فراری

مقایسه کوتاه فِراری 488 اسپایدر با برادر بزرگ‌تر

عده‌ای معتقدند ۴۵۸ ایتالیا آخرین V8 موتور وسط اغواکننده فِراری است و زین پس این خودروساز در این زمینه وارد دوره جدیدی می‌شود که حاصل کارش به‌اندازه گذشته جذاب و گیرا نخواهد بود. این جمله را در نظر داشته باشید تا باهم نگاهی به فِراری ۴۵۸ اسپایدر در کنار نسل بعدی‌اش یعنی ۴۸۸ اسپایدر بیاندازیم و صحت این ادعا را بررسی کنیم.
۴۵۸ اسپایدر دو ویژگی مهم دارد که در جذابیت آن نقش مهمی ایفا می‌کنند: اول طراحی خاص و بسیار ظریف با قوس و انحنای چشم‌نواز که در هیچ خودروی دیگری به چشم نمی‌خورد؛ دوم پیشرانه خارق‌العاده ۸ سیلندر تنفس طبیعی که بدون شک مثال دیگری ندارد.

458 vs 488
۴۸۸ اسپایدر با عناصر تغییریافته ظاهری مثل سپر جدید جلو، ورودی‌های هوای تعبیه‌شده روی گلگیرهای عقب، نمای جدید چراغ‌ها و همچنین یک تغییر عمده در بخش فنی آمده تا رهرو مسیر پرافتخار گذشتگان خود باشد و بر موفقیت‌های روزافزون فِراری اضافه کند.

Ferrari 488 Spider
Ferrari 488 Spider
Ferrari 458 Spider
Ferrari 458 Spider
در مورد طراحی ۴۸۸ اسپایدر دو نکته را به یاد داشته باشید: یکی این‌که بر پایه نسخه روباز ۴۵۸ بناشده و به همین دلیل شباهت‌هایی با آن دارد، دیگر این‌که برخلاف نسل قبلی طراحی آن توسط پینین‌فارینا صورت نگرفته و تمامی اجزا ازجمله قطعات و حفرات آئرودینامیکی جدید زیر قلم طراحان خود فِراری و با استفاده از فوت‌وفن تیم فرمول یک کمپانی خلق‌شده‌اند.

داخل سپر جلوی ۴۵۸ دو قطعه آئرودینامیکی خاص (Whisker) تعبیه‌شده بود که در سرعت‌های مختلف شکل و زاویه متفاوتی به خود می‌گرفتند و حداکثر پایداری را به ارمغان می‌آوردند؛ اما در ۴۸۸ این دو قطعه جای خود را به یک اسپویلر ظریف داده‌اند که به همراه سپر ازنظر فیزیکی و نیز مسیر جریان هوا با کاپوت جلو پیوسته است. درمجموع دماغه خودرو بی‌شباهت به خودروهای فرمول یک نیست و هدایت هوا از قسمت جلو به سمت ادامه بدنه به‌خوبی انجام می‌شود.

درپوش موتور کاملاً از نو طراحی‌شده و عریض‌تر از ۴۵۸ به نظر می‌رسد؛ روی آن دو منفذ برای تهویه هوای محفظه پیشرانه و شیارهایی برای هدایت هوا به سمت اسپویلر برجسته عقب در نظر گرفته‌شده است. تنها ایرادی که به این بخش می‌توان گرفت عدم استفاده از شیشه (همانند ۴۵۸ اسپایدر) است که ما را از لذت تماشای V8 توربو دوقلوی ۳.۹ لیتری آن محروم می‌کند.

در قسمت عقب طرح چراغ‌ها نسبت به قبل کمی تغییر کرده و یک هاله تیره‌رنگ از هرکدام به سمت رامپانته کاوالو (نشان نقره‌ای‌رنگ اسب فِراری در مرکز) خارج می‌شود که با ۴۵۸ کمی متفاوت است. خط مرکزی که از بالای پلاک عبور می‌کند این بار برجسته‌تر شده و از سمت بیرونی چراغ‌ها به بالای گلگیر می‌رسد. طرح خروجی‌های اگزوز و دیفیوزر نیز با ۴۵۸ اسپایدر متفاوت بوده و همانند نسخه اسپچاله است.

در نمای جانبی بزرگ‌ترین تفاوت با ۴۵۸ وجود دو ورودی بزرگ هواست که درست بعد از درب‌ها جا خوش کرده‌اند و بیننده را (اگر شناخت خوبی از محصولات گذشته فِراری داشته باشد) به یاد مدل‌های دینو (Dino) و ۳۰۸ GTB می‌اندازند. شاید ازنظر اندازه کمی اغراق‌آمیز به نظر برسند اما انجام بهینه هوا رسانی به پیشرانه، دیفرانسیل و جعبه‌دنده ارزشش را دارد.

فضای داخل کابین نیز همانند ۴۸۸ GTB است و تفاوت اساسی دیده نمی‌شود؛ به‌جز نمایشگر دوم برای سرنشین کناری که در صورت سفارش خریدار نصب می‌شود. خروجی‌های سامانه تهویه کمی کوچک‌تر شده و تغییر حالت داده‌اند. کنسول میانی هم با نسل قبل فرق دارد و طرح آن رنگ و بوی لافِراری می‌دهد.

در پایان باید بگویم در حال حاضر تنها می‌توانیم راجع به‌ظاهر این دو قضاوت کنیم چون هنوز ۴۸۸ اسپایدر رونمایی رسمی نشده و تا ورود به بازار و بررسی عملکرد آن زمان نسبتاً زیادی باقی است. درنتیجه فعلاً نمی‌توانیم به کسانی که به چند جمله اول این نوشتار اعتقاددارند در مورد نسل آینده اسپایدر ۸ سیلندر فِراری پاسخ قطعی بدهیم؛ گرچه نسخه کوپه آن یعنی ۴۸۸ GTB در همین زمان کوتاهی که چرخ روی آسفالت گذاشته دهان خیلی از امثال ایشان را بسته است!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. فورد

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    فقط میتونم بگم که قشنگه نازه جیگره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرماااان

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (358 ديدگاه)

      از محدود خودروهایی که حتی از زمان تولیدش ده ها سال گذشته باشه هنوزم ارزش خرید بالایی رو داره و یه جای پای محکم توی اکثر کلکسیونهای خودرو داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مصطفی

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (226 ديدگاه)

      458 انگار فراری تره و 488 اسپورت تر!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. فردین بهادری نژاد

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (129 ديدگاه)

    عکس اول فراری GTB راننده نداره :|

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهنام

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (984 ديدگاه)

      چون این عکس یه رندر بیشتر نیست هنوز رو نمایی رسمی نشده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. بابک

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (186 ديدگاه)

      چون به صورت سمی هنوز نیومده و اون تصویر ساختگیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. جواد

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (990 ديدگاه)

    اول که اون ورودی هوا کناری 488خیلی قشنگ کرده دوم فراری خیلی رو مسابقه ای بودن ماشینهاش تاکید داره حالا یه مانیتورم مثل لامبو رو ماشین بندازه جای دوری نمیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ZIPPO

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (248 ديدگاه)

    فراری خودروسازی هست که اصالت و زیبایی رو به معنی واقعی کلمه معنا کرده
    فقط میشه به احترامش بلند شد و سکوت کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. جاوید

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (28 ديدگاه)

      باور کن همیشه اینطوری دوستانه و منصفانه کامنت بزاری خیلی بهتره و بچه ها راضی تر خواهند بود ازت!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Erfan

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (246 ديدگاه)

    چرا تو عکس اول 488 راننده نداره ؟؟!!
    o_O

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Xman

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (546 ديدگاه)

      دقیق نمیدونم ولی انگار هنوز تولید رسمی نشده و احتمالا اون عکس و همه ی عکسا هنوز طراحی اوایه ماشین هستن و اگه اشتباه نکنم همه ی عکسا فتوشاپه . با این حال هر دوتا ماشین بی نظیر و تک هستن. خودمونیم ها رنگ ابی هم بد جوری به فراری میادها.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی اتزیو

        ۳ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (7 ديدگاه)

        اره والا خسته شدیم از بس که فراری قرمز دیدیم البته من پرسپولیسی هستم ولی رنگ مورد علاقه مشکیه
        خواستم بگم سوء تفاهم نشه???

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. عارف

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (75 ديدگاه)

    سلام خدمت دوستان و پدال،پدال لطفا از مسابقات دریفت که هفته ی پیش تو پیست آزادی برگزار شد گزارش بزارید،با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. جاوید

      ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (28 ديدگاه)

      من رفتم و دیدم مسابقات رو
      واقعن سطح بالایی داشت (از نظر شرکت کننده ها)
      من به شخصه انتظار نداشتتم انقد خوب باشن…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. Archi KHAN

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    فراری بی نظیییره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. AHMADREZA

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    دوتاشون عالین عالی

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Xman

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (546 ديدگاه)

      بدون شک!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  9. فرهاد کرمستجی

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (254 ديدگاه)

    یه 458 داره تو بندرعباس می چرخه.احتمالا تو دو سه روز آینده عکساشو تو محیط های مجازی می بینیم. البته من از فاصله دور دیدم ، شاید 458 نباشه!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Xman

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (546 ديدگاه)

      اگه به پستت خورد حتما باحاش یه سلفی بگیر بزار رو سایت عشق کنیم!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. Ferrari

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1883 ديدگاه)

    از هر نظر بی نظیره فقط کاش پنین فارینا طراحیش میکرد. نمیدونم چرا ولی حس میکنم اگه پنین فارینا طراحیش میکرد زیباتر میشد گر چه الانم خیلی زیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مسافرکُش

    ۳۰ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    نمیدونم چرا بعضی ها عادت کردن پراید رو بکوبن،،
    بخدا به قرآن به پیر به پیغمبر به پنج تن ال ابا من چندین ساله پراید سال دارم و کاملن هم ازش راضیم ،، مثل خر کار میکنه ، از صبح سگ تا شب گرگ میرونمش دنباله مسافر اخ نمیگه ،، ماهی یه چکه روغن میریزم توش ، هفته ای یه استکان بنزین میریزم تو باکش صدی ۴ میسوزونه ، صفر تا صدشم فقط ۳.۵ ثانیه هست.. لوازم یادکش فراوون و ارزون.. از همه مهم تر مطمئن هست ، چندین تصادف بد باهاش داشتم اما طوریش نشود،، یکیش با یه بیوک شاخ به شاخ شدم ، بیوک تا صندلی عقب جم شد اما پراید من فقط سپر جلوش با دیاق رادیاتورش رو عوض کردم ..
    یادم میاد یبار با خانواده در ایران رو گشتیم تو هشتاد روز ،داشتیم تو گردنه ی هرات به سمت غار ابو الفراغ ۱۲۰ تا میرفتیم با کولر که یهو یه کمر شکن اومد تو سینمون مجبورشدم یه معکوس بدم تو کمش بعد گذاشتم ۳ ، بعدش ۲ ، یهو دور موتور اومد رو ۶۰۰ صدای نعره ی موتورش بلند شد و باعث شد از خب بپرم،،
    خیلی افسوس خوردم و با خودم گفتم کاش معکوس نمیدادم تو کمش ، کاش تو سرعت ۱۲۰ تو سربالایی از ۴ به ۳ و ۲ نمیرفتم که با صدای وحشتناک نعرش از خواب بپرم..
    ساعت ۶ بود، دیگه فرست واسه خوابیدن و امتحان کردن شانس دوباره خب دیدن رو نداشتم ،، باید میرفتم سر کار، سوار گاریم شدم و در حالی که داشتم به خواب شیرین شب قبل فکر میکردم یهو تسمه ریگلاج پاره کرد موتور گیریپاژ کرد گیربکس پیاده شد و یه برامدگی کلنگ شکل از زیر کاپوت بالا زد و دود ازش بیرون اومد،، بعدا معلوم شددسته شاتون بوده که زده زیر پیستون و شافتش درومده بود..
    کلن یه موتور جدید خریدم براش و الان روبه راهه،، مشکلی هم نداره، در کل ماشین خوبیه ازش راضیم ، خیلی جون سقت و حماله..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. sadra

    ۱۷ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درباره فراری تنها نظری که میشه داد اینه که یه شاهکار هنریه من که عاشقشم???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حسن

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    فراری با تولید 488 نتونست گوی سبقت رو از مکلارن و رقبای دیگش بگیره 488 عملکردش نسبت قدرتش در مقایسه با پورشه و لامبورگینی افتصاحه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Farzad

    ۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    آبیش چقدر خوشگله ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مهرداد

    ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    الان که شهریورماه سال ۱۴۰۲ هست و بعد از گذشت هشت سال دارم نظرات دوستان در سال ۱۳۹۴ رو در مورد فراری ۴۸۸ میخونم که اون زمانها هنوز بصورت عمومی وارد بازار نشده بود اما الان چندین سال از زمان تولید و عرضش گذشته!!! نوشته های تاریخ دار حس‌های عجیبی دارند

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا