سایر خودروهای اروپایی

کانسپت شهری فوق‌بهینه شِل و گوردون موری

«شِل» در همکاری با «گوردون موری» افسانه‌ای، از یک نسخه پیشرفته‌تر از کانسپت خودروی شهری T25 رونمایی کرده که ترکیبی مناسب از راندمان و پایداری را در خود دارد. این خودروی مفهومی نسبتاً باریک و بلند، محصول ذهن خلاق طراح مک‌لارن F1 و رئیس «گوردون موری» است؛ کسی که توجهش را از سوپرماشین‌ها به قابلیت‌های ممکن برای یک خودروی شهری معطوف کرده است. این کانسپت جدید «شِل» به‌نوعی یک بازنگری نسبت به مدل T25 که در سال ۲۰۱۰ معرفی شده، محسوب می‌شود.

Gordon Murray, Shell Concept Car, Hidehito Ikebe and Bob Mainwar
Gordon Murray, Shell Concept Car, Hidehito Ikebe and Bob Mainwar
مطابق گفته «شل»، بخش زیادی از راندمان فوق‌العاده در این کانسپ به «مهندسی ترکیبی» برمی‌گردد که در توسعه بدنه، طراحی موتور و سایر قسمت‌ها به کار گرفته شده است. موتور کوچک بنزینی ۳ سیلندر در این خودرو، با سرعت ۷۲ کیلومتر بر ساعت، مصرف سوختی معادل ۲/۶۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد؛ موضوعی که بیشتر ناشی از وزن فوق‌العاده کم در ساختار خودرو است. این کانسپت تنها ۵۵۰ کیلوگرم وزن دارد. همچنین شل از توسعه روغن روان‌کننده ویژه برای این کانسپت شهری خبر داده که ۵ درصد در راندمان بهتر مصرف سوخت نقش داشته است.

Shell Concept Car_Side Angled, Door Up

Shell-Concept-Car-from-above-door-up

Shell Concept Car_Profile

Shell-Concept-Car-technical-diagram

Shell Concept Car
کانسپت شل به لطف روش‌هایی که در ساخت آن به کار گرفته شده، میزان «انرژی اولیه» برای تولید وسیله نقلیه را نسبت به مدل‌های دیگر شهری تا ۳۴ درصد کاهش داده است. این در حالی است که اگر میزان این انرژی اولیه را با خودروهای بزرگتر مقایسه کنیم، این اختلاف به ۵۰ درصد برای خودروهای خانوادگی کوچک و ۶۹ درصد برای شاسی‌بلندهای معمولی می‌رسد.

Shell Concept Car DashboardShell Concept Car Side Angled, Door Up
این کانسپت کوچک ۳ سرنشینه با استفاده از فیبرکربن بازیافتی و یک سری از قطعات چاپ سه‌بعدی، سطح وزنی خود را پایین نگاه داشته است. به گفته «شِل»، اگر این کانسپت به مرحله تولید راه پیدا کند، به اندازه یک‌چهارم هزینه تولید یک خودروی معمولی ساخته‌شده از فولاد، هزینه خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. یاسین

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    با سپاس از آقا مسعود!سلام.
    خخخخ!چه ژیگول هستش!نه بابا ای صدف رویال داچ شل یه تکونی به خودش داد و حتما بورن به خودش گفته،بذا ببینیم ما این همه طلای سیاه رو پاستوریزه کردیم!کیا خریدار این کالاهای ما هستن.بعد اومده تو خیابون دیده و گفته ای دل غافل یعنی ما از سایپا که دست چنگیز خان مغول و هشت سال دفاع مقدس تو کشته و شهیدو زخمی بسته!:-( کمتریم!کجایی هالیدی؟مک لارن هست کم نیست که.طراحیش فوق العاده هست و امیدوارم یه فکری به حال صدای موتورش کرده باشه!البته پوشش لاستیکای عقبش آدم یاد خودروهای کلاسیک میندازه!ای کاش به جای بدهی اینا رو به ملت می دادن تاشاید بعضیا یه تکونی به خودشون بدن!زهی زهی!خیال باطل در سر می پرورانم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حسین

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    اگر تک نفره باشه که به نظر هست الزاما خودرو خوبی نیس! وقتی خودرو 4 نفره ، دوبرابر این مصرف می‌کنه پس در بعضی مواقع اون بهتره! و کم مصرف تر!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Pooyan

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (37 ديدگاه)

      توی توضیحات نوشته سه سرنشینه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. بهنام طیبی

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    چه باحال

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    خیلی کارتونی شده، این سه سرنشین هم مسلما باید سرنشین های باریک و کوچولویی باشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. علیرضا4225

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (132 ديدگاه)

    به نظرم کارایی اسمارت رو نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. آرش

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (60 ديدگاه)

    من که نفهمیدم و گمونم مترجم هم معنی دقیق کلمه “انرژی اولیه” تو جمله زیر را متوجه نشده: “میزان «انرژی اولیه» برای تولید وسیله نقلیه را نسبت به مدل‌های دیگر شهری تا ۳۴ درصد کاهش داده است.” به نظر کلمه کلیدی هم می آد چون تو پاراگراف بعد بازم به عنوان یه مزیت این خودرو روش تأکید شده. شاید شاید منظورش “هزینه اولیه” ساخت خودرو باشه یه چیزی تو مایه های هزینه ثابت.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا