سایر خودروهای آمریکایی

به بهانه پنجاهمین سالگرد تولد شلبی کبرا دیتونا; نیم قرن افعی بودن

و شلبی کبرا متولد شد. درست پنجاه سال پیش در چنین روزهایی یکی از برترین گونه‌های شلبی پا به عرصه حیات نهاد! این کوپه دو در و اسپرت تنها یک خودرو افتخارآفرین در مسابقات دیتونا ۱۹۶۵ نیست بلکه پیام‌آور فلسفه شلبی در ساخت یک جی تی واقعی است. این خودروی تاریخ‌ساز یکی از اولین ماشین‌هایی است که در طراحی آن از کامپیوترهای پیشرفته استفاده شد. نقل است که کارول شلبی بزرگ زمانی در ستایش این مدل گفت: شلبی اینجاست تا فورد GT 40 را بسازد. ما اینجاییم تا AC کبرا ۴۲۷ را بسازیم اما مهم‌ترین کار ما قطعاً ساخت شلبی دیتونا کوپه بوده و خواهد بود.

Shelby American Cobra Daytona Coupe
Shelby American Cobra Daytona Coupe
درباره این مدل حرف‌وحدیث بسیار است اما گویا این GT با یک بودجه معمولی و در پی یک ضرب‌الاجل فوری ساخته و پرداخته شد. پیتر بروک طراح بدنه این مدل در سال ۱۹۶۴ آنرا طراحی کرد. همه ۶ نمونه تولیدی آن به‌وسیله دست و به‌صورت ویژه ساخته شدند. همین خودرو بود که بعدها و با مهندسی مجدد فورد، به خودروی افسانه‌ای GT40 تبدیل شد و در مسابقات ۲۴ ساعته لمان به مقام قهرمانی رسید.

Shelby American Cobra Daytona Coupe
Shelby American Cobra Daytona Coupe
شلبی با ورود به مسابقات موتور ریسینگ در بریتانیا و عرضه ۶ عدد از مدل کوپه دیتونا توانست برای تیم‌های تری کولر فرانسه و اسکودریا فیلیپنتی سوییس مسابقه دهد و عناوین بسیاری کسب کند. این خودرو در آن سال‌ها در مسابقات متعددی ازجمله لمانز، ایمولا، سبرینگ، دیتونا، مونزا، گودوود و نورنبرگ رینگ و دورهای ۵۰۰، ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ کیلومتری و مسابقات ۱۲ و ۲۴ ساعته شرکت کرد و مقام نخست مسابقات جهانی خودروهای اسپرت FIA را نیز به‌دست آورد.

Shelby American Cobra Daytona Coupe
Shelby American Cobra Daytona Coupe
حال شلبی به مناسبت پنجاهمین سالگرد تولید این مدل قصد دارد تا به تعداد ۵۰ دستگاه از گونه کبرا دیتونا را بسازد تا ادای دینی باشد به کسانی که در طول نیم قرن در کنار شلبی و مهندسان این شرکت بوده‌اند. شش نمونه اولیه این مدل به‌مثابه رؤیایی دست‌نیافتنی امروزه از گران‌قیمت‌ترین خودروهای جهان هستند و هریک چند میلیون دلار قیمت دارند. در آن نمونه شلبی با استفاده از نقشه کلی کوپه AC Cobra که رودستری سریع‌السیر بود کبرای دیتونا را ساخت و در کنار کارول شلبی فقید، سه مهندس به نام‌های باب نگستاد، پیتر بروک و جیم پرایس در روند ساخت افسانه شلبی کوپه دیتونا مهم‌ترین نقش را داشتند.

Shelby American Cobra Daytona Coupe
Shelby American Cobra Daytona Coupe
جو کانوی مدیرعامل شلبی درباره این حرکت گفته است: در ۱۹۶۵ شلبی دیتونا کوپه توانست تا یکی از خودروهای افسانه‌ای فراری یعنی ۲۵۰ جی تی او را شکست دهد و در پیست میلستون کسب افتخار کند. حالا دوباره این افسانه بازگشته تا خاطرات را زنده کند.

Shelby American Cobra Daytona Coupe
Shelby American Cobra Daytona Coupe
شلبی دیتونای کوپه قرار است در دور جدید تولیدمحدود بازسازی اصیلی از نمونه ۱۹۶۵ دیتونا کوپه باشد. شلبی دیتونا در دو نوع بدنه آلومینیومی و فایبرگلاس ساخته خواهد شد. مهندسان شلبی برای سال ۲۰۱۶ از موتور و ترمزهای قدرتمند و چارچوب بدنه‌ای مقاوم‌تر نسبت به نمونه قدیمی استفاده کرده اند. لیستی از رنگ‌های متنوع در دسترس خریداران است تا از بین آنها دست به انتخاب بزنند. اگرچه تصاویری از داخل و طراحی درون شلبی دیتونا در دسترس نیست اما شلبی اعلام کرده است داشبورد و بخشی از فرمان دیتونا از جنس چوب گران‌بها است و صندلی‌ها نیز به پوشش چرم مشکی و باکیفیتی مجهز شده‌اند.

Shelby American Cobra Daytona Coupe
Shelby American Cobra Daytona Coupe
شلبی برای دیتونا کوپه از یک شاسی لوله‌ای و سیستم تعلیق تخت (Leaf) استفاده کرده است. چرخ‌های دورسفید ۱۵ اینچی و باله عقب اورجینال دیتونا زینت‌بخش این مدل افسانه‌ای است. موتور این خودرو یک نمونه ۵ لیتری است و قیمت‌گذاری مدل‌های آن در دو نوع بدنه فایبرگلاس و بدنه آلومینیومی انجام می‌گیرد. این شلبی افسانه‌ای با بدنه فایبرگلاس قیمتی برابر با ۱۷۹ هزار دلار خواهد داشت و در صورت استفاده از بدنه آلومینیومی قیمتش به ۳۴۹ هزار دلار خواهد رسید. این دو مدل در نوع موتور نیز تفاوت‌هایی با هم خواهند داشت که احتمالاً بر روی نمونه آلومینیومی شاهد یک موتور V8 قدرتمندتر باشیم. همه ۵۰ نمونه این خودرو اکنون فروخته شده و خریداران بی‌صبرانه منتظر تحویل گرفتن خودروهای خود هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. farzad

    ۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (180 ديدگاه)

    چند وقت پیش مستندشو نشون میداد اینارو ساخته بودن واسه روکم کنی فراری با اینکه عاشق فراریم ولی بنظرم یه جورایی موفقم شدن

    موافقم 4
    مخالفم 0
  2. KAVEH

    ۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (91 ديدگاه)

    بعد ۵۰ سال اومدن ۵۰ دستگاه از این خودرو بسازن اونم افتخاری
    کشور ماهم خودروهای ۱۹۸۸ فرانسه رو افتخاری میسازه و رو ما امتحان میکنه ببینه خوب کار میکنن یا ن…
    ای خدااااا
    فک کنم ما تا بخوایم ب موقعیت الان خودروسازی اروپا برسیم قیامتم تموم شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهدی

    ۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    خیلی محشره تو بازی run این ماشین به ادم حس خاصی میداد .
    هندلینگش فوق العاده اس.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. نوید

    ۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    عکس دوم عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. RETOLEX

    ۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    یه چیزی بیشتر از اسطوره هست

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. رضا

    ۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    مگه چقد از آلومینیوم استفاده میکنن که 170هزارتا به قیمتش اضافه میشه
    با این قیمت میشه چندین تن آلومینیوم خرید :-)

    موافقم 3
    مخالفم 0
  7. AHMADREZA

    ۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    چقدر پشتش زشته

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. ALL CARS

    ۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (467 ديدگاه)

    سلام جناب محمدحسین شاوردی
    ممنونم بخاطر مطالب امروزتون : به بهانه پنجاهمین سالگرد تولد شلبی کبرا دیتونا; نیم قرن افعی بودن

    وقدم نورسیده مبارک. از آواتار جدیدتون پیداست پدر شدین :) :) :)

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمدحسین

      ۲ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (109 ديدگاه)

      سلام. عرض ادب دوست خوبم… لطف دارید همیشه
      نخیر :-) کو تا پدر شدن

      بنده جدیدا دایی شدم :-) :-)

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. ALL CARS

        ۲ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (467 ديدگاه)

        پس پیوستنتون به جمع ما دایی هارو بهتون تبریک میگم

        بازززم مبارک باشه :) :) :)

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. محمدحسین

          ۲ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (109 ديدگاه)

          ممنونم … :-)

          موافقم 1
          مخالفم 0
  9. من یه پرندم .....

    ۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (19 ديدگاه)

    اون چندتا نقظه قرمز پشتش چیه؟؟؟
    اهان چراغاشه؟؟؟؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا