ام وی ام MVMخودروهای چینیسایر خودروهای داخلی

گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو

می‌گویند در عصر قاجار، زمانی که اولین بالون توسط اروپایی‌ها به ایران وارد شد مردم که تا به آن زمان چنین چیزی را ندیده بودند، حیرت‌زده و متعجب به بالون نگاه می‌کردند و می‌گفتند که “فیل هوا کرده‌اند!”. از آن زمان عبارت “فیل هوا کردن” برای توصیف انجام کار بزرگ به کار می‌رود؛ اما در این روزها هرکس که از نزدیکی نمایشگاه بین‌المللی مشهد عبور کند، دو بادکنک غول‌آسا را مشاهده خواهد کرد که بر فراز سالن عطار افراشته شده‌اند و آرم مدیران خودرو و MVM را به نمایش می‌گذارند. همین مسئله عبارت فوق را برای ما تداعی کرد. پس وقت آن رسیده تا ببینیم مدیران خودرو چه چیزی برای نمایش در نمایشگاه مشهد با خود آورده بود.

چری تیگو 5
چری تیگو ۵ با جلوپنجره مشابه رنجروور
بدون شک مهم‌ترین و پر سر و صداترین محصول این روزهای مدیران خودرو، چری تیگو ۵ است. تیگو ۵ یک SUV از شرکت چری است که قرار است برخلاف سایر محصولات این شرکت که با برند MVM در ایران به فروش می‌رسند، با همان برند چری وارد بازار ما شود. با توجه به این امر به نظر می‌رسد که مدیران خودرو به‌خوبی می‌دانند محصولات برند ام‌وی‌ام در بین عامه مردم و کارشناسان به برندی ارزان‌قیمت و نه‌چندان باکیفیت مشهور هستند و درنتیجه می‌خواهند متفاوت بودن این محصول با سایر محصولات پیشین را نشان دهند.

چری تیگو 5
چری تیگو ۵
البته حقیقتاً تیگو ۵ تفاوت‌های بسیاری از نظر طراحی، کیفیت ساخت، ایمنی و امکانات با سایر محصولات مدیران خودرو دارد. طراحی این خودرو که توسط تیم طراحی بین‌المللی چری، متشکل از جیمز برایان هوپ (طراح ارشد سابق دایملر-کرایسلر)، هانکان ساراچوغلو (طراح ارشد سابق پورشه) و سرجیو لوریریو (طراح سابق بنز و BMW) انجام شده است، یکی از بی‌نقص‌ترین طراحی‌ها در بین خودروهای چینی است. چه در نمای داخل و چه در نمای بیرون می‌توان این خودرو را مدرن و جذاب دانست. این خودرو همچنین موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP شده است و مدیران خودرو آن‌قدر به این محصول مطمئن است که آن را ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی می‌کند که عددی بی‌نظیر در بین خودروهای مونتاژی است. علاوه بر طراحان بین‌المللی، در ساخت تیگو ۵ از قطعات برندهای بزرگ قطعه ساز جهان نیز استفاده شده است. بوش، Valeo، Sachs، Nexteer، Johnson Controls و … بخشی از این برندها هستند.

چری تیگو 5
چری تیگو ۵
البته در کنار این تفاوت‌ها، تیگو ۵ شباهت‌های زیادی هم با محصولات قبلی چری دارد. برای مثال موتور این خودرو همان موتور ۲ لیتری است که در ام‌وی‌ام X33 و ۵۳۰ و ۵۵۰ به کار رفته بود. این موتور قابلیت تولید ۱۳۸ اسب‌بخار توان و ۱۸۲ نیوتن‌متر گشتاور را دارد و با یک گیربکس CVT همراه شده است تا از نظر فنی بتوان تیگو ۵ را بسیار نزدیک به X33 و ۵۵۰ دانست.

چری بر روی این محصول سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده و بسیار به آن دل‌بسته است. به همین دلیل هم آن را در بازار بسیار رقابتی کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز عرضه کرده تا آن را در برابر رقبای قدرقدرتش بسنجد.

در سال ۲۰۱۲ چری با همکاری جگوار لندروور انگلستان شرکت مشترکی ایجاد کردند تا علاوه بر مونتاژ خودروهای لندروور، امور مربوط به ساخت قوای محرکه و تحقیق توسعه مشترک را نیز بر عهده گیرد. به مناسبت همین همکاری نسخه‌ای از تیگو ۵ با فیس‌لیفتی شامل جلوپنجره رنج‌روور در نمایشگاه حاضر بود تا نشان از عزم چری برای نزدیک شدن به استانداردهای رنج‌روور باشد.

هنوز در مورد اینکه این خودرو چه زمانی به بازار خواهد آمد و چه قیمتی خواهد داشت اظهارنظری نشده است؛ اما قطعاً این خودرو به صورت مونتاژ داخل خواهد بود و قیمتی زیر ۱۰۰ میلیون تومان خواهد داشت که با این حساب رقیب مستقیم هایما S7 ایران‌خودرو خواهد بود.

اما تیگو ۵ تنها خبر مدیران خودرو برای نمایشگاه مشهد نبود. ام‌وی‌ام ۱۱۰ جدید نیز خودرویی بود که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده بود. ام‌وی‌ام ۱۱۰ جزو اولین و ماندگارترین خودروهای چینی بازار ما است که سال‌ها بدون تغییر مونتاژ می‌شد و نیاز به تغییر در آن کاملاً احساس می‌شد. البته در کشور ما که خودروسازان عادت دارند که خودروها را چندین سال و حتی چندین دهه پیاپی بدون کوچک‌ترین تغییری مونتاژ کنند، عرضه مدل‌های فیس‌لیفت و نسل‌های جدید یک اتفاق نادر محسوب می‌شود. درواقع خودروسازان بخش خصوصی با عرضه مدل‌های به‌روز و طرح‌های فروش متنوع قصد دارند سهم خود را در بازار افزایش دهند. در حالی که خودروسازان بخش دولتی به دلیل وجود انحصار در بازار نیازی به این قبیل کارها نمی‌بینند.

MVM 110S
MVM 110S
اما ام‌وی‌ام ۱۱۰ جدید که با نام ۱۱۰s شناخته می‌شود، ظاهری فانتزی تر و به‌روزتر از مدل قبلی دارد. این خودرو در همه نماها دچار تغییر شده و به نظر می‌رسد که با رنگ‌بندی جذاب و طراحی فانتزی جوانان و بانوان را هدف‌گذاری کرده است. نمای عقب این خودرو کاملاً دستخوش تغییر شده و دستگیره درب‌های عقب نیز تغییر مکان داده است. غیر از این‌ها کابین خودرو نیز تغییرات مثبت زیادی داشته است و در بسیاری از بخش‌ها رنگ آبی فیروزه‌ای دیده می‌شود.

MVM 110S
MVM 110S
MVM 110S
MVM 110S
اما چیزی که در مورد ام‌وی‌ام ۱۱۰ جدید بیش از هر چیز حائز اهمیت است این است که این خودرو در دو مدل بنزینی و تمام برقی عرضه خواهد شد؛ بنابراین ام‌وی‌ام ۱۱۰ برقی اولین خودروی برقی ساخت داخل خواهد بود و همین مسئله می‌تواند ۱۱۰ را به خودرویی تاریخ‌ساز بدل سازد. ام‌وی‌ام ۱۱۰ شاید بهترین خودروی برقی نباشد، اما اولین خودروی برقی کشور ماست و خودرویی است که باب خودروهای برقی در کشور ما باز خواهد کرد. البته در مورد قیمت و زمان عرضه این خودرو به بازار خبر دقیقی در دسترس نبود و نماینده مدیران خودرو گفت که برای اخذ مجوزهای لازم برای این خودروی برقی ممکن است بیش از یک سال زمان لازم باشد.

اما در مورد مدل بنزینی هم لازم به ذکر است که این مدل در دو تیپ استاندارد و راحت (comfortable) عرضه خواهد شد هر دو آن‌ها از نظر قوای محرکه کاملاً با ام‌وی‌ام ۱۱۰ فعلی مشابه هستند و فقط کمی در امکانات رفاهی تفاوت دارند. در مورد قیمت دقیق ۱۱۰ جدید نیز هنوز اطلاعات دقیقی موجود نیست اما قطعاً قیمت آن زیر ۳۰ میلیون تومان خواهد بود.

نکته جالب توجه دیگر در غرفه مدیران خودرو حضور یک دستگاه ۵۵۰ و یک دستگاه X33 مخصوص پلیس بود. این خودروها برای استفاده پلیس دچار تغییراتی شده بودند. از جمله در مدل ۵۵۰ بین صندلی عقب که محل قرارگیری متهمان است با صندلی‌های جلو حفاظ قرار داده شده بود و مجهز به بی‌سیم پلیس شده بود. به گفته مسئول غرفه هنوز تصمیم خاصی برای استفاده از این خودروها در ناوگان نیروی انتظامی گرفته نشده است و هدف از نمایش این مدل‌ها دریافت بازخورد مردم نسبت به آن‌هاست. همان‌طور که همه می‌دانیم در دوره‌های اسبق با هدف افزایش اقتدار و توانمندی‌های نیروی انتظامی، آخرین مدل‌های مرسدس بنز E و C کلاس جهت استفاده در ناوگان نیروی انتظامی خریداری گردید و این خودروها تا به امروز یکی از سمبل‌های نیروی انتظامی بوده است؛ اما در حال حاضر… بگذریم. به‌هرحال هر چه که هست اصلاً بعید نیست که در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد گشت زدن مأموران زحمتکش نیروی انتظامی با خودروهای ام‌وی‌ام باشیم.

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم خودروسازان بخش خصوصی قصد دارند با ایجاد تغییرات و به‌روزرسانی مدل‌های خود، سهم خود از بازار را افزایش دهند. به همین دلیل در نمایشگاه اثری از مدل‌های قدیمی‌ ام‌وی‌ام نبود و مدل‌های ۵۵۰ و ۳۱۵ جدید به‌طور کامل جای ۵۳۰ و ۳۱۵ را گرفته بودند. به گفته مسئول غرفه مدیران خودرو دیگر برنامه‌ای برای تولید مدل‌های ۵۳۰، X33 قدیم و ۳۱۵ قدیم وجود ندارد و همه این مدل‌ها با نمونه‌های جدید جایگزین شده‌اند.

ادامه دارد…

گزارش و تصاویر: مهندس علیرضا رحیقی

  1. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد (قسمت اول)
  2. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: کرمان‌موتور پیشگام در افزایش قیمت
  3. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: مدیران‌خودرو
  4. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: شمشیرهای از رو بسته سوبارو
  5. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: شوالیه وارد می‌شود!
  6. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: ماجراجویان کره‌ای
  7. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودرو مشهد: گروه بهمن سوار بر قطار گرانی
  8. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: خودروسازان راین
  9. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: سایپا
  10. گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد: قسمت پایانی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. رامین

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (16 ديدگاه)

    مسئولان خودرویی ما فقط به فکر پرکردن جیبشان و محکم کردن پستهایشان هستند وکاری به آینده ایران وجوانان ندارند کشوری که زمانی خودرو های روز تولید میکرده و همین کشور چین و کره آرزوی مارا میکردند…..

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا