سانگ یانگ

چشم‌بادامی سربه‌زیر! بررسی سانگ یانگ تیوولی XLV

اگرچه که تیوولی از همان موفقیت عظیم نیسان جوک لذت نمی‌برد اما پس از یک سال حضور در بازار، این خودرو جایگاه خود را یافته است. بیش از ۶۴ هزار دستگاه تیوولی به فروش رسیده و این فرزند دلبند سانگ یانگ به پرفروش‌ترین مدل کمپانی بدل شده است.

New SsangYong Tivoli XLV 2016
New SsangYong Tivoli XLV 2016
سانگ یانگ ادعا می‌کند که خریداران با صرف‌نظر کردن از شاسی بلندهای بزرگ‌تر چیزی را از دست نمی‌دهند چرا که تیوولی یکی از جادارترین کراس اووهای کلاس است. خب این نسخه‌ی بزرگ‌تر از تیوولی در چه وضعیتی است؟

New SsangYong Tivoli XLV 2016
New SsangYong Tivoli XLV 2016
نسخه‌ی XLV (مخفف عبارت eXciting Lifestyle Vehicle) ابتدابه‌ساکن از طرح کانسپت و تمرینی طراحی متولد شده است. اساس کار بسیار ساده است. از ستون C به آن ور چیزی تغییر نکرده اما طویل شدن بدنه باعث افزایش نمای اورهنگ عقب به میزان ۲۴۵ میلی‌متر شده است. معنی کارهای انجام شده این است که تغییری در فاصله‌ی بین محورها انجام نشده و جایگزینی‌های بسیار کمی در مسائل مکانیکی صورت گرفته تا هزینه‌های تولید در حداقل باقی بماند.

New SsangYong Tivoli XLV 2016
از نمای جلو بر خلاف طرح تغییریافته‌ی سپر جلو، این نسخه را با تیوولی استاندارد اشتباه خواهید گرفت. نمای کناری جایی است که باعث به وجود آمدن برخی چالش‌ها می‌شود. فاصله‌ی نسبتاً کوتاه بین محورها و نمای پشتی طویل‌تر تیوولی XLV باعث شده تا این خودرو از برخی زوایا غیر جذاب به نظر برسد البته از نزدیک این خودرو قابل هضم تر از عکس‌ها است. نمای عقبی نیز باز طراحی ضروری را به خود دیده است. روی‌هم‌رفته این خودرویی متمایز است اما در چشمان ما خیلی زیبا جلوه نمی‌کند.

New SsangYong Tivoli XLV 2016
مزایای ورم‌کردگی عقب خودرو مشهود است. فضای صندوق در تیوولی استاندارد ۴۲۳ لیتر حجم دارد که در این نسخه به عدد چشمگیر ۷۲۰ لیتر افزایش یافته و با خواباندن صندلی‌ها این مقدار به ۱۴۴۰ لیتر افزایش می‌یابد. در واقع تیوولی XLV با این حجم صندوق از رقبایی چون فورد اِج و یا حتی اشکودا ساپرب استیت پیش می‌افتد. در واقعیت، عمق صندوق از طول آن بیشتر می‌باشد اما هنوز هم یکی از کاربردی ترین خودروها نسبت به قیمت خود است. باعث شرمندگی است که صندلی‌های عقبی تا و خم می‌شوند اما برای ایجاد فضای پای بیشتر به طرف عقب حرکت نمی‌کنند.

New SsangYong Tivoli XLV 2016
در جلو، XLV مشابه تیوولی استاندارد است. در انگلستان نسخه‌ی پرچم‌دار این خودرو با کد ELX شناخته شده و از تجهیزاتی چون سیستم ناوبری، تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای، چراغ‌های خودکار و تریم چرم بهره مند است. تیوولی XLV با این تجهیزات واقعاً می‌درخشد خصوصاً آنکه نسبت به نسخه‌ی استاندارد ۱۴۰۰ دلار گران‌تر است. کیفیت مواد استفاده‌شده معقول و مناسب است و احساس خوبی نسبت به وصل شدن قسمت‌های مختلف به یکدیگر وجود دارد اما همانند کراس اوورهای کوچک‌تر، کنسول مرکزی ارزان‌قیمت و برخی پلاستیک‌های خشن کابین خودرو را در پله‌ای پایین‌تر قرار می‌دهد. درهرحال XLV چیزی بیش از پول پرداختی را در اختیارتان می‌گذارد.

New SsangYong Tivoli XLV 2016
سانگ یانگ این خودرو را با هر دو گیربکس دستی و اتوماتیک و گونه‌های تک و دو دیفرانسیل عرضه می‌کند؛ اما در انگلستان این خودرو تنها با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری دیزل در دسترس است. گشتاور ۳۰۰ نیوتون متری پیشرانه به معنی انعطاف‌پذیری خودرو در دورهای پایین موتور است و کارایی خوبی را ارائه می‌دهد.

New SsangYong Tivoli XLV 2016
همانند تیوولی استاندارد، پیشرانه‌ی XLV نیز تحت فشار عصبی می‌شود. گیربکس اتوماتیک خودرو سریع بوده و به نرمی تعویض دنده‌ها را انجام می‌دهد اما نمونه‌ی دستی بهتر است: این نسخه ارزان‌تر بوده و کارایی بهتری دارد.XLV با این گیربکس مصرف سوخت ادعایی ۳.۷ لیتری دارد درحالی‌که نسخه‌ی چهارچرخ محرک ۴.۹ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر می‌سوزاند.

New SsangYong Tivoli XLV 2016
ما تیوولی استاندارد را به خاطر سواری خشن در راه‌های ناهموار مورد نکوهش قرار داده‌ایم و ۵۰ کیلوگرم اضافه‌وزن نسخه‌ی XLV تنها می‌تواند بهبود اندکی را باعث شود. وزن اضافه‌ی خودرو تغییر زیادی را در هندلینگ ایجاد نمی‌کند. خودرو تقریباً خونسرد بوده و فرمان نیز پاسخگو می‌باشد اما با چرخش ناگهانی آن شاهد حرکات زیاد بدنه خواهیم بود و لاستیک‌های جلو سریعاً تسلیم خواهند شد.

تیوولی XLV جدید خودرویی دشوار برای طبقه‌بندی است اما بااین‌حال حرف‌هایی برای گفتن دارد. تیوولی ترکیب نسبتاً خوبی از فضای زیاد، تجهیزات و تجربه‌ی رانندگی قابل‌قبول را با قیمتی کمتر از ۲۹ هزار دلار ارائه می‌دهد. همانند نسخه‌ی استاندارد،XLV نیز بدون کاستی نیست و ظاهر آن نیز مطمئناً رضایت خاطر همه را جلب نمی‌کند. نسخه‌ی اتوماتیک نیز کم‌مصرف‌ترین مدل نیست؛ اما تیوولی XLV جدید مسلماً خودرویی قابل‌توجه با این برچسب قیمت می‌باشد.

مشخصات تیوولی XLV 2016
قیمت: ۱۹ هزار پوند (تخمینی)
پیشرانه: ۱.۶ لیتری دیزلی، ۱۱۳ اسب بخار قدرت، ۳۰۰ نیوتون متر گشتاور
گیربکس: ۶ سرعته ی اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۲ ثانیه (تخمینی)
حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۴.۹ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    به نظر من رامک خودرو باید درخواست بده به سانگ یانگ تا تیوولی با موتور ۲۰۰۰ نیو کوراندو و سیستم
    4WD برای ایران بزنه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حسین

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    به نظر من رامک خودرو باید درخواست بده به سانگ یانگ تا تیوولی با موتور ۲۰۰۰ نیوکوراندو و سیستم
    4WD برای ایران بزنه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. رضا

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (242 ديدگاه)

    بازم موتور ضعیف و طراحی عقب رو خراب کردند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. nima

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (150 ديدگاه)

    حیف پول

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. علیرضا4225

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (132 ديدگاه)

    ماشین اقتصادی خوبی ست ولی برای از ما بهترون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمد باقری

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    در حد خودش، ماشین خوبیه، ولی هنوز طراحی پخته ای پیدا نکرده و زیاد کار می بره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. داج توماهاک

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    27500 دلار میشه 93500000 تومن
    قدرت موتور معمولی داره ولی مصرف سوختش خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ناصر

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (33 ديدگاه)

    سانگ یانگ هم فهمید باید چیکار کنه و این دو لگن ساز وطنی هنوز نفهمیدن.
    این خودرو دلگرمی خوبی برای کمپانی سانگ یانگ ایجاد میکنه .
    درسته که این خودرو کامل نیست ولی مسلما سانگ یانگ هم مانند بقیه خودروسازان کره ای در هر نسل جدید بسیاری از نقاط ضعف سری قبل را برطرف میکنه.
    همون طوری که سراتو 2017 بسیار با کیفیت تر از نسل قبلیشه و یا سورنتو و …..
    فقط ما ملت فلک زده باید بشینیم و تا چند قرن اینده همچنان پراید را با نامهای مختلف تجربه بکنیم و تجربه بکنن(نسل اینده).
    البته خودمون هم بی تقصیر نیستیم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مهیار

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (39 ديدگاه)

    قیمت رو اشتباه زدین 29 هزار دلار نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. TSHDN

    ۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (68 ديدگاه)

    به نظرم با 29 هزار دلار ارزش خرید بالایی نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا