فراری

اسب جدید مارانلو معرفی شد، فراری 812 سوپرفست

فراری جانشین مدل F12 را معرفی کرده است که رسماً ۸۱۲ Superfast نام دارد. این خودرو در اصل نسخهٔ کاملاً بروز شدهٔ F12 برلینتا محسوب می‌شود که نامش به ۸۱۲ سوپرفست تغییر پیدا کرده است. این سوپراسپرت جدید می‌تواند یکی از مهم‌ترین ساخته‌های تاریخ فراری باشد چراکه ممکن است ۸۱۲ آخرین ساختهٔ فراری با پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی باشد. بااین‌وجود درحالی‌که نسخهٔ استاندارد F12 و مدل F12 tdf هر دو مجهز به یک پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری V12 بودند، فراری در ۸۱۲ یک پیشرانهٔ جدید ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی عظیم را ارائه کرده است که ۲۰۰ سی‌سی حجم بیشتری از پیشرانهٔ F12 و لافراری دارد.

ferrari-812_superfast-2018-1024-01

این نیروگاه جدید قدرت ویرانگری برابر با ۸۰۰ اسب بخار تولید می‌کند که ۶۰ اسب بخار بیشتر از F12 و ۲۰ اسب بخار بیشتر از F12 tdf بوده و ۸۱۲ سوپرفست را به قدرتمندترین خودروی تولید سری فراری تبدیل کرده است؛ اما غیر از قدرت، پیشرانهٔ V12 بروز شدهٔ این اسب سرکش ایتالیایی گشتاور بیشتری هم معادل ۷۱۸ نیوتن متر تولید می‌کند که ۲۸ نیوتن متر بیشتر از F12 برلینتا استاندارد است. گفته شده فراری ۸۱۲ سوپرفست در تنها ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا خواهد کرد. این اعداد با مدل کمی کم‌توان‌تر اما بسیار سبک‌تر F12 tdf یکسان هستند.

ferrari-812_superfast-2018-1024-04

اما نوآوری‌های جدیدترین ساختهٔ V12 فراری چیزی بیشتر از تعدادی اعداد شگفت‌آور است. برای انتقال نیروی عظیم موتور ۸۱۲ از یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچهٔ بهبودیافته استفاده شده است که برای تعویض دنده‌ای سریع‌تر از همیشه طراحی شده است تا به پاسخ بی‌عیب و نقص دریچهٔ گاز کمک شود. این گیربکس که به‌طور خاص برای ۸۱۲ طراحی شده است، دنده‌ها را در چشم برهم زدنی تعویض می‌کند.

ferrari-812_superfast-2018-1024-05

یکی دیگر از تغییرات مهمی که در ۸۱۲ صورت گرفته است استفاده از فرمان الکتریکی برای اولین بار است. همچنین فراری سیستمی بنام فاصلهٔ محوری کوتاه مجازی را در این ماشین ارائه کرده است که به چرخ‌های عقب توانایی فرمان گیری می‌دهد. گفته شده که این سیستم موجب بهبود و افزایش چابکی خودرو شده است. از نظر طراحی بیرونی، برخلاف انتظارات، ۸۱۲ Superfast چیزی بیشتر از یک تکامل ساده از F12 است. اگرچه شکل کلی و اندازهٔ این دو خودرو مشابه است اما تمام پانل‌های بدنهٔ ۸۱۲ جدید هستند که موجب ایجاد نمایی ترسناک‌تر شده و به همین دلیل حتی جذاب‌تر از F12 tdf به نظر می‌رسد.

ferrari-812_superfast-2018-1024-03

در بخش جلویی این سوپراسپرت اصیل ایتالیایی چراغ‌هایی جدید دیده می‌شوند که تماماً LED بوده و طرح آن‌ها برای فراری جدید است. همچنین در این بخش یک جلوپنجرهٔ عظیم و کاپوتی با دریچه‌های هوا به چشم می‌خورد. خطوط جانبی ۸۱۲ که گویی به سمت عقب جریان دارند، جسورانه‌تر از F12 بوده و برجسته‌تر شده‌اند. در نمای عقبی نیز یک اسپویلر کاملاً نمایان و چراغ‌های چهارتایی مشابه مدل GTC4 Lusso بکار رفته‌اند.

ferrari-812_superfast-2018-1024-02

فراری می‌گوید در دماغهٔ جدید ۸۱۲ به‌منظور بهبود کارایی آئرودینامیکی از تعدادی فلپ‌های فعال استفاده کرده است درحالی‌که در قسمت عقب نیز جهت بهبود داون‌فورس از یک ویژگی آئرودینامیکی که اصطلاحاً «Aerodynamic by-pass» نامیده شده استفاده به عمل آمده است. در داخل اما هرچند نمای کلی ۸۱۲ کاملاً شبیه به F12 باقیمانده است اما با ایجاد عناصر جدید در داشبورد و غربیلک فرمان کمی رادیکال‌تر به نظر می‌رسد. این اسب سرخ مارانلو برای اولین بار در نمایشگاه ژنو در ماه آینده به نمایش عمومی درخواهد آمد.

ferrari-812_superfast-2018-1024-06

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰۱ دیدگاه‌ها

  1. بهزاد

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (2409 ديدگاه)

    نمیدونم دوستان یادشون هست یا نه ولی بارها اینجا گفته شده که فراری از ساخت خودروهاش سوددهی چندانی نداره و حتی بابت چند مدل زیان هم میده و نمونه ی بارزش لافراری که کل فروش 500 عددی اون به 800 میلیون دلار هم نمیرسید در حالی که بیش از یک میلیارد دلار هزینه ی توسعه و ساختش شده!
    منابع مالی و سود این شرکت از راه های دیگه بدست میاد که نیازی به توضیحش نیست و همه میدونند.
    شما میگید لافراری 10 برابر قیمتش بیشتر از 918 بوده! خب همینجا بحث دچار انحراف میشه! قیمت فراری 1.4 میلیون دلار و پورشه 850 هزار دلار ، این قیمت کجا ده برابره؟
    شما از همان سطر اول شروع به بیراهه رفتن میکنید و بحث لامبورگینی را پیش میکشید بعد قهرمانی فرمول وان این شرکت را چوب حراج میزنید بعدش جنگ قیمتی راه میندازید و جالبه خرید یک پاگانی را به بهانه ی گران بودن جای دیگه نامعقول میدونید ولی اینجا از پاگانی به عنوان تولید کننده ای که وارد بازار سود نشده تمجید میکنید و کلا ده ها شگرد دیگه تا هر طور شده ثابت کنید کار فراری اشتباهه و بدتر از اون طرفدارانش که دارن رویه اشتباه این شرکت را دنبال میکنند!
    کلا پرچم شما در جهت باد حرکت میکنه و تفاسیر متناقض که برای هر مطلبی از زیر آستین بیرون میاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ace

      ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      دوست گرامی ، استاد محترم ، نمیدونم هر چی خودت دوست داری :
      شما متخصص تفسیر سخنان دیگران به غلط و بعد نتیجه گیری از همون حرف غلطید.
      من فکر میکنم اطلاعات خودرویی شما خیلی کمه. برای همین اطلاعات بقیه رو غلط تفسیر میکنید.
      من گفتم اگر اون آرم اسب نبود لافراری 10برابر 918 قیمت نمیخورد.

      هر کسی میدونه که قیمت اولیه ی لافراری 8 میلیون دلار نبوده. هایپرکار استون مارتین که 10 تا شرکت نخبه ی دنیا نشستن همه ی مغزشون رو براش خالی کردن 3 میلیون دلار قیمت خورده.

      همینطوری کامنتی که من گذاشتم 2 ساعت وقتم رو گرفت. 40 خط شد.
      از شما توقع میره بعضی چیزها رو خودتون بفهید تا نیاز به توضیح من نباشه.
      من که نمیتونم همه چیز رو توضیح بدم.
      منظور من از قیمت 10 برابری لافراری ، مربوط به فروش لافراری به قیمت 7.2 میلیون. در حراجی در تاریخ 3 دسامبر 2016 بود. گران ترین ماشین قرن 21.
      از شما توقع میره نسبت به این اخبار آگاهی داشته باشی.
      همه چیز رو که نمیتونم توضیح بدم.
      وگرنه باید هزار خط بنویسم و بنویسم و بنویسم.

      .

      ___________________________________________

      .

      شما رو به خدای بزرگ میسپارم.
      ان شا الله یک مدت خوب که مطالعه کردید و اطلاعات کافی کسب کردید ، وقتی مطمئن شدم که میتونیم با هم بحث درست و منطقی داشته باشیم در خدمت شما خواهیم بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ferrari

        ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (1883 ديدگاه)

        اون لافراری تو یه حراحی 7میلیون قیمت خورد متوجه میشی حراجی چیه؟؟ هیچکس مجبور نبود بخره ای ماشینو یا حتی شرکت کنه تو حراجی. پولشم صرف امور خیریه شد. شما اول برو مطالعه کن بعد حرف بزن. بقول خودت 3تا زبان بلدی اما هیچی از ماشین سردرنمیاری فقط کامنتهای بیخود میذاری. حیف وقت که صرف خوندن مامنتهای شما میشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ferrari

          ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (1883 ديدگاه)

          البته حق داری طرفدار برندی هستی که ویترینش از افتخارات خالیه و برای تکنولوژی دستش همیشه جلوی بقیه درازه. فراری همیشه فوق العاده بوده هست و خواهد بود حتی ایتالیایی هایی که طرفدار لامبورگینی هستن هم به فراری افتخار میکنن و تو مونزا فراری رو تشویق میکنن .فراری یه کمپاتی کوچیک و در بالاترین سطح مسابقات اتومبیل رانی داره مسابقه میده درحالی که برندهای بزرگی مثل بی ام و و تویوتا هیچوقت نتونستن درمسابقات باقی بمونن حتی به عنوان تامین کننده و برندهایی مثل فولکس واگن و فورد بخاطر هزینه های سرسام اور و احتمال عدم موفقیت چشم گیر جرات حضور در فرمول یک رو ندارن ،ارزش فراری رو با حرف های بیخودت پایین نیار گرچه فراری نیاز به تعریف تو نداره و انتقاد بی پایه و.اساس شما هیچوقت به اعتبارش لطمه نمیخوره. فقط خودتو ضایع میکنی دوست عزیز

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Madjid

          ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          خوب نخون !!! عزیز من نخون !!
          حراجی ، هر چی.
          اگر یک 918 تو اون حراجی بود به همین قیمت فروش میرفت ؟!؟
          ما که دعوا نداریم با هم !
          خودتون رو کنترل کنید.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. Madjid

          ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          (((حیف وقت که صرف خوندن کامنتهای شما میشه
          فقط کامنتهای بیخود میذاری
          شما اول برو مطالعه کن بعد حرف بزن
          البته حق داری طرفدار برندی هستی که ویترینش از افتخارات خالیه و برای تکنولوژی دستش همیشه جلوی بقیه درازه.
          متوجه میشی حراجی چیه؟؟
          بقول خودت 3تا زبان بلدی اما هیچی از ماشین سردرنمیاری)))

          این جملات نشون میده شما جوش آوردی !
          دوست عزیز، عزیزمن ، فراری جان ، رفیق ، من بعد از 100 مقاله ، تو یکی گفتم لامبورگینی از فراری بیشتر دوست دارم.
          شروع شد که یکی گفت” تو خودت رو مسخره کردی که همچین حرفی گفتی “و یکی گفت” لامبورگینی گاو سازه” و “تو بی سوادی ”
          و بعدش بحث شروع شد.
          .
          واقعا ظرفیت انتقاد پذیری شما همین قدره؟!؟ اینقدر متعصبید ؟!؟ اگه اسم این تعصب نیست چیه پس ؟!
          امیدوارم ظرفیت خودمون رو افزایش بدیم و برای بقیه هم حق اظهار نظر قائل بشیم.

          موفق باشی.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. Oid

          ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (2172 ديدگاه)

          Porsche gt2 rs یادت نره سریع ترین ماشین جاده ای پیست نوربرگ رینگ ماشین زمانی کاربردی هست که در عین سریع بودن در پیست تو جاده هم قابل تحمل باشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. Amir Ferrari

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (37 ديدگاه)

      دوست گرامی قیمت لافراری در حال حاضر ۱۰ میلیون دلار هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. بهزاد

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (2409 ديدگاه)

    بنده جای شما بودم به جای اینکه دو ساعت وقت بزارم تا 40 خط بنویسم اون دو ساعت را صرف مطالعه از نوع درستش میکردم تا در چند خط کوتاه و مفید ارزش علمی به مقالات مرتبط اضافه کنم یا حداقل با چند عبارت نامربوط که انتهایی نداره ارزش مقاله را پایین نکشم.
    اگر هم دیدم خبر راجب شرکتی یا خودرویی هست که وجودش موجب آزارم میشه اصلا وارد او صفحه نشم تا خدای نکرده با اطلاعاتی غلط موجب مباحث بیهوده بشم.
    اگر هم به حرف خودم اعتماد دارم در صورت خداحافظی و وداع سعی کنم اونو زمین نزنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ace

      ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      این پیشنهاد مطالعه واقعا برای همه ی ما مفیده .

      ارزش مقاله به زحمت نویسنده هست. در جایگاه اول. بعد هم به نظرات ما. چون این سایت کاربر محوره. بر عکس سایت کار دات آی آر که مطلب محوره. ( البته مطالب پدال برای من اولویت اول مطالعه هستن)

      همه جا گفته شده دیدگاه. به کلمه دقت کن. د ی د گ ا ه .
      اینجا یک سایت طرفداری و ‌چه میدونم از این لوس بازی ها نیست که شما بیای بگی فراری یا لابورگینی یا هر کوفت و زهرماری “هزار تا خوبه” بعد من بیام بگم “نه ، دوهزار تا خوبه !!” و سر این بحث کنیم که این ماشین “خوبه” یا “خوب تره” یا “خوب ترتره” !!!

      اینجا برای همین نظر دهی و تبادل سلیقست. هم موافق هم مخالف.
      اگر این مباحث بیهوده بود شما نباید از اول توش شرکت میکردی. نصف کامنت های این بحث بیهوده مال شماست.

      زیبایی سایت پدال هم به همین بحث ها و تبادل نظر هاست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. وحید

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (325 ديدگاه)

    f12 برلینتا یه چیز دیگست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. بهزاد

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (2409 ديدگاه)

    این دیدگاهی که شما بهش اشاره میکنید اگر در قالب یک کامنت چند خط باشه چه مخالف چه موافق هیچگونه مشکلی ایجاد نمیکنه منتهی شما برای هر دیدگاه موافقی جوابیه صادر میکنید و اگر دیدگاه سایرین برای شما ارزشی داشت که به صورت متوالی سعی نمیکردید به در و دیوار زده تا طرفو متقاعد کنید که نه اینطور نیست!
    یکی از 500 خودروی تولیدی در یک حراجی به نیت خیریه به چند برابر قیمت فروش میره تا مرحمی باشه برای کسانی که در یک حادثه متحمل زیان شدن و اونوقت ذهن شما نمیتونه این حرکتو تشخیص بده که هدف چی بوده!
    زمانی که مرسدس قهرمان فرمول میشه به واسطه ی تکنولوژی های این شرکته که این اتفاق افتاده ولی اگر فراری قهرمان میشه به خاطر شوماخر هست!
    حرف و حدیث زیاده و چیزی که مشهوده شما انتظار نقد همه ی دیدگاه هارو دارید ولی تحمل کوچکترین نقد از گفته های شما که بسیاریش بی پایست و اکثرا در کامنت بعدی معانیش عوض میشه نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Madjid

      ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      والا من همیشه لوئیس همیلتون رو یکی از بهترین راننده های تاریخ F1 میدونستم.
      هیچ وقت هم نگفتم فراری یا مرسدس توان رقابت ندارن یا شانسی برنده میشن

      در ضمن من هرگز به کامنت هایی که در جواب من نبوده پاسخ ندادم.

      (در جواب من نبوده منظورم این نیست که حتما زیر کامنت من باشه)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ferrari

        ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (1883 ديدگاه)

        اقای محترم شما همیشه جو این سایت رو بهم میریزی شما از فراری خوشت نمیاد خب اینکه بحث نداره همه هم فهمیدن لازم نیست تو مقاله مربوط به فراری شما بیای ادا کارشناسارو دربیاری درحالی که هیچ یک از دیدگاه های شما پایه و اساس نداره. ادعاهای شمارو تریلی نمیکشه اما همش پوچ و توخالی. منم حالم از لامبورگینی بهم میخوره اما نمیام تو پست مربوط به لامبورگینی حرف الکی بزنم گرچه هرچی هم بگم درسته ولی نمیخوام یه عده که عاشق. لامبورگینی هستن رو ناراحت کنم. شما درمورد فراری دروغ میگی هیچ مطالعه ای هم نداری . ببین دوست عزیز. شما گفتی مطالعه ی دیگران کمه اطلاعاتشون پایینه.،اما اطلاعات شما از اونها هم پایینتره شما چندتا کامنت بالاتر گفتی راننده ها 70درصد نقش دارن تو قهرمانی تیم ها وگرنه تیم های دیگه که مرسدس براشون موتورمیسازه هم شانس قهرمانی داشتن ،ببین اقای عزیز رنو عم برای ردبول موتور میسازه ضمن اینکه موتو های ردبول ضعیفترن اما ردبول سال 2016 نایب قهرمان شد ورنو نهم،فقط موتور نیست که قهرمان رومشخص میکنه بلکه گیربکس،شاسی،ایرودینامیک و استراتژی ها در یک فصل قهرمان رو تعیین میکنه تیمی که موفقتر عمل کنه قهرمان میشه این فهمیدنش خیلی سخته؟؟
        گفتی فراریF40 حداکثرسرعتش زیر 200 مایله و پورشه959 بیشتر از 200 مایل. شما تشریف بیر سایت کارانددرایو ببین برای پورشه 959 نوشته 190 مایل و برای فراریF40 نوشته 197 مایل. اطلاعات غلط در اختیار دیگران قرار نده.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Ferrari

          ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (1883 ديدگاه)

          شما فقط گفتی لامبورگینی رو بیشتر دوسداری؟؟ برادرمن هرچی دلت خواست به فراری گفتی گفتی زیرپوش و زیر شلواری و ادامس خرسی تولید میکنه پول الگی میگیره برا جلوپنجره موسوم به فراری فلان قدر میگیره
          واقعا خودت از خوندن کامنتات خندت نمیگیره؟ بعد ادا مظلوم هارو درمیاری . کسی نگفته شما انتقاد نکن ولی قبلش سوادشو کسب کن خودت صاحب نظرباش بعدش نقد کن.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Madjid

          ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          من گفتم 959 S
          959 اس با 959 معمولی فرق فوکوله.
          اینم خط مقالش از ویکی پدیا. با بدبختی پیداش کردم

          The next opportunity to reach the claimed top speed was a shootout at Nardò Ring organized by Auto, Motor und Sport. Ferrari sent two F40 but neither could reach more than 321 km/h (199 mph), beaten by the 515 hp Porsche 959 S reaching 339 km/h (211 mph) and the Ruf CTR reaching 342 km/h (213 mph). Both were limited production with only 29 built, so while the F40 never was the world’s fastest sports car as self-appraised by Ferrari, it could still claim the title of the fastest with over 500 units to be built until the arrival of the Lamborghini Diablo.[18][19][20] One year later the Italian magazine Quattroroute published a top speed of 326 km/h (202.6 mph). In tests outside of Italy the 200 mph mark wasn’t reached however. Road and Track measured 196 mph (315 km/h) for both the European and US version while Car and Driver measured 197 mph (317 km/h).[5][21][22]

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. Madjid

          ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          در موذد پول جلوپنجره ی فراری …
          من نگفتم جلوپنجره نمیذارن رو ماشین.
          کی ماشین بدون جلوپنجره میفروشه؟!
          من گفتم برای جلوپنجره ی *مخصوص* فراری پول ویژه میگیره.
          فقط کافیه این عبارت رو در گوگل سرچ کنی.
          60 درصد حرفام از این ویدئو بود

          Ferrari California T 2017 review | Mat Watson Reviews
          – Dec 30, 2016

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. Madjid

          ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          پیر شدم از دست شما ?

          فعلا خدانگهدار ???

          موافقم 0
          مخالفم 0
  5. مهدی

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1590 ديدگاه)

    عموما محصولات فراری به لحاظ کیفیت راید و لذت رانندگی سرتر از بقیه برندها عمل میکنند این چیزیه که کم و بیش تو همه مقالات و تست ها میبینیم و میخونیم و نمیشه کتمان کرد. این لذت و کیفیت هم شانسی و الله بختکی به دست نمیاد پس دوستان لطف کنن صرفا از روی چهارتا عدد و رقم شتاب و… لافراری رو نه با p1 نه با 918 مقایسه نکنن. مجله تاپ گیر و مجله اتوکار و یکی دیگه از مجلات ک مجریش کریس هریس بود لافراری رو برتر از رقباش میدونستن f12 همینطور 488 هم همینطور پس اگر فراری فراری شده و برندش قیمت داره دلیلش اینه که بهترینها رو میسازه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. dice

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (166 ديدگاه)

    هیج وقت نمای داخل فراری ها زیاد بدلم ننشسته بودن… ولی این یکی عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. شهرام

    ۲۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (71 ديدگاه)

    کاش موتورش روی یک BMW سوپر اسپرت میگزاشتند به همرا گیربکس قوی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا