کاهش ۴۰ درصدی ظرفیت باتری‌های بولت EV در طول ۸ سال

دامنه مسافت الکتریکی ۳۸۳ کیلومتری در مدل جدید شورولت بولت EV یکی از موضوعاتی است که مایه مباهات جنرال‌موتورز محسوب می‌شود. با این وجود، این کمپانی می‌خواهد خریداران جدید بولت EV را برای کاهش دامنه این خودرو به ۲۳۰ کیلومتر، پس از اتمام دوره ۸ ساله گارانتی آماده کند. جنرال‌‌موتورز این نکته را در راهنمای بولت توضیح داده است.

2017 Chevrolet Bolt EV
2017 Chevrolet Bolt EV

البته قبل از اینکه این مطلب را ادامه دهیم، لازم به یادآوری است که کاهش ظرفیت باتری‌ها چیزی نیست که تنها مختص باتری‌های مورد استفاده در شورولت بولت باشد. در ابتدای معرفی نیسان لیف به بازار خودرو، مدل‌هایی که مخصوصاً در آب‌وهوای گرم با آنها رانندگی می‌شد، با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه بودند و نیسان برخی راه‌حل‌ها، از جمله جاسازی بهتر بسته باتری و آپشن لیزینگ جایگزینی باتری‌ها برای این منظور ارائه کرد تا بحث و مناقشه در این زمینه را فرو نشاند. رانندگان تسلا مدل S نیز می‌بایست با کاهش ظرفیت باتری خودرویشان کنار می‌آمدند. امّا به بحث بولت EV که برگردیم، در صفحه ۳۲۲ از راهنمای این خودرو که فایل PDF آن از اینجا قابل‌دریافت است، می‌خوانیم:

همانند سایر باتری‌ها، میزان انرژی قابل‌ذخیره در باتری با ولتاژ بالای «پیشرانه» با گذشت زمان و اضافه‌شدن مایل‌های رانندگی، کاهش خواهد یافت. بر اساس میزان استفاده، این باتری می‌تواند حداقل ۱۰ درصد و حداکثر ۴۰ درصد ظرفیت خود را در طول دوره گارانتی از دست دهد. در مورد سؤالات احتمالی در مورد ظرفیت باتری باید گفت که یک تکنسین خدمات در نمایندگی می‌تواند  وضعیت وسیله نقلیه شما را با توجه به پارامترها مشخص کند.

2017 Chevrolet Bolt EV
2017 Chevrolet Bolt EV

در حالی که کاهش ۱۰ درصدی بُرد مسافت نمی‌تواند نگرانی چندانی را برای مالک خودروی الکتریکی به همراه داشته باشد، ولی ۴۰ درصد مسافت ۳۸۳ کیلومتر، معادل ۱۵۳ کیلومتر است که نمی‌تواند به‌سادگی از کنار آن گذشت؛ به این معنا که یک بولت مدل ۲۰۱۷ در سال ۲۰۲۵ با یک شارژ کامل تنها می‌تواند  ۲۳۰ کیلومتر مسافت را طی کند. البته هر خودرویی که ۸ سال از عمر آن بگذرد، مشکلات زیادی نسبت به یک مدل جدید خواهد داشت، ولی در اینجا دو پرسش مهم مطرح می‌شود. اول اینکه از آنجا که جنرال‌موتورز بازار گسترده‌تری نسبت به یک EV معمولی، برای بولت درنظر گرفته، باید دید که موضوع «کاهش دامنه مسافت» چقدر از دید عامه مشتریان بازار خودرو قابل‌قبول است. و دوم اینکه آیا عبارت «حداکثر ۴۰ درصد کاهش ظرفیت باتری»، پیش‌بینی مهندسان است یا اینکه وکلای جنرال‌موتورز آن را پیشنهاد کرده‌اند؟


منبع: autoblog

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

11 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل فرشاد سجادیان
    فرشاد سجادیان
    سوابق: (559 دیدگاه) ,

    طبیعیه که بعد از مدتی از ظرفیت واقعی باتری‌ کم شه اما ۴۰ درصد دیگه خیلی زیاد و غیر معموله 😐 با این افت ظرفیت بالا، یه موج منفی و البته به حق به‌ سوی‌ بولت هدایت میشه. تازه این ۴۰ درصد چیزیه که خودشون میگن، عقل‌ حکم میکنه که خریداران باید منتظر افت ظرفیت بیشتر از ۴۰ درصد باشن. اگر قرار باشه همه الکتریکی‌ها اینجوری باشن، به هیچ وجه تو بلند مدت صرفه اقتصادی ندارن چون تعویض باتری‌ هزینش‌ بالاست، احتمالا پر خرج‌ترین بخش یه‌ خودروی الکتریکی.

    پاسخ
  2. elemento
    سوابق: (6215 دیدگاه) ,

    همه ی باتری ها کاهش ظرفیت دارن.
    اما یادمه یک جا خوندم باتری های BMW i8 بعد از 10 سال، فقط ،16درصد ظرفیتشون رو از دست میدن.

    با احترام به ماشین امریکایی ، من بخوام ماشین انتخاب کنم فقط ماشین آلمانی.

    آلمانی ها برای تک تک جزئیات فکر کردن

    یادش بخیر چند روز پیش یک Lexus NX و BMW X3 جلوم حرکت میکردن یک مقایسه ای از ظاهرشون انجام دادم.
    برام جالب بود ، لوله ی اگزوز و انباری NX از عقب کاملا دیده میشد. با وحود اینکه ماشین شاید 1 ماه عمر نداشت اما لوله ی اگزوز اینقدر از کف ماشین فاصله گرفته بود فکر میکردی آویزونه.
    من این حالت رو در نیسان مورانو و قشقایی هم دیدم. از پشت چند تیکه از جمله اگزوز از زیر ماشین آویزون دیده میشه.

    اما BMW X3 با وجود قدیمی تر بودن، کف ماشین یک پارچه بود. صاف و یک دست و انصافا خیلی حس بهتری به آدم میداد.
    .
    .
    این یعنی توجه به جزئیات و اینه که خیلی مهمه

    پاسخ
    1. بنتلی
      سوابق: (1202 دیدگاه) ,

      مجید جان اگه اشتبا نکنم_مطمئن نیستم_باتری i8 توسط سامسونگ تامین میشه…درمورد nxهم باید بگم در دوام و کیفیت لکسوس شکی نیس و این یه چیز اثبات شدس…

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل MPH
        MPH
        سوابق: (389 دیدگاه) ,

        i8رو نمیدونم ولی فکر کنم i3باتریش سامسونگه

        پاسخ
      2. PARKER
        سوابق: (6215 دیدگاه) ,

        بنتلی جان…
        خداییش ، پیغمبریش ! جون هر کی دوست داری ! من در مورد کیفیت لکسوز حرف زدم ؟؟

        کی در کیفیت بالای لکسس شک داره آخه ؟؟

        مثلا من کیفیت RAV4 خیلی قبول دارم ، ولی به نظرم در طراحیش هیچ توجهی به جزئیات نشده. خیلی زمخت طراحی شده.

        حرف من توجه به جزئیاته.

        ژاپنی ها = خدایان کیفیت
        آلمانی ها = خدایان توجه به جزئیات و ظرافت
        انگلیسی ها = خدایان لوکس سازی

        پاسخ
    2. بهزاد
      سوابق: (817 دیدگاه) ,

      دوست گرامی از اثرات گشت زنی بیش از حد در اینترنت یکیش همین توجه بسیار زیاد به جزییات و وسواس در مورد ظاهر خودروها بوده و مورد دوم مشخصات کاتالوگی که به احتمال زیاد بیش از 90 درصد خودروهای جهان آمارشون در ذهن ثبت شده و هر تجربه ای به اشتراک گذاشته میشه احتمالا 99 درصد مربوط به رخ ، صدای اگزوز ، درگ در آپارات ، و برخی ارقام کاتالوگی هست و مباحث شیرین و چرب و چیلی که ایجاد میشه.
      در نهایت 100 درصد برنده ی اصلی اون دو نفری هستند که سوار nx و x3 شده بودن و لذت زودگذری که از پشت مانیتور یا کنار خیابان برای لحظاتی کوتاه نسیب علاقه مندان اینترنتی شده.

      پاسخ
  3. ونوم
    سوابق: (535 دیدگاه) ,

    اولا که کاهش ظرفیت باتری طبیعیه مثل همین موبایل دستمون در ثانی 8 سال اونجا معمولا ماشین کسی نگه نمیداره سوما قطعی نگفتن چقدر کاهش ظرفیت شاید ده درصد باشه که فوق العادس و در اخر المنتو گرامی بی ام و i8 موتور درونسوز هم داره ولی شوی ولت کاملا برقیه

    پاسخ
    1. امپراتور لامبورگینی
      سوابق: (6215 دیدگاه) ,

      ونوم گرامی ، چیزی که در جواب من گفتی ، به دوام باتری جه ربطی داره ؟

      پاسخ
      1. ونوم
        سوابق: (535 دیدگاه) ,

        سلام اقا مجید منظورم اینه بی ام و تمام فشار رو باطریش نیست و موتور درونسوز هم کمکه به خاطر اون شاید افت ظرفیتش کم هست

        پاسخ
    2. AK_007
      سوابق: (235 دیدگاه) ,

      دوست عزیز, اگ ماشینو بعد از ۸ سال تحویل بگیرن و بازیافت کنن بله!
      ولی در نظر بگیر ماشینو ۶ سال نگه داشتید بعدش میفروشید به کس دیگه
      اون نفر دومی پدرش در میاد!

      پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4715 دیدگاه) ,

    فعلا که تکنولوژی باطری ها اینجوریه.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.