سایر خودروهای اروپایی

یادی از راکت سبک وزن LCC

در سال ۱۹۹۱ گوردون موری (طراح اتومبیل افسانه‌ای مک لارن F1) و کریس کرافت شرکت LCC (مخفف Light Car Company) را در انگلستان باهدف تولید اتومبیل‌های اسپرت سبک تأسیس نمودند؛ اما این شرکت تنها یک مدل اتومبیل بانام راکت تولید نمود و پس از تولید فقط ۵۵ دستگاه از این اتومبیل تولید آن در سال ۱۹۹۸ متوقف شد و شرکت نیز به کار خود پایان داد؛ اما این اتومبیل تمام قوانین ساخت سوپر اسپرت‌ها را بازنویسی نمود چراکه نشان داد می‌توان لذت رانندگی با یک سوپر اسپرت را بدون نیاز به موتورهای بزرگ و پرمصرف ۵۰۰ اسب بخاری تجربه نمود. فرمول ساخت آن نیز ساده بود؛ بدنه‌ای سبک‌وزن بعلاوه یک پیشرانه کوچک موتورسیکلت.

LCC Rocket
LCC Rocket
برای ساخت این اتومبیل تا حد زیادی از اتومبیل‌های فرمول ۱ الهام گرفته شد به‌طوری‌که نه‌تنها ظاهر آن با کابین راننده باز و چرخ‌های بدون گلگیر (Open Wheel) شبیه به اتومبیل‌های فرمول ۱ بود بلکه ساختار شاسی آن نیز با الهام از آن اتومبیل‌ها ساخته‌شده بود و موتور نیز همانند اتومبیل‌های فرمول ۱ پشت سر راننده نصب‌شده بود. برای هرچه سبک‌تر شدن اتومبیل شاسی آن از نیکل و برنز ساخته و توسط پنل های داخلی آلیاژی و پنل های خارجی از جنس فایبرگلاس پوشش داده شد.

LCC Rocket
LCC Rocket
این اتومبیل که ظرفیت حمل دو نفر را به‌صورت ۱+۱ با چیدمان منحصربه‌فرد پشت سر هم داشت، درواقع بر اساس لوتوس ۷ شکل‌گرفته بود و از پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۱ لیتری ساخت یاماها که در موتورسیکلت یاماها FZR1000 بکار می‌رفت نیرو می‌گرفت. این پیشرانه که در هر سیلندر ۵ سوپاپ داشت، قادر بتولید ۱۴۵ اسب بخار قدرت در دور موتور خیره‌کننده ۱۰۵۰۰ دور در دقیقه و ۱۰۴ نیوتن متر گشتاور در ۸۵۰۰ دور در دقیقه بود. قدرت این پیشرانه توسط گیربکس ۵ سرعته سکوئنشال یاماها توسط دیفرانسیل لغزش محدود به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد؛ اما چون این گیربکس متعلق به موتورسیکلت بود دنده‌عقب نداشت و به همین دلیل برای به‌کارگیری در LCC Rocket دنده‌عقب به آن اضافه گردید.

LCC Rocket
LCC Rocket
این اتومبیل فقط ۳۷۰ کیلوگرم وزن داشت و از نسبت قدرت به وزن فوق‌العاده خوبی برخوردار بود. به همین دلیل هندلینگ عالی و چابکی بالایی داشت به‌طوری‌که ظرف ۴.۹ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. فرمان راکت نیز بدون استفاده از سیستم‌های کمکی بسیار نرم و سریع بود.

LCC Rocket
LCC Rocket
برای مهار کردن چنین موشک چموشی قطعاً ترمزهای قدرتمندی نیاز بود به‌طوری‌که ترمزها در هر چهارچرخ دیسکی خنک شونده با کالیپرهای برمبو در جلو با ۴ و در عقب با ۲ پیستون داشتند. راکت با هندلینگ عالی و شتاب بالا لذت رانندگی فوق‌العاده‌ای داشت و به‌جز اتومبیل‌های فرمول ۱، هیچ اتومبیلی قابل قیاس با آن نبود حتی کاترهام ۷؛ اما به دلیل استفاده از مواد گران‌قیمت در ساخت آن جهت کاهش وزن، قیمت بالایی داشت و نتوانست درفروش با کاترهام و وستفیلد رقابت کند.

LCC Rocket
LCC Rocket
جدول مشخصات فنی

موتور ۴ سیلندر خطی
حجم موتور ۱۰۰۲ سی‌سی
قدرت ۱۴۵ /۱۰۵۰۰ اسب بخار/دور در دقیقه
گشتاور ۱۰۴ /۸۵۰۰ نیوتن متر/دور در دقیقه
تعداد سوپاپ ۲۰ عدد
نسبت قدرت به وزن ۳۹۰ اسب بخار/تن
حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر در ساعت
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۴.۹ ثانیه
طول، عرض، ارتفاع ۳۵۱۸/۱۶۰۰/۹۱۴ میلی‌متر
وزن خالص ۳۷۰ کیلوگرم
ظرفیت باک سوخت ۲۵ لیتر
مصرف سوخت ۱۲.۴ لیتر/۱۰۰ کیلومتر
LCC Rocket
LCC Rocket

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. احمد باقری

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    در نوع خودش، غولی بوده، ولی همیشه باید قیمت رو هم مد نظر داشت تا بشه فروش موفقی داشت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. بهنام طیبی

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    با این قیافه اش چه شتاب توپی داره.شتابش مثل مازراتی 4700 سی سی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. بهنام طیبی

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    با این قیافه اش چه شتاب توپی داره.
    شتاب پانامرا و مازراتی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا