کانسپت‌های فراموش‌شده: ساب 9X

نام ساب 9X
معرفی نمایشگاه فرانکفورت 2001
ترکیب موتور جلو
پیشرانه 3 لیتری V6 توربو
قدرت 300 اسب بخار
گشتاور 410 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ

این کانسپت یک سال پس‌ازاینکه ساب به‌طور کامل تحت مالکیت جنرال موتورز قرار گرفت معرفی شد. کانسپت 9X برداشتی سوئدی از ایدهٔ ترنسفورمرز بود چراکه این خودرو می‌توانست به چهار سبک مختلف کوپه، رودستر، استیشن و پیک‌آپ تغییر شکل دهد؛ بنابراین ساب کانسپت 9X را به‌عنوان یک خودروی اسپرت چهاربعدی که مخالف شیوهٔ مرسوم صنعت خودروسازی بود معرفی کرد.

saab-9x_concept_car-2001-1024-0c

ساب 9X دارای دو پانل شیشه‌ای الکتریکی بود که آن‌را از یک کوپهٔ 2+2 به یک رودستر تبدیل می‌کرد بدون آنکه نیازی به گذاشتن پانل‌ها در خانه باشد چراکه محلی در خودرو برای قرارگیری آن‌ها پیش‌بینی شده بود. بُعد چهارم و آخر این کانسپت، پیک‌آپ بود به‌گونه‌ای که فضای بار عقب با استفاده از یک کف کشویی متعلق به مدل 5-9 استیشن، گسترش میافت اما نیازی به اضافه شدن سقف نبود چراکه درِ عقبی خودرو به سمت پایین باز می‌شد و 9X کاملاً به یک وانت واقعی تبدیل می‌شد.

saab-9x_concept_car-2001-1024-1f

اما 9X علاوه بر اینکه کانسپتی با ابعاد شخصیتی مختلف بود، به لطف یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توربوشارژ با 300 اسب بخار قدرت و 410 نیوتن متر گشتاور، خودرویی اسپرت هم محسوب می‌شد. همچنین با وجود پیچیدگی‌های ساختاری و سیستم چهارچرخ محرک، وزن آن تنها 1330 کیلوگرم بود.

ساب در زمان معرفی کانسپت 9X اعلام کرد که این خودروی نامتعارف می‌تواند در 5.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست یابد که شتاب سریعی محسوب می‌شود. حداکثر سرعت آن نیز روی 250 کیلومتر در ساعت به‌صورت الکترونیکی محدود شده بود.

حدود دو هفته پس از رونمایی و اولین نمایش عمومی کانسپت 9X گزارش‌هایی در مورد برنامهٔ ساب جهت عرضهٔ نسخهٔ تولیدی آن منتشر شد و گفته می‌شد که ازلحاظ ظاهری تقریباً با نسخهٔ کانسپت بدون تغییر خواهد بود اما متأسفانه این اتفاق روی نداد.

saab-9x_concept_car-2001-1024-22

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

7 دیدگاه

  1. madjid911 gt2
    سوابق: (6200 دیدگاه) ,

    SAAB 😥😥😥
    یک دنیا افسوس …
    سال 2012 برای این شرکت، پایان کار بود و برای ما، آغاز یک دلتنگی بزرگ …
    من همیشه به احیای این برند امیدوار بودم و هستم.
    خودروسازان سوئدی هیچ وقت شکست رو قبول نمیکنن.
    مثل ولوو، داره تلاش میکنه خودش رو از زیر بار اسم Geely بکشه بیرون و این تلاش ، واقعا ستودنی هست .

    پاسخ
  2. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (686 دیدگاه) ,

    عجب چیز جالبی 😉

    پاسخ
  3. ASTON
    سوابق: (101 دیدگاه) ,

    باورتون نشه شاید اما تو یکی از قسمتهای تاپ گیر به طور کامل در مورد این برند محبوب و فوق ایمن حرف زد من گریه میکردم که بخش خودرو سازی این شرکت به طورر کامل تعطیل شد اما هنوز امید داشتم و اخبارش رو دنبال میکردم و یادم هست که به یه شرکت مالی دولتی یا همچین چیزی واگذار شد اما دیگه خبری ازش نشد

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل حامد
    حامد
    سوابق: (120 دیدگاه) ,

    خدا بیامرزه ساب رو. روی یه سیستم رانندگی باسیم (بدون فرمان) کارمی کرد که خیلی جلوتر از زمان خودش بود. drive by wire یه چیزی شبیه به fly by wire هست که تو جنگنده های مدرن مثل F22 و ساب گریپن و… پیدا میشه
    http://www.saabplanet.com/saab-9000-drive-by-wire-1992/

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4715 دیدگاه) ,

    ایده خیلی خوبی در اون زمان بود.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.