      پاسخ
  11. علی
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    یک سوال دیگه هم دارم این ماشین بالاخره شیفت پشت فرمون داره یا نداره؟

    پاسخ
    1. امین
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      نه نداره. تازه ثبت نام کردم. از نزدیک دیدم و سوار هم شدم . ولی بی نظیره

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.