فورد

زیر پوست فورد موندئوی جدید

رؤسای فورد می‌گویند که فورد موندئو، در حال حاضر تکنولوژیک‌ترین خودروی پیشرفته این کمپانی در اروپا محسوب می‌شود. این خودرو قرار تا پایان امسال برای فروش در دسترس قرار گیرد. در این خودروی خانوادگی جدید، طیف مختلفی از تکنولوژی‌ها و تجهیزات و پیشرانه‌ها ارائه می‌شود که در بین پیشرانه، یک موتور دیزل قدرتمند دیده می‌شود که از لحاظ مصرف بهینه‌سازی مصرف سوخت سرآمد این خط تولید خواهد بود.

Ford Mondeo 5Door 2015
Ford Mondeo 5Door 2015
در ادامه سیاست‌های «ساخت مدل‌های جهانی» فورد، مدل موندئو نیز سرانجام به فرم چهار در، پنج در یا استیت و البته در اروپا عرضه خواهد شد. قیمت این مدل هنوز تأیید نشده ولی انتظار می‌رود در حدود ۱۹ تا ۲۰ هزار پوند باشد. فورد ابتدا از موندئو در نمایشگاه اتومبیل دیترویت ۲۰۱۲ رونمایی کرده، ولی برای نمایش آن برای مشتریان اروپایی تا نمایشگاه پاریس همان سال صبر کرده بود. در آن زمان، قرار بود که این خودرو اوایل سال ۲۰۱۳ عرضه شود؛ ولی این تاریخ به دفعات عقب افتاد. با این حال، معادل امریکایی موندئو که فورد فیوژن نامیده می‌شود، در حال حاضر در بازار حضور دارد.

پیشرانه‌ها و هیبرید جدید

موندئو در ابتدا دارای یک موتور ۲ لیتری TDCi دیزل با دو حالت تیون ۱۴۸ یا ۱۷۸ اسب‌بخاری خواهد بود. این موتور توربو دارای یک بلوک بهینه‌سازی شده، یک سرسیلندر جدید و طراحی جدید انژکتور و یک سیستم به دام انداختن NOX برای اگزوز است. هر یک از این دو موتور می‌توانند با آپشن دیفرانسیل تمام چرخ متحرک فورد همراه شوند؛ سیستمی که در مواقع لزوم و زمانی که احساس کند خودرو با کمبود کشش همراه است، سیستم دیفرانسیل جلو را به صورت تمام‌چرخ متحرک درمی‌آورد. این سیستم به صورت پیوسته در فواصل ۱۶ میلی‌ثانیه چسبندگی بین چرخ و سطح جاده را اندازه می‌گیرد و می‌تواند در بازه ۱۰۰ میلی‌ثانیه مقدار نیروی ورودی به هر چرخ را تنظیم کند.

Ford Mondeo Hybrid 2015
Ford Mondeo Hybrid 2015
موتورهای بنزینی اولیه شامل یک موتور ۱/۵ لیتری اکوبوست ۱۵۸ اسب‌بخاری با آلودگی ۱۳۴ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر و یک موتور ۲ لیتری اکوبوست با دو نوع تیون ۲۰۰ و ۲۳۷ اسب‌بخار می‌شوند. یک مدل صرفه‌جو از موندئو با عنوان «اکونتیک تکنولوژی» در دسترس قرار می‌گیرد که از یک موتور ۱/۶ لیتری دیزلی استفاده خواهد کرد. کمپانی سازنده انتظار دارد تا آلودگی این خودرو در حدود ۹۴ گرم در هر کیلومتر باشد.

Ford Mondeo Hybrid 2015
Ford Mondeo Hybrid 2015
موندئو هیبرید اولین فورد هیبریدی است که قرار است در اروپا ساخته شود. خط تولید این مدل در کنار مدل‌های دیزلی و بنزینی موندئو در کارخانه فورد، واقع در والنسیای اسپانیاست. موندئو هیبرید از باتری‌ها، نرم‌افزارهای کنترل و سیستم انتقال قدرت پیوسته‌ای استفاده می‌کند که توسط خودِ فورد توسعه داده شده است. پیشرانه این مدل متشکل از یک موتور ۲ لیتری بنزینی هماره با دو موتور الکتریکی که یکی برای تولید قدرت استفاده می‌شود و یکی دیگر شارژ باتری را فراهم می‌کند. موندئو هیبرید از یک پکیج باتری لیتیومی ۱/۴ کیلووات‌ساعتی بهره می‌برد. فورد برای موندئو هیبرید، میزان آلودگی ۹۹ گرم در هر کیلومتر را اعلام کرده است.

اوایل سال ۲۰۱۵ یک موتور سطح بالای ۲ لیتری TDCi دیزل با قدرت ۲۰۷ اسب‌بخار و ۴۵۰ نیوتن‌متر از ۲۰۰۰ دور بر دقیقه به لیست پیشرانه‌های فورد موندئو اضافه می‌شود. البته فورد هنوز مقدار دقیق مصرف سوخت یا آلودگی این موتور جدید را مشخص نکرده، ولی می‌گوید که میزان دی‌اکسید کربن «به نحو چشمگیری» کاهش یافته است؛ حداقل نسبت به موتور ۲/۲ لیتری قبل TDCi با قدرت ۱۹۷ اسب‌بخار که ۱۵۹ گرم در هر کیلومتر تولید می‌کرد.

گزینه‌ی دیگری که در اوایل ۲۰۱۵ به پیشرانه‌ها اضافه می‌شود، یک موتور یک لیتری اکوبوست بنزینی است. در مقایسه با استفاده از آن در مدل‌های فوکوس و فیستا، سازوکار موتور به شکلی بهینه‌سازی شده تا برای یک خودروی بزرگ‌تر نیز مناسب باشد. این موتور ۱۲۳ اسب‌بخار قدرت خواهد داشت و ۱۱۹ گرم آلودگی در هر کیلومتر تولید می‌کند.

Ford Mondeo 5Door 2015
Ford Mondeo 5Door 2015
تکنولوژی و تجهیزات

این اولین موندئویی خواهد بود که از سیستم دستیار الکترونیکی فرمان استفاده خواهد کرد. وزن فرمان نسبت به حالت‌های «کامفورت»، «نرمال» و «اسپورت» که توسط سیستم کنترل دامپینگ پیوسته برای شاسی اعمال می‌شود، تغییر وضعیت خواهد داد. مهندسی فورد تفاوت زیادی را بین حالت‌های مختلف تنظیمات شاسی ایجاد کرده است.

Ford Mondeo 2015
Ford Mondeo 2015
موندئو یک مجموعه ابزارهای دیجیتال-آنالوگ همراه با طراحی پیرامون کنسول وسط دارد. همچنین امکاناتی چون فرمان تنظیم‌شونده با حافظه، درب عقب خودکار، گرم‌کن برای فرمان، گرم‌کن و خنک‌کننده صندلی با عملکرد ماساژ در دسترس قرار دارند. در همین حال، یک صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی رانندگان را قادر می‌سازد که تلفن همراه، برنامه‌های سرگرمی، سیستم‌های کنترل هوا و راهبری با یک زبان محاوره‌ای به صورت صوتی کنترل کنند. سیستم MyKey به صاحبان موندئو اجازه می‌دهد که سیستم ایمنی خودرو را تنظیم کنند، جلوی تماس‌های ورودی را بگیرند و سرعت حداکثر را محدود کنند؛ و همچنین حداکثر صدای سیستم صوتی را کاهش دهند.

Ford Mondeo 5Door 2015
Ford Mondeo 5Door 2015
همچنین موندئو اولین مدل فورد در اروپاست که از نوربالای انطباقی LED استفاده می‌کند. سیستم نور خودرو زاویه نوربالا و شدت نور آن را نسبت به سرعت خودرو، شرایط نور پیرامونی، زاویه فرمان، فاصله تا خودروی جلویی و فعال‌بودن برف‌پاک‌کن‌ها تنظیم می‌کند.

در موندئوی جدید، یک تکنولوژی جدید تشخیص عابر پیاده به کار برده شده که می‌تواند صدمات ناشی از تصادف را در سرعت‌های پایین‌تر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت کاهش دهد. سیستم «تشخیص عابر پیاده» بخشی از پکیج ایمنی دستیار پیش از برخورد است که از یک دوربین در شیشه‌ی جلوی خودرو و یک رادار در سپر برای تشخیص بدن عابرپیاده استفاده می‌کند. در همین حال، این سیستم به یک پایگاه داده از اشیای موجود در مسیر متصل است.

Ford Mondeo 5Door 2015
Ford Mondeo 2015
از پکیج ایمنی «دستیار پیش از برخورد» شامل مواردی مانند ترمز هوشمند نیز می‌شود که به صورت اتوماتیک برای جلوگیری از صدمات بیشتر ترمزگیری می‌کند. تکنولوژی دیگری مانند «تشخیص فاصله» نسبت به فاصله گرفتن بیشتر از خودروی جلویی به راننده هشدار می‌دهد. سیستم کروز کنترل انطباقی، نگه‌داشتن خودرو بین خطوط و تشخیص علائم ترافیکی از دیگری امکانات ارائه شده در این پکیج هستند.

موندیو اولین خودرو در کلاس خود است که از کمربندهای ایمنی با ویژگی انبساط سریع (در عرض ۴۰ میلی‌ثانیه) در هنگام تصادف بهره می‌برد. این کمربندها با انبساط خود نیروی تصادف را ۵ بار بیشتر از کمربندهای معمولی در ناحیه بدن پخش می‌کنند.

سواری، هندلینگ و راحتی

موندئو اولین مدل فوردی خواهد بود که از تنظیمات انتگرال لینک جدید برای تعلیق عقب استفاده می‌کند؛ سیستمی که گفته می‌شود شبیه به سیستم‌های مورد استفاده در آئودی و ب‌ام‌و است. با استفاده این سیستم تعلیق، راحتی بیشتری در داخل کابین ایجاد شده است. در همین حال، سختی جانبی برای کنترل فرمان و هندلینگ حفظ شده است. این سیستم به چرخ‌ها اجازه می‌دهد در برخورد با ناهمواری‌ها به سمت عقب حرکت کنند. در نتیجه جذب ضربات ناشی از جاده بهتر شده و سواری آرام‌تر و با نویز کمتری ایجاد می‌شود.

Ford Mondeo 5Door 2015
Ford Mondeo 5Door 2015
البته فورد می‌گوید که کاهش نویزها در کنار سیستم تعلیق عقب جدید، ناشی از مصالح عایق صدا و کاهش تعداد روزنه‌ها در بدنه نیز بوده است. همچنین ضخامت شیشه عقب نسبت به موندیوی قبلی ۰/۴ میلی‌متر افزایش یافته و سر و صدای ترافیک را برای سرنشینان عقب کاهش داده است. عایق‌های صدای محفظه موتور نیز از فایبرگلاس به فوم تغییر یافته‌اند تا علاوه بر کاهش ۱/۵ کیلوگرم از وزن خودرو، بین ۱/۵ تا ۲ دسی‌بل از نویز موتور به داخل کابین کاهش یابد.

Ford Mondeo Wagon 2015
Ford Mondeo Wagon 2015
پلتفرم و ساختار

موندئوی جدید ۴/۸ متری از لحاظ ظاهری شبیه به مدل قبلی است. این مدل شاید اندکی ارتفاع کمتری داشته باشد، ولی روی همان فاصله محوری ۲۸۵۰ میلی‌متری می‌نشیند. ساختار بدنه موندئو از ۶۱ درصد فولاد با استحکام بالا تشکیل شده است. ستون‌های جلو و عقب در کنار ریل‌های سقف از جنس فولاد با استحکام بالا تحت پروسه‌ای به نام «هیدروفرمینگ» تولید شده‌اند. در هیدروفرمینگ از سیال هیدرولیک با فشار بالا برای ایجاد اشکال پیچیده در مصالح استفاده می‌شود. در نتیجه نسبت مقاومت به وزن و سختی خمشی بالاتری برای مصالح ایجاد می‌شود.

Ford Mondeo 5Door 2015
Ford Mondeo 5Door 2015
همچنین یک ساختار داخلی درب عقب برای مدل‌های چهار و پنج در باعث شده تا وزن این قسمت نسبت به ساختارهای معمولی فولادی به نصف کاهش یابد. سپر جلوی این خودرو از زنوی (Xenoy) که مصالحی حاصل از پلاستیک بازیافتی است و می‌تواند تا ۳۸ درصد از انرژی جلوی خودرو را به خود جذب کند؛ در نتیجه از شدت صدمات به عابران پیاده در هنگام تصادف کم می‌کند.

Ford Mondeo Wagon 2015
Ford Mondeo Wagon 2015

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. Ahmad..F12

    ۴ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (2543 ديدگاه)

    انیس جان ممنون عالی بود

    قدرت خوبی داره

    کیفیت فورد هم که زبان زده

    استایلش فوق العاده‌ست واقعاً زیباست

    سیستم هایی که مربوط به امور امنیتیش هست بسیار عالیه با مرسدس و BMW تفاوتی نداره

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. DRAGONBORN

      ۴ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      زیباست.فورد همیشه جزئ برترین هاست.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. "Amir"

        ۴ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (728 ديدگاه)

        پشتش نسبت به قبل خیلی زیباتر شده

        موافقم 1
        مخالفم 0
  2. فورد

    ۴ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (853 ديدگاه)

    فورد و بنز پیشتاز خودرو سازان منکه فورد و خیلی قبول دارم

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Carbonado Aventador

      ۴ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (4461 ديدگاه)

      آخرین و به روزترین خبر از میلاد !
      از وقتی که نمیاد پدال سودش از کسب و کار دوبرابر شده!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. P.G

        ۵ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (489 ديدگاه)

        نمودى ما رو با این خبرت!زیر هر مطلب دو بار اینو نوشتى!همین طورى کامنت میذارین که یه دفه سه هزارتا کامنت میشه دیگه:)

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. Ahmad

    ۴ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (150 ديدگاه)

    از قیافش خوشم اومد، امکاناتشم که خوبه، هیبریدی هم که هست، در کل به نظرم ماشینه قابل اعتمادیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. mahdi

    ۴ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (47 ديدگاه)

    بسیار لوکس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مرتضی

    ۴ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    استیشن این ماشین خیلی فروش خوبی رو تجربه میکنه. اما فراموش نشه که رقبای قدری مثل passat, v70 داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. farzad

    ۴ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (180 ديدگاه)

    یکم شبیه کیا سراتو هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. datsun

      ۴ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (3431 ديدگاه)

      کیا طراحیاش رو از فورد میگیره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. reza

    ۴ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    خیلی طراحیش رو دوست دارم. از نظر تنوع و انتخاب موتور هم که کامله.

    قیمت و هلندلینگ مناسبی هم داره.

    کلی آپشن و تکنولوژی روزم توش بکار رفته.

    در نتیجه یه انتخاب عالی برای خانواده های اروپاییه . خوش به حالشون!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. MoahmmadTSR

    ۴ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (323 ديدگاه)

    like

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. mahdi

    ۴ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (623 ديدگاه)

    درود به همه دوستان
    یه نکته در مورد دوستان که باید مورد توجه واقع بشه
    میلاد جان و بقیه دوستان ازشون خبری نیست یا ما بی تفاوتیم
    یکی از دوستان اگر اشتباه نکنم (محمد فقط ژاپن) در پست
    »» اولین تصاویر از پروتون هاچ‌بک جدید
    خداحافظی کرد و فقط دوستان لایک دادند
    باز خدارو سپاس که کربنادو برگشت وگرنه دیگه هیچی
    یه فکری باید کرد که حداقل اوضاع به همین منوال پیش نره
    سپاسگزارم
    مهدی (فرزند کوروش)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Carbonado Aventador

      ۴ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (4461 ديدگاه)

      ممنون مهدی جان !
      منم تصمیم گرفتم که کم مطلب بگذارم!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mahdi

        ۴ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (623 ديدگاه)

        درود کربنادو جان
        نـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوکرتم داداش
        سپاسگزارم
        مهدی (فرزند کوروش)

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. خاوری

        ۴ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (1103 ديدگاه)

        یاد باد آن روزگاران یاد باد
        چه کل کلایی تو پدال راه میفتاد
        یاد زیگما و میلاد و … بخیر

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. زیگما

          ۴ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (3072 ديدگاه)

          خاوری جان محل نمیذاری؟
          جواب ایمیل ها و مسنجرم که نمیدی
          ای بابا
          کل کل دوست داری خاوری؟ :D
          منم بدم نمیاد کل کل کنم فقط پایشو میخوام :)

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. mahdi

          ۴ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (623 ديدگاه)

          درود جناب خاوری
          خیلی ارادتمندم
          کم پیدایی قربان
          متاسفانه شما و برخی دوستان یا کم پیدا هستید یا برخی رفتند یا اعلام حضور نمیکنند
          جناب زیگما هر از چندگاهی میاد
          فکر کنم میلادجان هم تا چند وقت دیگه اوضاعش روال بشه و بیاد
          خیلی از دوستان باید بیان
          زیاده ارضی نیست
          سپاسگزارم
          مهدی (فرزند کوروش)

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. خاوری

          ۵ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (1103 ديدگاه)

          سلام .. نه بابا..ما کی باشیم … کجایی زیگما جان..نیستی کلا… ما مخلصتیم..من کل کلای تو ومیلاد رو خیلی دوس داشتم..بحث جدی بودن تو اکثر مواقع
          مخلص مهدی داداش گلم
          ازآنجایی که ما شنیدیم میلاد کاروبارش حسابی سکه س اجازه میدیم به کاروبازارش برسه!!
          کسی از شاهین جون خبر نداره

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. Carbonado Aventador

      ۴ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (4461 ديدگاه)

      ارادتمند همه رفیق های با مرام ، از جمله مهدی فرزند کوروش !

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. خاوری

        ۵ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (1103 ديدگاه)

        خوبی کربونادو جان.. بالاخره فراری یا لامبو…یا شایدم مازراتی؟؟
        درهرصورت مخلصیم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. ESI

    ۴ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (387 ديدگاه)

    HOW MUCH

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. عباس

    ۴ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (154 ديدگاه)

    اینجاست که میشه با اطمینان گفت:صد آفرین،هزار و سیصد آفرین به طراحش،واقعا خوب طراحی شده چه داخلش و چه بیرونش!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Alpha

    ۴ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (544 ديدگاه)

    با اسم فیوژن تو منطقه آزاد میاد ! فیوژن در واقع نسخه آمریکای لاتین موندئو هستش . (ویکیپدیا )

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. G T R

    ۴ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عجب استایلی داره
    این اسپرت بشه خیلی خفن میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Frankenstein

    ۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    سلام محضر دوستان
    فکر کنم شاسی اینو کیا برداشت فقط یه موتور انداخت روش به اسم سراتو داد بیرون…
    یعنی مو نمیزنه با سراتو
    قبول دارین؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. ناصر ساتیا

    ۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    به اپتیما هم میخوره کلا کره ای ها خیلی طرحهاشون الهام گرفته از شرکتهای خودرو سازی امریکاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. 4MATIC

    ۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1054 ديدگاه)

    خوبه ولی من تواین کلاس وتواین رنج قیمت بنزeکلاس روبیشترترجیح می دم
    راستی دقت کردین اپتیما ازروی این کپی کرده؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Alpha

      ۵ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (544 ديدگاه)

      من طرفدار کیا نیستم ولی اپتیما قبل از این طراحی شده دوست عزیز

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا