طراحی

ایده‌پردازی در مورد خودروی اپل؛ منتظر رونمایی چه پدیده‌ای هستیم؟

چه باورتان بشود چه نشود، من زودتر از آنچه فکرش را بکنید پیگیر موضوع ساخت خودرویی هوشمند توسط اپل شدم. حتی پیشتر از مجله ماه می موتورترند. اجازه دهید از همین ابتدا ذهن خود را نسبت به این موضوع پاک‌سازی کنیم. چیزی که ما با آن روبرو می‌شویم اصلاً خودروی اپل نیست. بیایید هر تصویر خیالی که در این مورد تاکنون به دست آورده‌ایم را از ذهن خود پاک کنیم. فقط به این فک کنیم که ترکیب خودرو با کمپانی اپل چه چیزی می‌تواند به‌عنوان یک محصول نهایی ارائه دهد.

apple-car-rendering-by-motor1
برای من این می‌تواند ترکیب دو سلیقه متفاوت با یکدیگر باشد. خودرو و محصولات اپل. من عاشق خودرو هستم و تا جایی که به یاد دارم همیشه در مورد آن‌ها مطالعه می‌کرده‌ام و سرانجام هم نویسندگی در این موضوع را به‌عنوان حرفه خودم انتخاب کردم. تمامی کارهای من در مورد خودرو و هر کلمه و کاراکتری که راجع به خودرو تایپ کرده‌ام، همگی به‌وسیله رایانه‌های اپل انجام‌گرفته است. از اولین iMac که در دوران دانشگاه خریدم، تا نسخه‌های جدیدتر آن، که هنوز هم در حال استفاده از آن‌ها هستم. در این میان سایر محصولات اپل همچون آیفون، آیپد و آیپاد نیز کم‌وبیش زیردستم بوده‌اند و تجربه استفاده از آن‌ها را نیز داشته‌ام. حتی من قبل از این شغل، سال‌های زیادی در فروشگاه اپل مشغول به کار بوده‌ام.

apple-car-renderings-by-motor1
در کل می‌خواهم بگویم که من به‌خوبی با خانواده اپل آشنا هستم. با زبان طراحی آن، برنامه‌های تجاری‌اش و عادات و اخلاق این شرکت کاملاً آشنا هستم و حداقل می‌توانم بگویم که یکی از کاربران جان‌سخت محصولات این شرکت هستم. به همین علت هم به‌عنوان شاید تنها طرفدار سرسخت اپل، بسیار مسرورم از اینکه قرار است ایده‌های خودم را برای کمک بیشتر به کشف خودروی رازآلود و احتمالاً الکتریکی اپل در میان بگذارم.

apple-car-renderings-02
در این راه قرار است آقای سمیر سادخوف، فارغ‌التحصیل موسسه طراحی اروپا که روی خودروهای لامبورگینی کار کرده و توانست جایزه‌ای هم در این زمینه دریافت کند، همراه من باشد. وی همچنین توانست در مسابقه جهانی طراحی فراری، رتبه دوم را کسب کند. او در برنامه معروف TED نیز کنفرانسی ارائه کرده است. سمیر یک طراح بسیار ماهر و بااستعداد است. کسی که اگرچه محصولات زیادی از شرکت اپل را خریداری کرده است؛ اما هم‌اکنون از سیستم‌عامل‌های ویندوز و اندروید استفاده می‌کند. البته او فقط به خاطر استعداد بی‌نظیرش در طراحی کنار من نیست، بلکه قرار است با توجه به تجاربی که از اپل دارد، اجازه ندهد من بیش‌ازحد به طرفداری از این شرکت بپردازم. به‌عنوان‌مثال، او به من می‌گوید که شرکت‌های بزرگی دیگری هم هستند که گوشی‌، رایانه و تبلت‌های بی‌نظیری می‌سازند؛ به نظر می‌رسد من باید حرفش را باور کنم.

apple-car-renderings 01
من و سمیر قرار نیست زیباترین خودروی جهان را طراحی کنیم. ما قرار است خودرویی کاربردی طراحی کنیم. خودرویی که قرار است تابع برخی از معتبرترین و مهم‌ترین شنیده‌ها در مورد خودرو اپل باشد. درحالی‌که خیلی از شایعات بر این مبناست که اپل در حال ساخت خودرویی شبیه به یک مینی ون است، ما تصمیم گرفتیم سراغ شایعه دیگری در این مورد برویم. در جولای ۲۰۱۵ یک مجله اقتصادی آلمانی طی گزارشی ادعا کرد که بر اساس صحبت‌های اپل و بی ام دبلیو، قرار است طرح بدنه خودرو i3 به‌عنوان پایه و اساس در خودرو اپل به کار گرفته شود. این خبر به نظر می‌رسد معقول‌تر و قابل‌باورتر باشد. خودرو i3 با چهارچوب فیبر کربنی خود، ثابت کرده است که پلتفرم‌ بسیار هوشمندانه‌ای برای یک خودروی الکتریکی است. از سوی دیگر این خودرو درحالی‌که ابعاد کوچکی دارد، می‌تواند ۴ نفر انسان بالغ را به‌راحتی در خود جای دهد. حال می‌توان فرض کرد که اپل قرار است از همین پایه و اساس به شیوه‌ای جدید و آمیخته با تکنولوژی روز دنیا استفاده کند.

Apple-Car-sketches-09
بنابراین، نقطه شروع من و سمیر در طراحی خودرو، مشخص شد. خودرویی با ابعاد و شکل کلی بی ام دبلیو i3. از نظر ما، خودروی اپل باید وجه تشابه‌هایی با سایر محصولات اپل داشته باشد. پس رنگ آن احتمالاً مخلوطی از رنگ نقره‌ای براق و همچنین رنگ مشکی متالیک خواهد بود. خودرو باید همانند محصولات اپل مدرن و مینیمالیستی به نظر برسد؛ اما نه بدین معنا که قرار باشد به یک آیپد ۴ چرخ و یک فرمان اضافه کنیم!

Apple-Car-sketches
معمولاً اپل مشهور است به ایده‌هایی که در ابتدا مسخره و دیوانه‌وار به نظر می‌رسد؛ اما پس از پیاده‌سازی بسیار کارآمد و محبوب جلوه می‌کنند. ما نیز تصمیم گرفتیم خودمان چنین ایده‌ای طرح کنیم. اگر به تصاویر دقت کنید، یک نمایشگر در زیر درب خودرو قرارگرفته است. وظیفه اصلی این نمایشگر این است که به رانندگان سایر وسایل نقلیه هشدار دهد که این خودرو در وضعیت خودران قرار دارد یا به‌عنوان یک خودروی مشترک بین سرنشینان استفاده می‌شود. البته این نمایشگر می‌تواند موارد دیگری را هم نشان دهد. ازجمله وضعیت آب‌وهوا، محیط زیست یا حتی از آن برای منتقل کردن پیامی به دیگران استفاده کنید.

Apple-Car-rear-three-quarters
بقیه نقاط بخش خارجی خودرو نیز به شفافی گوریلاگلس (جنس صفحه‌نمایش آیفون) خواهد بود. فاصله بین پنل‌های قسمت‌های مختلف خودرو بسیار نازک بوده (منفذهایی که میان دو رویه جدا از هم خودرو وجود دارد. مثلاً منفذ میان دو درب خودرو) و همچنین به‌جای آینه‌های بغل از دوربین استفاده می‌شود تا مقاومت در برابر باد به حداقل کاهش یابد.

Apple-Car-interior-sketch
به یاد نمی‌آورم که تاکنون کسی در مورد چگونگی فضای داخلی خودرویی که اپل خواهد ساخت، ایده‌ پردازی کند. البته با در نظر گرفتن اینکه اپل در زمان کنونی و همچنین در آینده سلطان طراحی‌های زیبا و کاربرپسند محسوب می‌شود (الآن فکر می‌کنید که من یک اپل‌فن هستم؟)، چه چیزی می‌تواند محیط داخلی چنین خودرویی را تشکیل دهد و درعین‌حال با محصولات اپل و همچنین بخش خارجی خودرو نیز همخوانی داشته باشد؟

Apple-Car-interior-dashboard-rendering
کار طراحی داخلی وقت سخت‌تر می‌شود که بدانیم اپل باید به برخی استانداردها در بخش داخلی خودرو پایبند باشد. استانداردهایی مثل فاصله صندلی از درب، جای قرارگیری دکمه بوق و همچنین نحوه طراحی کیلومتر شمار و …. بااین‌وجود من همچنان معتقد هستم که بارقه‌هایی از طراحی منحصربه‌فرد و مدرن اپل در آن محسوس خواهد بود.

apple-car-interior-rendering
اول‌ازهمه به نظر من نمایشگرهایی زیادی در داخل خودرو تعبیه خواهد شد. در رندرهای سمیر با نمایشگری طویل را مشاهده می‌کنیم که کل فضای داشبورد را فراگرفته است. ما بر این عقیده هستیم که اپل در خودروی خود تا حد امکان از به‌کارگیری دکمه‌های فیزیکی اجتناب خواهد کرد. برای این عقیده نیز یک دلیل داریم و آن اینکه آیفون اولین تلفن همراهی بود که دکمه‌های فیزیکی را به‌کل حذف کرد و به‌جای آن صفحه‌نمایش بزرگ‌تر را به ارمغان آورد. همچنین در آیفون ما شاهد یک دکمه اصلی روی صفحه‌نمایش بودیم و این دکمه را همه محصولات اپل به ارث برده‌اند. پس بعید نیست که در خودرو اپل نیز شاهد چنین چیزی باشیم. علاوه بر این ما انتظار داریم نمایشگرهای طویل و نازکی در امتداد بخش داخلی درب‌ها نصب شوند. چه خودروی اپل به‌عنوان خودروی شخصی استفاده شود و چه به‌عنوان یک خودروی خودران و عمومی مورد بهره‌برداری قرار گیرد، هر سرنشین به یک صفحه‌نمایش نیازمند است. پس ایجاد چنین نمایشگرهایی در بخش جانبی و در هر دو طرف، معقول به نظر می‌رسد. این نمایشگر می‌تواند اطلاعات آب‌وهوا، وضعیت کلی خودرو و مواردی سرگرم‌کننده ازجمله موسیقی را در خود جای دهند.

Apple-Car-design-team-02-1
به نظر من اپل برای نمایشگر‌های جانبی خود از برنامه‌های مختلفی بهره خواهد برد. برای مثل فرض کنید یکی از سرنشینان در حال انجام بازی Angry Birds است، درحالی‌که سرنشین دیگر با کمک نرم‌افزار Netflix فیلم موردعلاقه خود را تماشا می‌کند. البته هنوز نمی‌توان زیاد در این موردبحث کرد و باید دید شرکت‌ها توسعه‌دهنده نرم‌افزار چه ایده‌هایی دارند.

Apple-Car-interior-seat-detail-sketch
حال می‌رسیم به صندلی‌ها. ما واقعاً هیچ اطمینانی نسبت به طرحی که اپل در ذهن خود برای صندلی‌های خودروی مدرنش در نظر دارد، نداریم؛ اما من و سمیر سعی کردیم ساده نوع صندلی را در نظر بگیریم و آن چیزی نیست جز نیمکت. چیزی که مهم‌تر شکل آن‌ها است این است که آن‌ها احتمالاً به طرز شگفت‌آوری هیچ‌گونه نمایشگری روی خود نخواهند داشت؛ اما فرض کنید که بدون وجود ایربگ و بدون وجود هیچ نمایشگری جلوی سرنشین عقب خودرو، به نظر کار برای افرادی که در صندلی‌های عقب می‌نشینند سخت و حوصله‌سربر می‌شود، پس همین انتخاب و عقیده ما نیز نادرست به نظر می‌رسد.

Apple-Car-interior-rendering
علاوه بر این ما فکر نمی‌کنیم که در داخل خودرو جایی برای قرار دادن آیفون یا آیپد وجود داشته باشد. اما چرا؟ به این دلیل که تلفن همراه به‌راحتی به کمک بلوتوث می‌تواند با خودرو ارتباط برقرار کند و برای شارژ آن‌ها نیز می‌توان از تکنولوژی شارژ وایرلس استفاده کرد.

apple-car-3
حال که ایده‌های خود را درباره ظاهر خودرو بیان کردیم، بهتر است کمی هم در مورد نام‌گذاری خودرو بحث کنیم. احتمالاً نام خودرو نمی‌تواند اپل‌کار (Apple Car) یا آی‌کار (iCar) باشد. به همان اندازه که حدس‌های شما برای نام خودرو می‌تواند درست باشد حدس‌ها ما نیز شانس موفقیت دارد. هیچ‌کدام از ما انتظار نامی مثل آیپد از سوی کمپانی نداشتیم. پس طبیعی است که نتوانیم نام خودرو را به‌درستی حدس بزنیم.

اگر از من بپرسید، مکینتاش بهترین نامی بوده است که اپل تاکنون برای محصولات خود برگزیده است. مکینتاش (که به‌طور مخفف مک گفته می‌شود) انقلابی در رایانه‌های شخصی ایجاد کرد و تأثیری که روی این صنعت گذاشت غیرقابل‌انکار است. نامی که تاکنون جاودانه مانده است. پس خودروی اپل نیز باید چنین نامی داشته باشد. چیزی مثل اپل فوجی (Apple Fuji) اپل گالا (Apple Gala) و …

پروژه‌ای که مربوط به ساخت خودرو توسط اپل است، پروژه تایتان نام گرفته است و این نامی است که خودروی اپل در میان سازندگانش بدان معروف است؛ اما نیسان قبلاً از این نام برای خودروهای پیکاپ و وانت خود استفاده کرده است.

به‌هرحال انتظار می‌رود نا انتخابی برای خودرو یک کلمه واقعی و معنادار باشد. نه اینکه از یک سری حروف و عدد در نام‌گذاری آن استفاده شود. مثلاً چیزی مثل Apple AC1 که چندان جالب به نظر نمی‌رسد.

آخرین بخشی که ما می‌خواهیم راجع به آن بحث کنیم موضوع تجاری‌سازی و نحوه عرضه خودروی اپل است. ممکن است اصلاً چیزی که اپل می‌سازد خودرویی معمولی نباشد که در خانه هر فردی مثل من و شما یافت شود. شایعاتی نیز شنیده می‌شود که گویا قرار است خودروی اپل به‌عنوان وسیله‌ حمل‌ونقل عمومی و به‌صورت خودران یا نیمه خودران برای انتقال افراد از نقطه‌ای به نقطه دیگر مورداستفاده قرار گیرد. اگر این شایعه صحت داشته باشد، این خودرو در اختیار سازمان‌ها و رانندگان آن سازمان قرار خواهد گرفت و یا اینکه خودرویی مختص اپل باشد و همه عملیات موردنظر را تحت نظارت و کنترل این کمپانی انجام دهد.

همه این شایعات زمانی دامن زده شد که اپل در شرکتی چینی به نام «دی‌دی چوزینگ» (Didi Chuxing) که ۸۰ درصد از مالکیت بازار تاکسی‌های دربستی (تاکسی‌هایی که به کمک برنامه‌های مختلف در تلفن همراه، در محل موردنظر شما حاضر می‌شوند.) در اختیار دارد، یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد.

اپل استاد ساخت محصولات جذاب، بادوام و سودآور است و از طرفی در بخش خدمات نیز بسیار یکپارچه و عالی عمل می‌کند. برای مثال، وقتی شما یک آیفون می‌خرید، پس‌ازآن موسیقی‌هایی را از iTunes خریداری می‌کنید. علاوه بر این اپل در هنگام خرید هدفون‌های اضافی، کیف مخصوص و گارانتی طولانی‌مدتی برای شما ارائه می‌دهد. نکته این موضوع این است که اپل دوست دارد مشتری خود را پس از خرید نیز همچنان حمایت کند و البته همچنان از او سودآوری داشته باشد.

اما خودرو چیزی مثل یک آیفون نیست. شما وقتی خودرویی از اپل می‌خرید، دیگر این کمپانی نمی‌تواند پس از خرید نیز سودآوری خاصی از شما داشته باشد. در عوض اپل می‌تواند با طراحی‌ نرم‌افزاری چون «اوبر» (Uber) جایی که شما نه‌تنها برای استفاده از برنامه و سفارش تاکسی پول پرداخت می‌کنید؛ بلکه برای مسیری که قرار است با خودرو طی کنید نیز باید پول پرداخت کنید.

در دوره‌ای کوتاه‌مدت، اپل می‌تواند با استخدام راننده‌هایی برای ارائه این سرویس و همچنین استفاده از امکانات اپل استور، تجربه‌ای بسیار بهتر و ارزشمندتری نسبت به اوبر و سایر موارد ازاین‌دست، ارائه دهد. در آینده با پیشرفت بیشتر تکنولوژی خودران شما می‌توانید با رانندگی جزئی، توسط خودروی اپل جابجا شوید و در آینده‌ای دورتر از آن نیز می‌توانید بدون نیاز به رانندگی از خودرو اپل استفاده کنید.

فکر کنم این روش می‌تواند ما را قانع کند که چرا اپل نمی‌خواهد هر شخصی خودروی اپل مخصوص خودش را داشته باشد. چرا باید اپل یک خودرو به مشتری بفروشد و کارش را با او تمام کند؛ درحالی‌که می‌تواند هرروز از آن مشتری کسب درآمد کند؟  به نظر من انقلابی که خودروی اپل ایجاد خواهد کرد قرار نیست استانداردی را در طراحی یا پیشرانه خودروها تغییر دهد؛ بلکه انقلاب اپل ایجاد مدلی جدید در تجارت و سودآوری خواهد بود.

منبع: motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مهرداد خیاط محمدی

دانشجوی مکانیک و نویسنده و مترجم سایت پدال

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Elemento

    ۹ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    منتظر رونمایی چه پدیده ای هستیم؟؟

    یک شوخی بی مزه از طرف استاد سرکیسهکردن که میخواد وارد حوزه ای بشه که هیچ دخلی بهش نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Nima

    ۹ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    مگه تسلا از اون اول خودروساز بود؟
    الان به عنوان برند محبوب مردم شناخته شد!
    یا حتى بعضى از این شرکت هاى خودروسازى که از اون اول شرکتشون به هدف دیگه ساخته شد ولى الان از نام داران این صنعت هستن. اپل هم کارش سرکیسه کردن نیس. چون هزینه هاى طراحى و ساختشون و مزد مدیرانش بالاس. اپل پول نوآوریش رو میگیره. (نمیدونم میدونستید یا نه ولى پردرآمد ترین مدیران دنیا توى اپل کار میکنن)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Developer

      ۹ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (117 ديدگاه)

      داداش در جواب جمله اولت بگم که بله ، تسلا از همون بدو تاسیس به عنوان شرکت خودروسازی شروع به کار کرده و از همون اول خودروساز بود و اصلا قابل مقایسه با اپل نیست که تا الان موبایل و تبلت میساخته و یهو میخواد خودرو بسازه!
      البته با این تب طرفداری از اپل فکر کنم کم نباشن آدمایی که خودروی اپل رو از مرسدس بنز برتر بدونن!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یو اس اس اینترپرایز

        ۱۰ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        البته این هم بگم خودروسازی هم تخصص و سابقه خاص خودشو میخواد.یعنی همین جوری هم نیس یک شرکت بیاد بزنه توکار طراحی و تولید خودرو

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. Vahid porsche

    ۹ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (474 ديدگاه)

    نمیدونم چرا ولی نسبت به خودروی اپل خوشبین نیستم چون هر کاری اپل میخاست بکنه رو تسلا زودتر انجام داد خودرویی خودران و برقی. آیا اپل میتونه با وجود تسلا به موفقیت برسه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۹ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    حالا ببینیم چی در میاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۹ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      سلام احمد آقا. من کامنت قبلی شما در مورد اپل که در پست car paly گذاشته بودی رو خوندم. بالاخره ما نظر شما رو توی یه زمینه به طور کامل فهمیدیم و توش خبری از کامنتهای نیم جمله ای و ابهام کلماتی مثل “در کل”، “به هر حال” و … نبود. جای بسی خوشحالیه.
      ___________________________________________________________
      خب از شوخی بگذریم. من یه انتقاد نسبت به کامنت شما دارم. البته قبلش بگم که با گفته هاتون موافقم اما شما فقط نیمه خالی لیوان رو نگاه کردین. شما زمانی که اپل دنیای کامپیوترهای شخصی رو متحول کرد رو ندیدین، زمانی که اپل دنیای انیمیشن رو تکون داد رو ندیدین، زمانی که دنیای موبایل رو متحول کرد و زمانی که خیلی از شرکتهای موسیقی رو از خطر ورشکستگی نجات داد و توزیع موسیقی رو متحول کرد رو ندیدین، اینکه گاها با سیستم سخت افزاری ضعیفتر عملکرد بالاتری نسبت به رقباش داره رو در نظر نمیگیرین و فقط به خاطر قدرت زیاد و اشتباهاتی که داشته به باد انتقاد گرفتینش. اپل ایراد و اشکال داره اما تقریبا توی هر زمینه ای که وارد شده انقلاب به پا کرده. گرچه بعدا رقیباش در خیلی زمینه ها بهش رسیدن و حتی جلو زدن اما پایه و اساس کار رو اپل ریخته. اپل اشتباهات زیادی داشته و ایرادات زیادی هم داره اما قرار نیست بگیم شرکت بدیه. اگر بشه اینجوری قضاوت کرد، من هم میتونم از سال 1885 تا الان تمام اشتباهات و ایرادات بنز رو نام ببرم و بگم که بنز خیلی بده و یه عده بیخودی و بی دلیل رفتن طرفدارش شدن و میخرنش. یکی از کارهای بدِ بنز اینه که از سیستم جریان هوای گرم پشت سر در ماشیناش استفاده کرده اما حق امتیازش رو به مخترع این سیستم پرداخت نکرده!! پس فقط اپل نیست که از قدرتش استفاده منفی کرده.
      ___________________________________________________________
      تصور میکنم اپل با ورود به دنیای اتومبیل قصد متحول کردن (یا حداقل تسریع در روند تحول) صنعت حمل و نقل رو داشته باشه نه صرفا تعیین استانداردهای جدید در زمینه تولید اتومبیل.
      ___________________________________________________________
      به دوستانی که علاقمند هستن پیشنهاد میکنم کتاب “استیو جابز” نوشته “والتر ایزاکسون” رو بخونن.

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا