فراری

بررسی فراری لافراری ۲۰۱۴

لافراری احتمالاً سریع‌ترین و هیجان‌انگیزترین هایپرکار جهان است. البته در این مورد، رقبایی مانند مک‌لارن P1 و پورشه ۹۱۸ اسپایدر می‌توانند ادعاهایی داشته باشند. حداقل مزیّت لافراری این است که قدرت بالاتر (۹۵۰ اسب‌بخار) و وزن کمتری نسبت به رقبایش دارد و به همین دلیل نیز در بین آن‌ها، دست بالا را دارد.

Ferrari Laferrari 2014
Ferrari Laferrari 2014

لافراری محصول سال‌ها تجربه مهندسی در فراری است و پیش از آن، چهار مدل یکی پس از دیگری حامل پیشرفت‌های فراری بوده‌اند: ۲۸۸ GTO، F40، F50 و انزو. هر کدام از این مدل‌ها به صورت تولید محدود عرضه شده‌اند. لافراری نیز در دو سال آینده، تنها ۴۹۹ دستگاه تولید خواهد شد.

Ferrari Laferrari 2014
Ferrari Laferrari 2014

در میانه خودرو، بین دو صندلی فیبرکربنی، یک موتور ۶۲۶۲ سی‌سی V12 با تنفس طبیعی نشسته است که در ۹۰۰۰ دور بر دقیقه، قدرت ۷۹۰ اسب‌بخار تولید می‌کند و گشتاور آن در ۶۷۵۰ دور بر دقیقه ۷۰۰ نیوتن‌متر است. همین‌طور، در عقب و زیر صندلی‌ها یک بسته باتری لیتیومی ۶۰ کیلوگرمی همراه با یک موتور الکتریکی ۲۵/۷ کیلوگرمی قرار گرفته است. این موتور الکتریکی، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن‌متر به پیشرانه خودرو می‌افزاید تا در مجموع، لافراری ۹۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۹۷۰ نیوتن‌متر گشتاور داشته باشد.

Ferrari Laferrari 2014
Ferrari Laferrari 2014

برخلاف رقبایش از مک‌لارن و پورشه، پیشرانه فراری طوری طراحی شده تا همیشه حداکثر خروجی‌اش در دسترس باشد و هیچ حالت رانندگی زیست‌محیطی برای آن درنظر گرفته نشده است. در عوض موتور احتراق داخلی و سیستم Hy-KERS به صورت یکپارچه طراحی شده‌اند و تمام ۹۵۰ اسب‌بخار در هر زمان قابل‌دسترس هستند.

این قدرت اعجاب‌انگیز که از پیشرانه لافراری تولید می‌شود، تنها به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و این کار با استفاده از گیربکس اتوماتیک ۷ دنده دوکلاچه صورت می‌گیرد؛ گیربکسی که توسط گت‌رگ (Getrag) برای فراری تولید شده است. پیشرانه همچنین همراه با یک موتور الکتریکی است که قدرت خروجی آن به وسیله یک سری دنده به صورت مستقیم برای حرکت چرخ‌ها استفاده می‌شود.

کاهش وزن هوشمندانه یکی از عناصر کلیدی در مهندسی سوپرماشین‌هاست و لافراری نیز یکی از نمونه‌های کامل در این زمینه است. همانند P1 و ۹۱۸، لافراری نیز از محفظه فیبرکربنی برای قرارگیری موتور و سیستم تعلیق بهره می‌برد. در هر طرف، سیستم دوجناقی (در جلو به صورت فیبرکربنی) و فنرهای مارپیچ قرار دارند که همراه با دامپرهایی هستند که به صورت الکترونیکی کنترل می‌شوند. در سیستم ترمز لافراری از دیسک‌های بزرگ کربن‌سرامیکی استفاده شده که توسط برمبو (Brembo) ساخته شده‌اند. قطر این دیسک‌ها در جلو ۳۹۸ میلی‌متر و در عقب ۳۸۰ میلی‌متر است.

الکترونیک نقش بزرگی در مهندسی خودرو و جبران کاستی‌های دینامیکی آن ایفا می‌کند. بال‌های جلو و عقب، به دو صورت مختلف عمل می‌کنند تا شرایط نیروی پایین یا بالایی ایجاد کنند. بیشترین دلیل وجود این قابلیت در لافراری، به دست آوردن حداکثر چسبندگی و کاهش درگ در زمان‌های خاص است. در پیچ‌ها، این سیستم نیرویی حداکثر ۳۶۰ کیلوگرم رو به پایین در سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ایجاد می‌کند و حداقل نیروی رو به پایین در یک مسیر مستقیم با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ۹۰ کیلوگرم است. در هنگام حرکت، این شما نیستید که برای نیروی رو به پایین تصمیم می‌گیرید، بلکه خودرو مقدار نیروی موردنیاز رو به پایین را تشخیص می‌دهد. در همین‌حال، به صورت نامحسوس باله‌ها در خنک‌کردن موتور، باتری، گیربکس و ترمزهای کربن سرامیکی نقش دارند.

کابین لافراری، جای عجیب و غریبی است. البته از چیزی که انتظارش را دارید، کوچک‌تر به نظر می‌رسد، با این‌حال، فضای سر ۳۰ میلی‌متر نسبت به انزو بلندتر است تا رانندگان بتوانند راحت‌تر از کلاه ایمنی استفاده کنند. دلیل این موضوع جایگاه پایین‌تر صندلی راننده است که امکان تنظیم در آن وجود ندارد. ولی پدال‌ها و چرخ فرمان می‌توانند به دلخواه راننده حرکت کنند. فراری در این رابطه می‌گوید که وضعیت صندلی راننده لافراری چیزی بین خودروهای اسپورت معمولی و فرمول یک است. هر کسی که این شانس را داشته است که در یک ۴۵۸ بنشیند، عناصر طراحی مشابه را به سرعت تشخیص خواهد داد؛ با این وجود، یک نوع هنر خالص درون این فراری وجود دارد که آن را از دیگر خودروهای «مارانلو» متمایز می‌کند.

Ferrari Laferrari 2014 Interior
Ferrari Laferrari 2014 Interior

باید اذعان کرد که هر تصوری که از پشت فرمان لافراری دارید، با آن همه هیجان و قدرت سرسام‌آور، مانند رانندگی واقعی با آن نخواهد بود. پس از راه افتادن با فراری، لافراری بلافاصله حس رانندگی آرام و لذت‌بخشی را منتقل می‌کند. فرمان بسیار نرم است و وضعیت لذت‌بخش و کلاسیکی را دارد. پدال ترمز نیز احساس فوق‌العاده را منتقل می‌کند و کنترل زیادی دارد. واکنش پدال گاز نیز بسیار زیاد است و هنگام فشار بر روی آن باید احتیاط‌های لازم را درنظر داشت.

این نتیجه‌ی به‌کارگیری پیشرانه الکتریکی با یک V12 فوق‌العاده است. در دور موتورهای پایین، الکتریسیته گشتاور را به صورت لحظه‌ای تأمین می‌کند و پس از دور موتور ۳۰۰۰، V12 نیز کارآیی خود را نشان می‌دهد. تغییر دنده سرعت در گیربکس اتوماتیک به حدّی با آرامش انجام می‌شود که راننده کمتر متوجه آن است. انگار پشت خودرویی نشسته‌ایم که یک موتور ۱۰ لیتری V12 دارد که در دور موتورهای پایین نیز واکنش‌های آن فرقی نمی‌کنند. شتاب، نویز و خشونتی که از این خودرو شاهد هستیم، هر راننده‌ای را در جای خود میخ‌کوب خواهد کرد. تغییر دنده‌ها، ترمزها، فرمان، پیچیدن‌ها و تعادل در هندلینگ و سواری … می‌توان گفت که همگی بی‌نهایت فوق‌العاده هستند. الفبای فراری به خوبی در این خودرو به کار رفته‌اند.

همان‌طور که گفته شد، لافراری یک خودروی تولید محدود است. بنابراین اگر حتی هزینه‌ای میلیون دلاری برای آن داشته باشید، نمی‌توانید در حال حاضر آن را تهیه کنید؛ چون تمام ۴۹۹ دستگاه خودرو از قبل فروخته شده است. به علاوه، داشتن یک فراری با این عملکرد، احتمالاً شرایط ویژه‌ای را برای صاحبش می‌طلبد.

Ferrari Laferrari 2014
Ferrari Laferrari 2014

امّا سؤال اساسی آنجاست که لافراری نسبت به مک‌لارن P1 و پورشه ۹۱۸ اسپایدر چه وضعیتی دارد؟ و آیا جایگزین خوبی برای «انزو» هست یا خیر؟

Ferrari Laferrari 2014
Ferrari Laferrari 2014

البته لافراری چیزی بیشتر از یک جایگزین برای انزو است و در بیشتر جهات نسبت به آن برتری دارد و یک خودروی بسیار راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر در هنگام رانندگی است. ولی اینکه آیا نسبت به رقبای مک‌لارن و پورشه، هایپرکار بهتری محسوب می‌شود، مسئله‌ای است که به زمان بیشتری نیاز دارد. [دانلود ویدئو]

مشخصات:

  • قیمت تخمینی: ۱/۳۸ میلیون دلار
  • ۰ تا ۱۰۰: زیر ۳ ثانیه، حداکثر سرعت: بالای ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت
  • تولید دی‌اکسید کربن: ۳۳۳ گرم در هر کیلومتر
  • وزن کلی: ۱۲۵۵ کیلوگرم (خشک)
  • موتور: V12، حجم ۶۲۶۲ سی‌سی، موتور بنزینی در کنار موتور الکتریکی
  • موقعیت موتور: موتور میانی، جهت طولی، دیفرانسیل عقب، گیربکس: ۷ دنده اتوماتیک با پدل‌شیفتر DCT
  • قدرت: ۹۵۰ اسب‌بخار در ۹۰۰۰ دور بر دقیقه، گشتاور: ۹۷۰ نیوتن‌متر  در ۶۷۵۰ دور بر دقیقه
  • قدرت به وزن: ۷۰۷ اسب‌بخار بر تُن (به صورت تر)
  • طول: ۴۷۰۲ میلی‌متر، عرض: ۱۹۹۲ میلی‌متر، ارتفاع: ۱۱۱۶ میلی‌متر، فاصله محورها: ۲۶۵۰ میلی‌متر
[jwplayer mediaid=”73770″]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۴۵ دیدگاه‌ها

  1. reza

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (156 ديدگاه)

    حرف نداره
    البته اگه واسش حرف درنیارن

    فقط یه کوچولو با صدا اگزوز این مدل فراری حال نکردم
    به نسبت بقیه فراری ها وقتی گاز میده انگار فراری نیس
    (نظر شخصیمه)

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. SINA

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (809 ديدگاه)

      به نظر من تنها ماشین تولید محدودی که ارزش خریدن داره اینه بغیه ماشین تولید محدودهای دیگه فقط برای شیره مالیدن یر خریداره مثل استون مارتین one 77 نمیدونم لامبورگینی چرتوپرتو و بغیه موارد…

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. میثم

        ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (70 ديدگاه)

        حاجی کفر نگو. اونتادور رقیبی نداره و نخواهد داشت!! همه چیز اسب بخار نیست! هیکل و عظمت و طراحی و حتی صدای یه ماشینم شرطه! توی این چیزایی که گفتم بهتر از اونتادور مطمئنن نخواهد اومد! حتی خوده لامبورگینی هم نمیتونه رو دسته خودش بزنه. هیچ صدایی صدای اونتادور نمیشه!! هیچ طراحی ای هم نمیتونه روی دستش بزنه! واقعا خارق العاده ست…

        موافقم 1
        مخالفم 2
        1. amir

          ۱۰ مهر ۱۳۹۴
          سوابق: (2 ديدگاه)

          هه …… داداش آوانتادور به گرت و خاک این نمیرسه . در ضمن صدای این ماشین خیلی بهتر از آوانتادوره . اینم بگم که لامبورگینی قبلا تراکتور می ساخته ….. یه چند سالیه داره ماشین میسازه . اون باید بره ترکتورش رو بسازه

          موافقم 2
          مخالفم 1
        2. Ehsan11

          ۷ تیر ۱۳۹۵
          سوابق: (1 ديدگاه)

          داداش شما که آونتادور آونتادور میزنی هیچ می دونی اونتادور ها به خاطر سنسور هوا شون اتیش می گیرن ?
          البته اینم بگم که تیپ آونتادور رو هیچ ماشینی نداره

          موافقم 1
          مخالفم 0
        3. In the memory of enzo

          ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (32 ديدگاه)

          من نمیدوم طرفدارای لامبورگینی چطوری روشون میشه اینجوری نظر بدن مثلا میگه همه چیز اسب بخار نیست!!!
          لافراری:967 اسبه
          اونتادور:691 اسبه
          وزن اونتادور خیلی خیلی بیشتره
          اونتادور رو اصلا نمیشه با لافراری مقایسه کرد اصلا اونتادور ماشین مسابقه نیست بیشتر ماشین نمایشی ئه

          موافقم 1
          مخالفم 1
        4. In the memory of enzo

          ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (32 ديدگاه)

          یجا هم گفتی ( هیکل و عظمت و طراحی)که اونجا حقیقتش خیلی خندم گرفت اخه هیکل و عظمت ینی چی؟؟؟؟؟ یه ماشین مسابقه باید تا حد امکان سبک باشه
          اینکه بعدش گفتی (و طراحی)
          هم خیلی حرف مسخره ای بود چون هیکل و عظمت تناقض دارن با طراحی ایرودینامکی

          موافقم 1
          مخالفم 0
      2. علی

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (74 ديدگاه)

        عزیزم شما برو یکم درباره لامبورگینی تحقیق کن بعدا بیا بگو چرتو پرتن

        موافقم 0
        مخالفم 1
  2. enzo

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (321 ديدگاه)

    این کلیپ تست مخفیش تو نوربرگ رینگ رو یه نگاه بنداز صداش معرکس
    https://www.youtube.com/watch?v=bDryP74TerM
    البته تو دورای پایینی به نظرم صدای انزو یکم قشنگ تره ولی تو دورای بالا جای حرف نمیزاره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. sadegh

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    یه چیز دیگه درمورد این ماشین اینه که 0-200 این ماشین زیر هفت ثانیه است!!!!! 0-300 اش هم زیر 15 ثانیه اس!!!

    لوکادی مونتزملو،رئیس کارخانه فراری،LaFerrari را غایت برتری شرکت از حیث نوآوری فنی،عملکر،طراحی رویا پردازانه و لذت محض رانندگی معرفی میکند.به گفته او،این مدل که بیشتر با هدف جلب نظر کلکسیونرهای فراری عرضه شده،یک خودروی فوق العاده است و نوآوری های فراوانی که در نسل های آینده فراری و حتی صنعت خودروسازی جریان پیدا خواهد کرد را همراه خود دارد. در یک کلام،LaFerrari جلوه بارز مهندسی بی نظیر و طراحی منحصر به فرد شرکت فراری است.

    موندم چه جوری بعضی از بچه ها این ماشینو زیر سوال میبرن، واقعا عجیبه هاااا!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. sadegh

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (2124 ديدگاه)

      خیلی چیزای دیگه توی این ماشین وجود داره، که چون به طور رسمی آزمایش نشده هنوز اعلام نشدن، از چیزایی که اعلام شدن مثلا اینکه این ماشین آیرودینامیکترین خوذروی خیابانی هستش، ضریب تاثیرش 3 هستش، یعنی …

      ضریب تراکمش 13.5:1 هستش، و خیلی چیزای دیگه

      بچه ها ببخشید اگه پر حرفی کردم، فقط میخواستم گوشه ای از توانایی های این ماشین قابل احترام رو ببینید

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود . صادق جان من تو مدلهای فراری از سه تا مدل اصلا خوشم نمیاد .

      یکیش همین لافراری هست که ازش متنفرم . دوم 458 . سوم انزو .

      ولی عاشق FF . 599 . F12 . هستم . از طراحیشون خوشم میاد .

      من با فراری چپ نیستم ولی اینکه میگید از بوگاتی بالاتره اصلا تو کتم

      نمیره .

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. sadegh

        ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (2124 ديدگاه)

        میلاد، داداش، از 3 تا فراری بدت میاد که دقیقا میشه گفت آبروی شرکت فراری ان، ولی در کل نظر شخصیته و احترامش واجب

        میلاد جون من هیچ وقت نگفتم از بوگاتی بهتره، فقط گفتم اجازه بدید این ماشین بیاد به طور رسمی و معتبر تست بشه

        در کل میلاد جان همه ی ما که اینجا جمع شدیم، عشق ماشینیم، هر کدومامون هم روی یه ماشین حساسیت داریم، قسمت من هم شده این، که خیلی هم ازش راضیم
        امیدوارم هم فراری و هم بنز توی برنامه هاشون موفق بشن :)

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. ashkan

          ۱ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (3 ديدگاه)

          سلام صادق منم رو این ماشین حساسیت دارم و اونایی که میگن از بوگاتی بالا تر نیست جای تعجب داره

          موافقم 0
          مخالفم 0
      1. sadegh

        ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (2124 ديدگاه)

        داش میلاد قبول دارم، ولی یه چیز دیگه هم هست، توی همین پست اینو گفتم، ولی دوباره گفتنش خالی از لطف نیس، بوگاتی درسته تحت فولکسه ولی مث یه ماشین بازار مشترکه، هر تیکه اش از یه جا میاد، فولکس غیر از کمک مالی کمترین دخالت رو توی ساخت این ماشین داره، این ماشین تودوزیش یه جا انجام میشه، قطعات موتورش هر کدوم از یه جا میاد، مثلا یه بخشی از قطعات موتورش از شرکت های هواپیمایی فرانسه میاد، تک ماشینِ خاصهِ، پس اگه نخواد همه ی هزینه و توانش رو روی ماشینش بذاره پس میخواد چیکار کنه؟!؟!

        حرف تو درست ولی این رو هم در نظر بگیر که اگه فراری هم یه ماشین تولید میکرد و با خیلی از شرکت های معتبر جهانی قرارداد کمک رسانی داشت و از بوگاتی میوفتاد عقب، انوقت حرف شما دیگه ردخور نداشت.

        فراری یکه و تنها این ماشین رو تولید کرده!! این خیلی حرفیه

        بله، اگه بر فرض بوگاتی بهتر هم باشه، حق داره، دغدغه یه ماشین رو داره، ولی فراری چندا داره؟!

        در کل میلاد جان من خودم به خاطر اصالت ایتالیاییش از بوگاتی خوشم میاد ولی برای یه مقایسه منصفانه باید همه چیز رو مد نظر گرفت

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. پیکان جوانان

          ۵ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (205 ديدگاه)

          عالیه ولی تو مهندسی فک نکنم به بوگاتی برسه

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. امیرحسین

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اقا من از طراحی فراری اصلا خوشم نمی یود (نظر شخصی)و عاشق لامبوم اما نمی دونم چرا این مدل اینقدر قشنگه(به جز داخلش) عاشقش شدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پیکان جوانان

      ۹ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (205 ديدگاه)

      به سبک طراحی فراری دیگه توهین نکن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. بهزاد

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (2372 ديدگاه)

    این ماشین شاهکار مهندسی هست و نتیجه ی سالها مسابقه و ساخت خودروهای اسپرت.
    تا اونجایی که خوندیم و یاد گرفتیم و مشاهده کردیم تکنولوژی در صنعت ساخت خودرو باعث ایجاد قدرت بیشتر و وزن کمتر و آیرودینامیک بهتر و هندلینک عالی و صدای دلنشین اگزوز و ایجاد هیجان ناب و در کل سریع حرکت کردن در پیست و جاده با بهترین عملکرد میشه و هرجوری حساب میکنم این خودرو چیزی از تکنولوژی کم نداره و نتنها همگام هست بلکه در خیلی از موارد پیشرو هم هست!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. enzo

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (321 ديدگاه)

    من نقدایی که از این 3 تا ماشین خوندم اکثراً گفتن لافراری و p1 هیجان انگیز تر از 918 هستن . ولی 918 نسبت به رقباش ماشین شهری تری هست . اینم کاملا به سیاستای شرکتا و مشتریاشون برمیگرده کلاً سیاست فرای ومکلارن بیشتر بهم نزدیک هست به دلیل حضور تو فرمول یک . هدفشون تولید یه هایپرکار با بهترین عملکرد فنی و نزدیک به F1 هست و هیچ وقت تو مدلای تولید محدودشون بحث امکانات لوکس و رفاهی و تزئینات داخلی تواولویت نیست. تکنولوژی های که معرفی میکنن هم اکثراً تو بحث عملکرد و فنی هست تا سایر بخشهای خودرو.
    مشتریایی که یه فرای با امکانت رفاهی و لوکس تر میخوان مدلایی مثل FF و F12 موجوده و کسایی که عملکرد فنی رو ترجیح میدن enzo, 458 , laferrai رو مناسب میدونن
    دوستانی هم که با ویرون مقایسش میکنن باید گفت که ویرون به خاطر همین امکانات اضافی و لوکس وزنش به نزدیک 2 تن رسیده که برای یه هایپر کار اصلا جالب نیست و فراری یا مک لارن هیج وقت علاقه ای به ساخت ماشینی تواین کلاس بااین وزن نداشتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. عشق بوگاتی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اینا ماشین درست میکنن ما هم دلمون خوشه ماشین درست میکنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. xantia

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    فقط آینه هاش تو ذوق میزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. bardia

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (181 ديدگاه)

    اون دوستی که میگن بوگاتی خیلی بهتره
    شما از چه لحاظ میگین؟ بله توی بوگاتی نشستین هیچی حس نمیکنین حتی توی سرعت 300 هم میتونین چرت بزنین,تا حدودی امکانات رفاهی رو داره که نتیجش شده 2 تن وزن ماشین,قدرتش 1000 اسبه که با 16 سیلندر و 4 توربو تولید میشه که خیلی مسخرست,فراری همین قدرتو با 12 سیلندر بدون توربو گرفته,حتی اون نسخه ی 1180 اسبی هم بازم 16 سیلندر و 4 توربو رو توجیح نمیکنه تازه بازم لگ توربو کاملا” براش محسوسه,توی پیست هم که تایم درست حسابی نمیتونه بزنه چون بقول جرمی اندازه ی خیلی از کوه ها وزنشه
    رانندگی با بوگاتی مثل نشستن توی یک کابین بی روحه ولی رانندگی با لافراری هیجان بیش از حد رو در پی داره,بوگای 0.5 اسب به ازای هر کیلو میده ولی لافراری 0.75 که خیلی رقم وحشتناکیه
    درضمن کامپیوتر ها و سیستم ترکشن کنترل لافراری با هیچ ماشینی قابل مقایسه نیست که تونسته طوری 950 اسب رو روی چرخ های عقب بفرسته که هر مجله ای این ماشین رو تست کردن متحیر شدن از کنترل بینظیر قدرت این ماشین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. enzo

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (321 ديدگاه)

    دقیقاً این وزن زیاد ویرون باعث شده تو خیلی از پیستها نمیتونه تایم مناسب اسم و رسمش بزنه یه نمونش پیست تاپ گیر که با وجود این همه قدرت بیشتر از 12C و اونتادور هم کندتر هست و قدرت نماییش فقط تو مسیر مستقیم خلاصه میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. حسين

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    من اکثر مقالاتی که راحع به لافراری خوندم توشون قدرتش رو 963 اسب اعلام کردن نه 950

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. bardia

      ۲ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (181 ديدگاه)

      به خاطر تفاوت مقیاس مناطق مخلف دنیاست
      اسب بخار توی انگلیس با امریکا مثلا” تا حدودی باهم فرق دارن ولی تقریبا” یکیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. علی لامبو

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (74 ديدگاه)

    کلا با فراری حال نمیکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ابوالفضل

    ۱ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    واقعا اخره ماشینه توفراریا اوله و از لامبورگینی بهتره عاشقشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. سجاد

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (126 ديدگاه)

    بنظرم فراری در طراحی خارجی ، بعد از ساخت “انزو” داره در جا میزنه و در طارحی خارجی داره اصلت خودش رو ازدست میده . . . داخش شبیه پاگانی شده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. کارشناس 11 ساله ماشین

    ۱۱ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    تو رو خدا درگ لافراری و بوگاتی ویرون رو بزارید.مک لارن p1 یادتون نره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Jafar

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لافراری به معنای واقعی کلمه اوج هنرمندی و شاهکار فراری در یک دهه اخیره البته از حق نگذریم مدلهایی مثل انزو، FXX ، F430 ، 599، 458، یا مدلهی قدیمی تری مثل F355 ،F360 Modena ،F40،F50 مارانلو و تستاروساو… هم در زمان خود کم شاهکاری نبودند، اما این فراری واقعا یک اعجوبه دنیای هایپراسپرت هاست. به نظر من نباید اینقدر غیر منصفانه مورد نقد قرارش داد و یا حتی از نظر بعضی دوستان اینقدر بی انصافانه زیر سؤال بردش. یک سوپراسپرت واقعی باید بیشتر قابلیتهای دینامیکی و فنی داشته باشه تا قابلیتها و امکانات رفاهی و لوکس. باید دارای بهترین و بالاترین قدرت ، گشتاور ، شتاب اولیه و ثانویه و سرعت باشه که لافراری هم بهترین اعداد و ارقام به ثبت رسیده در این موارد رو خوشبختانه داره.
    با همه احترام و ارادتی که به بوگاتی ویرون دارم ولی باید گفت سازندگانش به جنبه های لوکسی بیشتر از رقباش توجه کردند و تقریبا از یک رولزرویس یا بنتلی در لوکس بودن کمی نمیاره، خوب البته اینها چیز بدی نیست و به نوعی اینم یک مزیت و حسن نسبت به رقبا محسوب میشه اما مجموع این امکانات بکار رفته در بوگاتی باعث سنگینی بیش از حد این ماشین شده که برای یک همچین ماشینی در این کلاس زیاده و باعث کاهش بعضی توانمندیها! همین که فراری تونسته در لافراری بدون هرگونه سیستم پرخوران و با تنفس طبیعی قدرتی نزدیک به بووگاتی (با موتوری که 6 سیلندر و تقریبا2200 سی سی حجم بیشتر داره و مخصوصا با 4 تا توربو تقویت میشه)، تولید کنه برای وصف توانمندیهاش بس ؛ که بزرگترین برگ برنده اش نسبت به سایر رقباست و یک شاهکار عظیم. طراحیش هم واقعا طبق اصول و سبک همیشگی طراحی فراری و کاملا منطبق اصالتها م نمادهای همیشگی فراریه. واقعا باید به کمپانی فراری یک تبریک و خسته نباشید درست و حسابی گفت….!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. M.G

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    به نام خدا
    این جانب از همینجااز مسؤلین فراری درخواست میکنم مدل های لافراری و Fxx k رو به تویین توربو مجهز کنن ببینیم آخر دنیا کجاستتتت
    “دیگه بعد از اینا چیز دیگه ای هم هست؟؟اصلا داریم!!!!!!!!!!”
    با تشکر از برنامه ی خوبتون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. mansoor

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط بوگاتی من مستندش رو دیدم 431الکی رو کیلومترش نوشته با جی پی اس برسی کردن480تا میرفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. reza

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بعضی از دوستان بی امان بوگاتی رو میکوبن!!! به نظر من ایرادی به بوگاتی و فولکس واگن وارد نیست.چرا که هدف از تولید بوگاتی هرچی که بوده بهرحال یه نوآوری جدیدی بوده در یک کلاس کاملا جدیدی که خود بوگاتی تعریفش کرده.این که میگین انجینش با 4 توربو فقط این مقدار توان رو میده خب خودش یه چیز هیجان انگیزه که سرعت 430 رو با این وزن سنگین میده.انجینی که روی لافراری هست که عزیز من با همون وی 12 تنفس طبیعی که 950 اسب خالص رو تولید نمیکنه.درسته انجین وی 12 هست حجمش کمتره و تنفس طبیعی هست ولی بیشتر از 750 که تولید نمیکنه همین انجین وی 12.دویستای بقیشو انجین الکتریکی تامین میکنه چرا هیشکی به این توجهی نمیکنه؟ انجین بوگاتی احتراق داخلیه و این مقدار اسب تولید میکنه انجین لافراری چی؟وی 12 با تنفس طبیعی و و زن خیلی کمتر از بوگاتی و 750 اسب.اما در کل لافراری یک شاهکار تمام عیاره.مثلا همون هماهنگی انجین برقی و احتراق داخلی خودش آخر مهندسیه.لافراری کوچکترین پیچ و مهرش هم تماما آخر و عند و نهایت مهندسی پیشرفته ی فراری است…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. آرش

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ای بابا چیه شما سخت میگیرید این که چیزی نیست دوج شارژر هلکت با 8 سیلندر 707 اسب بخار میده بیرون اونوقت این با اون همه تعداد سیلندر دیگه 950 اسب خیلی واسش؟ مهندسی آمریکایی رو عشقه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. alireza

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    ﻣﻦ ﺧﻮﺩﻡ ﻋﺎﺷﻖ ﻓﺮﺍﺭﯼ ﺍﻡ ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﺍﯾﻦ ﻣﺪﻟﺶ ﺍﻣﺎ ﺧﺪﺍﯾﯽ ﺩﯾﮕﻪ ﺑﺎ ﺑﻮﮔﺎﺗﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻧﯿﺲ ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﺍﻭﺍﻧﺘﺎﺩﻭﺭ ﻓﻘﻂ ﻗﯿﺎﻓﻪ ﺩﺍﺭﻩ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﻗﺪﺭﺗﺶ ﺑﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻓﺮﺍﺭﯼ ﻧﻤﯿﺮﺳﻪ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. Bab

    ۱۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودم با لامبورگینی اونتادور بیشتر حال میکنم ولی نمیدونم این مدلش چرا اینقدر خوبه؟ تبریک به طرفدارای فراری ماشین خوبی درست کردن….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. علی

    ۲۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    همش به کنار اسب بخارش به کنار ماشالله خدا بیشتر کنه !!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. هدايت

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سالیانه ساله که فرارى از تنفس طبیعى موتور استفاده میکنه نه از چند تا کمکى مثل توربو که خودروهایى مثل بوگاتى ، پورشه و … استفاده میکنن ، این یعنى هنر مهندسى در قلب یک خودرو . بوگاتى ١۶ سیلندر با چهار تا توربو شارژر دو قلو که یک میدان وسیعى میخواد به نهایت قدرتش برسه و در ضمن لاستیکى که فقط ٨ ثانیه دوام میارن . فرارى حرفش اینه که جورى رانندگى کن که بتونى و در حر لحاظ راحت باشى.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. رسول

    ۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    هرچی باشه بازهم به پای آونتادور نمیرسه.آونتادور 370 مره ولی این 350

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. حمیدرضا

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یارو با گوشی تو اپارات چارتا کلیپ دیده میگه صدای این اینجوریه صدای اوانتادور بدرد نمیخوره فلانه این ۳ تا دونه کلیومتر بیشتر از اون میره حاجی بیخیال ما چرخ اینارم ببینیم تعجب میکنیم به کجا رسیدیم از لامبورگینیو فراری داریم ایراد میگیریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. عادل

    ۲۹ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هایپر کاره عالی ایه با عملکرد و راندمان عالی ولی به شخصه پروجکت وانو از نظر عملکردی بهتر از لافراری میدونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. ماشین باز بیطرف

    ۱۵ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من تقریبا از همه ماشین های سوپر اسپرت خوشم میاد اونارو براساس عملکرد شون مقایسه میکنم نه حساسیتی که روشون دارم بوگاتی به دلایل فراوانی از لافراری بهتره البته من از لا فراری خوشم میاد عاشقشم اما در مقایسه با بوگاتی بوگاتی کلا یه سر گردن سرتره همین که بوگاتی سریعترین ماشین دنیاست در عین حال یه راننده عادی هم میتوته با اون رانندگی کنه کنترل اون درشهر های شلوغم راحته وکنترلش سخت نیست در زمن داخلش لوکس است جالبه در سرعت های پایین فقط 4عدد از سیلندر هاش کار میکنن که باعم شد مصرف مثل یه خودروی عادی تو شهر وجاده باشه در سرعت بالای350 کیلومتره که همه سیلندر ها وارد عمل میشن از اون بعد مصرفش خیلی زیاد میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا