اطلاعات و مشخصات کامل نسل جدید فورد فی‌یستا اعلام شد

فورد فی‌یستا به‌عنوان یک هاچ‌بک کوچک سوپرمینی یا ساب‌کامپکت در سال 1976 معرفی شد. البته فی‌یستا هیچ ارتباطی با فورد فستیوا که در اصل همان پراید است ندارد. هرچند فستیوا هم یک هاچ‌بک ساب‌کامپکت بود اما این خودرو در ابتدا توسط مزدا با نام 121 طراحی و در سال 1986 معرفی شد یعنی دقیقاً 10 سال پس از معرفی فی‌یستا. سپس فورد این خودرو را با برند خودش و با نام فستیوا در همان سال 1986 به بازار عرضه کرد و پس آن کیا هم آن‌را در کرهٔ جنوبی با نام پراید تولید نمود. نهایتاً کیا پراید توسط سایپا به ایران رسیده و درحالی‌که تولید آن سال‌ها پیش توسط فورد، مزدا و کیا متوقف شده است همچنان در ایران ادامه دارد؛ بنابراین فی‌یستا هیچ ارتباطی با فستیوا ندارد.

2017-ford-fiesta23

باز گردیم به موضوع اصلی این مطلب. چند روز پیش فورد نسل هفتم هاچ‌بک محبوب فی‌یستا را رونمایی کرد که خبر آن‌را در پدال خدمت شما ارائه کردیم؛ اما فورد در هنگام رونمایی هیچ‌گونه اطلاعاتی از فی‌یستای جدید منتشر نکرد ولی حالا جزئیات و مشخصات کامل این خودرو را اعلام کرده است. این هاچ‌بک کوچک مجهز به پکیج کاملی از تکنولوژی‌های پیشرو بوده و در چهار تیپ مختلف معمولی، ST-Line اسپرت، Vignale لوکس و اکتیو با ارتفاع بیشتر از سطح زمین عرضه خواهد شد.

لیست پیشرانه‌های فی‌یستای جدید شامل طیف وسیعی از موتورهای سه و چهار سیلندر فورد می‌شود. همهٔ آن‌ها به سیستم توقف/حرکت مجهز بوده و نمونه‌های با گیربکس دستی دارای یک دکمهٔ Eco هستند که موتور و دریچهٔ گاز را تنظیم می‌کند. خریداران می‌توانند از سه نسخهٔ مختلف پیشرانهٔ 1 لیتری سه سیلندر بنزینی اکوبوست با قدرت‌های 100 اسب بخار، 123 اسب بخار و 138 اسب بخار یکی را انتخاب کنند. همچنین یک پیشرانهٔ 1.1 لیتری سه سیلندر هم با دو سطح قدرت 70 اسب بخار و 84 اسب بخار برای فی‌یستای جدید ارائه شده است. در بخش موتورهای دیزل هم یک واحد 1.5 لیتری با دو سطح قدرت 84 اسب بخار و 118 اسب بخار در نظر گرفته شده است.

2017-ford-fiesta3

نسل جدید فی‌یستا در نسخهٔ پنج‌در 4.04 متر طول دارد که 71 میلی‌متر بیشتر از نسل فعلی است. همچنین مدل جدید با 1.73 متر عرض، 12 میلی‌متر عریض‌تر از مدل کنونی است درحالی‌که فاصلهٔ محوری آن‌هم با افزایش 4 میلی‌متری به 2.49 متر رسیده است. فورد گفته است که فی‌یستای جدید دارای کنترل بهتری خواهد بود چراکه شاسی آن از 15 درصد استحکام پیچشی بیشتری برخوردار شده است. در پیچ‌ها هم توسط سیستم الکترونیکی کنترل گشتاور، چسبندگی خودرو 10 درصد بهبود یافته است.

2017-ford-fiesta17

2017-new-ford-fiesta7

فورد همچنین تأکید زیادی بر ایمنی نسل جدید فی‌یستا داشته است. دو دوربین، سه رادار و 12 سنسور می‌توانند تا 130 متر جلوتر از خودرو را کنترل کنند. همچنین تکنولوژی شناسایی عابر پیاده هم در این خودرو ارائه شده که می‌تواند عابران را حتی در شب هم تشخیص دهد. سیستم کمک پارک خودرو نیز در هنگام پارک کردن برای جلوگیری از برخورد با موانع به‌طور خودکار ترمزها را فعال می‌کند. از دیگر سیستم‌های ایمنی و کمک‌رانندهٔ نسل جدید فورد فی‌یستا می‌توان به شناسایی علائم رانندگی، نوربالای خودکار، هشدار ترافیک جلو و کروز کنترل تطبیقی اشاره کرد.

ford-fiesta-vignale9

کابین فی‌یستا هم کاملاً در کلاس خود لوکس به نظر می‌رسد. نمایشگر لمسی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خودرو که از نوع Sync 3 فورد است، به‌صورت شناور در بالای کنسول وسط خودرو نصب شده است. خریداران می‌توانند از بین نمایشگرهای 4.2 اینچی، 6.5 اینچی و 8 اینچی یکی را انتخاب کنند. دوستداران موسیقی هم می‌توانند سیستم صوتی استریو با 10 بلندگو و یک ساب ووفر در صندوق‌عقب را سفارش دهند. همچنین یک سانروف پانورامای بزرگ هم برای این خودرو ارائه شده است. بااین‌حال هنوز قیمت‌گذاری دقیق نسل هفتم فورد فی‌یستا اعلام نشده است اما به‌احتمال‌زیاد از نیمهٔ اول سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

13 دیدگاه

    1. ونوم
      سوابق: (523 دیدگاه) ,

      وارد نمیشه چون سنگینه و بیکیفیت

      پاسخ
  1. ونوم
    سوابق: (523 دیدگاه) ,

    قویترین موتور یک لیتری همین هست با 138 اسب و قویترین موتور 3.6 هم مال فورد جی تی با بیش از 700 اسب البته موتور بدون تیون خارج کمپانی منظورمه ماشالله اکوبوست

    پاسخ
    1. امپراتور لامبورگینی
      سوابق: (5029 دیدگاه) ,

      .
      اگر GT بیاد و با موتور 3.6 لیتری اکوبوست بالای 700 اسب قدرت داشته باشه باید منتظر درگ های خیره کننده ازش باشیم.

      پاسخ
  2. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (673 دیدگاه) ,

    داشتم مقاله رو میخوندم متوجه شدم ما در حسرت تکنولوژی به سر میبریم و آهی از سر ناراحتی کشیدم.
    چند تا از شما وقتی مقاله رو میخوندید مثل من شدید؟

    پاسخ
    1. مجید
      سوابق: (520 دیدگاه) ,

      دوست عزیز!
      9 ساله که به خاطر علاقه ام به ماشین دستم روغنی شده(نه این که تعمیرکار باشم ولی در کنار درس و زندگی هر موقع تونستم چه سبک چه سنگین رفتم دنبالش تا یه چیزی یاد بگیرم)کلا همیشه ما تو زمینه تکنولوژی عقبیم .الان که دنیا داره میره به سمت رفاه و اسایش و خودران بودن ما هنوز داریم یه چیزی رو میگیریم میگیم حالا اگه خراب بشه شی؟؟؟؟؟؟؟ساده تر بهتر مگه اینجا….. و یا ما ….. هستیم و یا پولمون میرسه؟؟!!!!!!!!!!جای تاسفه ولی من دیگه عادت کردم به این آه کشیدن ها!

      پاسخ
  3. علي دانشمند
    سوابق: (57 دیدگاه) ,

    جولیتا QV با موتور 1800 محور متحرک دو دیفرانسیل انخاب بهتری هست کابینش زیباتر و اصالت و طراحی ناب ایتالیایی داره. فیستا در مقابل جولیتا QV شکست رو براحتی قبول میکنه

    پاسخ
    1. فرامرز
      سوابق: (771 دیدگاه) ,

      بله اگه یک قیمت باشن! جولیتا هم یه کلاس بزرگتر هست و هم دو برابر فیستا قیمت داره وگرنه فیستا پر فروش ترین و جولیتا یکی از کم فروش ترین خودروهای اروپا نبودن!!!

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل Nima
      Nima
      سوابق: (911 دیدگاه) ,

      اگر اینجورى باشه که جولیتا جلوى فوکوس RS با 350 اسب هیچى نیس چون 235 اسبه آلفا

      پاسخ
  4. تصویر پروفایل فرشاد سجادیان
    فرشاد سجادیان
    سوابق: (432 دیدگاه) ,

    چهرش قشنگه اما زیادی‌ خانومانه شده!
    حیف که ماشین‌های آمریکایی پایه‌های‌ کشور‌ رو‌ میلرزونن‌ وگرنه با یه قیمت منصفانه، بازار ایران‌ رو حسابی دست می‌گرفت.

    پاسخ
  5. hrezzati
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    جلوش شبیه مزدا ۲ نسل قبله مخصوصا چراغاش. انگار دیگه از آستون مارتین میخواد بکشه بیرون….

    پاسخ
  6. احمد باقری
    سوابق: (4677 دیدگاه) ,

    خیلی ماشین میزونیه.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.