سوباروسوزوکی

وضعیت مالکیت و شرکتهای تابعه سوبارو، سوزوکی و کاوازاکی

تاکنون در بررسی وضعیت مالکیت شرکتهای خودروسازی، تویوتا، هوندا، نیسان، میتسوبیشی و مزدا را بررسی کرده ایم. در این قسمت به ادامه بررسی خودروسازان ژاپنی می‌پردازیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

subaru-brz-in-factory

۶. سوبارو

شرکت سوبارو موتورز یکی از شرکت‌های تابعه گروه صنایع سنگین فوجی (FHI) محسوب می‌شود.

subaru badge
در گذشته ۲۰% سهام این شرکت متعلق به نیسان بوده ولی بعد از اتحاد رنو-نیسان، سهام نیسان در FHI به جنرال موتورز فروخته شد. در ۲۰۰۵ جنرال موتورز اعلام کرد که ۸.۴% از این مقدار را به تویوتا خواهد فروخت. بعدها در سال ۲۰۰۸ هم تویوتا مقدار سهام خود در این شرکت را به ۱۶.۷% افزایش داد.

Subaru logo
لوگوی این شرکت نشان دنده ۶ ستاره است که ستاره بزرگ نماد FHI و ۵ ستاره دیگر نماد شرکت‌های تابعه هستند که در زیر به توضیح در مورد آن‌ها می‌پردازیم:

۱. شرکت سوبارو موتورز که مسئول ساخت خودروهای گروه FHI بوده و در بیش از ۱۰۰ کشور فعالیت دارد.
گفتنی است که سوبارو موتورز یک کمپانی زیرمجموعه به نام Subaru Technica International یاSTI دارد که مسئولیت تقویت خودروهای سوبارو مخصوصاً برای مسابقات اتومبیلرانی از جمله WRC را بر عهده دارد.

sti
۲. بخش هوافضای گروه FHI که پیمانکار آژانس امنیتی و دفاعی ژاپن محسوب شده و همچنین در ساخت بسیاری از هواپیماهای معروف از جمله بوئینگ ۷۳۷، بوئینگ ۷۴۷، بوئینگ ۷۶۷، بوئینگ ۷۷۷، بوئینگ ۷۹۷، ایرباس A380، Hawker 400 و Eclipse500 با کمپانی‌های سازنده همکاری داشته است.

۳. بخش تخصصی برق صنعتی FHI که مسئول فروش و تولید محصولاتی چون پمپ و ژنراتور تحت نام تجاری سوبارو-رابین (در آمریکای شمالی) و رابین (در سایر نقاط دنیا) است.

robin
این کمپانی قبلاً با شرکت Polaris Industries درزمینهٔ تأمین موتور اسنومبیل، جت اسکی و ATV همکاری داشته است.

polaris
۴. بخش فناوری سازگار با محیط زیست که درزمینهٔ تولید کامیون‌های حمل زباله، توربین‌های بادی و برق ربات فعالیت دارد.

۵. واحد تولیدکننده اتوبوس و واگن راه‌آهن که البته در سال ۲۰۰۳ خطوط تولید آن متوقف شد.

تمام این شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف با هم همکاری‌های تکنولوژیکی داشته و همین امر، FHI را به یکی از برترین گروه‌های صنعتی در دنیا تبدیل کرده است.

۶. سوزوکی

سوزوکی دیگر شرکت ژاپنی است که علاوه بر تولید خودرو به طور مستقیم در تولید موتورسیکلت نیز فعالیت مستقیمی دارد. سوزوکی همانند تویوتا کار خود را با تولید محصولات نساجی آغاز کرد و علی‌رغم موفقیتش در این کار، رو به صنعت موتورسیکلت‌سازی آورد و بعدها نیز کارش را به حوزه خودرو تعمیم بخشید.

Suzuki Industry
از زیرمجموعه‌های سوزوکی می‌توان به:

Magyar-Suzuki (مجارستان)

Maruti-Suzuki (هند)

Pak-Suzuki motors (پاکستان)

American Suzuki Motors (ایالت متحده آمریکا)

China-Suzuki (چین)

Suzuki Canada (کانادا)

Suzuki GB PLC (بریتانیای کبیر)

اشاره کرد.

maruti
تا سال ۲۰۰۷ جنرال موتورز مالکیت ۲۰% سهام سوزوکی را بر عهده داشت اما در سال ۲۰۰۸ آن را به ۳% کاهش داد. در حال حاضر گروه فولکس‌واگن با در اختیار داشتن ۱۹.۹۰% سهام سوزوکی، بزرگ‌ترین سهامدار آن محسوب می‌شود.

suzuki
همچنین سوزوکی با همکاری با شرکت‌های زیادی از جمله فولکس‌واگن، نیسان، فیات، زیرمجموعه‌های GM (هولدن، شورلت، اوپل، واکسهال،GMC و پونتیاک) مزدا و میتسوبیشی اقدام به تولید خودرو کرده است.

۷. کاوازاکی

صنایع سنگین کاوازاکی (Kawasaki Heavy Industry) که با موتورسیکلت‌های بی‌نظیرش شناخته می‌شود. این کمپانی کار خود را با کشتی‌سازی آغاز کرد در زمینه‌های متعدد دیگری از جمله صنایع و حمل‌ونقل ریلی، ماشین‌آلات سنگین و همچنین صنایع هوافضا فعالیت دارد.

kawasaki
Kawasaki Heavy Industries Aerospace Company نام زیرمجموعه این گروه فعال در صنعت هوافضا است و همکاری نزدیکی با آژانس امنیتی و دفاعی ژاپن دارد و هواپیماهایی مثل:

C1 (هواپیمای ترابری)
C1 (هواپیمای ترابری)

T4 (هواپیمای آموزشی)
T4 (هواپیمای آموزشی)

P3-C (هواپیمای گشت زنی زد زیردریایی)
P3-C (هواپیمای گشت زنی زد زیردریایی)

را تولید کرده و در حال طراحی نسل بعدی هواپیماهای نظامی همانند:

XP-1 (هواپیمای گشت دریای)
XP-1 (هواپیمای گشت دریای)

XC-2 (هواپیمای ترابری)
XC-2 (هواپیمای ترابری)

می‌باشد. همچنین همکاری نزدیکی با بوئینگ در ساخت ۷۶۷،۷۷۷ و ۷۸۷ و همچنین با شرکت Embraer در ساخت E170،E175،E190 و E195 دارد. همچنین در تولید و توسعه موتورهای توربو فن نیز درگیر است.V2500 از جمله موتورهای ساخت کاوازاکی است.

Chinook
کاوازاکی درزمینهٔ ساخت بالگردهای نظامی و غیرنظامی نیز فعالیت دارد و هلیکوپتر Chinook CH-47 بوئینگ با همکاری این شرکت ساخته شده است. کاوازاکی یکی از شرکای تجاری MBB محسوب می‌شود و هلیکوپتر BK117 را با همکاری همدیگر تولید کرده‌اند.

BK117
آژانس فضایی ژاپن نیز با همکاری این کمپانی فعالیت‌های خود را به پیش می‌برد. از جمله اقدامات کاوازاکی در صنعت هوافضا می‌توان به ساخت پنل های الکترونیکی فضاپیماها، ساخت سکوهای پرتاب موشک، ارائه خدمات برای موشک ژاپنی H-IIA، ساخت ربات فضایی برای کیبو (ماژول ژاپنی برای ISS) و فضاپیمای HOPE-X، تست ماهواره ETS-VII و همچنین پروژه‌هایی برای توسعه فضاپیماهای قابل استفاده مجدد اشاره کرد. همچنین در ساخت شبیه‌سازهای پرواز با ارتش ژاپن همکاری داشته است.

iis
تصاویری از ماژول ژاپنی ISS

iis
گروه کاوازاکی یک واحد کشتی‌سازی را با نام Kawasaki shipbuilding corporation با مالکیت ۱۰۰% سهام در اختیار دارد که تولیدات اصلی‌اش شامل کشتی‌های حمل گازهای اشتعال‌زا، کشتی‌های کانتینری، ناوهای جنگی، کشتی فله‌بر (در قسمت ۲ توضیح داده شد)، انواع مدل‌های زیردریایی و… است. همچنین این واحد به تولید ماشین‌آلات و تجهیزات دریایی، از جمله موتور اصلی، سیستم رانش، چرخ‌دنده فرمان و عرشه ماشین‌آلات و ماهیگیری نیز مشغول است.

واحد کشتی‌سازی کاوازاکی در Kobe ژاپن
واحد کشتی‌سازی کاوازاکی در Kobe ژاپن
Kawasaki Heavy Industries Rolling Stock Company نام واحد ریلی گروه کاوازاکی است که از سال ۱۹۰۶ شروع به کار کرده است. تولیدات این کمپانی غالباً شامل انواع لوکوموتیوهای دیزلی و الکتریکی، مترو، مونوریل، تراموا، واگن‌های مسافری و ترابری و سکوهای قطار است.

Kawasaki-Heavy-Industries-Rolling-Stock-Company

Rolling-Stock
Kawasaki Heavy Industries Motorcycle & Engine دیگر زیرمجموعه و البته معروف‌ترین زیرمجموعه گروه KHI است که همان‌طور که از نامش پیداست به تولید انواع موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای و خیابانی، ATV، جت اسکی و موتور اتومبیل شهرت دارد.

ninja

Kawasaki-Heavy-Industries-Motorcycle

Kawasaki-Heavy-Industries-Motorcycle-2
کاوازاکی واحدهای دیگری چون واحد انرژی گیاهی (plant energy & facilities)، واحد تجهیزات صنعتی (Industrial equipment)، واحد محیط زیست و بازیافت (environment & recycling) و واحد زیرساخت (Infrastructure) اشاره کرد.

brand_kawasaki
البته زیرمجموعه‌های گروه KHI به موارد بالا محدود نمی‌شود ولی به علت کثرت فراوان از توضیح جداگانه آن‌ها خودداری می‌کنیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

REZA ///AMG

رضا حصیری؛ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک؛ علاقه‌مند دنیای خودرو ...

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. لاکی استریک

    ۱۶ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (192 ديدگاه)

    خواهشمندم مالکیت ایران خودرو و سایپا رو هم بگید البته گمون نکنم چیزایی که اینا میسازن ماشین باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. RH - MB - DE - RM

      ۱۶ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      من که شرمم میاد
      ولی با این حال وقتی رسیدیم به ایران چشم!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. رضا.2272

        ۱۷ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (186 ديدگاه)

        سایپا و ایران خودرو زیر مجموعه ی هم دیگه ان
        و صاحبشون کسی نیست جز دولت گرامی

        به امید یه روز خوب

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. REZA . JUST TOYOTA

    ۱۶ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    ایول به ژاپنی ها کارخونه هاشون چه قدر زیر مجموعه دارن
    خودرو سازهاشون هم که متحد هستن
    تویوتا باید سهامشو افزایش بده چون ضرر تو کار سوبارو نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مصطفی

    ۱۶ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (226 ديدگاه)

    ممنون از شما خیلی جالب و آموزنده بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. افشین

    ۱۶ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ممنون به خاطر این سه گانه زیبا و آموزنده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا :: فقط مرسدس بنز :: فقط رئال

      ۱۷ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      مصطفی جان و افشین جان از هزدو شما ممنونم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. مهدی ف

    ۱۶ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (173 ديدگاه)

    بابام اینا چه غول های هستن ایول داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمدحسین پورکیوان

    ۱۶ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (73 ديدگاه)

    واقعا دنیای ما با دنیایه همه دنیا خیلی فرق داره!!!!!!!!!
    دست اقا رضا هم بابت این مطلب جالبش درد نکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. وحید

      ۱۶ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (399 ديدگاه)

      متاسفانه تحریم ها کمر ایرانو شکوندن از اون بدتر که تا چند سال پیش مسءولان شدیدا تاکید داشتن که تحریم ها باعث پیشرفتمون شده.میبینید که تمام شرکت های بزرگ دنیا با همکاری و شراکت دارن کار میکنن…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. رضا :: فقط مرسدس بنز :: فقط رئال

        ۱۷ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (2283 ديدگاه)

        لطف داری محمد حسین جان!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. سام

    ۱۶ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (899 ديدگاه)

    با سلام

    مطلبی بسیار جالب، و اطلاعات موجود در آن هم عالی است. باسپاس از جناب حصیری

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Reza.045

      ۵ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      ممنون از شما سام عزیز

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. احسان

    ۱۷ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (314 ديدگاه)

    ایول به ژاپن بچه ها بنظرتون اگه ژاپن سرزمینی مث ایران داشت الان وضعیتش چطور بود؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. لکسوس

      ۲۰ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (9 ديدگاه)

      یک زمین هم بی استفاده نمیموند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. parseh net30

    ۱۷ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (283 ديدگاه)

    میگم ایرانخودرو و سایپا هم اول گاری میزدن!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Jay Gatsby

      ۱۷ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (51 ديدگاه)

      نه برادر من … یه زمانی همین ویران خودرو ماشین روز انگلیس که همین پیکان باشه رو تولید میکرد حالا به فلاکت افتاده !!!
      اما چه میشه کرد از ماست که بر ماست….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. e36

    ۱۷ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (918 ديدگاه)

    چه عظمتیه Kawasaki

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ارش-ارمولو

    ۱۸ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    متاسفانه هیچ یک ازما ایرانی ها رمز پیشرفت رو نمی دانیم رمز پیشرفت کره ارتباطات قوی بین المللی هستش .هیوندای وقتی شروع به تولید خودرو کردش تنها سی درصد خودروهاش ساخته کره بود اما این شرکت به مهندسین کرهای بسنده نکرد در هیوندای مهندسین ژاپنی در بخش کنترل کیفیت مهندسین انگلیسی وایتالیای در بخش طراحی وامور فنی ومهندسین المانی دربخش توسعه قطعات کار می کردند ومی کنندهنوز این روند در شرکتهای کره ای ونه تنها کره ای سایر کشورهای جهان وجود دارد دفاتر طراحی هیوندای درکره امریکا ژاپن والمان و….فعال هستند حتی امارات نیز هواپیمای امارات روبدین طریق اداره می کنه وجالب هست بدونید الان عربهای اماراتی یکی از قطبهای مهندسی صنعت هوافضا شدند ازپهبادها تامدیریت خطوط هوای وحتی شرکت معتبر لوفت هانزا نیز ازمتخصصین مدیریت اماراتی استفاده می کنه اما کره شمالی هرروزاز جهان فاصله گرفت واخرش گداگشنه اتمی شد.شرکت هواوی چین نیز همین کار کرد بیشترین ثبت اختراع درجهان درسال2013با97هزار مورد اختراع مطلق به شرکت هواوی هستش و150هزار کارمند در سطح جهان داره ودارای دفاتر مهندسی درهند روسیه ترکیه امریکا ژابن وانگلیس هستش مانیز تنها یک راه برای پیشرفت داریم تعامل باجهان بجای مدیریت سهمیه ای ودادن شغلها ومدیریتها به خانواده های ایثارگر .که هم خیانت به کشور وهم خیانت به هدف این ایثارگران گرامی هستش. یادمون نره اکثرشرکتهای چینی دولتی هستند ولی موفقند رمز پیشرفت تعامل جهانی استخدام فکرهای جهانی وبها دادن به شایسته سالاری هستش درضمن شعار معتبر امروز این است محلی فکرکن جهانی عمل کن وما ایرانی ها بدون مطالعه می گویم جهانی فکرکن محلی عمل کن ودر نهایت باپراید به ملاقات اخرت برو.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. S97

    ۱۸ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (95 ديدگاه)

    دقت کردین که آرم برند “MARUTI” چقدر شبیه بالای آرم دانشگاه آزاده؟؟؟ !!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Ahmad..F12

    ۲۸ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (2543 ديدگاه)

    رضا جان عالی بود دستت درد نکنه

    واقعاً نمیدونسم این شرکت های تابع وابسته به سوزوکی و کاواساکی رو

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا :: فقط مرسدس بنز :: فقط رئال

      ۵ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      فدات داش احمد!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. AHMADREZA

    ۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    نمیدونستم انقدر کاوازاکی خفنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. mohammad

    ۱۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    عظمت کاوازاکی خیلی بیشتر از اینهاست…همونطور که نگارنده بزرگوار فرمودن…ولی کاش یه عکسم از لودرهای غول پیکرش میذازشتن…چند وقت پیش خودم یه مطلب در مورد عظمت این کمپانی نوشتم…البته تو فیسبوک…شیفته این کمپانی هستم…ایران ناسیونال و سایپا هم عالی شروع کردن…ولی اتفاقات بعد از …..همه چی رو بهم ریخت…خودتون بهتر میدونید…ایرانخودرو با مونتاژ مدلهای یه کمپانی رو به افول بریتانیایی بنام تالبوت شروع کرد…مدلهایی مثه هیلمن هانتر…پیکان معروف که 40 سال رو خط تولید بود….ایرانخودرو یک سال بود که پیکان تولید میکرد….هیوندای افتتاح شد و با تولید دوچرخه شروع کرد….اگه به عقب برگردیم میبینیم شاید مونتاژ میکردیم….ولی به روز بودیم…همین میتونست باعث بیشرفت باشه…کیا هم با مونتاژ مدلهای از خط تولید خارج شده کمپانیهای بزرگ شروع کرد…مثه فورد فستیوا….که شد پراید…و تو ایران شد……………………همون بلایی که داره سر پژو 405 هم میاد….یا بهتر بگم اومده………از مونتاژ کردن درس نگرفتیم…..و این از نحوه مدیریته!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا