حراج یک دستگاه AMC به قیمت یک میلیون دلار

این خودرو احتمالاً اولین AMC میلیون دلاری دنیا خواهد بود، بله یک AMC وجود دارد که ارزش یک میلیون دلاری داشته باشد

معمولاً در حراجی‌های خودرو نام‌هایی چون فراری، پورشه، آلفارومئو، بنتلی و مرسدس بنز دیده می‌شود اما حالا خودرویی از یکی از خودروسازان آمریکایی به حراج گذاشته شده که نام آن‌را کمتر شنیده‌ایم یعنی AMC یا آمریکن موتورز. خودروی موردنظر ما AMX/3 نام دارد. این‌ یک خودروی موتور وسط دونفره بود و آخرین محصولی بود که قصد داشت تصویر آرام و محافظه‌کارانهٔ آمریکن موتورز را تغییر دهد. تلاشی که قبلاً با مدل‌های AMX و جاولین نیز صورت گرفته بود.

1969-american-motors-amx3-105-876x535

نکته‌ای که در مورد AMX/3 جالب است این است که برای طراحی و ساخت آن چند شرکت از برترین سازندگان خودروهای اسپرت در اواخر دههٔ 60 میلادی همکاری کرده بودند به‌گونه‌ای که توسعهٔ شاسی و سیستم تعلیق آن توسط Giotto Bizzarrin صورت گرفت (کسی که برای فراری، لامبورگینی و Iso هم کار کرده بود)، مهندسی بدنه توسط ایتال‌دیزان انجام شد، مهندسی و آزمایش‌های جاده‌ای توسط ب‌ام‌و صورت پذیرفت و طراحی آن‌هم به‌وسیلهٔ AMC انجام گرفت.

سرانجام این سوپراسپرت فوق‌العادهٔ آمریکایی در نمایشگاه خودروی شیکاگوی 1970 برای اولین بار رونمایی شد. AMX/3 مجهز به یک پیشرانهٔ 390 اینچ مکعبی (6.4 لیتری) V8 ساخت AMC بود که همان‌طور که اشاره شد در میانهٔ شاسی نصب شده بود. نیروی این موتور نیز توسط یک گیربکس چهار سرعته انتقال پیدا می‌کرد.

1969-american-motors-amx3-110-876x535

آمریکن موتورز در ابتدا قصد تولید هزار دستگاه از AMX/3 را داشت اما پس از تولید تنها 5 دستگاه، پروژهٔ تولید آن به دلیل افزایش هزینه‌ها و همین‌طور تغییر قانون سپر خودروها در ایالات‌متحده لغو شد؛ بنابراین AMX/3 در حد پروتوتایپی از یک پروژهٔ جسورانه باقی ماند.

1969-american-motors-amx3-102-876x535

حال قرار است یک دستگاه از این خودروی بسیار خاص و کمیاب در حراجی Gooding که در ماه ژانویهٔ 2017 برگزار می‌گردد به حراج گذاشته شود. این خودرو که دارای رنگ بسیار زیبای مسی است، پروتوتایپی است که در مونزا مورد آزمایش قرار گرفته و توانسته به سرعتی بیش 260 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این AMX/3 چند وقت پیش در فستیوال پبل بیچ هم به نمایش درآمد.

1969-american-motors-amx3-109-876x535

پیش‌بینی می‌شود که این خودرو در حراجی آینده با قیمتی حدود 1 میلیون دلار به فروش برسد. قیمتی که برای محصولی از آمریکن موتورز بسیار زیاد به نظر می‌رسد و نشان از ارزش بسیار بالای AMX/3 دارد به‌طوری‌که می‌توان آن‌را یکی از ارزشمندترین خودروهای کلاسیک آمریکایی دانست.

1969-american-motors-amx3-104-876x535

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

22 دیدگاه

  1. Kamran cooper
    سوابق: (48 دیدگاه) ,

    نمیدونم چرا با دیدن نمای کناریش یاد چلنجر افتادم

    پاسخ
  2. ناشناس
    سوابق: (34 دیدگاه) ,

    طراحیش به نسبت زمان خودش خیلی زیبا و پیشرفته بوده.

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل Daniel
    Daniel
    سوابق: (486 دیدگاه) ,

    خیلی باحاله
    جلوش شبیه کوروت های کلاسیک و نمای عقب شبیه فورد جی تی.
    در کل فورد GT برام تداعی شد. خیلی جالبه.

    پاسخ
  4. یوسف
    سوابق: (303 دیدگاه) ,

    واقعا خیره کننده س، خطوط کناری آدم رو یاد میورا میندازه که با توجه به مهندسی بدنه توسط ایتال دیزاین این شباهت به ایتالیایی ها منطقیه

    پاسخ
  5. ونوم
    سوابق: (543 دیدگاه) ,

    260 برای اوایل دهه ی 70 خیلی عالی بوده یه سوپر اسپرت اصل طراحی هم که عالی

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Nima
      Nima
      سوابق: (972 دیدگاه) ,

      عزیز اون موقع آمریکا 330 هم داشته.

      پاسخ
      1. ونوم
        سوابق: (543 دیدگاه) ,

        بله نیما جان دوچ چارجر دیتونا با 330

        پاسخ
  6. الف.ی
    سوابق: (255 دیدگاه) ,

    ببخشید میدونم شاید سوالم مسخره به نظر میاد اما چرا بعضی خودرو ها 4 و بعضی حتی 5 پدال دارند؟البته منظورم این خودرو نبود خودرو هایی مثل مکلارن اف1جی تی آر و پورشه کررا جی تی

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Nima
      Nima
      سوابق: (972 دیدگاه) ,

      من شخصا 5 پدال ندیدم
      ولى ۴ پدال ها به ترتیب از راست به چپ میشه:
      گاز-ترمز-کلاچ-ترمز دستى(همون پایى)

      پاسخ
    2. ماسل
      سوابق: (205 دیدگاه) ,

      دوستان لطفا جواب دوستمون رو بدید من تا حالا همچین چیزی ندیدم برای همین واسه منم سواله.ممنون

      پاسخ
    3. Bavaria
      سوابق: (552 دیدگاه) ,

      دوست عزیز اون پدال سمت چپ به اصطلاح پدال مُرده هست،یعنی زمانی که احتیاج به گرفتن پدال کلاچ نیست یا در مسیر طولانی به عنوان جای پا استفاده میشه تا از گذاشتن پا روی کلاچ (که استهلاک کلاچ رو بالا میبره) یا ترمز،جلوگیری بشه
      البته ترمز دستی(پایی) هم در برخی خودروها وجود داره

      پاسخ
  7. نویدی
    سوابق: (185 دیدگاه) ,

    شبیه قایقه!
    خوب شد قانون سپر خودروها رو تصویت کردن،به عابر پیاده بزنه پاشو قطع میکنه.

    پاسخ
    1. یه بنده خدا
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      آره
      تصادف های این حتما به صورت پارگی عابر رخ میده
      خخخخخخخخ

      پاسخ
  8. علیرضا .م
    سوابق: (55 دیدگاه) ,

    سازه خاصی هستش . از خاص بودنش خوشم میاد .

    پاسخ
  9. Parker
    سوابق: (7729 دیدگاه) ,

    AMC = سازنده ی نخستین کراس اوور.

    این رو از Ali nova یاد گرفتم.

    پاسخ
  10. احمد باقری
    سوابق: (4715 دیدگاه) ,

    در زمان خودش، واقعا طراحی خیلی خوبی داشت.

    پاسخ
  11. سعید
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    از این خبر ها بیشتر قرار بدید

    پاسخ
  12. یه بنده خدا
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    وای عجب ماشینیه
    خیلی خوشگل و جسور و چشم نوازه
    از بغل مثل لامبورگینی میورا هست
    از جلو مثل کوروت
    از عقب مثل فورد جی تی
    واقعا زیباست

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.