مشخصات فنی زانتیا

سیتروئن زانتیا Xantia خودرویی محبوب است که سالها در سایپا مونتاژ می شود و بعلت خصوصیات اسپرت ، چابکی، راحتی، سیستم تعلیق منحصر به فرد و کیفیت آن  مورد استقبال خوبی قرار گرفته است. با این حال این خودرو سالهاست که در کمپانی سیتروئن از رده خارج شده است.

سیتروئن زانتیا

مشخصات فنی و لیست تجهیزات زانتیا مدل SX۲۰۰۰

1. ترمزهای دیسکی برای چهار چرخ، مجهز به تهویه در چرخ‌های جلو
2. قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو در جاده‌های هموار و ناهموار و تعویض آسان چرخها
3. تنظیم اتوماتیک ارتفاع خودرو بر اساس توزیع بار و وزن سر نشین
4. سیستم اتوماتیک قطع کننده سوخت هنگام حادثه
5. سوئیچ مجهز به کنترل از راه دور همراه با سیستم کد خوان الکترونیکی (سیستم ضد سرقت خودرو)
6. قفل ایمنی مخصوص کودک
7. فرمان هیدرولیکی با امکان تنظیم ارتفاع غربیلک فرمان در چهار نقطه
8. کیسه هوای ایمنی راننده
9. کیسه هوای ایمنی سرنشین جلویی
10. سوئیچ کنترل کیسه هوای سر نشین
11. تهویه مطبوع با قابلیت تنظیم دستی و اتوماتیک برای دمای داخل خودرو (سرما و گرما) هوشمند
12. مجهز به سیستم آئینه‌های جانبی برقی، تاشو و گرمکن آینه
13. ضربه گیرهای جانبی دربهای جلو و عقب برای ایمنی سرنشینان در تصادفات جانبی
14. کمربندهای ایمنی سرنشین مجهز به سیستم هوشمند در مقابل ضربات دارای سیستم جمع‌کننده انفجاری
15. زیر آرنجی مرکزی و بالشتک تاشو صندلی عقب برای قرار دادن چوب اسکی و دسترسی سرنشینان به صندوق عقب
16. نمایشگر دیجیتالی دمای خارج خودرو ساعت، کیلومتر شمار
17. با شش بلندگو با امکان کنترل از روی فرمان RDS مجهز به رادیو با امکان سی دی رادیو
18. صندلی‌های ارگونومیکی قابل تنظیم مکانیکی در جلو خودرو (ارتفاع، شیب پشتی، قوس داخل کمر و… )
19. قفل مرکزی دربهای جلو، عقب و درب صندوق عقب
20. قابلیت تخت خواب شدن و تا شدن صندلی‌های عقب خودرو
21. گرمکن شیشه عقب و برف پاک کن عقب
22. برف پاک کن شیشه جلو با دو سرعت و کنترل اتوماتیک سرعت برف پاک کن و حساس به شدت ریزش باران (هوشمند)
23. آفتابگیرهای مجهز به آینه
24. سیستم ترمز ضد قفل ABS
25. شیشه بالابر برقی شیشه‌های جلو و عقب خودرو (شیشه راننده با سیستم متوقف کننده هوشمند و امکان کار با یکبار فشردن کلید)
26. پرده آفتاگیر شیشه عقب
27. دو چراغ مطالعه برای راننده و سرنشین جلو
28. چراغ مه شکن در جلوی خودرو
29. مبدل کاتالیست با استاندارد اروپایی EURO II
30. سیستم کنترل تبخیرات سوخت
31. سیستم ضد آلایندگی بخارات کارتل
32. سیستم عیب یاب EORD
33. دو عدد چراغ داخل اتاق روی ستونها با سیستم خاموش شدن هوشمند
34. نمایشگر میزان سائیدگی لنتهای ترمز برای چرخهای جلو
35. نشانگر میزان سائیدگی لنتهای ترمز برای چرخهای جلو
36. نشانگر دیجیتالی مسافت طی شده و هشدار دهنده مراجعات ادواری به تعمیرگاه
37. سیستم تعلیق هیدرولیک جهت تامین تعادل منحصر بفرد خودرو در صورت بروز حوادثی همچون ترکیدگی لاستیک

مشخصات فنی زانتیا

نوع: زانتیا SX مدل:۲٫۰۱ ۱۶v تعداد سیلندر:۴ تعداد سوپاپ:۱۶ حجم موتور:۱۹۹۸cc حداکثر قدرت:۱۳۵hp/۵۵۰۰rpm حداکثر گشتاور:۱۸٫۷kgm/۴۲۰۰rpm وزن خالص:۱۳۲۰kg وزن بار مجاز:۵۲۰kg تعداد سرنشین:۳+۱ ضریب آیرودینامیک بدنه:۰٫۳۴ شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در۱۰٫۳ ثانیه
سوخت رسانی

ظرفیت باک:۶۵lit نوع پمپ بنزین:برقی نوع تغذیه:انژکتوری ۴ نقطه‌ای نوع بنزین:بدون سرب مصرف سوخت با سرعت ثابت ۱۲۰km/hr خارج از شهر :9.5lit/۱۰۰km

امکانات ویژه XU7 (زانتیا سوپر لوکس)

1. سیستم ضد قفل ترمز (ABS)
2. مبدل کاتالیست برای کاهش آلودگی در حد استاندارد EURO۳
3. شیشه جلو ضد تشعشع حرارتی
4. Air bag راننده
5.
Air bag سرنشین جلو 6.
Air bag جانبی دو طرف در داخل پشتی صندلی‌های جلو (استفاده از روکش اضافه برای صندلی‌های جلو، در مواقع خطر از باز شدن ۲ عدد Air bag جانبی که در پشتی صندلی‌های جلو تعبیه گردیده‌است، جلوگیری می‌نمایند)
7. سوئیچ کنترل Air bag سمت سرنشین
8. طرح چوب (داشبورد، رودریها و دسته دنده)
9 . دارای سیستم عیب یاب (OBD)
10. سیستم ضد آلایندگی بخارات کارتر
11. سیستم کنترل تبخیرات سوخت
12. برف پاک کن مجهز به سیستم هوشمند
13. سوییچ با کنترل از راه دور و قفل مرکزی
14. سیستم هوشمند تهویه مطبوع (A/C)
15. کلید ضد سرقت با سیستم الکترونیکی (Transponder)
16. سیستم صوتی RB۱ (رادیو پخش با صفحه نمایش) با قابلیت کنترل از روی غربیلک فرمان
17. پرده ضد نور عقب
18. چراغ مطالعه سرنشینان جلو ۲عدد
19. نشان دهنده دمای بیرون و تاریخ
20. شیشه بالا بر با سیستم Anti-Pinch سمت راننده
21. کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع متناسب با قد سرنشینان جلو و مجهز به چاشنی انفجاری

مشخصات فنی موتور XU7 JP4

* مدل:۱٫۸i ۱۶v
* تعداد سیلندر: ۴
* تعداد سوپاپ: ۱۶
* قطر سیلندر:۸۳mm
* کورس سیلندر:۸۱٫۴ mm
* حداقل قدرت ۱۱۲hp/۵۵۰۰rpm
* حداکثر گشتاور:۱۶٫۱kqm/۴۲۵۰rpm
* سیستم فرمان:هیدرولیک
* ضریب آیرودینامیک بدنه (cx):۰٫۳۴
* شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت:۱۱٫۹s

* سرعت خودرو ( km/h) در دور ۱۰۰۰ rpm موتور
* دنده یک:۷٫۹۱
* دنده دو:۱۴٫۹۲
* دنده سه:۲۰٫۱
* دنده چهار:۲۶
* دنده پنج:۳۴٫۳۶
* دنده عقب:۸٫۲

سیستم تعلیق سیستم هیدرولیک تحت فشار بالا

اکسل جلو: سیستم مک فرسون کاذب، طبق پایین دارای میل پیچشی با قابلیت تثبیت و تنظیم ارتفاع خودرو اکسل عقب: دارای بازوهایی با قابلیت خود فرمانی چرخ‌های عقب و میل پیچشی با امکان تثبیت و تنظیم ارتفاع خودرو

سوخت

* ظرفیت باک:۶۵ لیتر
* نوع پمپ بنزین:برقی
* نوع تغذیه:انژکتوری ۴ نقطه‌ای
* محل درب باک بنزین:سمت راست
* مصرف سوخت در۱۰۰km:داخل شهر:۱۱٫۲ لیتر خارج شهر:۶٫۵لیتر سیکل تلفیقی:۸٫۲ لیتر

سیستم ترمز ABS

* نوع ترمز: هیدرولیک بدون بوستر
* ترمز چرخ‌های جلو: دیسکی تهویه شونده
* ترمز چرخ‌های عقب: دیسکی
* ترمز دستی: روی چرخ‌های جلو

اوزان

* وزن خالص ( طبق استاندارد CEE) :۱۲۶۴ kg
* میزان بار روی چرخهای جلو:۷۶۴ kg
* میزان بار روی چرخهای عقب:۵۰۰ kg
* حداکثر وزن :۱۷۷۰ kg
* میزان بار مجاز:۵۰۶ kg
* حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی با ۱۶ سوپاپ
* ماکزیمم سرعت ۲۰۳ کیلومتر در ساعت
* مصرف سوخت ( داخل شهر ۱۲٫۹ لیتر ) ( بین شهر ۶٫۹ لیتر) ( میانگین ۹٫۱ لیتر ) در ۱۰۰km
* شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ۱۰٫۳ ثانیه

701 دیدگاه

  1. افشین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    زانتیا اسمش هم لرزه بر اندام ماشینای بی کیفیت ایرانی و چینی تو بازار میندازه تو جاده کم نمیاره مسافرت باهاش راحته با اینکه دیگه تولید نمیشه اما طرفدارهای خاص خودش داره ..

    پاسخ
  2. علی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من دو ساله زانتیا سوار میشم. بنظر من زانتیا زیباست،فوق العاده نرمه،تعادلش خوبه، سرعت و شتابش عالیه، امکاناتش هم متوسطه،قیمتش نسبت به بقیه ماشین های هم رده ی خودش عالیه. و مثل ماشین های تولید داخل هر دو ماه یکبار مجبور نیستی بری تعمیرگاه

    پاسخ
  3. سعیدصالحی_رشت
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من4ساله یه زانتیای2000مدل85دارم.خرجی به اون صورت نیاورده.جز چندبارتعویض گوی ها.1بارهم پمپ هیدرولیکش روتعویض کردم.بزرگترین مشکل این ماشین پاره0شدن تسمه دینام هست که تمامی اجزا(فرمان،کمکاوترمز)ازکارمیفته ودرسرعت خیلی خطر داره.توتصادفات هم ضعیفه.وگرنه ازلحاظ سرعت وشتاب خیلی ازماشینای،سطحه بالاتر ازخودش رو راحت گرفتم.ترمز،شتاب،هندلینگش فوق علادست.سر تمامی ماشینای داخلی هستش شک نکنید.

    پاسخ
  4. مهدی
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام من یه زانتیا 89 دارم تو سبقت از یه کامیون زود فرمون گرفتم قسمت عقب ماشین گرفت به سپر کامیون اومدم پائین دیدم خدارو شکر هیچی نشد حتی حس هم نکردم که تصادف کردم از بس کامیونه بوق زد فهمیدم فکر کنم کامیون بیشتر حس کرد به من خورده تا من به کامیون… جدی گفتم . هر ماشین دیگه ای بود چهار پنج دور به خودش میپیچید تا زه اگه شانس میاورد و چپ نمیکرد. خداروشکرت

    پاسخ
  5. حسن
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بنظر من با این ماشینای بیکیفیت چنی که بیخودی هم گرون هستند . زانتیا بهترین ماشین بحساب میاد.چهار ساله سوار میشم فقط ی واشر درب سوپاپ عوض کردم . تا الانم نشده برم تو خط سبقت ب ی ماشین چراغ بدم کنار نره .
    منکه خیلی باهاش لذت میبرم

    پاسخ
  6. ندا
    سوابق: (24 دیدگاه) ,

    دوره اش خیلی وقته تموم شده
    ظاهر خیلی قدیمی
    امنیت پایینتر از پراید در تصادفات
    امکانات صفر
    مخارج وحشتناک

    پاسخ
  7. محمد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    برادران عزیز دوستان گل لزوما ایمنی بالای یک خودرو به استحکام شاسی و بدنه نیست بلکه چیزی که خیلی مهمتره اینه که چطور یک خودرو در اثر ضربه بتونه ضربات و انرژی حاصل از برخورد رو مستهلک کنه و با ساختار و طراحی خودش احتمال انتقال ضربات به سرنشین ها رو کاهش بده .در همین راستاست که در تست تصادف اکثر خودرو های مدرن و ایمن میبینید که جمع شدگی و له شدگی در ناحیه موتور زیاده و این دقیقا به همین دلیله که عرض کردم. یعنی میزان جمع شدگی بیشتر نشان دهنده میزان جذب بیشتر ضربات و فشار است.البته به هیچ وجه این جمع شدگی نباید به کابین سرنشینان برسه که موجب خسارت جانی بشه.بنابراین درمورد خودرو زانتیا هم نمیشه بر اساس عکس و فیلمهای موجود و جمع شدن زیاد قسمت موتور در تست تصادف قضاوت سطحی و غیر دقیق داشت.پس توجه فرمایید که مهندسی مدرن هدفش حفظ جان و امنیت سرنشینان هست و نه حفظ بدنه شاسی و یا موتور خودرو در هنگام برخورد مستقیم.. در همین راستاست که طراحی و محل نصب موتورهای خودروهای پیشرفته امروزی به نحوی ست که در برخوردهای شدید موتور خودرو به قسمت زیرین منحرف میشود و از ورود آن به کابین سرنشینان جلوگیری شده است.

    پاسخ
  8. سامان محمدي
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام خدمت همه دوستان و اساتید عزیز. من یکی میشه ک افتادم تو خط زانتیا. تا الان ک یه زانتیا ٨٣ نقره ای پیدا کردم ک سمت شاگرد رنگ داره. ینی کامل نمیشه ک گفت دو رنکه خحالا ما میزاریم دوررنک. موتور و گیربکس سالمه جک و گوی ها هم سالمه. ضربه هم نداره و ۶ ماه بیمه و ١٠ سال تخفیف بیمه داره. قیمت طرف میکه ٢١.۵. حالا دو تا سوال دارم. یکی اینکه خرید ماشین ٨٣ منطقیه یا استهلاکش بالاس؟ و دوم اینکه ایا قیمتش خوبه؟ چون واقعا دیکه بیشتر از این نمیتونم هزینه کنم و سراغ ماشین های اشغال ایران خودرو هم نمیخوام برم. ممنون میشم راهنماییم کنید.

    پاسخ
    1. he750
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      سلام من خودم یه زانتیا 83 تمام رنگ خریدم که از نظر فنی فقط دیسک و صفحه و جلو بندی و باطری رو عوضکردم ،ولی موتور و گویها سیستم تنظیم ارتفاع و ..همه سالم بودند،اا به انروز ازش خیلی راضیم ،تا مشهد از تهران رفتم ولی اصلا خستگی به تنم نموند ،کلا شخصیت خوبی داره،در ضمن من 405 هم داشتم که زود به زود میرفتم تعمیر گاه ولی با زانتیا اصلا چنییت مشکلی ندارم،ولی باید از قطعات اصلی استفاده کنید تا لذت ببرید،همیشه بنزین سوپر میزنم اونهم پرواز میکنه😆در ضمن تمام رنگ بودنش بخاطر اینه که در کرمان با پلیس درگیر شده بوده و 6 سال خوابیده بوده و بعلت رنگ سوختگی تمام رنگ شده کلا 140 هزار تا راه رفته

      پاسخ
  9. اسماعیل حسین پور
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام دنبال زانتیا مدل بالا هستم میشه منو راهنمایی کنید ضرر نکنم

    پاسخ
  10. یشی
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    هر چی مبخرید از ایران خودرو نخرید
    تمام محصولات ایران خودرو گیربکس آشغال و قدیمی BE3 روشونه که الان هم همشون چینی شدن و مرتب به روغن ریزی می افتن
    محصولات جدید ایران خودرو همشون مشکلات برقی دارن
    و کیفیت قعات داخلی و تجهیزات داشبورد و رودری بی کیفیت آشغال

    پاسخ
  11. وحید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام خدمت همه دوستان من وحید تهرانی هستم ساکن رشت از اونجایی که علاقه زیادی به سرعت دارم و چندین سال تو فدراسیون فعال بودم از فولکس تا پونتیاک داشتم واخرین ماشینی تو حد مستضعفانه بود یه دستگاه ریو ۸۶ داشتم کهاابتدا من با ذهنییتی همچون پراید ریو رو تصور میکردم وخریدم ولی بعدش شتاب و نرمی و تعادلش رو از نظر خودم همچون ماشینای روز دیدم به واسطه محور تعادل عقبی که داره فاقد اکسل ولی بعداز فروش و مدتی پیاده بودن الان زانتیای ۸۴ خریدم که 230 هزارتا کارکرد داره بااونکه هنوز هیچ دستی به جلوبندی وکمکش نبردم جمله ای برای تعادل خوبش سر پیچ ندارم که بگم ابتدا قبل خرید افراد غیر مطلع یا دهن بین طوری تو دلمو خالی کردن که ای خرجش این جورو اونجوره و چون اسقاطه تولید نمیشه درحال انصراف از خرید بودم که در اخر خریدم تجربه تکرار نشدنی هست این دلیل نمیشه که چون دست از تولید برداشته شده پس از رده خارج و قدیمیه ریو دوو هم کره ای هست و دیگه الان تولید نمیشه ولی بعد از زانتیا من ریو رو از همه ماشین های داخلی از بابت دیر خرج بودن ومقاوم بودن فنی بیشتر قبول دارم از دوستان خواهش دارم که احساسی نظر ندن منطقی و مطلع تجاربشون رو به دوستان بگن ممنونم

    پاسخ
  12. کورش
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام من پژو داشتم اصلا قابل مقایسه نیست زانتیای من مدل 86 هست 144 تا را رفته با سرعت که از پیچها حرکت میکردم به لطف داشتن سیستم تعلیق پنوماتیک واقعا خوب بود کیف کردم و بیجهت نیست که روی زه درش نوشته شده exclusive یعنی خاص ومنحصر به فرد جادار وراحت تو مسافرت وتنها عیبش اینه که خوراک پلیس تو جاده هاست واسه جریمه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.