بدترین خودروهای اسپرت: پلیموث پراولر

پراولر بانگ خداحافظی پلیموث بود

plymouth-prowler-1997-05

چه خودرویی است؟

پراولر بر اساس یک خودروی کانسپت که با همین نام در سال 1993 معرفی شده بود، شکل گرفت. این خودرو که یک اسپرت دونفره بود، ظاهری رترو داشت و در ابتدا توسط پلیموث و سپس توسط کرایسلر تولید شد.

plymouth-prowler-1997-04

کی و کجا ساخته شد؟

تولید این خودرو در سال 1997 در میشیگان آغاز شد و در ابتدا نشان پلیموث را بر پیشانی داشت؛ اما چهار سال بعد، پس از تعطیلی شرکت پلیموث، کرایسلر به تولید پراولر تا سال 2002 پرداخت و سرانجام در این سال پس از تولید 11,700 دستگاه، آخرین نمونهٔ پراولر خط تولید را ترک کرد.

plymouth-prowler-1997-09

مشخصات فنی

این خودرو بر روی یک ساختار آلومینیومی ساخته شده و مجهز به یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 با 215 اسب بخار قدرت بود که این نیرو از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب ارسال می‌شد. در سال 1999 اما این پیشرانهٔ توسط یک واحد قوی‌تر با 253 اسب بخار قدرت جایگزین شد.

چرا بد است؟

در ابتدا باید گفت که پلیموث پراولر نه‌تنها زیبا نیست بلکه جذاب هم نیست. طراحی این خودرو به‌صورت رترو و با الهام از خودروهای هات رود انجام گرفته و در اصل به‌عنوان یک هات رود مدرن و امروزی در نظر گرفته شده بود. با ابن حال پراولر هرگز یک هات رود اصیل نبود چراکه یک هات رود کلاسیک نیاز به یک پیشرانهٔ V8 با قدرتی بیش از 300 اسب بخار و سه پدال بود درحالی‌که برای پراولر هرگز گیربکس دستی ارائه نمی‌شد.

plymouth-prowler-1997-06

همچنین لاستیک‌های عقب این خودرو 295 میلی‌متر عرض داشتند اما این لاستیک‌های بسیار پهن فقط برای 250 اسب بخار قدرت؟ این در حالی است که دوج چلنجر هلکت در حال حاضر با 707 اسب بخار قدرت در عقب مجهز به لاستیک‌های 275 است. علاوه بر این‌ها، پلیموث پراولر نه‌تنها چندان قدرتمند نبود و رانندگی سرگرم‌کننده‌ای نداشت بلکه بسیار غیرکاربردی نیز بود. حتی صندوق بار آن به‌قدری کوچک بود که فروشندگان کرایسلر یک تریلر که ظاهر و چرخ‌هایی مشابه پراولر داشت را برای آن ارائه می‌کردند.

plymouth-prowler-1997-12

در سوی دیگر کرایسلر استراتژی قیمت‌گذاری واقعاً عجیبی را برای پراولر بکار برده بود چراکه بدون انجام تغییرات و پیشرفت‌هایی در طول سال‌ها، این شرکت هرسال قیمت پراولر را افزایش می‌داد به‌گونه‌ای که این خودرو در سال اول عرضه 38,300 دلار قیمت داشت اما دو سال بعد این قیمت به 43 هزار دلار افزایش یافت و در آخرین ماه‌های تولید هم قیمت آن به 44,600 دلار رسید.

plymouth-prowler-1997-01

این در حالی است که در همین دهه خودروهای اسپرت واقعاً فوق‌العاده‌ای مانند شورلت کوروت C5، ب‌ام‌و M5 و هوندا NSX قابل خریداری بودند. همچنین کرایسلر پیش از عرضهٔ پراولر وعدهٔ ارائهٔ خودروی بسیار خوبی را داده بود اما پس از تحویل مشخص شد که این‌گونه نیست و قیمت نسبتاً گران آن نیز مزید بر علت شد. همه از شرکتی که اواخر دههٔ 60 و اوایل دههٔ 70 خودروهای عضلانی فوق‌العاده و قدرتمندی را تولید می‌کرد انتظار بالایی داشتند اما توان پایین پراولر همه را ناامید کرد.

plymouth-prowler-1997-02

اما همه با این نظر موافق نیستند

مطمئناً پلیموث پراولر خصوصاً برای اواخر دههٔ 90 میلادی خودروی عجیبی بود و قطعاً نمی‌توان آن‌را یکی از بهترین خودروهای اسپرت دنیا دانست؛ اما کرایسلر سعی کرد خودرویی خلاقانه‌تر و متفاوتی تولید کند. خودرویی که مشابه آن در محصولات طول تاریخ گروه کرایسلر وجود نداشت. به همین دلیل درحالی‌که به‌ندرت در طول تاریخ خودروهایی واقعاً در یادها می‌مانند، این رودستر منحصربه‌فرد هرچند چندان موفق نبود اما همه آن‌را به‌عنوان خودرویی متفاوت به یاد دارند.

plymouth-prowler-1997-10

منبع: Motor1

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

15 دیدگاه

  1. ناشناس
    سوابق: (34 دیدگاه) ,

    چقدر این ماشین افتضاحه!!! یعنی هر چی آدم نگاهش می کنه، لامصب یک نکته جذاب نمی شه تو طراحیش پیدا کرد!!!

    پاسخ
      1. امپراتور لامبورگینی
        سوابق: (6183 دیدگاه) ,

        من که خوشم نیومد.

        پاسخ
        1. امپراتور لامبورگینی
          سوابق: (6183 دیدگاه) ,

          همون زمان BMW M5 e39 با اون قیافه ی محشر و منحصر به فردش تولید میشد.

    1. امپراتور لامبورگینی
      سوابق: (6183 دیدگاه) ,

      .
      این ماشین یکی از عواملی بود که طومار پلیموث رو در هم پیچید.
      من که خوشم نیومد.

      همون زمان BMW M5 سری E39 که الحق و الانصاف یکی از زیباترین طراحی های BMW در طول تاریخ بود ، با همین قیمت فروخته میشد.
      .
      با وجود اون M5 E39 واقعا حیف بود پول برای ماشین دیگه ای بدی.
      خوش به حال کسایی که اون زمان E39 خریدن و ازش لذت بردن.

      پاسخ
  2. حسین
    سوابق: (1266 دیدگاه) ,

    اتفاقا جالبه!
    فقط یک گیربکس دستی کم داره ، طراحی داخلی اش هم زیاد جالب نیس!
    میتونستن تو سال های بعد ، طراحی بیرونش رو کمی بهتر و جدیدتر بکنند!

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل KING 918
    KING 918
    سوابق: (217 دیدگاه) ,

    والا من خوشم اومد …
    سپر جلوش شبیه سبیل دو تیکه مرد های قدیمه ….
    از نزدیک اینو ببینی فکر کنم خوشت بیاد برادر ناشناس //// ( هر ماشینی از نزدیک یه دنیای دیگه س )

    پاسخ
  4. ونوم
    سوابق: (535 دیدگاه) ,

    به استثنای قیمت که برا اون موقع زیاد بوده خیلی هم خوبه من پول داشتم حتما میخریدم 250 اسب و ظاهر خاص فقط ایرادش قیمتشه

    پاسخ
  5. 1wp.ir
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    هر چی باشه منحصر به فرد و خاص هست…

    پاسخ
  6. mohammadrr
    سوابق: (102 دیدگاه) ,

    کسی هست که اینو به هوندا nsx و کروت c5 یا m5 ترجیح بده؟

    پاسخ
    1. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1731 دیدگاه) ,

      به m5 ترجیح میدم این ماشین رو

      پاسخ
    2. رامکال
      سوابق: (357 دیدگاه) ,

      من ام 5 رو به این و کوروت ترجیح میدم.
      البته هوندا ماشیناش خوبند.

      پاسخ
  7. احمد باقری
    سوابق: (4715 دیدگاه) ,

    اونقدرها هم بد نبود.

    پاسخ
  8. یاس ی
    سوابق: (156 دیدگاه) ,

    کسایی که دنبال ماشینهای خاص هستند قطعا اینو میپسندند. بالاخره ضعفهایی داره ولی خیلی خاصه.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.