صنایع هوایی

استودیوی عکاسی در آسمان!

خوزه راموس، خلبانی است که با دوربین کوچک خود توانسته عکس‌های زیبا و نفس‌گیری از هواپیماها در زمین و آسمان بگیرد. اغلب اوقات او از هواپیمای جت F-5 تایگر نیروی دریایی برای عکاسی خود استفاده می‌کند.

José "Fuji" Ramos Is An F-5 Tiger
José “Fuji” Ramos Is An F-5 Tiger
با داشتن ۲۵ سال تجربه هوانوردی، خوزه به خوبی از چشم منظره یاب دوربین خود برای ثبت زیباترین تصاویر استفاده می‌کند. اولین عکس منتشر شده او در سال ۱۹۸۹ در مجله نیروی دریایی بود اما تا سال ۱۹۹۷ تقریباً دوره‌ای خاموش را گذراند.
او پس از دریافت مدرک NATOPS تقریباً با هر هواپیمای تاکتیکی از جمله هورنت، سوپرهورنت، S-3B وایکینگ، EA-6B پراولر، F-5F تایگر II و F-14 تامکت، پریده است.

Fighter Jet José Ramos
دیدن این تصاویر خارق‌العاده از پرنده‌های آهنین آدم کش، در آسمانی آبی که استعاره‌ای از صلح است، می‌تواند تأمل برانگیز باشد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۵۱ دیدگاه‌ها

  1. AMIR55

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    عجب منظره خوشگلی جتای پیشرفته ای هستن.
    ما که جز چندتا هواپیمایf16باسازی شده چیزی نداریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. faraz777

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (45 ديدگاه)

      ایران کلا 2 تا f16 داشت که یکیش مثل اینکه از رده خارج شده و اون یکی هم چندین سال به خاطر قطغات یدکی زمین گیر شده.
      این جت های خوشکلی هم که میگید اکثرا f5 هستند که ایران به وفور از اون ها داره و مال چند دهه قبلن!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Ehsan

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1251 ديدگاه)

      البته امیر جان ، ایران فقط دو فروند اف 16 داشت که یکی رو اورهال کردند ببینند چه خبره دیگه سرهم نشد :-D از دومی هم خبری نیست
      اما ایران اف 4 و اف 5 و اف 14 تامکت داشت ، اف5 و اف14 هواپیماهای رهگیر هستند یعنی برای جنگ هوایی بکار میروند و اف4 یک هواپیمای بمب افکن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. hamid3x

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (395 ديدگاه)

        البته یه خبری تو نت خوندم که چند سال پیش ایران برای مقابله با سیستم های راداری f-16 اسرائیل و تست پدافند داخلی چند فروند هواپیمای f-16 از دولت ونزوئلا خریداری کرده.چون اسرائیل اگه بخواد میتونه با f-16 هاش تا تهران بیاد این هواپیما ها تمام پدافند موشکی ایران رواز کار می اندازه و تنها راه مقابله با اونا، آتش غیر کنترل شده تو ارتفاع پروازی پایین و هنگام بمباران این جنگنده هاست/

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. بابک

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (186 ديدگاه)

      امیر جان لطفا اینجا بحث هواپیما راه ننداز
      آخه ایران کجا F-16 داره؟؟؟؟!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ahmad

        ۱۸ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (136 ديدگاه)

        بعد از حمله آمریکا به عراق، تعداد زیادی از f 16 های عراقی با خلبان هاشون به ایران پناهنده شدن و الان ایران f 16 داره.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. P.G

          ۱۸ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (489 ديدگاه)

          آخه برادر من چرا ندونسته یه چیزى میگى،عراق بعد از اشغالش توسط آمریکا و همین دو سال پیش تعداد کمى F16سفارش داد و الان هم دست خودشه،مگرنه قبل از اون عراق اصن هیچ هواپیما یا هلیکوپتر آمریکایى نداشت،
          هواپیماهایى که شما میگى تعدادى میراژ اف١ و تعدادى هواپیماى روسى مثل انواع میگ و سوخو بود که عراق در زمان جنگ با کویت که آمریکا بهشون حمله کرد اورد ایران تا آسیب نبینن،بعد جنگ ایران این هواپیماها رو به عنوان بخشى از غرامت جنگ ٨ ساله به عراق پس نداد،اما تا سال ها این هواپیماها عملیاتى نبودن و چند سال پیش ایران تونست اون ها رو اورهال و اکتیو کنه،
          در مورد F16هاى ایران که بعضى از دوستان میگن ایران دو فروندش رو داره،فقط یه شایعه است.نه عکسى ازشون وجود داره و نه تا به حال کسى پروازشون رو دیده!ایران سال ١٩٧۶حدود١۵٠تا از این هواپیما رو سفارش داد که بلافاصله بعد این موضوع انقلاب شد و این هواپیماها هرگز به ایران تحویل نشد و به جاش سفارش هاى ایران رو به اسرائیل تحویل دادن!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Amir

          ۱۸ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (4 ديدگاه)

          شایعه دو اف-16 ایرانی بر میگرده به تصاویر مدل های ساخته شده توسط هنرمند عزیز جناب آقای فریبرز شماس.
          متاسفانه برخی افراد این تصاویر رو که بسیار جنبه واقعیت داشت در اینترنت بعنوان تصویر اف-16 های ایرانی بخش کردند که این امر موجبات اصلی این شایعه رو بوجود آورد.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. زیگما

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    تنها اف 4….
    با دماغه ای آتشین….
    بر فراز جنگل های ویتنام….
    خون میچکد…
    آه…

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. ali97

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (101 ديدگاه)

      سلام زیگما جان.
      تلاش هات تا چه اندازه ثمربخش بوده؟
      اگه خدا بخواد باید منتظر چنتا از کاربرای قدیمی باشیم؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. زیگما

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (3072 ديدگاه)

        slr که قول برگشت داده و باید کمی بهش فرصت بدیم
        محسن هم که به این مفتی ها راضی نمیشه( کار بیشتری میطلبه تا روش انجام بدم)
        فعلا همین دوتا

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. زیگما

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (3072 ديدگاه)

      یه سری عکس میخوام ببینید
      من مخالف رابطه با امریکا نیستم
      ولی فقط دوست دارم به این عکسا هم فکر کنید
      پدال هر کدوم رو که میدونی آزاد دهنده هست حذف ولی بقیه رو بذار
      http://ows.edb.utexas.edu/sites/default/files/users/mjoseph/ut-vietnam-girl.jpg
      و
      تاثیر عامل نارنجی روی کودکان
      http://www.designclaud.nl/wp-content/uploads/2013/04/agent-orange-victims-in-vietnam-nice-usa1.jpg
      و
      کودکان جنگ
      http://histclo.com/imagef/date/2009/10/mont69s.jpg
      و
      http://en.wikipedia.org/wiki/File:B-52D(061127-F-1234S-017).jpg
      و کشتار “مردم”
      http://en.wikipedia.org/wiki/File:Phong_Nhi_massacre_4.jpg
      و
      http://en.wikipedia.org/wiki/File:My_Lai_massacre.jpg
      و

      http://timshorrock.com/wp-content/uploads/vietnam2-1024×980.jpg
      و
      http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%B1_%D9%85%DB%8C_%D9%84%D8%A7%DB%8C
      و
      http://www.seemorgh.com/culture/2488/62077.html
      میدونم تو جنگ چیزی خیرات نمیکنن ولی نه دیگه….

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. sadegh

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (2124 ديدگاه)

        زیگما، عامل نارنجی چیه؟؟

        یه نوع بمب شیمیاییِ؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. زیگما

          ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (3072 ديدگاه)

          “عامل نارنجی نوعی جنگ‌افزار شیمیایی است که ارتش آمریکا در جنگ ویتنام از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۱ برای از بین بردن جنگل‌های پناهگاه ویت‌کنگ به کار برد. این ماده علاوه بر از بین بردن جنگل‌های انبوه استوایی بر مردم ویتنام نیز آثار مرگبار فراوانی به جا گذاشت که در نسل‌های بعدی مردم مناطق سمپاشی شده دیده می‌شود.

          برآوردها نشان می‌دهد بر اثر این سم‌پاشی‌ها، ۴۰۰ هزار نفر کشته یا ناقص‌العضو شدند و در سال‌های بعدی تاکنون ۵۰۰ هزار کودک با اختلالات مادرزادی زاده شده‌اند.

          در میان سال‌های یادشده، ارتش آمریکا نزدیک به ۷۵٬۷۰۰٬۰۰۰ لیتر علف‌کش شیمیایی و برگ‌زدا بر روی جنگل‌های ویتنام، شرق لائوس و بخش‌هایی از کامبوج فروریخت تا با نابودی این جنگل‌ها از پناه گرفتن ویت‌کنگ‌ها در آن که از آن نقاط به نیروهای آمریکایی حمله می‌کردند جلوگیری کند.

          هدف‌های دیگر برگ‌زدایی این بود تا مناطق روستایی این بخش از ویتنام را تضعیف کند تا روستاییان که پشتیبان‌های اصلی چریک‌های چپگرای ویتنام به‌شمار می‌آمدند از منطقه گریخته و به شهرهای زیر کنترل ایالات متحده مهاجرت کنند و چریک‌ها با مشکل تغذیه و تدارکات روبه‌رو شوند.”
          برگرفته از ویکی

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. sadegh

          ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (2124 ديدگاه)

          مرسی دادا، دمت گرم

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. علی

          ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (6 ديدگاه)

          معلم زیست ما می گفت علاوه بر اینایی که زیگما گفت باعث تضعیف دستگاه ایمنی بدن و حتی از کار افتادن اون تو بعضی موارد هم میشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. ه

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      موفق ترین عملیات های نظامی تاریخ فانتوم توسط نیروی هوایی ایران در کمان 99،اوسیراک البته H3 انجام شد که عملیات های خلبان های آمریکایی (حداقل با این هواپیما) در برابر اون ها شوخی بنظر می رسه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. رضا

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    وقتی بعضی ها به صنعت هوایی ایران میبالن و فکر میکنن میتونیم هواپیمای جنگی بسازیم و در مقابل مثلا امریکا بایستیم خندم میگیره.
    مثل اینکه بخوای با یه شورولت نوای 1975 با شورولت کوروت استینگری 2014 مسابقه بدی که نتیجش معلومه…….. نابود میشی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ehsan

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1251 ديدگاه)

      والا رضا جان ما که هواپیما نمیسازیم یک صاعقه ساختن که همون اف 5 بود و یکی دیگه هم ساختن چی بود اسمش ؟؟ همین یکی دو سال پیش رونمایی شد ، که فکر کنم ماکت بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شلبى

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (685 ديدگاه)

        احسان جان شنیدم موتوراش هم موتور F-5 هست که از قبل تو انبار داشتن .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. زیگما

          ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (3072 ديدگاه)

          دو تا از این آشغال هایی که به عنوان جنگنده معرفی کردن، از انجین های معروف روسی rd استفاده میکنند که کپی از انجین اصلی اف 5 هست.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Ehsan

          ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (1251 ديدگاه)

          و جالبتر اینکه فیلمی که از هواپیمای صاعقه در تلویزیون پخش شد بلند شدن و نشستن رو نشون داد ، نه مانوری نه شلیکی ، چیزی من ندیدم ، فیلمی در این مورد هست یا نه ؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. رضا

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (1698 ديدگاه)

        هواپیمای نسل ششم؟!!!!!!!!!
        اون ماکت که ساخته بودن آخر دروغ بود

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ehsan

          ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (1251 ديدگاه)

          آخر خنده بود ، اگر ورودی های اون ماکت رو نگاه کنی خیلی کوچیکند ، در حالی که نقش اصلی موتورهای جت میزان بالای هوای ورودیست

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. امیر

      ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      رضا عزیز با ین که ایران شورولت1975 نیست و امیریکا استینگری نیست ما اگه بخایم میتوانیم بوگاتی باشیم

      موافقم 0
      مخالفم 1
  4. رضا

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    پدال جان نوشتی بادوربین کوچک خود!!
    دوربین ایشون یه nikon 7100 حرفه ای هستش! اخه کدوم دوربین کوچیک میتونه عکس hdr بگیره؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. شلبى

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (685 ديدگاه)

    جنگنده فقط F-14 دنیاییه واسه خودش.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. Ehsan

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    هواپیمای شکاری فقط F14 تامکت ، این هواپیما یک اسطوره بود ، که تنها دو کشور این هواپیما رو داشتند یکی آمریکا و دیگری ایران که تا سال 57 ایران فکر کنم 79 هواپیمای تامکت دریافت کرد ، این هواپیما وقتی خطرناک بود که مجهز به موشک های فینیکس میشد موشک های فینیکس از نوع موشک هایی بودن که بهشون میگفتند شلیک کن و فراموش کن ( یعنی حتما به هدف میخوره )
    از ویژگی های این هواپیما بالهای متغییر بود ( چون این هواپیما برای ناوها ساخته شده بود ) که در سرعت های پایین بال ها کاملا پهن بودن و در سرعت های بالا باها جمع میشدن که البته این سیستم دستی نبود بطور خودکار انجام میگرفت ، از قابلیت هاین این هواپیما شناسایی همزمان 24 هدف در آسمان و شلیک مستقیم به 6 هدف میتوان نام برد آنهم با 6 موشک فینیکس

    اما چرا این هواپیما از زده خارج شد ، چون پول حرف اول رو در همه جا میزنه این هواپیما به ازای هر ساعت پرواز نزدیک به 13 ساعت اورهال نیاز داشت و درحقیقت هزینه نگهداری و ساخت این هواپیما به دلیل بالهای متغییر بسیار گران تمام میشد و کم کم کنار گذاشته شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mahdi Ch

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (65 ديدگاه)

      مختصر و مفید! ممنون احسان جان

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. شلبى

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (685 ديدگاه)

      ممنون از توضیحات خوبت احسان جان، البته از رده خارج کردن هواپیماهاى نظامى بخش زیادیش هم بدلیل سیاست هاى کلى یه کشور هست، چون الان مثلا جنگنده F-22 هم هزینه نگهدارى بالایى داره و با علم ب اینکه هزینهاش بالاست طراحى شده و مورد استفاده قرار میگره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Ehsan

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1251 ديدگاه)

      ممنون مهدی و شلبی جان
      آره درست میگی شلبی جان یکی دیگه از دلایل کنار گذاشتن تامکت سیاست راهبردیشون بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. mehdi

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (166 ديدگاه)

    توجه توجه توجه…. این خبر کاملا جدی میباشد… مسئولین زحمت کش و مشتری مدار ایرانخودرو بمنظور خودکفایی در صنعت هوانوردی قرار شده هوابیمای f-16 رو با بدنه 405روی خط تولید ببرن:|

    موافقم 0
    مخالفم 1
  8. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود .

    دهنش سرویس . عجب عکس هایی گرفته .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شلبى

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (685 ديدگاه)

      از باز گشت شما خوشحالیم میلاد جان، امیدوارم که روزهاى خوبى بچه ها با هم در اینجا داشته باشن و از شما کلى چیز یاد بگیریم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (6525 ديدگاه)

        درود .

        ممنونتم .

        اگر شما هم اطلاعاتی از هواپیماها دارید بنویسید .

        من اصلا از هواپیما سر در نمیارم .

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. P.G

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (489 ديدگاه)

    در گذشته مهمترین اصل در طراحى جنگنده ها قدرت مانورپذیرى و سرعت اونها بود،چون مثلا هواپیماهاى رهگیر مجبور بودن در هنگام درگیرى هوایى dog fight یا مانور هاى سنگینى انجام بدن،اما امروزه رادارگریزى و قابلیت هاى الکترونیکى و شناسایى هواپیماها خیلى مهمتره،چون در خیلى موارد میشه بدون اینکه دشمن متوجه بشه ماموریت رو انجام داد یا بدون نیاز به درگیرى نزدیک هدف رو از فاصله ى چند صد کیلومترى نابود کرد!به همین دلیل بود که زمان جنگ F14 هاى ما بااینکه مانوپذیرى کمترى نسبت به میراژهاى عراق داشتن و قدیمى تر بودن تو نبردهاى هوایى موفق تر بودن.
    امروزه مثلاً روس ها هنوز بیشتر به قابلیت مانورپذیرى هواپیماهاشون توجه دارنو طبق نظر خیلى از کارشناس ها جنگنده هاى روسى امروزه مانورپذیرى بالاترى نسبت به جنگنده هاى آمریکایى دارن اما آمریکایى ها بیشتر توجه شون رو بردن به سمت قابلیت هاى الکترونیکى،لیزرى،رادارگریزى هواپیماهاشون،
    البته نظر من به ایشان(آمریکایى ها)نزدیک تر است!؛)))

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ehsan

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1251 ديدگاه)

      در تکمیل حرف P.G عزیز که روس ها بیشتر بر قابلیت مانورپذیری هواپیماهاشون تاکید دارند میتوان سوخو 47 ( برکوت : عقاب طلایی ) را نام برد که با داشتن بالهای رو به جلو قابلیت مانورپذیری بسیار بالایی دارد
      این هم عکسش : http://www.parsiblog.com/PhotoAlbum/f22raptor/7.jpg

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. P.G

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (489 ديدگاه)

        البته در پاسخ به شما احسان جان سوخو ۴٧که از دیزاین forward sweep استفاده میکنه در سال ١٩٩٧ معرفى شد وتنها ۴ عدد نمونه ى ازمایشى ازش ساخته شد ودرسال ٢٠٠٠این پروژه متوقف شد و هیچگاه به تولید انبوه نرسید و دلیلش مشکلات قابل توجهیه که این دیزاین در کنار محاسنش داره،
        جالبه بهت بگم که گرومن آمریکا ١٣سال زودتر از روسیه این طراحى رو در مدل X29 که بر اساس F5 طراحى شده بود انجام داد اما احتمالاً اون ها ایرادات این طرح رو فهمیده بودن که کنار گذاشتنش،فقط منظورم این بود که این طرح در اصل براى آمریکا بوده،
        واقعیت اینه که آمریکا پدر صنعت هوایى دنیاست!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ehsan

          ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (1251 ديدگاه)

          بله P.G عزیز ، حرف شما درسته ابتدا این X29 بود که از این شکل بالها استفاده کرد ، البته چون X29 کنار گذاشته شده بود اشاره ای بهش نکردم ولی فکر میکردم سوخو 47 هنوز داره روش کار میشه ، که طبق گفته شما اون هم کنار گذاشته شده
          البته اینکه امریکا پیشرو در صنعت هوانوردیست حتی در حد یک اپسیلون هم در اون شک نیست

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. hamid3x

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (395 ديدگاه)

      برادر من روس ها در زمینه رادار و فیلتر های الکترونیکی حرف اول تو دنیا می زنند بیشترین کتابها در زمینه مخابرات و رادار توسط دانشمندای روسیه نوشته شده خلاصه بگم روسیه تو زمینه رادارهای پروازی و زمینی چیزی از آمریکا کمتر نداره چون بهترین دانشمنا رو داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. P.G

        ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (489 ديدگاه)

        دوست عزیز من باهات در مورد اینکه رادارهاى روس ها قویه و باامریکا رقابت میکنه موافقم ولى مثل اینکه کامنت منو درست نخوندى!صحبت من در مورد الکترونیک و رادارگریزى هواپیماهاى آمریکایى بود نه رادارهاى روسیه!دوباره کامنتمو بخون بعد اگه حرفى بود در خدمتم:)))

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. احسان(احسان سابق)

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    این طرف بیشتر هنرمنده تا خلبان.عکسایی که گرفته خیلی زیباس.F-14 تامکت.فقط یک خلبان ایرانی و امریکایی میتونن باهاش بپرن که البته از سال 2006 امریکا این هواپیما رو بازنشته کرد.در ضمن F-14 از هز لحاظ سرتر از F-16 هست و قیمتش 2.5 برابر F-16 بوده.یکی از بهترین هواپیماهای تاریخ تو عملیات های هواپی بوده که باهاش خلبان های ایرانی نیروی هوایی عراق رو به خاک و خون کشوندن و معروفترین خلبان این هواپیما جلیل زندی بوده که 11 تا هواپیمای عراقی رو نابود کرده.نیروی هوایی ایران بهترین تجهیزات رو نداره اما از بهترین خلبان های دنیا رو داره.چون خلبان های ایرانی توسط کسایی اموزش میبینن که قبل از انقلاب توسط بهترین و باتجربه ترین خلبان های امریکا اموزش دیدن.
    در مورد عملیات اچ3 زمان جنگ ایران و عراق تو گوگل سرچ کنید که یکی از حرفه ای ترین عملیات های هوایی تاریخ بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. P.G

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (489 ديدگاه)

    در مورد علت اینکه چرا آمریکا F14هاش رو گراند کرد،دلیلش پیچیده بودن و هزینه هاى بالاى تعمیر نگهداریش بود که با توجه به ماموریت این هواپیما که شناسایى و رهگیرى و نبرد هوایى بود و براى ناو طراحى شده بود نیازى به اون قابلیت ها نبود،بنابرین این هواپیما رو با هواپیماى ارزان تر و کم هزینه تر F18 جایگزین کردن وهمونطور که گفتم بیشتر روى قابلیت هاى الکترونیکى این هواپیما کار کردن.
    جالب اینجاست بعداز F14 وF15 که حداکثر سرعتشون به ترتیب ٢/٣۴و٢/۵ماخ بود وتقریباً در یک زمان ساخته شدن،تمام هواپیماهاى آمریکایى که ساخته شدن حداکثر سرعت و مانورپذیریشون کمتر از این هواپیماها بود،مثلF18(١/٨ماخ)،F16(٢ماخ)،F22(٢/٢۵ماخ)،F35(١/۶ماخ)و همونطور که گفتم تمرکز بیشتر رفت به سمت قابلیت هاى الکترونیکى ورادارگریزى.
    در مورد هزینه هاى بالاى F22 باید گفت به دلیل اینکه این هواپیما multi missionیا چند منظوره است و بسیار پیشرفته است هزینه هاى بالاش رو تقبل میکنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. امید

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    همه رو خودش گرفته اون عکس اخر هواپیمایی که بالهاش جمع شده خیلی جالب بود چه حالی میکنه این خلبان عکاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. mahdi

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (623 ديدگاه)

    درود
    باید بگم F5 هنوز هم هواپیمای قابلی هست اما سازنده این هواپیما یعنی شرکت لاکهید مارتین سالها قبل تصمیم گرفته که این شکاری رو از دور خارج کنه البته برای کشورهای دیگه وگرنه خود آمریکا هنوزهم استفاده میکنه
    اما فکر کنم از سال 1980 لاکهید مارتین شروع به طراحی و ساخت F22 Reptorse کرده و سال 1995 شروع به بهره برداری کرد که رسانه 2000 تا 2005 رو برآورد میکنند
    اما تا امروز شاهد این بودیم که آمریکایی ها دقیقا از سال 1950 به بعد رشد شکرفی در صنعت داشتند کما اینکه از تمام امکاناتشون و شرکتهای مختلف استفاده کردند که میتونم به شرکت IBM (آبی بزرگ) شرکتی که کامپیوتر رو ارائه کرد (توماس واتسون) که کارهای الکترونیکی پروژهای مختلف اعم از نظامی و تحقیقاتی و فضایی رو به عهده گرفت و مشارکت میکرد
    دوستان توجه کنند که آمریکا هیچ وقت بهترین تکنولوژی که داره چه توی جنگ افزار چه توی صنعت و …… به دیگران ارائه نمیده
    نمونه واضحش هواپیمای F 22 و F117 Steelse که یک هواپیمای فوق العادست
    علت قطع خط تولید f14 که ظاهرا ایرانیان به این هواپیما خیلی علاقه دارند اینه که تکنولوژی و توانش جوابگوی نبردهای امروز نبوده
    در واقع این هواپیما در سال 1974 به پایان خودش رسید
    و متاسفانه ایرانیان بعد از گذشت 40 سال اندرخم F14 هستند
    بگذریم
    کار این خلبان فوق العادست
    سپاسگذارم
    مهدی (فرزند کوروش)
    ساعت 15:20

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. P.G

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (489 ديدگاه)

      اقا مهدى عزیز،بعضى اطلاعات شما غلطه،اولاً اف ۵ساخت کارخانه نورثروپ(northrop)هست نه لاکهید،بعدش خیلى از کشورها مثل ایران،سوئیس،ترکیه،آمریکا ازاین هواپیما استفاده میشه،
      درمورد F14،ایران تا خود انقلاب که میشه ١٩٧٨تمام F14 هاش رو تحویل نگرفت و یکیش موند،اونوقت شما میگى سال ١٩٧۴ خط تولیدش جمع شده؟؟؟؟
      اصن میدونى چراآمریکا F22 هاش رو تو امارات مستقر کرده(با اینکه خود امارات جنگنده هاى پیشرفته اى داره)،فقط به خاطرF14هاى ایران،اینو خود مسئولاى نیرو هوایى آمریکا تو نمایشگاه هوایى دوبى میگفتن،پس F14 هنوزم خیلى هواپیماى قابلیه!اگه نبود به همه ى کشورا میدادن مثل خیلى هواپیماهاى دیگه و انحصارى نگهش نمى داشتن!
      علت گراند شدن اف١۴ رو هم تو کامنت قبلیم توضیح دادم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. P.G

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (489 ديدگاه)

      اقا مهدى عزیز،بعضى اطلاعات شما غلطه،اولاً اف ۵ساخت کارخانه نورثروپ(northrop)هست نه لاکهید،بعدش خیلى از کشورها مثل ایران،سوئیس،ترکیه،آمریکا ازاین هواپیما استفاده میشه،
      درمورد F14،ایران تا خود انقلاب که میشه ١٩٧٨تمام F14 هاش رو تحویل نگرفت و یکیش موند،اونوقت شما میگى سال ١٩٧۴ خط تولیدش جمع شده؟؟؟؟
      اصن میدونى چراآمریکا F22 هاش رو تو امارات مستقر کرده(با اینکه خود امارات جنگنده هاى پیشرفته اى داره)،فقط به خاطرF14هاى ایران،اینو خود مسئولاى نیرو هوایى آمریکا تو نمایشگاه هوایى دوبى میگفتن،پس F14 هنوزم خیلى هواپیماى قابلیه!به نظرت چرا آمریکا این هواپیما رو به کشورهاى دیگه نداد(البته به جز ایران)در صورتى که خیلى هواپیماهاى جدیدتر خودش رو به کشورهاى دیگه فروخت؟
      دلیل از رده خارج شدن F14رو در آمریکا تو کامنت قبلیم توضیح دادم!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Ehsan

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1251 ديدگاه)

      مهدی جان من هم با P.G موافقم ، علت اینکه اف 14 کنار گذاشته شد دلایلی بود که بالا نوشتیم و اینکه حتی بعضی از خلبان های آمریکایی هم مخالف کنار گذاشتن اف 14 تامکت بودن و اون رو بهتر از هواپیماهای جدیدشون میدونستند
      و اینکه این هواپیما فکر کنم همین 5 یا 7 سال پیش کنار گذاشته شد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. P.G

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (489 ديدگاه)

    باید اینو أضافه کنم بعد از رده خارج کردن F14هاى نیرو دریایى آمریکا،تمام این هواپیماها رو به صورت درسته در کوره سوزاندن و منهدم کردن تا قطعات یدکیش به ایران نرسه،در صورتى که چنین کارى رو در موردF4وF5 نکردن و این نشون دهنده ى اهمیت فوق العاده این هواپیماست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. زیگما

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (3072 ديدگاه)

      جدی؟
      :o
      چقدر عقده ای هستن….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. ali

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (44 ديدگاه)

    سلام.دوستان ایران هیچوقت اف 16 نداشت ونخواهد داشت .اون دوستی گقت که درزمان جنگ امریکا وعراق به ایران امدن میگ ومیراژ بودن .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا