فراری

مدیریت جریان هوا در طراحی بدنه فراری 488GTB

طراحی فراری ۴۸۸GTB، نمونه‌ای پیشرفته از مدیریت جریان هواست. توربوهای دوقلو قدرتی به میزان ۶۶۱ اسب‌بخار را از موتور ۳/۹ لیتری V-8 این خودرو بیرون می‌کشند و این در حالی است که ۴۸۸GTB نسبت به ۴۵۸ نیروی دراگ یا مقاومت رد برابر جریان هوا را به میزان ۵۰ درصد کاهش و نیروی داون‌فورس یا چسبندگی به زمین را نیز ۵۰ درصد افزایش داده است.

Ferrari 488GTB Aerodynamic
Ferrari 488GTB Aerodynamic
مطابق گفته‌های فراری، این مدل جدید موتور وسط به روش‌های زیر، جریان هوا را به خدمت می‌گیرد:

دو دریچه هوا بر روی گلگیرهای عقب، جریان هوا بالای بدنه را به سمت موتور هدایت می‌کنند. قسمتی از جریان هوا که به دریچه منتهی به موتور فرو نمی‌رود، از یک خروجی در نزدیکی چراغ‌های عقب خارج می‌شود تا به این وسیله جریان هوای برگشتی را تغذیه کرده و از اثر نیروی دراگ بکاهد. این در حالی است که جریان «رو به پایین» به دو خنک‌کننده داخلی وارد می‌شود.

Ferrari 488GTB Aerodynamic
Ferrari 488GTB Aerodynamic
چیزی که فراری از آن با عنوان «اسپویلر متورم عقب» یاد می‌کند، در واقع یک بال ثابت و باریک است که توسط یک شیار در پشت شیشه عقب ایجاد شده است و باعث هدایت جریان هوا به عقب بدنه، برای ایجاد داون‌فورس می‌‌شود.

Ferrari 488GTB Aerodynamic
Ferrari 488GTB Aerodynamic
تعداد ۶ باله منحنی کوچک در زیر بدنه که در نزدیکی تایرهای جلو قرار گرفته‌اند‌، به‌عنوان تولیدکننده جریان گردابه‌ای عمل می‌کنند و نیروی رو به پایین را افزایش می‌دهند.

Ferrari 488GTB Aerodynamic
Ferrari 488GTB Aerodynamic
یک ستون آئرودینامیکی (aero pillar) هوای با فشار بالا در جلوی خودرو را گرفته آن را به سمت کف و همین‌‌طور رادیاتورهای چپ و راست منحرف می‌کند.

Ferrari 488GTB Aerodynamic
Ferrari 488GTB Aerodynamic
Ferrari 488GTB Aerodynamic
Ferrari 488GTB Aerodynamic
قرار گرفتن لوله‌های اگزوز در ارتفاع بالاتر، امکان استفاده از یک دیفیوزر عریض را همراه با ۶ باله منحنی برای توزیع جریان هوا فراهم کرده است. سه بال مفصلی که در بین بال‌ها قرار گرفته‌اند، در سرعت‌های بالا به صورت اتوماتیک به اندازه ۱۷ درجه پایین می‌آیند تا نیروی داون‌فورس ناشی از دیفیوزر را کم کرده و در نتیجه از نیروی‌های دراگ و بالا برنده در این حالت بکاهند. مطابق گفته فراری، نیروی رو به پایین تولید شده در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت در ۴۸۸GTB حدود ۳۱۷ کیلوگرم است.

Ferrari 488GTB Aerodynamic
Ferrari 488GTB Aerodynamic
2016 Ferrari 488GTB
۲۰۱۶ Ferrari 488GTB

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. HELL CAT

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (196 ديدگاه)

    خدای آیرو دینامیک فراری هست دیگه تعریف و تمجید نداره همه جای دنیا هم اثبات شده خب اینم که نمونه جدیدش هست و دیگه هیچی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. میلاد

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (24 ديدگاه)

    بابادست مریضا به فراری عجب مدیریتی داره …………

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ارش

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (122 ديدگاه)

    ای کاش همانطور که در زمانی از ایران به اروپا و امریکا دانشجو فرستادن و در رشته پزشکی و دانپزشکی و داروسازی و… تحصیل کردن و الان در این رشته ها حرفی برا گفتن در دنیا داریم الان هم در رشته طراحی خودرو و مکانیک و مهندسی قطعات و…. به اروپا و امریکا و ژاپن دانشجو بفرستن که بعد کسب علم خودرو بیاد یه کمکی به این صنعت خراب شده بکنه.و ای کاش مدیران رو بفرستن خارج تا اصول مدیریتی رو یاد بگیره نه حقه بازی رو

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. وحید

      ۱۹ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (325 ديدگاه)

      مشکلات ما فراتر از این حرف هاست
      مشکل ساختاری داریم
      هزار تا هم دانشجو بفرستیم برگردند باز این صنعت خودرو درست بشو نیست
      وقتی اراده و عزم *** واسه اصلاح نباشه
      درجا زدنه تا ابدالدهر

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. mohsen

      ۱۹ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      آرش جان چرا نمیفرستن مکانیک و برق صنعتی شریف همشون بورسین ولی پزشکی نیس که مهندسی با امکانات معقول درمان بشه طرف، منظورم اینه ابزار کار پزشکا نسبت به مهندسی کمه واسه مهندسی یه کمپانی دقیق میخواد که هر عضوش درست کار کنن بچه های مدرسه ما اومده بودن رتبه های سال 84 مدرسمون بودن 3 تاشون امریکا بودن که مکانیک خونده بودن داشتن تو کارخونه بوئینگ کار میکردن حقوق پایشون 35هزار دلار بود 2 تاشونم المان گفتن یه کمپانیرو که کار میکنن برق خونده بودن حقوقشونم بالا بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. وحید

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (325 ديدگاه)

    واسه خودش سالاری می کنه تا ابد این فراری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Archi KHAN

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    از فراری غیر از این هم نمییییشه انتظار داشت .
    همه چیز مهندسی و حساب شده …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سکوت

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (77 ديدگاه)

    من طراح موتور خودرو یا همان موتور کارنو هستم و برادر طراح خودرو…برادرم رفت ایتالیا و واسه زیر مجموعه ف و کار میکنه….منم میرم…از طرح های ما فوق العاده استقبال میشه…اینجا گفتن طرحت عالیه ولی واسه تولید این موتور پنجاه میلیارد نیازه و نداریم…ولی بلدن صد میلیارد بدن ***..بهترین مهندسای دنیا ایرانین…تیم طراحی بدنه فراری..قوای محرکه و سیستم تعلیقش که 3تا گروه 22 نفره هستن…11تا ایرانی وجود داره اعم از مینا جعفر زاده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. HELL CAT

      ۱۹ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (196 ديدگاه)

      میشه یه دونه از موتورهایی که طراحی کردی خیلی ساده بگی چطور هست تا یکمی متوجه بشیم فقط مختصر چون من سر رشته ای تو این کار ندارم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. ali

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (126 ديدگاه)

    من یکی از اینا میخوام
    چی بود چی شد
    میپرستمش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احمد باقری

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    واقعا یک شاهکار مهندسی است. مرحبا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. moein

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (894 ديدگاه)

    اینقدر مطلب سنگین بود هنگ کردم!!!
    فقط میتونم بگم فراری واقعا بی همتاست تو همه زمینه ها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. سکوت

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (77 ديدگاه)

    اولا من طرحمو به همه کسی نمیدم…فقط بدون 2سیلندر تنفس طبیعی با حجم دقیق 893سی سی میتونه اندازه موتور xu7L3یعنی 97 اسب بخار تولید کنه…با میل سوپاپ های 45 درجه زمان تعلیق dicator…تو سازمان ثبت اختراع هست ولی جزییاتش نیست…برو نگاه کن کد 11148…فقط ثبتش کردن و 22میلیون بهم دادن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. سکوت

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (77 ديدگاه)

    98n/mگشتاور و اگه کیربکس میتسوبیشی میراژ روش نسب بشه…چون ضرایبش فوق العادست..میتونه مصرفش تا صدی 3.2 لیتر در هر 100کیلومتر باشه…ما که داریم میریم…شما بمونید و لذت ببرید از تیبایی که تو کربلا 2میلیون و هفتصد به فروش میره…یا حق..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. HELL CAT

      ۱۹ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (196 ديدگاه)

      فایل خالی بود ثبت نشده بود نمیدونم به خدا ایشالله با فراریت حال کنی منم از تیبام لذت میبرم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. ارمان

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    اقا اونا بادو تو سرعت 300k/m کنترل میکنن
    اینا در حالت نشسته نمیتونن بادو کنترل کنن ! ;)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. AHMADREZA

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    جاخوردم بابا ایول فراری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. shahab

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (647 ديدگاه)

    اینا میفهمن آیرودینامیک چیه طراحی شاسی چیه
    پراید با100کیلومتر سرعت احساس مینکنی کراس اوور سوار شدی انگار داره پرواز میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. shahab

    ۲۱ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اسپویلر عقبش خیلی موثره هم با فشار به عقب ماشین دان فورس زیاد میشه و هم اصطکاک لاستیکای عقب بازمین زیاد میشه که در شتاب گیری و سرعتای بالا از هرز گردی جلوگیری میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا